eitaa logo
دانشکده علوم قرآنی قم
1.2هزار دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
521 ویدیو
419 فایل
👈 کانال اطلاع رسانی دانشکده‌ علوم قرآنی قم 👉 ارتباط با مسئول روابط عمومی دانشکده: @mahdavi038
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📸 تصویری از رهبرانقلاب در دیدار اقشار مختلف مردم. ۹۷/۵/۲۲ 📥سایر تصاویر👇 http://farsi.khamenei.ir/photo-album?id=40245#i
هدایت شده از KHAMENEI.IR
853763_-210192.mp3
16.58M
🎙بشنوید| صوت کامل سخنرانی امروز رهبرانقلاب در دیدار اقشار مختلف مردم. ۹۷/۵/۲۲ 💻 @Khamenei_ir
قابل توجه دانشجویان شرکت کننده در دوره تربیت مربی ترجمه و مفاهیم قرآن کریم به اطلاع می رساند دوره تربیت مربی ترجمه و مفاهیم قرآن کریم از 2 تا 9 شهریور در شهر اصفهان برگزار می گردد. لطفا تمایل به شرکت در دوره عدد 1 و عدم تمایل به شرکت در دوره مذکور را با ارسال عدد 2 به شماره 5000241183 تا پایان پنج شنبه ظهر مشخص نمایید. 🍃 کانال اطلاع رسانی 📢 معاونت فرهنگی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم 🍃 لینک عضویت در کانال ایتا و سروش @mf_quran_ac
با سلام. ششمین بخش از سوالات کتاب شیعه پاسخ می گوید تقدیم می گردد. گزینه های درست را در قالب یک عدد 22 رقمی که اولین عدد آن نشانه گزینه صحیح سوال اول باشد به این ترتیب....SHIA*6*123456 به شماره 5000241183 پیامک کنید. 🍃 کانال اطلاع رسانی 📢 معاونت فرهنگی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم 🍃 لینک عضویت در کانال ایتا و سروش @mf_quran_ac
دانشکده علوم قرآنی قم
با سلام. ششمین بخش از سوالات کتاب شیعه پاسخ می گوید تقدیم می گردد. گزینه های درست را در قالب یک عدد
(6) سوالات فصل چهارم (قسمت دوم) 1. دیدگاه مخالفین شفاعت پیامبران الهی که در بعضی از آیات قرآن بیان شده است چیست؟ 1) شفاعت پیامبران در زمان وفات شان فقط شامل عده خاصی می شود 2) شفاعت پیامبران را مخصوص زمان حیات آنها تعبیر می کنند 3) پیامبران نه در زمان حیات و نه در زمان ممات نمی توانند شفاعت کنند 2. جواب کسانی که معتقدند شفاعت فقط مربوط به زمان حیات پیامبران است، کدام است؟ 1) با توجه به بعضی از آیات و روایات، تفاوتی بین زمان حیات و ممات وجود ندارد 2) فرضیه عدم تفاوت بین زمان حیات و ممات یک پندار واهی بیش نیست 3) حیات و ممات پیامبران با یکدیگر متفاوت است 3. آیه شریفه "بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ" بر چه امری دلالت دارد؟ 1) برابری مقام پیامبر صلی الله علیه و آله با مقام شهدا 2) حیات برزخی و عدم تفاوت بین حیات دنیوی و اخروی 3) بالاتر بودن مقام پیامبر صلی الله علیه و آله از مقام شهدا 4. این که در تشهد نماز بر پیامبر صلی الله و علیه و آله سلام می دهیم دلالت دارد بر این که: 1) موجودات فرضی و واقعی یکی هستند 2) به موجودات فرضی هم می توان سلام داد 3) پیامبر صلی الله علیه و آله زنده است 5. تولد ثانوی بودن مرگ، از کدام یک از موارد زیر فهمیده می شود؟ 1) "النَّاسِ نِیَامٌ فَإِذَا مَاتُوا انْتَبَهُوا" 2) "بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ" 3) "مَنْ زَارَني بَعْدَ مَوْتي فَكَأَنَّما زارَني في حَياتي" 6. به چه دلیل زنان نیاز بیشتری به زیارت اهل قبور دارند؟ 1) به دلیل نیاز به تفکر بیشتر در زندگی و مرگ اهل قبور 2) به دلیل داشتن عواطف رقیق تر و نیاز به تسلای بیشتر 3) به دلیل رها شدن از غم فراق اهل قبور 7. چرا وهابیون افراطی زنان را از زیارت اهل قبور منع کرده اند؟ 1) با توجه به یک حدیث جعلی به این موضوع اعتقاد پیدا کردند 2) به دلیل آن که در دید نامحرمان قرار می گیرند 3) آنها معتقدند اساسا وظیفه زنها در داخل منزل است 8. دیدگاه ترمذی در مورد حدیث «لَعنَ اللّهُ زائِرات القُبُورِ» کدام است؟ 1) چون زنها حقوق شوهرانشان را ادا نمی کردند، لذا از زیارت اهل قبور نهی شدند 2) این حدیث مربوط به زنانی است که وقت زیادی را در زیارت اهل قبور صرف می کردند 3) یک زمانی پیامبر صلی الله علیه و آله نهی کرده بود، اما این حدیث بعدها نسخ شد 9. منظور از شَدِّ رِحال در زیارت چیست؟ 1) در فصل خاصی برای زیارت بار سفر بستن 2) بار سفر بستن برای زیارت همراه با زاد و توشه 3) به قصد انجام این کار بار سفر بستن 10. چه کسی پیروان خود را از زیارت قبر پیامبر صلی الله علیه و آله منع کرد؟ 1) ابن تیمیه در قرن هشتم 2) ابن تیمیه در قرن هفتم 3) ابن تیمیه در قرن نهم 11. یکی از جوابها به ابن تیمیه در استناد به حدیث لاتُشَدُّ الرّحالُ اِلّا اِلی ثَلاثَه مَساجِد... این است که: 1) موضوع این حدیث مساجد است، نه هر مکانی 2) این حدیث با احادیث دیگر نسخ شده است 3) موضوع حدیث همه اماکن زیارتی و عبادتی است 12. منظور از" تُشَدُّ الرِّحال اِلی ثَلاث مَساجِد: برای سه مسجد شَدّ رِحال می شود" چیست؟ 1) تشویق جهت رفتن به این مساجد 2) شَدّ رِحال در موارد دیگر را نفی نمی کند 3) موارد 1 و 2 13. در حدیث "اِنّما یُسافَرُ الی ثَلاثَه مَساجد" چه نوع حصری وجود دارد؟ 1) حصر حقیقی 2) حصر اضافی 3) حصر صفت بر موصوف 14. اولین بار چه کسانی بنای بر قبور را شرک پنداشتند؟ 1) ابن تیمیه و شاگردش محمد بن عبدالوهاب 2) مسعودی در مروج الذهب 3) محمد بن عبدالوهاب و شاگردش ابن تیمیه 15. چرا در حجاز نسبت به قبور بزرگان دین اهمیت قائل نیستند؟ 1) حاکمان حجاز اجازه چنین کاری را نمی دهند 2) به دلیل بُغضی که نسبت به امامان شیعه دارند 3) زیرا تحلیل صحیحی نسبت به مفاهیم اسلامی ندارند 16. یکی از حوادث تلخی که در یک قرن گذشته در سرزمین حجاز رخ داد کدام است؟ 1) تخریب قبور ائمه علیهم السلام 2) قدرت گرفتن وهابیت 3) نفوذ استعمارگران 17. این امر از عواقب قدرت گرفتن وهابیت در حجاز است. 1) از بین رفتن آثار علمی و دینی 2) از بین رفتن میراث های فرهنگی 3) موارد 1 و 2 18. دلیل مخالفت وهابیت با ساختن بنا بر قبور کدام است؟ 1) در صورت ساختن بنا، قبر به سجده گاه تبدیل می شود 2) در صورت احداث بنا، قبر به محل تجمع مردم تبدیل می شود 3) در صورت احداث بنا، قبر به زیارتگاه تبدیل می شود 19. خداوند متعال به چه دلیل قوم یهود را لعن کرده است؟ 1) زیرا قبور انبیا را سجده گاه قرار دادند 2) زیرا قبور انبیا را زیارتگاه قرار دادند 3) زیرا قبور انبیا را تفرجگاه قرار دادند 20. ویژگی مهمی که در رفتار مسلمانان با قبور وجود دارد کدام است؟ 1) عبادت قبور 2) زیارت قبور 3) سجده بر قبور
دانشکده علوم قرآنی قم
با سلام. ششمین بخش از سوالات کتاب شیعه پاسخ می گوید تقدیم می گردد. گزینه های درست را در قالب یک عدد
21. آیه شریفه: " قَالَ الَّذِينَ غَلَبُوا عَلَى أَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذَنَّ عَلَيْهِمْ مَسْجِدًا " به چه چیزی دلالت دارد؟ 1) عدم جواز بنا بر قبور بزرگان دینی 2) غلبه مساجد بر قبور 3) جایز بودن ساختن مسجد در کنار قبور بزرگان 22. منظور از تبرک جستن از قبور بزرگان چیست؟ 1) نوعی احترام و ادب است 2) امید به زیاد شدن برکت است 3) موارد 1 و 2 🍃 کانال اطلاع رسانی 📢 معاونت فرهنگی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم 🍃 لینک عضویت در کانال ایتا و سروش @mf_quran_ac
#سخن_نگاشت_مقام_معظم_رهبری 🖊 #توصیه_رهبری_به_حجاج 🍃 کانال اطلاع رسانی 📢 معاونت فرهنگی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم 🍃 لینک عضویت در کانال ایتا و سروش @mf_quran_ac
از لحاظ تاریخی، این روزها روزهای نشاندار و بزرگی است: شهادت امام باقر (علیه‌السّلام) که یک شهادت دارای پیام بود. ▪️لذا خود امام باقر وصیت کرد که بعد از او تا ده سال در منا به مناسبت این رحلت، یادبود برپا شود. ▫️در میان ائمه‌ی ما این بی‌سابقه است، بی‌نظیر است. ▪️یاد امام باقر، یعنی یاد سر برآوردن حیات دوباره‌ی جریان اصیل اسلامی در مقابله‌ی با تحریفها و مسخهائی که انجام گرفته بود
🌺 اسامی پذیرفته شدگان در دوره تربیت مربی ترجمه و مفاهیم قرآن کریم اصفهان: نام و نام خانوادگي * نام دانشکده فرزانه اسدی * مراغه مریم غیورخاصه لر * مراغه زهرا عمومهدي افاراني * اصفهان فاطمه سادات نيك زادالحسيني * اصفهان ساجده مجيري * اصفهان پريسا اميني * اصفهان فاطمه گرجي * اصفهان فاطمه صدري * آمل سميه ازاددل * خوي سارا اسماعيلي * خوي فاطمه بختياري اصل * خوي زهرا جوادي * خوي زهرا رسولي قراعيني * خوي سيما رضوان طلب * خوي فاطمه شاه بنده * خوي مريم شترباني * خوي مريم شري زاده * خوي كوثر عادلي نسب * خوي شكوفه غسالي شبستري * خوي الهه فرضي زادنمين * خوي فاطمه فيرورقي * خوي معصومه قربانپور * خوي زهره محمدصلاحي * خوي فاطمه مهدي پور * خوي فاطمه نجاري رازيان * خوي فاطمه ياري ملك اباد * خوي سيما جغتائي * سبزوار سيده زينب حسيني احمدفداله * سبزوار سميرا خالقي بفراجرد * سبزوار اكرم عطايي * سبزوار فائزه كيذوري * سبزوار معصومه محمدي * سبزوار ريحانه ابراهيمي * شاهرود مريم طاهري * شاهرود مينا اكبري قلعه سرخي * شيراز طيبه اهمند * شيراز سميه باقري * شيراز معصومه بشليده * شيراز معصومه جابري اكبرابادي * شيراز مريم جعفري * شيراز فاطمه رييسي * شيراز فاطمه زارعي * شيراز خديجه زراعت پيشه * شيراز خديجه عابدي * شيراز ندا غرقي * شيراز عاطفه كرمي * شيراز طيبه مرادي كر * شيراز ميترا مستاجري * شيراز زهره منصوري * شيراز فرشته نوري زاده * شيراز فاطمه نيك اقبال * شيراز فاطمه والي زاده * شيراز شيما آريانا * كرمانشاه مينا ويسمرادي * كرمانشاه فائزه اسدپور * مشهد رقیه اباذری * 🍃 کانال اطلاع رسانی 📢 معاونت فرهنگی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم 🍃 لینک عضویت در کانال ایتا و سروش @mf_quran_ac
📝متن کامل پیام رهبر معظم انقلاب به حجاج بیت‌الله‌الحرام 🍃 کانال اطلاع رسانی 📢 معاونت فرهنگی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم 🍃 لینک عضویت در کانال ایتا و سروش @mf_quran_ac
#شهادت_حضرت_ مسلم
کوفه را با تو حسین جان سر و پیمانی نیست هرچه گشتم به خدا صحبت مهمانی نیست به خدا نامه نوشتم به حضورت نرسید آن چه مانده ست مرا غیره پشیمانی نیست کارم این است که تا صبح فقط در بزنم غربتی سخت تر از بی سر و سامانی نیست جگرم تشنه ی آب و لبِ من تشنه ی توست بین کوفه به خدا مثلِ من عطشانی نیست من از این وجهِ شباهت به خودم میبالم قابل سنگ زدن هر لب و دندانی نیست من رویِ بام چرا؟ تو لبِ گودال چرا؟ دلِ من راضی از این شیوه یِ قربانی نیست موی من را دم دروازه به میخی بستند همچو زلفم به خدا زلف پریشانی نیست زرهم رفت ولی پیرهنم دست نخورد روزیِ مسلمت انگار که عریانی نیست کاش میشد لبِ گودال نبیند زینب بر بدن پیرُهَنِ یوسفِ کنعانی نیست سوخت عمامه ام امروز ولی دور و برم دختر سوخته یِ شام غریبانی نیست هرچه شد باز زن و بچه کنارم نَبُوَد که عبور از وسط شهر به آسانی نیست دستِ سنگین، دلِ بی رحم، صفات اینهاست کارشان جز زدن سنگ به پیشانی نیست دخترم را بغلش کن به کنیزی نرود چه بگویم که در این شهر مسلمانی نیست علی اکبر لطیفیان
با سلام. هفتمین بخش از سوالات کتاب شیعه پاسخ می گوید تقدیم می گردد. گزینه های درست را در قالب یک عدد 14 رقمی که اولین عدد آن نشانه گزینه صحیح سوال اول باشد به این ترتیب....SHIA*7*123456 به شماره 5000241183 پیامک کنید. 🍃 کانال اطلاع رسانی 📢 معاونت فرهنگی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم 🍃 لینک عضویت در کانال ایتا و سروش @mf_quran_ac
دانشکده علوم قرآنی قم
با سلام. هفتمین بخش از سوالات کتاب شیعه پاسخ می گوید تقدیم می گردد. گزینه های درست را در قالب یک عدد
(7) سوالات فصل پنجم، قسمت اول 1. دیدگاه پیروان اهل بیت علیهم السلام در باره تحریم ازدواج موقت چیست؟ 1) هرگز تحریم نشده و به قوت خود باقی است 2) در زمان رسول خدا صلی الله نسخ شده است 3) در زمان خلیفه سوم نسخ شده است 2. کدام گزینه صحیح می باشد؟ 1) همه علمای اسلام معتقدند که ازدواج موقت در زمان پیامبر صلی الله علیه و آله تحریم شده است 2) عده ای کمی از اهل سنت در موضوع ازدواج موقت با پیروان اهل بیت علیهم السلام هم عقیده هستند 3) بیشتر اهل سنت با پیروان اهل بیت علیهم السلام در موضوع ازدواج موقت هم عقیده هستند 3. آن چه که افراد را به سوی ازدواج موقت می کشاند عبارت است از: 1) تمایلات شیطانی و نفسانی 2) نیاز به داشتن وضعیت مطلوب 3) ضرورت های اجتماعی و نیازها 4. "ازدواج مسیار" چیست؟ 1) نوعی ازدواج در مذهب شیعه که همانند ازدواج موقت است و جهت آسان تر شدن زمینه های ازدواج تشریع شده است 2) نوعی ازدواج در مذهب اهل سنت که گرچه دائم است اما مرد قصد دارد بعد از مدت کوتاهی زن را طلاق دهد 3) برگرفته از نوعی ازدواج از مذهب اهل سنت که در آن مهریه و نفقه و مدت وجود ندارد و حق طلاق هم با زن است 5. علت تشریع ازدواج موقت کدام است؟ 1) رفع ضرورت ها و نیازهای واقعی 2) فراهم سازی شرایط و ایجاد زمینه های لازم جهت ازدواج دائم 3) پرداختن به امر مهم ازدواج 6. بر اساس روایات اهل بیت علیهم السلام، ازدواج موقت از چه گناه بزرگی جلوگیری می کند؟ 1) تهمت 2) غیبت 3) زنا 7. نتیجه سوء مخالفت با ازدواج موقت کدام است؟ 1) زمینه برای ایجاد فحشا آماده می شود 2) زمینه های حرام خواری را فراهم می کند 3) تقوا را از بین می برد 8. حکم فرزندانی که از طریق ازدواج موقت متولد می شوند چیست؟ 1) از مادر خود ارث نمی برند 2) تمام احکام فرزندانی که با عقد دائم به دنیا می آیند را دارند 3) نفقه آنها با مادر است 9. از ویژگی های ازدواج موقت این است که: 1) زن نفقه ندارد، اما ارث دارد 2) تمام ویژگی های ازدواج دائم را دارد 3) زن (زوجه) نفقه و ارث ندارد 10. دو گروهی که از موضوع ازدواج موقت سوء استفاده می کنند کدامند؟ 1) منتقدان کینه توز و متحجران 2) هوسبازان و سیاسیون 3) هوسبازان و منتقدان کینه توز 11. آیه شریفه: فَمَا اسْتَمْتَعْتُم بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِيضَةً به کدام نوع از ازدواج اشاره دارد؟ 1) ازدواج دائم 2) ازدواج موقت 3) ازدواج مسیار 12. رسول خدا صلی الله علیه و آله در موارد زیادی از مُتعه به چه چیزی تعبیر کردند؟ 1) ازدواج موقت 2) ازدواج دائم 3) بهره گیری جنسی 13. چرا منظور از استمتاع در آیه شریفه فَمَا اسْتَمْتَعْتُم بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِيضَةً به معنای لذت بردن نیست؟ 1) زیرا پرداخت مهریه کامل بعد از استمتاع واجب می شود و علمای شیعه هم متعه را به معنای ازدواج موقت آمده است 2) زیرا وجوب پرداخت مهریه به مقتضای عقد است نه لذت بردن و واژه متعه در کلمات فقهای شیعه و سنی به معنای ازدواج موقت آمده است 3) وجوب مهریه برای زنان مشروط به لذت بردن است و این مورد در کلمات علمای اهل سنت هم آمده است 14. عقیده قرطبی در تفسیر آیه شریفه فَمَا اسْتَمْتَعْتُم بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِيضَةً چیست؟ 1) منظور ازدواج دائم است که در صدر اسلام بود و همچنمان ادامه دارد 2) منظور ازدواج مسیار است که در صدر اسلام بود 3) منظور ازدواج موقت است که در صدر اسلام بود 🍃 کانال اطلاع رسانی 📢 معاونت فرهنگی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم 🍃 لینک عضویت در کانال ایتا و سروش @mf_quran_ac
پیامبر اکرم (ص) 🔸خداوند عيدقربان را برنهاد تا مستمندان از گوشت سير شوند؛ پس از گوشت قربانى به ايشان بخورانيد. 📚ثواب الأعمال، ص۵۹
با سلام. هشتمین بخش از سوالات کتاب شیعه پاسخ می گوید تقدیم می گردد. گزینه های درست را در قالب یک عدد 14 رقمی که اولین عدد آن نشانه گزینه صحیح سوال اول باشد به این ترتیب....SHIA*8*123456 به شماره 5000241183 پیامک کنید. 🍃 کانال اطلاع رسانی 📢 معاونت فرهنگی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم 🍃 لینک عضویت در کانال ایتا و سروش @mf_quran_ac
دانشکده علوم قرآنی قم
با سلام. هشتمین بخش از سوالات کتاب شیعه پاسخ می گوید تقدیم می گردد. گزینه های درست را در قالب یک عدد
(8) فصل پنجم، قسمت دوم 1. عقیده همه علمای شیعه و سنی در باره اصل حکم ازدواج موقت کدام است؟ 1) ازدواج موقت در عصر رسول خدا صلی الله علیه و آله وجود داشته است 2) ازدواج موقت در عصر رسول خدا صلی الله علیه و آله وجود داشته است، اما در زمان خود آن حضرت نسخ شده است 3) ازدواج موقت در عصر رسول خدا صلی الله علیه و آله وجود داشته است اما بعدها نسخ شده است 2. از اقدامات خلیفه دوم این بود که: 1) متعه حج را تحریم کرد 2) ازدواج موقت را تحریم کرد 3) موارد 1 و 2 3. مراد از متعه حج چیست؟ 1) یعنی نخست تمتع را به جای آورده و از احرام خارج می شوند و بعد از مدتی کوتاه مجددا احرام به حج ببندند 2) یعنی نخست عمره را به جای آورده و از احرام خارج می شوند و بعد از مدتی مجددا احرام به حج ببندند 3) یعنی نخست عمره را به جای آورده و از احرام خارج می شوند و بعد از مدتی بسیار کوتاه مجددا احرام به حج ببندند 4. اقدام خلیه دوم در تحریم ازدواج موقت نشانه آن است که: 1) در مقابل نص و دستور صریح رسول خدا صلی الله علیه و آله اجتهاد کرده است 2) به اجماع و نظر همه مسلمین در زمان خود عمل کرد 3) یک حکم جدید را وارد احکام شرعی کرده است 5. از معایب اجتهاد در مقابل نص این است که: 1) ممکن است دیگران هم همین کار را انجام دهند 2) احکام الهی دیگر مصونیت نخواهند داشت 3) موارد 1 و 2 6. به پندار بعضی ها، هدف خلیفه دوم از ممنوع کردن ازدواج موقت چیست؟ 1) تسهیل در چگونگی ارتباطات خانوادگی مسلمانان 2) راحت شدن تشخیص نکاح از زنا 3) پیروی از سنت پیامبر 7. ممنوع کردن ازدواج موقت از سوی خلیفه دوم موجب شد تا: 1) جایگاه احکام تضعیف گردد 2) تهمت ها بیشتر شود 3) زنا و بی عفتی گسترش پیدا کند 8. ترجمه دقیق حدیث: «لَوْ لاَ انّ عُمَر نَهَى النَّاسَ عَنِ الْمُتْعَهِ مَا زَنَى اِلاّ شَقِى» کدام است؟ 1) اگر عمر مردم را از متعه نهی نکرده بود، هیچ کس جز افراد بی بند و بار زنا نمی کرد 2) چون عمر مردم را از متعه نهی کرده، حتی بی بند و بارها هم زنا می کردند 3) اگر عمر مردم را از متعه نهی کرده بود، به دلیل جلوگیری از زنای افراد شقی است 9. حدیث: «لَوْ لاَ انّ عُمَر نَهَى النَّاسَ عَنِ الْمُتْعَهِ مَا زَنَى اِلاّ شَقِى» را چه کسانی نقل کرده اند و چه استفاده ای از آن می شود؟ 1) گروه عظیمی از محدثان و مفسران اهل سنت – نشانه آن است که ازدواج موقت در زمان عمر تحدید شد 2) گروه عظیمی از محدثان و مفسران اهل سنت – نشانه آن است که ازدواج موقت در زمان عمر تحریم شد 3) گروه عظیمی از محدثان و مفسران اهل سنت – نشانه آن است که ازدواج موقت در زمان عمر تجدید شد 10. بنا به نقل جابر بن عبدالله به خاطر جریان کدام یک از افراد زیر، خلیفه دوم متعه را تحریم کرد؟ 1) عمرو بن حریث 2) عبد الله بن عمر 3) عبد الله بن زبیر 11. "حِبرُ الامه" به چه معناست و لقب کدام یک از شخصیت های زیر است؟ 1) مفسر امت اسلام – ابان بن تغلب 2) محدث و راوی امت اسلام – جابر بن عبدالله 3) عالم و دانشمند امت اسلام – ابن عباس 12. کدام جمله زیر درست است؟ 1) عبدالله بن زبیر قائل به نسخ متعه در زمان رسول خدا صلی الله علیه و آله بود 2) ازدواج موقت در زمان خلیفه اول نسخ شد 3) ابن عباس طرفدار عدم نسخ متعه در زمان رسول خدا صلی الله علیه و آله بود 13. ضد و نقیض بودن روایاتی که زمان نسخ حکم ازدواج موقت را به زمان رسول خدا صلی الله علیه و آله نسبت می دهند، دلیل آن است که: 1) آن روایات جعلی است 2) روایات بر اساس یک حرکت سیاسی جعل شده است 3) موارد 1 و 2 14. یکی از مهم ترین دلایل تلاش گروهی جهت انتساب نسخ حکم ازدواج موقت به زمان رسول خدا صلی الله علیه و آله کدام است؟ 1) نقل قولی که از بعضی از صحابی پیامبر وجود دارد 2) از بین بردن اثرات منفی اقدام خلیه دوم در نسخ حکم ازدواج موقت 3) میزان بودن اقدام خلیفه در نسخ بعضی از احکام 🍃 کانال اطلاع رسانی 📢 معاونت فرهنگی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم 🍃 لینک عضویت در کانال ایتا و سروش @mf_quran_ac
رهبر انقلاب: در نبرد بين امام هادى عليه‌السّلام و خلفايى كه در زمان ايشان بودند، آن كس كه ظاهراً و باطناً پيروز شد، حضرت هادى عليه‌السلام بود. ۸۳/۵/۳۰
هدایت شده از حدیث گراف
امام على عليه السلام: در ميانتان خوشرويى و در ملاقاتتان شادمانى را آشكار سازيد أظهِرُوا البِشرَ فيما بَينَكُم، وَالسُّرورَ فی مُلاقاتِكُم مصباح المتهجّد ص757 🆔 @hadisgraph
#سخن_نگاشت_مقام_معظم_رهبری 🖊 #بیداری_جوانان 🍃 کانال اطلاع رسانی 📢 معاونت فرهنگی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم 🍃 لینک عضویت در کانال ایتا و سروش @mf_quran_ac
با سلام. نهمین بخش از سوالات کتاب شیعه پاسخ می گوید تقدیم می گردد. گزینه های درست را در قالب یک عدد 21 رقمی که اولین عدد آن نشانه گزینه صحیح سوال اول باشد به این ترتیب....SHIA*9*123456 به شماره 5000241183 پیامک کنید. 🍃 کانال اطلاع رسانی 📢 معاونت فرهنگی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم 🍃 لینک عضویت در کانال ایتا و سروش @mf_quran_ac
دانشکده علوم قرآنی قم
با سلام. نهمین بخش از سوالات کتاب شیعه پاسخ می گوید تقدیم می گردد. گزینه های درست را در قالب یک عدد
(9) سوالات فصل ششم 1. در کدام یک از حالات زیر انسان به خدا نزدیک تر است؟ 1) در حال رکوع 2) در حال سجده 3) در حال زیارت 2. از بارزترین مصادیق سجده کدام مورد زیر است؟ 1) سجده شکر 2) سجده های واجب و مستحب قرآن 3) موارد 1 و 2 3. در چه صورتی سجده روح و جان انسان را پرورش می دهد؟ 1) در صورتی که برای خدا باشد 2) در صورتی که برای تشکر باشد 3) در صورتی که از سجده های واجب باشد 4. کدام یک از اعمال زیر برای شیطان از همه کارها ناراحت کننده تر است؟ 1) تواضع 2) سجده 3) خُلق نیکو 5. کدام عبارت کامل تر است؟ 1) سجده برای هر چیزی که رنگ و بوی خدایی داشته باشد جایز است 2) سجده های واجب مخصوص خداست و سایر سجده ها برای سایر موجودات ایرادی ندارد، گرچه مصداق بارز پرستش باشد 3) چون سجده مصداق بارز پرستش است و پرستش هم مخصوص خداست، برای غیر خدا جایز نیست 6. با توجه به آیه شریفه: وَ لِلَّهِ يَسْجُدُ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ، چه چیزی بر انحصار سجده برای خدا دلالت دارد؟ 1) مقدم شدن لله بر سجده 2) فعل مضارع بودن یسجد 3) آوردن سماوات و ارض در کنار یکدیگر و مقدم شدن سماوات 7. معنای توحید در عبادت کدام است؟ 1) خدا لایق پرستش است 2) پرستش مخصوص خدا است 3) پرستش همراه خدا است 8. سجده فرشتگان بر آدم از کدام نوع سجده است؟ 1) احترام، اطاعت امر خدا، شکر 2) احترام، پرستش، شکر 3) تکریم، شکر، عبادت 9. کدام یک از سجده های زیر سجده تعظیم یا شکر می باشد؟ 1) سجده های واجب قرآن 2) سجده نمازهای واجب 3) سجده حضرت یعقوب(ع) برای حضرت یوسف(ع) 10. پیروان مکتب اهل بیت علیهم السلام بر کدام یک از موضوعات زیر اتفاق نظر دارند؟ 1) بر آن چه از زمین می روید نمی توان سجده کرد 2) سجده بر خوردنی و پوشیدنی جایز است 3) سجده بر غیر زمین جایز نیست 11. از دیدگاه فقهای اهل سنت ...... 1) سجده بر خوردنی ها جایز نیست 2) سجده بر هر چیزی جایز است 3) سجده بر پوشیدنی ها و فرش ها جایز نیست 12. اعتقاد به وجوب سجده بر زمین، از دیدگاه اهل سنت چگونه است؟ 1) آن را بدعت و یا حتی کفر می دانند 2) نوعی خروج از دین محسوب می شود 3) اجتهاد در مقابل نص است 13. کدام یک از اصحاب سنگ داغ را از یک دست در دست دیگر قرار می داد تا خنک شود و بر آن سجده کند؟ 1) هشام بن حکم 2) جابر بن عبدالله انصاری 3) حذیفه یمانی 14. حدیث: "اَلسُّجُودُ لايَجُوزُ إلّا عَلى اَلأرضِ أَو ما أَنبَتَت اَلأرضُ إلّا ما أُكِلَ أَو لُبِسَ" از چه کسی است و ترجمه آن کدام است؟ 1) از هشام بن حکم – سجود جایز نیست مگر بر زمین یا چیزی که از زمین می رویَد، مگر خوردنی ها و پوشیدنی ها 2) از امام باقر علیه السلام – سجود جایز نیست مگر بر زمین یا چیزی که از زمین می رویَد، مگر خوردنی ها و پوشیدنی ها 3) از امام صادق علیه السلام – سجود جایز نیست مگر بر زمین یا چیزی که از زمین می رویَد، مگر خوردنی ها و پوشیدنی ها 15. چرا سجده بر زمین افضل است؟ 1) زیرا بهترین حالت بنده نزدیک تر شدن به زمین است 2) زیرا تواضع در برابر خدا را بهتر نشان می دهد 3) زیرا جایگاه ابدی انسان در دل زمین است 16. منظور از "مَسجِداً" در حدیث "جُعِلَت لِیَ اَلاَرضُ مَسجِداً و طَهُوراً" چیست؟ 1) سجده گاه 2) محل عبادت 3) مصلی 17. مفهوم حدیث "وَ رسُولُ الله یُصلّی عَلَی الخُمرَه فَیَسجُدُ" کدام است؟ 1) پیامبر صلی الله علیه و آله بر سجاده حصیری نماز می خواند اما بر زمین سجده می کرد 2) رسول الله صلی الله علیه آله بر سجاده حصیری سجده واجب نمی کرد 3) رسول الله صلی الله علیه و آله بر سجاده حصیری سجده می کرد 18. معنای "خُمره" کدام است؟ 1) حصیر کوچکی ک از چوب درخت خرما تهیه شده باشد 2) حصیر کوچک یا سجاده ای که از برگ درخت نخل بافته شود 3) حصیر یا سجاده ای که از جنس خرما باشد 19. سیره و روش عملی صحابه و تابعین در سجده کردن کدام بود؟ 1) بر زمین سجده می کردند 2) بر فرش سجده می کردند 3) بر روییدنی سجده می کردند 20. کدام یک از افراد زیر اجازه نمی داد بر غیر زمین سجده کنند؟ 1) ابو عبیده 2) ابن مسعود 3) مسروق بن اجدع 21. به چه دلیل منظور از این جمله که "ابن مسعود سجده نمی کرد مگر بر زمین"، همان خاک و سنگ است؟ 1) تاکید می کند که علاوه بر فرش، بر زمین هم سجده می کرد 2) اگر منظور از زمین فرش باشد، نیاز به گفتن نبود 3) اساسا زمین در اینجا به معنای خاک و سنگ نیست 🍃 کانال اطلاع رسانی 📢 معاونت فرهنگی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم 🍃 لینک عضویت در کانال ایتا و سروش @mf_quran_ac