eitaa logo
قران پویان
437 دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
670 ویدیو
606 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃🌼🍃 بسم الله الرحمن الرحیم سلام بر شما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی ‌ هفته تمرین شماره 10 : به ◀️-در سوره مومنون ،خداوند یکی از نشانه های نمازگزاران و مومنین را پای بندی به ها و امانتداری دانسته است. 🔶قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ ﴿۱﴾...... وَالَّذِينَ هُمْ لِأَمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ ﴿۸﴾ 🔶به راستى كه مؤمنان رستگار شدند (۱) 👈👈 و آنان كه و خود را رعايت مى كنند (۸) 🍃🌼🍃 تهیه شده توسط گروه (کریم ) درپیام رسان ایتا 🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
در - وقت -اوقات نماز خواندن در شبانه روز 🍃قسمت ششم در رساله نوین آیت اله دکتر صادقی تهرانی در خصوص نمازهای یومیه ،چنین امده است: "در شايستگى و يا بايستگى جدا كردن نمازهاى ظهر و عصر، و مغرب و عشا از ديدگاه قرآن و روايات جاى انكار يا ترديد نيست، جز آن كه براى معذوران و يا بى حالان يا مانندشان اجازه ى جمع بين آن ها داده شده است، و تنها نام هاى ظهر و عصر و مغرب و عشاء- كه نمى توان بى حساب اين جدايى را ناديده گرفت- از ادله ى ربانى در مرز وجوبِ فاصله هايى ميان اين نمازهاست. مسأله ی 236- چنان كه در آغاز بحث نماز اشاره شد نام هاى ظهر و عصر و مغرب و عشاء خود اشارتى لطيف است بر سنت فاصله هايى ميان نمازهاى ظهر و عصر و مغرب و عشاء،  چنان كه در آيه ى استأذان نور (58) چنان آمده كه «به هنگام كندن لباس هاتان بعد از نماز ظهر و عشا ورود اطفال در جايگاه مخصوص شما «پدر و مادر» بايد با اجازه باشد» نكند كه عورت هايتان بر ايشان پيدا شود، و پر روشن است كه خواب در اين دو جا تنها در صورت فاصله ى ميان اين دو نماز و پس از هر دو نماز است، اضافه براين كه اين جا اضافه بر لفظ «الظهيره» و «صلاةالعشاء» سنت اسلامى بر جدايى ميان هر دوى ظهر و عصر، و مغرب و عشاء ثابت است، جز آن كه «قبل صلاةالفجر» هم نسبت به نماز صبح با توجه به «قبل طلوع الشمس» چنان كه وقت نماز صبح را وسعت مى دهد، وسعتى هم براى ظهر و عصر و مغرب و عشاء مستفاد مى گردد، به ويژه «لدلوك الشمس الى غسق اليل» كه چهار نماز را در اين ميان مقرر كرده است، و در جمع وجوبى آن چنانى، چنان كه براى نماز صبح در اول وقتش نيست، براى ظهرين و عشائين نيز نمى باشد، و نهاية الامر اين كه برحسب روايتى تأخير از اوّل وقت تنها «ذنب مغفور»: گناهى بخشوده است، ولى در صورت اقامه ى نماز به جماعتى كه ميان دو نماز جمع مى كنند گناهى هم نيست، زيرا نماز به جماعت واجب است و اين فاصله انداختن مادون واجب رسمى است، بنابراين شركت در چنين جماعتى نيز واجب است، و نيز رواياتى هم از طريق فريقين وارد است كه بدون عذر هم جمع را جايز است" جهت مشاهده پاسخها و نظرات مختلف به لینک زیر مراجعه نمایید👇👇 http://yon.ir/AMMfQ ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
بنام نامت و باتوڪل به اسم اعظمت میگشایم دفترامـــروزم را باشد ڪہ در پایان روز مُهر تایید بندگی زینت دفترم باشد "به نام خداوند بخشنده مهربان" سلام صبحتون سرشار از خیر و برکت https://eitaa.com/quranpuyan
📖 ؟ به نام خدا ✳️ از جانب خداست و لاغير.نقدي بر نظريات نبوي ،خواب احمد و ... قسمت دوم مدتي است نظرياتي از آقاي دكتر و آقاي محمد مجتهد شبستري مبني بر اينكه قرآن ،كلام خداوند نبوده بلكه خواب يا فهم پيامبر از يكسري مفاهيم و رويتها بوده است،منتشر شده است. آقای مهندس جمال گنجه ای - از مفسرین قرآن _مقاله ای در پاسخ به نظر آقای دکتر سروش منتشر کرده بود.با توجه به اینکه برخی استدلالهای ان که هرگونه منشا غیر الهی - و ازجمله خواب یا برداشت های پیامبر_ را برای قرآن نفی میکرد كاربرد عام دارد،بخشی از مقاله ایشان را برای مخاطبان ارسال میکنيم.(بخش اول) 2️⃣ قرآن ، سخن خودِ خداوند است و لاغیر تا زمانی که کسی یا کسانی پیدا نشوند و به این مبارز طلبی قرآن پاسخ ندهند – که فکر میکنیم هرگز هم پیدا نخواهند شد - خود قرآن را اصل قرار میدهیم و کلیه مندرجات آن را می پذیریم و بنا برهمین اصل میگوئیم قرآن وحی است و بر این سخن چندین دلیل از خود قرآن – مطابق ذیل - می آوریم : ۱ – آیاتی که صراحتا بر وحی بودن قرآن دلالت واضح دارد ، آیاتی مانند پاراگراف اول سوره نجم ، آیات ۱۹ تا ۲۵ سوره تکویر ، آیات ۴۰ تا ۴۳ سوره حاقه ، و آیات بسیار زیاد دیگر . ۲ – آیاتی که نشان میدهد خداوند نسبت به «به سلامت رسیدن» وحی تا گیرنده اول آن (پیامبران) و سپس ابلاغ بی کم و کاست آن از سوی پیامبران به مردم مراقب و حافظ است ، مانند آیه آخر سوره جنّ و آیه ۹ سوره حجر و آیات مشابه آن . ۳– آیاتی که به پیامبر توصیه میکند هنگام دریافت وحی آرام بگیرد و نگرانِ از دست دادنِ قسمتی از آن نباشد ، مانند آیات ۱۶ تا ۱۹ سوره قیامه و آیه ۱۱۴ سوره طه و امثال آن . ۴– آیاتی که نشان میدهد پیامبر(ص) قبل از بعثت چیزی از مقوله های مرتبط با پیام های قرآنی نمیدانست ، و از طریق وحی به این وادی رهنمون شد ، مانند آیه ۴۸ سوره عنکبوت و آیه ۵۲ سوره شوری و امثال آن . ۵- آیات تحدّی که میگویند اگر از «از جانب خدا » بودن قرآن شک دارید مثل قرآن را بیاورید (سوره اسراء) و بعدا آن را به ده سوره تخفیف داده (سوره هود) و بعدا آن را باز هم تخفیف داده و به یک سوره رسانده (سوره های یونس و بقره) و در بسیاری جاهای دیگر نیز تلویحا و بطور غیر مستقیم همین را فرموده (مانند آیه آخر سوره رعد و بسیار جاهای دیگر) ۶– آیاتی که نشان میدهد حقایقی که در قرآن مطرح است «پائین آورده شده» تا بتواند در حوزه فهم بشر قرار گیرد ، مانند آیات ۱۷ و ۲۲ و ۳۲ و ۴۰ سوره قمر و آیه ۹۷ سوره مریم و آیه ۵۸ سوره دخان و آیه ۴ سوره زخرف و امثال آنها . ۷– آیاتی که صراحتا به پیامبر (ص) میگوید چنین بگو (قل)...که از بس زیاد است نمیتوانیم آدرس همه آنها را بدهیم اما همگان برخی از آنها را می شناسند مانند قل هو الله احد و قل یا ایها الکافرون و قل های دیگر که خیلی زیاد است . ادامه دارد... https://goo.gl/6bNqXV 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
وقال ربكم ادعوني استجب لكم ✨ پروردگار شما گفته است: "مرا بخوانيد تا (دعاى) شما را بپذیرم.(60)سوره غافر ✨✨🍃 🔸🔸🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
با نصب تنزيل، متن عربي آيات قران و ترجمه فارسي استادفولادوند را همواره در گوشي خود داريد. با استفاده از پرداخت درون برنامه اي نيز ميتوانيد استادپرهيزگار و هر سوره را نيز يكبار دانلود و همواره بصورت افلاين استفاده نماييد. لينك :https://cafebazaar.ir/app/quranpuyan.com.tanzil/
♻️♻️♻️ : 💢نکات فراز اول سوره 1)طفف به معنای چیزی را از اطرافش خالی گذاشتن و نیز کاستن و کم کردن از چیزی است که مفهومی عام دارد. در این ایات با توجه به وجود کلمات علی الناس و کالو و وزنوا به کاستن و فروگذاشتن از حقوق مادی مردم از جمله در خرید و فروش و وزن کردن و مترکردن و هرانچه که طبق شاخصی کمی یا کیفی اندازه گیری و مبادله میشود،اشاره دارد.اما فقط منحصر به خرید و فروش کالا نیست بلکه هر نوع ارتباط انسانها با هم که حقوقی بینشان وجود دارد،را نیز در برمی گیرد. اعم از کارمند، معلم، فروشنده،ارایه دهندگان خدمات،فرزند،والدین،همسر،والیان و شهروندان و... نکته ظریفی هم که میتوان از آیه 3 استفاده کرد،ارجاع ضمیر هم در کالوهم او وزنوهم به خود مردم است نه به اموال و کالاهای انها. یعنی در سنجش و ارزیابی دیگران نیز نباید کم گذاشت .بلکه همانگونه که خود را ارزیابی می کنیم دیگران را نیز مورد سنجش و ارزیابی قراردهیم و حقوق اعتباری و مالی انها را ضایع نکنیم.(البته در مواردی که سنجش دیگران توسط افراد ذیربط لازم است نه اینکه در همه موارد ،بخواهیم دیگران را قضاوت کنیم) 2)قران،کم فروشی و کاستن از حقوق مردم را در بعد عقیدتی معلول بی باوری به بعث و حساب وکتاب در قیامت میداند.و بیان میکند اگر احتمال وجود معاد و مجازات اخروی را بدهند،دست به این کار نمیزنند. 3)در این فراز ، مطففین ،گروهی از فجار محسوب شده اند که نامه اعمال انها در سجین ثبت و نگهداری میشود با توجه به سوره شمس، فجور خروج از مسیر تقوا و خودکنترلی است و مطففین نیز با تضیع حقوق مردم از روی حرص و مالدستی ،از تقوا فاصله گرفته و فاجر شده اند لذا مطففین از حیث عمل و رفتار ،فاجر و از حیث عقیده،بی باور به جزای اخروی هستند پیش از این در سوره ماعون نیز دیدیم  که عابدان و نمازگزاران بی توجه به همنوعان و منع کنندگان خیر، در منطق قران جزو مکذبان و بی باوران به معاد هستند. ♻️-کلمات مرتبط با فجور(شمس) و فجار (انفطار و مطففین)و فجره (عبس)در سوره های قبل این گونه بود: نخستین بار در سوره شمس بیان شدکه انسان به انتخاب خود میتواند در دو مسیر تقوا یا فجور قرار گیرد فلاح نفس در تزکیه و رشد دادن ان با قرار گرفتن در مسیر تقوی و خودکنترلی و تاریکی و خسران ان در پوشاندن گوهر نفس باچرخش انسان از مسیر تقوی و قرار گرفتن در مسیر پرده دری وبی پروایی است. در سوره انفطار بیان شد که فجار که جزای اخروی را تکذیب میکنند در یوم الدین وارد اتش جحیم میشوند. در سوره عبس،کفران و ناسپاسی نسبت به هدایت و اوامر الهی را موجب فجور وسرنوشت تلخ اخروی (اولئک هم الکفره الفجره)و خشیت و هدایت پذیری الهی و تزکیه را موجب سرنوشت مطبوع اخروی بیان نمود. در سوره قیامت نیز پرسش از زمان قیامت،بهانه و نشانه ای از تمایل انسان به انکار معاد برای آزادی در فجور بیان شده بود بَلْ يُرِيدُ الْإِنسَانُ لِيَفْجُرَ أَمَامَهُ {5} يَسْأَلُ أَيَّانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ {6}از اينرو مىپرسد قيامت كى خواهد بود  لذا بین فجور (پرده دری تقوا و خودکنترلی) و تکذیب و انکار معاد همواره در ایات رابطه مستقیم برقرار است. در اینجا هم در ایات بعد بحث مکذبین را مطرح و تحلیل میکند. یعنی کاستن از حقوق مردم ،فجور و شکاف در تقوا و ظهور فسق و بی عدالتی است.و این هر دو مرتبط با انکار یا غفلت از معاد است. 🖌سید کاظم فرهنگ http://yon.ir/Qp8652 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/quranpuyan
: هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین شماره 10 : به عهد ◀️خداوند متعال در قران کریم ایه 34 سوره مبارک اسرا می فرماید : 🔷وَلَا تَقْرَبُوا مَالَ الْيَتِيمِ إِلَّا بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ حَتَّىٰ يَبْلُغَ أَشُدَّهُ . 🔶 بِالْعَهْدِ إِنَّ كَانَ مَسْئُولًا". 🔷و ﺑﻪ ﻣﺎﻝ ﻳﺘﻴﻢ ﺟﺰ ﺑﻪ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﻭﺟﻪ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﻣﺸﻮﻳﺪ ﺗﺎ ﺑﻪ ﺭﺷﺪ ﺑﺮﺳﺪ. 🔶 ﻭﺑﻪ [ﺧﻮﺩ] ﻛﻨﻴﺪ ﺯﻳﺮﺍ ﻛﻪ ﺍﺯ ﭘﺮﺳﺶ ﺧﻮﺍﻫﺪ شد. 🍃🌼🍃 تهیه شده توسط گروه (کریم ) درپیام رسان ایتا 🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
در - وقت -اوقات نماز خواندن در شبانه روز 🍃قسمت هفتم در خصوص وقت فضیلت نمازهای پنج گانه ،مقداری اختلاف بین فقها وجود دارد.مطالب زیر را از سایت عرفان علامه قاضی نقل میکنم " اول وقتي كه در اسلام اينهمه توسط پيامبر اكرم و ائمه اطهار عليهم السلام به آن تأكيد شدكه كه يكي از نشانه هاي شيعه واقعي شمرده شده است، همين اول وقت فضيلت نمازهاست. آيت الله خويي مي فرمودند: نماز فراداي اول وقت، بهتر از نماز جماعت آخر وقت است.  آيت الله بهجت نيز مي‌فرمودند: نماز فراداي اول وقت افضل از نماز جماعتي است كه در غير از اول وقت فضيلت خوانده شود.  همچنين آيت الله حائري شيرازي مي‌فرمايند: اوقات نماز 5 وقت است و اينكه ما 3 وقت كرده ايم هر چند باعث بطلان نماز نمي‌شود اما مخالف سنت پيامبر اكرم و ائمه عليهم السلام است. اينها فلسفه و پيام دارد. پيام آن اين است كه از نماز صبح تا نماز ظهر وقت كار است. از نماز ظهر تا اول فضيلت نماز عصر، وقت استراحت است و از اول وقت فضيلت نماز عصر تا اذان مغرب زمان كار است و از اذان مغرب تا اول وقت فضيلت نماز عشاء، وقت جمع و جور كردن كار است. هنگام زوال آفتاب و ظهر شرعی، اول وقت فضیلت نماز ظهر و پس از گذشت تقریبا 2 ساعت و 37دقيقه تا 3 ساعت و 47 دقيقه (بسته به هر ماه از سال)، اول وقت فضیلت نماز عصر می باشد . هنگام اذان مغرب، اول وقت فضيلت نماز مغرب و (از بين رفتن شفق (سرخي حمره مغربيه)) 44 تا 56 دقيقه (بسته به ايام سال) پس از اذان مغرب، اول وقت فضیلت نماز عشا خواهد بود. وقت فضیلت نماز ظهر تا موقعى است که سایه شاخص به اندازه خود شاخص شود (منظور سایه اى است که از ظهر به بعد پیدا مى شود) . وقت فضیلت عصر از موقعى که سایه شاخص به اندازه خود آن است تا موقعى که به اندازه دو برابر آن شود . وقت فضیلت نماز مغرب از غروب است تا ناپدید شدن «حُمره مغربیّه» (رنگ سرخى که بعد از غروب آفتاب در مغرب ظاهر مى شود) . وقت فضیلت نماز عشا از موقعى است که سرخى مزبور ناپدید مىشود تا یک سوم از شب . وقت فضیلت نماز صبح از اول طلوع فجر یعنى سپیده صبح است تا موقعى که هوا روشن شود. قابل توجه: وقت فضیلت نماز صبح تا بیست و یک دقیقه بعد از اذان صبح ادامه دارد.  وقت فضیلت نماز ظهر از اذان ظهر تا یک ساعت و چهل دقیقه ادامه دارد. وقت فضیلت نماز عصرچهل و دو دقیقه ادامه دارد. وقت فضیلت نماز مغرب حدود پنجاه و یک دقیقه ادامه دارد. وقت فضیلت نماز عشا پنجاه و یک دقیقه بعد از اذان مغرب شروع می شود و سه ساعت و ده دقیقهادامه دارد. مراجع تقليد مانند آيت الله سيستاني معتقدند خواندن نماز در اول وقت فضيلت بهتر از ساير اوقات فضيلت نماز، و خواندن آن در تمام زمان فضيلت، بهتر از خواندن آن در وقت اداي قبل از شروع وقت فضيلت است." جهت مشاهده پاسخها و نظرات مختلف به لینک زیر مراجعه نمایید👇👇 http://yon.ir/AMMfQ ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
⚫️سالروز وفات همسر اميرالمومنين سلام الله عليه و مادر مكرمه حضرت ابوالفضل العباس سلام الله عليه، حضرت ام البنین سلام الله علیها تسلیت باد. 🌸 روز تکریم مادران و همسران شهدارا ارج می نهیم https://eitaa.com/quranpuyan
📖 ؟ به نام خدا از جانب خداست و لاغير.نقدي بر نظريات نبوي ،خواب احمد و ... قسمت سوم مدتي است نظرياتي از اقاي دكتر و آقاي محمد مجتهد شبستري مبني بر اينكه قرآن ،كلام خداوند نبوده بلكه خواب يا فهم پيامبر از يكسري مفاهيم و رويتها بوده است،منتشر شده است. آقای مهندس جمال گنجه ای - از مفسرین قرآن _مقاله ای در پاسخ به نظر آقای دکتر منتشر کرده بود.با توجه به اینکه برخی استدلالهای ان که هرگونه منشا غیر الهی - و ازجمله خواب یا برداشت های پیامبر_ را برای قرآن نفی میکرد كاربرد عام دارد،بخشی از مقاله ایشان را برای مخاطبان ارسال میکنيم.(بخش پایانی) 2⃣ قرآن ، سخن خودِ خداوند است و لاغیر تا زمانی که کسی یا کسانی پیدا نشوند و به این مبارز طلبی قرآن پاسخ ندهند – که فکر میکنیم هرگز هم پیدا نخواهند شد - خود قرآن را اصل قرار میدهیم و کلیه مندرجات آن را می پذیریم و بنا برهمین اصل میگوئیم قرآن وحی است و بر این سخن چندین دلیل از خود قرآن – مطابق ذیل - می آوریم : ۸– آیاتی که به پیامبر (ص) صراحتا میگویند این کار را بکن و این کار را نکن که اینها هم بسیار زیاد است و نیازی نیست مثال بیاوریم و همگان برخی از این نوع آیات را می شناسند و به یاد دارند . ۹– آیاتی که در آن مشتقات مادّه (ن ز ل) [مانند نزل و انزل و نزّل و مشتقات آنها که برای درک شدت فراوانی آنها میتوانید به کتاب لغت قرآنیِ المعجم المفهرس لالفاض القرآن الکریم رجوع کنید] بکار رفته ، که چون خیلی زیاد است ، و ضمنا همگان مواردی از آن را به خاطر دارند ، از ذکر مثال خودداری میکنیم . ۱۰ – آیاتی که نشان میدهد خداوند راجع به احتمال مشوب شدن وحی از سوی پیامبران واکنش شدید نشان میدهد ، مانند آیات 44 تا 47 سوره حاقه و آیات 73 تا 77 سوره اسراء و امثال آن . ۱۱ - آیاتی که خداوند در آنها صراحتا پیامبر (ص) را مورد عتاب قرار میدهد ، مانند آیات پاراگراف اول سوره عبس و آیات73 تا 77 سوره اسراء و آیه 43 سوره توبه و امثال آن . ۱۲ – آیاتی که خداوند در آنها به پیامبر (ص) دلداری میدهد ( که این نوع از آیات از اوائل نزول وحی تا اواخر آن ، یعنی مدتی تقریبا بیست و سه ساله ، با تناوبی تقریبا ثابت ) که از عدم اقبال به دعوتت ناراحت مباش و به ما واگذار و تو فقط ماموریتت را پیگیر باش ، که این نوع آیات نیز بسیار زیاد است . ۱۳ – آیاتی که خداوند طی آنها از پیامبر (ص) تحسین و تجلیل به عمل می آورد ، که اینها هم نسبتا زیاد است ، مانند «انک لعلی خلق عظیم» و نیز «. . . عزیز علیه ما عنتّم بالمومنین رئوف رحیم» که اینها نیز نسبتا زیاد است و این دو مورد را به عنوان نمونه ذکر کرده ایم . ۱۴ – آیاتی که خداوند طی آنها در مقابل مخالفانش از آنحضرت دفاع کرده ، مانند «ما انت بنعمت ربک بمجنون» و «و ماهو بقول شاعر» و «لا بقول کاهن» و «و ما علمناه الشعر و ماینبغی له» و آیات زیاد دیگری که برای اختصار به عنوان نمونه به همین ها اکتفا میکنیم ". https://goo.gl/6bNqXV 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره 🔸فراز دوم آیات ۱۷-۷ کَلا إِنَّ کِتَابَ الْفُجَّارِ لَفِی سِجِّینٍ ﴿٧﴾ چنین نیست همانا کتاب (نامه اعمال) بدکاران هرآینه در سجین است  وَمَا أَدْرَاکَ مَا سِجِّینٌ﴿٨﴾  وچه چیز آگاه کرد تورا چیست سجین  کِتَابٌ مَرْقُومٌ ﴿٩﴾  کتابیست نوشته شده وَیْلٌ یَوْمَئِذٍ لِلْمُکَذِّبِینَ ﴿١٠} وای در چنین روزی مخصوص تکدیب کنندگان است الَّذِینَ یُکَذِّبُونَ بِیَوْمِ الدِّینِ ﴿١١﴾ کسانیکه تکذیب می کنند روز قیامت را وَمَا یُکَذِّبُ بِهِ إِلا کُلُّ مُعْتَدٍ أَثِیمٍ ﴿١٢﴾ تکذیب نمی کنند آنرا مگر هر تجاوزکننده ی بسیار گناهکار إِذَا تُتْلَى عَلَیْهِ آیَاتُنَا قَالَ أَسَاطِیرُ الأوَّلِینَ ﴿١٣﴾ زمانیکه تلاوت شود بر او آیات ما گوید افسانه های گذشتگان است کَلا بَلْ رَانَ عَلَى قُلُوبِهِمْ مَا کَانُوا یَکْسِبُونَ ﴿١٤﴾ چنین نیست بلکه زنگارفراپوشانده بر قلبهای ایشان آنچه بدست می آوردند  کَلا إِنَّهُمْ عَنْ رَبِّهِمْ یَوْمَئِذٍ لَمَحْجُوبُونَ ﴿١٥﴾ چنین نیست همانا ایشان از پروردگارشان در چنین روزی هرآینه بی بهره شدگانند  ثُمَّ إِنَّهُمْ لَصَالُو الْجَحِیمِ ﴿١٦﴾ سپس همانا ایشان هرآینه واردشوندگان دوزخند  ثُمَّ یُقَالُ هَذَا الَّذِی کُنْتُمْ بِهِ تُکَذِّبُونَ﴿١٧﴾ سپس گفته خواهد شد این است چیزیکه آنرا تکذیب می کردید  👈درب فراز دوم : این بسیار بدکاران اعم از و روز قیامت در مقابل اعمال بد ثبت شده در زندانی سخت، محروم از رحمت الهی قرار می گیرند. 🖌ترجمه و تدبر : سرکار خانم لیلا انصاری http://yon.ir/Qp8652 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
با نصب #رايگان تنزيل،قران با ترجمه فارسي را بصورت #افلاين استفاده كنيد.با فعالسازي #علاقه‌منديها ميتوانيد، #دسته‌بنديهاي مختلف موضوعي ايجاد نموده و ايات هر دسته را به ترتيب نزول مشاهده نماييد. http://cafebazaar.ir/app/quranpuyan.com.tanzil/
: هر هفته تمرین به یک دستور قرانی هفته تمرین شماره 10: به عهد وعده‌ها باید وفا کردن تمام🌸 ور نخواهی کرد، باشی سرد و خام🌸 وعده‌ اهل کرم گنج روان🌸 وعده‌ نااهل شد رنج روان🌸 در کلام خود خداوند ودود🌸 امر فرموده است بالعقود🌸 گر نداری خوی ابلیسی بیا🌸 باش محکم بر سر وفا🌸 سعدی 🍃🍃 🍃🌼🍃 تهیه شده توسط گروه (کریم ) درپیام رسان ایتا 🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
به (ناحق) - تعريف و مصاديق اكل مال به باطل چيست؟ 🍃قسمت اول در دو ایه از قرآن مسلمانان از خوردن مال یکدیگر به باطل نهی شده اند.که به قاعده حرمت اکل مال به باطل مشهور شده است.در دو آیه هم از انجام این کار توسط یهودیان و اهل کتاب نکوهش شده است. یک-آیه 29 سوره نساء 🌺يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَأْكُلُواْ أَمْوَالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ إِلاَّ أَن تَكُونَ تِجَارَةً عَن تَرَاضٍ مِّنكُمْ وَلاَ تَقْتُلُواْ أَنفُسَكُمْ إِنَّ اللّهَ كَانَ بِكُمْ رَحِيمًا ﴿۲۹﴾🌺 مکارم: اي كساني كه ايمان آورده‏ ايد! اموال يكديگر را به باطل (و از طرق نامشروع) نخوريد مگر اينكه تجارتي باشد كه با رضايت شما انجام گيرد، و خودكشي نكنيد! خداوند نسبت به شما مهربان است. دو-آیه 188 سوره بقره: 🌸وَلاَ تَأْكُلُواْ أَمْوَالَكُم بَيْنَكُم بِالْبَاطِلِ وَتُدْلُواْ بِهَا إِلَى الْحُكَّامِ لِتَأْكُلُواْ فَرِيقًا مِّنْ أَمْوَالِ النَّاسِ بِالإِثْمِ وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ ﴿۱۸۸﴾🌸 مکارم: و اموال يكديگر را به باطل (و ناحق) در ميان خود نخوريد! و براي خوردن بخشي از اموال مردم به گناه، (قسمتي از) آن را (به عنوان رشوه) به قضات ندهيد، در حالي كه مي‏دانيد (اين كار، گناه است)! سه-آیه 161 سوره نساء در مذمت اعمال ناشایست یهودیان ،ربا و باطل خواری را نام برده است. 🌼فَبِظُلْمٍ مِّنَ الَّذِينَ هَادُواْ حَرَّمْنَا عَلَيْهِمْ طَيِّبَاتٍ أُحِلَّتْ لَهُمْ وَبِصَدِّهِمْ عَن سَبِيلِ اللّهِ كَثِيرًا ﴿۱۶۰﴾🌼 فولادوند: پس به سزاى ستمى كه از يهوديان سر زد و به سبب آنكه [مردم را] بسيار از راه خدا باز داشتند چيزهاى پاكيزه‏اى را كه بر آنان حلال شده بود حرام گردانيديم 🌹وَأَخْذِهِمُ الرِّبَا وَقَدْ نُهُواْ عَنْهُ وَأَكْلِهِمْ أَمْوَالَ النَّاسِ بِالْبَاطِلِ وَأَعْتَدْنَا لِلْكَافِرِينَ مِنْهُمْ عَذَابًا أَلِيمًا ﴿۱۶۱﴾🌹 مکارم: و (همچنين) به خاطر رباخواري در حالي كه از آن نهي شده بودند و خوردن اموال مردم به باطل، و براي كافران آنها عذاب دردناكي آماده كرده‏ ايم. 🌷يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ إِنَّ كَثِيرًا مِّنَ الأَحْبَارِ وَالرُّهْبَانِ لَيَأْكُلُونَ أَمْوَالَ النَّاسِ بِالْبَاطِلِ وَيَصُدُّونَ عَن سَبِيلِ اللّهِ وَالَّذِينَ يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَالْفِضَّةَ وَلاَ يُنفِقُونَهَا فِي سَبِيلِ اللّهِ فَبَشِّرْهُم بِعَذَابٍ أَلِيمٍ ﴿۳۴﴾🌷 فولادوند: اى كسانى كه ايمان آورده ‏ايد بسيارى از دانشمندان يهود و راهبان اموال مردم را به ناروا مى‏ خورند و [آنان را] از راه خدا باز مى ‏دارند و كسانى كه زر و سيم را گنجينه مى‏ كنند و آن را در راه خدا هزينه نمى ‏كنند ايشان را از عذابى دردناك خبر ده 🖊سید کاظم فرهنگ پاسخها و نظرات مختلف در روزهای آینده ارسال میشود http://yon.ir/Qp443 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
👈👈 «چگونه با درک خویش را از قرآن بهبود بخشیم؟»🤔🤔 اپلیکیشن تنزیل نسبت به سایر برنامه های قرانی،حاوی اطلاعات اضافه و منحصر بفردی است که شما را در فهم بهتر منظور و مراد هر آیه و هر سوره کمک میکند. ✅در هنگام مطالعه هر سوره ابتدا شرح و را مشاهده كنيد .در اين صورت از مطالعه سوره لذت بيشتري خواهيد برد. ✅✅در هنگام مطالعه هر آیه،با تامل در و درس سوره،نقش و مفهوم آن آیه در کل سوره را بهتر درک می کنید. جهت مشاهده مثال به لینک زیر مراجعه نمایید http://yon.ir/qp3938 جهت دانلود و نصب ،به لینک زیر مراجعه نمایید https://cafebazaar.ir/app/quranpuyan.com.tanzil/
#دعاهای_روزانه اَللّهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ أَنْ خَلَقْتَ فَسَوَّيْتَ، وَ قَدَّرْتَ وَ قَضَيْتَ، وَ أَمَتَّ وَ أَحْيَيْتَ، وَ أَمْرَضْتَ وَ شَفَيْتَ، وَ عَافَيْتَ وَ أَبْلَيْتَ، وَ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَيْتَ وَ عَلَى الْمُلْكِ احْتَوَيْتَ، أَدْعُوكَ دُعَاءَ مَنْ ضَعُفَتْ وَسِيلَتُهُ، وَ انْقَطَعَتْ حِيلَتُهُ، وَ اقْتَرَبَ أَجَلُهُ، خدايا! ستايش تنها شايسته توست كه آفريدي و سامان دادي، و اندازه مقرر نمودي و فرمان دادي، و ميراندي و زنده كردي، و بيمار نمودي و درمان كردي، و بهبودي عنايت فرمودي و فرسوده ساختي، و بر عرش هستي استيلا يافتي و بر فرمانروايي جهان چيره گشتي، تو را مي‌خوانم همچون كسي كه وسيله‌اش ناكارا گشته، و رشته چاره‌اش گسسته، و اجلش نزديك شده، بخشی از دعای روز چهارشنبه https://eitaa.com/quranpuyan
📖 ؟ ✅ و اصرار بر حرف قبلی:رفتار مشترک اقوام پیشین در آیه ۷۴ سوره چنین آمده است: 👈ثُمَّ بَعَثْنَا مِن بَعْدِهِ رُسُلًا إِلَى قَوْمِهِمْ فَجَآؤُوهُم بِالْبَيِّنَاتِ فَمَا كَانُواْ لِيُؤْمِنُواْ بِمَا كَذَّبُواْ بِهِ مِن قَبْلُ كَذَلِكَ نَطْبَعُ عَلَى قُلوبِ الْمُعْتَدِينَ ﴿۷۴﴾👉 👈آنگاه پس از وى رسولانى را به سوى قومشان برانگيختيم و آنان دلايل آشكار برايشان آوردند ولى ايشان بر آن نبودند كه به چيزى كه قبلا آن را دروغ شمرده بودند ايمان بياورند 😞 اين گونه ما بر دلهاى تجاوزكاران مهر مى نهيم (۷۴)👉 https://goo.gl/dsW5s9 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/quranpuyan
💐💐 به لطف خدا و استقبال كاربران علاقه مند به موضوعات قرآني 🔶🔷🔶 امار بازديد روزانه از تالار گفتگوهاي قران پويان ، در روز 30 بهمن ماه 1397 از 15000 تجاوز كرد. ركورد قبلي در اردي بهشت ماه سال 96 ثبت شده بود كه از مرز 14000 عبور كرده بود. ان شالله بتوانیم با جلب رضایت شما مخاطبین عزیز در نشر معارف قرانی در جامعه،موفق باشیم. 🙏 http://quranpuyan.com
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره فراز دوم آیات 17-10 وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِّلْمُكَذِّبِينَ {10} واى بر تكذيب كنندگان در آن هنگام  الَّذِينَ يُكَذِّبُونَ بِيَوْمِ الدِّينِ {11} آنان كه روز جزا را دروغ مىپندارند وَمَا يُكَذِّبُ بِهِ إِلَّا كُلُّ مُعْتَدٍ أَثِيمٍ {12} و جز هر تجاوزپيشه گناهكارى آن را به دروغ نمىگيرد  إِذَا تُتْلَى عَلَيْهِ آيَاتُنَا قَالَ أَسَاطِيرُ الْأَوَّلِينَ {13} [همان كه] چون آيات ما بر او خوانده شود گويد [اينها] افسانههاى پيشينيان است  كَلَّا بَلْ رَانَ عَلَى قُلُوبِهِم مَّا كَانُوا يَكْسِبُونَ {14} نه چنين است بلكه آنچه مرتكب مىشدند زنگار بر دلهايشان بسته است  كَلَّا إِنَّهُمْ عَن رَّبِّهِمْ يَوْمَئِذٍ لَّمَحْجُوبُونَ {15} زهى پندار كه آنان در آن روز از (لقا یا رحمت)پروردگارشان سخت محجوبند  ثُمَّ إِنَّهُمْ لَصَالُوا الْجَحِيمِ {16} آنگاه به يقين آنان به جهنم درآيند  ثُمَّ يُقَالُ هَذَا الَّذِي كُنتُم بِهِ تُكَذِّبُونَ {17} سپس [به ايشان] گفته خواهد شد اين همان است كه آن را به دروغ مىگرفتيد  💠عصاره فراز آیات (17-10) انکار جزای اخروی تنها نتیجه استمرار تجاوز و گناه و سیاه شدن قلب است که سرانجامش ورود به جهنم است. 🖌 سید کاظم فرهنگ http://yon.ir/Qp8652 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
🍃🌼🍃 بسم الله الرحمن الرحیم سلام بر شما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین شماره 10 : به عهد ◀️خداوند متعال در قران کریم سوره مبارک بقره ایه 177 می فرماید: 🔷نیکوﻛﺎﺭﻯ ﺁﻥ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﺭﻭﻯ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﻣﺸﺮﻕ ﻭ [ﻳﺎ] ﻣﻐﺮﺏ ﺑﮕﺮﺩﺍﻧﻴﺪ ﺑﻠﻜﻪ ﻧﻴﻜﻰ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻛﺴﻰ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺭﻭﺯ ﺑﺎﺯﭘﺴﻴﻦ ﻭ ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﻭ ﻛﺘﺎﺏ [ﺁﺳﻤﺎﻧﻰ] ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩ 🔶 ﻭ ﻣﺎﻝ [ﺧﻮﺩ] ﺭﺍ ﺑﺎ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺷﺘﻨﺶ ﺑﻪ ﺧﻮﻳﺸﺎﻭﻧﺪﺍﻥ ﻭ ﻳﺘﻴﻤﺎﻥ ﻭ ﺑﻴﻨﻮﺍﻳﺎﻥ ﻭ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﻣﺎﻧﺪﮔﺎﻥ ﻭ ﮔﺪﺍﻳﺎﻥ ﻭ ﺩﺭ [ﺭﺍﻩ ﺁﺯﺍﺩ ﻛﺮﺩﻥ] ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﺑﺪﻫﺪ 💫ﻭ ﻧﻤﺎﺯ ﺭﺍ ﺑﺮﭘﺎﻯ ﺩﺍﺭﺩ 💫 ﻭ ﺯﻛﺎﺕ ﺭﺍ ﺑﺪﻫﺪ 👈👈 ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﭼﻮﻥ ﺑﻨﺪﻧﺪ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﻭﻓﺎﺩﺍﺭﺍﻧﻨﺪ و بِعَهْدِهِمْ إِذَا 🔶ﻭ ﺩﺭ ﺳﺨﺘﻰ ﻭ ﺯﻳﺎﻥ ﻭ ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎم ﺟﻨﮓ ﺷﻜﻴﺒﺎﻳﺎﻧﻨﺪ ﺁﻧﺎﻧﻨﺪ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﺭﺍﺳﺖ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﻧﺪ ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﻫﻤﺎﻥ ﭘﺮﻫﻴﺰﮔﺎﺭﺍﻧﻨد. 🍃🌼🍃 تهیه شده توسط گروه (کریم ) درپیام رسان ایتا 🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
به (ناحق) - تعريف و مصاديق اكل مال به باطل چيست؟ 🍃قسمت دوم ✨ به   درباره عدم مشروعیت عقودی که متضمن «اکل مال به باطل» یا «درآمدهای نا مشروع» باشد از آیات زیر قابل استفاده است: 🌺«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لاَ تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ إِلاَّ أَنْ تَكُونَ تِجَارَةً عَنْ تَرَاض مِّنْكُمْ وَلاَ تَقْتُلُوا أَنفُسَكُمْ إِنَّ اللهَ كَانَ بِكُمْ رَحِيماً * وَمَنْ يَفْعَلْ ذَلِكَ عُدْوَاناً وَظُلْماً فَسَوْفَ نُصْلِيهِ نَاراً وَكَانَ ذَلِكَ عَلَى اللهِ يَسِيراً»🌺  «اى كسانى كه ايمان آورده ايد اموال يكديگر را به باطل (و از طرق نامشروع) نخوريد مگر اين كه تجارتى با رضايت شما انجام گيرد. و خودكشى نكنيد خداوند نسبت به شما مهربان است. و هر كس اين عمل را از روى تجاوز و ستم انجام دهد، به زودى او را در آتش وارد خواهيم ساخت; و اين كار براى خدا آسان است». موضوع «اكل مال به باطل، و درآمدهاى نامشروع» و برخورد شديد خداوند با آن، علاوه بر آيه فوق، در آيات 188 سوره بقره، 161 سوره نساء، و 34 سوره توبه نيز آمده است. با توجه به آيات فوق، اكل مال به باطل با صراحت قرآن مجيد، حرام، و از گناهان بزرگ است، و انسان را به سوى جهنّم سوق مى دهد.  مطالب ذیل از آیات فوق قابل استفاده است: 1-حرمت خوردن مال از طریق باطل: حق را به چیزی می گویند که ثبوت و واقعیتی دارد و باطل را چیزی گویند که ثبوت و واقعیت ندارد. در حالتی که چند برابر قیمت کالا پول گرفته شده است اگر چه ممکن است مشتریان شما از خرید رضایت داشته باشند اما شما حق گران فروشی نداشته اید و مرتکب «اکل مال بالباطل» شده اید. بنابراین هر مالی که نتوان منشاء حقی برای آن پیدا کرد مال باطل است و کسی صاحب مال باطل نمی شود بلکه بایستی از همان جایی که آمده است برگردد. 2-لزوم رضایت در معامله: این مسئله مورد توافق همگان است و بحثی در آن نیست . 3- نهی از عدوان و ظلم در معامله: ملاک عدالت را در همین جا می توان مطرح کرد اگر ما صرفا رضایت در معامله را شرط صحت در معامله بدانیم نه ابتدای آیه را می توانیم تفسیر کنیم نه انتهای آیه یعنی با صحیح داشتن رضایت در معامله هم بحث از «لا تاکلوا اموالکم بینکم بالباطل» بحث بیهوده ای است و هم بحث «و من یفعل ذلک عدوانا و ظلما فسوف نصلیه نارا» بحث بی معنائی خواهد بود ما اگر با وجود رضایت در معامله بحث حلیت را تمام شده بدانیم هر تفسیر و توجیهی در صدر و ذیل آیه بخواهیم ارائه کنیم با وسط آیه جور در نمی آید از این روست که تا به حق اظهار نظر اصل عدالت در هر معامله و توافقی معتقد نباشیم هم برای خوردن مال از طرق باطل نمی توانیم مصداقی واقعی پیدا کنیم و هم عذاب خداوند بابت عدوان و ظلم یک تحذیر لغو است.  در نظام خرید و فروش موجود بین خریدار و تولید کننده واسطه هایی قرار دارند، وجود همین واسطه ها موجب افزایش قیمت تمام شده یک کالا شده است و حتی در برخی مواقع این واسطه ها هستند که قیمت ها را تعیین می کنند و در بعضی شرایط واسطه ها هستند که قیمت ها را تعیین می کنند و در بعضی شرایط واسطه ها و دلال ها حکم یک آفت اقتصادی را پیدا می کنند . مسلما حذف و یا کاهش واسطه ها منجر به کاهش قیمت ها و سالم شدن بازار می گردد از این رو هر طرح و سیستمی که بتواند واسطه ها و دلال ها را از سیستم فروش حذف کند یا تعداد آن ها را کاهش دهد طرح ارزشمندی خواهد بود. ادامه دارد... 🖌حجت الاسلام والمسلمین حمید مغربی جهت مشاهده پاسخها و نظرات مختلف به لینک زیر مراجعه نمایید👇👇 http://yon.ir/Qp443 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
یڪ روز دیڪَر یڪ برڪت دیڪَر و فرصت دیڪَر براےزندڪَي خداے مهربانم ترا سپاس بخاطر روزےدیڪَر و آغازے نو سلام روزتون شاد دلتون گرم https://eitaa.com/quranpuyan
📖 ؟ آیه ۱۷۱ سوره يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لَا تَغْلُوا فِي دِينِكُمْ وَلَا تَقُولُوا عَلَى اللَّهِ إِلَّا الْحَقَّ ای اهل کتاب در دين خود اندازه نگه داريد و درباره ی خدا جز به راستی سخن مگوييد. الا اي نصارا در آيين خويش    مبادا ز حق پا گذاريد پيش چو گوييد از ايزد خويشتن    به حق برگشاييد لب بر سخن Do not exaggerate about your religion and do not say about Allah except the truth. 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره 💢 نکات: -تحلیل رفتار و باور : در این فراز،تکذیب و انکار معاد و آیات الهی را تنها به گناهکاران و متجاوزان نسبت میدهد و علت ان را هم زنگار و انحرافی میداندکه بر اثر استمرار تجاوز و گناه بر قلب انها پدید امده و ایمان به معاد را مانع ادامه رفتارهای متجاوزانه خود میدانند. یعنی افرادی که در پاسخ به دعوت پیامبران،انها را انکار کرده و پیام رسولان را افسانه های گذشتگان و خرافات پیشینیان میدانند،انسانهای عجیب و خاصی نبوده اند یا از اول مکذب متولد نشده اند بلکه در اثر استمرار ارتکاب گناه و تجاوز به حقوق دیگران، قلب سلیم خود را سیاه کرده از پذیرش حقیقت سرباز میزنند. ♻️-ارتباط فراز اول و دوم:  در واقع این دو فراز به و کم گذاران هشدار میدهد که هرگونه فجور و تعدی با بی باوری به معاد،ارتباط مستقیم و دوطرفه دارند یعنی افزایش گناه باعث شدت سیاهی قلب و آن هم باعث فرار از معاد و جزای اخروی و انکار آن میشود. وبرعکس انکار معاد هم موجب ارتکاب بیشتر گناه میشود. 👈-واکنشی جدید از سوی مخالفان پیامبر: سوره مطففین اولین سوره ایست که قول مخالفان و منکران مبنی بر افسانه بودن قرآن را بیان کرده است و در سوره های بعدی نیز زیاد تکرار شده است إِذَا تُتْلَى عَلَيْهِ آيَاتُنَا قَالَ أَسَاطِيرُ الْأَوَّلِينَ پیش از این در سوره مدثر به مخالفت و تدبیر یک نفر اشاره شد که قرآن را سحر خواند ان هذا الا سحر یوثر ان هذا الا قول البشر  در فراز آخر سوره هم برای اولین بار به تمسخر مومنان و گمراه خواندن آنها توسط کفار اشاره شده است در واقع شروع رویارویی اهل ایمان و اهل کفر میباشد. این دو واقعیت نشان میدهد که از اینجا به بعد نوع و شدت مخالفتها با پیامبر وارد مرحله جدیدی شده است(انتهای مرحله سوم و اغاز مرحله چهارم) 🖌 سید کاظم فرهنگ http://yon.ir/Qp8652 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/quranpuyan