eitaa logo
مؤسسهٔ قرآن و عترت علی بن موسی الرضا(ع)
2.5هزار دنبال‌کننده
4.2هزار عکس
2.4هزار ویدیو
12 فایل
تهران- خیابان ایران- شهید مهدوی پور- ۱۲۱ ☎️تلفن تماس: ۳۳۵۴۵۸۵۹ -۳۳۵۴۵۸۶۰ ویژه خواهران 📆شنبه تا چهارشنبه ۸ تا ۱۲ ↙️ پاسخگویی امور آموزشی: @N_1311 ↙️ ادمین کانال: @yazahra1442 ↙️ مسئول واحد ازدواج: @aleyasin46 ↙️ کتابخانه شهید پورمحمدی: @RAZ110
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عالم به عشق روی تو بیدار میشود هر روز عا‌شقان تو بسیار میشود وقتی سلام می دهمت در نگاه من تصویر مهربانی تو تکرار میشود https://eitaa.com/qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز هفتم ماه مبارک رمضان 🤲 اللّهُمَّ أَعِنِّی فِیهِ عَلَی صِیامِهِ وَ قِیامِهِ وَ جَنِّبْنِی فِیهِ مِنْ هَفَوَاتِهِ وَ آثَامِهِ وَ ارْزُقْنِی فِیهِ ذِکرَک بِدَوَامِهِ بِتَوْفِیقِک یا هَادِی الْمُضِلِّینَ؛ 🔸خدایا مرا در این ماه بر روزه و شب زنده‌داریش یاری ده، و از لغزش‌ها و گناهان دورم بدار، و ذکرت را همواره روزی‌ام کن، به توفیقت‌ ای راهنمای گمراهان 🔰پیام‌های دعا 1- ياری‌خواستن از خداوند در انجام نماز و روزه 2- دوری از لغزش‌ها و گناهان 3- درخواست ذكر دائمی‌ 4- توفيق از جانب خدا 🔰پیام منتخب ✍️ در قرآن کریم، توفیق به معنای «آسان‌کردن» است. آن‌جایی که خدا به کسی توفیق می‌دهد، به این معناست که گرایش قلبی او به سمت امور خداپسند آسان‌تر می‌شود، علل حرکت در این مسیرها برایش فراهم‌تر می‌گردد، بهتر معارف را درک و راحت‌تر عمل می‌کند. عکس توفیق، حالت بی‌توفیقی است؛ یعنی با گناه پی‌درپی، گرایش قلبی انسان به سمت امور ناپسند، آسان می‌شود. 💚 امام رضا(علیه السلام) می‌فرماید: ☝️ «هرکس از خدا توفیق بخواهد، در حالی که کوشا و تلاش گر نیست، خود را مسخره کرده است.» 📗 میزان ‌الحکمه،ج ۲ ص ۸۶۲ یاری خداوند متعال در کارهای نیک، عزم و همتی استوار و جهاد خستگی‌ناپذیر از طرف بنده را هم می‏طلبد؛ چنان‌که دیگر خواست‏ها و اهداف نیز به تناسب خود، نیازمند تلاش و کوشش‌اند. https://eitaa.com/qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️ ، ⬅️سوره مبارکه انعام، آیات ۴۲ تا ۴۴ 🔸تفسیر رهبر معظم انقلاب: ❇️ «خدای متعال، گاهی برای من و شما مشکلاتی به وجود می آورد، تا وادار به تضرع و توجه و خشوعمان کند. همان طور که در آیات کریمه ی قرآن می فرماید: «وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا إِلَى أُمَمٍ مِنْ قَبْلِكَ فَأَخَذْناهُمْ بِالْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ يَتَضَرَّعُونَ. فَلَوْلَا إِذْ جَاءَهُمْ بَأْسُنَا تَضَرَّعُوا وَ لكِنْ قَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَزَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطَانُ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ.» 🔸این تضرع، نه برای خاطر خدا، که به خاطر خودِ ماست. خدا احتیاجی به تضرّع من و شما ندارد تیشه زان بر هر رگ و بندم زنند / تا که با مهر تو پیوندم زنند 🔸این حالت است که دل را از عشق خدا پر میکند؛ انسان را با خدا آشنا می کند؛ انسان را از خودبینی و خودنگری فساد انگیز تهی می کند و او را از نورِ مقدس پروردگار و لطفِ ،الهی سرشار میسازد. قدر این را بدانید که از همه چیز بالاتر است.(۱) 🔸تقریباً همه ی انسانها در این جهت مثل هم هستند که این طور حوادث، دلها و عواطف آنها را جریحه دار میکند و تحت تأثیر قرار می دهد؛ اما انسانها از لحاظ فهم این حوادث باهم متفاوتند. 🔸زلزله را همه می بینند، تلخی آن را حس میکنند، مصیبت را با وجود خودشان لمس مینمایند؛ اما خیلی ها حادثه را درست نمی فهمند، درس نمیگیرند، از حادثه منتفع نمیشوند و استفاده نمیکنند؛ ولی بعضیها از حادثه استفاده میکنند و از آن درس میگیرند. 📚۱. بیانات در خطبه های نماز جمعه تهران ۱۳۷۳/۱۱/۲۸ https://eitaa.com/qurantehran ادامه👇👇
ادامه👆👆 ✳️ ، 🔸تلخی، برای آنها هم هست؛ اما این تلخی با آن تلخی متفاوت است. این طور حوادث، برای بعضی زهر و سم است؛ ولی برای بعضی داروی تلخ است... اسلام به ما تعلیم میدهد که با حوادثی از این قبیل چگونه باید رفتار کرد و چطور باید با آنها رو به رو شد. 🔹فرق نمیکند هم حوادث تلخ طبیعی مثل زلزله سیل و از این قبیل و هم حوادث تلخی که به وسیله ی انسانها به وجود می آید مثل ، قتل عام ها، کشتارها حوادث است. اسلام همه ی این حوادث را با یک دید نگاه میکند. و ما أرسلنا في قرية من نبي إِلَّا أَخَذْنَا أَهْلَها بِالْبَأْساء و الضراء : ما همه ی کسانی را که به رسالت الهی مخاطب شدند و بار مسئولیت بر دوششان قرار گرفت با این گونه حوادث مواجه میکنیم هم با حوادثی از قبیل جنگ، حوادثی که به دست انسانها به وجود می آید و هم با حوادث طبیعی مثل گرسنگی‌ها، مرگ و میرها و از این قبیل مواجه میکنیم چرا؟ لعَلَّهُمْ يَضرَعُونَ . این حوادث باید انسان را به خدا نزدیک و آشنا کند و دل او را به خدا متوجه نماید. 🔹 در آیه ی سوره ی انعام هم همین طور خداوند متعال خطاب به نبی اکرم می فرماید که قبل از تو همه ی این امتها و جمعیتهایی که دین بر آنها نازل شد و مسئولیت بر دوش آنها قرار گرفت با این گونه حوادث مواجه شدند. این حوادث امتحان و ابتلاست. ✳️ بدین معنا نیست که یک آزمایش است تا خدا ما را بشناسد یا یک آزمایش است که ما خودمان، خودمان را بشناسیم. هیچ کدام از اینها نیست، بلکه امتحان عبور از یک مرحله و مواجه شدن با یک بار سنگین است. امتحان یک گردنه در یک مسیر است. با شما از این گردنه عبور خواهید کرد با پشت گردنه خواهید ماند؛ از این دو حال خارج نیست مصائب دنیا در حکم بارهای سنگینی است که بر دوش شما قرار میگیرد. با این بار را بلند خواهید کرد. این بار کمر شما را نخواهد شکست، یا زیر این بار در می مانید و عاجز می شوید. از این دو حال خارج نیست. خدای متعال امتحانها را بر سر راه افراد و ملتها قرار میدهد تا این ملتها این بارها را بردارند. از این گردنه ها عبور کنند و به این وسیله به مقامات عالی برسند و در جایگاه شایسته و مناسب خود قرار بگیرند. به حوادث با این دید نگاه کنید. https://eitaa.com/qurantehran
ادامه👆👆 ✳️ ، 🔸اگر شما ملت که این حادثه در میانتان اتفاق افتاده است توانستید تعاون و همکاری کنید مهربانی و دلسوزی کنید از مال و نیروی بازویتان استفاده کنید با نظم و انضباط و سرعت و چابکی و فداکاری به یاری هم نوعانتان بشتابید و مصیبت را بر مصیبت زدگان هموار کنید از این گردنه به سلامتی عبور کرده اید. 🔺اگر این حادثه موجب بشود که از آن درس بگیریم خودمان را مجهز کنیم، روشهای مقابله ی با حوادث طبیعی را یاد بگیریم و به کار ببندیم از این گردنه به سلامتی عبور کرده ایم، از آن درس گرفته ایم و سود برده ایم. ❗️ اما اگر خدای نکرده حادثه ای مثل زلزله موجب بشود که ما مأیوس بشویم، از کار وامانده بشویم، به یاری هم نوعانمان نرویم، از حادثه درس نگیریم، چشم به كمك ديگران بدوزیم، بنشینیم تا دیگران برای ما کار بکنند چه دیگرانی از میهن خودمان، چه دیگرانی از سایر نقاط عالم، اگر این حادثه به ما و به مصیبت زده تنبلی و بددلی و عدم تحرك لازم ببخشد. از این حادثه ضرر کرده ایم و این حادثه به ضرر ما تمام شده است. 🔺بعضی از ملتها از حوادث تلخ نردبانی برای صعود و عروج می سازند. بعضی از ملتها در حوادث شیرین هم گاه لغزش پیدا میکنند و سقوط میکنند. اینها همه درس است. این درسی است که اسلام به ما می دهد. حوادثی هم که به وسیله ی انسانها تحمیل میشود همین طور است. اگر 🔻ملت ما در مقابل حادثه‌ای مثل حادثه ی هفتم تیر یا حادثه ی فاجعه آمیز مکه، دل خود را از دست میدادند، خود را می باختند، مأیوس و پشیمان و مرعوب می شدند. یقیناً باخته بودند و آن حادثه سم مهلک می شد. اما وقتی ملتی در مقابل حادثه ی هفتم تیر از خود جرات و آگاهی و شجاعت نشان داد، زبان گویای او دشمن را رسوا کرد، بازوی توانای او دشمن را به زانو درآورد: استحکام پایه ی نظام را بیشتر کرد و انسجام در میان ملت پیش آمد این ملت برنده است. و ملت ما در همه ی این حوادث نشان داده که از آن نوعی است که خدا اراده کرده و خواسته است. 📚 سخنرانی در دیدار با خانواده های شهدای هفتم تیر و مکه ی مکرمه ۱۳۶۹/۲/۲ https://eitaa.com/qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نام📗ادب فنای مقربان مؤلف🖋 آیت الله جوادی آملی انتشارات📚اسراء 📄توضیحات «این مجموعه که با نام «ادب فنای مقربان» شرح زیارت جامعه است، در پرتو کلمات، گفتارها و نوشتارهای حضرت استاد آیت‌الله جوادی آملی که با تسلط به مبانی فلسفی، عرفانی و تفسیری و نیز با دلباختگی به آن گوهرهای مقدس وجود، یعنی ائمه اطهار همراه شده است، از کمال و جمال خاصی برخوردار بوده و قطعا در مسیر معرفت و ارادت به آن شاخصه‌های الهی مؤثر و کار ساز است.» جامعیت مباحث مطرح شده در این شرح، مهمترین ویژگی این کتاب است که آن را از دیگر شروح نوشته شده بر زیارت جامعه کبیره متمایز می‌سازد. به همان اندازه که مباحث قرآنی و حدیثی این زیارت با دقت و تأمل عالمانه شرح و تبیین شده، از لطایف عرفانی و اسرار فلسفی این زیارت نیز با زبانی ساده و روان راز گشایی شده است. @RAZ110 @qurantehran
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
۶۹ از استغفار 70 بندی امیرالمؤمنین "علیه السلام" 🎤 حاج میثم مطیعی 🌸اَللَّهُمَّ وَ أَسْتَغْفِرُکَ لِکُلِّ ذَنْبٍ مَثَّلَتْهُ فِی نَفْسِی اسْتِقْلَالًا لَهُ وَ صَوَّرَتْ لِی اسْتِصْغَارَهُ وَ هَوَّنَتْ عَلَیَّ الِاسْتِخْفَافَ بِهِ حَتَّى أَوْرَطَتْنِی فِیهِ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اغْفِرْهُ لِی یَا خَیْرَ الْغَافِرِینَ 🌸بارخدایا! و از تو آمرزش می‌طلبم برای هر گناهی که با کوچک شمردن آن در نفسم آن را تصور کردم، پس حقیر شمردن آن را برایم مجسم و خفیف شمردنش را بر من آسان کرد تا آنکه مرا در ورطه آن فرو برد. پس بر محمد و آل محمد درود و رحمت فرست و این‌گونه گناهم را بیامرز ای بهترین آمرزندگان https://eitaa.com/qurantehran
🔺فَأَحْيِهِ بِتَوْبَةٍ مِنْكَ يَا أَمَلِي وَ بُغْيَتِي! وَ يَا سُؤْلِي وَ مُنْيَتِي! 👈 پس دل را با توبه‌اي از جانب خويش زنده کن‌، اي آرزو و غايت من! و ‌اي خواسته و آرمانم! 🔹بنا بر آيات قرآن کريم، توبه‌ي بندگان همواره به دو توبه از سوي خداي متعال محفوف است: يک توبه و رجوع اوليه از جانب خداوند به سوي عبد؛ سپس توبه از طرف بنده به خداوند؛ و آن‌گاه توبه‌ي خدا نسبت به بنده‌ي خويش براي پذيرش درخواست او به اين صورت که در مرحله‌ي اول خداي متعال در نفس عبد با الهامي القا مي‌فرمايد که به سوي من برگرد؛ زيرا هر امري که در نفس انسان- به ويژه مؤمن- تحقق پيدا کند و محصولش توجه به خداي متعال باشد، نوعي الهام است. 💠 ملاک تشخيص وساوس شيطاني از نفحات رحماني 🔹محصول وزش نسيم رحماني اين است که انسان به نوعي (هر چند ضعيف) به خداي متعال توجه پيدا مي‌کند و همين اندازه را نيز مثلاً انسان در حين سخن گفتن، ناگهان متوجه مي‌شود که نکند حرف او دروغ يا غيب باشد! و بايد در چنين حالتي از اين توجه و لطف الهي استفاده نموده و در عمل و در گفتار و رفتار نيز آن را پي‌گيري نمايد و پياده سازد تا شکر توجه ابتدايي حق به جا آورده شود و شايستگي توجهات بعدي حاصل گردد. ▪️اما وسوسه‌ي شيطان به اين صورت است که به انسان القا مي‌کند: اگر يک بار دروغ بگويي به منفعت‌هايي مي‌رسي و اين اندازه‌ي اندک اشکال ندارد! و يا يک غيبت کوچک براي يک‌بار شيريني خاصي دارد و اشکال خاصي ايجاد نمي‌کند! 🔸 بنابراين ملاک وسوسه اين است که انسان با کاري يا فکري، از خداي متعال دور شود. 🔹رسيدن به ؛ آرزوي اصلي نفس انسان 🌱 حضرت امام سجاد(علیه السلام) پس از تقاضاي احياي قلب از درگاه حق تعالي اين‌گونه خطاب مي‌فرمايد: «يَا أَمَلِي وَ بُغْيَتِي.» اي آرزوي من! ‌اي مقصد و مقصود من! دل انسان مؤمن، تنها يک آرزو و مقصد اصلي دارد و آن توجه و رسيدن به خداي متعال است. البته اين آرزوي جان‌فزا، تنها در سايه‌ي اطاعت حضرت حق محقق مي‌شود. البته نوع انسان‌ها به واسطه‌ي توجه به شئون گوناگون خود و دنيا، از اين آرزوي حقيقي و کشش و توجه به مقصود اصلي غافل هستند. 🍃از تقاضاي حضرت در اين فراز به روشني معلوم مي‌گردد که اگر انسان از درگاه الهي درخواست پذيرش توبه دارد، در واقع به اين دليل است که با کسب آبروي مجدد و فراهم شدن زمينه براي رشد و تعالي، آرزوي واقعي و مقصد حقيقي که ذات اقدس پروردگار است برسد و اگر به مقتضاي فطرت وزندگي دنيايي چيزهاي ديگري مورد آرزوي انسان قرار مي‌گيرد، بايد در طول آرزومندي به خداي متعال باشد. مقصد بالذات انسان مؤمن، رسيدن به آن ذات غني مطلق اوست و به همين دليل آن چه را که در اعمال روزمره دنبال مي‌کند، مقصد بالعرض او خواهد بود. وقتي هدف از هستي انسان، رسيدن به محبوب و وصل معبود است، معلوم است که اظهار دشمني و انجام گناه او را از رسيدن به اين آرزوي مهم محروم خواهد ساخت. 📚 (استاد تحریری) https://eitaa.com/qurantehran