#دعاهای_روزانه
بسم الله الرحمن الرحیم
وَيَسِّرْ لی أَمْری
و كارم را برایم آسان کن
🌹 سوره طه ، آیه ۲۶
کانال قرآن پویان
🆔️ @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_حاقه آیات 9 تا 34
📄#صفحه_567
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_567
❇️كجاست #گوشهای_شنوا؟
💠لِنَجْعَلَها لَكُمْ تَذْكِرَةً وَ تَعِيَها أُذُنٌ واعِيَةٌ
🌱تا آن (حادثه) را پند و عبرتی برایتان قرار دهیم و گوشهایی که (حقایق را) به خاطر میسپارند و در آن میاندیشند، آن را به خاطر سپرند و در آن بیندیشند.
حاقه - ۱۲
🔹و گوشهای شنوا آن را در خود نگهداری كند" (وَ تَعِيَها أُذُنٌ واعِيَةٌ).
هرگز نمیخواستيم از آنها انتقام بگيريم، بلكه هدف تربيت انسانها و هدايت آنها در مسير كمال، و ارائه طريق، و ايصال به مطلوب بوده است.
🔹" تعيها" از ماده" وعی" (بر وزن سعی) آن گونه كه" راغب" در" مفردات" و" ابن منظور" در" لسان العرب" گفتهاند: در اصل به معنی نگهداری چيزی در قلب است، سپس به هر ظرفی" وعاء" گفته شده، چون چيزی را در خود نگه میدارد، و در آيه مورد بحث اين صفت برای" گوشها" ذكر شده است، گوشهايی كه حقايق را میشنوند و در خود نگه میدارند.
🔹يا به تعبير ديگر گاه انسان سخنی را میشنود، و فورا آن را از گوش بيرون میافكند همانطور كه در تعبيرات عاميانه میگوئيم: از اين گوش شنيد و از گوش ديگر بيرون كرد، ولی گاه روی آن انديشه میكند و در دل جای میدهد، و آن را چراغ راه زندگی خود میشمرد. اين چيزی است كه از آن تعبير به" وعی" میشود.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_567
❇️#ثروتاندوزی در دنيا، سبب #حسرت در قيامت است
💠ما أَغْنى عَنِّي مالِيَهْ (۲۸) هَلَكَ عَنِّي سُلْطانِيَهْ (۲۹)
🌱مال و ثروتم برایم سودی نداشت؛ (۲۸) (و) قدرتم از دستم رفت.» (۲۹)
حاقه [۲۸-۲۹]
🔹اين دو جمله دو كلمه حسرت است كه در آن روز بعد از بینتيجه ديدن كوششهای دنيايی خود میگويد، چون او تا در دنيا بود میپنداشت كليد سعادتش در زندگی مال و قدرت است، و اين دو تمامی ناملايمات احتمالی را از او دفع میكنند، و بر هر محبوب و لذتی مسلطش میسازند، و به همين خيال خام بود كه تمامی سعی و توان خود را صرف به دست آوردن مال و قدرت كرد، و قهرا از ياد پروردگار خود و از هر سخن حقی كه به سوی آن دعوت میشد اعراض نمود، و دعوت كننده را تكذيب میكرد، همين كه سر از قبر برداشت، و ديد كه تمامی سببها از كار افتادهاند، و امروز ديگر مال و فرزندان بكار نمیآيند، میفهمد كه مالش فايدهای نداشت، و قدرتش هم باطل شد، لذا از در حسرت و درد اين دو جمله را میگويد، اما چه سودی از گفتن؟!" خُذُوهُ فَغُلُّوهُ ... فَاسْلُكُوهُ" اين جملات دستور خدا به ملائكه را حكايت میكند، كه بگيريد او را و در آتش بيفكنيد.
🔹پس تقدير كلام" يقال للملائكة خذوه ..." است، يعنی" به ملائكه گفته میشود بگيريد او را ..." و كلمه" غلوه" امر از مصدر" غل" است، كه به معنای بستن با غل و زنجير است كه دست و پای اسير را به گردنش میبندد.
📚تفسیر المیزان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
4⃣5⃣ تدبر در سوره #قصص
🔹پیام های آیات ۷۵-۷۱ سوره قصص از تفسیر نور
۱- یکی از شیوه های قرآن،طرح پرسش های بیدار کننده است. إِنْ جَعَلَ اللّهُ ...
۲- حرکت زمین و ایجاد شب و روز،با اراده ی الهی است. جَعَلَ ... اَللَّیْلَ سَرْمَداً
۳- طبیعت،زیباترین تابلو و کتاب معرفت الهی است. «اللَّیْلَ - بِضِیاءٍ»
۴- در عقاید نباید تقلید کرد. «أَ رَأَیْتُمْ - أَ فَلا تَسْمَعُونَ»
۵- در تبلیغ،از وجدان مخاطبین استمداد بطلبیم. أَ رَأَیْتُمْ ... مَنْ إِلهٌ ... أَ فَلا تَسْمَعُونَ
۶- نظام حاکم بر هستی،از طرف خداوند است واگر بخواهد آن را به نظام دیگری تبدیل می کند. إِنْ جَعَلَ اللّهُ ...
۷- شب برای آسایش است و انسان نیازمند آسایش. «تَسْکُنُونَ فِیهِ»
۸- افراد بی بصیرت،قابل توبیخ و سرزنش هستند. «أَ فَلا تُبْصِرُونَ»
۹- شرک،معلول نداشتن بصیرت است. مَنْ إِلهٌ غَیْرُ اللّهِ ... أَ فَلا تُبْصِرُونَ
۱۰- منشأ خلقت و اعطای نعمت،نیاز او،یا طلب ما نیست،بلکه بخشندگی و رحمانیّت اوست. «وَ مِنْ رَحْمَتِهِ جَعَلَ»
۱۱- آرامش شب،مقدّمه ی تلاش روز است. «لِتَسْکُنُوا فِیهِ وَ لِتَبْتَغُوا»
۱۲- خداوند،بخشنده است؛ولی انسان باید تلاش کند. مِنْ رَحْمَتِهِ جَعَلَ ... لِتَبْتَغُوا
۱۳- آنچه به دست آوریم از فضل اوست،به زرنگی خود ننازیم. «مِنْ فَضْلِهِ»
۱۴- نعمت های مادّی باید مقدّمه ی شکر وکسب مراتب معنوی باشد. لِتَسْکُنُوا ...
لِتَبْتَغُوا ... لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ
۱۵- دنیا اگر وسیله ی رشد،قرب و شکر به درگاه الهی باشد،منفور و مذموم نیست. «لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ»
۱۶- قیامت،روز ظهور پوچی معبودان و درماندگی مشرکان است. «أَیْنَ شُرَکائِیَ»
۱۷- تمام معبودان در بی اثری و همه مشرکان در بی جوابی یکسانند. «أَیْنَ شُرَکائِیَ»
۱۸- برای غیر خداوند،در قیامت،هیچ قدرتی نیست. «أَیْنَ شُرَکائِیَ»
۱۹- خداوند شریک ندارد،آنچه را شریک او می شمرند،پندار و توهّمی بیش نیست. «کُنْتُمْ تَزْعُمُونَ»
۲۰- در قیامت،گواهان از خود امّت ها برمی خیزند. «مِنْ کُلِّ أُمَّهٍ شَهِیداً»
۲۱- عقاید و افکار خود را بر اساس برهان و دلیلِ محکم تنظیم کنیم.زیرا شرک برهانی ندارد و در آخرت بهانه،خریداری ندارد. «هاتُوا بُرْهانَکُمْ»
۲۲- مشرکان،منطق و برهان ندارند. «هاتُوا بُرْهانَکُمْ»
۲۳-هر نوع کتمانِ حقایق،فقط در دنیاست،در آخرت با کنار رفتن پرده ها،حقّ و حقیقت،ظاهر و متجلّی می شود. «فَعَلِمُوا أَنَّ الْحَقَّ لِلّهِ»
۲۴- باطل،رفتنی است. «ضَلَّ عَنْهُمْ ما کانُوا یَفْتَرُونَ»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#حسین (ع) به مثابه راه 🚩🚩
#تحریفات عاشورا از دیدگاه شهید بهشتی
👈متن حاضر بخشی از سخنرانی شهید بهشتی در تشریح فلسفه قیام اباعبدالله الحسین(ع) ذیل تفسیر آیه 85 سوره بقره است که در فاصله سال های 1355-1349 برگزار می شد. ایشان با نقد کجروی ها و بی تفاوتی در برابر آن ها، خطر #انحراف از #فلسفه_قیام امام حسین(ع) را گوشزد می کند و نگرانی خود را از خالی شدن نهضت حسینی از مفهوم و محتوا بیان می دارد و با روشن بینی و جسارت علمی بر #تحریفات عاشورا می شورد.
🛑قسمت دوم:
🔻🖌در سیره امام(ع)، نویسندگان مکرر و متعدد نقل کرده اند که امام(ع) در توضیح حرکتش فرمود:
👈ای مردم با ایمان! امروز می بینم حق پایمال می شود، باطل حکومت می کند. با #معروف مبارزه می شود، از #منکر حمایت می شود، طرفداران حق پایمال می شوند، خودفروختگان به باطل تشویق می شوند،
🔻 در چنین شرایطی یک انسان باایمان متعهد نمی تواند آرام بگیرد و به جهاد، تلاش و کوشش در راه خدا کشیده می شود، چون باایمان و متعصب است.
این ایمان برایش دلخوش کن نیست؛ بلکه ایمان برایش راه زندگی است. مگر نه این است که پیغمبر(ص) فرموده است: در چنین شرایطی بیکار نشستن و دست روی دست گذاشتن گناهی بس بزرگ است.
مگر نه این است که قرآن کریم در صدها آیه، بی تفاوت ماندن در چنین شرایطی را گناهی بزرگ می شمارد؟
👈دیدیم مردان پاک و مجاهد، انسان های باایمانی را که ایمان برایشان سخت تعهدآور بود دستگاه پلید معاویه از خانه و کاشانه بیرون شان کشید، به سوی شام برد، در آن جا تهدیدشان کرد که از حقگویی و حمایت از حق دست بردارید. آن ها تحت تأثیر این تهدید قرار نگرفتند، دستگاه پلید معاویه این ها را نابود کرد و به نابود کردنشان اکتفا نکرد، در افکار عمومی آن ها را لگدمال کرد، مردان پاکی چون حجر بن عدی و عمرو بن حر {حمق}، سیدان و شیعیان خالص مولا(ع) به دست عمال معاویه در کنار پایتخت حکومت اسلامی آن روز، سر به نیست شدند. آیا نمی نگرید در چنین شرایطی این سعادتمندان چگونه شهید شدند.
جالب این است که درست آن طور که سیدالشهدا(ع) در چند جمله بیان فرموده بود، دستگاه معاویه کسانی را که پیرامون این حکومت پلید به نام مسلمان و با شعارهای اسلامی دین و دنیای شان را می فروختند، در افکار عمومی، مسلمان ممتاز و درجه یک معرفی می کرد و مردان و زنان مسلمانی را که دین تا اعماق جان شان نفوذ کرده بود، نه از مرگ، نه از شکنجه، نه از زندان و نه از هیچ رنج و محرومیت دیگر می ترسیدند، آن ها را به عنوان کسانی که گرایش های ضد اسلامی و مذهبی دارند معرفی می کرد!
🔻آیا امام(ع) می توانست در چنین شرایطی که مؤمنان خالص -که ایمان و اسلام برایشان مکتب است- به صورت کسانی که گرایش های ضد اسلام دارند، معرفی می شدند و با چنین مرزبندی، انحراف افکار عمومی مسلمانان از حقیقت تابناک ایمانی صورت می گرفت و در مقابل، یک مشت تجلیات توخالی و درون تُهی به نام مذهب مورد تجلیل قرار می گرفت، در چنین شرایطی امام حسین فرزند دلبند پیغمبر، فرزند علی و فاطمه ـ سلام الله علیهم اجمعین ـ چگونه می توانست بی تفاوت بماند؟
🔻نه امام حسن بی تفاوت می ماند، نه #امام_حسین، نه موسی بن جعفر، نه امام رضا، نه حضرت جواد، نه حضرت عسکری، نه حضرت صادق ـ سلام الله علیهم اجمعین ـ همه این ها می کوشیدند با در نظر گرفتن حدود و امکانات زمان شان در برابر این کج روی ها بی تفاوت نمانند. چرا؟ برای این که این ها دین و ایمان شان برایشان مکتب سعادت آور بود نه دلخوش کننده.
🖌شهید دکتر بهشتی
ادامه دارد
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
.
#آیههاینور
❤ بسم الله الرحمن الرحيم ❤
مَا يَفْتَحِ اللهُ لِلنَّاسِ مِنْ رَحْمَةٍ فَلَا مُمْسِكَ لَهَا وَمَا
يُمْسِكْ فَلَا مُرْسِلَ لَهُ مِنْ بَعْدِهِ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ
دری که خدا از رحمت به روی مردم بگشاید
هیچ کس نتواند بست و آن در که او ببندد
هیچ کس جز او نتواند گشود ، و اوست
خدای بی همتای با حکمت و اقتدار .
🌿 سوره فاطر ، آیه ۲
کانال قرآن پویان
🆔️ @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_حاقه_معارج
📄#صفحه_568
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_568
❇️در #ماديات، محصور نشويم، #ناديدنیها بسيار است!
💠فَلا أُقْسِمُ بِما تُبْصِرُونَ (۳۸) وَ ما لا تُبْصِرُونَ (۳۹)
🌱(اکنون که چنین است،) به آنچه میبینید، سوگند میخورم؛ (۳۸) و (نیز) به آنچه نمیبینید؛ (۳۹)
حاقه [۳۸-۳۹]
🔹از ظاهر آيه برمیآيد كه با سوگند خوردن به آنچه ديدنی و آنچه ناديدنی است، و يا به عبارت ديگر به غيب و شهادت، در حقيقت به مجموع خلائق سوگند خورده، ليكن اين سوگند شامل ذات متعاليه خدای تعالی نمیشود، زيرا از ادب قرآن به دور است كه خدای تعالی و خلائق او را در يك صف قرار دهد، و هر دو را به يك نحو و در عرض واحد تعظيم كند.
🔹به طور كلی در سوگند خوردن به هر چيزی، نوعی تعظيم مورد آن سوگند است، و خلق خدا كه در اين آيات مورد سوگند قرار گرفته بدان جهت كه دستپرورده خدا است، جليل و جميل است، چون خود او جميل است، و به جز جميل نمیآفريند و چگونه چنين نباشد با اينكه خود او خلقت و فعل خود را ستوده، و خويشتن را بدان ثنا گفته و فرموده:" الَّذِي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْءٍ خَلَقَهُ" و نيز فرموده:" فَتَبارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخالِقِينَ"، پس موجودات از ناحيه خدای تعالی جز خوبی ندارند، و هر بدی كه در آنها باشد از ناحيه خودشان است، و يا از ناحيه مقايسه يكی با ديگری است.
🔹در اينكه برای اثبات حقانيت قرآن در ميان همه سوگندها سوگند به" ما تبصرون و ما لا تبصرون" را انتخاب فرموده، مناسبتی با مقام هست، كه بر كسی پوشيده نيست، برای اينكه نظام واحد حاكم بر عالم، نظامی كه اجزای جاری آن همه به هم مربوطند، حكم میكند بر اينكه صانع همه يكی است، و همه به سوی او در حركتند، و نيز حكم میكند به صحت همه آثار و احكام توحيد، از مساله بعث رسل و انزال كتب گرفته، تا اينكه قرآن بهترين كتاب آسمانی است، چون تمامی دعوتهايش به سوی حق و به سوی طريق مستقيم است.
📚تفسیر المیزان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_568
❇️#تقاضای_نابجا، مغرضانه و لجوجانه میتواند حادثه آفرين باشد.
💠سَأَلَ سائِلٌ بِعَذابٍ واقِعٍ (۱) لِلْكافِرينَ لَيْسَ لَهُ دافِعٌ (۲) مِنَ اللَّـهِ ذِي الْمَعارِجِ (۳) تَعْرُجُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ إِلَيْهِ فِي يَوْمٍ كانَ مِقْدارُهُ خَمْسِينَ أَلْفَ سَنَةٍ (۴/معارج)
🌱سائلی، عذابی واقع شدنی را درخواست كرد. كه برای كافران است و هيچ بازدارندهای برای آن نيست. و از سوی خداوندِ صاحب درجاتِ والاست. فرشتگان و روح، در روزی كه مقدار آن پنجاه هزار سال است، به سوی او بالا میروند.
🔹«معارج» جمع «معرج» به معنای محلّ عروج و صعود است و مراد از آن، آسمانهاست كه محلّ نزول و عروج فرشتگان میباشد.
🔹يادآوری برخی حوادث جزئی و فردی، برای عبرت ديگران لازم است و بايد حفظ شود. (سائل يك نفر بود كه قهر خدا او را نابود كرد، ولی اين ماجرا در متن قرآن مطرح میشود تا تمام انسانها در طول تاريخ بخوانند.) «سَأَلَ سائِلٌ بِعَذابٍ واقِعٍ»
🔹تقاضای نابجا، مغرضانه و لجوجانه میتواند حادثه آفرين باشد. «سَأَلَ سائِلٌ بِعَذابٍ واقِعٍ»
🔹تا وقتی عذاب الهی نازل نشده، راه توبه و دفع عذاب با صدقه باز است، امّا عذابی كه در حال نزول است، راه نجاتی از آن نيست. بِعَذابٍ واقِعٍ ... لَيْسَ لَهُ دافِعٌ
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan