eitaa logo
مؤسسهٔ قرآن و عترت علی بن موسی الرضا(ع)
2.7هزار دنبال‌کننده
5.1هزار عکس
3.3هزار ویدیو
15 فایل
تهران- خیابان ایران- شهید مهدوی پور- ۱۲۱ ☎️تلفن تماس: ۳۳۵۴۵۸۵۹ -۳۳۵۴۵۸۶۰ ویژه خواهران 📆شنبه تا چهارشنبه ۸ تا ۱۲ ↙️ مسئول آموزش: @N_1311 ↙️ ادمین کانال: @yazahra1442 ↙️ مسئول واحد ازدواج: @aleyasin46 ↙️ کتابخانه شهید پورمحمدی: @RAZ110
مشاهده در ایتا
دانلود
⇝✿✵•°•❀✵•﷽•✵❀•°•✵✿⇜            🌸 هفتاد بندی           حضـرت عـلـی عـلیـه‌السـلام            💢↶ بـنــــــــد ↷💢 ✧✾════✾✰✾════✾✧ 【اَللَّهُمَّ وَ أَسْتَغْفِرُکَ لِکُلِّ ذَنْبٍ مَالَأْتُ فِیهِ عَلَى أَحَدٍ مِنْ خَلْقِکَ أَوْ أَسَأْتُ بِسَبَبِهِ إِلَى أَحَدٍ مِنْ بَرِیَّتِکَ أَوْ زَیَّنَتْهُ لِی نَفْسِی أَوْ أَشَرْتُ بِهِ إِلَى غَیْرِی أَوْ دَلَلْتُ عَلَیْهِ سِوَایَ أَوْ أَصْرَرْتُ عَلَیْهِ بِعَمْدِی أَوْ أَقَمْتُ عَلَیْهِ بِجَهْلِی فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَاغْفِرْهُ لِی یَا خَیْرَ الْغَافِرِینَ】 بار خدایا🌷 از تو آمرزش می‌طلبم برای هر گناهی که در آن معاونت کردم علیه یکی از بندگانت یا دیگری را به سوی آن راهنمایی کردم و یا غیر خود را به سوی آن دلالت نمودم یا با تعمّد در آن اصرار ورزیدم یا از روی نادانی در آن مقیم شدم پس بر محمد و آلش درود فرست🌷 و اینگونه گناهانم را بیامرز ای بهترین آمرزندگان✨ ◽️▪️◽️▪️◽️▪️◽️▪️◽️ 🤲🏻 رَبَّنَا اغْفِرْ لِی وَلِوَالِدَیَّ وَلِلْمُؤْمِنِینَ یَوْمَ یَقُومُ الْحِسَابُ @qurantehran
🔹 دعای اهل وصال و اهل فراق 🔸 شرح فراز هشتم 🌺 اِلهی تَوَلَّ مِنْ اَمْری ما اَنْتَ اَهْلُهُ وَعُدْ عَلَیَّ بِفَضْلِکَ عَلی مُذْنِبٍ قَدْ غَمَرَهُ جَهْلُهُ دراین فراز از مناجات دو تقاضای معنوی قابل تأمل و درنگ وجود دارد که امام العارفین علی علیه السلام از حق تعالی طلب کرده و مسئلت می نماید؛ 1⃣ تدبیر امور را به خدا سپردن 🔻به حکم آیه مبارکه : كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتالُ وَ هُوَ كُرْهٌ لَكُمْ وَ عَسى‌ أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئاً وَ هُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَ عَسى‌ أَنْ تُحِبُّوا شَيْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ‌، [جهاد بر شما مقرّر شد، در حالى كه براى شما ناخوشایند است و چه بسا چيزى را ناخوش داريد، در حالى كه خير شما در آن است و چه بسا چيزى را دوست داريد، در حالى كه ضرر و شرّ شما در آن است. و خداوند (صلاح شما را) مى‌داند و شما نمى‌دانيد.] 🔺 به دلیل دانش محدودی که انسان دارد و باطن امور را نمی بیند بسیاری از امور را فکر می کند که به مصلحت است انجام می دهد ولی بعد کشف می شود که به هیچ وجه به مصلحت او نبوده است، و همچنین بسیاری از امور رافکر می کند که به مصلحت او نیست و آن را انجام نمی دهد و ترک می کند بعد کشف می شود که به مصلحت وی بوده، در این فراز از مناجات از حق تعالی درخواست می شود که حق تعالی که عالم به مصالح و مفاسد امور است توجه به بنده اش نموده و خود تدبیر سرنوشت امور را به عهده بگیرد تا سعادت دنیا وآخرت بنده ضعیفش تامین شود از همین رو امام‌ العارفین می فرماید: اِلهی تَوَلَّ مِنْ اَمْری ما اَنْتَ اَهْلُهُ :معبود من تدبیر امورم را آن گونه که شایسته توست به انجام رسان! 2⃣ به تفضل الهی داشتن در این مناجات بنده درخواست می کند گناهانی که بنده به دلیل جهل و نادانی در تمام عمرش مرتکب شده است حق تعالی تفضل نموده و مورد عفو قرار دهد از همین رو امام‌ العارفین در مناجاتش می فرماید: وَعُدْ عَلَیَّ بِفَضْلِکَ عَلی مُذْنِبٍ قَدْ غَمَرَهُ جَهْلُهُ: و فضل خود را به گنهکاری که غریقِ امواج جهالت است، بازگردان http://eitaa.com/qurantehran ادامه دارد...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺صفحه ۵۸۰ مصحف شریف 🌸 سوره مبارکه ━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━ @qurantehran
مؤسسهٔ قرآن و عترت علی بن موسی الرضا(ع)
#قرائت_روزانه_قرآن_کریم 🌺صفحه ۵۸۰ مصحف شریف 🌸 سوره مبارکه #انسان ━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━ @qurantehran
(بهرامپور) 26 - و پاسی‌ ‌از‌ شب‌ ‌را‌ ‌برای‌ ‌او‌ سجده‌ کن‌ و بخشی‌ طولانی‌ ‌از‌ شب‌ ‌او‌ ‌را‌ تسبیح‌ گوی‌ 27 - ‌به‌ تحقیق‌ اینان‌ دنیای‌ زود گذر ‌را‌ دوست‌ می‌دارند و روزی‌ گرانبار ‌را‌ پشت‌ سرشان‌ رها می‌کنند [و ‌به‌ فراموشی‌ می‌سپارند] 28 - ‌ما ‌آنها‌ ‌را‌ آفریدیم‌ و بندبندشان‌ ‌را‌ استوار کردیم‌، و ‌هر‌ وقت‌ بخواهیم‌ [‌آنها‌ ‌را‌ می‌بریم‌ و] ‌به‌ راحتی‌ امثالشان‌ ‌را‌ جایگزین‌ می‌کنیم‌ 29 - مسلما ‌این‌ [آیات‌] تذکاری‌ ‌است‌، ‌پس‌ ‌هر‌ ‌که‌ خواهد راهی‌ ‌به‌ سوی‌ پروردگار ‌خود‌ ‌در‌ پیش‌ گیرد 30 - و [‌این‌ ‌را‌] نمی‌خواهید مگر ‌آن‌ ‌که‌ ‌خدا‌ بخواهد، قطعا ‌خدا‌ دانای‌ حکیم‌ ‌است‌ 31 - ‌هر‌ ‌که‌ ‌را‌ خواهد ‌به‌ رحمت‌ خویش‌ درمی‌آورد و ‌برای‌ ظالمان‌ عذابی‌ دردناک‌ آماده‌ کرده‌ ‌است‌ 🌸سوره مبارکه مرسلات 🌸 🌺به نام خداوند بخشنده مهربان 🌺 1 - سوگند ‌به‌ فرستادگان‌ پی‌درپی‌، 2 - ‌که‌ سخت‌ توفنده‌اند، 3 - و سوگند ‌به‌ نشر دهندگان‌ ‌به‌ نشری‌ خاص‌، 4 - ‌که‌ ‌به‌ وضوح‌ و آشکار جدا کننده‌اند 5 - و وحی‌ ‌را‌ القا می‌کنند 6 - ‌برای‌ [اتمام‌ حجت‌ و رفع‌] بهانه‌ ‌ یا ‌ ‌برای‌ هشدار، 7 - ‌که‌ آنچه‌ وعده‌ داده‌ می‌شوید قطعا رخ‌ دادنی‌ ‌است‌ 8 - ‌پس‌ وقتی‌ ‌که‌ ستارگان‌ محو شوند، 9 - و آن‌گاه‌ ‌که‌ آسمان‌ شکافته‌ شود، 10 - و آن‌گاه‌ ‌که‌ کوه‌ها ‌از‌ جا کنده‌ شوند، 11 - و آن‌گاه‌ ‌که‌ ‌برای‌ پیامبران‌ تعیین‌ وقت‌ شود، 12 - ‌برای‌ چه‌ روزی‌ تعیین‌ وقت‌ ‌شده‌ ‌است‌! 13 - ‌برای‌ روز جدایی‌ [حق‌ ‌از‌ باطل‌] 14 - و تو چه‌ دانی‌ ‌که‌ روز جدایی‌ چیست‌! 15 - وای‌ ‌در‌ ‌آن‌ روز ‌بر‌ تکذیب‌ کنندگان‌! 16 - آیا ‌ما پیشینیان‌ ‌را‌ هلاک‌ نکردیم‌! 17 - سپس‌ پسینیان‌ [‌از‌ مجرمان‌] ‌را‌ ‌از‌ پی‌ ‌آنها‌ می‌فرستیم‌ 18 - ‌ما ‌با‌ مجرمان‌ چنین‌ می‌کنیم‌ 19 - وای‌ ‌در‌ ‌آن‌ روز ‌بر‌ تکذیب‌ کنندگان‌! @qurantehran
🌺 پیامبر (ص) می‌فرمایند: «لِکُلِّ شَیءٍ حِلیَةٌ وَ حِلیَةُ القرآنِ الصَّوتُ الحَسنُ» هرچیزی را زیوری باشد و زیور قرآن صدای خوش است. 📚اصول کافی ، جلد دوم @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔅السَّلامُ عَلَیْكَ یا بابَ اللَّهِ و َدَیّانَ دینِهِ... 🌱سلام بر تو ای دروازه ارتباط با خدا که جز از درگاه تو به ساحت او راهی نیست! 🌱و سلام بر تو ای حکمفرمای دین، که نیکان و بدان را سزا خواهی داد... ▫️"یک گره مانده و با دست تو وا خواهد شد دردِ ما با مدد عشق دوا خواهد شد..." آقا جان! دنیا بی [ تــــــو ] فقط‌ یک فصل‌ دارد...! تنهایـــــی...🍃 گل فروش مى گويد ... زمستان، فصل گل نرگس است، تا دَمِ عيد ... من فكر مى كنم، نرگس ... بهانه ايجاد فصل ها است. @qurantehran
Salam Bar Salam E4.mp3
1.44M
🎧 ✋ سلام بر سلام ✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: 🔸 [اگر] کسی معرفت پیدا کند، مسئله ظهور امام و غیبت امام را می‌فهمد. [در حقیقت] ما [او را] نمی‌بینیم، او ما را می‌بیند؛ ما کلامش را نمی‌شنویم، او کلام ما را می‌شنود... 📚 کتاب حضرت حجت عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف، ص١١۶ @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺نسل جوان 🎊را به جهان رهبری 💗جلوه ی توحيد، علی اکبری 🌺هر که هوای رخ احمد کند 🎊در تو تماشای پيمبـر کنـد ✨ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ اَيُّهَا الصِّدّيقُ الطَّيِّبُ، الزَّكِيُّ الْحَبيبُ الْمُقَرَّبُ، وَابْنُ رَيْحانَةِ رَسُولِ اللهِ، اَلسَّلامُ عَلَيْكَ مِنْ شَهيد مُحْتَسِب، وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكاتُهُ، ما اَكْرَمَ مَقامَكَ، وَاَشْرَفَ مُنْقَلَبَكَ، ..اَشْهَدُ اَ نَّكُمْ اَعْلامُ الدّينِ، وَنُجُومُ الْعالَمينَ. 💐 ولادت نورانی اشبه الناس برسول الله(صلی الله علیه و آله) ، مؤذن کربلا ، شهزاده علی اکبر (علیه السلام) را به ساحت مقدس حضرت بقیة الله الأعظم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و شیعیان و محبین آل الله تبریک و تهنیت عرض می نماییم. http://eitaa.com/qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 | جهاد تبیین در برابر محتوای دروغ 🔻 رهبر انقلاب: جوان امروزی اهل است؛ این خیلی نکته‌ی مهمّی است... بچّه‌های ما و جوانهای ما حرف دارند و این خاصیّت انقلاب اسلامی است... 🔹 این حقیقت را همچنان که ما میفهمیم، دشمن هم میفهمد؛ دشمن هم میفهمد که چشم و گوشِ جوانِ امروز باز است، حواسش جمع است، هوشمند است، قابل تحلیل است؛ چه کار میکند؟ دشمن که بیکار نمیماند؛ دشمن برای اینکه این حالت جوان ما را خنثی کند، شروع میکند محتوای ذهنی برای درست کردن؛ این حجم عظیم دروغها در شبکه‌های مجازی به خاطر این است. این همه دروغ، این همه خلاف واقع، این همه حرفهای انحرافی، این همه تهمت، برای این است که دشمن برای این ذهنِ فعّال محتوا درست کند. ۱۴۰۱/۸/۱۱ 🌹 به مناسبت سالروز ولادت باسعادت (علیه‌السلام) و eitaa.com/qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺نوزاد حسین جلوه اش مصطفویست دقت که کنی خَلقاً و خُلقاً نبویست 🌺تبریک بگویید به ارباب که او نامش،نسبش،خودش،جمالش علویست 🌼 درباره شخصیت و ویژگی‌های حضرت علی اكبر سلام الله علیه گفته شده كه وی جوانی خوش چهره، زیبا، خوش زبان و دلیر بود و از جهت سیرت و خلق و خوی و رخسار، شبیه ترین مردم به پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله بود و شجاعت و رزمندگی را از جدش علی ابن ابی طالب علیه السلام به ارث برده و جامع كمالات، محامد و محاسن بود. 📚منتهی الآمال صفحه ۶۰۱ 💥در روایتی به نقل از شیخ جعفر شوشتری در كتاب خصائص الحسینیه آمده است: اباعبدالله الحسین در روز عاشورا ؛ هنگامی كه علی اكبر را به میدان می فرستاد، به لشگر خطاب كرد و فرمود: ای قوم، شما شاهد باشید، پسری را به میدان می فرستم، كه شبیه ترین مردم از نظر خلقت و خوی و منطق به رسول الله صلی الله علیه وآله است بدانید هر زمان ما دلمان برای رسول الله صلی الله علیه و آله تنگ می شد نگاه به صورت این پسر می كردیم. 🌷میلاد حضرت‌ علی‌ اکبر (ع) و روز جوان بر همگان مبارک http://eitaa.com/qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻تفسیر سوره مبارکه 🔺 بخش چهارم أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیم ﴿إِذَا جَاءَکَ الْمُنَافِقُونَ قَالُوا نَشْهَدُ إِنَّکَ لَرَسُولُ اللَّهِ وَ اللَّهُ یَعْلَمُ إِنَّکَ لَرَسُولُهُ وَ اللَّهُ یَشْهَدُ إِنَّ الْمُنَافِقِینَ لَکَاذِبُونَ (۱) اتَّخَذُوا أَیْمَانَهُمْ جُنَّةً فَصَدُّوا عَن سَبِیلِ اللَّهِ إِنَّهُمْ سَاءَ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ (۲) ذلِکَ بِأَنَّهُمْ آمَنُوا ثُمَّ کَفَرُوْا فَطُبِعَ عَلَی قُلُوبِهِمْ فَهُمْ لاَ یَفْقَهُونَ﴾ این سوره که در مدینه نازل شد، بررسی و تحلیل اوضاع نفاق و منافقان است و جامعه اسلامی را بیدار می‌کند از این 🔻فرمود اینها وقتی به حضور پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) می‌رسند، می‌گویند ما شهادت می‌دهیم که تو پیامبر خدا هستی و خدا می‌داند که وجود مبارک آن حضرت پیامبر خداست و خداوند شهادت می‌دهد که منافقان دروغ می‌گویند. منافق وقتی به حضور حضرت می‌رسید نمی‌گفت: «إنّک رسول الله»، می‌گفت: ﴿نَشْهَدُ إِنَّکَ لَرَسُولُ اللَّهِ﴾؛ ما باور داریم که تو پیامبر هستی. 🔸ذات اقدس الهی برای تحلیل همه جانبه، فرمود رسالت پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) قطعی است؛ اما اینها می‌گویند ما باور داریم که تو رسول هستی، باور ندارند و این گزارش اینها دروغ است؛ آنها از رسالت حضرت خبر ندادند، از ایمان خود به رسالت خبر دادند، در حالی که مؤمن نبودند. از باور خود به رسالت خبر دادند، در حالی که باور نداشتند. 🔹 ﴿اتَّخَذُوا أَیْمَانَهُمْ جُنَّةً﴾؛ سوگندهای خود را سپر قرار دادند تا در هر حادثه‌ای از خطر برهند. ﴿اتَّخَذُوا أَیْمَانَهُمْ جُنَّةً﴾ و این شهادت هم صبغه یمینی دارد. برخی‌ها خواستند بگویند منظور از این أیمان که جمع یمین به معنای سوگند است، ناظر به این شهات نیست ناظر به سوگندهایی است که اینها هر از چند گاهی در سایه این سوگند خودشان را حفظ می‌کنند. در سوره مبارکه « » چند جا از سوگند اینها سخن به میان آمده است، اینها پشت سر هم سوگند یاد می‌کنند؛ آیه ۵۶ سوره مبارکه «توبه» این است: ﴿وَ یَحْلِفُونَ بِاللّهِ إِنَّهُمْ لَمِنکُمْ﴾؛ به خدا سوگند یاد می‌کنند که اینها جزء شما مؤمنین‌ هستند؛ اما ﴿وَ مَا هُمْ مِنکُمْ﴾؛ اینها جزء شما مؤمنین نیستند. ﴿وَ لکِنَّهُمْ قَوْمٌ یَفْرَقُونَ﴾؛ هم از شما جدا میباشند هم هستند. 👈 در همان سوره مبارکه «توبه» بخش‌هایی هم هست که از اینها سخن به میان آمده؛ چند جا دارد اینها بیجا سوگند یاد می‌کنند. آیه ۶۲ سوره مبارکه «توبه» این است که ﴿یَحْلِفُونَ بِاللّهِ لَکُمْ لِیُرْضُوکُمْ﴾؛ اینها سوگند یاد می‌کنند تا رضایت شما را جلب بکنند که همین است که ﴿اتَّخَذُوا أَیْمَانَهُمْ جُنَّةً﴾، ﴿لِیُرْضُوکُمْ﴾؛ اما ﴿وَ اللّهُ وَ رَسُولُهُ أَحَقُّ أَن یُرْضُوهُ إِن کَانُوا مُؤْمِنِینَ﴾، اگر واقعاً مؤمن‌ هستند باید و را جلب بکنند، نه برای سوگند یاد کنند. اینها سوگند یاد می‌کنند که از خطر شما و حکومت در امان باشند. این در آیه ۶۲ سوره مبارکه «توبه» بود. @qurantehran
🔻تفسیر سوره مبارکه 🔺 ادامه 👆👆 بخش چهارم 🔸در همان سوره مبارکه «توبه» که بسیاری از آیات مربوط به نفاق است آیه ۷۴ آن سوره این است که ﴿یَحْلِفُونَ بِاللّهِ مَا قَالُوا وَ لَقَدْ قَالُوا کَلِمَةَ الْکُفْرِ وَ کَفَرُوا بَعْدَ إِسْلاَمِهِمْ وَ هَمُّوا بِمَا لَمْ یَنَالُوا﴾؛ اینها سوگند یاد می‌کنند که آن حرف را نزدند، در حالی که آن حرف کفرآمیز را زدند. به حسب ظاهر ایمان آوردند، به حسب باطن مؤمن نبودند. این تکرار حلف که از اینها به عنوان ﴿حَلاَّفٍ مَهِینٍ﴾ یاد می‌شود، برای اینکه اینها سوگند را سپر نجات از خطر قرار دادند، ﴿اتَّخَذُوا أَیْمَانَهُمْ جُنَّةً﴾؛ لذا ﴿فَصَدُّوا عَن سَبِیلِ اللَّهِ﴾، 🔹گرچه این «صدّوا» به حسب ظاهر متعدی است اما درباره این «صدّ» با «صاد» معنا کردند که «انصرفوا بأنفسهم و صرفوا غیرهم» یعنی آنها که خودشان از دین منصرف می‌شوند و دیگران را از دین منصرف می‌کنند. اینها را می‌گویند «صدّ عن سبیل الله» کردند. یعنی خودشان هستند را هم منصرف می‌کنند. 🔺 ﴿فَصَدُّوا عَن سَبِیلِ اللَّهِ إِنَّهُمْ سَاءَ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ﴾؛ کار بسیار بدی کردند، چرا؟ ﴿ذلِکَ بِأَنَّهُمْ آمَنُوا ثُمَّ کَفَرُوْا فَطُبِعَ عَلَی قُلُوبِهِمْ فَهُمْ لاَ یَفْقَهُونَ﴾، اینکه دارد اینها ایمان آوردند و کفر ورزیدند، اینها از سنخ ارتداد نبود. البته ممکن است در جمع منافقان کسانی باشند که اوّل ایمان آورده باشند بعد کفر ورزیده باشند؛ لکن غالب اینها اصلاً ایمان نیاوردند. اینکه دارد: ﴿بِأَنَّهُمْ آمَنُوا﴾، یعنی ظاهراً ﴿ثُمَّ کَفَرُوْا﴾، یعنی باطناً. 👈 سیره اینها را در سوره مبارکه «بقره» به صورت روشن بیان کرده؛ ➖ فرمود وقتی به منافقان می‌گویند که ﴿لاَ تُفْسِدُوا فِی الأرْضِ﴾، می‌گویند: ﴿نَحْنُ مُصْلِحُونَ﴾؛ یعنی: ﴿وَ إِذَا قِیلَ لَهُمْ لاَتُفْسِدُوا فِیْ الأرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ﴾، بعد می‌فرماید: ﴿أَلاَ إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَ لکِنْ لاَ یَشْعُرُونَ﴾، [آیه ۱۱ و۱۲ سوره بقره] آن‌گاه فرمود: ﴿وَ إِذَا قِیلَ لَهُمْ آمِنُوا کَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ کَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ﴾؛ وقتی به اینها گفته می‌شود به خدا و قیامت ، می‌گویند اینها که مؤمن‌اند میباشند، هستند، ما روشنفکر هستیم منوّرالفکر هستیم. اینها هستند، ما عاقل هستیم. ما چرا کار سفیهانه انجام بدهیم؟ ❗️کسی که دین را ـ معاذالله ـ می‌داند، می‌داند، این دیگر اوّل ایمان و بعد کفر نیست، این از همان اوّل کافر است؛ منتها لساناً ایمان می‌آورد باطناً کافر است، این می‌شود نفاق. 🔻 قرآن کریم عقل و سفه را مشخص کرده است نمونه عقل را انبیا دانستند، روش وجود مبارک ابراهیم خلیل(سلام الله علیه) را عقل دانستند بعد فرمود: ﴿وَ مَنْ یَرْغَبُ عَنْ مِلَّةِ إِبْراهیمَ إِلاَّ مَنْ سَفِهَ نَفْسَه﴾؛ کسی که خود را نشناسد سفیه است. یک بیان لطیفی سیدنا الاستاد(رضوان الله علیه) دارد که «مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَدْ عَرَفَ رَبَّهُ»، این حدیث نورانی به منزله عکس نقیض آیه سوره «حشر» است. ﴿لاَ تَکُونُوا کَالَّذِینَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنسَاهُمْ أَنفُسَهُمْ﴾، اگر کسی خدا را فراموش کرد، کیفرش این است که خودش را فراموش می‌کند به فکر همه چیز هست مگر به فکر خودش. به فکر هست به فکر هست به فکر است؛ اما به فکر خودش نیست که من چه کار باید بکنم؟ من که نمی‌پوسم، من با مرگ از پوست به درمی‌آیم، کجا می‌خواهم بروم؟ این به فکر همه چیز است مگر به . پس ﴿لاَ تَکُونُوا کَالَّذِینَ نَسُوا اللَّهَ﴾، اگر کسی ـ خدای ناکرده ـ راه خدا را فراموش کرد، کیفرش این است که ﴿فَأَنسَاهُمْ أَنفُسَهُمْ﴾، بدترین خطر این است که خدا اینها را از یاد خودشان می‌برد، پس اینها به یاد خودشان نیستند. @qurantehran
🔻تفسیر سوره مبارکه 🔺 ادامه 👆👆 بخش چهارم 🔸فرمایش سیدنا الاستاد (علامه طباطبایی) این است که این حدیث نورانی اهل بیت که فرمود: «مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَدْ عَرَفَ رَبَّهُ»، این به منزله عکس نقیض آن آیه است. آیه این است که ﴿لاَ تَکُونُوا کَالَّذِینَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنسَاهُمْ أَنفُسَهُمْ﴾، پس اگر کسی خودش را فراموش نکند؛ یعنی «مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ»، ؛ یعنی «یعرف ربّه». آن حدیث به منزله عکس نقیض این آیه است. 🔺 آن‌گاه مسئله را هم به وسیله همین آیه نورانی ﴿وَ مَنْ یَرْغَبُ عَنْ مِلَّةِ إِبْراهیمَ إِلاَّ مَنْ سَفِهَ نَفْسَه﴾ مشخص کرد. فرمود کسی که راه خلیل حق را طی نکند سفیه است. کسی که پیرو خلیل حق باشد عاقل است. ﴿وَ مَنْ یَرْغَبُ﴾، این «رغب» وقتی با کلمه «عن» استعمال بشود؛ یعنی اعراض. اگر با «فی» استعمال بشود؛ یعنی میل. ﴿وَ مَنْ یَرْغَبُ عَنْ مِلَّةِ إِبْراهیمَ إِلاَّ مَنْ سَفِهَ نَفْسَه﴾، سفاهت این است. اینها می‌گویند پیروی راه خلیل، سفاهت است: ﴿وَ إِذَا قِیلَ لَهُمْ آمِنُوا کَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ کَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ﴾؟ آن‌گاه ذات اقدس الهی می‌فرماید: ﴿أَلاَ إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ﴾، چرا؟ چون ما راه عقل را معین کردیم: ﴿وَ لَقَدْ آتَیْنَا إِبْرَاهِیمَ رُشْدَهُ مِن قَبْلُ﴾؛ او را رشید و عاقل معرفی کردیم، براهین او را هم عقلی دانستیم. پس اگر کسی بخواهد راه خلیل حق نرود است. ﴿أَلاَ إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ﴾؛ منتها علم به سفاهت ندارند، نمی‌دانند سفیه هستند. 🔹اگر در اوایل سوره مبارکه «نساء» فرمود: ﴿لا تُؤْتُوا السُّفَهاءَ أَمْوالَکُمُ الَّتی‏ جَعَلَ اللَّهُ لَکُمْ قِیاماً﴾؛ یعنی کسی که راه خلیل حق را طی نکند نمی‌تواند دارای اقتصاد اسلامی باشد. کسی که عاقل نباشد، بیراهه برود، این سفیه است. فرمود مالتان را، اموال بیت‌المال را دست این گروه ندهید، چون اینها سفیه هستند. اگر سفه در قرآن مشخص شد این است. منافق را سفیه می‌داند. آنکه ظاهر و باطنش یکسان نیست، ظاهراً انقلابی است باطناً نیست. ظاهراً به نظام معتقد است باطناً نیست، این است، ﴿لا تُؤْتُوا السُّفَهاءَ أَمْوالَکُمُ﴾، اموالتان را به دست این منافقان نسپرید. ﴿أَلاَ إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَ لکِن لاَ یَعْلَمُونَ﴾. ادامه دارد... @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
- مثلث ی گنهکاران ✅ حجت الاسلام قرائتی 💠 پيامبر اکرم صلّی اللّه علیه و آله 🔹طوبَى لِمَنْ وَجَدَ فِي صَحِيفَةِ عَمَلِهِ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ تَحْتَ كُلِّ ذَنْبٍ «أَسْتَغْفِرُ اَللَّهَ» 🔸خوشا به حال آن كس كه روز قيامت، در نامه عملش زير هر گناهى يك «استغفراللّه » بيابد (يعنى پس از هر گناه، توبه كرده باشد). 📗 بحارالأنوار ج۵ ، ص۳۲۹ @qurantehran
⇝✿✵•°•❀✵•﷽•✵❀•°•✵✿⇜            🔸 هفتاد بندی           حضـرت عـلـی عـلیـه‌السـلام            💢↶ بـنــــــــد ↷💢 ✧✾════✾✰✾════✾✧ 【اَللَّهُمَّ وَ أَسْتَغْفِرُکَ لِکُلِّ ذَنْبٍ خُنْتُ فِیهِ أَمَانَتِی أَوْ بَخَسْتُ فِیهِ بِفِعْلِهِ نَفْسِی أَوْ أَخْطَأْتُ بِهِ عَلَى بَدَنِی أَوْ آثَرْتُ فِیهِ شَهَوَاتِی أَوْ قَدَّمْتُ فِیهِ لَذَّاتِی أَوْ سَعَیْتُ فِیهِ لِغَیْرِی أَوِ اسْتَغْوَیْتُ إِلَیْهِ مَنْ تَابَعَنِی أَوْ کَاثَرْتُ فِیهِ مَنْ مَنَعَنِی أَوْ قَهَرْتُ عَلَیْهِ مَنْ غَالَبَنِی أَوْ غَلَبْتُ عَلَیْهِ بِحِیلَتِی أَوِ اسْتَزَلَّنِی إِلَیْهِ مَیْلِی فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَاغْفِرْلِی یَا خَیْرَ الْغَافِرِینَ】 بار خدایا🌷 از تو آمرزش می‌طلبم برای هر گناهی که به امانت خویش در آن خیانت کردم یا با انجام دادن آن از ارزش نفس خود کاستم یا با آن بر بدنم صدمه وارد کردم یا شهواتم را بر آن برگزیدم یا لذت‌هایم را در آن مقدم داشتم یا برای دیگری در آن تلاش نمودم یا آن کس را که از من پیروی می‌نمود اغوا نمودم و به سوی آن کشاندم یا علیه کسی که مرا از آن منع می‌کرد لشکرکشی کردم تا بر او چیره شوم یا با قهر بر کسی که می‌خواست بر من غلبه کند یا با حیله و نیرنگ بر او دست یافتم یا میلم مرا به سوی آن لغزانید پس بر محمد و آلش درود فرست🌷 و اینگونه گناهانم را بیامرز ای بهترین آمرزندگان✨ ◽️▪️◽️▪️◽️▪️◽️▪️◽️ 🤲🏻 رَبَّنَا اغْفِرْ لِی وَلِوَالِدَیَّ وَلِلْمُؤْمِنِینَ یَوْمَ یَقُومُ الْحِسَابُ @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹 دعای اهل وصال و اهل فراق 🔸 شرح فراز نهم 🌺🍃 اِلهی قَد سَتَرْتَ عَلیَّ ذُنُوبا فِی الدُّنْیا وَ اَنَا اَحْوَجُ اِلی سَتْرِها عَلَیَّ مِنْکَ فِی الْاُخْری اِذْلَمْ تُظْهِرْها لِاَحَدٍ مِنْ عِبادِکَ الصّالحینَ فَلا تَفْضَحْنی یَوْمَ القِیامَةِ عَلی رُئُوسِ الْاَشهادِ در این فراز از مناجات نیز دو نکته دقیق وجود دارد تامل و درنگ در آن می تواند ما را به پیام معنوی و عرفان آن برساند؛ 1⃣ ستار العیوب بودن خدا در دنیا نکته‌ اول این است خداوند متعال با اینکه قدرت دارد گناهانی که بنده اش در این دنیا مرتکب می شود افشاء کند و او را از چشم همه ساقط کند ولی به دلیل اینکه است چنین کاری را نمی کند، بلکه عیوب بنده اش را از چشم دیگران می پوشاند و به او آبرو می دهد و عزیزش نگه می دارد از همین رو امام‌ العارفین اینگونه مناجات می کند: اِلهی قَد سَتَرْتَ عَلیَّ ذُنُوبا فِی الدُّنْیا معبود من! همانا گناهانم را در دنیا پوشانیدی ... 2⃣ ستارالعیوب خداوند متعال در آخرت نکته دوم در این فراز این است که حق تعالی با اینکه می توانست گناه و جرم بنده اش را برای دیگران افشاء کند و او را از چشم دیگران ساقط کند و آبرویی برایش باقی نگذارد ولی به دلیل پرده پوشی کرد و عزیزش نگه داشت، با استناد به همین صفت زیبای از حق تعالی می خواهد در که به مراتب نیاز بیشتری به این پرده پوشی دارد گناهان پنهان در دنیا را در آخرت برای دیگران افشاء نکند، چرا که در دنیا ممکن بود به دلیل گذشت زمان، یا اقدامات خیری که عبد انجام می داد خطای عبد ازصفحه ذهن مردم پاک می شد و فراموش می گردید ولی در آخرت چنین راهی وجود ندارد، اگر خداوند گناه عبدش را برملا کند همه آبرویی که حق تعالی با پرده پوشی از گناه به وی داده یک باره از بین می رود و او در نزد همه ساقط می شود ازهمین رو در این فراز امام العارفین اینگونه مناجات می کند: 🍀 وَ اَنَا اَحْوَجُ اِلی سَتْرِها عَلَیَّ مِنْکَ فِی الْاُخْری اِذْلَمْ تُظْهِرْها لِاَحَدٍ مِنْ عِبادِکَ الصّالحینَ فَلا تَفْضَحْنی یَوْمَ القِیامَةِ عَلی رُئُوسِ الْاَشهادِ: ☘ و من به این پرده پوشی، درآخرت محتاج ترم. همانا در دنیا، حتی نزد بندگان شایسته ات نیز، گناهانم رافاش نکردی، پس در روز قیامت، نزد آنها که شاهد می باشند رسوایم مفرما http://eitaa.com/qurantehran ادامه دارد...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا