دعایولادتامامحسین۳شعبان۩سماواتی2.mp3
2.19M
🎙 با نوای حاج مهدی سماواتی
دعای ولادت امام حسین (ع) در روز سوم شعبان:
❇️ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسأَلُكَ بِحَقِّ المَولُودِ فِي هَذَااليَومِ المَوعُودِ
بشَهَادَتِهِ قَبلَ استِهلاَلِهِ وَ وِلاَدَتِهِ بكَتهُ السَّمَاءُ وَ مَن فِيهَا وَ الأَرضُ وَ مَن عَلَيهَا وَ لَمَّا يَطَأ لاَبَتَيهَا
قتِيلِ العَبرَةِ وَ سَيِّدِ الأُسرَةِ المَمدُودِبِالنُّصرَةِ يَومَ الكَرَّةِ
المُعَوَّضِ مِن قَتلِهِ أَنَّ الأَئِمَّةَ مِن نَسلِهِ
والشِّفَاءَ فِي تُربَتِهِ وَ الفَوزَ مَعَهُ فِي أَوبَتِهِ والأَوصِيَاءَ مِن عِترَتِهِ بَعدَ قَائِمِهِم وَ غَيبَتِهِ
حتَّى يُدرِكُوا الأَوتَارَ وَ يَثأَرُوا الثَّارَوَيُرضُوا الجَبَّارَ
ويَكُونُواخَيرَأَنصَارٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيهِم مَعَ اختِلاَفِ اللَّيلِ وَالنَّهَار
اللَّهُمَّ فَبِحَقِّهِم إِلَيكَ أَتَوَسَّلُ وَ أَسأَلُ سؤَالَ مُقتَرِفٍ مُعتَرِفٍ مُسِيءٍ إِلَى نَفسِهِ مِمَّا فَرَّطَ فِي يَومِهِ وَأَمسِهِ
يسأَلُكَ العِصمَةَ إِلَى مَحَلِّ رَمسِهِ
اللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ عِترَتِهِ وَ احشُرنَا فِي زُمرَتِهِ
و بَوِّئنَا مَعَهُ دَارَ الكَرَامَةِ وَ مَحَلَّ الإِقَامَةِ
اللَّهُمَّ وَ كَمَاأَكرَمتَنَا بِمَعرِفَتِهِ فَأَكرِمنَابِزُلفَتِهِ وَارزُقنَا مُرَافَقَتَهُ وَ سَابِقَتَهُ
واجعَلنَا مِمَّن يُسَلِّمُ لِأَمرِهِ وَ يُكثِرُ الصَّلاَةَ عَلَيهِ عِندَ ذِكرِهِ
وعَلَى جَمِيعِ أَوصِيَائِهِ وَ أَهلِ أَصفِيَائِهِ المَمدُودِينَ مِنكَ بِالعَدَدِالاِثنَي عَشَرَ النُّجُومِ الزُّهَرِ وَالحُجَجِ عَلَى جَمِيعِ البَشَرِ
اللَّهُمَّ وَهَب لَنَافِي هَذَااليَومِ خَيرَ مَوهِبَة...
💫قدم به ساحت جهان زدند:
٣هم قدم،٣هم قسم،٣هم سخن،٣هم نشین،٣همسفر،٣هم هدف،٣هم نظر،٣بی قرین،٣دلربا،٣جان به كف،٣هم ندا،٣ نازنین،
یكی پدر،🔆یكی پسر،🔆یكی عموی مه جبین
🌸 در روز #میلاد_امام_حسین(ع) صلوات خاصه حضرت فراموش نشه🌸
@qurantehran
مقام معظم رهبری:
با قطعِ نظر از سوّم شعبان، ما وارد ماه شعبان شدیم. ماه عبادت، ماه توسّل، ماه مناجات؛ فصل مناجات با خدای متعال، فصل مرتبط كردن این دلهای پاكْ با معدن عظمت، با معدن نور؛ این را قدر باید دانست. این مناجات شعبانیّه یك تحفهای است كه در اختیار ما قرار داده شده است. خب ما دعا خیلی داریم، همهی این دعاها هم پر از مضامین عالی است، امّا بعضی یك برجستگی خاصّی دارند. من از امام بزرگوار (ره) سؤال كردم، گفتم در میان این دعاهایی كه از ائمّه علیهمالسّلام رسیده است، شما به كدام دعا بیشتر علاقهمندید و دلبستهاید؟ فرمودند به دعای كمیل و مناجات شعبانیّه؛ به این دو دعا. امام یك دلِ متوجّه به خدا بود، اهل توسّل بود، اهل تضرّع بود، اهل خشوع بود، اهل اتّصال با مبدأ بود؛ وسیلهی بهتر در چشم او، این دو دعا بود: دعای كمیل، مناجات شعبانیّه. وقتی انسان مراجعه میكند به این دو دعا، دقّت میكند، میبیند چقدر هم شبیه همند این دو دعا؛ شباهتهای زیادی به هم دارند؛ مناجات انسان خاشع، مناجات انسان متوكّل به خدا؛ كَاَنّی بِنَفسی واقِفَةٌ بَینَ یَدَیك، وَ قَد اَظَلها حُسنُ تَوَكُّلی عَلَیك، فَقُلتَ ما اَنتَ اَهلُه، وَ تَغَمَّدتَنی بِعَفوِك؛ امید، امید به مغفرت الهی، به رحمت الهی، به توجّه الهی، بلندهمّتیِ در درخواست از پروردگار؛ اِلهی هَب لی كَمالَ الانقِطاعِ اِلَیك، و اَنِر اَبصارَ قُلوبِنا بِضیاءِ نَظَرِها اِلَیك.
ماه شعبان یك چنین ماهی است؛ دلهای پاك، دلهای نورانی، دلهای جوان، از این موقعیّت بهره بگیرند، استفاده كنند، رابطهتان را با خدا قوی كنید.۱۳۹۲/۰۳/۲۲
@qurantehran
مؤسسهٔ قرآن و عترت علی بن موسی الرضا(ع)
#مناجات شعبانیه ـ بخش دوم 🎤مهدی رسولی 🌸 تَغَمَّدْتَنِي بِعَفْوِكَ إِلَهِي إِنْ عَفَوْتَ فَمَنْ أَوْ
03.mp3
2.08M
#مناجات شعبانیه ـ بخش سوم
🎤محمود کریمی
فَاقْبَلْ عُذْرِي يَا أَكْرَمَ مَنِ اعْتَذَرَ إِلَيْهِ الْمُسِيئُون
إِلَهِي لا تَرُدَّ حَاجَتِي وَ لا تُخَيِّبْ طَمَعِي وَ لا تَقْطَعْ مِنْكَ رَجَائِي وَ أَمَلِي إِلَهِي لَوْ أَرَدْتَ هَوَانِي لَمْ تَهْدِنِي وَ لَوْ أَرَدْتَ فَضِيحَتِي لَمْ تُعَافِنِي إِلَهِي مَا أَظُنُّكَ تَرُدُّنِي فِي حَاجَةٍ قَدْ أَفْنَيْتُ عُمُرِي فِي طَلَبِهَا مِنْكَ إِلَهِي فَلَكَ الْحَمْدُ أَبَداً أَبَداً دَائِماً سَرْمَداً يَزِيدُ وَ لا يَبِيدُ كَمَا تُحِبُّ وَ تَرْضَى إِلَهِي إِنْ أَخَذْتَنِي بِجُرْمِي أَخَذْتُكَ بِعَفْوِكَ وَ إِنْ أَخَذْتَنِي بِذُنُوبِي أَخَذْتُكَ بِمَغْفِرَتِكَ وَ إِنْ أَدْخَلْتَنِي النَّارَ أَعْلَمْتُ أَهْلَهَا أَنِّي أُحِبُّكَ إِلَهِي إِنْ كَانَ صَغُرَ فِي جَنْبِ طَاعَتِكَ عَمَلِي فَقَدْ كَبُرَ فِي جَنْبِ رَجَائِكَ أَمَلِي إِلَهِي كَيْفَ أَنْقَلِبُ مِنْ عِنْدِكَ بِالْخَيْبَةِ مَحْرُوماً وَ قَدْ كَانَ حُسْنُ ظَنِّي بِجُودِكَ أَنْ تَقْلِبَنِي بِالنَّجَاةِ مَرْحُوما إِلَهِي وَ قَدْ أَفْنَيْتُ عُمُرِي فِي شِرَّةِ السَّهْوِ عَنْكَ وَ أَبْلَيْتُ شَبَابِي فِي سَكْرَةِ التَّبَاعُدِ مِنْكَ إِلَهِي فَلَمْ أَسْتَيْقِظْ أَيَّامَ اغْتِرَارِي بِكَ وَ رُكُونِي إِلَى سَبِيلِ سَخَطِكَ...
@qurantehran
#قرائت_روزانه_قرآن_کریم
🌺صفحه ۴۸۹ مصحف شریف
🌸 سوره مبارکه #شوری و #زخرف
@qurantehran
╰━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━╯
📇 تفسیر سوره مبارکه #شوری ـ آیه۵۲
📚 مفسر: علامه محمدحسین #طباطبایی ـ (تفسیر المیزان)
🔸" وَ كَذلِكَ أَوْحَيْنا إِلَيْكَ رُوحاً مِنْ أَمْرِنا ما كُنْتَ تَدْرِي مَا الْكِتابُ وَ لَا الْإِيمانُ ..." 🔹از ظاهر سياق برمى آيد كه كلمه "كذلك" اشاره باشد به آنچه در آيه قبلى بود كه وحى را به سه قسمت تقسيم مى نمود. روايات بسيارى هم اين ظهور را تاييد مى كنند، چون در آن روايات آمده كه رسول خدا (ص) همانطور كه با وساطت جبرئيل- كه قسم سوم از وحى است- وحى الهى را مى گرفت، همچنين گاهى در خواب- كه از مصاديق قسم دوم است- آن را دريافت مى كرد، و گاهى هم بدون واسطه آن را تلقى مى فرمود كه همان قسم اول است.
🔸و مراد از اينكه فرمود:" وحى كرديم به تو روحى را"- به طورى كه گفته اند- همان وحى قرآن است، و صاحبان اين قول جمله" وَ لكِنْ جَعَلْناهُ نُوراً ..." را مؤيد گفتار خود گرفته، و گفته اند: به همين جهت بايد بگوييم مراد از روح، قرآن است.
🔹ليكن دو #اشكال بر اين تفسير متوجه است:
➖اول اينكه هيچ شكى نيست در اين كه كلام در سياق بيان اين حقيقت است كه: اى پيامبر آنچه از معارف و شرايع كه هم خودت دارى و هم مردم را به سوى آن دعوت مى كنى از خود تو نيست، و تو چنان نبودى كه از پيش خودت آنها را دريابى، و به علم خودت كشف كنى، بلكه هر چه از اين مقوله دارى از ناحيه ما است كه به وسيله وحى بر تو نازل كرديم.
🔸در اين معنا هيچ شكى نيست، و بنا بر اينكه سياق كلام سياق افاده اين معنا باشد اگر مراد از وحى كه وحى شده #قرآن مى بود بايد در جمله" ما كُنْتَ تَدْرِي مَا الْكِتابُ وَ لَا الْإِيمانُ" تنها به ذكر كتاب اكتفاء مى فرمود و ديگر حاجتى به ذكر ايمان نبود، چون گفتن قرآن شامل ايمان هم مى شد.
🔹مراد از اين كه مى فرمايد:" تو خودت درايت و فهم حقايق كتاب را نداشتى" اين است كه معارف جزئى عقايد و شرايع عمليش را كه در كتاب آمده خودت قبلا نمى دانستى. و درست هم هست، براى اينكه خداى تعالى بعد از نبوت و وحى علم به اين جزئيات را به او داد.
🔸و مراد از اينكه فرمود:" و تو نمى دانستى ايمان چيست" اين است كه تو واجد ايمان و التزام تفصيلى به يك يك معارف حقه و اعمال صالح نبودى. و اگر بپرسى چرا ايمان را به اعمال صالح تفسير كردى؟ مى گوييم در قرآن كريم اين استعمال آمده، و فرموده:" وَ ما كانَ اللَّهُ لِيُضِيعَ إِيمانَكُمْ"
🔹پس معناى آيه چنين مى شود: تو قبل از وحى روح، علمى به كتاب و معارف و شرايعى كه در آن است نداشتى، و متصف به اين ايمان كه بعد از وحى دارا شدى نبودى، و ايمان و التزام به يك يك عقايد و اعمال دينى نداشتى. و بنا بر اين آيه مورد بحث منافات ندارد با اينكه آن جناب قبل از بعثت هم ايمان به خدا داشته باشد و اعمالش همه صالح باشد، چون آنچه در اين آيه نفى شده علم به تفاصيل و جزئيات معارفى است كه در كتاب آمده، و نيز التزام اعتقادى و عملى به آن معارف.
🔸با اين بيان، استدلالى كه بعضى به اين آيه كرده اند كه" رسول خدا (ص) قبل از بعثت ايمان نداشته" رد مى شود.
و جاى هيچ شكى نيست كه حال رسول خدا (ص) قبل از بعثت با حال آن جناب در بعد از بعثت فرق داشته است.
🔹" وَ لكِنْ جَعَلْناهُ نُوراً نَهْدِي بِهِ مَنْ نَشاءُ مِنْ عِبادِنا"- ضمير در كلمه" جعلناه" به روح برمى گردد. و مراد از اينكه فرمود" من نشاء" در فرضى كه مراد از روح قرآن باشد رسول خدا (ص) و مؤمنين به آن جناب خواهد بود، چون همه آنان از نور قرآن بهره مند شده و اهتداء مى يابند.
➖ و اما اگر مراد از آن، روح امرى باشد، در آن صورت مراد از كلمه" من نشاء" تمامى انبياء و گروندگان از امتهايشان خواهد بود، چون خداى تعالى به وسيله وحى اين روح به انبياء دو كار انجام داده،
🔸 يكى اينكه انبياء و امتهاى ايشان را به اين وسيله هدايت نموده،
🔸و ديگر اينكه انبياء را تسديد و تاييد نموده و به اعمال صالح هدايت و ارشاد فرموده است.
🔹و بنا بر اين فرض، آيه شريفه در مقام #تصديق رسول خدا (ص) مى باشد، آن جناب را در #ادعاى رسالتش و اينكه كتابش از ناحيه خدا و به وحى او است تصديق مى كند. و نيز در ادعايش به اينكه خودش به آنچه مردم را بدان دعوت مى كند ايمان دارد، تصديق مى نمايد.
🔸" وَ إِنَّكَ لَتَهْدِي إِلى صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ"- اين جمله اشاره است به اينكه آنچه پيامبر اسلام مردم را به سويش هدايت مى كند صراط مستقيم است، و همان چيزى است كه خدا مردم را به سويش هدايت مى كند، پس هدايت خدا و رسول خدا (ص) يك هدايت است، و دعوتشان يك دعوت است.
@qurantehran
@dars_akhlaq.mp3
6.2M
🌸🎙 مرحوم شیخ احمد کافی (ره)
⭕️ موضوع: داستان ولادت حضرت عباس علیه السلام
🌸کریم باوفا، آقا ابوالفضل
خداوند سخا، آقا ابوالفضل
دلی دارم که نذر مرقد توست
🌸ببر تا کربلا، آقا ابوالفضل
#میلاد_حضرت_ابوالفضل(ع) و روز جانباز مبارک باد.
@qurantehran
دیروز قمر دور زمین میگردید
امشب زمین دور قمر میگردد
✍ خواستم جمله ای درباره جانبازان و تبریک روز جانباز بنویسم، ولی حال و روز یک جانباز را فقط خودش و خانواده اش درک میکنند و بس!
فقط به همین جمله بسنده می کنم که: #امنیت و #راحتی امروز ما مدیون خون #شهدا و #جانبازی شماست.
🌸 روزتون مبارک🌸
@qurantehran
🌸از بس به نام مادر تو ماه و سال ماست
آغشته با دعای تو رزق حلال ماست
🌸شد مادرت عروس علی، خوش بحال ماست
ایرانی است مادر تو، این مدال ماست
#میلاد_امام_سجاد(ع) مبارک باد
@qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹ببینید| شرح حدیث اخلاق از #حضرت_سجاد توسط رهبر انقلاب
💐آثار دنيوی و اخروی سخن نیکو:
🔸افزايش رزق
🔹تأخير در اجل انسان
🔸محبوبيت درميان خانواده
🔹ورود به بهشت
@qurantehran
🔺مقام معظم رهبری:
💠 در قرآن، ظلم به نفس در آیات متعددی تکرار شده. خب، ظلم، نقطهی مقابلش عدل است. در دعای کمیل میخوانیم: «ظلمت نفسی»
در مناجات شریف شعبانیه عرض میکنیم: «قد جرت علی نفسی فی النّظر لها فلها الویل ان لم تغفر لها»
گناهان، لغزشها، رفتن به دنبال شهوات، رفتن به دنبال اهواء، دور شدن از توجه و تذکر و خشوع در مقابل پروردگار، ظلم به خود است. این هم یک عرصهی مهمی است. ما وقتی که در باب عدالت بحث میکنیم - عدالت در روابط اجتماعی، عدالت در تشکیل نظام اجتماعی - نمیتوانیم از عدالت نسبت به خودمان غفلت کنیم. به خودمان هم باید ظلم نکنیم. به خودمان هم بایستی عدل بورزیم. نقطهی مقابلِ این «قد جرت علی نفسی»، همان عدل است. جور نکنیم، عدل داشته باشیم. اگر خدای متعال توفیق بدهد که ما از این ظلم اجتناب کنیم، بنده امید فراوانی دارم که توفیق خواهد داد که در محیط جامعه هم انشاءاللَّه بتوانیم عدل را برقرار کنیم
۱۳۹۰/۰۲/۲۷
@qurantehran
مؤسسهٔ قرآن و عترت علی بن موسی الرضا(ع)
#مناجات شعبانیه ـ بخش سوم 🎤محمود کریمی فَاقْبَلْ عُذْرِي يَا أَكْرَمَ مَنِ اعْتَذَرَ إِلَيْهِ الْمُ
04.mp3
3.27M
#مناجات شعبانیه ـ بخش چهارم
🎤میثم مطیعی
إِلَهِي وَ أَنَا عَبْدُكَ وَ ابْنُ عَبْدِكَ قَائِمٌ بَيْنَ يَدَيْكَ ادخالی بِكَرَمِكَ إِلَيْكَ إِلَهِي أَنَا عَبْدٌ أَتَنَصَّلُ إِلَيْكَ مِمَّا كُنْتُ أُوَاجِهُكَ بِهِ مِنْ قِلَّةِ اسْتِحْيَائِي مِنْ نَظَرِكَ وَ أَطْلُبُ الْعَفْوَ مِنْكَ إِذِ الْعَفْوُ نَعْتٌ لِكَرَمِكَ إِلَهِي لَمْ يَكُنْ لِي حَوْلٌ فَأَنْتَقِلَ بِهِ عَنْ مَعْصِيَتِكَ إِلا فِي وَقْتٍ أَيْقَظْتَنِي لِمَحَبَّتِكَ وَ كَمَا أَرَدْتَ أَنْ أَكُونَ كُنْتُ فَشَكَرْتُكَ بِإِدْخَالِي فِي كَرَمِكَ وَ لِتَطْهِيرِ قَلْبِي مِنْ أَوْسَاخِ الْغَفْلَةِ عَنْكَ إِلَهِي انْظُرْ إِلَيَّ نَظَرَ مَنْ نَادَيْتَهُ فَأَجَابَكَ وَ اسْتَعْمَلْتَهُ بِمَعُونَتِكَ فَأَطَاعَكَ يَا قَرِيباً لا يَبْعُدُ عَنِ الْمُغْتَرِّ بِهِ وَ يَا جَوَاداً لا يَبْخَلُ عَمَّنْ رَجَا ثَوَابَهُ إِلَهِي هَبْ لِي قَلْباً يُدْنِيهِ مِنْكَ شَوْقُهُ وَ لِسَاناً يُرْفَعُ إِلَيْكَ صِدْقُهُ وَ نَظَراً يُقَرِّبُهُ مِنْكَ حَقُّهُ إِلَهِي إِنَّ مَنْ تَعَرَّفَ بِكَ غَيْرُ مَجْهُولٍ وَ مَنْ لاذَ بِكَ غَيْرُ مَخْذُولٍ وَ مَنْ أَقْبَلْتَ عَلَيْهِ غَيْرُ مَمْلُوكٍ إِلَهِي إِنَّ مَنِ انْتَهَجَ بِكَ لَمُسْتَنِيرٌ وَ إِنَّ مَنِ اعْتَصَمَ بِكَ لَمُسْتَجِيرٌ...
@qurantehran
بر سر کوی تو
هر صبح
چو آیینهٔ مهر
✨ همه تن چشم شده،
✨ محض نگاه آمدهایم
صبحمبهنامشما ✨
❣ #سلام_امام_زمانم❣
🌼ز عاشقان شنیدهام
🍂 #جمعه ظهور می کنی
🍁ز مرز #انتظارها
🌸دگر عبور می کنی
🌼شب سیاه می رود
🍂 #صبح_سپید می رسد
🍁جهان بى چراغ را
🌸غرق به نور✨ می کنی
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج🌸🍃
@qurantehran
📇 تفسیر سوره مبارکه #زخرف - آیات ۱۰و۱۱
📚 مفسر: دکتر رضایی اصفهانی (تفسیر مهر)
💠 الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ مَهْداً وَ جَعَلَ لَكُمْ فِيها سُبُلًا لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ* وَ الَّذِي نَزَّلَ مِنَ السَّماءِ ماءً بِقَدَرٍ فَأَنْشَرْنا بِهِ بَلْدَةً مَيْتاً كَذلِكَ تُخْرَجُونَ
✳️ نكته ها و اشاره ها:
1⃣ تعبير «مهد» (گهواره) اشاره دارد كه زمين با حركتهاى وضعى و انتقالى سرسام آور خود، باز هم آرام و محل استراحت شماست و اين امنيت و آرامش يكى از نعمتها و نشانه هاى خداست.
2⃣ در اين آيات به نعمت راههاى خشكى و دريا و چين خوردگى هاى طبيعى آنها اشاره شده است كه انسان مى تواند راه خود را از ميان كوهها و تپه ها و بيابانها و درياها بيابد و از كوه هاى سربه فلك كشيده عبور كند و به مقصد برسد.
3⃣ «هدايت» در اين آيه يا به معناى راهيابى در خشكى و درياست و يا به معناى خداشناسى و هدايت يافتن به وسيله ى ديدن نشانه هاى خدا در صحنه ى طبيعت
4⃣ در اين آيات به نزول باران از جوّ زمين و حياتبخشى آن اشاره شده است؛ يعنى زمينهاى مرده به وسيله ى نزول باران زنده و سرسبز مى شوند.
5⃣ «قدر» به معناى اندازه ى معين است؛ يعنى نظام خاصى بر بارش باران حاكم است و كم و زياد شدن آن بر اساس علم و حكمت است و اگر در جايى كم مى بارد يا سيلاب به راه مى افتد براى آزمايش انسانها و بر اساس مصلحت و حكمت است.
هر چند خدا به انسان عقل و هوشى داده كه مى تواند با پيش بينى هاى لازم از زيانهاى باران جلوگيرى كند.
6⃣ در اين آيه زنده شدن گياهان به وسيله ى باران را نمونهاى از رستاخيز #مردگان معرفى مى كند، يعنى نفخه ى #صور و بانگ شيپور قيامت همچون بارانى است كه به اجسام مرده ى انسانها مى خورد و همه را به جنب و جوش مى آورد و زنده مى سازد.
@qurantehran