وقف تعسف استاد دولتی.mp3
1.19M
💡نکته ای در وقف و ابتدا:
وقف تعسف - قسمت نخست
🔹 وقف تعسف وقفی است توام با نوآوری، تفنن در معنا و بعضا تکلف که معمولا معنایی غیرمراد یا بعضا خلاف مراد را تولید میکند و به همین جهت اکثر علمای فن قرائت با آن مخالفت نمودهاند.
تفاوت وقف تعسف با معانقه:
🔹 به خلاف وقف معانقه که یکی از دو وجه صحیح مفهومی را ارائه مینماید، وقف تعسف معمولا توجه مخاطب را به نوعی برداشت معنوی جدید از عبارت قرآنی جلب مینماید که غالبا صحیح نیز نمیباشد، اگرچه با قواعد نحوی و ادبی مطابقت داشته باشد.
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
رفعت ابراهیم.mp3
737K
🔉مقطع زیبا با صدای استاد محمد رفعت – قسمت نخست
۩ سوره مبارکه ابراهیم - آیه ۱۰
🗯 تحلیل:
در این مقطع استاد به تناوب و توالی مقامهای صبا و بیات را اجرا نمودهاند. البته واضح است که بسمله در مقام حجاز اجرا شده است.
💡نکته مهم:
یکی از نکات جالب، عجیب و اما بسیار جذاب و دلنشین در تلاوتهای شیخ رفعت که تقلید از ایشان را نیز بسیار سخت میکند استفاده ناگهانی از درجات و جنسهای خارج از مقام است.
🔹 البته خیلی اوقات واقعا به سختی میتوان تشخیص داد که این تغییرات مربوط به حسن سلیقه و تبحر استاد در انتقالات و ترکیبات بوده یا احیانا فالشها و خروجهایی است که به دلیل ضعف سیستمهای صوتی ابتدایی و بیکیفیت یا در هنگام تبدیل از صفحات گرامافون به نوار اتفاق افتاده است.
برای نمونه ...
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته تجویدی: احکام «هاء» آخر کلمات – قسمت چهارم هاء سكت: 🔹«هاءسکت» هاء ساكن و بدون معنايى است که
💡نکته تجویدی:
احکام «هاء» آخر کلمات – قسمت پنجم
هاء سکت در آخر اسمها:
🔹هاء سكت اگر به آخر اسم اضافه شود، به منظور حفظ توازن و هماهنگى فواصل آيات قرآن است.
🔹در قرائت عاصم به روايت حفص، ۵ كلمه «كِتَابِيَهْ، حِسَابِيَهْ، مَالِيَهْ، سُلطَانِيَهْ، مَاهِيَهْ» با هاء سكت قرائت مىشود.
🔸موارد هاء سکت آخر اسمها در روایت حفص از عاصم:
☑️ «كِتَابِيَهْ» در موضع «اقْرَؤُا كِتَابِيَهْ* انّى ظَنَنْتُ انّى مُلَاقٍ حِسَابِيَهْ» (حاقه - ۱۹)
☑️ «حِسَابِيَهْ» در موضع «انّى مُلاقٍ حِسَابِيَهْ* فَهُوَ فى عِيشَةٍ رَاضِيَةٍ» (حاقه - ۲۰)
☑️ «كِتَابِيَهْ» در موضع «لَمْ اوتَ كِتَابِيَهْ* وَ لَمْ ادْرِ مَا حِسَابِيَهْ» (حاقه - ۲۵)
☑️ «حِسَابِيَهْ» در موضع « «وَ لَمْ ادْرِ مَا حِسَابِيَهْ* يَا لَيْتَهَا كَانَتِ الْقَاضِيَةَ» (حاقه - ۲۶)
☑️ «مَالِيَهْ» در موضع «مَا اغْنَى عَنّى مَالِيَهْ* هَلَكَ عَنّى سُلْطَانِيَهْ» (حاقه - ۲۸)
☑️ «سُلْطَانِيَهْ» در موضع «هَلَكَ عَنّى سُلْطَانِيَهْ* خُذُوهُ فَغُلُّوهُ» (حاقه - ۲۹)
☑️ «مَاهِيَهْ» در موضع «وَ مَا ادْرَيكَ مَاهِيَهْ* نَارٌ حَامِيَةٌ» (قارعه - ۱۰)
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
رفعت ابراهیم.mp3
737K
🔉مقطع زیبا با صدای استاد محمد رفعت – قسمت دوم
۩ سوره مبارکه ابراهیم - آیه ۱۰
🗯 ادامه تحلیل:
🔹 برای نمونه در ابتدای مقطع، استاد در عبارت «رُسُلُهُم» به نتی اشاره نموده که متعلق به صبا و بیات نیست و در ادامه نیز دیگر شنیده نمی شود. گویا در این عبارت به نوعی به ثلاثی «کرد» اشاره و سپس در ادامه بلافاصله صبا اجرا میشود.
🔹 شاید همین اشاره کوتاه برخی را به اشتباه انداخته که چنین قطعاتی از استاد رفعت را «صبازمزم» دانستهاند، حال آن که تفاوت بین «صبا» و «صبازمزم» به وضوح در عبارات «...هِ شَکٌّ»، «سَّماوات» و «مِن ذُنوبِکُم» قابل تشخیص است.
همچنین ...
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
💡نکته ای در وقف و ابتدا:
وقف تعسف - قسمت دوم
🔷 مواردی از وقف تعسف که در کتب علوم قرآنی به آنها اشاره شده است:
🔸... فَمَنْ حَجَّ الْبَیْتَ أَوِ اعْتَمَرَ فَلا جُناحَ * عَلَیْهِ أَنْ یَطَّوَّفَ بِهِما ... (بقره – ۱۵۸)
... پس هر كه خانه [خدا] را حج كند، يا عمره گزارد گناهى نيست * بر او لازم است كه ميان آندو [صفا و مروه] سعى به جاى آورد.
🔸... فَانْتَقَمْنا مِنَ الَّذِینَ أَجْرَمُوا وَ کانَ حَقًّا* عَلَیْنا نَصْرُ الْمُؤْمِنِینَ (روم – ۴۷)
... از كسانى كه مرتكب جرم شدند انتقام گرفتيم و این حقیقت است * برماست يارىكردن مؤمنان.
🔸فَجَاءَتْهُ إِحْدَاهُمَا تَمْشِي * عَلَى اسْتِحْيَاءٍ قَالَتْ إِنَّ أَبِي يَدْعُوكَ لِيَجْزِيَكَ أَجْرَ مَا سَقَيْتَ لَنَا ... (قصص - ۲۵)
پس يكى از آن دو -در حالى كه گام بر مىداشت- نزد وى آمد * با حیا گفت: «پدرم تو را مىطلبد تا تو را به پاداش آبدادن [گوسفندان] براى ما، مزد دهد.»
🔸... وَ اعْفُ عَنَّا وَ اغْفِرْ لَنا وَ ارْحَمْنا أَنْتَ * مَوْلانا فَانْصُرْنا عَلَی الْقَوْمِ الْکافِرِین (بقره – ۲۸۶)
... و از ما درگذر و ما را ببخشاى و بر ما رحمت آور تو ای خدا! * ای سرور ما پس ما را بر گروه كافران پيروز كن.
نمونههای فوق به خوبی روشن میکند که چگونه وقف تعسف، مقصود عبارت قرآنی را از موضع خود منحرف میکند.
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی:
احکام «هاء» آخر کلمات – قسمت ششم
🔹 در قرائت عاصم به روایت حفص، قرائت دو حرف «هاء» درعبارت «ما اَغْنَى عَنّى مَالِيَهْ * هَلَكَ عَنّى سُلْطَانِيَهْ» (حاقّه ۲۸ و ۲۹) دو وجهى است:
🔸 ادغام دو حرف «هاء» به صورت «مَالِيَه هَّـلَكَ»
🔸اظهار «هاء» اوّل همراه با «سكت» لطیف و این مورد ارجح است.
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉مقطع زیبا با صدای استاد محمد رفعت – قسمت دوم ۩ سوره مبارکه ابراهیم - آیه ۱۰ 🗯 ادامه تحلیل: 🔹 برا
🔉مقطع زیبا با صدای استاد محمد رفعت – قسمت سوم
۩ سوره مبارکه ابراهیم - آیه ۱۰
🗯 ادامه تحلیل:
... همچنین اشاره به جنسها و ثلاثیهای فرعی (معمولا بیات یا رست) به صورتی استادانه اتفاق میافتد.
🔸برای نمونه در فراز «عمّا کان یَعبُدُ ...» به زیبایی به جنس رست در درجات چهارم تا هفتم مقام بیات اشاره میشود.
🔸در فراز «قالوا اِن اَنتُم ...» نیز دو بار به جنس بیات اشاره میشود که مستمع حرفهای و هوشمند باید بتواند آنها را بیابد.
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
📜 آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت ششم
🔸نکات تکمیلی تفخیم و ترقیق:
☑️ ورش «لام» را در کلمات «فِصالاً»، «یَصّالَحا» و «طالَ» تفخیم نموده اما به دلیل این که بین «صاد» و «طا» با حرف «لام» به وسیله «الف مدی» فاصله افتاده، ترقیق نیز جایز است.
☑️ «لام» در کلماتی چون «ظَلَّ»، «مُصَلّیً» و «المُطَلَّقات» نیز تفخیم میشود و در این مورد فرقی میان «لام» مشدّد و مخفّف وجود ندارد.
☑️ حرف «راء» در کلماتی مانند «صِراط» و «فِراق» ترقیق نمیشود و دلیل آن التقاء با حرف مفخم است.
☑️ حرف «راء» در کلماتی مانند «وِقراً»، «اِصرَهُم» و «مِصرَ» نیز به همان دلیل پیشین ترقیق نمیشود. البته در این مورد حرف «خ» استثناء است و بنابراین در کلماتی مانند «اِخراج» ترقیق «راء» به قوت خود باقی است.
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
محمد احمد شبیب حاقه.mp3
875.9K
🔉مقطع زیبا با صدای استاد محمداحمد شبیب – قسمت نخست
۩ سوره مبارکه الحاقه - آیات ابتدایی
🗯 تحلیل:
🔹 تلاوت استاد محمداحمد شبیب از جمله تلاوتهاییه که باید زیاد گوش داده بشه تا به دل بشینه و بعد از اون که حلاوت شیرینکاریهای استاد به دل نشست و در اعماق وجود جا گرفت اونوقت آدم دوست داره هی بیشتر و بیشتر از ایشون گوش بده ... .
🔸مثلا در این قطعه به جذابیت رفت و برگشتهای استاد بین بیات و رست دقت کنید... .
🔸همینطور به قفلات زیبا و اصیلی که در حجاز و حجازکار اجرا میکنه... .
❓ضمنا نکات دیگهای هم تو این مقطع وجود داره که دوست دارم شما تحلیل کنید.
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
عبدالباسط نهاوند؟.mp3
610.7K
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد – قسمت نخست
۩ سوره مبارکه «طه» - آیه ۷۷ و سوره مبارکه «ق» آیات ۶ و ۷
🗯 تحلیل:
🔹 در سایتها و کانالها بسیار دیدهایم: «اجرای مقام نهاوند توسط استاد عبدالباسط» یا «تلاوت استاد عبدالباسط در مقام نهاوند» و ... .
🔹به نظر شما استاد عبدالباسط اصلا از مقام نهاوند استفاده کرده است؟
🔹آیا این که بعضی از اساتید معتقدند کلا شیخ عبدالباسط هیچگاه از نهاوند استفاده نکرده صحیح است؟
❓لطفا این چند فراز را با هم مقایسه کنید و نظر دهید.
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
💡نکته ای در وقف و ابتدا:
وقف ازدواج - قسمت نخست
🔷 گاهى در آيهاى دو جمله كنار هم قرار مىگيرند كه هر يك از آنها در معنا از ديگرى مستقل است و بين آنها ارتباط لفظى نيز وجود ندارد و بنابراین میتوان بر هریک از آنها به طور مجزا وقف نمود، اما بين آنها تقابل يا تعادلی در عبارات وجود دارد:
🔸وَ تَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوَى * وَ لَاتَعَاوَنُوا عَلَى الْاثْمِ وَ الْعُدْوَانِ (مائده – ۲)
🔸مَنْ عَمِلَ صَالِحاً فَلِنَفْسِهِ * وَ مَنْ اسَآءَ فَعَلَيْهَا (فصلت – ۴۶)
🔸لَهَا مَا كَسَبَتْ * وَ لَكُمْ مَا كَسَبْتُمْ (بقره - ۱۳۴)
🔸لَهَا مَا كَسَبَتْ * وَ عَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَتْ (بقره - ۲۸۶)
🔸الْخَبِيثَاتُ لِلْخَبِيثِينَ وَالْخَبِيثُونَ لِلْخَبِيثَاتِ * وَالطَّيِّبَاتُ لِلطَّيِّبِينَ وَالطَّيِّبُونَ لِلطَّيِّبَاتِ (نور – ۲۶)
🔹به عقیده علمای فن قرائت در این گونه موارد بهتر است دو عبارت مزدوج با هم خوانده شود.
🔹اما برخی نیز معتقدند ...
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
عبدالباسط نهاوند؟.mp3
610.7K
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد – قسمت دوم
۩ سوره مبارکه «طه» - آیه ۷۷ و سوره مبارکه «ق» آیات ۶ و ۷
🗯 تحلیل:
🔹 از میان این ۳ فراز تنها نخستین آنها (سوره طه) نهاوند است اما فرازهای دوم و سوم (سوره ق) -اگرچه در آنها نیز جنس نهاوند شنیده میشود- در مقامهای شوری و بیات اجرا شده است.
🔹 این که اجرای نهاوند در تلاوتهای استاد عبدالباسط به ندرت یافت شود سخنی صحیح است و ما نیز جز همین یک فراز نیافتیم!
🔹 مقصود از «اجرای نهاوند» توسط استاد عبدالباسط اجرای «مقام نهاوند» توسط ایشان است و الا «جنس» نهاوند را در مقامهای عجم، بیات و ... نیز میتوان شنید.
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup