💡نکته تجویدی:
مقایسه همزه و الف – قسمت نخست
مقدمه:
🔸 تعداد حروف تهجی را ۲۸ یا ۲۹ حرف دانستهاند.
🔹 كسانى كه ۲۸ حرف دانستهاند، الف مدّى را جزء حروف حساب نكرده، فقط آن را صداى كشيدهاى مانند واو و ياء مدّى شمردهاند. زیرا صوت در واو و ياء مدّى تا حدّ زيادى ميل به مخرج واو و ياء غيرمدّى دارد. ولى در دستگاه تكلّم جايى نيست تا بتوان الف مدّى را به آن نسبت داد. پس الف به طور مطلق از جوف دستگاه تکلم ادا مىشود.
🔹 امّا آنان كه ۲۹ حرف دانستهاند، الف ممدود را نیز حرفى مستقل به شمار آوردهاند.
🔸 بنابراین درحروف الفبا اولين حرف، «الف» نام دارد و آن نيز بر دو نوع است:
🔹 الف ساكن: كه به آن «الف مدّى»، «الف ممدود»، «الف جَوْفِيَّه» يا «الف لَيِّنه» نیز گفته مىشود.
مانند: قَـالُوا – عَذَاب – ءَامَنَّـا
🔹 الف متحرك: كه به «الف مُجعَّد» یا «همزه» مشهور است.
مانند: يُؤَلِّفُ - إِنَّ - أَلِيم
🔶 و اما تفاوتهای الف و همزه ...
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکتهای در وقف و ابتدا: کجا نباید وقف نمود؟ نمونههایی برای وقف قبیح نوع دوم (وقف در موضعى كه به ف
💡نکتهای در وقف و ابتدا:
⛔️ کجا نباید وقف نمود؟
🔹 بنابراین هنگام وصل دو جمله، قاری باید حتما مراقب «عطف نامربوط» باشد. یعنی همواره باید بر این امر مواظبت کند که به دلیل وقف و وصل نابجا یا حتی تکیههای لحنی و صوتی نادرست، کلمات و عبارات بیجهت عطف نگردد.
🔹 برای نمونه در آیه زیر از سوره مبارکه یونس:
🌿 وَ أَسَرُّوا النَّدامَةَ لَمَّا رَأَوُا الْعَذابَ وَ قُضِيَ بَيْنَهُمْ بِالْقِسْطِ وَ هُمْ لا يُظْلَمُونَ ﴿۵۴﴾
🔸 در صورتی که عبارت «قُضِيَ بَيْنَهُمْ بِالْقِسْطِ» به عبارت پیشین خود عطف گردد معنای آیه این میشود:
و چون ستمکاران عذاب را ببینند و میانشان به عدالت داورى شود پشیمانى خود را نهان مىدارند. و بر آنان ستمى نمىرود.
🔹 حال آن که ترجمه آیه چنین است:
و چون ستمکاران عذاب را ببینند پشیمانى خود را نهان مىدارند. و میانشان به عدالت داورى مىشود و بر آنان ستمى نمىرود.
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
202030_1921837772.mp3
798.3K
🔉مقطع زیبا با صدای استاد محمد صدیق منشاوی – قسمت دوم
۩ سوره مبارکه انفطار - آیه پایانی
🗯 تحلیل:
... در ادامه همین فراز و از عبارت «... شَیئاً وَّ ...» استاد وارد مقام «نواأثر» میشود و نهایتا فراز را با «نهاوند» ختم میکند.
☝️ نکته مهم:
🔹 فواصل بین درجهای در نواأثر بر حسب پرده عبارت است از: یک - نیم - یک و نیم – نیم
و بنابراین در درجات پایین، تنها تفاوت آن با نهاوند در محل درجه چهارم است که این نکته اجرای همزمان و ترکیبی ۲ مقام را آسان میکند.
🔹 همین موضوع در مورد مقام «نکریز» هم صادق است.
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی:
مقایسه همزه و الف – قسمت دوم
🔹 و اما تفاوتهای الف و همزه:
☑️ همزه به طور قطع از حروف تهجّى زبان عربى شمرده مىشود در حالى كه الف، مورد اختلاف است.
☑️ الف هميشه بدون حركت است و با حركت حرف قبلى خود (فتحه) خوانده مىشود. اما همزه انواع علامتها را مىپذيرد و به حرف قبلى خود وابسته نيست و به تنهايى نيز خوانده مىشود.
☑️ الف به دليل قبول نكردن حركت هیچگاه در ابتداى كلمه واقع نمىشود ولى همزه چنين نيست.
☑️ گاهى همزه به صورت یک کلمه مستقل ذكر مىشود (همزه استفهام) ولى الف هميشه در ضمن كلمات مىآيد.
☑️ همزه به شكلهاى گوناگون نوشته مىشود، امّا الف فقط به ۲ صورت «ممدود» يا «مقصور» (الف كشيده يا كوتاه) نوشته مىشود.
✍️ شما نیز موارد دیگری را بیفزایید...
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت بیستم
⬅️ نقل و حذف
🔹 هرگاه کلمهای به ساکن ختم و کلمه بعد با همزه (قطع) ابتدا گردد ورش آن را به «نقل و حذف» ادا نموده، یعنی همزه را حذف و حرکتش را به حرف ماقبل (حرف ساکن) داده است.
🔸 مانند:
☑️ مِن أنفُسِهِم ⬅️ مِنَــنفُسِهِم
☑️ مَن أرادَ ⬅️ مَنَــرادَ
☑️ لَعَنَت اُختَها ⬅️ لَعَنَـتُــختَها
☝️ نکته:
ورش «الـ» تعریف را کلمهای مستقل به حساب آورده و نقل و حذف را در آن جاری نموده است.
🔸 مانند:
☑️ فِی الأرض ⬅️ فِـلَرض
☑️ لِلأنام ⬅️ لِــلَنام
#همزه
#نقلوحذف
#قرائات
#ورش
#نافع
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکتهای در وقف و ابتدا: ⛔️ کجا نباید وقف نمود؟ 🔹 بنابراین هنگام وصل دو جمله، قاری باید حتما مراقب
💡نکتهای در وقف و ابتدا:
کجا نباید وقف نمود؟
نمونههایی برای وقف قبیح نوع سوم (وقف در موضعى كه موجب شود خداوند با صفات ناروا و ناپسند توصيف شود)
🔷🔹 وقف در «إنَّ اللَّهَ لَايَسْتَحْيِى» از آيه ۲۶ سوره بقره:
🌿 إنَّ اللَّهَ لَايَسْتَحْيِى انْ يَضْرِبَ مَثَلًا مَا بَعُوضَةً فَمَا فَوْقَهَا
خداوند از اين كه به [موجودات ظاهراً كوچكى مانند] پشه و بالاتر از آن مثال زند، شرم نمىكند.
🔸 وقف بر «لايستحيى» باعث ملازم شدن صفتى ناپسند به خداوند مىشود كه در تعارض با روح قرآن و منظور آيه شريفه است و از طرفى مفهومى از آيه به دست مىآيد كه مخالف غرض آيه مىباشد.
🔷🔹 وقف بر «إنَّ اللَّهَ لَايَهْدِى» در آيه ۵۱ سوره مائده:
🌿 إنَّ اللَّهَ لَايَهْدِى الْقَوْمَ الظَّالِمِين
خداوند ظالمان را هدایت نمیکند.
🔸 وقف در «لايهدى» اين توّهم را پيش مىآورد كه خداوند طالب هدايت بندگانش نيست.
بنابراين وقف بر آن، موجب فساد معناى آيه و توصيف خداوند با صفتى ناپسند بوده و قبيح است.
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
202030_684676732.mp3
653.9K
🔉مقطع زیبا با صدای استاد محمدصدیق منشاوی – قسمت سوم
۩ سوره مبارکه انفطار - آیه پایانی
🗯 تحلیل:
... در نفس بعد و از عبارت «یَومَ لاتَملِکُ ...» استاد به طور کامل به حجاز منتقل میشود. این انتقال فوقالعاده تکنیکی و فنی است و دقیقا درست اجرا شده است.
🔹 همانگونه که گذشت، استاد در چند فراز پیشین از مقامهای سوزناک، نوااثر و نهاوند عبور کرده که جنس فرع در هرسه مقام مذکور جنس «حجاز» بوده است!!
🔸 بنابراین استاد با مهارت وافر و حس کمنظیر خود جنس فرع را گرفته و مقام حجاز را آغاز مینماید، بیآنکه در مستمع احساس خلل یا ضعفی از این انتقال ایجاد شود.
❓ حالا پس از این انتقال، قرار تلاوت چند درجه جابجا میشود؟
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉مقطع زیبا با صدای استاد محمدصدیق منشاوی – قسمت سوم ۩ سوره مبارکه انفطار - آیه پایانی 🗯 تحلیل: ...
🔉مقطع زیبا با صدای استاد محمدصدیق منشاوی – قسمت چهارم
۩ سوره مبارکه انفطار - آیه پایانی
🗯 تحلیل:
... به همین دلیل است که برخی از اهل فن، استاد محمدصدیق منشاوی را یکی از قراء ماهر و توانمند در زمینه ترکیبات و انتقالات معرفی میکنند.
👈 حقیر نیز در میان اساتید مصری -که صوت آنها به ما رسیده- برتر و ماهرتر از این دو بزرگوار نیافتهام: استاد مرحوم محمدصدیق منشاوی و استاد مرحوم عبدالفتاح شعشاعی
☑️ اجرای ترکیب بین مقامها و نوآوری در ایجاد الحان ترکیبی و انتقالات بدیع و جدید، به توانایی فنی، شناخت فواصل و درجات مقامها و تسلط بر نکات فنی علم صوت نیاز دارد که حصول آن یا از طریق گذراندن مدارج علمی ممکن است یا در صورت وجود نبوغ ذاتی در هنر موسیقی.
⬅️ استاد منشاوی چنین ترکیبات و انتقالاتی را به گونهای اجر مینماید که کمترین شوک به مستمع وارد میشود و گاهی اهل فن نیز از احصای تعداد مقامات و ترکیبات غافل میمانند و تنها در صورت تعمق و دقت مضاعف است که میتوان ظرافتهای لحنی را در تلاوت ایشان کشف نمود.
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
202030_1321716180.mp3
771.4K
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت بیست و یکم
نقل و حذف – نمونهها
🌿 ... وَيَضْرِبُ اللَّـهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ ﴿ابراهیم - ٢٥﴾
🌿 ... وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَهُمْ وَقُلْ ءَامَنتُ بِمَا أَنزَلَ اللَّـهُ مِن كِتَابٍ ... ﴿شوری - ١٥﴾
🌿 يَمُنُّونَ عَلَيْكَ أَنْ أَسْلَمُوا قُل لَّا تَمُنُّوا عَلَيَّ إِسْلَامَكُم بَلِ اللَّـهُ يَمُنُّ عَلَيْكُمْ أَنْ هَدَیكُمْ لِلْإِيمَانِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ ﴿حجرات - ١٧﴾ إِنَّ اللَّـهَ يَعْلَمُ غَيْبَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ... ﴿حجرات - ١٨﴾
🌿 وَمَا أَهْلَكْنَا مِن قَرْيَةٍ إِلَّا وَلَهَا كِتَابٌ مَّعْلُومٌ ﴿حجر - ٤﴾ مَّا تَسْبِقُ مِنْ أُمَّةٍ أَجَلَهَا وَمَا يَسْتَأْخِرُونَ ﴿حجر - ٥﴾
🌿 وَهُوَ بِالْأُفُقِ الْأَعْلَى ﴿نجم - ٧﴾ ثُمَّ دَنَا فَتَدَلَّى ﴿نجم - ٨﴾ فَكَانَ قَابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنَى ﴿نجم - ٩﴾
🌿 وَكَمْ أَهْلَكْنَا قَبْلَهُم مِّن قَرْنٍ هُمْ أَشَدُّ مِنْهُم بَطْشًا فَنَقَّبُوا فِي الْبِلَادِ هَلْ مِن مَّحِيصٍ ﴿ق - ٣٦﴾ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَذِكْرَى لِمَن كَانَ لَهُ قَلْبٌ أَوْ أَلْقَى السَّمْعَ وَهُوَ شَهِيدٌ ﴿ق - ٣٧﴾
#همزه
#نقلوحذف
#قرائات
#ورش
#نافع
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی:
❓ آیا رعایت تجوید در نماز لازم است؟
🔹 نماز باید به عربی صحیح خوانده شود. بنابراین رعایت صحت ادای کلمات و حروف و حرکات و همچنین مراعات مخارج حروف از ضروریات نماز است.
🔸 لکن از نظر فقها «تجویدالصّلوه» محدود به همین اندازه است و چنان که در مسأله ۱۳ تحرير آمده: «... در تعيين و تشخيص مخارج حروف، رعایت ريزهكاریهاى تجويد لازم نيست، چه رسد به جهاتى از ريزهكاریها كه به صفات حروف برمىگردد، از قبيل «شدت» و «رخوت» و «تفخيم» و «ترقيق» و «استعلاء» و غير اينها ...».
🔸 همچنین مقام معظم رهبری نیز «رعایت محسّنات علم تجوید از قبیل مد و غنه و ادغام و اخفاء و ...» را در نماز لازم نمیدانند.
☝️ اما در این زمینه توجّه به دو نكته ضرورى است:
👈 جايى كه تمايز حرفى از حرف ديگر منوط به شناخت صفت آن حرف است، دانستن آن صفت متمايز، ضرورى است. به عنوان مثال: شناخت حرف «ص» از «س» در درشت اداشدن «ص» (تفخيم) و نازك اداشدن «س» (ترقيق) است و تمييز «ذ» از «ظ» و «ط» از «ت» و بقيه موارد مشابه نيز چنين است.
👈 عدم لزوم رعايت «تدقيقات» و ريزهكاریهاى تجويد از باب كفايت حدّاقل صحت نماز است و گرنه افرادى از قبيل قاريان كه قادر به قرائت صحيح و زيباى نماز هستند بجاست تا نماز را هم با رعايت قواعد و ترتيل زيبا قرائت كنند كه اين به نظر پسنديدهتر است.
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
💡نکتهای در وقف و ابتدا:
❓ وقف و ابتدای آیه زیر از سوره مبارکه نور چگونه است؟
🌿 لا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا مُعْجِزِينَ فِي الأرْضِ وَمَأْوَاهُمُ النَّارُ وَلَبِئْسَ الْمَصِيرُ ﴿۵۷﴾
کافران را هرگز در این سرزمین به ستوهآورنده[ی مومنان] مپندار و سرا و سرانجام آنان آتش دوزخ است و بد سیر و سرانجامی است.
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
202030_1077177994.mp3
1.69M
🔉آموزش لحن - جلسه ششم - قسمت نخست
🔹 آشنایی با انتقالات (همپایه و غیرهمپایه)
#آموزش
#صوتولحن
#انتقالات
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی:
رفع التقای ساکنین – قسمت نخست
🔹 التقاءِ ساکنین عبارت است از: «کنار هم قرار گرفتن دو حرف ساکن در هنگام تلفظ» مانند: «إنْ ٱرْتَبْتُم» که «ن» ساکن و «ر» ساکن پشت سرهم قرار گرفتهاند.
🔸 التقاء ساکنین در صرف عربی جایز نیست (به دلیل ثقالت در تلفظ) و هرجا اتفاق بیفتد باید رفع گردد.
🔸 رفع التقاء ساکنین با «حرکت دادن» یا «حذف» ساکن اول صورت میگیرد.
☝️ تذکر: التقاء ساکنین در شرایطی مجاز است:
✅ در حالت وقف، یعنی هر کلمهای که حرف ماقبل آخر آن ساکن باشد و حرف آخرش نیز به خاطر وقف ساکن شده باشد، مانند: «مِصرَ» که در حالت وقف میشود: «مِصْرْ»
✅ دو حرف ساکن در یک کلمه باشند به این شرط که اوّلی حرف مدّی باشد و دومی مشدّد (ادغام شده)، مثل «ضَـآلـِّینَ»
#تجوید
#رفعالتقاءساکنین
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکتهای در وقف و ابتدا: ⛔️ کجا نباید وقف نمود؟ 🔹 بنابراین هنگام وصل دو جمله، قاری باید حتما مراقب
💡نکتهای در وقف و ابتدا:
❓وقف و ابتدای آیه زیر از سوره مبارکه نور چگونه است؟
🌿 لا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا مُعْجِزِينَ فِي الأرْضِ وَمَأْوَاهُمُ النَّارُ وَلَبِئْسَ الْمَصِيرُ ﴿۵۷﴾
کافران را هرگز در این سرزمین به ستوهآورنده[ی مومنان] مپندار، و سرا و سرانجام آنان آتش دوزخ است، و بد سیر و سرانجامی است ﴿۵۷﴾
🗯 تحلیل
در وقف و وصل این آیه باید به نکاتی که در مورد «عطف نامربوط» گفته شد توجه نمود.
🔸 از ترجمه آیه پیداست که «وَ» در عبارت «وَمَأْوَاهُمُ النَّارُ» قطعا «واو عطف» نیست و دو عبارت «مُعْجِزِينَ فِي الأرْضِ» و «مَأْوَاهُمُ النَّارُ» به یکدیگر معطوف نمیباشند.
❗ «لا تَحْسَبَنَّ = گمان مبر» تنها قسمت اول را انکار میکند و میگوید کافران در زمین قدرت ندارند، اما با قسمت دوم ارتباطی ندارد و آن را انکار نمیکند.
⛔️ در صورت عطف نامربوط بین «مُعْجِزِينَ فِي الأرْضِ» و «مَأْوَاهُمُ النَّارُ» ترجمه چنین است: «چنین مپندار که کافران در این سرزمین به ستوهآورنده مومنانند و سرانجام آنان آتش دوزخ است ... » که صحیح نمیباشد.
✅ بنابراین وقف بر «فِي الأرْضِ» و ابتدا از «وَمَأْوَاهُمُ النَّارُ» بسیار مناسب است
#تحلیل
#وقفوابتدا
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
202030_1061313661.mp3
3.21M
🔉آموزش لحن - جلسه ششم - قسمت دوم
🔹 آشنایی با انتقالات غیرهمپایه (انتقالات از مقام بیات - مقدمه)
#آموزش
#صوتولحن
#انتقالات
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
202030_1235064218.mp3
538.6K
🔉 نغمه زیبای راستچهارگاه
🗯 تحلیل:
راستچهارگاه یکی از نغمههای فرعی در ردیف مقام رست است که با تاکید بر روی درجه چهارم مقام رست (نت شاهد) شکل میگیرد.
🌿 وَلَقَدْ آتَيْنَا لُقْمَانَ الْحِكْمَةَ أَنِ اشْكُرْ لِلَّهِ ... ﴿لقمان - ۱۲﴾
🌿 وَاللَّيْلِ إِذَا يَغْشَاهَا ﴿شمس -۴﴾ وَالسَّمَاءِ وَمَا بَنَاهَا ﴿۵﴾ وَالْأَرْضِ وَمَا طَحَاهَا ﴿۶﴾ وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا ﴿۷﴾ فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا ﴿۸﴾
🌿 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ﴿فاتحه -۱﴾ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ ﴿۲﴾ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ﴿۳﴾ مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ ﴿۴﴾ إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ ﴿۵﴾
#آموزش
#صوتولحن
#راستچهارگاه
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی:
رفع التقای ساکنین – قسمت دوم
🔶 رفع التقای ساکنین به یکی از این دو روش صورت میپذیرد:
1️⃣ حذف ساکن اول
2️⃣ حرکت دادن ساکن اول
🔹 روش حذف ساکن:
این حالت وقتی اتفاق میفتد که نخستین ساکن از حروف مدی (= حرف عله) باشد. به این صورت که هرگاه حرف مدی در انتهای کلمه قرار بگیرد و کلمه بعدی نیز با ساکن آغاز شود (همزه وصل) حرف مدی حذف میشود.
🔹 مانند:
فِی ٱلْأرْض 👈 فِلْأرْض
أَمَتَّنَا ٱثْنَتَيْن 👈 أَمَتَّنَـــثْنَتَيْن
آمَنُوا ٱلَّذينَ 👈 آمَنُـلَّذينَ
#تجوید
#رفعالتقاءساکنین
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
💡نکتهای در وقف و ابتدا:
❓وقف و ابتدا بر عبارت «هَذَا» در آیات زیر چگونه است؟
🌿 بَلَى إِنْ تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا وَيَأْتُوكُمْ مِنْ فَوْرِهِمْ هَذَا يُمْدِدْكُمْ رَبُّكُمْ بِخَمْسَةِ آلافٍ مِنَ الْمَلائِكَةِ مُسَوِّمِينَ ﴿آلعمران -۱۲۵﴾
🌿 هَذَا مَا تُوعَدُونَ لِيَوْمِ الْحِسَابِ ﴿ص - ۵۲﴾ إِنَّ هَذَا لَرِزْقُنَا مَا لَهُ مِنْ نَفَادٍ ﴿۵۴﴾ هَذَا وَإِنَّ لِلطَّاغِينَ لَشَرَّ مَآبٍ ﴿۵۵﴾ جَهَنَّمَ يَصْلَوْنَهَا فَبِئْسَ الْمِهَادُ ﴿۵۶﴾ هَذَا فَلْيَذُوقُوهُ حَمِيمٌ وَغَسَّاقٌ ﴿۵۷﴾ وَآخَرُ مِنْ شَكْلِهِ أَزْوَاجٌ ﴿۵۸﴾ هَذَا فَوْجٌ مُقْتَحِمٌ مَعَكُمْ لَا مَرْحَبًا بِهِمْ إِنَّهُمْ صَالُو النَّارِ ﴿۵۹﴾
#وقفوابتدا
#هذا
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت بیست و دوم
هاء ضمیر
1⃣ اشباع هاء ضمیر
🔹 ورش در تمامی موارد اشباع هاء ضمیر مانند حفص عمل نموده مگر در ۴ مورد:
🌿 قَالُوا أَرْجِهْ وَأَخَاهُ وَأَرْسِلْ فِي الْمَدَائِنِ حَاشِرِينَ ﴿اعراف - ۱۱۱﴾
🌿 قَالُوا أَرْجِهْ وَأَخَاهُ وَابْعَثْ فِي الْمَدَائِنِ حَاشِرِينَ ﴿شعراء - ۳۶﴾
🌿 اذْهَبْ بِكِتَابِي هَذَا فَأَلْقِهْ إِلَيْهِمْ ثُمَّ تَوَلَّ عَنْهُمْ فَانْظُرْ مَاذَا يَرْجِعُونَ ﴿نمل - ۲۸﴾
🌿 وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيَخْشَ اللَّهَ وَيَتَّقْهِ فَأُولَئِكَ هُمُ الْفَائِزُونَ ﴿نور - ۵۲﴾
🌿 يُضَاعَفْ لَهُ الْعَذَابُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَيَخْلُدْ فِيهِ مُهَانًا ﴿فرقان - ۶۹﴾
🔹 ورش «هاء» کنایه را در «أَرْجِهْ» و «أَلْقِهْ» بر خلاف حفص به اشباع خوانده است. ضمن این که «یَتَّقْهِ» در روایت ورش به کسر «قاف» و اشباع «هاء» خوانده شده است.
🔹 همچنین ورش «هاء» ضمیر را در «فِيهِ مُهَانًا» در سوره فرقان به خلاف حفص، بدون صله خوانده است.
2⃣ حرکت هاء ضمیر
🔹 ورش در تمامی موارد حرکت هاء ضمیر مانند حفص عمل نموده مگر در ۲ مورد:
🌿 ... وَ ما أَنْسانِيهُ إِلَّا الشَّيْطانُ أَنْ أَذْكُرَهُ ... ﴿کهف - ۶۳﴾
🌿 ... وَمَنْ أَوْفَىٰ بِمَا عَاهَدَ عَلَيْهُ اللَّهَ فَسَيُؤْتِيهِ أَجْرًا عَظِيمًا ﴿فتح - ۱۰﴾
🔹 ورش هر دو عبارت «أَنْسانِيهُ» و «عَلَيْهُ» را به خلاف حفص به کسر هاء کنایه به صورت «أَنْسانِيهِ» و «عَلَيْهِ» روایت نموده است.
✅ نکته پایانی:
در باب هاء کنایه، روایت ورش نسبت به حفص قاعدهمندتر است و میتوان ادعا نمود تعداد موارد عدول از قیاس در روایت ورش تقریبا صفر است
#قرائات
#ورش
#هاءضمیر
#هاءکنایه
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی:
رفع التقای ساکنین – قسمت سوم
🔶 چند نکته:
🔹 در صورت حذف ساکن (حرف مدی) صدای کوتاه متناظر جایگزین آن میگردد.
🔹 در رسمالخط عثمان طه حرکت جایگزین پیشبینی و قبل از هر حرف مدی قرار داده شده است.
🔹 برخی از موارد مربوط به علم صرف (مبحث اعلال) میباشد. مثلا «تَخَافُ» در حالت جزم به «لَاتَخَف» تبدیل میشود. همچنین «قُلتَ»، «مِتنَا» و «خُضتُم» از ریشه «قالَ»، «ماتَ» و «خاضَ» هستند.
🔹 خوشبختانه موارد مربوط به علم صرف در مصحف به همان صورت کتابت گردیده و شناخت و عمل به آن در حیطه علم تجوید نیست
#تجوید
#رفعالتقاءساکنین
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
202030_598386214.mp3
757.6K
🔉 نغمه زیبای راستکردان
🗯 تحلیل:
راستکردان یکی از نغمههای اصیل در ردیف مقام رست و ویژگی اصلی آن تاکید بر روی درجه هشتم (اکتاو) مقام است. زیباترین اجراهای این نغمه را میتوان در تلاوتهای مرحوم استاد مصطفی اسماعیل یافت.
🌿 يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ لِمَ تُحَرِّمُ مَا أَحَلَّ اللَّهُ لَكَ تَبْتَغِي مَرْضَاةَ أَزْوَاجِكَ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ ﴿تحریم - ۱﴾
🌿 وَاللَّهُ يَعْلَمُ الْمُفْسِدَ مِنَ الْمُصْلِحِ وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لأعْنَتَكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ ﴿بقره - ۲۲۰﴾
🌿 يُسَبِّحُ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۖ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ ﴿حشر - ٢٤﴾
🌿 ثُمَّ مَا أَدْرَاكَ مَا يَوْمُ الدِّينِ ﴿انفطار - ١٨﴾ يَوْمَ لَا تَمْلِكُ نَفْسٌ لِّنَفْسٍ شَيْئًا ۖ وَالْأَمْرُ يَوْمَئِذٍ لِّلَّهِ ﴿١٩﴾
🌿 وَالْمَلَائِكَةُ يَدْخُلُونَ عَلَيْهِم مِّن كُلِّ بَابٍ ﴿رعد - ۲۳﴾ سَلَامٌ عَلَيْكُم بِمَا صَبَرْتُمْ ۚ فَنِعْمَ عُقْبَى الدَّارِ ﴿٢٤﴾
#آموزش
#صوتولحن
#راستکردان
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
202030_1889828084.mp3
409.3K
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت بیستوسوم
🔉 اشباع هاء ضمیر - نمونهها
🌿 قَالُوا أَرْجِهْ وَأَخَاهُ وَأَرْسِلْ فِي الْمَدَائِنِ حَاشِرِينَ ﴿اعراف - ۱۱۱﴾
🌿 قَالُوا أَرْجِهْ وَأَخَاهُ وَابْعَثْ فِي الْمَدَائِنِ حَاشِرِينَ ﴿شعراء - ۳۶﴾
🌿 اذْهَبْ بِكِتَابِي هَذَا فَأَلْقِهْ إِلَيْهِمْ ثُمَّ تَوَلَّ عَنْهُمْ فَانْظُرْ مَاذَا يَرْجِعُونَ ﴿نمل - ۲۸﴾
🌿 وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيَخْشَ اللَّهَ وَيَتَّقْهِ فَأُولَئِكَ هُمُ الْفَائِزُونَ ﴿نور - ۵۲﴾
#قرائات
#ورش
#هاءکنایه
#هاءضمیر
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
202030_455552232.mp3
2.72M
🔉آموزش لحن - جلسه ششم - قسمت سوم
🔹 آشنایی با انتقالات غیرهمپایه - انتقالات از مقام بیات (بیات به رست در درجه چهارم - بیات به سگاه در درجه ششم)
#آموزش
#صوتولحن
#انتقالات
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی:
رفع التقای ساکنین – قسمت چهارم
🔹 روش حرکت دادن ساکن:
این حالت وقتی اتفاق میافتد که حرف ساکن به همزه وصل برسد. در این صورت چون همزه وصل در درج کلامْ ناخواناست و بعد از آن نیز همواره حرف ساکن میآید، التقای ساکن به وجود آمده، طبق قاعده به ساکن اول کسره، ضمه، یا فتحه داده میشود.
❓ چه وقت فتحه؟ تنها در صورتی که کلمه نخست «مِنْ» باشد و پس از آن «الـ» تعریف بیاید. مانند:
▪️ مِنْ ٱلَّذینَ 👈 مِنَــلَّـذینَ
▪️ مِنْ ٱلکِتاب 👈 مِنَـلکِتاب
#تجوید
#رفعالتقاءساکنین
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
202030_1777012209.mp3
2.22M
🔉 مقطع فوقالعاده زیبا با صدای حامد شاکرنژاد
۩ سوره مبارکه حدید – آیه ۲۰
🌿 اعْلَمُوا أَنَّمَا الحَیَوةُ الدُّنْیَا لَعِبٌ وَ لهَوٌ وَ زِینَةٌ وَ تَفَاخُرُ بَیْنَكُمْ وَ تَكاثُرٌ فى الاَمْوَلِ وَ الاَوْلَدِ كَمَثَلِ غَیْثٍ أَعجَب الْكُفَّارَ نَبَاتُهُ ثمَّ یهِیجُ فَترَاهُ مُصفَرًّا ثمَّ یَكُونُ حُطماً وَ فى الاَخِرَةِ عَذَابٌ شدِیدٌ وَ مَغْفِرَةٌ مِّنَ اللَّهِ وَ رِضوَنٌ وَ مَا الحَیَوةُ الدُّنْیَا إِلا مَتَعُ الْغُرُورِ (۲۰)
🗯 تحلیل:
▪️ مقطع با روایت خلف از حمزه و در مقام راست آغاز میشود.
▪️ در فراز «وَ تَفَاخُرُ بَیْنَكُمْ ... أَعجَب الْكُفَّارَ نَبَاتُهُ» راستکردان به زیبایی اجرا میشود.
▪️ مجددا در تکرار همین فراز و از عبارت «بَیْنَكُمْ» به مقام نهاوند اشاره میشود که تا عبارت «فى الاَمْوَلِ» ادامه دارد و پس از آن مجددا به راست بازمیگردد.
▪️ در فراز بعدی «أَعجَب الْكُفَّارَ نَبَاتُهُ» مقام نواثر اجرا شده است.
▪️ فراز بعدی مجددا به راست بازمیگردد، اما از «ثمَّ یَكُونُ حُطماً» مقام صبا را میشنویم. صبا در اینجا طوری اجرا شده که درجه سوم آن روی قرار رست قرار دارد.
▪️ پس از ۳ فراز در صبا، قرائت به جای قبلی برمیگردد و این انتقال به صورت ترکیبی بسیار زیبا و مطابق با معنا اجرا شده که زیبایی آن را دوچندان میکند.
▪️ در ادامه یک بار دیگر نیز همین تکنیک لحنی یعنی انتقال از رست به صبا و بازگشت مجدد به رست اجرا میشود و مقطع با قرائت نافع به روایت ورش ختم میگردد.
#تحلیل
#قرائات
#صوتولحن
#حدید
#شاکرنژاد
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup