Panahian-Clip-HaletChetore(1).mp3
2.34M
🎵حالت چطوره؟
🎤: حجت الاسلام پناهیان
🌸🍃🌺🌱🌸🍃🌺🌱🌸🍃🌺
✨حضرت آیتالله #بهجت قدسسره :
🔹 #شکر، معنای وسیعی دارد و منظور از آن طاعت خداست؛ فقط «اَلْحَمْدُلله» زبانی نیست؛ هرچند آن هم یکی از مراتب شکر است...
🔹سپاسگزاری از نعمت بهمعنای #طاعت خداست که موجب افزایش نعمت میشود. کفران نعمت هم بهمعنای عصیان الهی و موجب عذاب از ناحیه اوست.
📚 در محضر بهجت، ج۱، ص ۳۵۸
@qurantehran
📇 تفسیر آیات ۶۰-۶۲ سوره مبارکه #زخرف
📚 مفسر: دکتر رضایی اصفهانی (تفسیر مهر)
🌺 وَ لَوْ نَشاءُ لَجَعَلْنا مِنْكُمْ مَلائِكَةً فِي الْأَرْضِ يَخْلُفُونَ* وَ إِنَّهُ لَعِلْمٌ لِلسَّاعَةِ فَلا تَمْتَرُنَّ بِها وَ اتَّبِعُونِ هذا صِراطٌ مُسْتَقِيمٌ* وَ لا يَصُدَّنَّكُمُ الشَّيْطانُ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ
🔸نكته ها و اشاره ها:
1⃣ مقصود از جانشينى فرشتگان به جاى مشركان آن است كه خدا مشركان را هلاك سازد و فرشتگان را به زمين نازل كند، يا از نسل مشركان فرشتگانى به وجود آورد يا فرزندان آنها را فرشته صفت گرداند تا به عبادت خدا و اطاعت از پيامبر صلى الله عليه و آله بپردازند.
2⃣ خدا به جاى انسانها فرشته قرار نمى دهد؛ چرا كه اين مطلب با هدف خلقت كه تكامل انسان و آزمايش اوست ناسازگار است.
3⃣ در اين آيات اشاره شده كه عيسى عليه السلام نشانه ى برپايى رستاخيز است.
و اين مطلب يا بدان جهت است كه عيسى عليه السلام در آخر الزمان بازمى گردد و به رهبر مسلمانان (امام مهدى عجل اللَّه تعالى فرجه الشريف) اقتدا مى كند و اين يكى از نشانه هاى رستاخيز است كه در احاديث نيز بدان اشاره شده است.
و يا بدان جهت كه تولد عيسى بدون پدر، دليل بر قدرت خدا در مورد زنده كردن افراد در رستاخيز و نشانه ى آن است.
4⃣ شيطان دشمن انسان است. او اين دشمنى را با آدم عليه السلام آشكار كرد و در طول زندگى انسانها نيز بر سر راه آنها كمين و با وسوسه هاى خود آنها را منحرف مى كند.
@qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر تیغ عالم بجُنبد زِ جای
نبُرد رگی تا نخواهد خدای
🌸 همه میگویند: سال خوبی داشته باشید!
ولی من میگویم :
" سال خوبی را برای خودتان #خلق کنید "
به فکر آمدن روزهای خوب نباشید! آنها نخواهند آمد …
به فکر #ساختن باشید…
روزهای خوب را باید ساخت
آرزو میکنم بهترین معمار سال جدید باشید و از خدا بخواهیم تغییر کنیم...
#سال_نو_مبارکــــــــ 🌸
الّلهُــــــمَّ عَجِّــــــلْ لِوَلِیِّکَـــــ الْفَـــــــرج
@qurantehran
📇 تفسیر آیات ۷۴-۷۶ سوره مبارکه #زخرف
📚 مفسر: دکتر رضایی اصفهانی (تفسیر مهر)
🌺 إِنَّ الْمُجْرِمِينَ فِي عَذابِ جَهَنَّمَ خالِدُونَ* لا يُفَتَّرُ عَنْهُمْ وَ هُمْ فِيهِ مُبْلِسُونَ* وَ ما ظَلَمْناهُمْ وَ لكِنْ كانُوا هُمُ الظَّالِمِينَ
🌸نكته ها و اشاره ها:
1⃣ «مُجرم» در اصل از «جرم» به معناى قطع كردن است و مجرم كسى است كه با انجام كارهاى ناپسند از خدا و ارزشهاى انسان بريده است و در اين جا مقصود مجرمانى هستند كه راه كفر و سركشى در پيش گرفته اند.
2⃣ عذاب مجرمان در طول زمان كم نخواهد شد و آنان در اندوهى همراه با ناراحتى و يأس هستند.
3⃣ ريشه ى عذاب مجرمان همان ستمكارى آنان به خود و ديگران از طريق شرك و ظلم است.
@qurantehran
✳️ به یاد خدا باشید یا با #تسبیح یا با #دل.
✅ یاد خدا با دل خیلی اهمیت دارد. گاهی اوقات انسان با زبان در حال گفتن ذکر استغفار است، اما گناه هم می کند.
👈 در حدیث آمده که : « کسی که در حال گناه کردن استغفار میکند، خود را مسخره کرده است. یکی از علما می گفت: سی سال پیش سوار اتوبوس بودم، یک حاجی هم با ریش و عبا و قبا جلوی من نشسته بود.
👈 هر زن بی حجابی که وارد اتوبوس می شد، حاجی نگاه می کرد و یک « استغفر الله » می گفت. پشت سر هم هر زنی که وارد می شد، حاجی این کار را می کرد. یک وقت در یکی از ایستگاه ها یک خانم بی حجاب سوار ماشین شد، حاجی متوجه او نشد، من با دست به شانه اش زدم و گفتم : « حاج آقا، یک استغفر الله دیگر هم سوار اتوبوس شد! شخص حاجی با شنیدن حرف من ناگهان برگشت و متوجه شد یک عالم پشت سرش نشسته و مراقب اوست و فهمیده که شیطان او را بازی داده است. جیک نزد. شیطان این قدر عجیب است که در حالی که مشغول استغفار هستی، شما را به گناه می اندازد. این ذکر به درد نمی خورد. چون دل به یاد خدا نیست.
👈 حاجی پشت سر هم می گفت:« خدا لعنت کند کسانی را که اینها را بی حجاب کرده اند» اما با این حال، خودش، محو تماشایشان بود.
❗️ اگر دل انسان به #یادخدا باشد که چشم، به زن نامحرم نگاه نمی کند! تسبیح در دست و ذکر استغفار هم بر لب، اما دل به یاد خدا نیست! از خدا بخواهید که دل هایتان به یاد او باشد. این مطلب را یادگاری از من داشته باشید: #ذکر خالی، چنگی به دل نمی زند!
🔹 در محضر مجتهدی ج ۲- ص۱۶۵
@qurantehran
مناجات شعبانیه.mp3
2.2M
💠 مناجات شعبانیه
🔹 مستحضرید که ماه #شعبان نظیر ماه مبارک #رمضان مِهرش با قهر آماده است، نازش با نیاز آماده است. ماههای دیگر ماه نیاز است، اما در ماه پُر برکت شعبان و ماه پُر برکت رمضان که در پیش است نیازش با ناز آمیخته است.
🔹 خدای سبحان به ما دو راه نشان داد؛ از راه نیاز یا از راه ناز خواسته های خود را با او در میان بگذاریم. راه نیاز همان است که از ذات أقدس الهی می گوییم: ﴿أَمَّن یجِیبُ الْمُضْطَرَّ﴾
اما راه ناز را خود ائمه (علیهم السلام) به ما آموختند. در دعای «افتتاح» شب های ماه مبارک رمضان ذات أقدس الهی به وسیله وجود مبارک #امام_زمان (صلوات الله و سلامه علیه و علی آبائه) این دعا را به ما آموخت که شما در هر شب از شبهای ماه مبارک رمضان وقتی روزه گرفتید و به ضیافت الهی بار یافتید این دعای «افتتاح»، «اللَّهُمَ إِنِّی أَفْتَتِحُ الثَّنَاءَ بِحَمْدِك» این جمله های را می خوانید تا به این جا می رسید: «مُدِلًّا عَلَیك» یعنی پروردگارا من مهمان تو هستم می خواهم با تو غَنج و ناز کنم، نیاز سرجای خود محفوظ است، من صدر و ساقه هستی ام نیاز است: ﴿أَنتُمُ الْفُقَرَاءُ﴾
🔹 در #مناجات_شعبانیه که مناجات این ذوات قدسی (علیهم افضل صلوات المصلین) است به ما هم اجازه دادند که این مناجات را بخوانیم، این است که در این مناجات اول منادات است، بعد مناجات بنده با خدا است، بعد به خدا عرض می کنیم که خدایا حالا تو مناجات کن ما بشنویم! «وَ اجْعَلْنِی مِمَّنْ نَادَیتَهُ فَأَجَابَكَ وَ لَاحَظْتَهُ فَصَعِقَ لِجَلَالِكَ فَناجَیتَهُ سِرّاً»...
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
@qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رهبرانقلاب: هر وقت که دل امام حسین (ع) براى پیامبر(ص) تنگ مىشد، به حضرت علی اکبر(ع) نگاه مىکرد.
رهبرانقلاب: ان شاءالله خدا به حق حضرت علیاکبر شما #جوانان را ثابت قدم بدارد
⛔️ بعضیها جوانی خوبی داشتند اما امان از پیریشان!
🌹 #روز_جوان مبارک
@qurantehran
📇 خلاصه تفسیر آیه اول و دوم سوره مبارکه #دخان
🎤: برگرفته از جلسات تفسیر ایت الله #جوادی_آملی(سایت اسراء)
🔸حم (۱) وَ الْکِتَابِ الْمُبِینِ (۲)
🔹سوره مبارکهٴ «دُخان» که جزء «حوامیم» هفتگانه است، در مکه نازل شده است؛ این هفت سوره که مصدّر به «حم» است، گذشته از اینکه عناصر محوریشان اصول دین است، بحث مهمشان درباره وحی و نبوّت و کیفیت نزول وحی و امثال آنهاست.
🔸 این هفت «حم» از سوره مبارکهٴ «غافر» شروع می شود، «فصلّت» و «شوری» و «زخرف» ـ این چهار سوره ـ گذشت، «دُخان» و «جاثیه» و «احقاف» هم در پیش است؛ اوّلِ این «حوامیم» هم به قرآن کریم اختصاص دارد: ﴿حم ٭ وَ الْکِتَابِ الْمُبِینِ﴾،
🔹سوگند به «کتاب مبین» در حقیقت سوگند به «بیّنه» است. معمولاً بشر وقتی در محاکم قضایی قَسم میخورد، قَسم آنها در مقابل «بیّنه» است؛ در محکمهٴ قضا آنکه مدّعی است شاهد می آورد و آنکه منکر است سوگند یاد می کند اما قَسمهای ذات اقدس الهی به خود «بیّنه» است، نه در مقابل «بیّنه»؛ مثلاً اگر کسی در شب تار سوگند یاد کند که الآن صبح شده است، او باید دلیل بیاورد و بگوید من به فلان دلیل و یا این صدایی که شنیدم، این صدای اذان است؛ سوگند یاد می کند که الآن روز شده است. یک وقت است که کسی در برابر انسان نابینا می گوید الآن روز است، بعد می گوید قَسم به این آفتاب الآن روز است. او به خود دلیل قَسم می خورد، نه به بیگانه؛ اگر کسی به خود آفتاب سوگند یاد کرد و گفت قَسم به این آفتاب الآن روز است، این در مقابل دلیل نیست، این قَسمی نیست که در مقابل «بیّنه» باشد، قَسمی است که متعلّق به خود «بیّنه» است.
🔸قَسمهای الهی به خود دلیل و برهان است، پس اینکه می فرماید به قرآن قَسم! برای اینکه قرآن «بیّنه» و شاهد الهی است که «تبشیر» و «إنذار» را خوب تحلیل می کند و مانند آن.
@qurantehran
36.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 اداره جامعه قرآنی
🔸 قرآن مثل باران نازل نشده، خدای سبحان باران را نازل کرد یعنی این قطرات را به زمین انداخت، قرآن را هم نازل کرد در «لیله قدر»؛ اما نازل کردن قرآن مثل نازل کردن باران نیست که به زمین انداخته باشد، #قرآن را آویخت، باران را انداخت، نازل کردن قرآن مثل آن است که کسی در بالاست، طنابی را نازل میکند، آویزان میکند، به ما میگوید این طناب را بگیرید و بالا بیایید، چون #ریسمان_الهی است یک طرفش به دست خداست ما نمیتوانیم با این کتاب همسان کتابهای دیگر رفتار بکنیم، الآن ما هر کتابی را که مطالعه میکنیم بر اساس «وَ انْظُرْ إِلَی مَا قَال» مطالعه می کنیم، می گوییم ما با این مطالب کار داریم چه کار داریم گویندهاش کیست؟ گوینده اش یا مُرد یا فعلاً در دسترس نیست، ما با مقول و با گفتار او کار داریم، اما قرآن چنین نیست، یک قول است که قائل بالای سر اوست، یک کلام است که متکلم بالای سر اوست، یک طناب است که طرف دیگر آن به دست خود خدای سبحانه تعالی است، ما با این کتاب روبهرو هستیم، پس نمی توان گفت که حالا کسی دارد قرآن مطالعه میکند یا تفسیر قرآن مینویسد؛ مثل تفسیر فقه است یا کار فلسفه است یا کار کلام است یا کار طبّ است که یک کتاب را دارد مطالعه میکند، از آن قبیل نیست!
اگر یک فقیه یا یک محدث یا یک متکلم یا یک طبیب کتابی نوشت دیگر ما هستیم و کتاب او، کاری به او نداریم، او یا زنده است یا مُرد، ولی درباره #قرآن_کریم اینچنین نیست،...
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
@qurantehran
#شاهزاده_علےاڪبر_ع 🌷
🌟نسل جوان را بہ جهان رهبرے
🌺جلوه ے توحيد، علے اڪبرے
🌟هر ڪہ هواے رخ احمد ڪند
🌺در تو تماشاے پيمبر ڪند
#میلاد_حضرت_علی_اکبر(ع)❣️✨
و
#روز_جوان
مبارکباد
@qurantehran
ولادت حضرت علی اکبر (ع) الگوی جوانان را به شما عزیزان تهنیت عرض می نماییم.
زندگی نامه:
حضرت علی اكبر (ع) فرزند ابی عبدالله الحسین(ع) بنا به روایتی در یازدهم شعبان،سال43 قمری در مدینه منوره دیده به جهان گشود. مادر بزرگوار ایشان لیلا دختر ابى مره می باشد. وی زمانى چند در خانه امام حسین علیه السلام به سر برد و روزگارى در زیر سایه حسین (ع) بزیست. لیلا براى امام حسین (ع) پسرى آورد، رشید، دلیر، زیبا، شبیه ترین کس به رسول خدا صلى الله علیه و آله رویش روى رسول ، خویش خوی رسول ، گفت و گویش گفت و گوى رسول خدا صلى الله علیه و آله؛ هر کسى که آرزوى دیدار رسول خدا را داشت بر چهره پسر لیلا مى نگریست تا آنجا که پدر بزرگوارش می فرماید هرگاه مشتاق دیدار پیامبر مى شدیم به چهره او مى نگریستیم؛ به همین جهت روز عاشورا وقتى اذن میدان طلبید و عازم جبهه پیکار شد،امام حسین(ع) چهره به آسمان گرفت و گفت:اللهم اشهد على هؤلاء القوم فقد برز الیهم غلام اشبه الناس برسولک محمد خلقا و خلقا و منطقا و کنا اذا اشتقنا الى رؤیه نبیک نظرنا الیه…
حضرت علی اکبر در کربلا حدود ۲۸سال داشت. برخی راویان سن ایشان را ۱۸ سال و ۲۰ سال هم گفته اند. او اولین شهید عاشورا از بنى هاشم بود. شجاعت و دلاورى حضرت على اکبر (ع) و رزم آورى و بصیرت دینى و سیاسى او، در سفر کربلا بویژه در روز عاشورا تجلى کرد.
@qurantehran