eitaa logo
مؤسسهٔ قرآن و عترت علی بن موسی الرضا(ع)
2.7هزار دنبال‌کننده
5.1هزار عکس
3.3هزار ویدیو
15 فایل
تهران- خیابان ایران- شهید مهدوی پور- ۱۲۱ ☎️تلفن تماس: ۳۳۵۴۵۸۵۹ -۳۳۵۴۵۸۶۰ ویژه خواهران 📆شنبه تا چهارشنبه ۸ تا ۱۲ ↙️ مسئول آموزش: @N_1311 ↙️ ادمین کانال: @yazahra1442 ↙️ مسئول واحد ازدواج: @aleyasin46 ↙️ کتابخانه شهید پورمحمدی: @RAZ110
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺صفحه ۵۱۹ مصحف شریف 🌸 سوره مبارکه @qurantehran ╰━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━╯
📇 خلاصه تفسیر آیه ۱۶ سوره مبارکه #ق 🎤: برگرفته از جلسات تفسیر ایت الله (سایت اسراء) 🌺 ﴿وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ وَ نَعْلَمُ ما تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَریدِ 🔸می‌فرماید: او که بیگانه نیست، خود ما هستیم، چون به خود ما بدرفتاری می‌کند و خودمان آسیب می‌بینیم، تعبیر به اسم بیگانه آورده که او، به او می‌کند. پس انبیا و اولیای الهی از همان نفس به مراحل عالیه نفس منتقل می‌شوند، دیگران یا در حدّ می‌مانند، یا اگر ﴿خَلَطُوا عَمَلاً صَالِحاً وَ آخَرَ سَیِّئاً﴾، با همراه هستند و اگر ـ معاذالله ـ اسیر شدند، تحت کنترل و فرمانروایی نفس به سوء هستند. پس اگر تعبیر غائبانه دارد برای آن است که انسان گاهی فریب مسوّله و مانند آن را می‌خورد: ﴿وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَریدِ﴾. 🔹ذات اقدس الهی برای تزکیه نفس، گذشته از تعلیم کتاب و حکمت، ما را به بدترین دشمن ما که در درون ما تعبیه شده است، آگاه کرده است. فرمود درون شما ابزار فراوانی است که راحت‌طلب هستند، ابزار خوبی هم هستند که شما از اینها بهره‌های علمی و عملی ببرید و اگر شما اینها را استخدام نکنید، اینها لجام‎گسیخته شما را به بَند می‌کشند. 🔸قرآن اگر به ما می‌گوید تقوا داشته باشید، این سفارش نیست، اگر می‌گوید متخلّق باشید این صِرف توصیه نیست، اوّل تعلیم کتاب و حکمت است، یک؛ بالاتر از آن روش تزکیه است، دوم؛ بعد سفارش به تقواست. فرمود در درون شما یک نیروی بسیار خوبی است اگر این نیرو را خوب هدایت کردید به نفع شماست وگرنه به زیان شماست. 🔹این نیرو، اوّل وسوسه می‌کنند که می‌خواهند با شما درگیر بشوند، تحت تدبیر شما نباشند؛ هم و می‌خواهند مستقل باشند به جای کتاب و حکمت، قصه و رمان و چیزهایی که نافع نیست بخوانند، علمی که «لَا یَضُرُّ مَنْ‏ جَهِلَهُ‏ وَ لَا یَنْفَعُ‏ مَنْ‏ عَلِمَهُ‏» یاد بگیرند، هم و می‌خواهند از دست عقل عملی بیرون بیایند آزاد بشوند که در سوره مبارکه «قیامت» دارد که اینها هیچ مشکل علمی ندارند، ﴿بَلْ یُریدُ الْإِنْسانُ لِیَفْجُرَ أَمامَهُ﴾؛ این می‌خواهد جلویش باز باشد. شبهه‌ای در کار نیست، همه معارف را برای شما حلّ کردیم، این می‌خواهد جلویش باز باشد، چون می‌خواهد جلویش باز باشد و عقل هم اقال می‌کند، نه وهم و خیال را اجازه می‌دهد که هر چیزی را بخوانند و نه شهوت و غضب هر چه بخواهند انجام بدهند. 🔸 بعد از اینکه در جهاد درون، انسان شکست خورد، می‌شود: ﴿إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةُ بِالسُّوءِ﴾، این جنگ در اوایل امر با تسویل و با شروع می‌شود. وقتی اسیر گرفت آن وقت عالماً عامداً انسان گناه می‌کند. گرچه بخشی از تسویل طبق راهنمایی‌های همان وهم و خیال که زیر مجموعه آن نفس اماره هستند یا شهوت و غضب که تحت امر نفس اماره هستند سامان می‌پذیرد. وقتی که اسیر گرفت، آن وقت امر می‌کند. @qurantehran
📇 خلاصه تفسیر آیه ۱۶ سوره مبارکه #ق 🎤: برگرفته از جلسات تفسیر ایت الله (سایت اسراء) 🌺 توضیح درباره نفسهای پنج گانه: 🔸قرآن کریم برای انسان نفسی قائل است که این نفس را خدا به خود اسناد می‌دهد که ﴿نَفَخْتُ فیهِ مِنْ رُوحی﴾، قهراً چیزی که از طرف ذات اقدس الهی و به خدا منسوب است، طیّب و طاهر است؛ لذا در سوره «شمس» فرمود این مُلهَمه است، یک ظرف خالی را ما به انسان ندادیم، آنچه لازمه کمال هر کسی است، ما به او دادیم، این می‌شود نفس . در کنار نفس مُلهَمه اگر بیراهه نرود و راه کسی را نبندد، راه الهی را طی کند، از خطر آن دو نفس مصون است؛ یعنی نفس و نفس . اولیای الهی این‎چنین هستند، از همین نفس مُلهَم، کمک می‌گیرند در همین مسیر امانت الهی را حفظ می‌کنند تا به ﴿راضِیَةً مَرْضِیَّةً﴾ می‌رسند. از آن به بعد ذات اقدس الهی اینها را با لطف ویژه خود می‌برد که می‌فرماید: ﴿ارْجِعی‏ إِلی‏ رَبِّکِ راضِیَةً مَرْضِیَّةً﴾، وقتی به مقام نفس رسید، راضی به حکم الهی بود و سیره و سنّت او هم مرضیّ ذات اقدس الهی بود، در این مرحله می‌شود نفس مطمئنّه که دو وصف راضیه و مرضیه را به همراه دارد، هنوز بین راه است و به مقصد نرسیده، در بقیه راه او را می‌برند، نه اینکه برود، یعنی اگر کسی آن امانت الهی را که نفس بود آلوده نکرد، ﴿قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَکَّاها﴾؛ بلکه شکوفا کرد، با اغراض و غرائز آن را آلوده نکرد، بلکه آن را با ایمان و عمل صالح شکوفا کرد، این نفس کم‌کم نفس می‌شود، چنین افرادی که جزء اولیای الهی هستند، از خطر نفس مسوّله مصون‌ هستند، یک؛ رنج نفس را ندارند، دو؛ 🔸 نفس مسوّله، اگر آن نیرنگ‌بازی‌ها را کرده، باطل را حق نشان داده، کذب را صدق نشان داده، شرّ را خیر نشان داده، قبیح را حَسَن نشان داده، تسویل‌گری کرده؛ یعنی نیرنگ‌بازی کرده، زشت را پشت سر گذاشته، زیبا را جلو آورده و زشت را زیبا نشان داد و انسان را صید کرد، بعد از آنکه انسان به دام افتاد، این نفسِ پیدا می‌شود و ملامت می‌کند که چرا این حرف را زدی؟ چرا آن کار را کردی؟ از این نفس لوّامه فقط یک ساخته است، تدبیر و تربیت برای او نیست. کسانی که آن نفس مُلهَمه را قدری آلوده کردند، به جای اینکه همیشه با تقوا باشند، گاهی با تقوا بودند وگاهی با فجور هستند و ارتکاب فجورش هم در اثر تسویل نفس مسوّله بود. یعقوب(سلام الله علیه) به فرزندان خود فرمود: ﴿بَل سَوَّلَتْ لَکُمْ أَنْفُسُکُمْ﴾که برادر را به چاه انداختن در اثر تسویل نفس است. 🔹 گاهی بت‌پرستی را به جای خداپرستی نشان دادن، با تسویل نفس انجام می‌شود که سامری گفت: ﴿سَوَّلَتْ لِی نَفْسِی﴾. تا این حدّ، نفس مسوّله آن هنر را دارد؛ گاهی معاصی را به جای طاعات می‌نشاند، گاهی کفر را به جای ایمان می‌نشاند، گاهی شرک را به جای توحید می‌نشاند و گاهی الحاد را به جای حق می‌نشاند، چون از نفس مسوّله همه چیز بر می‌آید. تا این شخص به کدام درکه از درکات سقوط کرده باشد. در هر درکه‌ای اوایل، نفس هست و می‌کند، تا اینکه این نفس آن نفس را هم می‌کند، دیگر می‌شود «أماره بالسّوء»، وقتی «أماره بالسّوء» شد، دیگر نیازی به آن نیرنگ‌بازی و تقلّب ندارد، این شخص عالماً عامداً گناه می‌کند، چون اسیر است. 🔸 اگر در جبهه درونی اسیر شد، می‌شود «أماره بالسّوء». بعد از سلطنت نفس و خاموشی نفس ، نوبت به نفس می‌رسد که او می‌شود . @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸 امام رضا عليه السلام: در ماه ، پذيرفته اند و در آن، آمرزيده. هر كس در ماه رمضان، يك از كتاب خداوند عزّوجلّ قرائت کند، مثل كسى است كه در غير آن، كرده باشد و هر كس در اين ماه، به صورت برادر مؤمنش بخندد، خدا را در قيامت، ديدار نخواهد كرد، مگر آن كه در چهره او خواهد خنديد و به بهشت، مژده ‏اش خواهد داد. و هر كس در آن، مؤمنى را كند، خداوند، او را بر گذشتن از صراط، در آن روز كه قدم‏ها بر آن مى‏ لغزد، يارى خواهد كرد، و هر كس در آن، خود را نگه دارد، خداوند نيز روز قيامت، خشمش را از او نگه خواهد داشت، و هر كس در آن، ستم‏ديده‏اى را يارى كند، خداوند، او را در دنيا در برابر كسى كه با وى دشمنى مى‏ نمايد، يارى مى ‏كند و روز قيامت نيز هنگام حساب و ، يارى ‏اش مى ‏نمايد. ماه ، ماه *بركت است؛ ماه ، ماه ، ماه و بازگشت به سوى خدا. هر كه در ماه رمضان آمرزيده نشود، پس در چه ماهى آمرزيده گردد؟! 📚 فضائل الأشهرالثلاثة - ص۹۷ @qurantehran
دائم الفیض.mp3
3.18M
🔹 چقدر شیرین است! وقتی می‌خواهد بترساند می ‌گوید از بترسید نه از خدای منتقم، این تناسب ندارد! وقتی می ‌خواهند بترسانند، به چه چیزی می‌ ترسانند؟ می ‌گویند از آقایی كه بخشنده است بترس یا می ‌گویند از آقایی كه منتقِم است بترس؟ اما قرآن این‌ طور حرف نمی ‌زند، چقدر این كتاب شیرین است! 🔹 ﴿وَخَشِی الرَّحْمنَ بِالْغَیبِ﴾ اینها كه حسّ و تجربه نیست یك وقت است كه انسان از مار و عقرب می ‌ترسد این خشیت بالحس است و بالشهادة است، این غیب نمی‌ خواهد! اما توحید غیب است، معاد غیب است، وحی و نبوّت غیب است، فرمود این همه رحمت، لطف و بزرگواری، این خشیت شما باید مؤدبانه باشد ﴿وَخَشِی الرَّحْمنَ بِالْغَیبِ﴾، این دلیل است بر اینكه شما باید این كار را بكنید برای اینكه این همه رحمت كرد! اگر هم نترسی باز هم رحمت می ‌كند، مگر اینكه وگرنه او «دائم الفیض علی البریة» است. ﴿وَخَشِی الرَّحْمنَ بِالْغَیبِ فَبَشِّرْهُ بِمَغْفِرَةٍ﴾ این‌جا سخن از است، سخن از است، سخن از است سخن از است با چنین خدایی رو به ‌رو هستیم! 🔸اگر ـ معاذ الله ـ انسان با مُردن می ‌پوسید خب حرفی نبود، ولی وقتی از پوست به در می ‌آید و به جهان ابد سفر می‌ كند بادست خالی رفتن كار آسانی نیست! 🔹 فرمود: ﴿إِنَّمَا تُنذِرُ﴾ همین را فرمود. فقهاوعلما باید انجام بدهند. در قیامت كه فرشته‌ها به جهنمیها می ‌گویند: ﴿أَلَمْ یأْتِكُمْ نَذِیرٌ﴾ همین است! نه اینكه حتماً پیغمبر یا امام معصوم (ع) بیایند، همین علماكه گفتند همین را می ‌گویند! @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
روضهٔ حضرت علی‌اصغر.mp3
8.51M
🖤ما فقط تا دَم افطار عطش را دیدیم / وای بر آن لب خشکیدهٔ آقای دلم... دم افطار، در حالی‌که تشنگی و گرسنگی بر ما غلبه کرده، یادی کنیم از آقایی که او را گرسنه و تشنه سر بریدند و روی زمین کربلا رهایش کردند... @qurantehran
970227-Panahian-Ofogh-RamezanMaheOmidBarayeZohoor-01-64k.mp3
6.99M
🌺 شرح ۱ 💭استاد 🔷همان‌طور که محرم ماه امام‌حسین(ع) است؛ رمضان هم باید ماه امام‌زمان(عج) تلقی شود. 🔹 دعای افتتاح که در شب‌های ماه رمضان خوانده می‌شود، در واقع تمنای است. 🔷 حیف است در ماه رمضان به قرائت قرآن و طلب مغفرت بپردازیم اما دعا برای فرج را فراموش کنیم. 🔹 دعای افتتاح به ما یاد می‌دهد که در ماه رمضان «دعا برای ظهور» را فراموش نکنیم. 🔷یکی از دعاهایی که مهدوی‌بودن ماه رمضان را گوشزد می‌کند «دعای افتتاح» است که از دعاهای مهم ماه رمضان است-و فرموده‌اند هر شب در این‌ماه خوانده شود- این دعا در واقع تمنای ظهور است. حدود یک‌سوم این دعا دربارۀ امام زمان(عج) است. 🔹سید‌بن‌طاووس، دعای افتتاح را از یکی از نواب اربعۀ امام‌زمان(عج) نقل کرده و ایشان هر شب ماه رمضان این دعا را می‌خواند. بزرگان ما هم به این دعا اهتمام داشتند. مضامین عالی و شباهت‌های این دعا به دعاهایی مثل «مناجات شعبانیه» و «دعای عهد» نشان می‌دهد که این دعا از ناحیۀ معصومین(ع) صادر شده است. @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
eftetah.taheri.mp3
8.88M
🎤:حاج محمدرضا طاهری 🌺 خواندن این دعا در هر شب ماه ، باعث ملائکه برای قاری آن می‌شود. @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻ماه برکات الهی 🔹رهبر انقلاب: ماه رمضان، ماه مبارکی است. برکات رمضان، از خودِ آحاد و افراد مسلمانی که میخواهند در ضیافت الهی در این ماه وارد شوند، شروع میشود؛ از دلها شروع میشود. اوّلین حقیقتی که تحت تأثیر برکات این ماه قرار میگیرد، دل و جان مؤمنین و روزه‌داران و وارد شوندگان به عتبه مقدّس و مبارک این ماه است. ۷۶/۱۰/۳  @qurantehran
joze 05.mp3
4.89M
🌺 🍃نکاتی از 🎤استاد: خانم این جزء صرفا به سوره مبارکه نساء اختصاص دارد. 🌷سوره نساء: ✅آیه ۲۴: ازدواج موقت ✅ایه ۳۴: سرپرستی و مدیریت برای مردان ✅ آیه ۳۵: رفع اختلاف در خانواده ✅ ایه ۵۹: اولوالامر کیست ؟ ✅ آیه ۷۸: مرگ در همه جا ✅آیات ۸۲: تدبر در قران ✅آیه ۱۰۲: طریقه نماز در جنگ ✅آیات ۱۲۷ تا ۱۲۹: حقوق زنان ✅ آیه ۱۳۵: عدالت و دادگری @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
D-R 5.mp3
1.96M
شرح روز پنجم ماه مبارک : 🎤: آیة الله (ره) 🍃اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی فِیهِ مِنَ الْمُسْتَغْفِرِینَ خدایا در این روز مرا از آمرزش جویان درگاهت قرار ده 🍃وَاجْعَلْنِی فِیهِ مِنْ عِبَادِکَ الصَّالِحِینَ الْقَانِتِینَ و قرار ده مرا در این روز از بندگان شایسته و فرمانبردارت 🍃وَاجْعَلْنِی فِیهِ مِنْ أَوْلِیائِکَ الْمُقَرَّبِینَ و در این روز مرا از دوستان نزدیکت قرار بده 🍃بِرَأْفَتِکَ یا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ 🌸 نتیجه کردن چیست؟ 🍃«من اکثرالاستغفار» کسی که زیاد استغفار کند، ۴ چیز به دست می‌آورد : 🌺 «جعل الله له من کل همٍ و غمٍ فرجا» اگر غم و غصه دارد، غم و غصه‌اش بیرون می‌آید. 🌺 دوم «من کل خوفٍ امنا» گاهی اخبار ناخوشایند را می‌دهند. اگر استغفار کنی، هیچ خبری نمی‌شود. اگر استغفار کرده‌ای از کسی نترس و فقط از خدا بترس. 🌺 سوم «من کل ضیق مخرجا» صاحب‌خانه تو را جواب کرده؟ سفته‌هایت عقب افتاده؟ گرفتاری؟ اگر استغفار کنی همه این‌ها درست می‌شود. 🌺 اگر در گرفتاری هستید، اگر مشکل ازدواج دارید، اگر منزل می‌خواهید،‌ استغفار کنید، خدا گره از کارهاتان باز می‌کند. اما باید شرایط استغفار را هم مراعات کرد. @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺صفحه ۵۲۰ مصحف شریف 🌸 سوره مبارکه و @qurantehran ╰━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━╯
📇 خلاصه تفسیر آیه ۳۶ سوره مبارکه #ق 🎤: برگرفته از جلسات تفسیر ایت الله (سایت اسراء) 🌺 وَ کَمْ أَهْلَکْنا قَبْلَهُمْ مِنْ قَرْنٍ هُمْ أَشَدُّ مِنْهُمْ بَطْشاً فَنَقَّبُوا فِی الْبِلادِ هَلْ مِنْ مَحیصٍ 🔹«تنقیب» همان «تنقیر»؛ یعنی وجب به وجب اینها منقار زدن، «نَقبه» زدن، جاها را بررسی کردند، تملک کردند، حکومت کردند؛ اما وقتی عذاب ما آمد می‌گفتند که آیا چاره‌ای هست که ما چاره پیدا کنیم؟ «محیص» نداشتند، «ملجأ» نداشتند، «منجا» هم نداشتند، راه فرار نداشتند، همه اینها گرفتار شدند. 🔸﴿وَ کَمْ أَهْلَکْنا قَبْلَهُمْ مِنْ قَرْنٍ هُمْ أَشَدُّ مِنْهُمْ بَطْشاً﴾؛ نه «اکثر مالا؛ آنها که قدرت‌های فراوانی داشتند، گاهی از نظر صنعت و اینها بود که در سوره «فجر» دارد: ﴿جابُوا الصَّخْرَ بِالْوادِ﴾؛ این اهرام مصر که می‌بینید از این‎گونه آثار در زمان گذشته کم نبود که هنوز هم که هنوز است متحیّر هستند که چگونه این اهرام را ساختند. 🔹 فرمود عده‌ای قدرت‌های فراوانی داشتند که این سنگ‌ها و صخره‌های بزرگ کوه را اینها سوراخ می‌کردند و از آنها بهره می‌بردند، نه اینکه در دامنه ییلاقی کوه ویلا بسازند؛ این‎طور نبود، بلکه ﴿وَ تَنْحِتُونَ مِنَ الْجِبالِ بُیُوتاً فارِهین﴾ از کوه‌ها، ویلا می‌ساختند، یعنی آن قدر این سنگ‌های کوه را می‌تراشیدند، چون سلطنت و حکومت بو، تنها یک اتاق و دو اتاق که نبود: ﴿وَ تَنْحِتُونَ مِنَ الْجِبالِ بُیُوتاً فارِهین﴾؛ این دیگر مسئله «بَطْش» نیست، بلکه مسئله قدرت است، صنعت است. 🔸 پس به اینها بگو اگر از نظر قدرت مالی بخواهند، دیگران قبل از اینها بودند مال‌دارتر بودند؛ اگر از نظر صنعت باشند، دیگران قبل از اینها بودند صنعت‌گرتر بودند؛ اگر از نظر زور و ستم و آدمکشی بو، دیگران میخکوب‌گرتر بودن: ﴿أَشَدُّ مِنْهُمْ بَطْشاً فَنَقَّبُوا فِی الْبِلادِ﴾؛ زمین را سوراخ می‌کردند، کوه را سوراخ می‌کردند، سنگ را سوراخ می‌کردند، چنین قدرتی داشتن ﴿هَلْ مِنْ مَحیصٍ﴾؟ 🔹 این ﴿هَلْ مِنْ مَحیصٍ﴾؛ یعنی «هل من ملجأ»، «هل من منجأ»،«هل من مفرّ»، آیا هست یا نه؟ فرمود به اینها بگو اینها بودند. @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا