#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_308
❇️#منطق گیرا و کوبنده #ابراهیم (ع)
💠وَ اذْكُرْ فِي الْكِتابِ إِبْراهِيمَ إِنَّهُ كانَ صِدِّيقاً نَبِيًّا (۴۱/مریم)
🌱و در اين كتاب، ابراهيم را ياد كن، كه او پيامبری راستگو و راست كردار بود.
🔹در اینجا از قسمتی از زندگانی قهرمان توحید، ابراهیم خلیل پرده بر میدارد و تأکید میکند که دعوت این پیامبر بزرگ- همانند همه رهبران الهی- از نقطه توحید آغاز شده است.
آیه میگوید: «در این کتاب [قرآن] از ابراهیم یاد کن» (وَ اذْکُرْ فِی الْکِتابِ إِبْراهِیمَ).
«چرا که او مردی بسیار راستگو و تصدیق کننده (تعلیمات و فرمانهای الهی) و نیز پیامبر خدا بود» (إِنَّهُ کانَ صِدِّیقاً نَبِیًّا).
🔹در واقع بارزترین صفتی که در پیامبران و حاملان وحی الهی لازم است همین معنی میباشد که آنها فرمان پروردگار را بیکم و کاست به بندگان خدا برسانند.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_308
❇️#حرف_حق گاهی تلخ و مایه تعجب
💠قالَ أَ راغِبٌ أَنْتَ عَنْ آلِهَتِي يا إِبْراهِيمُ لَئِنْ لَمْ تَنْتَهِ لَأَرْجُمَنَّكَ وَ اهْجُرْنِي مَلِيًّا (۴۶/مریم)
🌱گفت: ای ابراهيم! آيا از خدايان من بيزاری؟ اگر از (اين روش) دست برنداری قطعاً تو را سنگسار خواهم كرد و (اكنون) برای مدّتی طولانی از من دور شو.
🔹گاهی بايد عقايد خود را مخفی كرد. (گويا ابراهيم تا آن لحظه عقايد خود را حتّی از عموی خود مخفی داشته است. زيرا عمو با تعجّب با او سخن گفت.) «أَ راغِبٌ»
🔹اين آيه، مايهی دلداری پيامبر است كه اگر ابولهب، عموی تو كافر است و تو را تهديد میكند، عموی ابراهيم نيز چنين بود. «قالَ أَ راغِبٌ أَنْتَ»
🔹انسان به جايی میرسد كه حرف حقّ برايش تلخ و سبب تعجّب است.
«أَ راغِبٌ أَنْتَ»
🔹نپذيرفتن سخن حقّ، از كوچكتر از خود، نشانهی تكبّر است. «أَ راغِبٌ أَنْتَ»
🔹كسی كه يك خدای با شعور را نپذيرد، چند خدای بی شعور را خواهد پذيرفت. «آلِهَتِي»
🔹حقّگويی و مبارزه با سنتهای باطل، آوراگی و محروميّت به دنبال دارد.
«لَأَرْجُمَنَّكَ وَ اهْجُرْنِي مَلِيًّا»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
2⃣0⃣1⃣ تدبر در سوره #هود
🔹تفسیر سوره هود از عبدالعلی بازرگان
هود : ۱۱۵
وَاصْبِرْ فَإِنَّ اللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ
و [در برابر سختيها] صابر باش که خدا پاداش نيکوکاران را ضايع نميسازد. ۱۲۵
۱۲۵- ضايع کردن چيزي، تلف و تباه کردن آن است. اين واژه ده بار در قرآن آمده است؛ يکبار درباره انسان و نمازي که آن را ضايع ميکند [مريم ۵۹ (۱۹:۵۹) ] و نه بار درباره خدا که عمل هيچکس را ضايع نميکند و ناديده نميگيرد. از جمله: اجر محسنين [۵ بار]، اجر مؤمنين [۲ بار]، اجر مصلحين و اصولا اجر هر عمل کنندهاي را. در اين سوره آمده است: صبر کن که خدا اجر محسنين را ضايع نميکند، از اين جمله معلوم ميشؤد صابران همان نيکوکارانند و صبر کردن در برابر مخالفان [به جاي تلافي کردن] کار زيبائي است و صبر جميل دلالت بر همين زيبائي و نيکوئي ميکند.
هود : ۱۱۶
فَلَـوْلَا كَانَ مِنَ الْقُرُونِ مِن قَبْلِكُمْ أُولُو بَقِيَّةٍ يَنْهَوْنَ عَنِ الْفَسَادِ فِي الْأَرْضِ إِلَّا قَلِيلًا مِّمَّنْ أَنجَيْنَا مِنْهُمْ وَاتَّبَعَ الَّذِينَ ظَلَمُوا مَا أُتْرِفُوا فِيهِ وَكَانُوا مُجْرِمِينَ
پس چرا [با وجود مسئوليت انسان در قبال جامعه خود] در ميان جوامع پيش از شما صاحبان باقيمانده [=وارثان تعاليم باقيمانده از رسولان] نبودند ۱۲۶ که [ستمگران را] از تبهکاري در زمين بازدارند؟ جز اندکي از آنها که نجاتشان داديم، و [در سکوت و بيتفاوتي آنها،] ستمگران به راهي که در آن خوش ميگذراندند رفتند و يکسره مجرم [=بريده از حق] گشتند. ۱۲۷
۱۲۶- «أُوْلُواْ بَقِيَّهٍ» چه کساني هستند و بقيه چيست؟ در آيه ۸۶ اين سوره (۱۱:۸۶) به «بَقِيَّتُ اللهِ»، که همان سود باقيمانده از تجارتي منصفانه و حلال است اشاره شده، از طرفي در آيه ۲۸ سوره زخرف (۴۳:۲۸) [وَجَعَلَهَا كَلِمَهً بَاقِيَهً فِي عَقِبِهِ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ]، خداپرستي خالص و توحيدي را کلمه باقيمانده ابراهيم شمرده است. به اين ترتيب به نظر ميرسد «أُوْلُواْ بَقِيَّهٍ»، حاملان تعاليم توحيدي پيامبران هستند که در برابر انحرافات جامعه احساس تعهد و مسئوليت ميکنند.
هشدار اين آيه به همه آگاهان جامعه و مؤمنين متعهد و مسئول است که در برابر ستمکاريها سکوت نکرده و به فريضه عظيمه امر بمعروف و نهي از منکر در قبال مفسدين عمل کنند. اين همان عهدي است که خدا از قشر آگاه جامعه گرفته و امام علي(ع) هنگام پذيرش خلافت به آن اشاره کرده است: و ما أخذ الله علي العلماء ان لايقارّوا علي کظّة ظالم و لا سغب مظلوم [خطبه ۳ بند ۱۶].
۱۲۷- معناي ريشهاي «جرم»، انقطاع و بريدگي است. گناه جرم محسوب ميشود، چرا که دليل آن بريدن از خدا، خلق و پذيرش مسئوليت است.
در هر جامعهاي هميشه اقليتي هستند که خلاف جريان عمومي شنا کرده و با باورهاي خرافي و شرکآميز مبارزه ميکنند، اما اکثريت مردم دنبال خوشگذراني و لذت بردن و در راحت و رفاه و کامروایی زيستن هستند. اين حکمت امام علي نيز بسيار پند آموز است که: «در مسير هدايت، از اندک بودن اهل آن احساس تنهائي و نگراني نکنيد، [زيرا اکثريت] مردم گرد سفرهاي جمع شدهاند که سير شدن از آن کوتاه مدت و اشتهاي آن طولاني و هميشگي است: ايها الناس لا تستوحشوا في طريق الهدي لقلة اهله فان الناس قد اجتمعوا علي مائدة شبعها قصير و جوعها طويل
https://zaya.io/ldpig
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#زندگي_قرآني
شماره 107
سوره #ال_عمران صفحه_53
👌همه چیز به #دست_اوست!
🔶قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَن تَشَاءُ وَتَنزِعُ الْمُلْكَ مِمَّن تَشَاءُ وَتُعِزُّ مَن تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَن تَشَاءُ بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ (ال عمران:26)
🔷بگو: بار خدايا، اي زمامدار هستي! مُلك [=فرمانروايي و حكومت] را به هر كه خواهي [=طبق نظاماتي كه مقدّر كردهاي] ميدهي و از هر كه خواهي باز ميستاني و هر كه را خواهي عزّت ميدهي و هر كه را خواهي ذليل [=خوار] ميسازي، گزينش [=بهتر و كاملتر] به دست توست، كه تو بيگمان بر هر كاري قديري.
💕 منظور از #اراده و #مشیت_الهى در این آیه این نیست که بدون حساب و بى دلیل، چیزى را به کسى مى بخشد و یا از او مى گیرد، بلکه مشیت او از روى حکمت و مراعات نظام و مصلحت و حکمت جهان آفرینش و عالم انسانیت است، گاه این حکومت ها به خاطر شایستگى ها است، و گاه حکومت ظالمان هماهنگ ناشایستگى امت ها است.
سرچشمه تمام خوبى ها از او و به دست او است.
🌱👈جمله بِیَدِکَ الْخَیْرُ با توجه به الف و لام استغراق در الخَیْرُ و مقدم شدن خبر بر مبتدا (بِیَدِکَ الْخَیْرُ، نه الخَیْرُ بِیَدِکَ) نشان مى دهد که تمام #خیرها، #برکات، نیکى ها و خوبى ها، در دست خدا است، و ضمناً از این جمله استفاده مى شود که هم عزت، خیر است و هم ذلت، هم بخشیدن حکومت و هم گرفتن آن، هر کدام در جاى خود خیر است و بر طبق قانون عدالت، و شرى وجود ندارد ، جانیان و بدکاران، خیرشان در آن است که در زندان باشند، و نیکوکاران با ایمان ، خیرشان در آزادى است.
📚تفسیر نمونه
قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
❌#آسیب_نرسانیم❌
✅ " #هوش_اخلاقی" یکی از انواع هوش و کیفیتهای #خدادادی است. کیفیتی که به ما کمک میکند عمل اخلاقی را از غیر اخلاقی تمییز دهیم.
👈 از نگاه روانشناسان و جامعهشناسان اخلاق، این هوش، اصولی دارد که شایسته است به آنها توجه، و تقویت شوند.
اختلال در این هوش، امکان تبدیل تعلیم اخلاق به تجربه را از بین میبرد.
✅ بروس واینستین در کتاب "هوش اخلاقی" پنج اصل را به عنوان #اصول _هوش_اخلاقی معرفی میکند.
از نگاه او اولین آنها عبارت است از "آسیب نرسانیم". این اصل، یک قاعدهی احترازی و پرهیزدهنده است.
⏮ یعنی برای این که به این قاعده تن بدهیم لازم نیست کاری بکنیم؛
فقط کافیست پاسخ یک زشتی را با زشتی ندهیم.
کافی است خشم را با خشم، خشونت را خشونت، و به قول مادر بزرگم، "تَش را با تَش" جواب ندهیم.
این یعنی پاره کردن #زنجیرهی_آسیب؛
یعنی جلوگیری از دومینوی خشونت.
لازم نیست موضوع را پیچیده کنیم و دست به دامان فیلسوفان شویم تا بفهیم آسیب چیست و آسیبرساندن کدام است؛
👈👈👈کافیست "خالهزنک بازی"، "پچ پچهای پشت سر"، "بازیهای درگوشی"، " #شایعات"، "#سرک_کشیدن به زندگی دیگران"، "از کاه کوه ساختن"' و "قضاوت کردن دیگران"را ادامه ندهیم.
آسیب، در حقیقت، هر کاریست که به دیگران لطمه میزند. دامنهی لطمه از رنج و رنجش شروع شده و تا مرگ که آسیب نهایی است ادامه دارد.
آسیب نرساندن در سناریوهای مختلفی میتواند فهمیده و دنبال شود.
درک این که آسیب چیست و ما کِی آسیب میرسانیم نیازمند مراقبت جدی و قاعدهی "تفهم دیگران" و "تأمل در خویشتن" است.
🔻🔻نخستین سخن هوش اخلاقی این است که ما باید دریابیم چه کار و یا سخنی از ما به دیگری لطمه میزند سپس از آن پرهیز کنیم.
هوش اخلاقی میگوید هیچ چیزی نباید بهانهی آسیب به دیگران باشد.
اخلاقی که آسیب به دیگران را تجویز میکند، #بیاخلاقیست.
👌 تفسیری از دین که نتیجهی آن لطمه به دیگران است، بیاخلاقیست و با #روح_دین و هوش اخلاقی ناسازگار است.
🎙استاد صادقنیا
قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#آیههاینور
بسم الله الرحمن الرحیم
وَتَوَكَّلْ عَلَى الْحَیِّ الَّذِی لَا يَمُوتُ وَسَبِّحْ
بِحَمْدِهِ وَكَفَى بِهِ بِذُنُوبِ عِبَادِهِ خَبِيرًا
و بر آن زنده ای که هرگز نمی میرد توکل کن،
و او را همراه با ستایش تسبیح گوی، و کافی
است که او به گناهان بندگانش آگاه باشد.
🌸 سوره فرقان ، آیه ۵۸
🆔️ @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_مریم آیات 52 تا 64
📄#صفحـہ_309
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_309
❇️#سلام کلام رایج بهشتیان
💠لا یسمعون فیها لغوا الا سلاما و لهم رزقهم فیها بکره و عشیا 62/مریم
🌱درآنجا سخن بیهوده ای نمی شنوند، مگر سلامی و در آنجا صبح و شام روزیشان رادارند.
🔷سخن (لغو) یعنی کلامی که اثری بر آن مترتب نیست ، می فرماید: بهشتیان دربهشت ابدا سخن گزاف و لغوی نمی شنوند، جز سلام و این استثناء منفصل است ، چون سلام به معنای امنیت است و سخن لغوی نیست و وقتی به کسی سلام می گوئیم ، معنای آن این است که تو هرگز از من امر مکروهی نمی بینی و هیچ امر ناپسند و نامطلوبی از من به تو نخواهد رسید، بهشتیان با این کلام آرامش و اطمینان می یابند که از هر امر بدی دورخواهند بود و روزیشان بدون انقطاع و پشت سر هم به ایشان خواهد رسید.
📚تفسیر المیزان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_309
❇️نزول #قرآن، تدريجی و بر اساس فرمان خداست
💠وَ ما نَتَنَزَّلُ إِلاَّ بِأَمْرِ رَبِّكَ لَهُ ما بَيْنَ أَيْدِينا وَ ما خَلْفَنا وَ ما بَيْنَ ذلِكَ وَ ما كانَ رَبُّكَ نَسِيًّا (۶۴/مریم)
🌱ما (فرشتگان) جز به فرمان پروردگار تو نازل نمیشويم؛ آنچه پيش روی ما (در آينده) و آنچه پشت سر ما (در گذشته) و آنچه ميان اين دو قرار دارد از اوست و پروردگار تو فراموشكار نيست.
🔹در تفسير الميزان میخوانيم: اين آيه مستقل است، گرچه بعضی تلاش كردهاند تا با آياتقبل ارتباطش دهند. در تفاسير فخررازی، طبری وتبيان میخوانيم: مدّتی وحی از پيامبر اكرم صلی الله عليه و آله قطع شد و اين، سبب نگرانی پيامبر وطعنهی مخالفان گرديد. آيه نازل شد: پروردگارت فراموشكار نيست. «ما كانَ رَبُّكَ نَسِيًّا» نظير آيهی «ما وَدَّعَكَ رَبُّكَ وَ ما قَلی»
🔹نزول قرآن، تدريجی و بر اساس فرمان خداست. «وَ ما نَتَنَزَّلُ إِلَّا بِأَمْرِ رَبِّكَ»
🔹فرشتگان تسليم امر خداوند هستند. «وَ ما نَتَنَزَّلُ إِلَّا بِأَمْرِ رَبِّكَ»
🔹مالك حقيقی همه چيز اوست. «لَهُ»
🔹تأخير وحی به امر خداوند بود، نه اينكه او فراموش كرده باشد. «ما كانَ رَبُّكَ نَسِيًّا»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
🌟زندگی خود را با #قرآن بازیابی کنید🌟
💠(وننزل من القرآن ما هو شفاء ورحمة للمؤمنین)؛
🌱«و ما آنچه را برای مؤمنان مایه درمان و رحمت است از قرآن نازل میکنیم». اسراء/ آیه۸۲
اگر مایلید #انس روزانه خود با قرآن را حفظ کنید،
🌹🌹با ما همراه شوید در مطالعه یک صفحه
از قران #بهترتیب_نزول بطور یک روز درمیان با ترجمه آیات،
همراه با فایلهای #صوتی ترتیل، شرح و ترجمه
و تفاسیر مختلف
از امروز
✅مطالعه و تدبر سوره #یوسف
را در گروه #تقرب در #بله
✅و مطالعه و تدبر سوره #قدر در گروه #تقرب در #ایتا را آغاز میکنیم.
💫گروه تقرب
#ایتا
http://eitaa.com/joinchat/616562802Cf7d0a91ea0
#بله
ble.ir/join/Y2RmMzkwNm
♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
3⃣0⃣1⃣ تدبر در سوره #هود
🔹پیام های آیات ۱۱۹-۱۱۷ سوره هود از تفسیر نور
۱- قهر خداوند،دلیل دارد. «لِیُهْلِکَ الْقُری بِظُلْمٍ»
۲- صالح بودن تنها کافی نیست،بلکه باید«مصلح»بود. ما کانَ رَبُّکَ ... وَ أَهْلُها مُصْلِحُونَ (یکی از موارد ایمنی از عذاب الهی،اصلاح طلبی مردم است)
۳- سنّت الهی در آفرینش انسان،بر اساس آزادی و انتخاب عقاید و افکار است.
«لَوْ شاءَ رَبُّکَ لَجَعَلَ النّاسَ أُمَّهً واحِدَهً»
۴- خواست خداوند،قابل تخلّف نیست. «لَوْ شاءَ رَبُّکَ لَجَعَلَ»
۴- در هیچ زمان همه ی مردم یکدست نبوده اند. «وَ لا یَزالُونَ مُخْتَلِفِینَ»
۵- دلیل اختلاف مردم،قدرت آزاد بودن آنان است. لَوْ شاءَ ... وَ لا یَزالُونَ مُخْتَلِفِینَ
۶- فلسفه ی خلقت بشر،پذیرش و دریافت رحمت الهی است. «وَ لِذلِکَ خَلَقَهُمْ»
۷- خداوند قوانین و سنّت هایی را بر خود لازم کرده است. «وَ تَمَّتْ کَلِمَهُ رَبِّکَ»
۸- قهر حتمی الهی،بعد از لطف او و فرستادن انبیا و کتب و موعظه و هشدار و مهلت دادن مطرح است. رَحِمَ رَبُّکَ ... لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ
۹- خداوند با قرار دادن فطرت و عقل از درونِ انسان و ارسال انبیا و کتب آسمانی از بیرون،حجّت را بر مردم تمام کرده است «وَ تَمَّتْ کَلِمَهُ رَبِّکَ»
۱۰- جنّ نیز مانند انسان،دارای تکلیف و کیفر وپاداش است. «مِنَ الْجِنَّهِ وَ النّاسِ»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#زندگي_قرآني
شماره 108
سوره #ال_عمران صفحه_53
🎊#روزي بخشي #بيحساب_خدا
🟩 تُولِجُ اللَّيْلَ فِي النَّهَارِ وَتُولِجُ النَّهَارَ فِي اللَّيْلِ وَتُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَتُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَيِّ وَتَرْزُقُ مَن تَشَاءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ "27/ آلعمران"
🌱 شب را [به تدريج] در روز درميآوري و روز را [به تدريج] در شب. [موجودات] زنده را از [خاك] مرده بيرون ميآوري و [مواد / سلولهاي] مرده را از [موجودات] زنده، و به هر كه خواهي بيدريغ روزي ميبخشي.
👈جمله بِغَیْرِ حِساب: بدون حساب اشاره به این است که دریاى مواهب الهى آن قدر وسیع و پهناور است که هر قدر به هر کس ببخشد کمترین تأثیرى براى او نمى کند و نیاز به نگاه داشتن حساب ندارد; زیرا حساب را آنها نگه مى دارند که سرمایه محدودى دارند، و بیم تمام شدن یا کمبود سرمایه درباره آنها مى رود، چنین اشخاصى هستند که دائماً در عطایاى خود حسابگرند. مبادا سرمایه آنها از دست برود، اما خداوندى که دریاى بى پایان هستى و کمالات است، نه بیم کمبود دارد، و نه کسى از او حساب مى گیرد، و نه نیازى به حساب دارد.
🎉از آنچه گفته شد، روشن مى شود: این جمله، با آیاتى که بیان تقدیر الهى و اندازه گیرى، لیاقت و شایستگى افراد و حکمت و تدبیر آفرینش را بیان مى کند، منافاتى ندارد.
👈منظور از #بيحساب بودن #رزق و اجر و عطاي الهي [که در آيات: بقره 212 ، آلعمران 37، غافر 40 ، نور 38، زمر 10 ، و ص 39 آمده است]، بيقاعده بودن آن نيست. در حسابگري بده بستان و تعادل و تناسب ميان کار و اجرت رعايت ميگردد، اين عدالت است، اما در دعاها ميخوانيم: بار خدايا، با ما، نه با عدلت، بلکه با عفوت رفتار کن [اَلّلهُمَّ عامِلنا بِعَفْوِکَ وَ لاتُعامِلنا بِعَدْلِکَ]. در اجر و پاداش نيز چنين است و خدا بيدريغ روزي ميدهد.
📚تفسیر آقاے بازرگان
┄═❁🍃❈
قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🌷#دین_عقلانی و #آگاهانه
🛑قسمت اول
#دین را با #تحقیق و #تفقه باید شناخت و نه با #تبعیت کورکورانه.
خداوند از عمل كسي كه در دينش تفقه نكرده، راضي نيست
✅امام #کاظم (ع) می فرماید:
«تفقهوا فی دین الله، فان الفقه مفتاح البصیرة و تمام العبادة و السبب الی المنازل الرفیعة و الرتب الجلیلة فی الدین و الدنیا. و فضل الفقیه علی العابد کفضل الشمس علی الکوکب. و من لم یتفقه فی دینه لم یرض الله له عملا؛
🔻در دین خدا آگاهی پیدا کنید، چرا که آگاهی کلید بصیرت و روشن بینی و کمال عبادت است و باعث می شود انسان به درجات بلند و مراتب ارزشمند در دین و دنیا دست یابد. و برتری کسی که از دین آگاهی دارد نسبت به عابد مثل برتری خورشید نسبت به دیگر ستارگان است و کسی که در دین آگاهی نداشته باشد خداوند اعمالش را نمی پسندد»
(تحف العقول، کوتاه سخنان امام کاظم«ع»).
🛑کلمه #فقه در آیات و روایات به معنای شناخت عمیق دین است که شاید بتوان آن را معادل اسلام شناسی قرار داد
(مطهری، آشنایی با علوم اسلامی، اصول فقه، فقه، ص53-54).
♦️واژه تفقّه به معنای تلاش برای شناخت دین است. اگر عقل انسان ها دینداری را بر آنان واجب و لازم کرده است همین عقل دین شناسی و تلاش برای شناخت درست دین را به عنوان مقدمه تکلیف، واجب می کند. کما اینکه عقل و خرد آدمی حق پرستی و تسلیم بودن نسبت به حق را تکلیف می کند
و امام کاظم(ع) از لقمان حکیم نقل می کند که: «تواضع للحق تکن اعقل الناس؛ در مقابل #حق فروتن باش تا #خردمندترین مردم باشی» (تحف العقول، وصیت امام کاظم«ع» به هشام).
اما اگر عقل می گوید انسان باید در مقابل حق و حقیقت تسلیم باشد، قطعا همین عقل حکم می کند که انسان باید مطالعه و تامل کند تا با روشن بینی و بصیرت مصادیق حق را بشناسد تا به آنها گردن نهد.
اگر تنها تکلیف انسان در این دنیا #حقپرستی است، عقل و خردی که چنین حکمی را داده است می گوید باید مطالعه و تفکر و تعمق کنی تا مصادیق حق را بشناسی و الا به هیچ وجه معذور نیستی.
هیچ کس نمی تواند در پیشگاه خداوند مدعی شود که من حق پرست بوده ام، اما درباره حق اندیشه نکرده ام و آنچه را که دیگران گفته اند چشم بسته پذیرفته ام و به آن گردن نهاده ام. حتی کسی که می خواهد تسلیم حق و حقیقت باشد در صورتی معذور است که وظیفه حق شناسی خود را انجام داده باشد.
امام کاظم(ع) در سخنی که نقل شد مطالعه و دقت در دین خدا را کلید بصیرت و روشن بینی می شمارد و می فرماید که هیچ عبادتی بدون مطالعه و تفکر و روشن بینی، کامل و تمام نیست و هیچ درجه و مقامی بدون تامل و مطالعه حاصل نمی شود و این امر، هم در امر دین و هم دنیا صادق است.
🔴معنای این سخن این است که دینداری با تبعیت کورکورانه هیچ سنخیتی ندارد و تمام ارزش آن به بصیرت و روشن بینی است که با مطالعه و دقت حاصل می شود. به همین جهت است که آن حضرت پس از آنکه به برتری #انسان_آگاه نسبت به #عابد اشاره می کند می فرماید که 👈👈هیچ عملی نزد خدا ارزشمند نیست مگر اینکه از آگاهی دینی ناشی شده باشد.
🔹امام موسی ابن جعفر(ع) کسانی را که #تعقل نمی کنند و از این و آن تبعیت می کنند مذمت می کند و به این آیه قرآن مجید استناد می کند که: «و هرگاه به آنان گفته می شود پیروی کنید از آنچه خدا نازل کرده می گویند بلکه پیروی می کنیم آنچه را که آباء و اجدادمان بر آن بودند. آیا اینگونه نبود که پدرانشان نیز تعقل نمی کردند و در نتیجه راه درست را نیافته بودند (انفال/22)» (تحف العقول، وصیت امام کاظم(ع) به هشام).
♦آن حضرت می فرماید که خدا به اهل فهم و #تعقل بشارت داده و فرموده است که: مژده بده به بنده های من، کسانی که سخن را می شنوند و از بهترین آنها پیروی می کنند. اینان کسانی هستند که خدا هدایتشان می کند و اینان همان خردمندان هستند (زمر/17 و 18). همچنین خدا نیز وقتی با بندگان سخن می گوید با دلیل روشن سخن می گوید و حتی خود را با دلیل معرفی می کند (همان).
⭕ پس مطابق سخنان امام کاظم(ع) و نیز آیات و روایات اسلامی دینداری با مطالعه و تعقل و تدبر رابطه ای تنگاتنگ دارد و با تبعیت کورکورانه هیچ سنخیتی ندارد.
👈انسان ها در همه زمان ها وظیفه دارند که درباره #دین، خود #تفکر و تامل کنند و از دیگران تقلید و تبعیت #کورکورانه نکنند. اما این امر هرچند در همه زمان ها سختی های خاص خود را دارد ولی در برخی زمان ها سختی اش بسیار بیشتر است. در برخی از زمان ها شناخت دین واقعی بسیار مشکل است و آن زمانی است که حاکمان از دین به عنوان ابزاری برای استحکام و تداوم قدرت خود استفاده کنند.
🎙استاد سليماني
قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛