eitaa logo
قران پویان
437 دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
670 ویدیو
606 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5956178058166671696.mp3
55.58M
🖇 باموضوع: ◾️ سبک زندگی پیامبر رحمت (ص) در ارتباط با و طبق ایه قران، حتی نسبت به هم باید اخلاق، عدالت و انصاف را رعایت کرد. طبق ایات سوره ممتحنه نسبت به همه با هرعقیده ای باید نیکی و قسط کرد مگر کسانی که با شما درجنگند ✅امام علی(ع) می فرمایند: «کمال دوراندیشی، به صلاح کشاندن مخالفان و با دشمنان است» غررالحکم، ح 7232. ✅امام صادق عليه السلام : كردن با از بهترينِ صدقه هايى است كه انسان براى خود و برادرانش مى دهد 🎙 سخنران: ◾️حجت الاسلام و المسلمین دکتر مسعود آذربایجانی @quranpuyan
شماره 73 از امام ع ▪بئسَ العَبد عَبدٌ یَکُون ذاوجهَین و ذالسَانینِ، یطرِی أخاه شَاهِداً، و یأکله غائباً، إن أَعطی حَسَده، و إن ابتَلی خَانَه 🔸چه قدر بد است بنده و دو زبان، که در حضور برادرش او را می ستاید و در غیاب او بدگوئیش می کند. اگر عطایی به برادرش رسد حسد برد، و اگر گرفتار گردد او را وانهد. تحف العقول، ص ۵۱۸ •┈┈••••✾•🍂🥀🍂•✾•••┈┈• ✅«من اعطیه خیراً فالله اعطاه و من بقی شراً فالله بقاه» اگر کسی به او رسید بداند که خیر رساننده خداست؛ نگوید خودم زحمت کشیدم و یافتم و اگر شری از او دور شد نگوید شانس آوردم یا بختم مساعد بود یا دیگری این شرّ را از من دور داشت بلکه بگوید خدا این شرّ از من دور بداشت چون هیچ ضالی و هیچ ناصری در عالم نیست مگر به نام خدا. •┈┈••••✾•🍂🥀🍂•✾•••┈┈• 🔷 «لیست العبادة کثرة الصیام و الصلاة و إنّما العبادة کثرة التفکّر فی أمر الله» در این نیست که انسان نمازهای زیاد بخواند، روزه‌های زیاد بگیرد اما بیش از آن مقدار انسان باید وقت را صرف در معرفت بکند لذا فرمود: اساس عبادت، است آن مقصدشناسی و مقصودیابی است, بحث‌های توحیدی, معرفت خدا, اسمای حسنای الهی, صفات ذاتی حق, معنای تجلّی و فعل خدا, معنای حضور خدا در کنار افعال و مانند آن مهم است که فرمود اساس عبادت تفکّر و است. این درایت اگر با عمل همراه باشد انسان هم راه را طی می‌ کند هم به مقصد می‌‌رسد و هم مقصود را به اندازه خود مشاهده می‌‌کند. 🥀بنابراین آنچه از وجود مبارک امام (ع) به ما رسیده است تهیه کردن این سه عنصر محوری یعنی هم زاد و توشه مسافرت هم راحله و مرکب سفر و هم تفکّر درباره مقصد و مقصود است. 🖊ایت الله جوادی آملی 🍃🥀🍃 @quranpuyan
🥀امام حسن ، در فضای امنیتی و ⭕فشارهای امنیتی بیشترین دوران سیاسی زندگی حضرت (ع) در دوران حاکمیت معتمد عباسی که که نوشته اند: "غرق فی الفساد و اللهو" از وجود جاسوسان گرفته تا جملگی نشان دهنده جو امنیتی دوران امام عسکری است . در جلسات خصوصی امام با شیعیان ، وجود داشت . شیخ طبرسی در اعلام الوری نقل میکند؛ امام در جلسه ای به اصحابش فرمود : چیزی نگویید و نگاه به شخص معین نمود ! بعد وقتی او را تفتیش کردند در لباس او گزارش های متعدد از جلسات امام عسکری (ع) کشف کردند. مسعودی در کتاب اثبات الوصیه مینویسد ؛ شخصی بنام عبدالعزیز بلخی گوید؛ در خیابان بودم و پیش خودم گفتم وقتی امام عسکری بخواهد عبور کند با صدای بلند او را به عنوان حجت الله معرفی میکنم. تا امام به من نزدیک شد به من نگاه نمود و با انگشت اشاره کرد ساکت باشم ؛ "فلما دنا منی نظرت الیه اومآ الیّ باصبعه السبابه ان اسکت" و در نمونه مشابه دیگری علامه مجلسی نقل میکند (ج ۵۰ص۲۶۹) امام عسکری قبل از خروج از منزل پیام فرستادند ؛ "در وقت عبور من از مقابل شما ، هیچ کسی به من سلام نکند و حتی کسی به جانب من اشاره نکند که جان تان در خطر قرار خواهد گرفت! ؛ الا لا یسلمن علیّ احد و لایشیر الیّ بیده فانکم لاتؤمنون علی انفسکم این نمونه ای از آزارها و جو امنیتی دستگاه عباسی بر علیه امام عسکری است ⭕ و دینی دومین مشکل اساسی دوران امام عسکری(ع) تهاجم بر باورهای دینی و خصاص شیعی بود. به نقل ابن شعبه بحرانی در تحف العقول ؛ خود امام عسکری (ع) دوران خود را از تمام دوران امامان دیگر در موضوع تهاجم بر باورها شدیدتر معرفی نموده ؛ "ما منی احد من آبایی بمثل ما مُنیت به من شک هذه العصابة"! وجود جعفر کذاب از یک سوی و افرادی دیگر از بنی هاشم ، که داعیه امامت داشتند و هم پول داشتند و هم خرج میکردند و حتی به "قدرت حاکمه" نزدیک بودند و دارای انحراف دینی بودند! ✳امام در میان شور و شعف مردم با اینکه جو سنگین در سامرا برقرار است ، اما مردم با توجه به آگاهی شان از اینکه امام هفته ای دوبار در روزهای دوشنبه و پنجشنبه اجبارا به ملاقات معتمدعباسی در دربار می رفت ، در خیابان ها به بهانه های مختلف جمع میشدند تا بلکه بتوانند امام را ببینند. 🔸 شیخ طوسی از آن اجتماعات گزارش میدهد که جمع زیادی برای دیدنِ امام عسکری در خیابان های مسیر عبور امام تجمع میکردند بطوری که جای راه رفتن برای مردم باقی نبود ، همهمه بود تا اینکه امام عسکری تشریف آورده و عبور میکردند.. ؛ ✳توجه امام به شیعیان در بند و نکته قابل دقتی است که از ، برخی شیعیان با امام در ارتباط هستند و امام عسکری توجه به آنان دارد. کلینی در حدیث دهم از باب مولد امام عسکری نقل میکند ؛ ابوهاشم جعفری گرفتار زندان و شکنجه بود و در نامه ای مخفیانه با امام درد و دل کرد .. و امام عسکری بشارت آزادی او را داد و همانگونه شد و مهم این است که طبق همین روایت امام به آنان کمک مالی مینمود و برخی تا یکصد سکه طلا داد! و این کمک ها مخصوص به شیعیانی نبود که امام عسکری (ع) را امام میدانستند ، بلکه امام (ع) به واقفی ها که امامتِ امام را قبول نداشتند نیز کمک مالی میکرد که کلینی در روایت سوم باب مذکور نقل نموده. توجه و عملیاتی کردنِ این سیره است که نیاز امروز همه ماست و باید ما را از و به توسعه فکری و رفتاری برساند. ✳امام عسکری (ع) و امام عسکری (ع) آنچنان محبوبیتی در دلها داشت که از حیطه شیعیان میگذشت و به دشمن هم سرایت میکرد. 🖍کلینی در روایت هشتم باب مذکور نقل میکند؛ برای آزار امام عسکری از یک ناصبی و ضد شیعه کمک گرفتند که درباره اش نوشته اند؛ "انصب الناس و اشدهم علی آل ابی طالب" ! آن فرد بیش از یک روز نگذشت که شدیدا علاقمند به امام شد و صورت خود را بر قدم های امام گذاشت و یکی از بهترین شیعیان حضرت گشت! ؛ "ما اقام عنده این محبوبیت تا آنجا رفت که در روز شهادت امام عسکری ؛ سامرا یک پارچه عزا شد و بازار تعطیل گشت. 💫امروز ما هستیم و این سیره نورانی (ع) که میتواند ما رد بهترین موفقیت ها رهسپار کند 🎙استاد هادی سروش کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. نام تو بردم لبم آتش گرفت شعله به دامان سياوش گرفت نام تو آرامه ی جان من است نامه ب تو خط امان من است اي نگهت خواستگه آفتاب بر من ظلمت زده يك شب بتاب پرده برانداز زچشم ترم تا بتوانم به رخت بنگرم ای نفست يار و مددكار ما كی و كجا وعده ی ديدار ما 🌹مرحوم محمدرضا آقاسی 💫کانال قرآن پویان ┏━━━🍃=🌸━━━┓      @quranpuyan ┗━━━🌸=🍃━━━┛
༻🍃‌🌸🍃༺ 💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖 🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است، 👈 روزهاے جمعه ، صفحہ جدیدے ارسال نمی‌شود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند. التماس دعا🙏 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5958291989530154197.mp3
13.81M
موضوع : ◾️رحلت پیامبر و پیدایش ⚫️وفات ، دو مصیبت داشت یکی قطع وحی و دیگری اغاز انحرافات. علامه طباطبایی در گفتگوهایش با هانری کربن، اشاره میکند که مسیحیان برای حضرت عیسی الوهیت قایل شدند اما در جامعه اسلامی، این امر بعد از پیامبر و نسبت به  دیگران ایجاد شد. برخی در خلافت پس از وفات پیامبر در راستای خلافت مطلقه و الوهیت بخشی: 1_تغییر در قوانین اساسی ، اولین مورد آن صدور حکم و ارتداد گروهی از مسلمانان بود که نمی خواستند به خلیفه اول، زکات بدهند. 2_ بخشی به متخلف و متجاوز مانند خالد این ولید و توجیه اعمال خلاف انها و جلوگیری از مجازات آنها ایت اله سروش محلاتی شهریور ۱۴۰۳ . تهران @quranpuyan
و دغدغه بمناسبت ایام سالگرد ایشان ⭕پیشنهاد دوراندیشانه شهید صدر و مرحوم صانعی برای معضل رد مصوبات مجلس بدلیل عدم تطابق با یک فهم خاص از شرع! "آیت ­الله صانعی به اجتهاد روشمند و فقه جواهری معتقد و پایبند بود و تخطّی از آن را روا نمی­دانست آیت‌الله صانعی معتقد بود هر فقیهی که به روش متعارف اجتهاد پایبند باشد و به نظر و فتوایی برسد، فتوایش حجت است، و مجلس شورای اسلامی می­تواند بر اساس آن فتوا قانون وضع نماید و این قانون هیچ­گونه مخالفتی با موازین اسلامی ندارد. به‌عبارت‌دیگر، برای قانون­گذاری را نه لزوماً «فتوای مشهور» می­دانست، نه «فتوای اعلم»، نه «فتوای فقیهان شورای نگهبان» و نه «فتوای ولیّ حاکم»؛👈 بلکه هر فتوایی که بتواند گره از کار جامعه بگشاید، می­تواند مبنای تقنین باشد. معتقد بود که مجلس شورای اسلامی می­تواند بر اساس مصلحتی که تشخیص می­دهد، قانون وضع کند. همین که این قانون منطبق بر یک فتوای روشمند باشد، کافی است و این قانون را نمی­توان به‌خاطر مخالفت با فتوای فقیهان شورای نگهبان یا فتوای رهبری یا فتوای مشهور یا فقیه اعلم، مخالف موازین و احکام اسلامی دانسته و ردّ کرد. 👈این دیدگاه پیش از ایشان در آثار شهید سید محمدباقر صدر هم دیده می ­شود. ایشان در ابتدای پیروزی انقلاب و به هنگام تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی همین نظر را ارائه کرد که قانون­گذاری می­تواند بر اساس یک فتوا باشد، هر چند فتوایِ مشهور، یا فقیه اعلم، یا ولیّ ­امر نباشد. ترجمه عبارات وی چنین است: "دین مبین اسلام خاستگاه قانون‌گذاری است. این سخن بدان معناست که شریعت اسلامی تنها منبعی است که قانون اساسی از آن اقتباس می‌شود و قوانین جمهوری اسلامی در پرتو روشنایی آن نهاده می‌شوند. این قانون‌گذار بدین ترتیب اعمال می‌شود: ↩️الف) احکام ثابت دین که از نظر فقهی واضح و روشن هستند، تا آنجا که به زندگی اجتماعی مربوط می‌شود، جزء تغییرناپذیری از قانون اساسی شمرده می‌شوند؛ اعم از آنکه متن آن به‌صراحت در سند قانون اساسی آمده باشد و یا آنکه نیامده باشد. ↩️ب) در مورد هر مسئله‌ای که نسبت به آن بیش از یک نظر فقهی وجود داشته باشد و به‌اصطلاح یک نظر دارای جایگزین‌های اجتهادی متعددی باشد، انتخاب گزینه مشخصی از میان این نظرات بر عهده قوه مقننه است. قوه‌ای که بر اساس مصلحت عمومی از سوی مردم انتخاب شده است. ↩️ج) در مواردی که یک نظر قطعی و نهایی در مورد مسئله‌ای به‌صورت وجوب یا حرمت از جانب شریعت وجود ندارد، قوه مقننه که برخاسته از اراده مردم و نماینده آن‌ها است، وظیفه دارد بر اساس مصالحی که تشخیص می‌دهد به‌شرط عدم مغایرت با قانون اساسی، قانون‌گذاری کند. گستره این قوانین «منطقه الفراغ» نامیده می‌شود. این گستره شامل تمامی حالاتی است که دین، انتخاب را بر مکلف واگذار کرده است. قوه مقننه دارای این حق است که بر اساس مصالح عمومی و به‌شرط عدم مغایرت با قانون اساسی در این موارد تصمیم‌گیری و قانون‌گذاری کند." ✳ و در یکی دیگر از ویژگی­های آیت‌الله صانعی « و شجاعت» در اظهار رأی و نظر بود. ایشان اگر بر اساس ادلّه به رأی و نظری می­رسید، به‌ویژه نظری که از دیدگاه ایشان مشکلی از مشکلات جامعه را حلّ می­کرد، در اظهار آن تردید نکرده و از ملامت و نکوهش دیگران هراسی نداشت. 👈معتقد بود نباید از بیان حکم خدا، طبق تشخیص خود، به‌خاطر به‌خطرافتادن حیثیت و آبروی خویش، پرهیز کرد. ممکن است فقیهی در رأی و نظر خطا کرده باشد، و دیگران حق دارند آن را با ادبیات علمی نقد نمایند و بدین‌وسیله مرزهای دانش‌گسترش یافته و فقه آل محمد رشد کند، اما دلیلی بر کتمان رأی و نظر نیست. 💢متأسفانه گاه در حوزه علمیه بر خلاف فلسفه وجودی خود فضایی ایجاد می­شود که دانشمندان و متفکران از بیان دیدگاه­های خود واهمه دارند، به‌گونه‌ای که یکی از فقیهان معاصرِ درگذشته با تأسف می­گفت: «در حوزه هر فقیهی در طول سال، تنها حق دارد یک حرف جدید بزند، در غیر این صورت متهم به شذوذ می­شود!» 👈بدیهی است در چنین جو و فضایی بسیاری جرئت نکنند دیدگاهی که بدان رسیده­اند را با طیبِ خاطر بیان نمایند. حوزه باید آغوش خود را به روی دیدگاه­های ابتکاری و جدید در علوم مختلف، و البته روشمند بگشاید و با تشکیل جلسات نقدِ علمی، عیار هر یک از دیدگاه­ها را نشان دهد. همه صاحب­نظران از شجاعت و کافی برخوردار نیستند تا فارغ از جوّ و فضای موجود به بیان نظرات خود بپردازند، ازاین‌رو، بر بزرگان و متولیان حوزه است تا فضای مناسب اظهارنظر و نقد را فراهم سازند." 🎙 حجت الاسلام والمسلمین سید جواد ورعی کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
4_6030444622604405517.mp3
746.8K
‍ 🔊فایل صوتی 💫مرحوم آیت الله در اسلام‌ 🔻 اگر به توجه نشود، روزی فرا خواهد رسید که خواندنِ آیاتِ قرآنی نیز با محدودیت همراه خواهد شد. 💐🍂با گرامیداشت سالگردارتحال ایشان @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
…وَيَقْتُلُونَ الَّذِينَ يَأْمُرُونَ بِالْقِسْطِ مِنَ النَّاسِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ و از مردم کسانی را که امر به عدالت می‌کنند، به قتل می رسانند، پس آنان را به عذابی دردناک بشارت ده. آل عمران/٢١ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 35 تا 42 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_5987810341977855275.mp3
2.68M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️بدتر از و ، پافشاری و اصرار بر آن است 💠و اقسموا بالله جهد ایمانهم لا یبعث الله من یموت بلی وعدا علیه حقاولکن اکثر الناس لا یعلمون38/نحل 🌱و به خداوند سوگندهای مؤکد خوردند که خداوندهر کس را که بمیرد زنده نمی کند، چنین نیست بلکه وعده خداوند به حق بوده وبر عهده اوست ، اما بیشتر مردم نمی دانند. 🔷مشرکان و کفار نهایت قسم را بکاربردند و گفتند که حشر و قیامتی درکار نیست ، یعنی مرگ ، نابودی و فناست و بعداز مرگ خلقت جدیدی نخواهد بود و این سخن آنها هیچ منافاتی با اعتقاد اکثرایشان به مسأله تناسخ ندارد، چون تناسخ عبارتست از اینکه روح مرده به بدن دیگری منتقل شود و باز در همین دنیا به زندگی ادامه دهد. 🔷اما خداوند می فرماید برانگیخته شدن مردگان و وجود حشر و قیامت وعده حقی است که خداوند آن را بر خود واجب و ثابت نموده و لذا ابدا تخلف نمی پذیرد، اما بیشتر مردم نمی دانند که این وعده را نسبت به بندگان خود عملی خواهد ساخت و وعده ای غیر قابل تخلف و حکمی غیر قابل تغییر است و علت این نادانی آنها هم این است که ایشان از آیات الهی که دال بر این وعده هستنداعراض نموده اند و این آیات عبارتند از خلقت آسمانها و تفاوتهای مردم درظلم و عدل و تکالیف نازل شده در شریعتهای الهی . 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️در برابر ستمگران، به ، و خود وابسته باشيد، نه‌ قدرت‌های بيگانه و خارجی 💠‏وَ الَّذِينَ هاجَرُوا فِي اللَّهِ مِنْ بَعْدِ ما ظُلِمُوا لَنُبَوِّئَنَّهُمْ فِي الدُّنْيا حَسَنَةً وَ لَأَجْرُ الْآخِرَةِ أَكْبَرُ لَوْ كانُوا يَعْلَمُونَ (۴۱) الَّذِينَ صَبَرُوا وَ عَلی‌ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ (۴۲/نحل) 🌱‏وكسانی‌كه پس از آنكه ستم ديدند در راه خدا هجرت كردند، بدون شك ما در همين دنيا جايگاه نيكوئی به آنان خواهيم داد و اگر می‌دانستند البتّه پاداش آخرت بزرگتر خواهد بود. ‏(آنان) كسانی هستند كه صبر نمودند و بر پروردگارشان توكّل می‌نمايند. ‏🔹كسانی‌كه برای نشر دين يا حفظ دين و يا حفظ جانِ خود، از وطن ومال بگذرند و هجرت كنند به نتيجه می‌رسند. وَ الَّذِينَ هاجَرُوا ... لَنُبَوِّئَنَّهُمْ‌ 🔹اگر قدرت مقابله با ظالم را نداری، حقّ نداری سلطه‌ی او را بپذيری، بلكه بايد هجرت كنی. «هاجَرُوا فِي اللَّهِ مِنْ بَعْدِ ما ظُلِمُوا» ‏🔹هجرت، صبر و توكّل، رمز پيروزی در برابر دشمن است. هاجَرُوا ... صَبَرُوا ... يَتَوَكَّلُونَ‌ ‏🔹در برابر ستمگران، به ايمان، توكّل و مقاومت خود وابسته باشيد، نه‌ قدرت‌های بيگانه و خارجی. «صَبَرُوا وَ عَلی‌ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ» ‏🔹گشايش و آسايش، بدون تحمّل سختی هجرت، حاصل نمی‌شود. هاجَرُوا ... لَنُبَوِّئَنَّهُمْ فِي الدُّنْيا حَسَنَةً 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 6⃣6⃣ تدبر در سوره 🔹تفسیر سوره هود از عبدالعلی بازرگان هود : ۷۷ وَلَمَّا جَاءَتْ رُسُلُنَا لُوطًا سِيءَ بِهِمْ وَضَاقَ بِهِمْ ذَرْعًا وَقَالَ هَذَا يَوْمٌ عَصِيبٌ  و چون فرستادگان ما نزد لوط آمدند، [به تصور بد خيالي هرزگان قومش] از آنان پريشان خاطر شد و دست و بالش [در تدبير مشکلات در پيش] تنگ شد ۸۵ و [به خود] گفت: امروز روز سختي است. ۸۶  ۸۵- ذراع به فاصله ميان مرفق تا سرانگشتان دست گفته مي‌شود که قبل از اختراع متر و ابزارهاي اندازه‌گيري، از روزگار باستان وسيله‌اي آسان و طبيعي براي اندازه کردن بود، و «ذَرْعً» به عمل اندازه‌گيري گفته مي‌شود. در قرآن اين کلمه به هر دو مفهوم: اندازه [حاقه ۳۲ (۶۹:۳۲) ] و دست [کهف ۱۸ (۱۸:۱۸) - ...وَكَلْبُهُمْ بَاسِطٌ ذِرَاعَيْهِ بِالْوَصِيدِ...- سگ آنها دو دستش را در آستانه غار گشوده بود] آمده است. با اين مقدمات، معناي «وَضَاقَ بِهِمْ ذَرْعًا»، در تنگنا قرار گرفتن اندازه‌گيري است و از آنجایی که ذرع کردن زمين يا پارچه براي اطلاع يافتن از طول و ابعاد آنهاست، «اصطلاح تنگ شدن ذراع»، مفهوم درماندن از شناخت ابعاد مسئله و راه حل آن است. هود : ۷۸ وَجَاءَهُ قَوْمُهُ يُهْرَعُونَ إِلَيْهِ وَمِن قَبْلُ كَانُوا يَعْمَلُونَ السَّيِّئَاتِ قَالَ يَاقَوْمِ هَـؤُلَاءِ بَنَاتِي هُنَّ أَطْهَرُ لَكُمْ فَاتَّقُوا اللَّهَ وَلَا تُخْزُونِ فِي ضَيْفِي أَلَيْسَ مِنكُمْ رَجُلٌ رَّشِيدٌ  و قومش، که پيش از آن کارهاي زشتي مرتکب شدند، شتابان سوي او آمدند. [لوط] گفت: اي قوم من! اينان دختران من‌اند، اينها براي شما [در ازدواج] پاکترند، ۸۷ پس از خدا پروا کنيد و مرا در مقابل ميهمانانم خوار مسازيد [=موجب شرمساري من نزد آنان مشويد]. آيا در ميان شما مردي رشد يافته [=عاقل و غيرتمند] نيست؟ ۸۸  ۸۶- «يُهْرَعُونَ» از ريشة «هَرَعَ»، دلالت بر شتاب و شيفتگي در رسيدن به چيزي يا پيروي از عقايدي مي‌کند [صافات ۷۰ (۳۷:۷۰) ]. شدت تمايلات شهواني قوم لوط، آنان را شتابان به سوي خانه لوط راند. ۸۷- لوط با عرضه کردن دخترانش به مهاجمين [قاعدتاً براي ازدواج از راه طبيعي و سالم] به خاطر جلوگيري از تجاوزي زشت و غير طبيعي با همجنس خود، در واقع فداکاري شگفتي را براي حفظ حرمت‌هاي اخلاقي به نمايش گذاشت. ۸۸- صفت رشيد سه بار در قرآن، و هر سه بار هم در همين سوره آمده است، دو مورد ديگر، يکي آيه ۸۷ (۱۱:۸۷) [...إِنَّكَ لَأَنْتَ الْحَلِيمُ الرَّشِيدُ] صفت شعيب از نظر قومش مي‌باشد و ديگري نفي رشيد بودن فرعون [آيه ۹۷ (۱۱:۹۷) - ... فَاتَّبَعُوا أَمْرَ فِرْعَوْنَ وَمَا أَمْرُ فِرْعَوْنَ بِرَشِيدٍ]. https://zaya.io/ldpig کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شماره 74 سوره صفحه_44. 🍁🍂 است 🔶 يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تُبْطِلُوا صَدَقاتِكُمْ بِالْمَنِّ وَ الْأَذى‌ كَالَّذِي يُنْفِقُ مالَهُ رِئاءَ النَّاسِ وَ لا يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ صَفْوانٍ عَلَيْهِ تُرابٌ فَأَصابَهُ وابِلٌ فَتَرَكَهُ صَلْداً لا يَقْدِرُونَ عَلى‌ شَيْ‌ءٍ مِمَّا كَسَبُوا وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكافِرِينَ‌ «264» بقره اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! بخشش‌هاى خود را با منّت وآزار باطل نسازيد، همانند كسى كه مال خود را براى خودنمايى به مردم، انفاق مى‌كند و ايمان به خدا و روز رستاخيز ندارد. پس مثال او همچون مَثل قطعه سنگ صافى است كه بر روى آن (قشر نازكى از) خاك باشد (و بذرهايى در آن افشانده شود) پس رگبارى به آن رسد (و همه خاك‌ها و بذرها را بشويد) و آن سنگ را صاف (و خالى از خاك و بذر) رها كند! (رياكاران نيز) از دستاوردشان، هيچ بهره‌اى نمى‌برند وخداوند گروه كافران را هدايت نمى‌كند. 👈اين آيه نيز تشبيهى را با خود دارد و نمايانگر باطن اشخاصى است كه به قصد و تظاهر انفاق مى‌كنند. ظاهر عمل اينان مانند خاك، نرم ولى باطن آن چون سنگ، سفت است كه قابليّت نفوذ ندارد. به خاطر سفتى و سختى دلهاى سنگشان، از خود بهره‌اى نمى‌برند. 1⃣- منّت گذارى و آزار فقير، پاداش انفاق و صدقات را از بين مى‌برد. «لا تُبْطِلُوا» 2⃣ ريا، نشانه عدم ايمان واقعى به پروردگار وقيامت است. «يُنْفِقُ مالَهُ رِئاءَ النَّاسِ وَ لا يُؤْمِنُ بِاللَّهِ» 3⃣ مهم نيست، انگيزه و انفاق كننده مهم است. «رِئاءَ النَّاسِ» 4⃣ اعمال شخص منّت گذار، رياكار وكافر، تباه است. كلمه‌ى‌ «فَمَثَلُهُ» قابل تطبيق با هر سه گروه است. 5⃣- رياكار، عاقبت رسوا مى‌شود و حوادث، كاشف حقايق است. «فَتَرَكَهُ صَلْداً» 6_ رياكار نه تنها از پاداش آخرت محروم است، بلكه رشد روحى را نيز كسب نكرده است. «لا يَقْدِرُونَ عَلى‌ شَيْ‌ءٍ» 7⃣- و ، در مدار و مورد تهديد است. «لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكافِرِينَ» 📚تفسير نور کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━