eitaa logo
قران پویان
437 دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
670 ویدیو
606 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام بر مخاطبان گرامي كانال 👈 جهت بروزرساني فايل موجود سوره هاي قران با ترجمه و فراز بندي هر سوره و درس ان نياز به همكاري يكي از دوستان هست. (كپي مطالب از فايل wordبه excel) دوستاني كه مي توانند لطفا به ايدي زير پيام دهند. @farpuy
🍃🌼🍃 بسم الله الرحمن الرحیم سلام بر شما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین شماره 10 : به عهد سوال ❓ آیا جهاد براي نجات مظلومين و مستضعفين ساكن در كشوري كه ما با او و معاهده داريم، واجب است؟ ✅ نكته: اسلام بر رعايت معاهدات و تاكيد زيادي دارد حتي با ظالمين ومشركين. خداوند متعال در قران کریم سوره مبارک انفال ایه 72 می فرماید: 🔹ترجمه مکارم شیرازی : آنها كه ايمان آوردند و مهاجرت نمودند و با اموال و جانهاي خود در راه خدا جهاد كردند و آنها كه پناه دادند و ياري نمودند، اولياء (ياران و مسئولان و مدافعان) يكديگرند، 👈و آنها كه ايمان آوردند و مهاجرت نكردند هيچگونه ولايت (و تعهد و مسئوليت) در برابر آنها نداريد تا هجرت كنند . و (تنها) اگر از شما در (حفظ) دين (خود) ياري طلبند بر شما است كه آنها را ياري كنيد. 👈 جز برضد گروهي كه ميان شما و آنها (ترك مخاصمه) است و خداوند به آنچه عمل ميكنيد بينا است. پاسخ : ◀اين ايه بيانگر انست كه اگر مستضعفين و مظلومين دست به اقدام و مبارزه عليه ظالم زدند و از ما طلب ياري كردند بشرط انكه با ان دولت ظالم، و معاهده اي نداشته باشيم،بايد آنها را ياري نماييم. 🍃🌼🍃 تهیه شده توسط گروه (کریم ) درپیام رسان ایتا 🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
به (ناحق) - تعريف و مصاديق اكل مال به باطل چيست؟ 🍃قسمت پنجم ✨قاعده تدلیس هر معامله ای دارای چهار خصوصیات جنس، وصف، مقدار و ارزش مادی است افعال فریبکارانه در هر یک از موارد چهارگانه از نظر فقه، دارای اصطلاح خاصی است. فقها اصطلاح تدلیس را در خصوص به کارگیری فریبکارانه در اوصاف متعلق عقد؛ اعم از اوصاف ذاتی و اساسی یا فرعی، اطلاق می کنند.در مورد شبکه های هرمی تمامی موارد نقض غرری بودن را شامل می شود که نیاز به تکرار نیست. برخی خدعه و غرور و تدلیس را به یک معنی گرفتهاند و از روایات استفاده میکنند که عناوین سه گانه غرور و تدلیس و خدعه را به یک معنی آورده اند. تدلیس و غرور از لحاظ عنصر مادی که همان عمل فریبکارانه یا خدعه آمیز است یکی هستند. ولی از لحاظ عنصر معنوی در تدلیس علم و عمد باید وجود داشته باشد ولی بعضی در رابطه با غرور، علم و عمد را شرط نمیدانند.  قانون مدنی در ماده 438، تدلیس را بیان نموده است که آن عبارت است از عملیاتی که موجب فریب طرف معامله شود. در اثر تدلیس حقیقت امر پوشانده میشود و حقیقت غیر از آن چه هست نمایانده میشود.  تدلیس در عمل با کلاهبرداری قرابت دارد، زیرا در هر تدلیس نوعی تقلب و فریب وجود دارد و فرد فریبکار، بیاعتنا به شرافت شغلی و اخلاق حرفه ای، از اعتماد طرف معامله برای گول زدن او استفاده میکند.  در تدلیس عنصر مادی، همان فرایندی است که منجر به کتمان عیب میشود یا وجود صفتی را که مورد نظر طرف عقد است خواه به وسیله گفتار و خواه به وسیله اعمال به طور غیر واقعی نشان داده میشود. در تشخیص این که کدام عملیات موجب تدلیس است، ملاک عرف است.  در ماده 199 ق.م چنین آمده است: «رضای حاصل از اشتباه یا اکراه موجب نفوذ معامله نیست.» یکی از مصادیق اشتباه، اشتباه ناشی از تدلیس است. اشتباه به طور کلی، تصور غلطی است که آدمی از چیزی دارد و اشتباه در مبحث معاملات عبارتست از تصور نادرست معامله کننده دربارهی یکی از ارکان و عناصر عقد. اثر اشتباه نیزمتفاوت است. گاه اشتباه باعث میشود که اراده یا توافق اراده از بین رود و معامله باطل باشد، گاه باعث خیار فسخ میشود و گاه هیچ تأثیری در معامله ندارد. اگر تدلیس، اشتباهی در وصف اساسی پدید آورد، موجب بطلان معامله است. اشتباه در وصف اساسی یا جوهری موجب بطلان است، اعم از این که ناشی از تدلیس باشد یا غیر آن.   هم چنین در ماده 438 ق. م آمده است: «تدلیس عبارتست از عملیاتی که موجب فریب طرف معامله شود.» اگر تدلیس سبب ایجاد اشتباه مؤثر در عقد شود مانند اشتباه در خود موضوع معامله، موجب بطلان یا عدم نفوذ عقد است، خواه فریب ناشی از طرف قرارداد باشد یا بیگانه. هم چنین اگر معامله با توصیف از مبیع و ذکر خصوصیات و صفات آن صورت گیرد و با این وصف خریدار به اشتباه بیافتد، در صورتی که وصف اساسی و جوهری و ذاتی مبیع مشتبه شود، تغایر میان آن چه وصف شده با واقعیت سبب بطلان عقد است.  در ماده 200 ق.م چنین آمده است: «اشتباه وقتی موجب عدم نفوذ معامله است که مربوط به خود موضوع معامله باشد.» 👈در مورد موضوع معامله سه دیدگاه مطرح شده است: 🔺الف- «نظریه نوعی» منظور از اشتباه در خود موضوع معامله، اشتباه در صورت عرفی موضوع است یعنی اشتباه در وصفی که بر حسب عرف اساسی تلقی میشود، این وصف قید اراده محسوب میگردد و معامله بدون آن انجام نمیشود. رسیدن به پورسانت قابل قبول در طرحهای هرمی از مواردی است که عضو جدید برای رسیدن به آن وارد طرح میشود و به اشتباه افتادن فرد در مورد آن، اشتباه در خود موضوع معامله است. 🔺ب- نظریه دیگر «نظریه شخصی» میباشد که در آن به انگیزهها و مقصود دو طرف در عقد توجه دارد بنابراین بر مبنای اصالت اراده باطنی است. در این حالت باید از اراده صریح یا ضمنی که قید تراضی است مدد گرفت. بنابراین اشتباه در خود موضوع معامله یعنی اینکه هر یک از طرفین معامله چیزی را در نظر داشته باشد که منظور دیگری نباشد.  🔺ج- نظریه سوم، «نظریه تلفیقی» است به موجب این نظریه ملاک و معیار اشتباه، در مرحله تشخیص خود موضوع معامله، از عرف و اراده شخصی دو طرف باید کمک گرفت تا به یک جمعبندی رسید. قانون، در قراردادها بیان تمام واقعیت مؤثر در تراضی را از تکالیف دو طرف میشمارد که با این کار رعایت حسن نیت دو طرف تضمین میشود. از این قاعده میتوان در تمامی عقودی که بر مبنای اعتماد و امانت استوار است مثل بیع و ... استفاده کرد و در صورت بیان نشدن وضعی که طرف قرارداد اطلاع داشته ولی نگفته، حق فسخ یا بطلان معامله وجود داشته باشد.  ادامه دارد... 🖌حجت الاسلام والمسلمین حمید مغربی جهت مشاهده پاسخها و نظرات مختلف به لینک زیر مراجعه نمایید👇👇 http://yon.ir/Qp443 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه رَبَّنَا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا وَأَنتَ خَيْرُ الرَّاحِمِينَ پروردگارا ایمان آورده ایم، ما را بیامرز و بر ما رحمت آور، و تو بهترین مهربانانى مؤمنون/۱۰۹ https://eitaa.com/quranpuyan
📖 ؟ 💢✨💢✨💢✨💢✨💢✨💢 ✅ قرآن قابل و فهم برای همه مردم أَفَلاَ يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَلَوْ كَانَ مِنْ عِندِ غَيْرِ اللّهِ لَوَجَدُواْ فِيهِ اخْتِلاَفًا كَثِيرًا. سوره: النساء آیه: ۸۲ پس آيا درباره (معارف) اين قرآن انديشه و پى گيرى فكرى نمى كنند؟! و اگر از جانب غير خدا بود مسلما در آن اختلاف بسيارى مى يافتند تفسیر مجمع البیان : پيام آيه شريفه ؛ پيامها و درسهاى گوناگونى از آيه شريفه دريافت مى گردد كه به پارهاى از آنها مى نگريم. ۱ - آيه مباركه بيانگر اين واقعيت است كه تقليد در اصول دين پذيرفته نيست، چرا كه قرآن با صراحتى وصف ناپذير مردم را به تفكر و تدبر فرا مى خواند. ۲ - و نيز بيانگر آن است كه مى توان با مراجعه آگاهانه و عادلانه به سوى قرآن، پيام و محتواى آن را دريافت و عمل كرد و اين پندار كه بدون حضور پيامبر و تفسير آن حضرت نمى توان تفسير قرآن را دريافت، پندارى بى اساس است؛ چرا كه قرآن مردم را به تفكر و تدبر در آيات خويش فرا مى خواند. ۴ - و نيز بيانگر اين واقعيت است كه هماهنگى كران تا كران واژهها، آيات و مفاهيم قرآن، بزرگترين و زندهترين سند آسمانى بودن قرآن است؛ چرا كه اگر از جانب غير خدا بود نمى توانست از تناقض و تضادمصون بماند. علامه طباطبایی نیز در تفسیر المیزان در زیر این ایه نتیجه زیر را بیان نموده است: قران کریم،کتابی است که فهم عادی به درک آن، دسترسی دارد. پس سعی کنیم هم خودمون ،بیشتر در قران تامل و تدبر کنیم و هم کسانی را که با این بهانه که فهم قران، مختص مفسران و معصومین است ،از تعمق در ایات کتاب خدا طفره میروند،راهنمایی کنیم. ✍سیدکاظم فرهنگ http://yon.ir/Qpt379 💢✨💢✨💢✨💢✨💢✨💢 https://eitaa.com/quranpuyan
یا قاضی الحاجات🌸 اللهم اقض حوائجنا بالقرآن🌸 اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم🌸 واهلک اعدائهم من الجنة والأنس🌸 🔶🔶 https://eitaa.com/quranpuyan
💐💐باتبريك ايام ميلاد حضرت #فاطمه س و روز زن، بلطف خدا و استقبال مخاطبان و ادارات و موسسات فرهنگي، #چاپ‌سوم كتاب روش فهم ساده قران در #اسفند ماه سال جاري منتشر ميشود. قيمت چاپ جديد كتاب 15000 تومان است.اشخاص و موسساتي كه سفارش بيش از 50 جلد داشته باشند،بمدت يك هفته (6-13 اسفند) از #تخفيف_33درصدئ بهره مند خواهند شد.
♻️♻️♻️ : تدبر و ترجمه و تفسير سوره : كم فروش كيست؟ ارتباط با و چيست؟ 👌پاسخ ۳: ۱-طفف به معنای چیزی را از اطرافش خالی گذاشتن و نیز کاستن و کم کردن از چیزی است که مفهومی عام دارد. در این ایات با توجه به وجود کلمات علی الناس و کالو و وزنوا به کاستن و فروگذاشتن از حقوق مادی مردم از جمله در خرید و فروش و وزن کردن و مترکردن و هرانچه که طبق شاخصی کمی یا کیفی اندازه گیری و مبادله میشود،اشاره دارد. ۲-قران،کم فروشی و کاستن از حقوق مردم را در بعد عقیدتی معلول بی باوری به بعث و حساب وکتاب در قیامت میداند.و بیان میکند اگر احتمال وجود معاد و مجازات اخروی را بدهند،دست به این کار نمیزنند. ۳-در این فراز ، مطففین ،گروهی از فجار محسوب شده اند که نامه اعمال انها در سجین ثبت و نگهداری میشود.با توجه به سوره شمس، فجور خروج از مسیر تقوا و خودکنترلی است و مطففین نیز با تضیع حقوق مردم از روی حرص و مالدستی ،از تقوا فاصله گرفته و فاجر شده اند.لذا مطففین از حیث عمل و رفتار ،فاجر و از حیث عقیده،بی باور به جزای اخروی هستند.پیش از این در سوره ماعون نیز دیدیم که عابدان و نمازگزاران بی توجه به همنوعان و منع کنندگان خیر، در منطق قران جزو مکذبان و بی باوران به معاد هستند. آقای سيدكاظم فرهنگ http://yon.ir/Qp8652 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/quranpuyan
🍃🌼🍃 بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین شماره 10 : به عهد به عهد چيست؟ ◀️ اهميت وفاي به و الزام به عقود در قران کریم : 🔹تفسير الميزان در ذيل ايه 1 سوره مبارک مائده ،جمله "اوفوا بالعقود" چنين گفته است: "كلمه (عقود) جمع عقد است ، و عقد به معناى گره زدن و بستن چيزى است به چيز ديگر، 🔸بستن به نوعى كه به خودى خود از يكديگر جدا نشوند، 🔹 چون لفظ (العقود) جمع محلى به الف و لام است ، كلمه (عقود) در آيه بر هر چيزى كه عنوان بر آن صادق است .دلالت دارد 🔸قرآن كريم در به به همه معانى كه دارد تاكيد كرده ، و رعايت عهد را و در همه معانى آن و همه مصاديقى كه دارد تاكيد شديد فرموده ، تاكيدى كه شديدتر از آن نمى شود، 🚫 كسانى كه و را مى شكنند را به شديدترين بيان مذمت فرموده ، و... ، ✅ كسانى را كه پاى بند به عهد خويشند در آياتى بسيار مدح و ثنا كرده ، 🔸و اين آيه شريفه مانند غالب آياتى كه به عهد را مدح و نقض آن را مذمت كرده هم شامل فردى و بين دو نفرى است ، و هم شامل اجتماعى و بين قبيله اى وقومى و امتى است ، 🔹بلكه از نظر اسلام وفاى به اجتماعى مهم تر از وفاى به فردى است ، براى اينكه عدالت اجتماعى مهم تر و نقض آن بلائى عمومى تر است . 🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
به (ناحق) - تعريف و مصاديق اكل مال به باطل چيست؟ 🍃قسمت ششم مرحوم صادقي تهراني در تفسير الفرقان در تفسير آيه 29 سوره نساء،نكات زير را آورده است: اين آيه مفتخوارى را بكلى حرام كرده، و نه تنها تصرف ناهنجار در اموال ديگران را كه تصرف انسان را در مال حلال خودش نيز بگونه اى باطل كه اسراف يا تبذير است حرام دانسته، در هر صورت" الا ان تكون تجارة عن تراض منكم" كه استثناى منقطع است، و در نتيجه دليل بر حصر حليت در تجارت نيست، بلكه بارزترين نمونه حليت تصرفات تا جرانه مالى است، اينجا نكات زير مستفاد مى گردد: 1- استثناى" تجارة عن تراضٍ" مصداق اعلاى تصرف حلال را بيان كرده، و به همين خاطر هديه و هبه و صدقه و نفقه و مانند اينها نيز حلالند، و اينطور نيست كه حكم اين آيه بخاطر مصاديق ديگر نسخ شده يا تخصيص خورده باشد.  2- ب، در «بالباطل» براى سببيت، معيت و غايت است، و با توجه به مبناى ما كه استعمال لفظ در اكثر از معناى واحد را- به ويژه در قرآن- جايز مى دانيم، بالباطل به اين معنى است كه داد و ستدهاى مالى با وسيله هاى باطل، يا همراه باطل و يا با هدف باطل كلًا حرام است، بنابراين ربا و دزدى و كم فروشى و گران فروشى از مصاديق" اكل بالباطل" و حرام مى باشند 3-" تراض منكم" كه بمعناى رضايت دو طرف است، بايد بر مبناى عقل و ايمان باشد، زيرا مورد خطاب آيه مؤمنين عاقل هستند، روى اين اصل رضايت و توافقى كه بر خلاف اصول عقلى يا ايمانى باشد مورد قبول نيست. در اينجا قيد رضايت، حالت اجبار و اكراه را خارج مى كند، كه در اين صورتها تجارت باطل است، همچنين اين رضايت بايد واقعيت و تمركز داشته باشد، يعنى اگر طرفين به ارزش واقعى و نياز به كالاهاى مورد معامله شان پى ببرند و راضى باشند، و نه اينكه يك طرف با پنهانكارى جنس بد يا معيوب را تحويل دهد، و يا در جنس مورد معامله بررسى درستى نشده باشد كه در اينگونه موارد نيز رضايت صدق نمى كند.  4- از مصاديق" اكل بالباطل" اين است كه كسى پولى را قرض بگيرد بدون اينكه نيت و يا امكان بازگرداندن آنرا در وقت مقررش داشته باشد، پس اين دو شرط، شرط حلال بودن قرض است.  5-" عن تراض" داراى دو بعد است: يكى رضايت به اصل معامله، و ديگرى رضايت به شروط معامله، اگر طرفى به اصل معامله راضى بود، اما به شرط يا قيدى از آن راضى نبود، در نتيجه اصل معامله درست است و طرفين بايد در مورد قيد زايد يا به توافق برسند و يا آنرا تغيير دهند، كه اينجا زمينه خيار فسخ است. و اين" تجارة عن تراض" كه داد و ستد مالى را در بر دارد، به طريق اولى داد و ستد ازدواج را نيز در بر مى گيرد، مرد و زن هم داد و ستد مالى دارند، و هم داد و ستد حالى در وحدت زندگى كه مورد خيار است، روى اين اصل خيار فسخ در باب نكاح به طريق اولى ثابت است، و در هر صورت خيار فسخ با شرايطى در كل داد و ستدها وجود دارد.  6-" و لا تقتلوا انفسكم" در اين آيه به اين معناست كه خودتان را در نفى و اثبات داد و ستدهاى مالى به خطر جانى نياندازيد، زيرا جان مقدم بر مال است، و نبايد نثار مال گردد، و همانگونه كه خود كُشى حرام است، كشتن مؤمنين ديگر هم حرام است، و نيز هتك حرمت و تعرض به شخصيت اين افراد محترم نيز از مصاديق قتل نفس است، زيرا كُشتن شخصيت و احترام اوست. كشتن گاه كشتن شخصيت و انسانيت و ارزش انسانى است كه با مفت خوارى محقق مى شود، زيرا شأن بالاتر از مال است، و گاه كشتار به سبب كينه و دشمنى است، كه از تجارت باطل و بدون رضايت ناشى مى شود، و كسى كه بى جهت خود را در معرض خطر قرار دهد، به ناحق خود را به قتل رسانده، و اين خود در قرآن نهى شده است (2: 195). تجارت داد و ستد است، و تاجر تلاش مى كند تا از سرمايه اش منفعت و سودى بدست آورد، زيرا اصولًا تصرف در مال براى نشاط مالى جامعه لازم و واجب است، و به تعبير قرآن خدا اموال را براى ما قيام قرار داده (4: 5) و بر طبق حديثى از پيامبر تاجر مسلمانِ راستگو و امين روز قيامت با ما محشور مى شود. پایان جهت مشاهده پاسخها و نظرات مختلف به لینک زیر مراجعه نمایید👇👇 http://yon.ir/Qp443 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
باز از چمن داور، یک غنچه نمایان شد از یمن قدوم او عالم همه بستان شد برخیز نما شادی،ایام سرور آمد چون باز دری بر خلق از روضه ی رضوان شد میلاد دخت نبی اکرم(ص) صدیقه طاهره(س) مبارک باد https://eitaa.com/quranpuyan
مطلع فصل گل و ريحان و عطر زندگى مى شكوفد نوگلى زيبا چو زهراى بهار #پناهنده سلام روزتان زیبا 🌸🌸تولد حضرت زهرا(س) و روز مادر مبارك🌸🌸 https://eitaa.com/quranpuyan
با تبریک (س) ✅ نکاتی از تفسیر نمونه راجع به سوره را با هم مرور می کنیم: 👌ما به تو خیر فراوان دادیم روى سخن در تمام این سوره، به پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) است و یکى از اهداف مهم سوره، تسلّى خاطر آن حضرت در برابر انبوه حوادث دردناک و زخم زبان هاى مکرر دشمنان است. نخست مى فرماید: «ما به تو کوثر عطا کردیم» (إِنّا أَعْطَیْناکَ الْکَوْثَرَ). «کوثر» وصف است که از «کثرت» گرفته شده، و به معنى خیر و برکت فراوان است، و به افراد «سخاوتمند» نیز «کوثر» گفته مى شود. در این که: منظور از «کوثر» در اینجا چیست؟ در روایتى آمده است: «وقتى این سوره نازل شد، پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) بر فراز منبر رفت و این سوره را تلاوت فرمود، اصحاب عرض کردند: این چیست که خداوند به تو عطا فرموده؟ گفت: نهرى است در بهشت، سفیدتر از شیر، و صافتر از قدح (بلور) در دو طرف آن قبه هائى از درّ و یاقوت است».... در حدیث دیگرى، از امام صادق(علیه السلام) مى خوانیم: «کوثر نهرى است در بهشت که خداوند آن را به پیغمبرش در عوض فرزندش (عبداللّه که در حیات او از دنیا رفت) به او عطا فرمود». بعضى نیز گفته اند: منظور همان «حوض کوثر» است که تعلق به پیامبر(صلى الله علیه وآله)دارد و مؤمنان به هنگام ورود در بهشت، از آن سیراب مى شوند. بعضى آن را به «نبوت» تفسیر کرده. بعضى دیگر به قرآن. بعضى به کثرت اصحاب و یاران. بعضى به کثرت فرزندان و ذریه، که همه آنها از نسل دخترش فاطمه زهراء(علیها السلام) به وجود آمدند، و آن قدر فزونى یافتند، که از شماره بیرونند، و تا دامنه قیامت یادآور وجود پیغمبر اکرمند. بعضى نیز آن را به «شفاعت» تفسیر کرده و حدیثى از امام صادق(علیه السلام) در این زمینه نقل نموده اند تا آنجا که «فخر رازى» پانزده قول در تفسیر «کوثر» ذکر کرده است، ولى ظاهر این است: غالب اینها بیان مصداق هاى روشنى از این مفهوم وسیع و گسترده است، زیرا چنان که گفتیم، «کوثر» به معنى «خیر کثیر و نعمت فراوان» است، و مى دانیم خداوند بزرگ، نعمت هاى فراوان بسیارى به پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله)ارزانى داشته، که هر یک از آنچه در بالا گفته شد، یکى از مصداق هاى روشن آن است، و مصداق هاى بسیار دیگرى نیز دارد که ممکن است به عنوان تفسیر مصداقى براى آیه ذکر شود بسیارى از بزرگان علماى شیعه، یکى از روشن ترین مصداق هاى آن را وجود مبارک «فاطمه زهراء»(علیها السلام) دانسته اند; چرا که شأن نزول آیه مى گوید: آنها پیغمبر اکرم (صلى الله علیه وآله) را متهم مى کردند که بلا عقب است، قرآن ضمن نفى سخن آنها مى گوید: «ما به تو کوثر دادیم». از این تعبیر، استنباط مى شود: این «خیر کثیر» همان فاطمه زهراء(علیها السلام)است; زیرا نسل و ذریه پیامبر(صلى الله علیه وآله) به وسیله همین دختر گرامى در جهان انتشار یافت، نسلى که نه تنها فرزندان جسمانى پیغمبر بودند، بلکه آئین او و تمام ارزش هاى اسلام را حفظ کردند، و به آیندگان ابلاغ نمودند، نه تنها امامان معصوم اهل بیت(علیهم السلام) که آنها حساب مخصوص به خود دارند، بلکه هزاران، هزار از فرزندان فاطمه(علیها السلام) در سراسر جهان پخش شدند، که در میان آنها علماى بزرگ، نویسندگان، فقهاء، محدثان و مفسران والا مقام و فرماندهان عظیم بودند، که با ایثار و فداکارى در حفظ آئین اسلام کوشیدند. https://goo.gl/vw1PvQ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/quranpuyan
◀️قَالَ رَبِّ اغْفِرْ لِي وَلِأَخِي وَأَدْخِلْنَا فِي رَحْمَتِكَ ۖ وَأَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ(151)اعراف 🔶 [موسى‌] گفت: «پروردگارا، من و برادرم را بيامرز و ما را در [پناه‌] رحمت خود درآور، و تو مهربانترين مهربانانى.» [Moses] said, "My Lord, forgive me and my brother and admit us into Your mercy, for You are the most merciful of the merciful."🌹🌹 🔶🔶 https://eitaa.com/quranpuyan
4_6028318661037524184.pdf
947.1K
✅متن عربي،ترجمه، و فهم سوره هاي مرحله اول و دوم نزول با رویکرد سوره ها، همراه با برخي نكات و پرسش‌ها، قرآن پويان به قرآن دوستان عزیز بمناسبت میلاد حضرت فاطمه( س)💐 @quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر و فهم سوره : 👈منظور از كتاب مرقوم چيست؟ سجين و عليين چيست؟ آيا نامه اعمال در سجين و عليين است يا خود افراد؟ 👌پاسخ ۱: در آیه ۹ آمده : کتابی «مرقوم».  🔸«مرقوم» چه معنی دارد؟ ما معمولاً با چنین جملاتی آشنا هستیم : «سرنوشت او چنین رقم خورده» یا «رقم نجومی» یا «ارقام» یا «رقوم» هر چه باشد پشت کلمه «مرقوم» مفاهیمی مانند منطق و مدیریت و دقت ریاضی نهفته است. اگر آیه ۹ را در جهت توصیف و تعریفِ «کتاب» (=نامه) آیه ۷ بدانیم، همان مفهوم «نامه» که در سوره حاقه دیدیم را دارد، بعلاوه مفاهیمی مانند منطقی بودن و دقت ریاضی و امثالهم، و این هر دو مطلب را قبلاً به طور خلاصه در عبارت «جزاء وفاقاً» در آیه ۲۶ سوره نبأ دیدیم. بنابراین «نامه» مورد بحث آیه ۷، ضمن این که همان «نامه» مورد بحث سوره حاقه هست، در اینجا مورد این تأکید نیز قرار گرفته که «در سجّین بودن» آن از روی حساب و کتاب و بر اساس منطق است.  خلاصه اینکه «حق فجار است که نامه شان به سجّین ارائه داده شود»، بعبارت دیگر «کتاب» آیه ۷ «کارنامه»، و «کتاب» آیه ۹، معادل «حکمِ» زندانی بودن آنها است. 🔸سجّین «سِجن» یعنی زندان و «سجّین» مبالغه ای است در مفهوم زندان، و آیه ۸ نیز تأکیدی است بر آن. 🔸علّیین مانند سجّین که مبالغه در سِجن دارد، کلمه فوق نیز مبالغه در «علّو» (بالایی، والایی) دارد و آیه ۱۸ حکایت از جایگاهی بسیار بالا و والا دارد که متعلق به مقربان است. ◀️ ترجمه تفسیریِ آزاد ای مردم! نه! چنانکه بیخیالانه سهل انگاری میکنید نیست، حکم زندانیِ گناهکاران به سجين که زندان در زندان استابلاغ میشود (۷) و ای پیامبر! سجين چگونه میتواند برای مردمان قابل تصور باشد؟ (۸) قانوني است که در مورد تنبیه مجرمان نوشته شده (۹) که واي در آن روز برتگذيبگران (۱۰) که روز قيامت را تکذيب مي کنند (۱۱) و کسی آن را تکذيب نمي کند مگر اینکه تجاوزگر و گناهکار باشد (۱۲) آنقدر تجاوزگر و گناهکار که وقتي آيات ما بر او خوانده ميشود بگويد اینها افسانه هاي پيشينيان است (۱۳) نه! ای مردم! چنانکه بیخیالانه سهل انگاری میکنید نیست، رفتار مجرمانه آنها سبب شده که دلهاشان زنگار ببندد (۱۴) و آنها در آن روز از الطاف پروردگارشان در پردهء محرومیت باشند (۱۵) سپس در جحيم فرو خواهند افتاد (۱۶) سپس به آنها گفته خواهد شد اين است آنچه تکذيبش ميکرديد (۱۷)اما در باره مردمان خوب نیز آنطور نیست که شما مجرمان می انگارید، زیرا حکم بهشتی بودن آنان به علّيين ابلاغ میشود (۱۸) و ای پیامبر! علیین چگونه میتواند برای مردمان قابل تصور باشد؟ (۱۹) که قانوني است که در باره پاداش خوبان نوشته شده (۲۰) و مقربان به آن گواهي ميدهند (۲۱) از تفسير آقای جمال گنجه ای http://yon.ir/Qp8652 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
🍃🌼🍃 بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین شماره 10 : به عهد 🌹آثار وفای به در زندگی :👇 🔶پای بندی به ، در سالم سازی محیط و تحکیم روابط دوستانه و به وجود آمدن جوّ اعتماد و اطمینان بین دوستان بسیار تأثیر دارد. از طرفی شکنی و عدم التزام به تعهدات، بیشترین نقش را در ایجاد جوّ بدبینی و نفاق و پیدایش رخوت و سستی بین دوستان ایفا می‌کند. ◀️ حضرت علی(ع)می‌فرماید: 🔶لَا تَعْتَمِدْ عَلَى مَوَدَّةِ مَنْ لَا يُوفِي بِعَهْدِه; بر دوستی کسی که به خود وفا نمی‌کند، اعتماد مکن. 🔶شخصی که خوش قول است، منظم نیز هست و احساس مسئولیت بیشتری می‌کند و حتی برای و ناچیز ارزش قائل می‌شود و نمی‌گذارد عدم انجام وظیفه، بر روی دوشش ایجاد سنگینی کند و او را از رحمت خدا دور سازد. 🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
و ها _چيست؟ ؟ ✨عسل درماني -عسل در قرآن  در ایات 68و69سوره  به خلقت زنبور عسل اشاره شده و نشانه ای از ایات خداوند برای اهل فکر شمرده شده است.(نامگذاری سوره به نحل یعنی زنبور عسل نیز احتمال زیاد بخاطر همین ایات است.) سپس عسل را مایه شفای همه مردم بیان میکند.نکته جالب اینکه خدواند فقط دریک جای دیگر،چیزی را شفابخش معرفی کرده که ان قران کریم است  (در سوره اسرائ) و البته انرا شفایی برای مومنین دانسته است.شاید بتوان گفت خدا هم شفابخش جسمی وهم شفابخش روحی را معرفی کرده است که مقایسه این دو ایه جای تامل بیشتری دارد. آیات را ببینیم:👇👇 🌸وَأَوْحَى رَبُّكَ إِلَى النَّحْلِ أَنِ اتَّخِذِي مِنَ الْجِبَالِ بُيُوتًا وَمِنَ الشَّجَرِ وَمِمَّا يَعْرِشُونَ ﴿۶۸﴾  فولادوند: و پروردگار تو به زنبور عسل وحى [=الهام غريزى] كرد كه از پاره اى كوهها و از برخى درختان و از آنچه داربست [و چفته سازى] مى كنند  خانه هايى براى خود درست كن مکارم: پروردگار تو به زنبور عسل وحي (الهام غريزي) فرستاد كه از كوهها و درختان و داربستهائي كه مردم ميسازند خانه هائي برگزين! 🌸ثُمَّ كُلِي مِن كُلِّ الثَّمَرَاتِ فَاسْلُكِي سُبُلَ رَبِّكِ ذُلُلًا يَخْرُجُ مِن بُطُونِهَا شَرَابٌ مُّخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ فِيهِ شِفَاء لِلنَّاسِ إِنَّ فِي ذَلِكَ لآيَةً لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ ﴿۶۹﴾  فولادوند: سپس از همه ميوهها بخور و راههاى پروردگارت را فرمانبردارانه بپوى [آنگاه] از درون [شكم] آن شهدى كه به رنگهاى گوناگون است بيرون مىآيد  در آن براى مردم درمانى است راستى در اين [زندگى زنبوران] براى مردمى كه تفكر مىكنند نشانه [قدرت الهى] است مکارم: سپس از تمام ثمرات تناول كن، و راههائي را كه پروردگارت براي تو تعيين كرده به راحتي بپيما، از درون شكم آنها نوشيدني خاصي خارج ميشود،  به رنگهاي مختلف، كه در آن شفاي مردم است در اين امر نشانه روشني است براي جمعيتي كه اهل فكرند!  پاسخها و نظرات مختلف در روزهای آینده ارسال میشود http://yon.ir/Qp120 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
💐💐باتبريك ايام ميلاد حضرت #فاطمه س و روز زن، بلطف خدا و استقبال مخاطبان و ادارات و موسسات فرهنگي، #چاپ‌سوم كتاب روش فهم ساده قران در #اسفند ماه سال جاري منتشر ميشود. قيمت چاپ جديد كتاب 15000 تومان است.اشخاص و موسساتي كه سفارش بيش از 50 جلد داشته باشند،بمدت يك هفته (6-13 اسفند) از #تخفيف_33درصدئ بهره مند خواهند شد. لينك سفارش https://idpay.ir/quranpuyan/shop/82062
راز زندگی آرام این است امروز در کنار خدا گام بردار و فردا را به او بسپار ✨سلام روزتون آرام و گامهایتان خدایی https://eitaa.com/quranpuyan
📖 ؟ ✅ و عدم ایمان باعث عذاب می شود در آیه ی ۱۴۷ سوره ی مبارکه ی دو نکته مهم گنجانده شده است: ۱. خداوند به عذاب بندگانش ۲. بندگان باعث عذاب الهی میشود مَّا يَفْعَلُ اللَّـهُ بِعَذَابِكُمْ إِن شَكَرْ‌تُمْ وَآمَنتُمْ ۚ وَكَانَ اللَّـهُ شَاكِرً‌ا عَلِيمًا صادقی تهرانی: اگر سپاس بدارید و ایمان آرید، خدا با عذاب شما چه کاری خواهد داشت‌؟ و خدا همواره سپاس‌گزار [:حق‌شناس] بسیار دانا بوده است 👈در تفسیر المیزان ذیل این آیه چنین بیان شده: ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺷﺮﻳﻔﻪ ﻛﻨﺎﻳﻪ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺧﺪﺍﻯ ﺗﻌﺎﻟﻰ ﺍﺣﺘﻴﺎﺟﻰ ﺑﻪ ﻋﺬﺍﺏ ﻛﺮﺩﻥ ﺁﻧﺎﻥ ﻧﺪﺍﺭﺩ، ﺍﮔﺮ ﺧﻮﺩ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺎ ﻧﻜﺮﺩﻥ ﺍﺯ ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎﻯ ﺧﺪﺍ ﻭ ﻳﺎ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻧﻴﺎﻭﺭﺩﻥ، ﺧﻮﻳﺸﺘﻦ ﺭﺍ ﻣﺴﺘﻮﺟﺐ ﻧﺴﺎﺯﻧﺪ، ﺑﺮﺍﻯ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺑﺎﺭﻯ ﺗﻌﺎﻟﻰ ﺍﺯ ﺷﻜﻨﺠﻪ ﻛﺮﺩﻥ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﺳﻮﺩﻯ ﻧﻤﻰ ﺑﺮﺩ ﺗﺎ ﺍﻧﺠﺎم ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺗﺮﻙ ﺁﻥ ﺗﺮﺟﻴﺢ ﺩﻫﺪ ﻭ ﺍﺯ ﻭﺟﻮﺩ ﮔﻨﻬﻜﺎﺭﺍﻥ ﻣﺘﻀﺮﺭ ﻧﻤﻰ ﺷﻮﺩ ﺗﺎ ﺑﺎ ﻋﺬﺍﺏ ﻛﺮﺩﻥ ﺁﻧﺎﻥ، ﺁﻥ ﺿﺮﺭ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﺩﻓﻊ ﻛﻨﺪ، 👌ﭘﺲ ﻣﻌﻨﺎﻯ ﺟﻤﻠﻪ ﻣﻮﺭﺩ ﺑﺤﺚ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﮔﺮ ﺷﻤﺎ ﺷﻜﺮ ﻧﻌﻤﺖ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺍﺩﺍﻯ ﺣﻖ ﻭﺍﺟﺐ ﺍﻭ ﺑﻪ ﺟﺎﻯ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﻭ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﻴﺎﻭﺭﻳﺪ ﻫﻴﭻ ﻣﻮﺟﺒﻰ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﻋﺬﺍﺏ ﻛﻨﺪ ﺑﻠﻜﻪ ﺧﺪﺍﻯ ﻋﺰ ﻭ ﺟﻞ ﺷﻜﺮﮔﺰﺍﺭ ﺷﻜﺮﮔﺰﺍﺭﺍﻥ ﺧﻮﻳﺶ ﻭ ﺩﺍﺭﻧﺪﮔﺎﻥ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﻪ ﺧﻮﻳﺶ ﺍﺳﺖ، ﺍﻭ ﻋﻠﻴﻢ ﺍﺳﺖ، ﺍﻳﻨﮕﻮﻧﻪ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺭﺍ ﻛﻪ ﻣﻮﺭﺩ ﺷﻜﺮﮔﺰﺍﺭﻯ ﺍﻭﻳﻨﺪ ﺑﺎ ﺳﺎﻳﺮ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﺪ. https://goo.gl/LtVS4V 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/quranpuyan
🔶🔶مژده به قرآن پژوهان عزيز،همزمان با ايام ميلاد حضرت فاطمه س،💐 قابليت جديدي به اپليكيشن اندرويدي #تنزيل اضافه شد. :👈 ذخيره ايات دسته بندي شده توسط شما در فايل #اكسل. با نصب تنزيل و فعالسازي #علاقه‌منديها ميتوانيد، #دسته‌بنديهاي مختلف موضوعي ايجاد نموده و ايات هر دسته را به ترتيب نزول سوره‌ها مشاهده و خروجي بگيريد. لينك دانلود از كافه بازار http://cafebazaar.ir/app/quranpuyan.com.tanzil/
🔶"اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ ۚ لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ ۚ ( 255)سوره بقره 💫✨ خداست که معبودى جز او نيست؛ زنده و برپادارنده است؛ نه خوابى سبک او را فرو مى‌گيرد و نه خوابى گران؛ Allah - there is no deity except Him, the Ever-Living, the Sustainer of [all] existence. Neither drowsiness overtakes Him nor sleep.🌹🌹 🔶🔶 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر و فهم سوره : 👈منظور از كتاب مرقوم چيست؟ سجين و عليين چيست؟ آيا نامه اعمال در سجين و عليين است يا خود افراد؟ 👌پاسخ ۲:  مراد از كلمه ((سجين )) چيزى است كه مقابل و مخالف ((عليين )) باشد، و چون معناى عليين علو روى علو ديگر و يا به عبارتى علو دو چندان است ، معلوم مى شود منظور از سجين هم سفلى روى سفلاى ديگر، و يا به عبارتى پستى دو چندان و گرفتارى در چنان پستى است ، همچنان كه آيه ((ثم رددناه اسفل سافلين )) بدان اشاره مى كند، پس از هر معنا نزديك تر به ذهن اين است كه اين كلمه مبالغه در ((سجن - حبس )) باشد، همچنان كه كلمه ((سكير)) و ((شريب )) مبالغه در ((سكر - مستى )) و ((شرب - نوشيدن )) است ، در نتيجه معناى آيه - همانطور كه ديگران هم گفته اند - اين است كه كتاب فجار در حبس و زندانى است كه هر كس در آن بيفتد بيرون شدن برايش نيست . كلمه ((كتاب )) به معناى مكتوب است ، آن هم نه از كتابت به معناى قلم دست گرفتن و در كاغذ نوشتن ، بلكه از كتابت به معناى قضاى حتمى است ، و منظور از ((كتاب فجار)) سرنوشتى است كه خدا براى آنان مقدر كرده ، و آن جزايى است كه با قضاى حتميش اثبات فرموده . پس حاصل آيه اين شد: آنچه خداى تعالى به قضاى حتميش براى فجار مقدر و آماده كرده در سجين است كه سجنى بر بالاى سجنى ديگر است ، به طورى كه اگر كسى در آن بيفتد تا ابد و يا تا مدتى بس طولانى در آن خواهد بود. از تفسير الميزان http://yon.ir/Qp8652 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/quranpuyan
🍃🌼🍃 بسم الله الرحمن الرحیم سلام بر شما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین شماره 10 : به عهد ◀️خداوند بزرگ در قرآن کریم، خود را باوفاترین می شمارد و می فرماید: 🔶«وَ مَنْ أَوْفی بِعَهْدِهِ مِنَ اللّهِ؛ چه کسی به پیمانش پای بندتر از خداست». (سوره مبارک توبه ایه 111) خداوند متعال ، کمترین احتمال پیمان شکنی را نسبت به خود قاطعانه مردود می شمارد: 🔷«فَلَنْ یُخْلِفَ اللّهُ عَهْدَهُ؛ خداوند هرگز شکنی نمی کند». (سوره مبارک بقره ایه 80) آن گاه بندگان مؤمن خود را نیز به و پای بندی به تعهداتشان فرا می خواند و از نقض عهد و بی وفایی بازمی دارد. 🔶 خداوند متعال در آیه ای با بیان نشانه های خردمندان حق جو بیش از هر چیز، به و پیمان را بیان می فرماید: 🔷الَّذینَ یُوفُونَ بِعَهْدِ اللّهِ وَ لا یَنْقُضُونَ الْمیثاقَ؛ آنها کسانی هستند که به عهد الهی وفا می کنند و را نمی شکنند». (سوره مبارک رعد آیه 20) 🔶یکی از اسامی خداوند متعال "وفی "است؛ مومنین سعی در تقویت صفات الله ، در خودشان دارند. 🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan