📝متن کامل پیام رهبر معظم انقلاب به حجاج بیتاللهالحرام
🍃 کانال اطلاع رسانی 📢 معاونت فرهنگی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم 🍃
لینک عضویت در کانال ایتا و سروش
@mf_quran_ac
کوفه را با تو حسین جان سر و پیمانی نیست
هرچه گشتم به خدا صحبت مهمانی نیست
به خدا نامه نوشتم به حضورت نرسید
آن چه مانده ست مرا غیره پشیمانی نیست
کارم این است که تا صبح فقط در بزنم
غربتی سخت تر از بی سر و سامانی نیست
جگرم تشنه ی آب و لبِ من تشنه ی توست
بین کوفه به خدا مثلِ من عطشانی نیست
من از این وجهِ شباهت به خودم میبالم
قابل سنگ زدن هر لب و دندانی نیست
من رویِ بام چرا؟ تو لبِ گودال چرا؟
دلِ من راضی از این شیوه یِ قربانی نیست
موی من را دم دروازه به میخی بستند
همچو زلفم به خدا زلف پریشانی نیست
زرهم رفت ولی پیرهنم دست نخورد
روزیِ مسلمت انگار که عریانی نیست
کاش میشد لبِ گودال نبیند زینب
بر بدن پیرُهَنِ یوسفِ کنعانی نیست
سوخت عمامه ام امروز ولی دور و برم
دختر سوخته یِ شام غریبانی نیست
هرچه شد باز زن و بچه کنارم نَبُوَد
که عبور از وسط شهر به آسانی نیست
دستِ سنگین، دلِ بی رحم، صفات اینهاست
کارشان جز زدن سنگ به پیشانی نیست
دخترم را بغلش کن به کنیزی نرود
چه بگویم که در این شهر مسلمانی نیست
علی اکبر لطیفیان
با سلام. هفتمین بخش از سوالات کتاب شیعه پاسخ می گوید تقدیم می گردد. گزینه های درست را در قالب یک عدد 14 رقمی که اولین عدد آن نشانه گزینه صحیح سوال اول باشد به این ترتیب....SHIA*7*123456 به شماره 5000241183 پیامک کنید.
🍃 کانال اطلاع رسانی 📢 معاونت فرهنگی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم 🍃
لینک عضویت در کانال ایتا و سروش
@mf_quran_ac
دانشکده علوم قرآنی قم
با سلام. هفتمین بخش از سوالات کتاب شیعه پاسخ می گوید تقدیم می گردد. گزینه های درست را در قالب یک عدد
(7) سوالات فصل پنجم، قسمت اول
1. دیدگاه پیروان اهل بیت علیهم السلام در باره تحریم ازدواج موقت چیست؟
1) هرگز تحریم نشده و به قوت خود باقی است
2) در زمان رسول خدا صلی الله نسخ شده است
3) در زمان خلیفه سوم نسخ شده است
2. کدام گزینه صحیح می باشد؟
1) همه علمای اسلام معتقدند که ازدواج موقت در زمان پیامبر صلی الله علیه و آله تحریم شده است
2) عده ای کمی از اهل سنت در موضوع ازدواج موقت با پیروان اهل بیت علیهم السلام هم عقیده هستند
3) بیشتر اهل سنت با پیروان اهل بیت علیهم السلام در موضوع ازدواج موقت هم عقیده هستند
3. آن چه که افراد را به سوی ازدواج موقت می کشاند عبارت است از:
1) تمایلات شیطانی و نفسانی
2) نیاز به داشتن وضعیت مطلوب
3) ضرورت های اجتماعی و نیازها
4. "ازدواج مسیار" چیست؟
1) نوعی ازدواج در مذهب شیعه که همانند ازدواج موقت است و جهت آسان تر شدن زمینه های ازدواج تشریع شده است
2) نوعی ازدواج در مذهب اهل سنت که گرچه دائم است اما مرد قصد دارد بعد از مدت کوتاهی زن را طلاق دهد
3) برگرفته از نوعی ازدواج از مذهب اهل سنت که در آن مهریه و نفقه و مدت وجود ندارد و حق طلاق هم با زن است
5. علت تشریع ازدواج موقت کدام است؟
1) رفع ضرورت ها و نیازهای واقعی
2) فراهم سازی شرایط و ایجاد زمینه های لازم جهت ازدواج دائم
3) پرداختن به امر مهم ازدواج
6. بر اساس روایات اهل بیت علیهم السلام، ازدواج موقت از چه گناه بزرگی جلوگیری می کند؟
1) تهمت
2) غیبت
3) زنا
7. نتیجه سوء مخالفت با ازدواج موقت کدام است؟
1) زمینه برای ایجاد فحشا آماده می شود
2) زمینه های حرام خواری را فراهم می کند
3) تقوا را از بین می برد
8. حکم فرزندانی که از طریق ازدواج موقت متولد می شوند چیست؟
1) از مادر خود ارث نمی برند
2) تمام احکام فرزندانی که با عقد دائم به دنیا می آیند را دارند
3) نفقه آنها با مادر است
9. از ویژگی های ازدواج موقت این است که:
1) زن نفقه ندارد، اما ارث دارد
2) تمام ویژگی های ازدواج دائم را دارد
3) زن (زوجه) نفقه و ارث ندارد
10. دو گروهی که از موضوع ازدواج موقت سوء استفاده می کنند کدامند؟
1) منتقدان کینه توز و متحجران
2) هوسبازان و سیاسیون
3) هوسبازان و منتقدان کینه توز
11. آیه شریفه: فَمَا اسْتَمْتَعْتُم بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِيضَةً به کدام نوع از ازدواج اشاره دارد؟
1) ازدواج دائم
2) ازدواج موقت
3) ازدواج مسیار
12. رسول خدا صلی الله علیه و آله در موارد زیادی از مُتعه به چه چیزی تعبیر کردند؟
1) ازدواج موقت
2) ازدواج دائم
3) بهره گیری جنسی
13. چرا منظور از استمتاع در آیه شریفه فَمَا اسْتَمْتَعْتُم بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِيضَةً به معنای لذت بردن نیست؟
1) زیرا پرداخت مهریه کامل بعد از استمتاع واجب می شود و علمای شیعه هم متعه را به معنای ازدواج موقت آمده است
2) زیرا وجوب پرداخت مهریه به مقتضای عقد است نه لذت بردن و واژه متعه در کلمات فقهای شیعه و سنی به معنای ازدواج موقت آمده است
3) وجوب مهریه برای زنان مشروط به لذت بردن است و این مورد در کلمات علمای اهل سنت هم آمده است
14. عقیده قرطبی در تفسیر آیه شریفه فَمَا اسْتَمْتَعْتُم بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِيضَةً چیست؟
1) منظور ازدواج دائم است که در صدر اسلام بود و همچنمان ادامه دارد
2) منظور ازدواج مسیار است که در صدر اسلام بود
3) منظور ازدواج موقت است که در صدر اسلام بود
🍃 کانال اطلاع رسانی 📢 معاونت فرهنگی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم 🍃
لینک عضویت در کانال ایتا و سروش
@mf_quran_ac
با سلام. هشتمین بخش از سوالات کتاب شیعه پاسخ می گوید تقدیم می گردد. گزینه های درست را در قالب یک عدد 14 رقمی که اولین عدد آن نشانه گزینه صحیح سوال اول باشد به این ترتیب....SHIA*8*123456 به شماره 5000241183 پیامک کنید.
🍃 کانال اطلاع رسانی 📢 معاونت فرهنگی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم 🍃
لینک عضویت در کانال ایتا و سروش
@mf_quran_ac
دانشکده علوم قرآنی قم
با سلام. هشتمین بخش از سوالات کتاب شیعه پاسخ می گوید تقدیم می گردد. گزینه های درست را در قالب یک عدد
(8) فصل پنجم، قسمت دوم
1. عقیده همه علمای شیعه و سنی در باره اصل حکم ازدواج موقت کدام است؟
1) ازدواج موقت در عصر رسول خدا صلی الله علیه و آله وجود داشته است
2) ازدواج موقت در عصر رسول خدا صلی الله علیه و آله وجود داشته است، اما در زمان خود آن حضرت نسخ شده است
3) ازدواج موقت در عصر رسول خدا صلی الله علیه و آله وجود داشته است اما بعدها نسخ شده است
2. از اقدامات خلیفه دوم این بود که:
1) متعه حج را تحریم کرد
2) ازدواج موقت را تحریم کرد
3) موارد 1 و 2
3. مراد از متعه حج چیست؟
1) یعنی نخست تمتع را به جای آورده و از احرام خارج می شوند و بعد از مدتی کوتاه مجددا احرام به حج ببندند
2) یعنی نخست عمره را به جای آورده و از احرام خارج می شوند و بعد از مدتی مجددا احرام به حج ببندند
3) یعنی نخست عمره را به جای آورده و از احرام خارج می شوند و بعد از مدتی بسیار کوتاه مجددا احرام به حج ببندند
4. اقدام خلیه دوم در تحریم ازدواج موقت نشانه آن است که:
1) در مقابل نص و دستور صریح رسول خدا صلی الله علیه و آله اجتهاد کرده است
2) به اجماع و نظر همه مسلمین در زمان خود عمل کرد
3) یک حکم جدید را وارد احکام شرعی کرده است
5. از معایب اجتهاد در مقابل نص این است که:
1) ممکن است دیگران هم همین کار را انجام دهند
2) احکام الهی دیگر مصونیت نخواهند داشت
3) موارد 1 و 2
6. به پندار بعضی ها، هدف خلیفه دوم از ممنوع کردن ازدواج موقت چیست؟
1) تسهیل در چگونگی ارتباطات خانوادگی مسلمانان
2) راحت شدن تشخیص نکاح از زنا
3) پیروی از سنت پیامبر
7. ممنوع کردن ازدواج موقت از سوی خلیفه دوم موجب شد تا:
1) جایگاه احکام تضعیف گردد
2) تهمت ها بیشتر شود
3) زنا و بی عفتی گسترش پیدا کند
8. ترجمه دقیق حدیث: «لَوْ لاَ انّ عُمَر نَهَى النَّاسَ عَنِ الْمُتْعَهِ مَا زَنَى اِلاّ شَقِى» کدام است؟
1) اگر عمر مردم را از متعه نهی نکرده بود، هیچ کس جز افراد بی بند و بار زنا نمی کرد
2) چون عمر مردم را از متعه نهی کرده، حتی بی بند و بارها هم زنا می کردند
3) اگر عمر مردم را از متعه نهی کرده بود، به دلیل جلوگیری از زنای افراد شقی است
9. حدیث: «لَوْ لاَ انّ عُمَر نَهَى النَّاسَ عَنِ الْمُتْعَهِ مَا زَنَى اِلاّ شَقِى» را چه کسانی نقل کرده اند و چه استفاده ای از آن می شود؟
1) گروه عظیمی از محدثان و مفسران اهل سنت – نشانه آن است که ازدواج موقت در زمان عمر تحدید شد
2) گروه عظیمی از محدثان و مفسران اهل سنت – نشانه آن است که ازدواج موقت در زمان عمر تحریم شد
3) گروه عظیمی از محدثان و مفسران اهل سنت – نشانه آن است که ازدواج موقت در زمان عمر تجدید شد
10. بنا به نقل جابر بن عبدالله به خاطر جریان کدام یک از افراد زیر، خلیفه دوم متعه را تحریم کرد؟
1) عمرو بن حریث
2) عبد الله بن عمر
3) عبد الله بن زبیر
11. "حِبرُ الامه" به چه معناست و لقب کدام یک از شخصیت های زیر است؟
1) مفسر امت اسلام – ابان بن تغلب
2) محدث و راوی امت اسلام – جابر بن عبدالله
3) عالم و دانشمند امت اسلام – ابن عباس
12. کدام جمله زیر درست است؟
1) عبدالله بن زبیر قائل به نسخ متعه در زمان رسول خدا صلی الله علیه و آله بود
2) ازدواج موقت در زمان خلیفه اول نسخ شد
3) ابن عباس طرفدار عدم نسخ متعه در زمان رسول خدا صلی الله علیه و آله بود
13. ضد و نقیض بودن روایاتی که زمان نسخ حکم ازدواج موقت را به زمان رسول خدا صلی الله علیه و آله نسبت می دهند، دلیل آن است که:
1) آن روایات جعلی است
2) روایات بر اساس یک حرکت سیاسی جعل شده است
3) موارد 1 و 2
14. یکی از مهم ترین دلایل تلاش گروهی جهت انتساب نسخ حکم ازدواج موقت به زمان رسول خدا صلی الله علیه و آله کدام است؟
1) نقل قولی که از بعضی از صحابی پیامبر وجود دارد
2) از بین بردن اثرات منفی اقدام خلیه دوم در نسخ حکم ازدواج موقت
3) میزان بودن اقدام خلیفه در نسخ بعضی از احکام
🍃 کانال اطلاع رسانی 📢 معاونت فرهنگی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم 🍃
لینک عضویت در کانال ایتا و سروش
@mf_quran_ac
هدایت شده از حدیث گراف
امام على عليه السلام:
در ميانتان خوشرويى و در ملاقاتتان شادمانى را آشكار سازيد
أظهِرُوا البِشرَ فيما بَينَكُم، وَالسُّرورَ فی مُلاقاتِكُم
مصباح المتهجّد ص757
🆔 @hadisgraph
با سلام. نهمین بخش از سوالات کتاب شیعه پاسخ می گوید تقدیم می گردد. گزینه های درست را در قالب یک عدد 21 رقمی که اولین عدد آن نشانه گزینه صحیح سوال اول باشد به این ترتیب....SHIA*9*123456 به شماره 5000241183 پیامک کنید.
🍃 کانال اطلاع رسانی 📢 معاونت فرهنگی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم 🍃
لینک عضویت در کانال ایتا و سروش
@mf_quran_ac
دانشکده علوم قرآنی قم
با سلام. نهمین بخش از سوالات کتاب شیعه پاسخ می گوید تقدیم می گردد. گزینه های درست را در قالب یک عدد
(9) سوالات فصل ششم
1. در کدام یک از حالات زیر انسان به خدا نزدیک تر است؟
1) در حال رکوع
2) در حال سجده
3) در حال زیارت
2. از بارزترین مصادیق سجده کدام مورد زیر است؟
1) سجده شکر
2) سجده های واجب و مستحب قرآن
3) موارد 1 و 2
3. در چه صورتی سجده روح و جان انسان را پرورش می دهد؟
1) در صورتی که برای خدا باشد
2) در صورتی که برای تشکر باشد
3) در صورتی که از سجده های واجب باشد
4. کدام یک از اعمال زیر برای شیطان از همه کارها ناراحت کننده تر است؟
1) تواضع
2) سجده
3) خُلق نیکو
5. کدام عبارت کامل تر است؟
1) سجده برای هر چیزی که رنگ و بوی خدایی داشته باشد جایز است
2) سجده های واجب مخصوص خداست و سایر سجده ها برای سایر موجودات ایرادی ندارد، گرچه مصداق بارز پرستش باشد
3) چون سجده مصداق بارز پرستش است و پرستش هم مخصوص خداست، برای غیر خدا جایز نیست
6. با توجه به آیه شریفه: وَ لِلَّهِ يَسْجُدُ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ، چه چیزی بر انحصار سجده برای خدا دلالت دارد؟
1) مقدم شدن لله بر سجده
2) فعل مضارع بودن یسجد
3) آوردن سماوات و ارض در کنار یکدیگر و مقدم شدن سماوات
7. معنای توحید در عبادت کدام است؟
1) خدا لایق پرستش است
2) پرستش مخصوص خدا است
3) پرستش همراه خدا است
8. سجده فرشتگان بر آدم از کدام نوع سجده است؟
1) احترام، اطاعت امر خدا، شکر
2) احترام، پرستش، شکر
3) تکریم، شکر، عبادت
9. کدام یک از سجده های زیر سجده تعظیم یا شکر می باشد؟
1) سجده های واجب قرآن
2) سجده نمازهای واجب
3) سجده حضرت یعقوب(ع) برای حضرت یوسف(ع)
10. پیروان مکتب اهل بیت علیهم السلام بر کدام یک از موضوعات زیر اتفاق نظر دارند؟
1) بر آن چه از زمین می روید نمی توان سجده کرد
2) سجده بر خوردنی و پوشیدنی جایز است
3) سجده بر غیر زمین جایز نیست
11. از دیدگاه فقهای اهل سنت ......
1) سجده بر خوردنی ها جایز نیست
2) سجده بر هر چیزی جایز است
3) سجده بر پوشیدنی ها و فرش ها جایز نیست
12. اعتقاد به وجوب سجده بر زمین، از دیدگاه اهل سنت چگونه است؟
1) آن را بدعت و یا حتی کفر می دانند
2) نوعی خروج از دین محسوب می شود
3) اجتهاد در مقابل نص است
13. کدام یک از اصحاب سنگ داغ را از یک دست در دست دیگر قرار می داد تا خنک شود و بر آن سجده کند؟
1) هشام بن حکم
2) جابر بن عبدالله انصاری
3) حذیفه یمانی
14. حدیث: "اَلسُّجُودُ لايَجُوزُ إلّا عَلى اَلأرضِ أَو ما أَنبَتَت اَلأرضُ إلّا ما أُكِلَ أَو لُبِسَ" از چه کسی است و ترجمه آن کدام است؟
1) از هشام بن حکم – سجود جایز نیست مگر بر زمین یا چیزی که از زمین می رویَد، مگر خوردنی ها و پوشیدنی ها
2) از امام باقر علیه السلام – سجود جایز نیست مگر بر زمین یا چیزی که از زمین می رویَد، مگر خوردنی ها و پوشیدنی ها
3) از امام صادق علیه السلام – سجود جایز نیست مگر بر زمین یا چیزی که از زمین می رویَد، مگر خوردنی ها و پوشیدنی ها
15. چرا سجده بر زمین افضل است؟
1) زیرا بهترین حالت بنده نزدیک تر شدن به زمین است
2) زیرا تواضع در برابر خدا را بهتر نشان می دهد
3) زیرا جایگاه ابدی انسان در دل زمین است
16. منظور از "مَسجِداً" در حدیث "جُعِلَت لِیَ اَلاَرضُ مَسجِداً و طَهُوراً" چیست؟
1) سجده گاه
2) محل عبادت
3) مصلی
17. مفهوم حدیث "وَ رسُولُ الله یُصلّی عَلَی الخُمرَه فَیَسجُدُ" کدام است؟
1) پیامبر صلی الله علیه و آله بر سجاده حصیری نماز می خواند اما بر زمین سجده می کرد
2) رسول الله صلی الله علیه آله بر سجاده حصیری سجده واجب نمی کرد
3) رسول الله صلی الله علیه و آله بر سجاده حصیری سجده می کرد
18. معنای "خُمره" کدام است؟
1) حصیر کوچکی ک از چوب درخت خرما تهیه شده باشد
2) حصیر کوچک یا سجاده ای که از برگ درخت نخل بافته شود
3) حصیر یا سجاده ای که از جنس خرما باشد
19. سیره و روش عملی صحابه و تابعین در سجده کردن کدام بود؟
1) بر زمین سجده می کردند
2) بر فرش سجده می کردند
3) بر روییدنی سجده می کردند
20. کدام یک از افراد زیر اجازه نمی داد بر غیر زمین سجده کنند؟
1) ابو عبیده
2) ابن مسعود
3) مسروق بن اجدع
21. به چه دلیل منظور از این جمله که "ابن مسعود سجده نمی کرد مگر بر زمین"، همان خاک و سنگ است؟
1) تاکید می کند که علاوه بر فرش، بر زمین هم سجده می کرد
2) اگر منظور از زمین فرش باشد، نیاز به گفتن نبود
3) اساسا زمین در اینجا به معنای خاک و سنگ نیست
🍃 کانال اطلاع رسانی 📢 معاونت فرهنگی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم 🍃
لینک عضویت در کانال ایتا و سروش
@mf_quran_ac
سنایی غزنوی و برتری امیرالمؤمنین علی (ع)
علامه حسن زاده آملی در تعلیقاتش بر کشف المراد ص: 615 و 616 به نقل از دیوان سنایی، طبع سنگی، ص 100 آورده است:
سلطان سنجر بعد از مرگ پدرش ملکشاه از سنایی غزنوی دین حق را جویا شد.
وی پاسخ زیر را که به قصیدیه نونیه معروف است نوشت:
كار عاقل نيست در دل مهر دلبر داشتن
جان نگين مهر مهر شاخ بى بر داشتن
تا دل عيسى مريم باشد اندر بند تو
كى روا باشد دل اندر سمّ هر خر داشتن
يوسف مصرى نشسته با تو در هر انجمن
زشت باشد چشم را در نقش آزر داشتن
احمد مرسل نشسه كى روا دارد خرد
دل اسير سيرت بوجهل كافر داشتن
بحر پركشتى است ليكن جمله در گرداب خوف
بىسفينه نوح نتوان چشم معبر داشتن
گر نجات دين و دل خواهى همى تا چند از اين
خويشتن چون دائره بىپا و بىسر داشتن
من سلامت خانه نوح نبى بنمايمت
تا توانى خويشتن را ايمن از شر داشتن
شو مدينه علم را در جوى پس در وى خرام
تا كى آخر خويشتن چون حلقه بر در داشتن
چون همىدانى كه شهر علم را حيدر در است
خوب نبود جز كه حيدر مير و مهتر داشتن
كى روا باشد به ناموس و حيل در راه دين
ديو را بر مسند قاضى اكبر داشتن
من چه گويم تو چه دانى مختصر عقلى بود
قدر خاك افزون تر از گوگرد احمر داشتن
از تو خود چون مىپسندد عقل نابيناى تو
پارگين را قابل تسنيم و كوثر داشتن
مر مرا باور نكو نايد ز روى اعتقاد
حق زهرا بردن و دين پيمبر داشتن
آنكه او را بر سر حيدر همى خوانى امير
كافرم گر مىتواند كفش قنبر داشتن
تا سليمانوار باشد حيدر اندر صدر ملك
زشت باشد ديو را بر تارك افسر داشتن
خضر فرّخ پى دليلى را ميان بسته چو كلك
جاهلى باشد ستور لنگ رهبر داشتن
چون درخت دين به باغ شرع هم حيدر نشاند
باغبانى زشت باشد جز كه حيدر داشتن
از گذشت مصطفى مجتبى جز مرتضى
عالم دين را نيارد كس معمّر داشتن
هشت بستان را كجا هرگز توانى يافتن
جز به حبّ حيدر و شبير و شبّر داشتن
گر همى مؤمن شمارى خويشتن را بايدت
مهر زرّ جعفرى بر دين جعفر داشتن
.....
از پس سلطان ملكشه چون نمىدارى روا
تاج و تخت پادشاهى جز كه سنجر داشتن
از پس سلطان دين پس چون روادارى همى
جز على و عترتش محراب و منبر داشتن
🌟چرا عید غدیر از همهی اعیاد بالاتر است؟
🔻رهبرانقلاب: اینکه در بعضی از تعبیرات گفته شده است که عید غدیر عیداللهالاکبر و از همهی اعیاد بالاتر است، علّت این و وجه این چیست؟ خب، در قرآن کریم آیاتی هست که به غیر از مسئلهی غدیر به مسئلهی دیگری قابل تطبیق نیست.
🔹همین آیهی معروف «الیَومَ یَئِسَ الَّذینَ کَفَروا مِن دینِکُم فَلا تَخشَوهُم وَ اخشَونِ اَلیَومَ اَکمَلتُ لَکُم دینَکُم وَ اَتمَمتُ عَلیکُم نِعمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الاِسلامَ دیناً» که در اوایل سورهی مائده است، با غیر مسئلهای در وزن و اهمّیّت و اندازهی مسئلهی غدیر، قابل تطبیق نیست.
🔹امروز روزی است که دشمنان -کفّار- از دین شما مأیوس شدند. چه چیزی مگر بر دین اضافه شد که دشمن را مأیوس کرد؟ ...این تعبیر دربارهی نماز، زکات و جهاد نیامده است.
🔺پس این یک قضیّهی دیگری غیر از احکام فرعی است. آن قضیّه چیست؟ قضیّهی رهبری جامعهی اسلامی؛ قضیّهی نظام حکومت و امامت در جامعهی اسلامی. ۹۵/۰۶/۳۰
@Khamenei_ir
حضرت آیت الله خامنه ای:
زندگی موسیبن جعفر یک زندگی شگفتآور و عجیبی است.
اولاً در زندگی خصوصی موسیبن جعفر مطلب برای نزدیکان آن حضرت روشن بود.
هیچ کس از نزدیکان آن حضرت و خواص اصحاب آن حضرت نبود که نداند موسیبن جعفر برای چی دارد تلاش میکند
و خود موسیبن جعفر در اظهارات و اشارات خود و کارهای رمزیای که انجام میداد، این را به دیگران نشان میداد؛
حتی در محل سکونت، آن اتاق مخصوصی که موسیبن جعفر در آن اتاق مینشستند اینجوری بود که راوی که از نزدیکان امام هست، میگوید من وارد شدم، دیدم در اتاق موسیبن جعفر سه چیز است: یکی یک لباس خشن، یک لباسی که از وضع معمولی مرفه عادی دور هست، یعنی به تعبیر امروز ما میشود فهمید و میشود گفت لباس جنگ، این لباس را موسیبن جعفر را آنجا گذاشتند، نپوشیدند، به صورت یک چیز سمبولیک،
بعد «و سیف معلق»؛شمشیری را آویختند، معلق کردهاند، یا از سقف یا از دیوار.
«و مصحف»؛ و یک قرآن.
ببینید چه چیز سمبلیک و چه نشانهی زیبائی است، در اتاق خصوصی حضرت که جز اصحاب خاص آن حضرت کسی به آن اتاق دسترسی ندارد، نشانههای یک آدم جنگی مکتبی مشاهده میشود.
شمشیری هست که نشان میدهد که هدف جهاد است.
لباس خشنی هست که نشان میدهد وسیله، زندگی خشونت بار رزمی و انقلابی است
و قرآنی هست که نشان میدهد هدف این است؛ میخواهیم به زندگی قرآنی برسیم با این وسائل، و این سختیها را هم تحمل کنیم.۱۳۶۴/۰۱/۲۳
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 ویژه؛ انتشار برای نخستین بار
📹 ببینید | از من گاهی سوال میشود که شما گفتی #برجام_را_آتش_میزنیم، چرا نزدید؟
🎯پاسخ رهبر انقلاب به این سؤال را در بیانات اخیر ایشان در دیدار هیئت دولت ببینید. ۹۷/۶/۷
💻 @Khamenei_ir
با سلام.
دهمین بخش از سوالات کتاب شیعه پاسخ می گوید تقدیم می گردد. گزینه های درست را در قالب یک عدد 19 رقمی که اولین عدد آن نشانه گزینه صحیح سوال اول باشد به این ترتیب....SHIA*10*123456 به شماره 5000241183 پیامک کنید.
🍃 کانال اطلاع رسانی 📢 معاونت فرهنگی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم 🍃
لینک عضویت در کانال ایتا و سروش
@mf_quran_ac
دانشکده علوم قرآنی قم
با سلام. دهمین بخش از سوالات کتاب شیعه پاسخ می گوید تقدیم می گردد. گزینه های درست را در قالب یک عدد
(10) سوالات فصل هفتم
1. دو امری که به ترتیب وسیله تهذیب نفوس و سبب سرزندگی و بالندگی جامعه اسلامی است کدام است؟
1) نماز، نماز جماعت
2) نماز جماعت، نماز
3) نماز، خمس
2. تعبیر رسول خدا صلی الله علیه و آله از نماز کدام است؟
1) مایه روشنی چشم
2) وسیله تقرب پرهیزکاران به خدا
3) موارد 1 و 2
3. اتفاق نظر عموم علمای شیعه آن است که ....
1) انجام نماز در پنج وقت واجب است
2) انجام نماز در سه وقت جایز است
3) افضل و برتر آن است که نماز در سه وقت انجام گیرد
4. از دیدگاه این افراد جمع بین دو نماز در هنگام سفر جایز است.
1) اندکی از علمای شیعه
2) بسیاری از علمای اهل سنت
3) اندکی از علمای اهل سنت
5. از دیدگاه علمای شیعه انجام نماز در سه وقت ...
1) یک عطیه الهی است
2) هماهنگ با روح سمحه و سهله اسلام است
3) موارد 1 و 2
6. چه چیزی موجب می شود تا اصل نماز به فراموشی سپرده شود؟
1) تاکید بر انجام نماز در پنج وقت
2) وجوب انجام نماز در سه وقت
3) افضلیت نماز در پنج وقت
7. در میان احادیثی که اهل سنت نقل کرده اند، رسول خدا صلی الله علیه و آله به چه دلیلی نمازها را بدون وجود خوف و ... به صورت جمع خواند؟
1) لِئَلّا تَکونَ اُمَّتی فی حَرَج
2) اَرادَ اَن لایَحرَجَ اَحَداً مِن اُمّتِهِ
3) موارد 1 و 2
8. دو نکته ای که در احادیث منقول از اهل سنت بر آن تاکید شده است کدام است؟
1) رسول خدا صلی الله علیه و آله بدون وجود اضطرار بین دو نماز جمع کردند – بر طرف کردن عسر و حرج از امت
2) رسول خدا صلی الله علیه و آله با وجود اضطرار بین دو نماز جمع کردند – بر طرف کردن عسر و حرج از امت
3) رسول خدا صلی الله علیه و آله بدون وجود مشکل خاصی بین دو نماز جمع کردند – ندیده گرفتن عسر و حرج از امت
9. کدام گزینه زیر درست است؟
1) قرآن مجید در سه آیه، فقط از پنج وقت نماز سخن گفته است
2) قرآن مجید در دو آیه، فقط از سه وقت نماز سخن گفته است
3) قرآن مجید در دو آیه، فقط از پنج وقت نماز سخن گفته است
10. منظور از "طَرَفَی النَّهار" در آیه 114 سوره هود چیست؟
1) نماز صبح، ظهر و عصر
2) نماز مغرب و عشا، صبح
3) نماز ظهر و عصر، مغرب و عشا
11. "زُلفَه" به چه معناست؟
1) بخش هایی از شب
2) بخش هایی از نیمه شب
3) بخش هایی از اوایل شب
12. "زُلَفاً من اللیل" در آیه 114 سوره هود به چه چیزی اشاره دارد؟
1) نماز شب
2) نماز ظهر و عصر
3) نماز مغرب و عشا
13. ”دُلُوک" در آیه 78 سوره اسرا به چه معنا است و به چه چیزی اشاره دارد؟
1) اوایل ظهر – تمایل آفتاب از خط نصف النهار
2) متمایل شدن – زوال ظهر
3) متمایل شدن – قبل از ظهر
14. "غَسَق" و "غَسَق اللیل" در آیه 78 سوره اسرا به ترتیب به چه معنا می باشد؟
1) شدت تاریکی شب – تاریکی شب
2) تاریکی شب – نیمه شب
3) نیمه شب – تاریکی شب
15. "قرآن الفجر" در آیه 78 سوره اسرا به چه چیزی اشاره دارد؟
1) قرائت قرآن بعد از نماز صبح
2) قرائت قرآن هنگام صبح
3) نماز صبح
16. کدام گزینه تفسیر فخر رازی از آیه شریفه "اَقِمِ اَلصَّلوهَ لِدُلُوکِ اَلشَّمس" ... می باشد؟
1) آنچه در آیه آمده بیان پنج وقت نماز است و جمع میان نمازها هم جایز نیست اما چون دلیل داریم که جمع میان دو نماز بدون عذر و سفر جایز نیست، پس آیه را به حال عذر رها می کنیم
2) آنچه در آیه آمده بیان سه وقت نماز است و جمع میان نمازها هم جایز است اما چون دلیل داریم که جمع میان دو نماز بدون عذر و سفر جایز نیست، پس آیه را به حال عذر رها می کنیم
3) آنچه در آیه آمده بیان سه وقت نماز است و جمع میان نمازها هم جایز نیست اما چون دلیل داریم که جمع میان دو نماز بدون عذر و سفر جایز نیست، پس آیه را به حال عذر رها می کنیم
17. در جواب فخر رازی که آیه را به حال عذر محدود کرد، کدام گزینه صحیح می باشد؟
1) پیامبر خدا صلی الله علیه و آله بدون عذر نماز را جمع می خواند، ضمن این که اختصاص اطلاق آیه بر موارد بسیار محدود جایز نیست
2) گرچه پیامبر خدا صلی الله علیه و آله بدون عذر نماز را جمع نمی خواند، اما اختصاص اطلاق آیه بر موارد بسیار محدود جایز نیست
3) پیامبر خدا صلی الله علیه و آله بدون عذر نماز را جمع می خواند، ضمن این که اختصاص اطلاق آیه بر موارد عام جایز نیست
18. کدام یک از علمای اهل سنت زیر عمل به فتوای علمای شیعه را جایز می داند؟
1) رشید رضا
2) فخر رازی
3) شیخ محمود شلتوت
19. کدام گزینه زیر صحیح نیست؟
1) اصرا بر "سنت" نباید موجب ترک "فریضه" شود
2) "سنت" و "فریضه" دارای مقام یکسانی هستند
3) "فریضه" بر "سنت" مقدم است
🍃 کانال اطلاع رسانی 📢 معاونت فرهنگی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم 🍃
لینک عضویت در کانال ایتا و سروش
@mf_quran_ac