eitaa logo
مؤسسهٔ قرآن و عترت علی بن موسی الرضا(ع)
2.7هزار دنبال‌کننده
5.1هزار عکس
3.3هزار ویدیو
15 فایل
تهران- خیابان ایران- شهید مهدوی پور- ۱۲۱ ☎️تلفن تماس: ۳۳۵۴۵۸۵۹ -۳۳۵۴۵۸۶۰ ویژه خواهران 📆شنبه تا چهارشنبه ۸ تا ۱۲ ↙️ مسئول آموزش: @N_1311 ↙️ ادمین کانال: @yazahra1442 ↙️ مسئول واحد ازدواج: @aleyasin46 ↙️ کتابخانه شهید پورمحمدی: @RAZ110
مشاهده در ایتا
دانلود
📇 تفسیر آیات ۳۳-۳۵ سوره مبارکه 📚 مفسر: دکتر رضایی اصفهانی (تفسیر مهر) 🔸وَ لَوْ لا أَنْ يَكُونَ النَّاسُ أُمَّةً واحِدَةً لَجَعَلْنا لِمَنْ يَكْفُرُ بِالرَّحْمنِ لِبُيُوتِهِمْ سُقُفاً مِنْ فِضَّةٍ وَ مَعارِجَ عَلَيْها يَظْهَرُونَ* وَ لِبُيُوتِهِمْ أَبْواباً وَ سُرُراً عَلَيْها يَتَّكِؤُنَ* وَ زُخْرُفاً وَ إِنْ كُلُّ ذلِكَ لَمَّا مَتاعُ الْحَياةِ الدُّنْيا وَ الْآخِرَةُ عِنْدَ رَبِّكَ لِلْمُتَّقِينَ‏ 🔹نكته‏ ها و اشاره‏ ها: 1⃣ در آيات پيشين بيان شد كه در ، ثروت و مقام برترى است و اينك در اين آيه به آنها پاسخ مى‏ دهد كه در نظام ارزشى ، معيار برترى ، نه ثروت‏هاى ظاهرى دنيوى. 2⃣ ثروت‏ها و قصرها و تخت‏ها و طلا و نقره آن‏قدر در نزد خدا بى ارزش ‏اند كه اگر مفسده ‏اى نداشت، زندگى كافران را غرق در آنها مى ‏ساخت تا از مواهب دنيوى به خوبى بهره ببرند و بر و غرور و گناه و عوامل عذاب آنان افزوده شود. 3⃣ اگر خدا ثروت زيادترى به كافران مى‏ داد، آن گاه مردم ساده ‏لوح به كفر متمايل مى ‏شدند و يك پارچه كافر مى ‏گشتند؛ چرا كه بسيارى از مردم ارزش را در همين زيورهاى ظاهرى و فريبنده ‏ى دنيوى مى‏ بينند. 4⃣ «زخرف» در اصل به معناى هرگونه زيور همراه با نقش و نگار است و از آن جا كه طلا هم زيور است به آن زخرف مى‏ گويند. 4⃣ اين آيات دنيا و آخرت را مقايسه كرده، طلا و نقره و قصرها را زندگى پست دنيوى مى ‏خواند كه بسيار بى‏ ارزش و لايق كافران است، اما آخرت را كه نزد پروردگار و باارزش است، براى پارسايان قرار داده است؛ يعنى نه ثروتمندى كافران به معناى بزرگى شخصيت آنان است و نه فقر مؤمنان دليل بر كمبود شخصيت آنها. 5⃣ اين‏گونه آيات بدان معنا نيست كه مؤمنان از مواهب دنيوى استفاده نكنند، بلكه مقصود آن است كه دنيا تنها هدف شما و تنها ارزش در نزد شما نباشد، تا شما را از خدا و معنويت جدا سازد بلكه دنيا را ابزار و مقدمه‏ ى رسيدن به اهداف عالى انسانى و الهى بدانيد و ارزش‏هاى دروغين را از ارزش‏هاى اصيل جدا سازيد. 6⃣ اگر محروميت مردم از ثروت موجب انحراف عقيدتى آنان مى ‏شود، بايد از آن جلوگيرى كرد و آن‏قدر به آنان امداد رساند كه چشم به ثروت كافران ندوزند و به خاطر نياز مادى به طرف كفر نروند. هر چند اين آيه روش خدا را براى تقسيم روزى ميان بندگان بيان مى‏ كند، ولى اين شيوه مى‏ تواند سرمشق سرپرستان بيت المال و حاكمان الهى نيز باشد، كه در توزيع عادلانه‏ ى ثروت بكوشند و نخواهند كه همه چيز را با اندرز حلّ كنند. ◀️ به عبارت ديگر، محروميت و بهره‏ مندى از ثروت دنيوى در كفر و ايمان مردم تأثير دارد؛ زمينه‏ ساز است، همان‏طور كه برخوردارى از امكانات مالى فرصت انديشيدن به سخنان حق را مى‏ دهد و موانع ايمان را برطرف مى ‏سازد. @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔺 رهبر انقلاب: من شعار امسال را این جور تنظیم کردم: «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها». ما بایستی تولید را محور کار قرار بدهیم و حمایتهای لازم را انجام بدهیم و مانعها را از سر راه تولید برداریم. امیدواریم ان‌شاءاللّه به لطف الهی این شعار تحقّق لازم را پیدا کند. 🍃🌺 سال نو مبارک 🌺🍃 @qurantehran
☀️فرا رسیدن سال ١۴٠٠مبارک☀️ «سال تولید،پشتیبانی‌هاومانع زدایی‌ها» روزها نو نشده کهنه تر از دیروز است گرکند نظری نوروزاست لحظه ها در تپش تاب و تب آسمان چشم به راه قدمش هر روز است ای خدا کاش شود سال نوام عید فرج که نگاهم نگران آن روز است @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺صفحه ۴۹۳ مصحف شریف 🌸 سوره مبارکه @qurantehran ╰━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━╯
📇 تفسیر آیات ۴۶-۴۸ سوره مبارکه 📚 مفسر: دکتر رضایی اصفهانی (تفسیر مهر) 🌺 وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا مُوسى‏ بِآياتِنا إِلى‏ فِرْعَوْنَ وَ مَلَائِهِ فَقالَ إِنِّي رَسُولُ رَبِّ الْعالَمِينَ* فَلَمَّا جاءَهُمْ بِآياتِنا إِذا هُمْ مِنْها يَضْحَكُونَ* وَ ما نُرِيهِمْ مِنْ آيَةٍ إِلَّا هِيَ أَكْبَرُ مِنْ أُخْتِها وَ أَخَذْناهُمْ بِالْعَذابِ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ‏ نكته‏ ها و اشاره‏ ها: 1⃣ سرگذشت موسى عليه السلام و فرعون در سوره ‏هاى متعدد قرآن آمده و در هر سوره از زاويه ‏اى خاص به اين سرگذشت عبرت ‏آموز نگريسته و بخشى از اين ماجرا بيان شده است تا فوايد تربيتى خاصى از آن گرفته شود. 2⃣ موسى صلى الله عليه و آله پس از سال‏ها زندگى نزد شعيب پيامبر صلى الله عليه و آله، مأموريت يافت كه به نزد فرعون برود و او را به سوى خدا فرا خواند. موسى به همراه نشانه ‏هاى معجزه ‏آسا (هم‏چون عصا و دست سفيد) راهى كاخ فرعون شد و اعلام كرد كه من فرستاده‏ ى پروردگار جهانيان هستم. فرعون كه خود را پروردگار بزرگ مردم مى‏ خواند، چوپانى را در حدّ يكى از بندگانش در برابر خود ديد كه سخنان تهديدآميز مى‏ گويد؛ از اين رو او را به باد ريشخند گرفتند و به او خنديدند. 3⃣ مقصود از «آيات» همان معجزات موسى عليه السلام است كه نشانه‏ ى درستى و راستى دعوت او بود؛ هم‏چون عصا، كه در برابر فرعون و ساحران به كار آمد. البته موسى عليه السلام معجزات ديگرى هم‏چون دست سفيد و بلاهاى طبيعى نيز ظاهر كرد كه هر كدام از ديگرى بزرگ‏تر بود. 4⃣ خدا فرعونيان را در دنيا گرفتار بلاها و مصيبت‏هايى هم‏چون ‏سالى و و كمبود كرد، تا شايد بيدار شده، توبه نمايند و دست از ستمكارى و سركشى بردارند و به سوى خدا آيند. @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Panahian-Clip-HaletChetore(1).mp3
2.34M
🎵حالت چطوره؟ 🎤: حجت الاسلام پناهیان 🌸🍃🌺🌱🌸🍃🌺🌱🌸🍃🌺 ✨حضرت آیت‌الله قدس‌سره : 🔹 ، معنای وسیعی دارد و منظور از آن طاعت خداست؛ فقط «اَلْحَمْدُلله» زبانی نیست؛ هرچند آن هم یکی از مراتب شکر است... 🔹سپاسگزاری از نعمت به‌معنای خداست که موجب افزایش نعمت می‌شود. کفران نعمت هم به‌معنای عصیان الهی و موجب عذاب از ناحیه اوست. 📚 در محضر بهجت، ج۱، ص ۳۵۸ @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺صفحه ۴۹۴ مصحف شریف 🌸 سوره مبارکه @qurantehran ╰━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━╯
📇 تفسیر آیات ۶۰-۶۲ سوره مبارکه 📚 مفسر: دکتر رضایی اصفهانی (تفسیر مهر) 🌺 وَ لَوْ نَشاءُ لَجَعَلْنا مِنْكُمْ مَلائِكَةً فِي الْأَرْضِ يَخْلُفُونَ* وَ إِنَّهُ لَعِلْمٌ لِلسَّاعَةِ فَلا تَمْتَرُنَّ بِها وَ اتَّبِعُونِ هذا صِراطٌ مُسْتَقِيمٌ* وَ لا يَصُدَّنَّكُمُ الشَّيْطانُ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ‏ 🔸نكته‏ ها و اشاره ها: 1⃣ مقصود از جانشينى فرشتگان به جاى مشركان آن است كه خدا مشركان را هلاك سازد و فرشتگان را به زمين نازل كند، يا از نسل مشركان فرشتگانى به وجود آورد يا فرزندان آنها را فرشته‏ صفت گرداند تا به عبادت خدا و اطاعت از پيامبر صلى الله عليه و آله بپردازند. 2⃣ خدا به جاى انسان‏ها فرشته قرار نمى‏ دهد؛ چرا كه اين مطلب با هدف خلقت كه تكامل انسان و آزمايش اوست ناسازگار است. 3⃣ در اين آيات اشاره شده كه عيسى عليه السلام نشانه ‏ى برپايى رستاخيز است. و اين مطلب يا بدان جهت است كه عيسى عليه السلام در آخر الزمان بازمى ‏گردد و به رهبر مسلمانان (امام مهدى عجل اللَّه تعالى فرجه الشريف) اقتدا مى‏ كند و اين يكى از نشانه‏ هاى رستاخيز است كه در احاديث نيز بدان اشاره شده است. و يا بدان جهت كه تولد عيسى بدون پدر، دليل بر قدرت خدا در مورد زنده كردن افراد در رستاخيز و نشانه‏ ى آن است. 4⃣ شيطان دشمن انسان است. او اين دشمنى را با آدم عليه السلام آشكار كرد و در طول زندگى انسان‏ها نيز بر سر راه آنها كمين و با وسوسه ‏هاى خود آنها را منحرف مى‏ كند. @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر تیغ عالم بجُنبد زِ جای نبُرد رگی تا نخواهد خدای 🌸‌ همه می‌گویند: سال خوبی داشته باشید! ولی من می‌گویم : " سال خوبی را برای خودتان کنید " به فکر آمدن روزهای خوب نباشید! آنها نخواهند آمد … به فکر باشید… روزهای خوب را باید ساخت آرزو می‌کنم بهترین معمار سال جدید باشید و از خدا بخواهیم تغییر کنیم... 🌸 الّلهُــــــمَّ عَجِّــــــلْ لِوَلِیِّکَـــــ الْفَـــــــرج @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺صفحه ۴۹۵ مصحف شریف 🌸 سوره مبارکه @qurantehran ╰━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━╯
📇 تفسیر آیات ۷۴-۷۶ سوره مبارکه 📚 مفسر: دکتر رضایی اصفهانی (تفسیر مهر) 🌺 إِنَّ الْمُجْرِمِينَ فِي عَذابِ جَهَنَّمَ خالِدُونَ* لا يُفَتَّرُ عَنْهُمْ وَ هُمْ فِيهِ مُبْلِسُونَ* وَ ما ظَلَمْناهُمْ وَ لكِنْ كانُوا هُمُ الظَّالِمِينَ‏ 🌸نكته ‏ها و اشاره ‏ها: 1⃣ «مُجرم» در اصل از «جرم» به معناى قطع كردن است و مجرم كسى است كه با انجام كارهاى ناپسند از خدا و ارزش‏هاى انسان بريده است و در اين جا مقصود مجرمانى هستند كه راه كفر و سركشى در پيش گرفته‏ اند. 2⃣ عذاب مجرمان در طول زمان كم نخواهد شد و آنان در اندوهى همراه با ناراحتى و يأس هستند. 3⃣ ريشه‏ ى عذاب مجرمان همان ستمكارى آنان به خود و ديگران از طريق شرك و ظلم است. @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️ به یاد خدا باشید یا با یا با . ✅ یاد خدا با دل خیلی اهمیت دارد. گاهی اوقات انسان با زبان در حال گفتن ذکر استغفار است، اما گناه هم می کند. 👈 در حدیث آمده که : « کسی که در حال گناه کردن استغفار میکند، خود را مسخره کرده است. یکی از علما می گفت: سی سال پیش سوار اتوبوس بودم، یک حاجی هم با ریش و عبا و قبا جلوی من نشسته بود. 👈 هر زن بی حجابی که وارد اتوبوس می شد، حاجی نگاه می کرد و یک « استغفر الله » می گفت. پشت سر هم هر زنی که وارد می شد، حاجی این کار را می کرد. یک وقت در یکی از ایستگاه ها یک خانم بی حجاب سوار ماشین شد، حاجی متوجه او نشد، من با دست به شانه اش زدم و گفتم : « حاج آقا، یک استغفر الله دیگر هم سوار اتوبوس شد! شخص حاجی با شنیدن حرف من ناگهان برگشت و متوجه شد یک عالم پشت سرش نشسته و مراقب اوست و فهمیده که شیطان او را بازی داده است. جیک نزد. شیطان این قدر عجیب است که در حالی که مشغول استغفار هستی، شما را به گناه می اندازد. این ذکر به درد نمی خورد. چون دل به یاد خدا نیست. 👈 حاجی پشت سر هم می گفت:« خدا لعنت کند کسانی را که اینها را بی حجاب کرده اند» اما با این حال، خودش، محو تماشایشان بود. ❗️ اگر دل انسان به باشد که چشم، به زن نامحرم نگاه نمی کند! تسبیح در دست و ذکر استغفار هم بر لب، اما دل به یاد خدا نیست! از خدا بخواهید که دل هایتان به یاد او باشد. این مطلب را یادگاری از من داشته باشید: خالی، چنگی به دل نمی زند! 🔹 در محضر مجتهدی ج ۲- ص۱۶۵ @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مناجات شعبانیه.mp3
2.2M
💠 مناجات شعبانیه 🔹 مستحضرید که ماه نظیر ماه مبارک مِهرش با قهر آماده است، نازش با نیاز آماده است. ماه‌های دیگر ماه نیاز است، اما در ماه پُر برکت شعبان و ماه پُر برکت رمضان که در پیش است نیازش با ناز آمیخته است. 🔹 خدای سبحان به ما دو راه نشان داد؛ از راه نیاز یا از راه ناز خواسته ‌های خود را با او در میان بگذاریم. راه نیاز همان است که از ذات أقدس الهی می‌ گوییم: ﴿أَمَّن یجِیبُ الْمُضْطَرَّ﴾ اما راه ناز را خود ائمه (علیهم السلام) به ما آموختند. در دعای «افتتاح» شب‌ های ماه مبارک رمضان ذات أقدس الهی به وسیله وجود مبارک (صلوات الله و سلامه علیه و علی آبائه) این دعا را به ما آموخت که شما در هر شب از شب‌های ماه مبارک رمضان وقتی روزه گرفتید و به ضیافت الهی بار یافتید این دعای «افتتاح»، «اللَّهُمَ‏ إِنِّی‏ أَفْتَتِحُ‏ الثَّنَاءَ بِحَمْدِك‏» این جمله‌ های را می‌ خوانید تا به این جا می ‌رسید: «مُدِلًّا عَلَیك‏» یعنی پروردگارا من مهمان تو هستم می ‌خواهم با تو غَنج و ناز کنم، نیاز سرجای خود محفوظ است، من صدر و ساقه هستی ‌ام نیاز است: ﴿أَنتُمُ الْفُقَرَاءُ﴾ 🔹 در که مناجات این ذوات قدسی (علیهم افضل صلوات المصلین) است به ما هم اجازه دادند که این مناجات را بخوانیم، این است که در این مناجات اول منادات است، بعد مناجات بنده با خدا است، بعد به خدا عرض می ‌کنیم که خدایا حالا تو مناجات کن ما بشنویم! «وَ اجْعَلْنِی مِمَّنْ نَادَیتَهُ فَأَجَابَكَ وَ لَاحَظْتَهُ فَصَعِقَ لِجَلَالِكَ فَناجَیتَهُ سِرّاً»... @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رهبرانقلاب: هر وقت که دل امام حسین (ع) براى پیامبر(ص) تنگ مى‌شد، به حضرت علی اکبر(ع) نگاه مى‌کرد. رهبرانقلاب: ان شاءالله خدا به حق حضرت علی‌اکبر شما را ثابت قدم بدارد ⛔️ بعضی‌ها جوانی خوبی داشتند اما امان از پیری‌شان! 🌹 مبارک @qurantehran