eitaa logo
قران پویان
436 دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
670 ویدیو
606 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
🚩 در سرزمین (ع) ✴️قسمت اول 💫مقدمه : 🌱🌹• پیامبر(ص) هدف عملی بعثت خود را دعوت به اخلاق و تمامیت بخشی مکارم اخلاقی در تار و پود جامعه انسانی معرفی کردند : 🍃" انما بعثت لاتمم مکارم الاخلاق "« 1» • و خود در اتصاف به آنها ، در عالی ترین سظوح اخلاقی قرار گرفتند : "🍃 و انك لعلي خلق عظيم "« 2» • و بعنوان یک الگوی عملی ، نمونه ای شدند برای امکان فعلیت بخشی به دعوت اخلاقی خود : 🍃" لقد كان لكم في رسول الله اسوة حسنة " «3» • و در سیر تاریخی دعوت خود ، عترت خود را بعنوان الگوهای گرانسنگ خود به بشریت تشنه اخلاق معرفی کردند : 🍃" انى قد خلفت فيكم ما ان تمسكتم به لن تضلوا : كتاب الله و عترتى اهل بيتى " «4» • و در آن بین ، یکی از آنها ، امام حسین(ع) بوده که در توصیف خود چنین می فرمایند : " لكم فِيَّ اسوة "« 5» 💮آنچه که در بررسی نهضت امام (ع) ، در تواریخ و کتب مختلف مشاهده می شود ، همه گونه ویژگیهای عبودیت و سیاست و عقلانیت امام برجسته شده ولی اصلی ترین شاخصه ایشان که او را به الگویی تمام عیار در اخلاق انسانی بدل کرده است ، فقط در لابلای متون و آنهم فرع حرکت ایشان ، دیده می شود . 👈در این مجال به بخشی از تصمیمات و رفتارهای امام و تربيت شدگانش ، در مدت امامت ایشان پرداخته می شود ، باشد که چهره اخلاقی ایشان که همان هدف بعثت پیامبر(ص) در الگو سازی بوده است را بهتر بشناسیم : 1⃣-🍁 پایبندی به قرارداد صلح برادرش با معاویه با رحلت امام حسن(ع) ، کوفیان در نامه ای به امام(ع) ، ضمن بی اهمیت خواندن قرارداد مصالحه ، از ایشان خواستند که معاهده را بشکند و به پشتیبانی آنها ، با حکومت معاویه به مقابله برخیزد ، ولی امام(ع) ضمن حمایت از تصمیم برادر خود ، محترمانه به درخواست آنها جواب منفی می دهد : " اميدوارم كه برادرم در آنچه كرد خداوندش موفق مى‏داشت ، اما من امروز چنين انديشه‏اى ندارم ، خدايتان رحمت فرمايد .... " «6» 2⃣- 🍁 وفای به قول برای رفتن به کاخ ولید ( حاکم مدینه ) ولید پس از فوت معاویه و دستور یزید مبنی بر اخذ بیعت از امام و عبدالله بن زبیر ، پیکی پیش آنها فرستاد که به دار العماره بیایید ، با شما کاری دارم . آنها به او گفتند : 👈" برو هم اکنون می آییم ."« 7» و امام پس از آن با رعایت موارد تامینی ، به دار العماره رفتند . ( در حالیکه عبداله بن زبیر از مدینه بسوی مكه فرار کرد . ) 3⃣- 🍁رعایت ا عرفی پس از شنیدن فوت معاویه 💮وقتی امام وارد دار العماره شدند و خبر فوت معاویه را از زبان ولید شنیدند فرمودند : " انا لله و انا الیه راجعون ، خدا معاویه را رحمت کند و ترا پاداشی بزرگ دهد ." «8» زیرنویسها : 👎👎 1- مستدرک الوسائل، ج11، ص 187، باب6، ح1. ح ١٢٧٠١ 2- قلم 4 3- احزاب 21 4- تاريخ اليعقوبي ج1 ص 149 – ترجمه تاریخ یعقوبی ج1 ص 500 به بعد 5- تاريخ الطبري، ج 5، ص 403 ( ج 7 ترجمه الکترونیکی ص 2994 ) - الكامل في التاريخ، ج2، ص 553. 6- " اما اخى فارجو ان يكون الله وفقه و سدده فيما ياتى و اما انا فليس راى اليوم ذاك فالصقوا رحمكم الله بالارض و اكمنوا فى البيوت و احترسوا من الظنة مادام معاوية حيا فان يحدث الله به حدثا و انا حى كتبت اليكم برايى‏ " . ابو حنيفه دينورى ، الاخبار الطوال ، ص‏203 ترجمه ص 269 7- فَقَالَ: أجيبا، الأمير يدعوكما، فقال لَهُ: انصرف، الآن نأتيه . الطبری ج 5 ص 339 ( ج 7 ترجمه الکترونیکی ص 2906 ) 8- فَقَالَ حُسَيْن: إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ! و رحم اللَّه مُعَاوِيَة، و عظم لك الأجر! - همان 🔖🖋تحقیق : محمد صالحی – 20/7/95 💫کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. أَنَا عِنْدَ قُلُوب الْمُنْكَسِرَةِ من (خدا) نزد قلب های 💔 شکسته ام ... 🍃حدیث قدسی کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 5 تا 11 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
‌🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️، در انحصار خدا، پيامبر و مؤمنان است. ‏يَقُولُونَ لَئِنْ رَجَعْنا إِلَی الْمَدِينَةِ لَيُخْرِجَنَّ الْأَعَزُّ مِنْهَا الْأَذَلَّ وَ لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ لكِنَّ الْمُنافِقِينَ لا يَعْلَمُونَ (۸/منافقون) 🌱‏می‌گويند: «اگر (از اين سفر جنگی) به مدينه بازگرديم، عزيزترين افراد، ذليل‌ترين مردم را بيرون خواهد كرد»، در حالی كه عزّت و اقتدار مخصوص خدا و پيامبرش و مؤمنان است، ولی منافقان نمی‌دانند. ‏🔹منافقان، در صدد براندازی حكومت اسلامی هستند. «لَيُخْرِجَنَّ الْأَعَزُّ مِنْهَا الْأَذَلَّ» ‏🔹منافقان، خود را عزيز و پيامبر و مؤمنان را ذليل می‌دانند. «لَيُخْرِجَنَّ الْأَعَزُّ مِنْهَا الْأَذَلَّ» ‏🔹خداوند، پيروزی و عزّت مؤمنان را به شرط مؤمن ماندن تضمين كرده است. ‏وَ لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ ... ‏🔹عزّت، در انحصار خدا، پيامبر و مؤمنان است. «وَ لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنِينَ» ‏🔹به ياوه سرايی دشمن پاسخ دهيد و به كسانی‌كه خود را عزيزترين مردم و پيامبر را ذليل‌ترين می‌پندارند بگوييد: «وَ لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنِينَ» ‏🔹منافقان از شناخت حقايق عاجزند. نه قدرت درك اين مطلب را دارند كه خداوند در برابر تحريم اقتصادی، مؤمنان را روزی می‌دهد: «لا يَفْقَهُونَ» و نه اينكه عزّت حقيقی از آنِ اهل ايمان است. «لا يَعْلَمُونَ» 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ و ، شما را از غافل نكنند! 💠يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تُلْهِكُمْ أَمْوالُكُمْ وَ لا أَوْلادُكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّـهِ وَ مَنْ يَفْعَلْ ذلِكَ فَأُولئِكَ هُمُ الْخاسِرُونَ (۹/منافقون) 🌱‏ای كسانی‌كه ايمان آورده‌ايد! اموال و اولادتان شما را از ياد خدا غافل نسازد و كسانی كه چنين كنند، آنان همان زيانكارانند. 🔹از آنجا كه يكی از عوامل مهم نفاق حب دنيا، و علاقه افراطی به اموال و فرزندان است، در اين آيات كه آخرين آيات سوره" منافقين" است مؤمنان را از چنين علاقه افراطی باز می‌دارد، و می‌گويد:" ای كسانی كه ايمان آورده‌ايد اموال و فرزندانتان شما را از ياد خدا غافل نكند" (يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تُلْهِكُمْ أَمْوالُكُمْ وَ لا أَوْلادُكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّـهِ‌). ‏" و آنها كه چنين كنند زيانكارانند" (وَ مَنْ يَفْعَلْ ذلِكَ فَأُولئِكَ هُمُ الْخاسِرُونَ‌). 🔹‏درست است كه اموال و اولاد از مواهب الهی هستند، ولی تا آنجا كه از آنها در راه خدا و برای نيل به سعادت كمك گرفته شود، اما اگر علاقه افراطی به آنها سدی در ميان انسان و خدا ايجاد كند بزرگترين بلا محسوب می‌شوند، و چنان كه در داستان منافقين در آيات گذشته ديديم يكی از عوامل انحراف آنها همين حب دنيا بود. 🔹تعبير به" خاسرون" (زيانكاران) به خاطر آن است كه حب دنيا چنان انسان را سرگرم می‌كند كه سرمايه‌های وجودی خويش را در راه لذات ناپايدار، و گاهی اوهام و پندارها، صرف می‌كند و با دست خالی از اين دنيا می‌رود در حالی كه با داشتن سرمايه‌های بزرگ برای زندگی جاويدانش كاری نكرده است. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 3⃣4⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره قصص در آیه ۵۲ سوره قصص الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ مِنْ قَبْلِهِ هُمْ بِهِ يُؤْمِنُونَ ﴿۵۲﴾ ❓مرجع ضمیر ه در به يومنون چیست؟ قرآن یا کتاب خودشان!؟ پاسخ ۱ : مرجع ضمیر ه در "به" و "قبله" یکی است. وگرنه اشاره به قرآن حشو خواهد بود. نیز ضمیر "هم" که اقتضای تاکید دارد، در این صورت است که معنا پیدا می‌کند . آنهایند که به آن ایمان می آورند. می شد بسادگی بگوید الذین آتیناهم الکتاب یومنون به. سركار خانم دكتر موسوي پاسخ ۲ : ۵۲. کسانی که قبل از ان کتاب اسمانی به ایشان داده ایم انان به قران می گرویدند. این ایه شریفه را دو نحوه می توان تفسیر کرد نحوه اول مراد از الذین اتینا هم الکتاب. انبیا هستند. که بر انها کتاب نازل شده. مثل موسی و داوود و عیسی که تورات و زبور و انجیل بر آن ها نازل شده. دوم. مومنین به انبیا که این کتب سماویه بر آنها تلاوت شده و قبول نمودند و وحی الهی دانستند و مانعی ندارد مراد اعم از انبیا و مومنین به ا نها باشند. من قبله مرجع ضمیر ممکن است قران باشد یعنی کتبی که قبل از قران نازل شده. وممکن است پیغمبر اسلام باشد یعنی انبیایی که قبل از حضرت رسالت بودند (هم به یومنون)انها به این قران و به این رسول ایمان اوردند. زیرا تمام انبیا خبر از امدن حضرت رسالت داده اند ودر تمام کتب سماویه بشارت به وجود مبارک او داده شده تفسر اطیب البیان جلد ۱۶ صفحه ۱۵۲ پاسخ ۳ :  ضمير "قبله" و "به" به قرآن بر مى‌گردد و بعضى از مفسرين آن را به رسول خدا برگردانده‌اند. ولى قول اول با سياق موافق‌تر است. در اين آيه و ما بعد آن بعضى از مردم با ايمان از يهود و نصارى مدح شده‌اند، بعد از آنكه در آيه‌هاى قبل، مشركين اهل مكه مذمت شدند. و سياق ذيل آيه شهادت مى‌دهد بر اينكه اين طايفه از اهل كتاب كه مدح شده‌اند، طايفه مخصوصى از اهل كتاب بوده‌اند كه ايمان به قرآن آورده‌اند، نه تمامى مؤمنين اهل كتاب. پس نبايد به گفته مفسرينى كه اين احتمال را داده‌اند، اعتناء كرد. الميزان https://zaya.io/rffo8 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🚩 در سرزمین (ع) ✴️قسمت دوم 4⃣- 🍁 توسل به دروغ جهت فرار از دستور بیعت 👈وقتی امام با دستور ولید مبنی بر الزام یزید به اخذ بیعت مواجه می شوند ، علیرغم تصمیم به عدم بیعت ، برای رهاسازی خود از آن شرایط سخت ، به هیچ دروغی متوسل نشده ، بلکه می فرمایند : " اینکه گفتی بیعت کنم ، کسی همانند من به نهانی بیعت نمی کند ، گمان ندارم به بیعت نهانی من بسنده کنی و باید آنرا میان مردم علنی کنیم . " و ولید پذیرفت که تا فردا به تاخیر افتد . «9» 5⃣- 🍁 شفاف سازی هدف خود بعنوان اصلاحات نه شورش 📝💔امام قبل از خروج از مدینه ، وصیتنامه ای نوشته و به برادر خود محمد حنفیه می دهد که ضمن خنثی سازی احتمال ترور ایشان توسط حکومت به بهانه خارجی بودن ، هدف انسانی اخلاقی خود را چنین می فرمایند : " حقیقت آنکه من از روی سرمستی و گردنکشی و فساد و ظلم خارج نشده ام و جز این نیست که خارج شدم برای اصلاح در امت جدم (ص) . اراده دارم امربه معروف و نهی از منکر کنم و مطابق سیرت جدم و پدرم علی بن ابیطالب (ع) رفتار کنم ." «10» 6⃣_ 🍁 با یاران و خود داری از خود رایی • وقتی اما قصد خروج خود را از مدینه با محمد حنفیه مطرح کرد ، محمد فرمود : به مکه‌ برو ، اگر امنیت‌ یافتی‌ چه‌ بهتر و گرنه‌ به‌ کوه¬ها و شهرهای‌ مختلف‌ مسافرت‌ کن‌ ... امام‌ فرمود: " ای‌ برادر ، به‌ حق‌ خیرخواهی‌ و دلسوزی‌ کردی‌ ، امیدوارم‌ نظر تو استوار و با موفقیت‌ همراه‌ باشد. " • پس از شنیدن خبر شهادت مسلم و هانی در نزدیکیهای کوفه ، جلسه مشورتی با یاران همراه خود تشکیل داده و وقتی ، نظر اکثریت آنها به ادامه حرکت بود ، به آن عمل کردند .« 11» 7⃣- 🍁بردن خانواده جهت حفظ حرمت آنها از آنجا که امام احتمال این را می دادند که در صورت خروج از مدینه بدون خانواده ، امکان تعرض حکومت به خانواده ایشان ، برای تحت فشار قرار دادن و تسلیم او وجود دارد ، خانواده را با خود همراه کرده تا ضمن تقویت دلیل عدم شورشی بودن خود ، بتواند از کیان و حرمت خانواده خود نیز دفاع کند . «12» زيرنويسها : 👎👎 8- أما مَا سألتني من البيعة فإن مثلي لا يعطي بيعته سرا، وَلا أراك تجتزئ بِهَا مني سرا دون أن نظهرها عَلَى رءوس الناس علانية، قَالَ: أجل - الطبری ج 5 ص 339 ( ج 7 ترجمه الکترونیکی ص 2906 ) 9- و انى لم اخرج اسرا و لا بطرا و لا مفسدا و لا ظالما و انما خرجت لطلب الاصلاح فى امة جدى ( ص) اريد ان آمر بالمعروف و انهى عن المنكر و اسير بسيرة جدى و ابى على بن ابى‏طالب . - مقتل خوارزمى ، ج‏1، ص‏188 - بحارالانوار ، ج‏44، ص‏329. 10- فإني ذاهب يَا أخي، قَالَ: فانزل مكة فإن اطمأنت بك الدار فسبيل ذَلِكَ، وإن نبت بك لحقت بالرمال، وشعف الجبال، وخرجت من بلد إِلَى بلد حَتَّى تنظر إِلَى مَا يصير أمر الناس، وتعرف عند ذلك الرأي، فإنك اصوب ما تكون رأيا وأحزمه عملا حين تستقبل الأمور استقبالا، وَلا تكون الأمور عَلَيْك أبدا أشكل منها حين تستدبرها استدبارا، قَالَ:یا أخي، قَدْ نصحت فأشفقت، فأرجو أن يكون رأيك سديدا موفقا . الطبری ج 5 ص 398 ( ج 7 ترجمه الکترونیکی ص 2986 ) 11- کتاب شهید جاوید مرحوم صالحی ص 406 12- " و قد بعثت اليكم ... ثقتى من اهل بيتى و امرته ان يكتب الى .... رايكم فان كتب الى انه قد اجمع راى ملاكم و ذوى الفضل ....منكم على مثل ما قدمت على به رسلكم و قرات فى كتبكم اقدم عليكم و شيكا ان شاءالله...; " - الطبری ج 5 ص 353 ( ج 7 ترجمه الکترونیکی ص 2935 ) 🖋🔖تحقیق : محمد صالحی – 20/7/95 💫کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
بسم الله الرحمن الرحیم فَلَا تَغُرَّنَّكُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا مبادا زندگی دنیا شما را فریب دهد. 🌸 سوره فاطر ، آیه ۵ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 1 تا 9 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
‌🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️او از نهفته درون سينه‌ها آگاه است‌ 💠يَعْلَمُ ما فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ يَعْلَمُ ما تُسِرُّونَ وَ ما تُعْلِنُونَ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ (۴/تغابن) 🌱‏آنچه در آسمان‌ها و زمين است می‌داند و آنچه را پنهان می‌كنيد و آنچه را آشكار می‌سازيد، می‌داند و خداوند به آنچه در سينه‌هاست به خوبی آگاهی دارد. 🔹علم خداوند، محدود به زمان و مكان و اشيا يا امور خاص نيست. هم به آسمان‌ها و زمين علم دارد و هم به آنچه پنهانی يا علنی انجام شود، آگاه است. ‏يَعْلَمُ ما فِي السَّماواتِ‌ ... يَعْلَمُ ما تُسِرُّونَ‌ ... ‏ 🔹انسان، رها نيست، بلكه زير نظر خداست. «يَعْلَمُ ما تُسِرُّونَ وَ ما تُعْلِنُونَ» 🔹پنهان و آشكار برای خداوند يكسان است. تُسِرُّونَ‌ ... تُعْلِنُونَ‌ ‏ 🔹خداوند، هم به كارهای مخفيانه انسان آگاه است و هم به افكار و انگيزه‌ها و اسرار نهفته در سينه او. تُسِرُّونَ‌ ... بِذاتِ الصُّدُورِ 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️روز و آشكار شدن غبن‌ها 💠يَوْمَ يَجْمَعُكُمْ لِيَوْمِ الْجَمْعِ ذلِكَ يَوْمُ التَّغابُنِ وَ مَنْ يُؤْمِنْ بِاللَّـهِ وَ يَعْمَلْ صالِحاً يُكَفِّرْ عَنْهُ سَيِّئاتِهِ وَ يُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدِينَ فِيها أَبَداً ذلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ 🌱در روزی، (از اعمالتان آگاه خواهید شد) که شما را برای (کیفر و پاداش در آن) روزِ گردآوریِ (همگانی) جمع می‌کند. آن، روزی ست که مردم احساس می‌کنند ضرر کرده‌اند و مغبون شده‌اند، و کسانی که به خدا ایمان آورند و کار شایسته بکنند، (خداوند،) بدی‌هایشان را می‌پوشاند و از آنان می‌زداید و آنان را در باغ‌هایی (از بهشت) وارد می‌کند که از زیر (درختان) آن، نهرها جاری ست (و) همیشه در آن خواهند ماند. این، نجات و پیروزی بزرگ است./تغابن -۹ 🔹بگو تمام اولين و آخرين در ميعاد روز معينی جمع می‌شوند" و از آن به خوبی استفاده می‌شود كه رستاخيز همه انسانها در يك روز است. ‏سپس می‌افزايد:" آن روز، روز تغابن است" (ذلِكَ يَوْمُ التَّغابُنِ‌). ‏روزی است كه" غابن" (برنده) و" مغبون" (بازنده) شناخته می‌شوند، روزی كه روشن می‌شود چه كسانی در تجارت خود در عالم دنيا گرفتار غبن و زيان و خسران شده‌اند؟ 🔹‏روزی است كه جهنميان جايگاه خالی خود را در بهشت می‌بينند، و تاسف می‌خورند، و بهشتيان جای خالی خود را در دوزخ می‌بينند و خوشحال می‌شوند، زيرا در حديث آمده است كه هر انسانی جايگاهی در بهشت، و جايگاهی در دوزخ دارد، هر گاه به بهشت برود جايگاه دوزخيش به دوزخيان واگذار می‌شود، و هر گاه به جهنم برود جايگاه بهشتيش به بهشتيان" و تعبير به" ارث" در آيات قرآن در اين مورد احتمالا ناظر به همين مطلب است. 🔹‏به اين ترتيب يكی ديگر از نامهای قيامت" يَوْمُ التَّغابُنِ‌" روز ظهور غبن‌هاست سپس به بيان حال مؤمنان در آن روز پرداخته می‌افزايد. 🔹‏كسی كه ايمان به خدا آورد و عمل صالح انجام دهد، خداوند سيئات او را می‌پوشاند و از بين می‌برد، و او را در باغهايی از بهشت وارد می‌كند كه از زير درختانش نهرها جاری است، جاودانه تا ابد در آن می‌مانند، و اين پيروزی بزرگی است" 👈به اين ترتيب هنگامی كه دو شرط اصلی، يعنی ايمان و عمل صالح، حاصل شود، اين مواهب عظيم، پشت سر آن خواهد بود: بخشودگی گناهان كه بيش از همه چيز فكر انسان را به خود مشغول می‌دارد، و بعد از پاك شدن از گناه ورود به بهشت جاودان، و نيل به فوز عظيم، بنا بر اين همه چيز بر محور ايمان و عمل صالح دور می‌زند و سرمايه‌های اصلی همين‌ها است، اينها كسانی هستند كه در آن" يَوْمُ التَّغابُنِ‌" نه تنها مغبون نيستند، بلكه به پيروزی بزرگ و فوز عظيم رسيده‌اند. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا