eitaa logo
قران پویان
437 دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
670 ویدیو
606 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
📖 ؟ ✴️ هيچكس بار گناه ديگري را به دوش نميكشد، بجز... آیه ٢۵ سوره نحل همه ،جمله معروف زیر را که آیه ۱۵ سوره اسراء در قرآن کریم است شنیده اید وَلاَ تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى  هيچكس بار گناه ديگري را به دوش نميكشد،  اما در سوره نحل آیه ٢۵ یک تکمله برای این عبارت بیان شده است.یعنی برخی افراد ،علاوه بر بار گناه خودشان ،در گناه دیگران هم شریک هستند. اینها کسانی اند که بدون داشتن آگاهی و دانش کافی به یک موضوع،صحبت کرده یا می نویسند و موجبات انحراف و گمراهی دیگران را فراهم میکنند: لِيَحْمِلُواْ أَوْزَارَهُمْ كَامِلَةً يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَمِنْ أَوْزَارِ الَّذِينَ يُضِلُّونَهُم بِغَيْرِ عِلْمٍ أَلاَ سَاء مَا يَزِرُونَ ﴿۲۵﴾  فولادوند: تا روز قيامت بار گناهان خود را تمام بردارند و [نيز] بخشى از بار گناهان كسانى را كه ندانسته آنان را گمراه مى كنند آگاه باشيد چه بد بارى را مى كشند http://yon.ir/Qpt229 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/quranpuyan
أَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ الْمُبِين✨ که خدا همان حقيقت آشکار است"(25)سوره نور ✨✨🍃 it is Allah who is the perfect in justice. 🔸🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند رحمتگر مهربان سَأَلَ سَائِلٌ بِعَذَابٍ وَاقِعٍ {1} پرسندهاى از عذاب واقع شوندهاى پرسيد  {لِّلْكَافِرينَ لَيْسَ لَهُ دَافِعٌ {2} (عذابی) برای کافران [و] آن را بازدارندهاى نيست  مِّنَ اللَّهِ ذِي الْمَعَارِجِ {3} [و] از جانب خداونداست که مقصد عروجهاست  تَعْرُجُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ إِلَيْهِ فِي يَوْمٍ كَانَ مِقْدَارُهُ خَمْسِينَ أَلْفَ سَنَةٍ {4} فرشتگان و روح در روزى كه مقدارش پنجاه هزار سال است به سوى او بالا مىروند  فَاصْبِرْ صَبْرًا جَمِيلًا {5} پس صبر كن صبرى نيكو  إِنَّهُمْ يَرَوْنَهُ بَعِيدًا {6} آنان [عذاب] را دور مى بينند  وَنَرَاهُ قَرِيبًا {7} و [ما] نزديكش مىبينيم  💢عصاره فراز آیات(7-1)عذاب اخروی مورد انکار و بعید از نظرکافران،واقع شدنی است اما درزمانیکه خدا مقدر کرده است.(نه به درخواست شما) 💠نکات: 1⃣شرح آیات : عذاب مورد اشاره در ایه 1،چه عذابی است؟عذاب اخروی است یا دنیوی؟این عذاب ،مختص چه کسانی است؟ 👈الف)در سوره قبلی(سوره نبا) ضمن تاکید بر حق بودن یوم الفصل و ناسازگاری مردم با پذیرش این خبر مهم،به عذاب فزاینده طاغین که اعتقادی به حساب اخروی نداشتند، اشاره شد اخرین آیه سوره نیز با انذار از عذاب قریب و خسران و ندامت کافران به پایان رسید. إِنَّا أَنذَرْنَاكُمْ عَذَابًا قَرِيبًا يَوْمَ يَنظُرُ الْمَرْءُ مَا قَدَّمَتْ يَدَاهُ وَيَقُولُ الْكَافِرُ يَا لَيْتَنِي كُنتُ تُرَابًا {40}سوره نبا ما شما را از عذابى نزديك هشدار داديم روزى كه آدمى آنچه را با دستخويش پيش فرستاده است بنگرد و كافر گويد كاش من خاك بودم {40} لذا با توجه به آیه 1 سوره معارج ،میتوان برداشت کرد که پس از نزول سوره نبا و مخصوصا ایه آخرش،فردی از منکران و ناباوران معاد، از پیامبر خواسته که اگر این گفته های خدا و پیامبر،درست است،این عذاب را در همین دنیا نازل کند تا با عدم نزول این عذاب درخواستی، اصل ان را نفی و پیامبر را تحقیر و مغلوب کند. خداوند هم پاسخ میدهد که این عذاب برای قیامت مقدر شده که البته از نظر او نزدیک است(همانطور که در سوره نازعات اشاره شد،تنها نیم روز پس از مرگ است) و ان روز شرایط خاص خودش را دارد و با درخواستها و آرزوهای شما،این برنامه تغییر نمیکند پس ای پیامبر صبر کن در برابر این گفتارهای ازاردهنده و باستهزاگیرنده. 👈ب)سیر ظهور کلمه در سوره های قبلی: کلمه عذاب از انتهای سوره های مرحله دوم در سوره های قران بکار رفته است در سوره غاشیه کسانی که از پیام رسول الله رومیگردانند و عامدانه تکذیب میکننداز عذاب اکبر ( الا من تولی و کفر فَيُعَذِّبُهُ اللَّهُ الْعَذَابَ الْأَكْبَرَ ) انذار شده اند در سوره فجر به سه نمونه از اقوام گذشته (عاد،ثمود و فرعون)که طغیان کردند و به عذاب دنیوی دچار شدند،اشاره شده است(فصب علیهم ربک سوط عذاب).در انتهای سوره نیز به عذاب بی مانند اخروی اشاره شده است.(فَيَوْمَئِذٍ لَّا يُعَذِّبُ عَذَابَهُ أَحَدٌ)  سپس در سوره انشقاق مجددا و منکران معاد به عذابی دردناک بشارت داده شده اند.(بَلِ الَّذِينَ كَفَرُواْ يُكَذِّبُونَ.. فَبَشِّرْهُم بِعَذَابٍ أَلِيمٍ) در سوره نبا نیز به عذاب اخروی و جهنمی برای طاغین و کافران اشاره شد.  لذا تا اینجا غالبا صحبت از عذاب اخروی و آن هم برای طاغین و مکذبان است در ایات ابتدای سوره معارج هم صحبت از عذاب در قیامت است و برای کافران. هم چنین آیات انتهای سوره نیز بصراحت بر عذاب،پس از خروج از قبرها اشاره دارد. 2⃣ در همه آيات قران از نزول و ارسال ملايكه و روح صحبت شده است.تنها در اين سوره است كه از عروج و بازگشت ملايكه و روح به سمت خداوند خبر ميدهد. و آن مصادف با اتمام زندگي در اين دنيا و برپايي قيامت است. 🖌آقای سید کاظم فرهنگ http://yon.ir/Qp8635 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
🍃🌼🍃 بسم الله الرحمن الرحیم سلام بر شما : هر هفته تمرین یک دستور قرانی هفته دهم روز پنجشنبه : موضوع زبان تمرین شماره 6 پرهیز از که نوعی زبان است. 🔹عیسی علیه السلام : 🔍ای بندگان بد! مردم را بر اساس گمان سرزنش می کنید و با یقینی که به بدیها و عیبهای خود دارید خویشتن را سرزنش نمی کنید؟ 🔹پیامبر اکرم (ص)فرمودند: 🚫هر کس بنده مومنی را بیازارد مرا آزرده است. 🔹ان شا الله باهیچیک از انواع زبان، موجب رنجش مومنان و رسول اکرم (ص ) نشویم . 🍃🌼🍃🌼🍃 تهیه شده توسط گروه (کریم ) درپیام رسان ایتا در صورت تمایل میتوانید با لینک زیر به گروه ملحق شوید 🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
کانالِ قرآن‌پویان: پرسش و قرآنی ❓❓❓❓❓❓❓❓ سوال این است👇👇 چیست؟ - و چیست؟ ⬅️یکی از موضوعاتی که در جامعه ما مطرح است بحث موسیقی مجاز یا حلال و حرام است. 👈آیا در قران راجع به حرمت موسیقی و خوانندگی زنان،آیه ای داریم؟علت عقلی و معیار حرمت موسیقی چیست؟ 👈آیا برگزاری ارکستر در برخی شهر ها ممنوع و در برخی شهرها مجاز است؟ 👈تعریف و و در قرآن چیست؟ سفارش کردن به موسیقی یعنی حلال کردن کلّی آن و این کار انبیاءنیست زیرا موسیقی اشکال گوناگونی دارد. یاد خدا در هر اوضاعی ممکن است و غفلت از خدا هم همینطور. امامان هم فقیه زمان خودشان بودند. آیا میتوان هنرمندانی را که با پرداختن به هنرشان، پاک از یاد خداوند غافل شده اند را به پرداختن به موسیقی سفارش کرد؟  آیا میتوان مردمی را که کسب و کارشان آنها را پاک از یاد خدا غافل ساخته به کسب و کار تشویق کرد؟  نمیشود کسی مانند سلیمان نبی ثروتمند باشد و بیاد خدا هم باشد؟ نمیشود کسی الحان و اصوات موسیقی را بشناسد و بیاد خدا هم باشد؟ ایراد کار در حرام کردن مطلق و حلال کردن مطلق است. آیا کسی که قرآن را وسیلهٔ کسب و کار خود کرده، پرداختن به قرآن بر او حرام شده؟ گفته میشود رقص زن برای همسرش اشکالی ندارد.  امّا این را نمیداند که برای رقصیدن ،حداقل باید آهنگی را بخاطر آورد.  انبیاء نیامدند تا به مردم هنر و صنعت و ورزش و اختراعات علمی بیاموزند‌. آنها آمدند تا همه چیز را در راستای امر و نهی خداوند قرار دهند 🖋حمید باقری جهت مشاهده پاسخها و نظرات مختلف به لینک زیر مراجعه نمایید👇👇 http://yon.ir/Qp2767 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه اللَّهُمَّ ثَبِّتْنِي عَلَىٰ دِينِكَ مَا أَحْيَيْتَنِي، وَ لا تُزِغْ قَلْبِي بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنِي، وَ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً، إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ خدايا! تا زنده ام مرا بر دين خود ثابت بدار، و دلم را پس از آنكه به نور هدايت روشن نمودی گمراه مكن، و از نزد خود رحمتی بر من ببخش چرا كه تنها تو بخشاينده ای بخشی از دعای روز جمعه https://eitaa.com/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لذت خواندن سوره ها به ترتیب نزول با اپلیکیشن #تنزیل،ویدئوی مشروح گفتگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی را درلینک زیر مشاهده نمایید. http://www.irna.ir/fa/video/3632884
هدایت شده از قران پویان
در #جشنواره وب و موبايل ايران،راي خود را به #اپليكيشن_تنزيل،از لينك زير ثبت كنيد. پس از ورود به ربات مورد نظر،و انتخاب گروه مذهبي با جستجوي نام تنزيل #راي شما ثبت خواهد شد. https://profile.iwmf.ir/app/24930
👈👈چکیده سخنرانی دکتر با موضوع " قران و حکومت" در نشست دوفصلی قران پویان ،مورخ 4 خرداد 96 بسم الله الرحمن الرحیم قرآن و حکومت - قرآن تصویر روشن و کاملی از یک نظام سیاسی ارائه نداده است؛ - قران ،آیاتی دارد که ناظر به مسئلۀ حکمرانی و البته مبانی مشروعیت است. - همچنین برخی اصول و ارزش های کلی که فراتر از حکومت اند و البته برحکومت نیز اثر دارند؛ مثل نظم، عدالت، وفای به عهد و ... . - تصویر حکومت بیشتر از احادیث ، اخبار، عقل متشرعه /استدلال از ماهیت و فلسفه احکام شرعی به ضرورت حکومت شرعی، و بویژه نظام استدلال کلامی- فقهی مذاهب زاده و تولید شده است. مفسران و فقها تاکنون دو رویکرد اصلی (اقتدارگرایانه و مردم سالار) به حکومت داشته اند که هر کدام به دو آیه قران استناد کرده اند. 1-دو آیه مهم در رویکرد نخست ؛ آیه اطاعت؛ سوره نساء - إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إِلى أَهْلِها وَ إِذا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ إِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا يَعِظُكُمْ بِهِ إِنَّ اللَّهَ كانَ سَميعاً بَصيراً (58) آیه امانت - يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا أَطيعُوا اللَّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنازَعْتُمْ في شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَ الرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ ذلِكَ خَيْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْويلاً (59) آیه اولی الامر 2- دو ایه مهم در رویکرد دوم آیه شوری؛ - وَ الَّذينَ اسْتَجابُوا لِرَبِّهِمْ وَ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ أَمْرُهُمْ شُورى بَيْنَهُمْ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُونَ (38/شوری)؛ نظریه عمومی شورا - فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ كُنْتَ فَظًّا غَليظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ فَإِذا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلينَ (159/آل عمران)؛ ادرس کانال استاد فیرحی در تلگرام: @Davood_Feirahi https://t.me/quranpuyan
🍃🌼🍃 بسم الله الرحمن الرحیم سلام بر شما : هر هفته تمرین یک دستور قرانی هفته روز جمعه : موضوع زبان تمرین شماره 6 پرهیز از مکرر که نوعی زبان است. امام علی علیه السلام می فرمایند : 🔶 «إِیّاکَ أَنْ تُکَرِرَ الْعَتْبَ فَإِنَّ ذلِکَ یُغرى بِالذَّنْبِ وَیُهَوِّنُ بِالْعَتْبِ» 🚫از توبیخ مکرر پرهیز کن، چه آنکه تکرار سرزنش گناهکار را در اعمال ناپسندش جرى و جسور مى کند، بعلاوه ملامت را پست و بى اثر مى کند. 🍃🌼🍃🌼🍃 تهیه شده توسط گروه (کریم ) درپیام رسان ایتا در صورت تمایل میتوانید با لینک زیر به گروه ملحق شوید 🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
#رواق:گروه اطلاع رساني #رويدادهاي_آموزشي_قراني حضوري و مجازي سراسر كشور در زمينه هاي مفاهيم،تفسير و تدبر قران.حضورعلاقه مندان آزاد است.لطفا فوروارد كنيد. https://t.me/joinchat/Ap5cqRKliahlY0SgPomysw
🌷🌷من ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَيُضَاعِفَهُ لَهُ وَلَهُ أَجْرٌ كَرِيمٌ ﴿۱۱﴾ سوره مبارکه حدید ⬅️ کيست كه به خدا وام نيكو دهد تا خداوند آنرا براي او چندين برابر كند، و براي او اجر فراوان پرارزشي است.👌 دوستان علاقه مند به عضویت در صندوق و یا اهدای کمکهای مالی یا خود، میتوانند با سرکار خانم خمسی @Fkhamsi هماهنگ نمایند 🔸🔸شماره صندوق حساب ۰۲۰۰۵۲۴۳۰۶۰۰2نزدبانک به نام سرکار خانم رباب خمسی ( به عنوان صندوقدار) شماره کارت۶۰۳۷۶۹۷۴۳۴۴۱۴۱۵۴ شناسه شباIR87-0190-0000-0020-0524-3060-02
#دعاهای_روزانه اللَّهُمَّ أَسْأَلُكَ أَنْ تُوزِعَنِي مِنْ شُكْرِ نُعْمَاكَ مَا تَبْلُغُ بِي غَايَةَ رِضَاكَ بارالها! از تو می خواهم كه سپاس نعمت هايت را چنان قسمت من كنی كه مرا به كمال خشنودی ات نائل گرداند. بخشی از دعای روز شنبه https://eitaa.com/quranpuyan
📖 ؟ سوره بقره آيه ۱۵۵ : وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ و البته شما را به سختي ها چون ترس و گرسنگي ونقصان اموال و نفوس و آفات زراعت بيازماييم و بشارت و مژده ي آسايش از آن سختي ها صابران را است. شما را نماييم گاه امتحان به ترس و به جوع و به امثال آن بود مژده فتح با صابران که بردند با صبر بار گران We will surely test you [all] with something of fear and hunger, so give glad tidings to the patients. https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره 👈فراز سوم آیات ۱۸-۱۰ وَلا یَسْأَلُ حَمِیمٌ حَمِیمًا ﴿١٠﴾ و نمی پرسد دوستی صمیمی از دوست صمیمی دیگر  یُبَصَّرُونَهُمْ یَوَدُّ الْمُجْرِمُ لَوْ یَفْتَدِی مِنْ عَذَابِ یَوْمِئِذٍ بِبَنِیهِ ﴿١١﴾  نشان داده میشود برایشان (جایگاهشان) دوست میدارد فرد گناهکار ای کاش فدیه دهد به عذاب چنین روزی فرزندانش را وَصَاحِبَتِهِ وَأَخِیهِ﴿١٢﴾ و همسرش وبرادرش را  وَفَصِیلَتِهِ الَّتِی تُؤْوِیهِ ﴿١٣﴾  و قبیله اش را که پناه دادند او را  وَمَنْ فِی الأرْضِ جَمِیعًا ثُمَّ یُنْجِیهِ ﴿١٤﴾  و کسی که در زمین است همگی سپس نجات دهدش  کَلا إِنَّهَا لَظَى ﴿١٥﴾ چنین نیست همانا آن شعله ور است نَزَّاعَةً لِلشَّوَى ﴿١٦﴾  بسیار کننده برای پوست است تَدْعُو مَنْ أَدْبَرَ وَتَوَلَّى ﴿١٧﴾ می خواند کسی را که پشت کرده و روی گرداننده (از هدایت) وَجَمَعَ فَأَوْعَى ﴿١٨﴾  و گرداورده (اموالش را) پس نگهداشته 🔸درب فراز سوم : سختی وعذاب آنروز چنان است که هر کسی برای رهایی از آن سخت مشغول است ومیخواهد عزیزترین کسش را فدیه دهد ولی پذیرفته نمی شود ترجمه و تدبر : سرکار خانم انصاری http://yon.ir/Qp8635 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم 🍃🌼🍃 سلام بر شما : هر هفته تمرین به‌ یک دستور قرانی .هفته .تمرین شماره 7 در مواجهه با شنيده ها و پستهاي شبكه هاي اجتماعي چه كنيم؟ خداوند در سوره مبارک اسراء می فرماید : ◀️وَلَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ ۚ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولَٰئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا و چيزى را که بدان علم ندارى دنبال مکن، زيرا گوش و چشم و قلب، همه مورد پرسش واقع خواهند شد. "(36)اسراء✨✨ در زندگي روزمره،هر روز اخبار و شنيده هاي زيادي در موضوعات مختلف از رسانه ها و دوستان و همكاران دريافت مي كنيم. بسياري از انها حاوي مطالبي شامل انتساب يك سخن يا رفتار به يكي از دوستان،آشنايان،مسئولين كشور،سخنرانان ،فرهيختگان، ورزشكاران، هنرمندان و ... ميباشد و متاسفانه ماهم ناخواسته انرا فوروارد مي كنيم يا بعنوان شنيده ها به ديگران بازگو مي كنيم.😒 آيا اين رفتار صحيح است؟ آيا واكنش هاي ما منطبق بر آموزه هاي قرآني است؟ در اين هفته با توصيه هاي قراني و ديني در اين زمينه اشنا ميشويم و تلاش مي كنيم تا به انها عمل كنيم. تهیه شده توسط گروه (کریم ) درپیام رسان ایتا در صورت تمایل میتوانید با لینک زیر به گروه ملحق شوید 🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
🏴فرا رسیدن ایام فاطمیه و شهادت حضرت فاطمه (س) بر تمامی شیعیان تسلیت باد🏴 کانال قرآن پویان تدبر در قرآن، تعقل در شریعت https://eitaa.com/quranpuyan
 تاملی در دیدگاههای استاد شهید شماره پانصدو سی و هشت تفسیر سوره قسمت شانزدهم از جلد پنجتم کتاب ✅توجه اهل بهشت به كرامت بودن نعمتهای بهشتی برای آن گروه از اهل بهشت كه اهل معرفت هستند نعمتهای بهشتی از دو جهت نعمت است: یك جهت خود همین نعمت بودن این نعمت، كه نعمت برای انسان نعمت است، همین طور كه در دنیا هم، قطع نظر از هرچیزی، میوه ی خوب، غذای خوب، لباس خوب برای انسان نعمت است. چیزی كه برای یك شخص صاحبدل بالاتر است، جنبه ی بودن و بودن آن است؛ یعنی اگر شما یك شخص فوق العاده مورد احترام و محبوبی داشته باشید چنانچه او هدیه ای برای شما بفرستد، اینجا شما دو لذت دارید كه یكی از آندو صد درجه بیشتر از دیگری است. یكی اینكه این مثلاً سیبی كه او فرستاده است سیب است مثل همه ی سیبهای دیگر؛ دیگر اینكه می گویید این سیبی است كه فلان كس فرستاده. این دیگر لذت روحی مطلب است. اهل نعمتهای بهشتی را كه از خدا می خواهند توجهشان به هدیه بودن و فضل بودن آنهاست، به تفضل بودن و بودن آنهاست؛ یعنی از این جهت كه احساس می كنند آنچه كه دارند هدیه ی محبوبشان است، هدیه ی خداست، برای آنها هزاران درجه بیشتر لذت بخش است از خود میوه از آن جهت كه میوه میوه است. 👈 این است كه در آخر به این نكته اشاره می كند: «فَضْلاً مِنْ رَبِّكَ» در حالی كه این تفضل پروردگار است؛ و آنها این «فَضْلاً مِنْ رَبِّكَ» را احساس می كنند، درك می كنند كه این فضل اوست؛ استفاده كنید كه فضل اوست. یك جامه، یك مداد، یك كتاب و هر چیزی را اگر یك شخص مورد احترام و محبوب به انسان داده باشد، اصلاً آدم به چشم دیگری به آن نگاه می كند، افتخار دیگری برای او دارد؛ و برای آنها این جهتش مورد نظر است نه آن جهتهای ظاهری و جسمانی. «ذلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظیمُ» آن است رستگاری بزرگ. بعد می فرماید: «فَاِنَّما یَسَّرْناهُ بِلِسانِكَ لَعَلَّهُمْ یَتَذَكَّرونَ. فَارْتَقِبْ اِنَّهُمْ مُرْتَقِبونَ» . برمی گردد به آیات اول كه «حم. وَ اْلكِتابِ الْمُبینِ. اِنّا اَنْزَلْناهُ فی لَیْلَةٍ مُبارَكَةٍ. . . » بعد از همه ی این مطلبها كه گفته شد، همانا ما قرآن را آسان كردیم به زبان تو؛ یعنی این را وارد كردیم به زبان تو؛ از مقام عالی و شامخی كه فوق مقام لسان و لفظ بود، «اِنّا اَنْزَلْناهُ فی لَیْلَةٍ مُبارَكَةٍ» بود [تنزل دادیم و] ما این را میسّر كردیم؛ مثل این كه چیزی در یك مقام خیلی عالی باشد، آن را در دسترس قرار بدهند. گفتیم از آیات قرآن استفاده می شود كه قرآن خودش حقیقتی است در یك مقام عالی «فی كِتابٍ مَكْنونٍ. لایَمَسُّهُ اِلَّا الْمُطَهَّرونَ»  بعد، از مقام عالی خودش نزول پیدا كرد به قلب مبارك رسول اكرم و بعد به صورت لفظ آمد، برای چه؟ برای اینكه مردم متذكر بشوند. «فَاِنَّما یَسَّرْناهُ بِلِسانِكَ لَعَلَّهُمْ یَتَذَكَّرونَ» این را ما تسهیل و آسان كردیم، یعنی سهل المنال كردیم، در دسترس قرار دادیم (در یك آیه ی دیگر می فرماید: «وَ لَقَدْ یَسَّرْنَا اَلْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّكِرٍ»  اینجا هم «یَسَّرْنَا الْقُرْآنَ» همین مفهوم را دارد) «لَعَلَّهُمْ یَتَذَكَّرونَ» باشد كه اینها متذكر شوند. «فَارْتَقِبْ اِنَّهُمْ مُرْتَقِبون» (چون پایان كار را هم برای دو دسته گفتیم) بنابراین تو انتظار بكش كه آنان هم انتظار می كشند، یعنی بدان كه چنین حقیقتی بدون شك و شبهه در پیش رو هست. و صلّی اللّه علی محمد و آله الطاهرین. پایان 🌸☘🌸☘🌸☘🌸☘☘🌸 https://telegram.me/quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
در #جشنواره وب و موبايل ايران،راي خود را به #اپليكيشن_تنزيل،از لينك زير ثبت كنيد. پس از ورود به ربات مورد نظر،و انتخاب گروه مذهبي با جستجوي نام تنزيل #راي شما ثبت خواهد شد. https://profile.iwmf.ir/app/24930
ای وصل تو آب زندگانی تدبیر خلاص ما تو دانی از دیده برون مشو که نوری وز سینه جدا مشو که جانی #مولانا سلام صبحتان سرشار از نشاط و سربلندی https://eitaa.com/quranpuyan
📖 ؟ ✅ یعنی زبان چیزی بگوید که دل قبول ندارد. در سوره های مختلفی از قرآن نفاق و دورویی نکوهش شده و مشخصات منافقین بیان شده است. از جمله در سوره آل عمران در آیات جنگ احد ،توصیفی از نفاق ذکر شده است: وَلْيَعْلَمَ الَّذِينَ نَافَقُواْ وَقِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْاْ قَاتِلُواْ فِي سَبِيلِ اللّهِ أَوِ ادْفَعُواْ قَالُواْ لَوْ نَعْلَمُ قِتَالًا لاَّتَّبَعْنَاكُمْ هُمْ لِلْكُفْرِ يَوْمَئِذٍ أَقْرَبُ مِنْهُمْ لِلإِيمَانِ يَقُولُونَ بِأَفْوَاهِهِم مَّا لَيْسَ فِي قُلُوبِهِمْ وَاللّهُ أَعْلَمُ بِمَا يَكْتُمُونَ ﴿۱۶۷﴾ فولادوند: همچنين كسانى را كه دو رويى نمودند [نيز] معلوم بدارد و به ايشان گفته شد بياييد در راه خدا بجنگيد يا دفاع كنيد گفتند اگر جنگيدن مى دانستيم مسلما از شما پيروى مى كرديم آن روز آنان به كفر نزديكتر بودند تا به ايمان به زبان خويش چيزى مى گفتند كه در دلهايشان نبود و خدا به آنچه مى نهفتند داناتر است. https://goo.gl/wMRp9G 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/quranpuyan
👈👈 «چگونه با درک خویش را از قرآن بهبود بخشیم؟»🤔🤔 اپلیکیشن تنزیل نسبت به سایر برنامه های قرانی،حاوی اطلاعات اضافه و منحصر بفردی است که شما را در فهم بهتر منظور و مراد هر آیه و هر سوره کمک میکند. ✅در هنگام مطالعه هر سوره ابتدا شرح و را مشاهده كنيد .در اين صورت از مطالعه سوره لذت بيشتري خواهيد برد. ✅✅در هنگام مطالعه هر آیه،با تامل در و درس سوره،نقش و مفهوم آن آیه در کل سوره را بهتر درک می کنید. جهت مشاهده مثال به لینک زیر مراجعه نمایید http://yon.ir/qp3938 جهت دانلود و نصب ،به لینک زیر مراجعه نمایید https://cafebazaar.ir/app/quranpuyan.com.tanzil/ https://t.me/tanzilapp
تَبَارَكَ اسْمُ رَبِّكَ ذِي الْجَلَالِ وَالْإِكْرَامِ "خجسته باد نام پروردگار شکوهمند و بزرگوارت"(78)سوره مبارکه الرحمن✨✨🍃 Blessed is the name of your Lord, Owner of Majesty and Honor. ♦️♦️ https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره يَوْمَ تَكُونُ السَّمَاء كَالْمُهْلِ {8} روزى كه آسمانها چون فلز گداخته شود  وَتَكُونُ الْجِبَالُ كَالْعِهْنِ {9} و كوهها چون پشم زده گردد  وَلَا يَسْأَلُ حَمِيمٌ حَمِيمًا {10} و هيچ دوست صميمى از دوست صميمى [حال] نپرسد  يُبَصَّرُونَهُمْ يَوَدُّ الْمُجْرِمُ لَوْ يَفْتَدِي مِنْ عَذَابِ يَوْمِئِذٍ بِبَنِيهِ {11} آنان را به ايشان نشان مىدهند گناهكار آرزو مىكند كه كاش براى رهايى از عذاب آن روز مى توانست پسران خود را عوض دهد  وَصَاحِبَتِهِ وَأَخِيهِ {12} و [نيز] همسرش و برادرش را  وَفَصِيلَتِهِ الَّتِي تُؤْويهِ {13} و قبيلهاش را كه به او پناه مىدهد  وَمَن فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا ثُمَّ يُنجِيهِ {14} و هر كه را كه در روى زمين است همه را [عوض مىداد] و آنگاه خود را رها میكرد 💢عصاره فراز آیات (14-8)در روز قیامت، مجرمین هیچ راه گریزی از عذاب (مانند فدیه دادن) ندارند. 💠نکات: -مجرمین از نظر قرآن: در سوره های قبلی در مرسلات و مدثر لفظ مجرم بکاررفته بود که در هردو سوره صفت مشترک انان،تکذیب معاد بود. در سوره مدثر چهار دلیل عمده جهنمی شدن افراد (مجرمین) نام برده شده که عبارتند از: ترک و نماز و عبادت با خدا،ترک اطعام مساکین و توجه به هم نوعان ، همراهی با سخنان لغو و باطل منکران معاد و مستهزئین قران،و تکذیب روز جزا  این صفات در ادامه سوره معارج هم ذکر شده است. 🖌آقای سید کاظم فرهنگ http://yon.ir/Qp8635 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم 🍃🌼🍃 سلام بر شما : هر هفته تمرین به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین شماره 7 در مواجهه با شنيده ها و پستهاي شبكه هاي اجتماعي چه كنيم؟ 🔶در زندگي روزمره،هر روز اخبار و شنيده هاي زيادي در موضوعات مختلف از رسانه ها و دوستان و همكاران دريافت مي كنيم. بسياري از انها حاوي مطالبي شامل انتساب يك سخن يا رفتار به يكي از دوستان،آشنايان،مسئولين كشور،سخنرانان ،فرهيختگان، ورزشكاران، هنرمندان و ... ميباشد و متاسفانه ماهم ناخواسته انرا فوروارد مي كنيم يا بعنوان شنيده ها به ديگران بازگو مي كنيم.‼️ 🔶آيا اين رفتار صحيح است؟ آيا واكنش هاي ما منطبق بر آموزه هاي قرآني است؟ ◀️إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِكُمْ وَتَقُولُونَ بِأَفْوَاهِكُمْ مَا لَيْسَ لَكُمْ بِهِ عِلْمٌ وَتَحْسَبُونَهُ هَيِّنًا وَهُوَ عِنْدَ اللَّهِ عَظِيمٌ ﴿۱۵﴾ سوره نور 🔶آنگاه كه آن [بهتان] را از زبان يكديگر مى گرفتيد و با زبانهاى خود چيزى را كه بدان علم نداشتيد مى گفتيد و مى پنداشتيد كه كارى سهل و ساده است با اينكه آن [امر] نزد خدا بس بزرگ بود 🔶مرحوم شهید مطهری در تفسیر ایات سوره نور چنین گفته است: «قرآن كريم تكيه فراوانى روى اين مساله دارد كه جو جامعه اسلامى نبايد جو تهمت و بهتان و افترا وبدگويى باشد. مردم مسلمان موظفند كه هر وقت چيزى در مورد برادران و خواهران مسلمان خود شنيدند،مادامى كه به سرحد يقين قطعى-نه ظن و گمان-نرسيده اند كه جاى شك و شبهه نباشد،ويا بينه شرعى اقامه نشده است،آنچه مى شنوند،به اصطلاح معروف«از اين گوش بشنوند و از گوش ديگر بيرون كنند»و به تعبير ديگرهمانجا كه مى شنوند دفن كنند،و حتى به صورت اينكه«من شنيدم» هم نقل نكنند،نه تنها به صورت يك امر قطعى نقل نكنند،حتى اينطور هم نگويند كه«من چنين چيزى شنيده ام» 😐😐😐😐 .همين گفتن«شنيدم»هم«پخش»است و اسلام از پخش اين نوع خبرهاى كثيف و ناپاك و آلوده ناراضى است. ⚡💥⚡💥⚡ 🔶اسلام مى خواهدكه محيط و جو جامعه اسلامى بر اساس اعتماد متقابل و حسن ظن وظن خير و بر اساس خوب گويى باشد نه بر اساس بى اعتمادى وبدگمانى و بد گويى» تهیه شده توسط گروه درپیام رسان ایتا در صورت تمایل میتوانید با لینک زیر به گروه ملحق شوید 🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan