eitaa logo
مؤسسهٔ قرآن و عترت علی بن موسی الرضا(ع)
2.7هزار دنبال‌کننده
5.1هزار عکس
3.3هزار ویدیو
15 فایل
تهران- خیابان ایران- شهید مهدوی پور- ۱۲۱ ☎️تلفن تماس: ۳۳۵۴۵۸۵۹ -۳۳۵۴۵۸۶۰ ویژه خواهران 📆شنبه تا چهارشنبه ۸ تا ۱۲ ↙️ مسئول آموزش: @N_1311 ↙️ ادمین کانال: @yazahra1442 ↙️ مسئول واحد ازدواج: @aleyasin46 ↙️ کتابخانه شهید پورمحمدی: @RAZ110
مشاهده در ایتا
دانلود
*مقام معظّم رهبری : «خــــیــانـــت خـــــــواص و تـبـــعـیـــت عـــــــوام ریشه تمام مشکلات در طول تاریخ بوده است» @qurantehran
تکنیک‌های انتخاباتی در رسانه‌ها 🗳 برجسته‌سازی ۱۴۰۰ @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
38.mp3
14.78M
💠 شرح نامه ۵۳ نهج البلاغه، نامه ای به مالك اشتر 💠 آقای 🔸جلسه ۶۳ 🗓 زمان پخش برنامه، دوم خرداد ماه ۱۴٠٠ @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺صفحه ۵۷۳ مصحف شریف 🌸 سوره مبارکه @qurantehran ╰━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━╯
📇 خلاصه تفسیر آیه ۱۴ سوره مبارکه 🎤: برگرفته از جلسات تفسیر ایت الله (سایت اسراء) 🌺 آنها مطالب قران را گفتند تا رسیدند به اینکه خدا عدل محض است، ما هراسی نداریم: ﴿فَلا یَخافُ بَخْساً وَ لا رَهَقاً ٭ وَ أَنَّا مِنَّا الْمُسْلِمُونَ وَ مِنَّا الْقاسِطُونَ﴾، 🔸ما اختلافات فراوانی با هم داریم. خط فکری ما متعدد است، یک؛ چند طریقه و چند خط فکری داریم، دو؛ اینها قِدَد هستند، وقتی چیزی را می‌خواهند قطع کنند، قطعه قطعه کنند یا از عرض قطع می‌کنند یا از طول. اگر از طول قطع کردند، این می‌شود قَد. «قَد»؛ یعنی یک قطعه از این شیء، قدّ این چوب قدّ این آهن، یعنی یک برش طولی و نه عرضی؛ اما اگر عرضی باشد این را قَد نمی‌گویند. «طرائق»؛ یعنی چندین راه است، «قِدَد» که جمع «قَدّه» است؛ یعنی قطعه قطعه؛ یعنی ما اختلاف فکری زیاد داشتیم، چندین گروه بودیم، چندین نحله بودیم. اختلاف داشتیم، اختلاف ما هم از هم جدا بود، بعضی از ما مسلمان بودند، بعضی از ما قاسط بودند. 🔹 مسلمان‌ها حکمشان این است که نجات پیدا می‌کنند: ﴿مِنَّا الصَّالِحُونَ وَ مِنَّا دُونَ ذلِکَ﴾، این ﴿دُونَ ذلِکَ﴾ دو قسم است: بعضی‌ها صالح کامل بودند، بعضی‌ها صلاحیتشان نسبی بود، بعضی‌ها هم گرفتار طلاح بودند، فساد بودند، پس یک عده ﴿مِنَّا الصَّالِحُونَ وَ مِنَّا دُونَ ذلِکَ﴾، این ﴿دُونَ ذلِکَ﴾؛ یعنی یک صالح نه کمتر، یا نه مقابل صالح که هر دو هستند؛ 🔹 اما این تقسیم دو ضلعی که ﴿أَنَّا مِنَّا الْمُسْلِمُونَ وَ مِنَّا الْقاسِطُونَ﴾، معلوم می‌شود که اینها ظالم را در برابر مسلمان قرار دادند. اگر این شخص اسلام می‌داشت، اسلامش اسلام واقعی بود که به کسی ظلم نمی‌کرد. بعد این حرف را زدند. معلوم می‌شود مسئله معاد را کاملاً فهمیدند، 🔸درباره فرشته‌ها آمده است که ﴿وَ ما مِنَّا إِلاَّ لَهُ مَقامٌ مَعْلُومٌ﴾ ما همه در خدمت ذات أقدس الهی هستیم، مسلمان هستیم، موحد هستیم، مؤمن هستیم؛ منتها هر کدام یک درجه خاصی داریم. انسان‌ها هم معلوم می‌شود که بعضی مسلمان هستند، بعضی کافر هستند. جن هم همین‌طور است ﴿مِنَّا الصَّالِحُونَ﴾ ﴿مِنَّا الْقاسِطُونَ﴾ اینها مسلمان دارند، کافر دارند؛ مثل انسان هستند 🔹در آیه بعد میفرماید ﴿وَ أَمَّا الْقاسِطُونَ﴾؛ این «الف و لام»، «الف و لام» جنس است؛ چه انسان، چه جن، کسی ظالم باشد، اختلاسی باشد، نجومی باشد، گُر می‌گیرد. چه از انسان چه از غیر انسان هیزم جهنم است این باید بسوزد، چون در خود قرآن کریم در بخش‌های دیگر دارد: ﴿قُوا أَنْفُسَکُمْ ﴾ که ﴿وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ﴾، وقود بالاتر از این حطب است. وقود «ما یوقد به النار» است؛ حالا یا آتشزنه است یا آتشگیره است به هر حال قبلاً که با هیزم استفاده می‌کردیم همه ما، در این اجاق‌ها یک بخشی وقود بود. وقود آن هیزم‌های بزرگ بود که در این آشپزخانه‌ها نگه می‌داشتند که هیزم‌های ریز را با آن نگه می‌دارند. الآن هم حالا یا آن «تی ان تی» است یا آن مواد منفجره است، آن «ما توقد به النار» است. ذغال سنگ‌ها را می‌گذارند یا نفت را می‌گذارند، آن مواد را که زدند این گُر می‌گیرد. وقود «ما توقد به النار» است. ❌ انسان‌ها وقود هستند و دیگران هم حطب؛ 🔹 این موعظه نیست، این حکمت است بعضی‌ها مسلمان هستند، بعضی‌ها کافر؛ اما آنچه ما از این مجلس درس یاد گرفتیم، این است که کسی که است، . این را ما اینجا فهمیدیم وذات أقدس الهی همین را امضا کرده است. @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‍ آیت الله (ره)فرمودند: 🔹بهترین کار برای به هلاکت نیفتادن در ، دعای فرج امام زمان(ع) است؛ البته دعایی که در همة اعمال ما اثر بگذارد. ✨قطعاً اگر کسانی در دعا جدّی و راستگو باشند، مبصراتی (= دیدنی هایی) خواهند داشت. باید دعا را با شرایط آن خواند و «توبه از گناهان» از جملة شرایط دعا است. ✳مخصوصاً دعای شریف «عظم البلا و برح الخفا» را بخوانیم و از خدا بخواهیم که صاحب کار را برساند. با او باشیم. اگر رساند که رساند و اگر نرساند [حداقل] از کنار او دور نشویم. از رضای او دور نرویم. 〰️🔷💠🔹🔸🔹💠🔷〰️ برادرم! بنگر و عبرت بگیر، دست توسّل به دامن خاتم اوصیا و اولیا، امام زمان مهدی موعود حجة بن الحسن العسکری(ع) دراز کن که گردنه های سهمگین و هولناک در پیش داری و آن بزرگوار امیرکاروان است. نامه ها برنامه ها، علامه حسن زاده آملی، ص۳۰ @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷ماجرای جالب یک انتخابات مهم در زمان مولا‌ علی (علیه السلام) 🇮🇷 ✅همانطور که میدانید انتخاب خلیفه سوم در شورایی ۶نفره بود و در واقع رأی گیری شد وبنا براین بود که اگر آرا مساوی شد ، ختم کلام و نقش تعیین‌ کننده برعهده عبدالرحمان بن عوف باشد یعنی او حق «وتو» داشت وبه هرکسی رای داد، همون شخص خلیفه میشد... ✅عبدالرحمن ابتدا نزد مولا امیرالمومنین آمد و گفت به شرط ((عمل به قرآن)) و ((سنت پیامبر)) و ((سیره شیخین)) به تو رای می دهم و تو خلیفه خواهی شد امیرالمومنین فقط عمل به قرآن و سنت پیامبر(ص) را قبول کرد اما هرگز عمل به سیره شیخین (ابابکر وعمر) را نپذیرفت پس عبدالرحمن به سراغ عثمان رفت و او هر ۳شرط را بی درنگ پذیرفت ✅بعد از آنکه عثمان خلیفه شد فورا بنی امیه را بر امور مسلمانان مسلط کرد به گونه ای که حضرت امیر در تعبیری می فرمایند: «بنی امیه چونان شتران گرسنه که به علفهای بهاری رو می آورند بر بیت المال مسلمین چیره گشتند...» در نتیجه در زمان خلافت عثمان خیلی مشکلات و بلاها به سر جامعه پهناور اسلام آمد تا جایی که مردم علیه او شورش کردند و به رغم مخالفت وحتی مقابله امیرالمومنین، عثمان در آن شورش کشته شد. ❌قبل ازشورش عده ای از اصحاب رفتند که عثمان را نصیحت کنند مثل ابوذر، عبدالله بن مسعود و خود عبدالرحمن بن عوف، که خلیفه باهر کدام به نحوی برخورد ناشایست کرد مثلاً ابوذر را تبعید کرد، عبدالرحمن ابن عوف را کتک زد و بیرون کرد و... 👌مولاعلی(ع) دربیان اینکه پشیمانی دیگر فایده ندارد، فرمودند: «تو در تمام اقدامات او شریکی! چه بخواهی! چه نخواهی!» عزیزان... 🔸رأی ما مسئولیت آور است. @qurantehran
بصیرت سواد نیست , بینش است 🔘 بصیرت🔻 یعنی اینکه بدانی ممکن است همسرِ پیامبر، در, برابرِ راهِ پیامبر ایستاده باشد 🔘 بصیرت یعنی اینکه نگاهت به “شخصیت ها نباشد ، بلکه همواره به “شاخص"ها چشم بدوزى 🔘 بصیرت یعنی اینکه بدانی حتی مسجد می تواند “مسجد ضِرار"باشد و پیامبر (ص) آن را ” خراب کند و به زباله دانیِ شهر تبدیل نماید 🔘 بصیرت یعنی اینکه قرآنِ روی نیزه تو را از قرآنِ ناطق منحرف نکند 🔘 بصیرت یعنی اینکه بدانی جانباز صفین می تواند قاتل حسین(ع) در کربلا باشد 🔘 بصیرت یعنی اینکه بدانی در جنگ با فتنه نمی توانی آغازگر باشی ، اما تا ضربه نهایی نباید از پا بنشینی 🔘 بصیرت یعنی اینکه نگذاری فتنه گران شیرت را ” بدوشند یا بر پشتت سوار شوند 🔘 بصیرت یعنی اینکه” مالک اشتر"ها را به تندروی و “ابوموسی اشعری” ها را “ به اعتدال ، نشناسى 🔘 بصیرت ; یعنی اینکه بدانی “معاویه"ها به سست عنصرهای سپاهِ علی (ع) “ دل بسته اند 🔘 بصیرت یعنی اینکه بدانی تاریخ ، تکرار می شود نه با جزئیاتش ؛ بلکه با خطوط کلی اش ↩ مسجد ضرارها ↩ قرآن بر نیزه کردن ها ↩ حکمیت ها ↩ خشک مغزی ها ↩ سابقه فروشی ها و … انتخاب با خودمان است که اهل بینش باشیم یا اهل سواد اهل خواندن باشیم یا اهل فهمیدن جزئیات تاریخ را ” بخوانیم یا خطوط کلّی آنرا ” بدانیم @qurantehran
💢براساس برچسب ها رأی ندهید 🌀گاهی رقبای انتخاباتی و برخی رسانه ها، واژه هاي مختلف را به صفات اکثرا منفي تبديل كرده و آنها را به آحاد يا نهادهاي مختلف نسبت مي دهند. گاهي هدف از اين عملكرد، آن است كه ايده، فكر يا گروهي محكوم شوند و براي آنكه استدلالي در محكوميت آنها آورده شود. این روش برای تحریک به رد فکر و عقیده‌ای بدون بررسی شواهد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. 🌀«میانه‌رو»، «تندرو»، «متحجر»، «نفوذی»، «افراطی»، «پوپولیست» و... نمونه‌هایی از برچسب‌ هستند که سبب می‌شوند براساس بار معنای موجود در کلمات، فرد از تعمق و بررسی برنامه‌های فرد کاندیدا فاصله گرفته و متاثر از برچسب‌ها، درباره یک کاندیدا به نتیجه برسد. در واقع با این روش سعی در انحراف افکار عمومی از بررسی برنامه‌های کاندیدا و رای براساس برچسب‌ها است. 🌀این شیوه معمولا باعث ایجاد فضای در انتخابات می‌شود. معصومه نصیری _مدرس سواد رسانه‌ای @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅استاد از شاگردانش پرسید: دو مرد مهمان من می‌شوند. یکی تمیز و دیگری کثیف. من به آن ها پیشنهاد می‌کنم حمام کنند. شما فکر می‌کنید،‌ کدام یک این کار را انجام دهند؟ شاگردان جواب دادند: خوب مسلما کثیفه! استاد گفت: نه، تمیزه. چون او به حمام کردن عادت کرده و کثیفه اگر اهل حمام رفتن بود که کثیف نبود. پس چه کسی حمام می کند؟ حالا شاگردان می گویند: تمیزه! استاد جواب داد: نه، کثیفه، چون او به حمام احتیاج دارد. و باز پرسید خوب، پس کدامیک از مهمانان من حمام می کنند؟ یک بار دیگر شاگردها گفتند: کثیفه! استاد گفت: اما نه، البته که هر دو! تمیزه به حمام عادت دارد و کثیفه به حمام احتیاج دارد. خوب بالاخره کی حمام می‌گیرد؟ شاگردها با سر درگمی جواب دادند: هر دو ! استاد این بار توضیح می‌دهد : نه، هیچ کدام ! چون کثیفه به حمام عادت ندارد و تمیزه هم نیازی به حمام کردن ندارد! شاگردان با اعتراض گفتند : بله درسته، ولی ما چطور می‌توانیم تشخیص دهیم؟ هر بار شما یک چیزی را می‌گویید و هر دفعه هم درست است. استاد در پاسخ گفت: خوب پس متوجه شدید ، این یعنی: سفسطه ! خاصیت سفسطه بسته به این است که چه چیزی را بخواهی ثابت کنی!! ✅ ما با روبرو هستیم که با هر دلیلی و یا بدون هر دلیلی با ایران اسلامی مخالفند و به دروغ با چماق ایرانیت به سر ملت میکوبند... ❗️یکروز اصحاب سبز میشوند و وقتی رأی نمی آورند به بهانه تقلب حکم به بطلان انتخابات میدهند... ❗️یکروز جیغ بنفش سر میدهند و جشن خیابانی میگیرند و وقتی مملکت را صدسال به عقب برگرداندند بهانه می آورند که هرکسی رأی آورده بود اوضاع بدتر از این بود... ❗️دیروز میگفتن اگر رئیسی بیاد دلار میشه پنج هزار تومن، امروز که دلار ۲۵ رسیده میگن اگر رئیسی اومده بود دلار پنجاه هزار تومن میرسید... ❗️دیروز میگفتن رأی ملت به روحانی یعنی رأیِ نه به نظام امروز میگن انتخابات نمایشیه و رئیس جمهور قبلا تعیین شده... ‼️و امروز که رأی ندارند انتخابات را انتصابات مینامند و... ♦️نفاق را درمانی نیست و منافق را جوابی...‌‌. 🔻حضرت پیامبر صلی الله علیه وآله فرمودند " علی جان اگر همه دنیا را به منافق بدی هرگز با تو دوستی نخواهد کرد، و اگر بینی مومن را ببری هرگز با تو دشمنی نخواهد کرد...." @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷 هر زمان که دشمن احساس کرد پشتوانه مردمی نظام کم شده فشار خود را بیشتر کرد... تنها راه مقابله با فشار حداکثری، مشارکت حداکثری است... چه خوشمان بیایید چه نیایید چه از برخی مسائل راضی باشیم چه نباشیم اما شک نکنید که میزان مشارکت در انتخابات بر زندگیمان اثر خواهد گذاشت پس به خاطر زندگی خودمان هم که شده @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻اخلاق انتخاباتی و انتخابات اخلاقی ❗️لافِ گزاف نزن! 1⃣ آفت میز ریاست اینه که آدم رو خیال‌باف و به تعبیر قرآن (مختال) می‌کنه و چون فکر می‌کنه هوش، نبوغ، شمّ اقتصادی و این‌ها اونو به این جایگاه رسونده، خودشو یک سر و گردن از دیگران بالاتر می‌بینه. 2⃣ نماد این جریان فکری، فرعون هست در قرآن. اون به خاطر این روحیه‌ خودشیفتگی، جلوی دیگران، موسی رو دست مینداخت و می‌گفت «مَردم! من بهتر از این شخص بی‌سروپا نیستم که لکنت زبان دارد؟!»(زخرف۵۲) 3⃣ کسی که شأن و جایگاه واقعی خودش در هستی رو فراموش کنه، به جای اینکه راه فروتنی بره سر از کژراهه‌ غرور در میاره. اون وقت،‌ به دستاورد دیگران، لجن پرتاب می‌کنه. 🔸یادمون باشه خودحق‌پنداری، منم منم کردن‌ و لاف‌زنی بی‌پشتوانه، جایی برای دوستی با خدا نمیذاره. @qurantehran
تکنیک‌های انتخاباتی در رسانه‌ها 🗳 تفرقه بنداز و برنده شو ۱۴۰۰ @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺روز دختر مبارکت بانو 🌸پدر تو چه کوثری دارد 🌺بنویسید حضرت کاظم(ع) 🌸چه عزیزی چه دختری دارد 🌸 اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا فاطِمَةَ الْمَعْصُومه 🎊 فرا رسیدن سالروز ولادت حضرت معصومه(سلام الله علیها) و روز دختر ، آغاز دهه کرامت مبارک باد @qurantehran
🍃🌺🍃 میگن هنر مربی گرسنه کردن ذهنه، نه سیر کردنش. 🌷 تو پاتوق آینه‌گاه قراره لذت شیرین گرسنگی ذهن را با هم بکشیم تا بتونیم برای سیرکردن قدمی برداریم، و البته اون موقع هم، لقمه‌ی آماده‌ای وجود نداره، چون چیزی که خودمون پیدا کنیم، از اون چیزی که دیگران بهمون میدن موندگارتره؛ پس تلاش می‌کنیم در کنار شما دختر‌های نوجوان هم کشف کنیم و هم مجال کشف‌های جدید را فراهم کنیم. دوره‌ی تابستانه‌ی نو+جهان یه فرصت کوچیکه برای آفریدن یک جهانِ نو، جهانی که از درون خودمون شروع میشه. در نو+جهان، در کنار هم 🔸بازی میکنیم،🚴🏻‍♀️ 🔹کتاب میخونیم،📚 🔸میپزیم تا خودمونم پخته بشیم،👩🏻‍🍳 🔹 یه سری چیزای قشنگ می‌سازیم و تولید می‌کنیم تا ...‌........... بشیم؛👷🏻‍♀️ (جای خالی رو توی دوره باهم پر میکنیم😉) 🔸مدادرنگی‌هامون رو به دست می‌گیریم و روی کاغذهای بافت‌دار سفید یا شاید هم سیاه، یه تجربه‌ی جدید می سازیم،🖼 از نقش، از نقاشی، از نقش‌ها و از نقشه‌ها. 🤔 نقش راهی که تا الان اومدیم، نقشه‌ای برای راهی که داریم میریم، 🛤 و نقش من خودِ خودِ من. دوباره دست‌ها و ظرافت، دوباره چشم‌ها و نگاه‌های هنرمندانه، دوباره لب‌ها و خنده‌ها و کلمه‌ها، و دوباره *من* ، با یک دنیا شوق برای آفریدن و ساختن.💫 قرار حضوریِ ما: روزهای سه‌شنبه ساعت ۱۶:۳۰_۲۰ در: خیابان ایران، موسسه علی بن موسی الرضا علیه السلام به مدت: ۶ هفته از ۸ تیر تا ۱۳ مرداد برای: دختران ورودی متوسطه اول هزینه: ۳۵۰ هزار تومان اینجا👇 سوالهاتون رو بپرسید و ثبت نام کنید : @aye_ne_gah @aye_ne_gah2 https://ble.ir/ayenegah https://eitaa.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا