#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_132
❇️#مردگان_زندهنما
💠إِنَّما يَسْتَجِيبُ الَّذِينَ يَسْمَعُونَ وَ الْمَوْتی يَبْعَثُهُمُ اللَّهُ ثُمَّ إِلَيْهِ يُرْجَعُونَ (۳۶/انعام)
🌱تنها كسانی (دعوت تو را) میپذيرند كه گوش شنوا دارند و (كافران كه نمیگروند،) مردگانی هستند كه روز قيامت خداوند آنان را برمیانگيزد و سپس همه به سوی او بازگردانده میشوند.
🔹شايد نياز به شرح نداشته باشد كه منظور از" موتی" (مردگان) در آيه بالا مردگان جسمانی نيست، بلكه مردگان معنوی است، زيرا دو نوع حيات و مرگ داريم: حيات و مرگ مادی، حيات و مرگ معنوی، همچنين شنوايی و بينايی نيز دو گونه است: مادی و معنوی به همين دليل بسيار میشود در مورد كسانی كه چشم و گوش دارند و يا زنده و سالمند اما حقائق را درك نمیكنند میگوئيم:
آنها كور و كرند و يا اصلا مردهاند، زيرا واكنشی را كه بايد يك انسان شنوا و بينا، يا يك انسان زنده، در برابر حقائق از خود نشان دهد نمیدهند، در قرآن مجيد اين گونه تعبيرات فراوان ديده میشود، و شيرينی و جاذبه خاصی دارد، بلكه قرآن به حيات مادی و بيولوژيكی كه نشانه آن تنها" خور و خواب و نفس كشيدن" است چندان اهميت نمیدهد، همواره روی حيات و زندگی معنوی و انسانی كه آميخته با تكليف و مسئوليت و احساس و درد و بيداری و آگاهی است تكيه میكند.
🔹ذكر اين نكته نيز لازم است كه: نابينايی و ناشنوايی و مرگ معنوی از خودشان سرچشمه میگيرد، آنها هستند كه بر اثر ادامه گناه، و اصرار و لجاجت در آن، به اين مرحله میرسند، زيرا همانطور كه اگر انسانی مدتها چشم خود را ببندد تدريجا بينايی و ديد خود را از دست خواهد داد و شايد روزی به كلی نابينا شود، اشخاصی كه چشم جان خود را در برابر حقائق ببندند تدريجا قدرت ديد معنوی خود را از دست خواهند داد!.
🔹انسان در انتخاب راه، آزاد است. إِنَّما يَسْتَجِيبُ ...
🔹شنيدن و پذيرفتن حقّ، نشانهی حيات معنوی و زنده دلی است.
(آری؛ كسیكه حيات معنوی ندارد و حقّ پذير نيست، مرده است. چون حيات به معنای خوردن و خوابيدن حيوانات هم دارند.) وَ الْمَوْتی ...
🔹دلهای حقجو به عهدهی تو و كفّار به عهدهی من تا پس از رستاخيز به حسابشان برسيم. «وَ الْمَوْتی يَبْعَثُهُمُ اللَّهُ»
📚تفسیر نمونه و نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_132
❇️#يأس از غير خدا، سبب سرعت در #استجابت دعاست
💠بل ایاه تدعون فیکشف ما تدعون الیه ان شاء و تنسون ماتشرکون 41/انعام
🌱بلکه فقط او را می خوانید و اوست که اگر بخواهد آن گرفتاری را ازشما رفع می کند و آنروز شرکائی را که امروز باور دارید فراموش خواهیدکرد.
🔹چون در هنگام گرفتاری و بلا انسان از هر چیز غیر از خودش فارغ می شودو همین نفسش او را مجبور می سازد که به سوی خالق خود توجه کند ،پس انسان هر چیز را هم فراموش کند ، خود و خدای خود را از یاد نخواهد برد.
🔹و این امری فطری است و خدای متعال هم چون دارای قدرت مطلقه است ، اگربخواهد و مشیتش تعلق بگیرد، می تواند هر گرفتاری را برطرف سازد، حتی زمان قیامت را که هیچ تردیدی در آن نیست ، و اگرنه ، می تواند آن مسأله را برطرف نسازد، چون خدا مجبور و ناچار در قبول دعای ما نیست.
🔹و اینکه فرمود:(ادعونی استجب لکم )،(بخوانید مرا، اجابت کنم شما را)، این وعده استجابت ،قدرت برترک استجابت را از او سلب ننموده و دست بندی به قدرت او نیست و خداوندباز هم قدرت بر ترک دارد.
🔹و اینکه فرمود(تنسون ما تشرکون )یعنی بتها و معبودهایی را که شریک خداگرفته اید فراموش می کنید به جهت آنست که اینها نفعی به حال شما ندارند و لذادر هنگام هجوم بلا، غیر خودتان و پروردگارتان همه چیز را فراموش می کنید واین برهان خود صریحترین برهان است بر توحید معبود و اینکه جز الله تعالی خدای دیگری نیست .
📚تفسیر المیزان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
1⃣2⃣ تدبر در سوره #حجر
🔹فراز آیات ۴۸-۲۶ سوره حجر
وَلَقَدْ خَلَقْنَا الإِنسَانَ مِن صَلْصَالٍ مِّنْ حَمَإٍ مَّسْنُونٍ {26}
و در حقيقت انسان را از گلى خشك از گلى سياه و بدبو آفريديم {26}
وَالْجَآنَّ خَلَقْنَاهُ مِن قَبْلُ مِن نَّارِ السَّمُومِ {27}
و پيش از آن جن را از آتشى سوزان و بى دود خلق كرديم {27}
وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلاَئِكَةِ إِنِّي خَالِقٌ بَشَرًا مِّن صَلْصَالٍ مِّنْ حَمَإٍ مَّسْنُونٍ {28}
و [ياد كن] هنگامى را كه پروردگار تو به فرشتگان گفت من بشرى را از گلى خشك از گلى سياه و بدبو خواهم آفريد {28}
فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِي فَقَعُواْ لَهُ سَاجِدِينَ {29}
پس وقتى آن را درست كردم و از روح خود در آن دميدم پيش او به سجده درافتيد {29}
فَسَجَدَ الْمَلآئِكَةُ كُلُّهُمْ أَجْمَعُونَ {30}
پس فرشتگان همگى يكسره سجده كردند {30}
إِلاَّ إِبْلِيسَ أَبَى أَن يَكُونَ مَعَ السَّاجِدِينَ {31}
جز ابليس كه خوددارى كرد از اينكه با سجدهكنندگان باشد {31}
قَالَ يَا إِبْلِيسُ مَا لَكَ أَلاَّ تَكُونَ مَعَ السَّاجِدِينَ {32}
فرمود اى ابليس تو را چه شده است كه با سجدهكنندگان نيستى {32}
قَالَ لَمْ أَكُن لِّأَسْجُدَ لِبَشَرٍ خَلَقْتَهُ مِن صَلْصَالٍ مِّنْ حَمَإٍ مَّسْنُونٍ {33}
گفت من آن نيستم كه براى بشرى كه او را از گلى خشك از گلى سياه و بدبو آفريدهاى سجده كنم {33}
قَالَ فَاخْرُجْ مِنْهَا فَإِنَّكَ رَجِيمٌ {34}
فرمود از اين [مقام] بيرون شو كه تو راندهشدهاى {34}
وَإِنَّ عَلَيْكَ اللَّعْنَةَ إِلَى يَوْمِ الدِّينِ {35}
و تا روز جزا بر تو لعنت باشد {35}
قَالَ رَبِّ فَأَنظِرْنِي إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ {36}
گفت پروردگارا پس مرا تا روزى كه برانگيخته خواهند شد مهلت ده {36}
قَالَ فَإِنَّكَ مِنَ الْمُنظَرِينَ {37}
فرمود تو از مهلتيافتگانى {37}
إِلَى يَومِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ {38}
تا روز [و] وقت معلوم {38}
قَالَ رَبِّ بِمَآ أَغْوَيْتَنِي لأُزَيِّنَنَّ لَهُمْ فِي الأَرْضِ وَلأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ {39}
گفت پروردگارا به سبب آنكه مرا گمراه ساختى من [هم گناهانشان را] در زمين برايشان مىآرايم و همه را به گمراهی رهنمون خواهم ساخت {39}
إِلاَّ عِبَادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِينَ {40}
مگر بندگان خالص تو از ميان آنان را {40}
قَالَ هَذَا صِرَاطٌ عَلَيَّ مُسْتَقِيمٌ {41}
(خدا) فرمود اين راهى است که باذن من قوام یافته .راست [كه] به سوى من [منتهى مىشود] {41}
إِنَّ عِبَادِي لَيْسَ لَكَ عَلَيْهِمْ سُلْطَانٌ إِلاَّ مَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْغَاوِينَ {42}
در حقيقت تو را بر بندگان من تسلطى نيست مگر كسانى كه تو را پيروى كنند که هدایت شونده به گمراهی اند{42}
وَإِنَّ جَهَنَّمَ لَمَوْعِدُهُمْ أَجْمَعِينَ {43}
و قطعا وعدهگاه همه آنان(ابلیس و تابعانش) دوزخ است {43}
لَهَا سَبْعَةُ أَبْوَابٍ لِّكُلِّ بَابٍ مِّنْهُمْ جُزْءٌ مَّقْسُومٌ {44}
[دوزخى] كه براى آن هفت در (طبقه یا درجه) است و از هر درى بخشى معين از آنان [وارد مىشوند] {44}
إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَنَّاتٍ وَعُيُونٍ {45}
بىگمان پرهيزگاران در باغها و چشمهسارانند {45}
ادْخُلُوهَا بِسَلاَمٍ آمِنِينَ {46}
[به آنان گويند] با سلامت و ايمنى در آنجا داخل شويد {46}
وَنَزَعْنَا مَا فِي صُدُورِهِم مِّنْ غِلٍّ إِخْوَانًا عَلَى سُرُرٍ مُّتَقَابِلِينَ {47}
و آنچه كينه [و شائبههاى نفسانى] در سينههاى آنان است بركنيم برادرانه بر تختهايى روبروى يكديگر نشستهاند {47}
لاَ يَمَسُّهُمْ فِيهَا نَصَبٌ وَمَا هُم مِّنْهَا بِمُخْرَجِينَ {48}
نه رنجى در آنجا به آنان مى رسد و نه از آنجا بيرون رانده مىشوند {48}
♻️عصاره فراز آیات ۴۸-۲۶ : شیطان متکبر هم از فرمان خدا مبنی بر سجده نسبت به ادم که از گلی بدبو آفریده شد، سرپیچی کرد. پس از رانده شدن از عرش، باذن خدا، مهلت یافت بر تحریک و رهنمون شدن انسانها به گمراهی تلاش کند. او و پیروانش قطعا در جهنم خواهند بود. درحالیکه بندگان پرهیزکار خدا در بهشت با سلامت و ایمنی متنعم خواهند بود.
آقای سید کاظم فرهنگ
https://zaya.io/cn2xb
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#نقد و #نصيحت_حاكمان: #واجب_شرعي يا ممنوع؟
🔴قسمت اول
🔹"از متون دینی بر می آید که مهم ترین #وظیفه_مردم #نصیحت و خیرخواهی و امر به معروف و نهی از منکر نسبت به همه مردم و به ویژه #حاکمان است.
👈جایگاه نصیحت و خیرخواهی در دین چنان مهم است که پیامبر(ص) می فرماید:
🔹 «رأس الدین النصیحة لله و لدینه و لرسوله و لکتابه و #لائمة_المسلمین و للمسلمین عامة؛ اساس دین، خیرخواهی برای خدا، دین خدا، پیامبر خدا، کتاب خدا، پیشوایان مسلمانان و عموم مسلمانان است» (کنزالعمال، ح8775).
🔹خداوند تعالی امت پیامبر(ص) را برترین امت می شمارد اما این برتری را صرفا از این جهت می داند که آنان امر به معروف و نهی از منکر می کنند (توبه/71).
از این #آیات و #روایات، که مشابه آنها در متون اسلامی بسیار زیاد است، به روشنی بر می آید که #نظارت بر رفتار حاکمان و ارشاد و خیرخواهی برای آنان #حق_مسلم همه مردم و نیز تکلیف قطعی آنان است.
🌴امام #علی(ع) نیز آن هنگام که در راس #حکومت قرار می گیرد صریحا اعلام می کند که ممکن است در امر حکومت خطا کند و به همین جهت از مردم می خواهد که او را #نقد کنند و به او مشورت دهند و اعلام می کند که من دیکتاتور و #جبار نیستم که انتقاد را بر نتابم (نهج البلاغه، خ216).
🔹پس مطابق متون دینی اسلامی حتی پیامبر(ص) و علی(ع) خود را ابرانسان نمی دانند و خدای تعالی نیز آنان را انسان هایی می داند که در اداره جامعه باید با مردم مشورت کنند. و اگر این وضعیت پیامبر(ص) و علی(ع) است تکلیف انسان های عادی روشن می شود.
🔹در واقع کسانی که انسان های عادی را از حیطه نظارت و نقد و ارشاد مردم خارج می کنند و آنان را در هاله ای از تقدس قرار می دهند و برای آنان چنان ربط و پیوندی با ماوراء قائل می شوند که فراتر از نقد و ارشاد و نظارت مردم می روند، با احکام قطعی دین خدا در افتاده اند و هم #حق مسلم مردم را غصب کرده و هم جلوی انجام #تکلیف آنان را می گیرند.
👈عجیب آن است که از درون نهادی که قرار بوده است مردم اعضای آن را برای نظارت بر حاکم برگزینند، این صدا به گوش می رسد که وظیفه این نهاد (#مجلس_خبرگان) نظارت بر حاکم نیست بلکه حفاظت آن است.
شگفتا! نظارت و نقد، وظیفه و حق عموم مردم است و نهاد نظارتی در واقع بازوی اجرایی مردم است.
🔻این سخنان بر اساس چه #مبنای_شرعی به زبان آورده می شود؟! سخنانی که در تاریخ این انقلاب نیز نو و بدعتی آشکار است. حتی عالمان سنتی که احیانا خود در این نظام و تدوین قوانین آن نقش داشته اند درست عکس این مطلب را بیان می کرده اند و آن را روشن و آشکار می دیده اند."( كه در قسمتهاي بعد ارسال ميشود)
🖌دكتر عبدالرحيم سليماني
ادامه دارد
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
⭕️#مريد و #مرادبازي و #بتسازي ممنوع
💠«وَ اِذْ أخَذَ اللهُ میثاقَ النَّبیّنَ لَمآ ءاتَیْتُکُمْ مِنْ کِتَابٍ وَ حِکْمَه ثُمَّ جآءَکُمْ رَسُولٌ مُصَدِّقٌ لِما مَعَکُمْ لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَ لَتَنْصُرُنَّهُ» (آل عمران/۷۶) .
🔹#خدا از پیغمبرها #پیمان گرفت که من به شما #کتاب و #حکمت میدهم.
شما با این #سرمایه در میان #خلق میروید؛
اما یادتان باشد نمیروید دستگاهِ بسته #متحجر محدودِ قفسمانندِ #مرید و #مرادی درست کنید.
میروید آدمِ روشن، آدمی دارای #بینش_وسیع، آدمی #پیوسته_به_خدا بسازید،
نه آدمی که پیوسته به خودتان باشد.
کتاب و حکمتی که به شما میدهم، این سرمایه بزرگ، برای این نیست که شما در میان خلق خدا #بت شوید،
#پیغمبر هم نباید بُت شود؛ هیچ پیغمبری.
📚شهیدآیتالله دکتر #بهشتی/کتاب (#در_مکتب_قرآن) ج۴، ص۴۲۷
💫زیست قرآنی
https://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
┏━━🍃═🌸━━┓
@zistequrani
┗━━🌸═🍃━━┛
#آیههاینور
🔹لَا مَلْجَأَ مِنَ اللَّهِ إِلَّا إِلَيْهِ
🔸هيچ پناهگاهى از خدا جز به سوى او نيست
📗سوره توبه، آیه ۱۱۸
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_انعام آیه 45 تا 52
📄#صفحـہ_133
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_133
❇️وعده #ستم ماندنی نیست
💠فَقُطِعَ دابِرُ الْقَوْمِ الَّذِينَ ظَلَمُوا وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ «45»انعام
🌱پس ريشهى گروه ستمكاران بريده شد و سپاس، مخصوص خداوندى است كه پروردگار جهانيان است.
💞امام صادق عليه السلام فرمود: كسى كه دوست داشته باشد #ظالم باقى باشد، در واقع دوست دارد كه خداوند معصيت و نافرمانى شود، همانا خداوند خويشتن را به جهت هلاك كردن ظالمان ستوده است. فَقُطِعَ ... وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ
🔹ستم، ماندنى نيست. «فَقُطِعَ»
🔹ظلم، در نسل هم مؤثر است. «دابِرُ»
🔹انقراض ونابودى ستمگران، حتمى است. (ظلم تمدّنها را ريشهكن مىكند) «فَقُطِعَ دابِرُ» چنانكه در جاى ديگر مىفرمايد: «فَهَلْ تَرى لَهُمْ مِنْ باقِيَةٍ»
🔹بىتوجّهى به هشدار انبيا ظلم است. نَسُوا ما ذُكِّرُوا ... الَّذِينَ ظَلَمُوا»
🔹در تاريخ، اقوامى بودهاند كه هيچ اثرى از آنان نيست. «فَقُطِعَ دابِرُ»
🔹هنگام نابودى ستمگران، بايد خدا را شكر كرد. فَقُطِعَ ... وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ
🔹هلاكت ظالمان، عامل تربيت ديگران است. «رَبِّ الْعالَمِينَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_133
❇️آگاهی از #غيب
💠قُلْ لا أَقُولُ لَكُمْ عِنْدِي خَزائِنُ اللَّـهِ وَ لا أَعْلَمُ الْغَيْبَ وَ لا أَقُولُ لَكُمْ إِنِّي مَلَكٌ إِنْ أَتَّبِعُ إِلاَّ ما يُوحى إِلَيَّ قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الْأَعْمى وَ الْبَصِيرُ أَ فَلا تَتَفَكَّرُونَ
🌱بگو: من به شما نمیگویم که گنجینههای (رحمت و فیض) خدا نزد من است. و غیب (هم) نمیدانم و به شما نمیگویم که من یک فرشته هستم. من فقط از آنچه به من وحی میشود، پیروی میکنم. بگو: (اگرچه من نیز مانند شما انسانم، به سبب وحیای که بر من میشود، با شما تفاوت دارم؛ مانند تفاوت نابینا و بینا.) آیا نابینا و بینا یکسان هستند؟ آیا اندیشه نمیکنید؟
أنعام - ۵۰
🔷✨كسی از همه چيز با خبر است، كه در هر مكان و هر زمانی حاضر و ناظر باشد و او تنها ذات پاك خدا است، اما غير او كه وجودش محدود به زمان و مكان معينی است طبعا نمیتواند از همه چيز با خبر باشد، ولی هيچ مانعی ندارد كه خداوند قسمتی از علم غيب را كه مصلحت میداند، و برای تكميل رهبری رهبران الهی لازم است، در اختيار آنها بگذارد و البته اين را علم غيب بالذات نمیگويند، بلكه علم غيب بالعرض و به تعبير ديگر يادگيری و تعلم از دانای غيب است.
🔷✨آيات متعددی از قرآن گواهی میدهد كه خداوند چنين علمی را نه تنها در اختيار پيامبران و پيشوايان الهی قرار داده بلكه گاهی در اختيار غير آنها نيز قرار میداده است، از جمله در سوره جن آيه ۲۶ و ۲۷ میخوانيم:" عالِمُ الْغَيْبِ فَلا يُظْهِرُ عَلی غَيْبِهِ أَحَداً إِلَّا مَنِ ارْتَضی مِنْ رَسُولٍ":" خداوند از تمام امور پنهانی آگاه است و هيچ كس را از علم غيب خود آگاه نمیكند، مگر رسولانی كه مورد رضايت او هستند".
👈اصولا تكميل مقام رهبری، آنهم يك رهبری جهانی و همگانی، نياز به آگاهی بر بسياری از مسائل كه از نظر ساير مردم مكتوم است، دارد، و اگر خداوند اين علم غيب را در اختيار فرستادگان و اوليايش نگذارد، مقام رهبری آنها تكميل نخواهد شد.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
هدایت شده از کتاب باورها و رفتارهای قرآنی
🌺🌺 "ای مردم! #ماهخدا با برکت و رحمت و آمرزش به سوی شما رو کرده است. ماهی که در آن شما را به مهمانی خدا دعوت کرده اند.از پروردگار خویش، بخواهید که توفیق روزه این ماه و #تلاوتقرآن در آن را به شما عنایت فرماید."
از خطبه اخرين جمعه ماه شعبان پيامبر اكرم ص
✅ با سفارش كتاب " #280نكته_از30جزءقرآن" باستقبال #بهارقرآن برويد تا بتوانيد ضمن #جزءخواني روزانه، برگزيده اي از نكات و مفاهيم جزء را هم به همراه توضيح و تفسير مختصر نيز مطالعه نموده به دوستان و عزيزان خود هم اهدا نماييد.
👈 استقبال کاربران فضای دیجیتال و حتی فارسیزبانان خارج از کشور از نکات برگزیده هر جزء که سالیان متمادی در روزهاي ماه مبارک #رمضان در سایت و کانال و گروه قرآن پویان ارسال می گردید، بهگونهای بود که در این سالها، همواره در جستجوی عبارات مرتبط با «نکات (کلیدی) و پیامهای جزء...» تالار گفتگوهای قرآن پویان بهعنوان #نخستین نتیجه یا یکی از نتایج اولین صفحة جستجوی #گوگل، نمایش داده میشده است.
لذا نکات کاربردی آیات هر جزء با رویکرد "عمومیسازی فهم و عمل به قرآن"، استخراج و در قالب اين کتاب منتشر شده تا بعنوان راهنما در تقویت "باورها و رفتارهای قرآنی" در جامعه در دسترس علاقمندان قرار گیرد.
♻♻ لينك معرفي كتاب در #شبكهقرانسيما
https://www.aparat.com/v/huYxR
🔰 اطلاعات بیشتر در کانال کتاب در پیام رسانهای ایتا و تلگرام و واتساپ
https://t.me/raftarequrani
https://eitaa.com/raftarequrani
https://chat.whatsapp.com/EzuHMZGIPR1BsZnmRrQcqQ
يا پيام به شماره 09123732102
#عيدي، #كتاب بدهيم
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
2⃣2⃣ تدبر در سوره #حجر
🔹نکات فراز آیات ۴۸-۲۶ سوره حجر
۱- بیشترین تکرار کلمه ساجد در قرآن، سوره حجر ۴ بار و در این فراز است.
۲- آيا مخلصين(به فتح لام) منحصر به معصومين و انبيا و بندگان خاص است؟
براي پاسخ باين سئوال لازم است كاربردهاي مختلف مخلص را در كل قران مرور كنيم.مخلص در سوره هاي صاد،صافات(۵ بار) مريم يوسف و حجر بكاررفته است.
در سوره صاد،ابليس به خداوند ميگويد همه بندگان بجز مخلصين را به راه شر هدايت و اغوا ميكند.سپس خداوند هم مي فرمايد جايگاه تو و همه پيروانت(كساني كه اغواي ابليس را مي پذيرند) جهنم است.بنابراين در سوره صاد،مخلصين تمام كساني هستند كه فريب شيطان را نمي خورند و در اخرت نيز در بهشت هستند.در سوره حجر نيز مخلصين در همين سياق بكار رفته است.
در سوره صافات آيه ۳۹ خطاب به كفار در جهنم گفته شده است كه فقط به مقدار انچه عمل كره ايد جزا داده ميشويد.جز بندگان مخلص خدا و طبق سوره هاي ديگر قران مي دانيم كه فقط اهل جهنم اين گونه مجازات ميشند اما اهل بهشت پاداش و جزايي بيشتر از عملكرد خود خواهند داشت. من جاء بالحسنه فله خير منها،يا فله عشر امثالها لذا طبق اين سوره نيز مخلصين،شامل تمام افراد غير جهنمي ميشود.همين مفهوم در آيات ۷۴ و ۱۲۸ نيز مشاهده ميشود.در آیه ۱۲۸ بندگان مخلص در مقابل مکذبین الیاس که در جهنم خواهند بود،قرار گرفته است.در سوره مريم،حضرت موسي بعنوان مخلص و در سوره يوسف،حضرت يوسف بعنوان يكي از عباد مخلص خدا معرفي شده است.در آیه ۱۶۰ نیز بندگان مخلص از مشرکان و افرادیکه باورهای غلط راجع به ملائکه و جنیان و خدا دارند،مستثنی شده اند.
با عنايت به مراتب فوق،عباد مخلص خداوند محدود به انبيا نيست بلكه شامل همه نجات يافتگان از دوزخ و راه يافتگان به بهشت هستند.
۳- در آیات ۴۸-۴۵ خیلی خلاصه به نعمات اهل بهشت اشاره شده است.یکی از نعمات آنها در آیه ۴۷،خالی بودن دل انها از هرگونه کینه نسبت به سایرین است. و این نقطه مقابل عمل شیطان است که کینه همه ادمیان را تا روزقیامت بدل گرفت و به اغوای انها سوگند خورد.
آقای سید کاظم فرهنگ
https://zaya.io/cn2xb
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#نقد و #سئوال_از_حاكمان: #واجب_شرعي يا ممنوع؟
🔴قسمت دوم
🔹از متون دینی بر می آید که مهم ترین #وظیفه مردم #نصیحت و خیرخواهی و امر به معروف و نهی از منکر نسبت به همه مردم و به ویژه #حاکمان است. عجیب است از درون نهادی که قرار بوده است مردم اعضای آن را برای نظارت بر حاکم برگزینند، این صدا به گوش می رسد که وظیفه این نهاد (#مجلس_خبرگان) نظارت بر رهبري نیست بلکه حفاظت آن است. حتی عالماني که خود در این نظام و تدوین قوانین آن نقش داشته اند درست عکس این مطلب را بیان می کرده اند و آن را روشن و آشکار می دیده اند.
🔰از منظر امام خمینی، امر به معروف و نهی از منکر و قاعدهی نصیحت شامل #حکومت اسلامی میشود ولذا به عنوان نمونه میفرماید:
«شما و ما #موظفیم که در تمام اموری که مربوط به دستگاههای اجرایی است، امر به معروف کنیم.» (صحیفهی امام، ج ۱۳، ص ۴۷۰ )
«نصیحت از #واجبات است، ترکش شاید از #کبایر باشد، از #شاه گرفته تا این #آقایان، تا آخر مملکت» (همان، ج ۱، ص ۱۲۱)
«حتی اگر خدای نخواسته #رهبر انقلاب یا رئیس دولت مرتکب چیزی شد که موجب حد شرعی است، باید در مورد او اجرا شود.»صحیفهی امام، ج ۹، ص ۲۱۳
🔰شهيد دكتر #بهشتي نيز كه نقش مهمي در تدوين قانون اساسي داشت، اينگونه اظهار داشته است:
🔻« #انتقاد بر #امام، تذكر به امام، نصيحت به ائمهی مسلمين، اصلاً #واجب است.
تذكر به امام دادن، تذكر دلسوزانه به امام دادن، انتقاد كردن از يك تصميم امام، كه اصلاً تربيت اسلامى است. در آن خطبه #حقوق_راعى و #رعيت، حقوق رعيت بر راعى كه در نهج البلاغه هست،
👈از على(ع) نقل مىكند كه آن حضرت از #مردم مىخواهد كه از او #انتقاد كنند و به او تذکر دهند؛
اما همانوقت كه انسان تذكر مىدهد، مىداند كه تذكر مىدهد؛ ولى تصميمگيرى با كيست؟ انسان تذكرش را مىدهد، حرفش را مىزند، استدلال هم مىكند؛ ولى تصميمگيرى با كيست؟ با رهبر است… انتقاد و تذكر و نصيحت «و النَّصيحةُ لِاَئِمَةِ الْمُسْلِمین» لازم است. اين #وظيفه است.».
(سخنرانیها و مصاحبههای آیتالله شهید دکتر سید محمد حسینی بهشتی، تدوین: محمدرضا سرابندی، ج۲، ص۶۴۷.)
وی پس از تصویب قانون اساسی، در یک سخنرانی، کارنامه خود را در تدوین آن بیان کرده، میگوید:
🔻«ما این قدر مبارزه کردیم تا از شرّ #دیکتاتوری خلاص شویم؛
نمیخواهیم یک دیکتاتوری جدید داشته باشیم.
در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصمیمگیری و اعمال نظر در اداره امور مملکت میان پنج نهاد اصلی تقسیم شده است (این جمله را یک بار دیگر تکرار میکنم…)؛ 👈هر نهاد حدود و اختیارات و وظائفش را قانون اساسی معین کرده است
و شما امت قهرمان یک وظیفه دارید و آن اینکه با وجدان بیدار و آگاهتان #مراقبت_کنید هر یک از این نهادها در دایره وظایف و اختیاراتشان عمل کنند: ۱. مقام رهبری با وظایف فرماندهی کل قوا، تعیین فقهای شورای نگهبان و … ؛ ۲. رئیس جمهوری؛ ۳. نخست وزیر و وزرا به عنوان هیئت دولت؛ ۴. مجلس شورای ملی؛ ۵. شورای عالی قضایی.
👈هر کس حدود و اختیاراتش معلوم است مسئولیتهایش هم معلوم است. …
البته اظهار نظر علمی و #انتقادی راهش برای همه باز است؛ این دخالت در تصمیمگیری و اجرا نیست که ممنوع باشد».(همان، ج۱، ص۲۹۰.)
🔻در مجلس تدوين قانون اساسي دربارهی مسئولیت رهبری، در برابر اين سؤال كه «با توجه به اين كه قدرت اجرايی را در اختيار كسی قرار میدهيد كه معصوم نيست، رهبر در برابر چه مقامی مسئول است؟ و مرجع رسيدگي به تخلفات احتمالی وی كيست؟»، اظهار داشت:
«رهبر از اين جهت كه #دربرابر_ملت #مسؤول است مثل نمايندگان مجلس است كه تحت نظارت ملتاند. مردم ناظرند كه آيا آنان به وظايف محدود نمايندگی به درستی عمل میكنند يا نه.».
(صورت مشروح مذاکرات مجلس بررسی نهایی قانون اساسی، ج۲ ص ۱۰۹۰)
ادامه دارد
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
🤲إِلَهِي إِنْ أَخَذْتَنِي بِجُرْمِي أَخَذْتُكَ بِعَفْوِكَ وَ إِنْ أَخَذْتَنِي بِذُنُوبِي أَخَذْتُكَ بِمَغْفِرَتِكَ
وَ إِنْ أَدْخَلْتَنِي النَّارَ أَعْلَمْتُ أَهْلَهَا أَنِّي أُحِبُّكَ
اى خدا اگر مرا به جرمم مؤاخذه كنى تو را به عفوت مؤاخذه مى كنم و اگر مرا به گناهانم بازخواست كنى تو را به مغفرتت باز خواست كنم
و اگر مرا به آتش دوزخ برى اهل آتش را آگاه خواهم كرد كه من تو را دوست مى داشتم.
مناجات شعبانیه
@quranpuyan