eitaa logo
قران پویان
437 دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
670 ویدیو
606 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️در تردید نکنید 💠وَ يَسْتَنْبِئُونَكَ أَ حَقٌّ هُوَ قُلْ إِي وَ رَبِّي إِنَّهُ لَحَقٌّ وَ ما أَنْتُمْ بِمُعْجِزِينَ 🌱از تو خبر می‌گیرند که آیا آن (وعده) حق است؟ بگو: آری؛ سوگند به پروردگارم که قطعاً آن حق است و شما نمی‌توانید (از خدا) بگریزید. یونس - ۵۳ 🔷✨در آیات گذشته سخن از کیفر و مجازات و عذاب مجرمان در این جهان و جهان دیگر بود،آیات مورد بحث نیز این موضوع را دنبال مى کند نخست مى گوید: مجرمان و مشرکان از روى تعجب و استفهام از تو سؤال مى کنند که آیا این وعده مجازات الهى در این جهان و جهان دیگر حق است ؟ ( وَ یَسْتَنْبِئُونَکَ أَ حَقٌّ هُوَ ) 👈البته حق در اینجا در مقابل باطل نیست،بلکه منظور این است که آیا این مجازات و کیفر واقعیت دارد و تحقق مى یابد؟زیرا حق و تحقق هر دو از یک ماده اند البته حق در مقابل باطل اگر به معنى وسیع کلمه تفسیر شود، شامل هر واقعیت موجود مى گردد،و نقطه مقابل آن معدوم و باطل است خداوند به پیامبرش دستور مى دهد که در برابر این سؤال با تاکید هر چه بیشتر بگو به پروردگارم سوگند این یک واقعیت است و هیچ شک و تردیدى در آن نیست ( قُلْ إِی وَ رَبِّی إِنَّهُ لَحَقٌّ ) و اگر فکر مى کنید،مى توانید از چنگال مجازات الهى فرار کنید اشتباه بزرگى کرده اید،زیرا هرگز شما نمى توانید از آن جلو گیرى کنید،و او را با قدرت خود ناتوان سازید ( وَ مٰا أَنْتُمْ بِمُعْجِزِینَ ) 🔷✨در واقع این جمله با جمله فوق از قبیل بیان مقتضى و مانع است،در جمله اول مى گوید مجازات مجرمان یک واقعیت است،و در جمله دوم اضافه مى کند: هیچ قدرتى نمى تواند جلو آن را بگیرد،درست مانند آیات 8 و 9 سوره طور إِنَّ عَذٰابَ رَبِّکَ لَوٰاقِعٌ مٰا لَهُ مِنْ دٰافِعٍ تاکیدهایى که در آیه به چشم مى خورد قابل توجه است،از یک سو سوگند ، و از سوى دیگر کلمه ان و لام تاکید و از سوى سوم جمله وَ مٰا أَنْتُمْ بِمُعْجِزِینَ همه اینها تاکید مى کند که به هنگام ارتکاب جرمهاى سنگین مجازات الهى حتمى است. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 9⃣8⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره اسراء از تفسیر عبدالعلی بازرگان اسراء : ۱۰۰ قُل لَّوْ أَنتُمْ تَمْلِكُونَ خَزَائِنَ رَحْمَةِ رَبِّي إِذًا لَّأَمْسَكْتُمْ خَشْيَةَ الْإِنفَاقِ وَكَانَ الْإِنسَانُ قَتُورًا بگو: اگر شما گنجينه‌هاي رحمت پروردگارم را هم دارا بوديد، باز هم از ترس خرج کردن [=پرداخت به ديگران] امساک مي‌کرديد و انسان بسيار بخيل است 119 [ولي خدا به رحمتش شما را بازآفريني مي‌کند]. __ 119- «قَتْر»، تنگ گرفتن بر همسر در خرجي دادن يا بر ديگران است که از تنگ نظري و خسّت ناشي مي‌شود، حالتي است مقابل اسراف که زياده از حدّ گشاده دست بودن است [وَالَّذِينَ إِذَا أَنْفَقُوا لَمْ يُسْرِفُوا وَلَمْ يَقْتُرُوا...- فرقان 67 (25:67) ]. اما قتور [مثل صبور از ريشه صبر] بسيار تنگ نظر و بخيل است. مُقْتِر [کسيکه در تنگناي مالي است] نيز در برابر موسِع [کسيکه داراي گشادگي مالي است] قرار دارد [بقره 236 (2:236) ]. به دودي که از آشپزخانه برمي‌خيزد نيز قَتَر گويند. از اين مشابهت مي‌توان فهميد از انسان‌هاي قتور خيري به ديگران نمي‌رسد مگر در حدّ بوي غذا و دودي که از آن منتشر مي‌گردد. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. ❓❓مجازات و حكم مرد و زن در قرآن چيست؟ شلاق، زندان يا سنگسار؟ آيا اجراي حد مرد و زن همسردار (محصنه) و مجرد تفاوت دارد؟ ايا در قران به اشاره شده است؟ 🛑قسمت چهارم: 🌐وَاللَّاتِي يَأْتِينَ الْفَاحِشَةَ مِنْ نِسَائِكُمْ فَاسْتَشْهِدُوا عَلَيْهِنَّ أَرْبَعَةً مِنْكُمْ فَإِنْ شَهِدُوا فَأَمْسِكُوهُنَّ فِي الْبُيُوتِ حَتَّى يَتَوَفَّاهُنَّ الْمَوْتُ أَوْ يَجْعَلَ اللَّهُ لَهُنَّ سَبِيلًا ﴿۱۵﴾ و از زنان شما كسانى كه مرتكب زنا مى ‏شوند چهار تن از ميان خود [مسلمانان] بر آنان گواه گيريد پس اگر شهادت دادند آنان [=زنان] را در خانه ‏ها نگاه داريد تا مرگشان فرا رسد يا خدا راهى براى آنان قرار دهد (وقتى مى خواهند بگويند فلانى فلان عمل را انجام داده هم مى گويند: (فلان اتاه ): و هم تعبير مى كنند (فلان اتى به ) و كلمه (فاحشه ) از ماده (ف _ ح _ ش ) به معناى طريقه شنيعه است، ولى استعمالش در عمل شنيع شايع شده است،و در قرآن كريم در آيه زير بر و يا هم بر آن و هم بر عمل مساحقه _ همجنس بازى زنان _ اطلاق شده است. (انّكم لتاتون الفاحشة ما سبقكم بها من احد من العالمين ). و ظاهرا و بطورى كه بيشتر مفسرين گفته اند: مراد از فاحشه در آيه مورد بحث عمل زنا باشد، مفسرين روايتى هم نقل كرده اند، كه رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) وقتى آيه تازيانه در اول سوره نور نازل شد فرمود: اين همان راه علاج و سبيلى است كه خداى تعالى در آيه پانزده سوره نساء وعده اش را داده است. 💢شاهد اين ظهور، ظهور ديگرى است در آيه و آن اين است كه از لحن آيه شريفه فهميده مى شود كه حكمش دائمى نيست و بزودى نسخ مى شود چون مى فرمايد: (او يجعل اللّه لهن سبيلا) و يا خدا راه علاجى برايشان قرار دهد) و هيچ دليلى نقل نشده كه گفته باشد اين حد چند صباحى در مورد مساحقه جارى شد و سپس بحدى و حكمى ديگر نسخ شده است . 👈پس معلوم مى شود آيه شريفه همانطور كه گفتيم درباره زنا نازل شده است و از جمله : (اربعة منكم...) برمى آيد كه عدد نامبرده بايد از مردان باشد. (فان شهدوا فامسكوهنّ فى البيوت...) در اين جمله مساله حبس كردن دائمى زن مورد بحث را مترتب كرده بر شهادت دادن شهود، نه بر اصل وقوع عمل زشت و حكم نامبرده حبس دائمى است، به قرينه اينكه نهايت مدت حبس را مرگ زن قرار داده و فرموده : (حتى يتوفيهن الموت ) (تا مرگ ايشان را دريابد)، 💢چيزى كه هست تعبير حبس ابد آن هم در زندان نياورد، بلكه فرمود آنها را در خانه ها نگه بداريد تا مرگشان فرا رسد اين نيز دليل روشنى است بر اينكه خواسته است كار را بر مسلمانان آسان بگيرد و از سخت گيرى اغماض كند و اينكه فرمود: (تا مرگشان برسد) (و يا خدا راه نجاتى برايشان مقرر بدارد) منظور نجات از حبس ابد است و در اينكه ترديد كرد و فرمود: (يا آن و يا اين ) اشاره اى است به اينكه اميد آن هست كه حكم حبس ابد نسخ شود، همچنانكه همينطور هم شد، براى اينكه حكم تازيانه حكم حبس ابد را كرد و اين از ضروريات است كه حكم جارى درباره زناكاران در اواخر عمر رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) نازل شد و بعد از رحلت آن جناب در بين مسلمانان جارى گرديد و مساله كردن بعد از رحلت آنجناب اصلا مورد عمل واقع نشد. 📚تفسير الميزان 💫ادامه دارد www.quranpuyan.com/yaf_postsm6851findunread_Hkm-mjzt-zn-w-mrd-znkhr-dr-qrn-shlq-y-HSr-y-sngsr.aspx#post19096 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🌸🤲 اللَّهُمَّ أَنْتَ كَشَّافُ الْكُرَبِ وَ الْبَلْوَى وَ إِلَيْكَ أَسْتَعْدِي فَعِنْدَكَ الْعَدْوَى وَ أَنْتَ رَبُّ الْآخِرَةِ وَ الدُّنْيَا [الْأُولَى‏] فَأَغِثْ يَا غِيَاثَ الْمُسْتَغِيثِينَ عُبَيْدَكَ الْمُبْتَلَى وَ أَرِهِ سَيِّدَهُ يَا شَدِيدَ الْقُوَى خدایا تو برطرف کننده سختی‌ها و حوادث ناگواری، از تو یاری می‌طلبم که یاری و کمک تنها نزد توست و تو پروردگار آخرت و دنیایی، پس ای فریادرس درماندگان، به فریاد بنده کوچک گرفتارت برس و سرورش را به او نشان بده‌، ای دارندۀ نیروهای شگرف 🟣 دعای ندبه 💫 کانال قرآن پویان ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻🍃‌🌸🍃༺ 💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖 🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است، 👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمی‌شود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند. التماس دعا🙏 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مصیبت گرانی.mp3
8.76M
🔻دیدار با گروهی از فرهنگیان 🔷موضوع : مصیبت ومصیبت بزرگترازگرانی نقد سخنانی که گرانی را خوب و مقدمه میداند!!! اگر از علایم ظهور است، چرا بقیه روایت را نمیخوانید که ظلم و هم از علامات است. از اینها هم باید خوشحال بود؟ !!!! گرانی و تصمیمات و اقدامات خوب یا بد خود را باسم توجیه نکنید. مردم را با دین ندهید. ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ ایت الله سروش محلاتی @quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
🌺💐با سلام به مخاطبان عزیز 💮🔶فهرست ارايه شده در بخش در کانال قران پويان در سال 1400 بشرح زیر بوده است: علاقمندان جهت مطالعه هر یک از موضوعات می‌توانند، روی مربوطه کلیک نمایند.👇 🌐 پيامبران و امامان از منظر قران: ايا به هر غيبي دسترسي دارند؟ يا محدود است؟ 💮 در قرآن و روايات (25قسمت) 🌐ايا در زمينه مسايل مثل انتخابات هم بايد از و فقها كرد؟ ايا شركت در انتخابات، است؟ 💮 در قرآن، احسان به خویشان و اقوام . 🌐 کیست؟ آیا از نظر قرآن ،مرتد بايد اعدام شود؟جزاي مرتد از نظر قران چيست؟ 💮 و در قرآن. شامل مباحث👇👇 (🌸آیات در قرآن 💞آیات در قرآن 🌸فلسفه در قرآن 💞 و ٫تشریق در آیات قرآن 🌸 در آیات قرآن 💞تراشیدن سر و کردن در آیات قرآن 💞 حج در آیات قرآن) 🌐 💮توضيحاتي پيرامون ايه و آيه 🌐اشتباهات ما در موضوع 💮 مروری بر مسئولیت مردم، و تحلیل سکوت انها در ( ع) در منا 🌐 مروري برزندگی و اندیشه‌ها و اثار مرحوم علامه محمدرضا 💮آيا رواياتي كه در بيان شده، معتبر است؟ 🌐منظور از چيست؟ ايا بعضي روزها ذاتا، نحوست دارند؟ 🌐 ، نمونه‌ها، ریشه ها و واکنشها در 39قسمت 🌐،پديده 🌐مجازات : آيا اسلام با زنداني كردن مجرمان، موافق است يا مخالف؟ 🌐انديشه‌هاي را بهتر بشناسيم. 💮گفتگو با درباره‌ی‌ در قرآن 🌐نظر قران در خصوص و :ایا مردان میتوانند تا اختیار کنند؟ 💮 درباره : (شهيد استاد مطهري) که شامل مباحث زیر میباشد👇👇 احکام درقرآن : درقران در قران @quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
﷽ 💐🌹با آرزوی قبولی طاعات وعبادات .وتوفیقات روز افزون برای شما خوبان 🌐از جمله موضوعات و پستهای کانال قران پویان موضوع و مذهبی است که به بحث وبررسی سوالات و شبهات مختلف قرانی پرداخته است 🌐چنانچه شما هم پیشنهادی برای موضوع این قسمت دارید، لطفا نظرات خود را به نام : 👈کاربری زیر ارسال بفرمایید @Farpuy
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. ❤ بگو ان‌ شاءالله ❤ بسم الله الرحمن الرحیم إِلَّا أَنْ يَشَاءَ اللهُ اگر خدا بخواهد می شود 🌹سوره کهف ، آیه ۲۴ کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 54 تا 61 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠قل بفضل الله و برحمته فبذلک فلیفرحوا هو خیر مما یجمعون 58/یونس 🌱ای پیامبر،بگو به فضل و رحمت خدا شادمانی نمایند که فضل و رحمت خدا از هر آنچه گرد می آورند، بهتر است. 🔷✨(فضل ) یعنی زیادت و اگر در این آیه فیوضاتی را که خداوند نسبت به بندگانش افاضه نموده ،فضل خواند، برای این جهت است که خدای تعالی بی نیاز است ، نه احتیاج دارد که چیزی را به خلق افاضه کند و نه به خلقی که مورد افاضه او هستند، نیازمند می باشد و لذا هم ایجاد خلق و هم افاضه به آنان هر دو فضلی از جانب اوست و بعید هم نیست که مراد از فضل ، رحمت وعطیه عام الهی و مراد از (رحمت ) خصوص افاضاتی باشد که نسبت به مؤمنین دارد و آنها را به سعادت دنیا و آخرت می رساند و مسلما خیر دنیا و آخرت وسعادت ابدی امریست که سزاوارتر است به اینکه از داشتن آن شادمان باشند، تااین اموال ناچیز دنیوی که چیزی جز فتنه و وسیله آزمایش نیست و چه بساانسانها را به هلاکت و شقاوت برساند. 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 📚‏وَ ما تَكُونُ فِي شَأْنٍ وَ ما تَتْلُوا مِنْهُ مِنْ قُرْآنٍ وَ لا تَعْمَلُونَ مِنْ عَمَلٍ إِلاَّ كُنَّا عَلَيْكُمْ شُهُوداً إِذْ تُفِيضُونَ فِيهِ وَ ما يَعْزُبُ عَنْ رَبِّكَ مِنْ مِثْقالِ ذَرَّةٍ فِي الْأَرْضِ وَ لا فِي السَّماءِ وَ لا أَصْغَرَ مِنْ ذلِكَ وَ لا أَكْبَرَ إِلاَّ فِي كِتابٍ مُبِينٍ (۶۱/یونس) 🌱‏و (تو) در هيچ حال (و انديشه‌ای) نيستی و هيچ بخشی از قرآن را نمی‌خوانی و (شما مردم) هيچ عملی را انجام نمی‌دهيد، مگر هنگامی‌كه وارد آن (كار) می‌شويد، ما بر شما گواهيم و هيچ چيزی در زمين و آسمان از پروردگار مخفی نمی‌ماند، حتی به اندازه سنگينی ذره‌ای و نه كوچكتر از آن و نه بزرگتر، جز آنكه در كتاب روشن ثبت است. ‏🔹همه‌ی كارهای پيامبر اكرم صلی الله عليه و آله مهّم است، چون الگو و اسوه است. (تعبير به شأن، نشانه‌ی مهم بودن كار است) «ما تَكُونُ فِي شَأْنٍ» ‏🔹حتّی رسول خدا صلی الله عليه و آله هم زير نظر است. وَ ما تَكُونُ‌ ... إِلَّا كُنَّا عَلَيْكُمْ شُهُوداً ‏🔹خداوند، هم شاهد بر افكار بشر، «شَأْنٍ» هم بر گفتار «تَتْلُوا» وهم بر كردار اوست. «لا تَعْمَلُونَ مِنْ عَمَلٍ إِلَّا كُنَّا عَلَيْكُمْ شُهُوداً» ‏🔹تلاوت قرآن، در رديف مقام رسالت وهمه‌ی اعمالِ مردم قرار دارد. (در اين آيه، گواه وشاهد بودن خدا بر سه چيز مطرح شده: همه‌ی امور پيامبر، همه‌ی كارهای مردم وتلاوت قرآن، واين تعبير نشانه‌ی اهميّت تلاوت قرآن است) ‏🔹جهان محضر خدا و او شاهد بر اعمالِ ماست، پس مهلتی كه به ما می‌دهد، نشان غفلت يا عدم احاطه‌ی او نيست. «كُنَّا عَلَيْكُمْ شُهُوداً» ‏🔹هم خدا و هم فرشتگان شاهد بر اعمال بشرند. «كُنَّا عَلَيْكُمْ شُهُوداً» ‏🔹توجّه به حضور خداوند، موجب شرم و حيا از او می‌شود. «شُهُوداً» ‏🔹علم خداوند به دور و نزديك، كوچك و بزرگ، ظاهر و باطن، يكسان است. ‏«مثقال ذرّة، فی‌الارض، فی السماء، اصغر، اكبر» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 0⃣9⃣ تدبر در سوره 🔹فراز آیات ۱۰۴-۱۰۱ وَلَقَدْ آتَيْنَا مُوسَى تِسْعَ آيَاتٍ بَيِّنَاتٍ فَاسْأَلْ بَنِي إِسْرَائِيلَ إِذْ جَاءهُمْ فَقَالَ لَهُ فِرْعَونُ إِنِّي لَأَظُنُّكَ يَا مُوسَى مَسْحُورًا {101} و در حقيقت ما به موسى نه نشانه آشكار داديم پس از فرزندان اسرائيل بپرس آنگاه كه نزد آنان آمد و فرعون به او گفت اى موسى من جدا تو را افسون‏شده مى‏پندارم {101} قَالَ لَقَدْ عَلِمْتَ مَا أَنزَلَ هَـؤُلاء إِلاَّ رَبُّ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ بَصَآئِرَ وَإِنِّي لَأَظُنُّكَ يَا فِرْعَونُ مَثْبُورًا {102} گفت قطعا مى‏دانى كه اين [نشانه‏ها] را كه باعث بينشهاست جز پروردگار آسمانها و زمين نازل نكرده است و راستى اى فرعون تو را تباه شده مى‏پندارم {102} فَأَرَادَ أَن يَسْتَفِزَّهُم مِّنَ الأَرْضِ فَأَغْرَقْنَاهُ وَمَن مَّعَهُ جَمِيعًا {103} پس [فرعون] تصميم گرفت كه آنان را از سرزمين [مصر] بركند پس او و هر كه را با وى بود همه را غرق كرديم {103} وَقُلْنَا مِن بَعْدِهِ لِبَنِي إِسْرَائِيلَ اسْكُنُواْ الأَرْضَ فَإِذَا جَاء وَعْدُ الآخِرَةِ جِئْنَا بِكُمْ لَفِيفًا {104} و پس از او به فرزندان اسرائيل گفتيم در اين سرزمين ساكن شويد پس چون وعده آخرت فرا رسد شما را همه با هم محشور مى‏كنيم {104} ♻️عصاره فراز آیات ۱۰۴-۱۰۱ : علیرغم اینکه موسی ۹ نشانه آشکار داشت اما فرعون او را ساحر خواند و تصمیم به اخراج موسی گرفت. پس او و همراهانش را غرق کردیم و سرزمینشان را به بنی اسراییل ارث دادیم. 🖌آقای سید کاظم فرهنگ https://b2n.ir/m41693 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛