eitaa logo
قران پویان
437 دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
670 ویدیو
606 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 46 تا 53 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_5836973353990099998.mp3
2.61M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️در برابر ، و كنيم 💠‏قالَ رَبِّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ أَنْ أَسْئَلَكَ ما لَيْسَ لِي بِهِ عِلْمٌ وَ إِلاَّ تَغْفِرْ لِي وَ تَرْحَمْنِي أَكُنْ مِنَ الْخاسِرِينَ (۴۷/هود) 🌱‏(نوح) گفت: پروردگارا! به تو پناه می‌برم از اينكه چيزی را كه به (خير و شرّ) آن آگاهی ندارم، از تو درخواست كنم و اگر تو (اين خواسته را) بر من نبخشايی و بر من ترحّم ننمايی، از زيانكاران خواهم بود. ‏🔹پيامبران بی‌درنگ تسليم خداوند هستند. فَلا تَسْئَلْنِ‌ ... قالَ رَبِّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ‌ ‏🔹در دعاها از كلمه‌ی‌ «رَبِّ» غفلت نكنيم. رَبِّ إِنِّي أَعُوذُ ... ‏🔹استعاذه و پناه‌بردن به خداوند، بهترين راه بيمه‌ی انسان در گرفتاری‌هاست. ‏«رَبِّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ» ‏🔹در برابر مواعظ الهی، ادب و تواضع كنيم. إِنِّي أَعِظُكَ‌ ... رَبِّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ‌ ‏🔹هركجا علم به مصلحت نداريم، درخواست نكنيم. «إِنِّي أَعُوذُ بِكَ أَنْ أَسْئَلَكَ ما لَيْسَ لِي بِهِ عِلْمٌ» ‏🔹هر گونه سؤال بيجا و كلام بيجا، نياز به توبه دارد. «وَ إِلَّا تَغْفِرْ لِي» (اگر پيامبران از تقاضای بيجا به خداوند پناه می‌برند، پس تكليف ما كه دائماً برای خداوند تعيين تكليف می‌كنيم چگونه است؟) ‏🔹اوّل آمرزش و سپس دريافت رحمت. «وَ إِلَّا تَغْفِرْ لِي وَ تَرْحَمْنِي» ‏🔹خسارت واقعی، بخشيده نشدن است. وَ إِلَّا تَغْفِرْ لِي‌ ... أَكُنْ مِنَ الْخاسِرِينَ‌ ‏🔹انسان‌ها حتّی انبيا، بدون لطف خداوند به مقصد نمی‌رسند و آن كس كه از مغفرت الهی محروم شد، خاسر و زيانكار است. «أَكُنْ مِنَ الْخاسِرِينَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️! 💠وَ إِلى‏ عادٍ أَخاهُمْ هُوداً قالَ يا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ ما لَكُمْ مِنْ إِلهٍ غَيْرُهُ إِنْ أَنْتُمْ إِلاَّ مُفْتَرُونَ 🌱نزد (قوم) عاد، یکی از خودشان یعنی هود را فرستادیم. گفت: «ای قوم من، «الله» را بپرستید. شما جز او هیچ معبودی ندارید. شما دروغ‌پردازانی بیش نیستید؛ هود - ۵۰ 🔹نخست در مورد این ماجرا مى‏فرماید: «ما به سوى قوم عاد برادرشان هود را فرستادیم» (وَ إِلى‏ عادٍ أَخاهُمْ هُوداً). در اینجا از «هود» تعبیر به برادر مى‏کند، این تعبیر یا به خاطر آن است که عرب از تمام افراد قبیله تعبیر به برادر مى‏کند. و یا اشاره به این است که رفتار هود مانند سایر انبیاء با قوم خود کاملا برادرانه بود، نه در شکل یک امیر و فرمانده، و یا حتى یک پدر نسبت به فرزندان، بلکه همچون یک برادر در برابر برادران دیگر بدون هر گونه امتیاز و برترى جویى. 👈نخستین دعوت هود، همان دعوت تمام انبیاء بود، دعوت به سوى توحید و نفى هر گونه شرک: «هود به آنها گفت: اى قوم من! خدا را پرستش کنید» (قالَ یا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ). «چرا که هیچ اله و معبود شایسته‏اى جز او وجود ندارد» (ما لَکُمْ مِنْ إِلهٍ غَیْرُهُ). «شما (در اعتقادى که به بتها دارید در اشتباهید و) فقط تهمت مى‏زنید» و بتها را شریک او مى‏خوانید (إِنْ أَنْتُمْ إِلَّا مُفْتَرُونَ). 👈این بتها نه شریک او هستند و نه منشأ خیر و شر، هیچ کارى از آنها ساخته نیست، چه افترا و تهمتى از این بالاتر که براى چنین موجودات بى‏ارزشى این همه مقام قائل شوید. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 6⃣2⃣ تدبر در سوره 🔹فراز آیات ۴۹-۲۵ سوره هود بخش آخر وَهِيَ تَجْرِي بِهِمْ فِي مَوْجٍ كَالْجِبَالِ وَنَادَى نُوحٌ ابْنَهُ وَكَانَ فِي مَعْزِلٍ يَا بُنَيَّ ارْكَب مَّعَنَا وَلاَ تَكُن مَّعَ الْكَافِرِينَ {42} و آن [كشتى] ايشان را در ميان موجى كوه‏آسا مى‏برد و نوح پسرش را كه در كنارى بود بانگ درداد اى پسرك من با ما سوار شو و با كافران مباش {42} قَالَ سَآوِي إِلَى جَبَلٍ يَعْصِمُنِي مِنَ الْمَاء قَالَ لاَ عَاصِمَ الْيَوْمَ مِنْ أَمْرِ اللّهِ إِلاَّ مَن رَّحِمَ وَحَالَ بَيْنَهُمَا الْمَوْجُ فَكَانَ مِنَ الْمُغْرَقِينَ {43} گفت به زودى به كوهى پناه مى‏جويم كه مرا از آب در امان نگاه مى‏دارد گفت امروز در برابر فرمان خدا هيچ نگاهدارنده‏اى نيست مگر كسى كه [خدا بر او] رحم كند و موج ميان آن دو حايل شد و [پسر] از غرق‏شدگان گرديد {43} وَقِيلَ يَا أَرْضُ ابْلَعِي مَاءكِ وَيَا سَمَاء أَقْلِعِي وَغِيضَ الْمَاء وَقُضِيَ الأَمْرُ وَاسْتَوَتْ عَلَى الْجُودِيِّ وَقِيلَ بُعْداً لِّلْقَوْمِ الظَّالِمِينَ {44} و گفته شد اى زمين آب خود را فرو بر و اى آسمان [از باران] خوددارى كن و آب فرو كاست و فرمان گزارده شده و [كشتى] بر جودى قرار گرفت و گفته شد مرگ بر قوم ستمكار {44} وَنَادَى نُوحٌ رَّبَّهُ فَقَالَ رَبِّ إِنَّ ابُنِي مِنْ أَهْلِي وَإِنَّ وَعْدَكَ الْحَقُّ وَأَنتَ أَحْكَمُ الْحَاكِمِينَ {45} و نوح پروردگار خود را آواز داد و گفت پروردگارا پسرم از بستگان من است و قطعا وعده تو راست است ( که بستگان من،نجات می یابند) و تو بهترين داورانى {45} قَالَ يَا نُوحُ إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صَالِحٍ فَلاَ تَسْأَلْنِ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنِّي أَعِظُكَ أَن تَكُونَ مِنَ الْجَاهِلِينَ {46} فرمود اى نوح او در حقيقت از كسان تو نيست او [داراى] كردارى ناشايسته است پس چيزى را كه بدان علم ندارى (علم نداری که او ایمان دارد یا نه) از من مخواه من به تو اندرز مى‏دهم كه مبادا از نادانان باشى {46} قَالَ رَبِّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ أَنْ أَسْأَلَكَ مَا لَيْسَ لِي بِهِ عِلْمٌ وَإِلاَّ تَغْفِرْ لِي وَتَرْحَمْنِي أَكُن مِّنَ الْخَاسِرِينَ {47} گفت پروردگارا من به تو پناه مى‏برم كه از تو چيزى بخواهم كه بدان علم ندارم و اگر مرا نيامرزى و به من رحم نكنى از زيانكاران باشم {47} قِيلَ يَا نُوحُ اهْبِطْ بِسَلاَمٍ مِّنَّا وَبَركَاتٍ عَلَيْكَ وَعَلَى أُمَمٍ مِّمَّن مَّعَكَ وَأُمَمٌ سَنُمَتِّعُهُمْ ثُمَّ يَمَسُّهُم مِّنَّا عَذَابٌ أَلِيمٌ {48} گفته شد اى نوح با درودى از ما و بركتهايى بر تو و بر گروههايى كه با تواند فرود آى و (از میان همراهان تو )گروههايى را به زودى برخوردارشان مى‏كنيم سپس از جانب ما عذابى دردناك به آنان مى‏رسد {48} تِلْكَ مِنْ أَنبَاء الْغَيْبِ نُوحِيهَا إِلَيْكَ مَا كُنتَ تَعْلَمُهَا أَنتَ وَلاَ قَوْمُكَ مِن قَبْلِ هَـذَا فَاصْبِرْ إِنَّ الْعَاقِبَةَ لِلْمُتَّقِينَ {49} اين از خبرهاى غيب است كه آن را به تو وحى مى‏كنيم پيش از اين نه تو آن را مى‏دانستى و نه قوم تو پس شكيبا باش كه فرجام [نيك] از آن تقواپيشگان است {49} ♻️عصاره فراز آیات ۴۹-۲۵ : نوح هم که قومش را به توحید دعوت کرد و از عذاب الهی انذار کرد، مورد تمسخر و تکذیب و ازار قرار گرفت. تعداد کمی همراه او ایمان اوردند. اما سرانجام با تحقق وعده الهی، کافران حتی پسرنوح غرق شدند و مومنان همراه نوح نجات یافتند.این هم از اخبار غیب است که بتو وحی شده است. https://zaya.io/ldpig کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. شماره 36 سوره صفحه 24 🔴 از خود! 🔸 وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَتَّخِذُ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَنْداداً يُحِبُّونَهُمْ كَحُبِّ اللَّهِ وَ الَّذِينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّهِ وَ لَوْ يَرَى الَّذِينَ ظَلَمُوا إِذْ يَرَوْنَ الْعَذابَ أَنَّ الْقُوَّةَ لِلَّهِ جَمِيعاً وَ أَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعَذابِ"‌165/بقره" 🌱و بعضى از مردم كسانى هستند كه معبودهايى غير از خداوند براى خود برمى‌گزينند و آنها را همچون دوست داشتن خدا، دوست مى‌دارند. امّا آنان كه ايمان دارند، عشقشان به خدا (از عشق مشركان به معبودهاشان) شديدتر است و آنها كه (با پرستش بت به خود) ستم كردند، هنگامى كه عذاب خدا را مشاهده كنند، خواهند دانست كه تمام نيروها، تنها به دست خداست و او داراى عذاب شديد است. 📌در آیات قبل سخن از دلائل وجود خدا و اثبات یگانگى او از طریق نظام آفرینش بود، و در آیات مورد بحث روى سخن متوجه کسانى است که از این دلائل روشن و قاطع چشم پوشیده و در راه شرک و بت پرستى و تعدد خدایان گام نهاده اند، سخن از کسانى است که در مقابل این معبودان پوشالى سر تعظیم فرود آورده و به آنها عشق مى ورزند، عشقى که تنها شایسته خداوند است که منبع همه کمالات و بخشنده همه نعمتها است . نخست مى گوید: ((بعضى از مردم معبودهائى غیر خدا براى خود انتخاب مى کنند)) (و من الناس من یتخذ من دون الله اندادا). 👈نه فقط بتها را معبود خود انتخاب کرده اند بلکه ((آنچنان به آنها عشق مى ورزند که گوئى به خدا عشق مى ورزند)) (یحبونهم کحب الله ).((اما کسانى که ایمان به خدا آورده اند عشق و علاقه بیشترى به او دارند)) (و الذین آمنوا اشد حبا لله ).چرا که آنها مردمى اندیشمند و دانا هستند و هرگز ذات پاک او را که منبع همه کمالات است رها نمى کنند، هر میل و محبتى در برابر عشق خدا در نظرشان بى ارزش و ناچیز است ، اصلا آنها غیر او را شایسته عشق و محبت نمى بینند، جز به خاطر او، و در راه او کار نمى کنند، در دریاى بیکران عشق خدا آنچنان غوطه ورند که على وار مى گویند: فهبنى صبرت على عذابک فکیف اصبر على فراقک !: ((گیرم که بر عذاب تو صبر کنم اما با فراق و دورى تو چه کنم )). 📌اساسا حقیقى همیشه متوجه نوعى از کمال است ، انسان هرگز عاشق عدم و کمبودها نمى شود، بلکه همواره دنبال هستى و کمال مى گردد و به همین دلیل آنکس که هستى و کمالش از همه برتر است از همه کس به عشق ورزیدن سزاوارتر مى باشد. 📌کوتاه سخن اینکه همانطور که آیه فوق مى گوید: 👈عشق و علاقه افراد با ایمان نسبت به خدا از عشق و علاقه بت پرستان به معبودهاى پنداریشان ریشه دارتر و عمیقتر و شدیدتر است . چرا چنین نباشد آیا کسى که واقعیتى را دریافته و به آن عشق مى ورزد با کسى که گرفتار خرافه و تخیل است مى تواند یکسان باشد؟ عشق مؤ منان از عقل و علم و معرفت سرچشمه مى گیرد اما عشق کافران از جهل و خرافه و خیال !. و باز به همین دلیل عشق نخست به هیچ وجه متزلزل نمى گردد ولى عشق مشرکان ثبات و دوامى ندارد. 👈لذا در ادامه آیه مى فرماید: ((این ظالمان هنگامى که عذاب الهى را مشاهده مى کنند و مى دانند که تمام قدرتها به دست خدا است و او داراى مجازات شدید است در آن هنگام متوجه زشتى اعمال خود و بدى عاقبت کارشان مى شوند و اعتراف مى کنند که انسانهاى منحرفى بوده اند (و لو یرى الذین ظلموا اذ یرون العذاب ان القوة لله جمیعا و ان الله شدید العذاب ). 📚تفسیر نمونه ┄═❁🍃 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🔺 به :حیف است سرمایه به دست چهار تا هدر برود. 🟢خطاب به 👈 چون در آستانه محرمید و شما تشریف می برید[تبلیغ]، می بینید اگر خدای نكرده تبلیغ و ارشاد نباشد ، هدایت نباشد و نباشد و را زدودن نباشد، ممكن است خدای ناكرده بر سر اسلام بیاید آنچه را كه «امویّ» آوردند. ابوریحان بیرونی در كتاب «تحقیق‌ماللهند» كه اسرار هند را بررسی كرده می‌گوید معاویه برای تشكیل حكومتِ سرمایه و ثروت و زر‌اندوزی، بعد از اینكه در سال پنجاه و سه هجری بخشی از مناطق بت‌پرست را فتح كرد، بتهای ارزنده ظاهری آن مناطق بت‌پرست را آورد و دربار خود را مرصّع و مزیّن و مذّهب كرد و از راه كشتی به هند فرستاده تا سلاطین بت‌پرست هند این بتهای مزیّن و مذهّب را به اعلی القیم بخرند. 🔻خب این یك خلیفه مسلمانها است! جانشین پیغمبر است و از بت‌فروشی دارد مایه می‌گیرد! ببینید جریان وجود مبارك سید الشهداء دیگر ضروری شد، دید دیگر هیچ چاره ای ندارد. این آمده گفته «الایالة لا الدیانة» مملكت، نه دیانت. نه تنها سیاست از دیانت جدا است بلكه در تعارض، سیاست مقدّم است. كار به اینجا رسید. بعد از آن طولی هم نكشید كه معاویه هم به هلاكت رسید چون در سال 54 و 55 هم این بت‌فروشی شروع شد و بعد معاویه هم به هلاكت رسید و سال 61 شد و وجود مبارك سیدالشهداء (سلام الله علیه) قیام كرد. 🔻🔻شما بزرگواران حامل یك چنین پیامی هستید تا برای شما ممكن است را ترك نكنید و جریان سیدالشهداء شرف دنیا و آخرت ما است. مبادا كسی خدای ناكرده خیال بكند كه این منبرها آدم را كوچك می‌كند كه اگر خدای ناكرده این فكر باشد، اینجا هم متأسفانه نظیر پاكستان می شود كه كار به دست « » می‌افتد كه علماء آنجا مهجورند و كسی حرف علماء را گوش نمی‌دهد. 💢💢 شما ببینید در بعضی از روستاها یا شهرهای حتی خود مركز، متأسفانه بعضی از حسینیه‌ها را ها دارند اداره می‌كنند نه علماء. وقتی كسی كه اهل سخن باشد و اهل استدلال باشد فاصله بگیرد و منبر را رها بكند، مردم كه جریان عزاداری را كه ترك نمی‌كنند. اگر یك عالم بزرگواری یك تحصیل كرده‌ای یك جوان فاضلی یك سخنران دینی متعهد و متدینی اداره نكند بالاخره با همین اداره می‌شود. 🔴 برخی مداحان مردم را با و ، شستشوی مغزی می دهند حیف است سرمایه عزاداری حسینی به دست چهار تا مداح هدر برود. مردم را با خرافات و توهمات شستشوی مغزی ندهید، کوچک کردن مردم کار فرعون است. ايت اله جوادي آملي ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 54 تا 62 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_5841290075295455532.mp3
2.82M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️توجّه به همه‌جانبه خدا، زمينه براوست. 💠‏إِنِّي تَوَكَّلْتُ عَلَی اللَّهِ رَبِّي وَ رَبِّكُمْ ما مِنْ دَابَّةٍ إِلاَّ هُوَ آخِذٌ بِناصِيَتِها إِنَّ رَبِّي عَلی‌ صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ (۵۶/هود) 🌱‏همانا من بر خداوندی كه پروردگار من و شماست توكّل كرده‌ام، (زيرا) هيچ جنبنده‌ای نيست، مگر آنكه او مهارش را گرفته (و بر او تسلّط دارد، امّا سلطه‌ای عادلانه و حق‌جويانه) بدرستی كه پروردگار من بر صراط مستقيم است. ‏🔹توجّه به ربوبيّت همه‌جانبه خدا، زمينه توكّل براوست. تَوَكَّلْتُ‌ ... رَبِّي وَ رَبِّكُمْ‌ ‏🔹توكّل، زمينه‌ی شجاعت است. فَكِيدُونِي جَمِيعاً ... إِنِّي تَوَكَّلْتُ‌ (با تكيه و اتكال بر خداوند، می‌توان در برابر جهانی ايستاد) ‏🔹هيچ جنبنده‌ای بدون اراده‌ی خداوند، قادر بر ضرررسانی به ديگری نيست. ‏فَكِيدُونِي جَمِيعاً ... ما مِنْ دَابَّةٍ إِلَّا هُوَ آخِذٌ بِناصِيَتِها ‏🔹خداوند، هم بر همه چيز سلطه‌ی كامل دارد و هم عادل است. «آخِذٌ بِناصِيَتِها، عَلی‌ صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ» ‏🔹بر كسی تكيه كنيم كه علاوه بر قدرت، عدالت نيز داشته باشد. «تَوَكَّلْتُ‌، آخِذٌ، عَلی‌ صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ» ‏🔹در مقابل عناد و لجاجت كفّار، بايد از قهر و عدل الهی سخن گفت. «آخِذٌ بِناصِيَتِها، عَلی‌ صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️آغاز سرگذشت 💠وَ إِلى‏ ثَمُودَ أَخاهُمْ صالِحاً قالَ يا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ ما لَكُمْ مِنْ إِلهٍ غَيْرُهُ هُوَ أَنْشَأَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ وَ اسْتَعْمَرَكُمْ فِيها فَاسْتَغْفِرُوهُ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ إِنَّ رَبِّي قَرِيبٌ مُجِيبٌ 🌱نزد (قوم) ثمود، یکی از خودشان یعنی صالح را (فرستادیم). گفت: «ای قوم من، «الله» را بپرستید. شما جز او هیچ معبودی ندارید. او، شما را از زمین پدید آورد و شما را آباد کنندگان (و ساکنان) آن قرار داد. بنابراین، از او آمرزش بخواهید و به درگاه او بازگردید؛ زیرا پروردگار من، نزدیک و اجابت‌کننده‌ی (دعاها) است.» هود - ۶۱ 🔷✨سرگذشت قوم عاد با تمام درسهاى عبرت انگیزش بطور فشرده پایان یافت و اکنون نوبت قوم ثمود است، همان جمعیتى که طبق نقل تواریخ در سرزمین «وادى القرى» در میان مدینه و شام زندگى داشتند. باز در اینجا مى‏بینیم که قرآن مجید هنگامى که سخن از پیامبر آنها «صالح» مى‏گوید به عنوان «برادر» از او یاد مى‏کند برادرى دلسوز و مهربان که جز خیرخواهى هدف دیگرى ندارد آیه شریفه مى‏فرماید: «ما به سوى قوم ثمود برادرشان صالح را فرستادیم» (وَ إِلى‏ ثَمُودَ أَخاهُمْ صالِحاً). 🔷✨«گفت: اى قوم من! خدا را پرستش کنید که هیچ معبودى براى شما جز او نیست» (قالَ یا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ ما لَکُمْ مِنْ إِلهٍ غَیْرُهُ). سپس براى تحریم حسن حق شناسى آنها به گوشه‏اى از نعمتهاى مهم پروردگار که سراسر وجودشان را فرا گرفته اشاره کرده، مى‏گوید: «او کسى است که شما را از زمین آفرید» (هُوَ أَنْشَأَکُمْ مِنَ الْأَرْضِ). 👌پس از اشاره به نعمت آفرینش، نعمتهاى دیگرى را که در زمین قرار داده به این انسانهاى سرکش یادآورى مى‏کند: او کسى است که: «عمران و آبادى زمین را به شما سپرد و قدرت و وسائل آن را در اختیارتان قرار داد» (وَ اسْتَعْمَرَکُمْ فِیها). قابل توجه این که قرآن نمى‏گوید خداوند زمین را آباد کرد و در اختیار شما گذاشت، بلکه مى‏گوید عمران و آبادى زمین را به شما تفویض کرد، اشاره به این که وسائل از هر نظر آماده است، اما شما باید با کار و کوشش زمین را آباد سازید و منابع آن را به دست آورید و بدون کار و کوشش سهمى ندارید. 👈«اکنون که چنین است، از گناهان خود توبه کنید و به سوى خدا بازگردید که پروردگار من به بندگان خود نزدیک است و درخواست آنها را اجابت مى‏کند» (فَاسْتَغْفِرُوهُ ثُمَّ تُوبُوا إِلَیْهِ إِنَّ رَبِّی قَرِیبٌ مُجِیبٌ). 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 7⃣2⃣ تدبر در سوره 🔹نکات فراز آیات ۴۹-۲۵ سوره هود ▪️بیشترین تکرار فعل سخر (مسخره کرد) در سوره هود (۴ بار) و همگی هم در آیه ۳۸ ▪️بیشترین تکرار معجزین ۲ بار درسوره هود خطاب به مخالفان رسولان الهی که شما ناتوان کننده خدا نیستید. ▪️کلمه اهل ۶ بار تکرار شده در سوره که سه بار در ماجرای نوح، یک بار در ماجرای لوط ،یکبار در ماجرای ابراهیم اهل البیت و یکبار هم در آیه ۱۱۶ اهل القری بکار رفته است.چهار مورد نخست آن در معنای بستگان ایمانی رسولان بکار رفته است نه بستگان نسبی زیرا در آیه ۴۶ خداوند به نوح فرمود پسرت از اهل تو نیست (علیرغم انکه اهل خانواده نوح است) هم چنین در آیه ۴۰ هم بعد از" اهلک" با اضافه کردن قید "و من آمن" توضیح داد که اهل ایمان ،جزو نجات یافتگان هستند. ❓اما سئوال : چرا حضرت نوح،پسرش را از اهل خود میدانست و انتظار نجات او را داشت؟ پاسخی که بیان شده این است که ایشان از کفر درونی پسرش اطلاع نداشته و فکر میکرده او اهل ایمان است. ▪️مشابهت های مشرکان قوم نوح و مشرکان مکه : بهانه های مخالفت با رسول: بشری مثل ما هستی، گنج و ثروت نداری، فرشته همراهت نیست، از غیب خبرنداری، لذا رسالتت زیر سئوال است.و اطرافیانت افراد فقیر و فرومایه هستند نه از اشراف و طبقه بالا. هیچ برتری بر ما ندارید،ادعای رسالت بهانه ای برای سروری و سیادت برماست،عذابی که وعده میدهی را بیاور اگر راست میگویی، و چون نمیاید پس دروغگو و مفتری هستی پاسخهای نوح : من فقط هشداردهنده و رسول از جانب خداهستم، مورد رحمت خدا قرار گرفتم و بیناتی به من داده اما شما نمی خواهید بپذیرید، غیب نمی دانم، موعد عذاب در دست خداست و شما نمیتوانید او را مغلوب نمایید، مال ومزد و سیادتی نمیخواهم برای این کار، ملاکهای شما در برتری افراد را قبول ندارم و افراد باایمان و فقیر را از نزد خود طرد نمی کنم. من انچه لازم بود گفتم اگر نپذیرید، شما خسران میکنید. عذاب هم اگر بیاید شما هلاک میشوید نه من. الان شما ما را مسخره میکنید اما عذاب که امد ما شما را مسخره میکنیم. و خواهید دانست که کی افترا میزد؟ https://zaya.io/ldpig کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. شماره 37 سوره صفحه _23 🌺 با : باش تا يادت باشد 🔶 فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ وَ اشْكُرُوا لِي وَ لا تَكْفُرُونِ‌(152بقره) پس مرا ياد كنيد تا شما را ياد كنم، و براى من شكر كنيد و كفران نورزيد. 📌نکته ها 🔶خداوند در برخى آيات مى‌فرمايد: «اذْكُرُوا نِعْمَتِيَ» «. بقره، 40» نعمت‌هاى مرا ياد كنيد. ولى در اين آيه مى‌فرمايد: «فَاذْكُرُونِي» ياد خود من باشيد. و اين بخاطر درجات شناخت و معرفت مردم است. بگذريم كه ياد خداوند، زمينه‌ساز شكر است و لذا بر شكر مقدّم شده است. اين آيه، نشانگر نهايت لطف خداوند به بنده است. 👈 انسانى كه جهل، فقر، فنا و حقارت، از ويژگى‌هاى اوست، چقدر مورد لطف قرار گرفته كه خداوندِ عليم، غنى، باقى و عزيز به او مى‌گويد: مراياد كن تا ترا ياد كنم. ⁉️مگر كردن ما چه ارزشى دارد؟ مگر نه اين است كه ياد كردن ما نيز خود از سوى اوست؟ 🌸ياد كردن خدا تنها با زبان نيست، با و جان بايد خدا را ياد كرد. ياد خدا هنگام گناه و دست كشيدن از آن، ياد واقعى است. و شايد بهترين نوع ياد كردن خداوند، نماز است كه فرمود: «أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِكْرِي» «طه14» 👈با اينكه شكر، يكى از مصاديق ، ولى نام آن جداگانه در كنار ذكر آمده و اين نشانه‌ى اهميّت ، به عنوان مصداق بارز ذكر است. 🌸خداوند، با انسان داد وستد مى‌كند و هيچ‌كارى از انسان را نمى‌گذارد: «فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ»، «أَوْفُوا بِعَهْدِي أُوفِ بِعَهْدِكُمْ» «بقره 40»، «فَافْسَحُوا يَفْسَحِ اللَّهُ لَكُمْ» «مجادله 19» 💞 : ❣ او، رمز و شكر اوست. ❣ بى پايان او، رمز به اوست. ❣ و آگاهى او، رمز و ماست. ❣ او، رمز به اوست. ❣ او، رمز از اوست. ❣ او، رمز و 🌱پیام ها 1⃣- خداوند، به انسان شخصيّت مى‌بخشد ومقام انسان را تا جايى بالا مى‌برد كه مى‌فرمايد: تو باش، تا من هم باشم. «فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ» 2⃣- و او، زمينه‌ى و سپاس است. چنانكه غفلت از ياد خدا، مايه‌ى كفران است. «فَاذْكُرُونِي، اشْكُرُوا لِي وَ لا تَكْفُرُونِ» 📚تفسیرنور کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛