فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 تلاوت زیبا با صوت دلربای استاد محمدصدیق منشاوی
📖 سوره مبارکه فاتحه و آیات ابتدایی و انتهایی بقره
🤲 تقدیم به روح عرشی شهیدان کربلا
🌿 بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ ﴿١﴾ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ ﴿٢﴾
🔹 ستایش مخصوص خداوندی است که پروردگار جهانیان است
🌿 الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ ﴿٣﴾
بخشنده و بخشایشگر است
🌿 مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ ﴿٤﴾
مالک روز جزاست
🌿 إيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ ﴿٥﴾
تنها تو را میپرستیم وتنها از تو کمک میخواهیم
🌿 اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ ﴿٦﴾
ما را به راه راست هدایت فرما
🌿 صرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلَا الضَّالِّينَ ﴿٧﴾
راه کسانی که به آنان نعمت عطا نمودی، آنان که نه مورد خشم تواند و نه گمراهند
#تحلیل
#صوتولحن
#قرائات
#تجوید
#منشاوی
#فاتحه
#بقره
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉 تلاوت زیبای آیات ولایت، تبلیغ و اکمال ▪️ با صدای سه تن از اساتید برجسته عالم قرائت 🤲 تقدیم به روح
🔉 تلاوت زیبای آیات ولایت، تبلیغ و اکمال
▪️ با صدای سه تن از اساتید برجسته عالم قرائت
📖 سوره مبارکه مائده آیه ۵۵
🔈 با صدای استاد مصطفی اسماعیل
🌿إنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ ﴿٥٥﴾
🎼 مقام: صبا
📣 محدوده صوتی: درجه ششم دیوان ماقبل اساسی تا درجه پنجم دیوان اساسی
📜 قرائت: عاصم به روایت حفص (جمع طرق)
📖 سوره مبارکه مائده آیه ۶۷
🔈 با صدای استاد محمد رفعت
🌿يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ ﴿٦٧﴾
🎼 مقام: نهاوند
📣 محدوده صوتی: درجه چهارم دیوان ماقبل اساسی تا درجه هفتم دیوان اساسی
📜 قرائت: عاصم به روایت حفص (غیرشاطبیه)
📖 سوره مبارکه مائده آیه ۳
🔈 با صدای استاد محمودعلی البنّاء
🌿 ... الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ ۚ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا ۚ ...﴿٣﴾
🎼 مقام: حجاز
📣 محدوده صوتی: درجه هفتم دیوان ماقبل اساسی تا درجه پنجم دیوان اساسی
📜 قرائت: عاصم به روایت حفص (جمع طرق)
#تحلیل
#صوتولحن
#قرائات
#محمدرفعت
#علیالبنّاء
#مصطفیاسماعیل
#مائده
#آیهولایت
#آیهتبلیغ
#آیهاکمال
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت هجدهم 3️⃣ زبان (لسان) 🔸 طرَف اللسان (سر زبان) 📌 از تماس تيغه زبا
💡نکته تجویدی:
مخارج حروف - قسمت نوزدهم
3️⃣ زبان (لسان)
🔸 طرَف اللسان (سر زبان)
📌 از تماس تیغه زبان با دندانهاى ثناياى پايين، حروف «س»، «ص» و «ز» ادا مىشود
❇️ حروف سین، صاد و زای را «اسَلی» مینامند
👈 اسَل به معنای هر چیز تیز و باریک است و اشاره به تیغه زبان دارد
▫️ دندانهای پایین به دندانهای بالا نزدیک میشود
▫️ تيغه زبان در محل پايه دندانهاى ثناياى پایین قرار مىگيرد
▫️ كنارههاى زبان به ديواره دندانهاى كنارى بالا مىچسبد، طورى كه امكان خروج هوا از دو طرف زبان وجود ندارد
▫️ نرمكام به بالا كشيده مىشود و راه عبور هوا را از بينى مىبندد
▫️ میان سر زبان و لثه دندانهای پیشین بالا مجرایی تنگ ایجاد میشود
▫️ فشار هوا و سایش آن هنگام عبور از این گذرگاه تنگ بين زبان و لثه بالا موجب میشود سه حرف ياد شده به حالت «صفیر» ادا گردد
🔹 ادامه دارد ...
📚 برگرفته از:
«پژوهشی در علم تجوید» اثر ابوالفضل علامی و «دانش تجوید» اثر محمدرضا ستودهنیا
#تجوید
#ستودهنیا
#علامی
#مخارجحروف
#اسلی
#طرفاللسان
#زبان
#تیغهزبان
#سرزبان
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
📜 آموزش قرائات – روایت خلف از حمزه – قسمت سوم
🟡 مدود:
❇️ انواع مد در قرائت حمزه به روایت خلف و میزان کشش هریک
1️⃣ مد منفصل:
🔹 خلف (همانند خلاد) مدهای منفصل را به طول از حمزه روایت کرده است
2️⃣ مد متصل:
🖊 حمزه (خلف و خلاد) مدهای متصل را به طول خوانده است
👈 از میان روایات بیستگانه مد منفصل و متصل تنها در قرائت حمزه و روایت ورش به اشباع کشیده میشود
3️⃣ مد لازم:
🔸 تمامی روایات بیستگانه مد لازم را به اشباع آوردهاند
4️⃣ مد سکون عارضی:
🖌 مد عارضی در تمامی روایات بیستگانه به ۳ وجه قصر، توسط و اشباع جایز شمرده شده است
5️⃣ مد لین عارضی:
▪️ همانند مورد قبلی
6️⃣ مد بدل:
🔺 مخصوص ورش (در قرائت حمزه و سایر قرائات به قصر آمده است)
7️⃣ مد لین:
📌 همانند قبلی
💠 با ورش مقایسه کنید ⬆️
#قرائات
#خلف
#مد
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉 تلاوت زیبا با صوت دلربای استاد محمدصدیق منشاوی 📖 سوره مبارکه فاتحه و آیات ابتدایی و انتهایی بقره
🔉 تلاوت زیبا با صوت دلربای استاد محمدصدیق منشاوی
📖 سوره مبارکه فاتحه و آیات ابتدایی و انتهایی بقره
🌿 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ ﴿١﴾ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ ﴿٢﴾ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ ﴿٣﴾ مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ ﴿٤﴾ إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ ﴿٥﴾
🎼 مقام
📌 رست
📣 محدوده صوتی
⬆️ بالاترین درجه: در فراز نخست، درجه پنجم دیوان اساسی
⬇️ پایینترین درجه: در فراز دوم، قرار رست
↕️ در مجموع ۱۲ درجه
📜 قرائت
🖌 با توجه به عبارت «مَلِکِ» این فراز به یکی از قرائات نافع، حمزه، ابنعامر، ابنکثیر یا ابوجعفر میباشد
🌿 الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ ﴿٢﴾ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ ﴿٣﴾ مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ ﴿٤﴾ إِيَّاكَ نَعْبُدُ
🎼 مقام
📌 سگاه (عراق) که نسبت به مقام پیشین ۲ درجه بالاتر است (قرار سگاه روی درجه سوم رست)
📣 محدوده صوتی
⬆️ بالاترین درجه: در عبارت «الرَّحیم» درجه سوم دیوان اساسی
⬇️ پایینترین درجه: در انتهای فراز، قرار سگاه
↕️ در مجموع ۱۰ درجه
📜 قرائت
❇️ با توجه به ادغام کبیر در «الرَّحیم مَّلِکِ» این فراز به قرائت ابوعمرو به روایت سوسی خوانده شده است
🌿 إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ ﴿٥﴾
🎼 مقام
🔹 بیات که قرار آن روی درجه سوم سگاه قرار دارد
📣 محدوده صوتی
↕️ درجات ۱ تا ۵ بیات
📜 قرائت
🖊 جمع قرائات (در این آیه اختلافی نیست)
🌿 اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ ﴿٦﴾ صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ
🎼 مقام
🔹 رست که استاد به صورت همپایه با بیات اجرا نمودهاند
📣 محدوده صوتی
↕️ درجات ۱ تا ۵ رست
📜 قرائت
🖊 در این فراز عبارات «صراط»، «الصّراط» و «علیهم» محل اختلاف است
👈 استاد این فراز را به قرائت عاصم خواندهاند و البته قرائت نافع، کسایی، ابنعامر، ابوعمرو و خلفالعاشر نیز تفاوتی با عاصم ندارد
#تحلیل
#صوتولحن
#قرائات
#تجوید
#منشاوی
#فاتحه
#بقره
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی:
❓ آیا رعایت تجوید در نماز لازم است؟
🔹 نماز باید به عربی صحیح خوانده شود. بنابراین رعایت صحت ادای کلمات و حروف و حرکات و همچنین مراعات مخارج حروف از ضروریات نماز است
🔸 لکن از نظر فقها «تجویدالصّلوة» محدود به همین اندازه است و چنان که در مسأله ۱۳ تحرير آمده: «... در تعيين و تشخيص مخارج حروف، رعایت ريزهكاریهاى تجويد لازم نيست، چه رسد به جهاتى از ريزهكاریها كه به صفات حروف برمىگردد، از قبيل «شدّت و رخوت» و «تفخيم و ترقيق» و «استعلاء» و غير اينها ...»
🔸 همچنین مقام معظم رهبری نیز «رعایت محسّنات علم تجوید از قبیل مد و غنه و ادغام و اخفاء و ...» را در نماز لازم نمیدانند
☝️ اما در این زمینه توجّه به دو نكته ضرورى است:
1⃣ جايى كه تمايز حرفى از حرف ديگر منوط به شناخت صفت آن حرف است، دانستن آن صفت متمايز، ضرورى است
🖌 به عنوان مثال: شناخت حرف «ص» از «س» در درشت اداشدن «ص» (تفخيم) و نازك اداشدن «س» (ترقيق) است و تمييز «ذ» از «ظ» و «ط» از «ت» و بقيه موارد مشابه نيز چنين است
2⃣ عدم لزوم رعايت «تدقيقات» و ريزهكاریهاى تجويد از باب كفايت حدّاقل صحت نماز است و گرنه افرادى از قبيل قاريان كه قادر به قرائت صحيح و زيباى نماز هستند بهجاست تا نماز را هم با رعايت قواعد و ترتيل زيبا قرائت كنند كه اين به نظر پسنديدهتر است
#تجوید
#تجویدالصلوة
#احکام
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦نکات آموزشی وقف و ابتدا
🎬 انواع وقف، وصل و ابتدا
🔸 قسمت هشتم - وقف و ابتدای نامناسب (ناقص) - تعسف
📌 توضیحات ارزشمند استاد دولتی در باب انواع وقف، وصل و ابتدای اقبح، مغیّر معنا، نامناسب و بیدلیل برابر آییننامه و میزان کسر نمره به ازای هریک از موارد
#وقفوابتدا
#دولتی
#نامناسب
#ناقص
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎦 اجرای فاخر گروه «یس» شهرستان بهشهر
🏴 به مناسبت اربعین حسینی
📝 شعر: مرتضی حیدری آلکثیر
🎶 ملودی: سیدعبدالوحید موسوی
🎼 تنظیم: مجتبی یوسفی
🎚 میکس و مسترینگ: مجتبی یوسفی
🎥 کارگردان: حر قلیزاده
🎬 تدوین: علی علیزاده
📌 کاری از مرکز آفرینشهای هنری بسیج مازندران و مهد قرآن کریم شهرستان بهشهر
#تواشیح
#گروهیس
#اربعین
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎶 آموزش صوت و لحن
🔸 قسمت نخست: شناخت فاکتورهای صدا (وسعت صوت)
📌 لازم است قاری قرآن برای بالا بردن کیفیت و ارتقاء سطح تلاوت، با فاکتورهای صوتی آشنا باشد و توانمندیها و نقاط ضعف صدای خود را بشناسد
🔹 از جمله: وسعت صدا، انعطاف، تحریرپذیری، ...
#صوتولحن
#وسعتصوت
#انعطافصوت
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
31.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎶 آموزش صوت و لحن
🔸 قسمت دوم: شناخت فاکتورهای صدا (انعطاف صوت)
📌 لازم است قاری قرآن برای بالا بردن کیفیت و ارتقاء سطح تلاوت، با فاکتورهای صوتی آشنا باشد و توانمندیها و نقاط ضعف صدای خود را بشناسد
🔹 از جمله: وسعت صدا، انعطاف، تحریرپذیری، ...
#صوتولحن
#وسعتصوت
#انعطافصوت
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت نوزدهم 3️⃣ زبان (لسان) 🔸 طرَف اللسان (سر زبان) 📌 از تماس تیغه زبا
💡نکته تجویدی:
مخارج حروف - قسمت بیستم
3️⃣ زبان (لسان)
🔸 طرَف اللسان (سر زبان)
📌 از تماس تیغه زبان با دندانهاى ثناياى پايين، حروف «س»، «ص» و «ز» ادا مىشود
❇️ تفاوت «س» با «ز»
▫️ در تلفظ «زای» به خلاف «سین» تارهای صوتی مرتعش میشود (صفت جهر)
▫️ هنگام ادای حرف «ز» ربان اندکی به اهتزاز در میآید و صدایی شبیه صدای زنبور ایجاد میشود
❌ نگارنده با مورد اخیر موافق نمیباشد (صدای مذکور ناشی از ارتعاش تارهای صوتی است و نه لرزش زبان!)
❇️ تفاوت «س» با «ص»
▫️ در تلفظ «ص» انتهای زبان کمی به عقب و به سوی انتهای سقف دهان بالا میرود
▫️ همچنین جلوی زبان به لثه بالا نزدیک و گودی میان زبان (تقعّر) پدید میآید (صفت اطباق)
📚 برگرفته از:
«پژوهشی در علم تجوید» اثر ابوالفضل علامی و «دانش تجوید» اثر محمدرضا ستودهنیا
#تجوید
#ستودهنیا
#علامی
#مخارجحروف
#اسلی
#طرفاللسان
#زبان
#تیغهزبان
#سرزبان
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 چند فراز زیبا با صدای استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد
۩ سوره مبارکه «طه» - آیه ۷۷
🌿 ولَقَدْ أَوْحَيْنَا إِلَىٰ مُوسَىٰ أَنْ أَسْرِ بِعِبَادِي فَاضْرِبْ لَهُمْ طَرِيقًا فِي الْبَحْرِ يَبَسًا لَا تَخَافُ دَرَكًا وَلَا تَخْشَىٰ ﴿٧٧﴾
🔹 و به موسی وحی کردیم که بندگانم را شبانه [از مصر] حرکت بده و برای آنان راهی خشک در دریا قرار ده که [در آن موقعیت] نه از رسیدن فرعونیان بترسی و نه از غرق شدن بهراسی
۩ سوره مبارکه «ق» آیات ۶ و ۷
🌿 أَفَلَمْ يَنْظُرُوا إِلَى السَّمَاءِ فَوْقَهُمْ كَيْفَ بَنَيْنَاهَا وَزَيَّنَّاهَا وَمَا لَهَا مِنْ فُرُوجٍ ﴿٦﴾
🔹 آیا با تأمل به آسمان بالای سرشان ننگریستند که چگونه آن را بنا کرده، بیاراستیم و آن را هیچ شکاف [و ناموزونی] نیست؟
🌿 وَالْأَرْضَ مَدَدْنَاهَا وَأَلْقَيْنَا فِيهَا رَوَاسِيَ وَأَنْبَتْنَا فِيهَا مِنْ كُلِّ زَوْجٍ بَهِيجٍ ﴿٧﴾
🔹 و زمین را گستردیم و کوههایی استوار در آن افکندیم و در آن از هر نوع گیاه خوشمنظر و دلانگیزی رویاندیم
📌 در سایتها و کانالها بسیار دیدهایم: «اجرای مقام نهاوند توسط استاد عبدالباسط» یا «تلاوت استاد عبدالباسط در مقام نهاوند» و ...
🖌 به نظر شما استاد عبدالباسط اصلا از مقام نهاوند استفاده کرده است؟
🖊 آیا این که بعضی از اساتید معتقدند کلا شیخ عبدالباسط هیچگاه از نهاوند استفاده نکرده صحیح است؟
❓ این چند فراز را با هم مقایسه و نظر خود را بیان کنید
#تحلیل
#صوتولحن
#نهاوند
#عبدالباسط
#طه
#قاف
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎶 آموزش صوت و لحن
🔸 قسمت سوم: شناخت فاکتورهای صدا
📌 لازم است قاری قرآن برای بالا بردن کیفیت و ارتقاء سطح تلاوت، با فاکتورهای صوتی آشنا باشد و توانمندیها و نقاط ضعف صدای خود را بشناسد
🔹 از جمله: وسعت صدا، انعطاف، تحریرپذیری، ...
#صوتولحن
#وسعتصوت
#انعطافصوت
#حجمصدا
#شدت
#مساحت
#انعطاف
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉 چند فراز زیبا با صدای استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد ۩ سوره مبارکه «طه» - آیه ۷۷ 🌿 ولَقَدْ أَوْح
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد – قسمت دوم
۩ سوره مبارکه «طه» - آیه ۷۷ و سوره مبارکه «ق» آیات ۶ و ۷
🗯 تحلیل:
🔹 از میان ۳ فراز، تنها نخستین آنها (سوره طه) نهاوند است
📌 فرازهای دوم و سوم (سوره ق) اگرچه در آنها نیز جنس نهاوند شنیده میشود، اما در مقامهای شوری و بیات اجرا شدهاند
🖌 این که اجرای نهاوند در تلاوتهای استاد عبدالباسط به ندرت یافت شود سخنی صحیح است و ما نیز جز همین یک فراز نیافتیم!
👈 مقصود از «اجرای نهاوند» توسط استاد عبدالباسط اجرای «مقام نهاوند» است و الّا «جنس» نهاوند را در مقامهای عجم، بیات و ... نیز میتوان شنید
#تحلیل
#صوتولحن
#نهاوند
#عبدالباسط
#طه
#قاف
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ اجرای دعای وحدت توسط گروه تواشیح «یس» مهد قرآن کریم شهرستان بهشهر
🕋 دعای وحدت 🕋
🔉 اجرای زیبا و حماسی گروه یس بهشهر (بازخوانی)
🎼 آهنگساز: استاد هادی آرزم
🎤 میکس و مسترینگ: مجتبی یوسفی
🎬 کاری از مرکز فضای مجازی بسیج - متنا
#تواشیح
#گروهیس
#آرزم
#دعایوحدت
#هفتهوحدت
#امامصادق
#رسولالله
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 تلاوت زیبا و فنی از استاد عبدالفتاح شعشاعی
📖 آیات انتهایی سوره مبارکه فتح و نخستین آیه از سوره حجرات
🤲 تقدیم به روح عرشی رسولالله الأعظم و حضرت صادق «صلواتُ اللهِ و سلامُهُ علیهِما»
🌿 محَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ ...
🎼 انتقالات آموزشی استاد شعشاعی بین مقامهای نهاوند، رست، عجم، صبا و سگاه
#رسولالله
#امامصادق
#تحلیل
#صوتولحن
#شعشاعی
#فتح
#حجرات
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
⭕️ اجرای دعای وحدت توسط گروه تواشیح «یس» مهد قرآن کریم شهرستان بهشهر
🕋 دعای وحدت 🕋
🔉 اجرای زیبا و حماسی گروه یس بهشهر (بازخوانی)
🎼 آهنگساز: استاد هادی آرزم
🎤 میکس و مسترینگ: مجتبی یوسفی
🎬 کاری از مرکز فضای مجازی بسیج - متنا
📝تحلیل
📌 کار با یک فاصله ساده دوصدایی در گام دوماژور شروع میشود
👈 دوماژور عبارت است گام ماژور که تنیک آن روی نت Do قرار دارد (مقام عجم که قرار آن Do است)
🖌 سپس کمکم آکوردهای متنوع در گام ماژور آغاز میشود تا این که در عبارت «لاالهالّاالله» آکورد سلماژور و سلدیزماژور به صورت پیاپی شنیده میشود
🔹 نیمپردههای متوالی در این دو آکورد پیاپی، بسیار شبیه به فضای «حجازکار» در موسیقی قرآنی است
🖊 از عبارت «ولانعبدالّا ایّاه» کار مجددا به همان فضای قبلی (دوماژور) بازمیگردد
📌 آکوردهای متنوع در گام ماژور تا عبارت «ولوکرهالمشرکون» ادامه پیدا میکند تا این که در «لاالهالّاالله» مجددا فضا تغییر کرده، آکوردهای دوماژور، فامینور، دودیزماژور، دوماژور به ترتیب اجرا میشود
👈 توالی آکوردهای فوق دقیقا مربوط به گام حجاز با قرار Do میباشد
🔸در ادامه و در «ربّناوربّآبائـناالأوّلین» استاد آرزم با جابجایی درجات هفتم و ششم گام ماژور به نیمپرده پایینتر و نیز اجرای وکال با توالی نتهای دو، میبمل، لابمل، فا، فضا را کمکم به سمت دومینور میبرد
ادامه دارد...
✅ بیشک استاد هادی آرزم موفقترین و مؤثرترین فرد در عرصه موسیقی مذهبی و رشد و گسترش آکاپلا در کشور است
#تحلیل
#تواشیح
#گروهیس
#آرزم
#دعایوحدت
#هفتهوحدت
#امامصادق
#رسولالله
#آکورد
#مینور
#ماژور
#آکاپلا
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉 تلاوت زیبا و فنی از استاد عبدالفتاح شعشاعی 📖 آیات انتهایی سوره مبارکه فتح و نخستین آیه از سوره حج
🔉 تلاوت زیبا و فنی از استاد عبدالفتاح شعشاعی
📖 آیات انتهایی سوره مبارکه فتح و نخستین آیه از سوره حجرات
🎼 انتقالات آموزشی استاد شعشاعی بین مقامهای نهاوند، رست، عجم، صبا و سگاه
📝 تحلیل
📌 مقطع با نهاوند شروع شده است
🖊 از عبارت «محَمَّدٌ رَسُولُ اللَّه» استاد وارد رست (به صورت همپایه) شدهاند
🖌 از «وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّار» صبا آغاز میشود که نسبت به رست ۲ درجه پایینتر است. یعنی قرار رست روی درجه سوم صبا قرار دارد
👈 اگر در این انتقال، صبا یک دیوان (اکتاو) بالاتر باشد مقام «دلنشین» ایجاد میشود
❓ مقام دلنشین چگونه است؟
🔺 سپس از عبارت «تَرَاهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا يَبْتَغُون» عجم را میشنویم
❓ این عجم نسبت به صبا در چه جایگاهی قرار دارد؟
🖌 در آیه ابتدایی سوره حجرات استاد به زیبایی از عجم عدول و به صبا بازگشت میکند
📌 در ادامه همین آیه و از عبارت «لَا تُقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيِ اللَّهِ وَرَسُولِه» سگاه آغاز میشود و پس از اجرای عراق و هزام مقطع به پایان میرسد
❓ سگاه نسبت به صبا چه جایگاهی دارد؟
#تحلیل
#صوتولحن
#شعشاعی
#فتح
#حجرات
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
45.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎶 آموزش صوت و لحن
🔸 قسمت چهارم: تسلط بر درجات مقامها - بررسی دلایل و چگونگی تفاوت مقامها و الحان
📌 قاری برای توانایی در ارائه الحان متنوع باید تفاوت آنها را بشناسد
❓ الحان چه تفاوتهایی با هم دارند؟
🖌 تفاوت بین الحان و مقامات خارج از این ۳ موضوع نیست: ...
#آموزش
#صوتولحن
#مقام
#جنس
#درجات
#فواصل
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت بیستم 3️⃣ زبان (لسان) 🔸 طرَف اللسان (سر زبان) 📌 از تماس تیغه زبان
💡نکته تجویدی:
مخارج حروف - قسمت بیستویکم
3️⃣ زبان (لسان)
🔸 طرَف اللسان (سر زبان)
📌 از تماس نوك و تيغه زبان با لبه دندانهاى ثناياى بالا سه حرف «ذال، ثاء و ظاء» ادا مىشود
💠 برخی اين حروف را «لثويّه» ناميدهاند، به این دلیل که خروج آنها از نزديكى لثه است و البته برخی از دانشمندان نیز این قول را رد نمودهاند
🖌 نوك زبان با لبه دندانهاى پیشین بالا در تماس قرار مىگيرد و هوا با فشار از فاصله ايجاد شده بين آنها عبور مىكند. هنگام توليد اين حروف، نرمكام به بالا كشيده شده، راه عبور هوا از بينى را مىبندد
📚 برگرفته از:
«پژوهشی در علم تجوید» اثر ابوالفضل علامی و «دانش تجوید» اثر محمدرضا ستودهنیا
#تجوید
#ستودهنیا
#علامی
#مخارجحروف
#لثوی
#طرفاللسان
#زبان
#تیغهزبان
#سرزبان
#ثنایا
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
⭕️ اجرای دعای وحدت توسط گروه تواشیح «یس» مهد قرآن کریم شهرستان بهشهر 🕋 دعای وحدت 🕋 🔉 اجرای زیبا و ح
⭕️ اجرای دعای وحدت توسط گروه تواشیح «یس» مهد قرآن کریم شهرستان بهشهر
🕋 دعای وحدت 🕋
🔉 اجرای زیبا و حماسی گروه یس بهشهر (بازخوانی)
🎼 آهنگساز: استاد هادی آرزم
🎤 میکس و مسترینگ: مجتبی یوسفی
🎬 کاری از مرکز فضای مجازی بسیج - متنا
📝 ادامه تحلیل
📌 در تکرار عبارت «ربّناوربّآبائـناالأوّلین» فضا تغییر میکند و به زیبایی هرچهتمامتر به «میبملماژور» منتقل میشود
🖌 برای این انتقال زیبا و بینقص، استاد برخی از عناصر را بهکارگرفتهاند. از جمله:
▪️ اشاره به «دومینور تئوریک» که از لحاظ فواصل کاملا با میبملماژور هماهنگ است
▪️ اجرای آواهای بهجا و متناسب که به خوبی فضا را به سمت مورد نظر هدایت میکند
▪️ برای نمونه، وکال با توالی «لابمل - سیبمل - سل» که تماما از درجات هر دو گام «دومینور» و «میبملماژور» است و وکال کروماتیک با توالی «فا - می - میبمل» که به تنیک گام میبملماژور ختم میشود.
❇️ سپس عبارت تهلیل با آکورد «دومینانت» روی درجات یکم و دوم مقام حجاز که چند بار دیگر نیز در این کار شنیدیم، اما این بار روی میبمل (تنیک گام)
👌 اکنون انتقال به صورت کامل به انجام رسیده و عبارت «وحده وحده» کاملا در میبملماژور اجرا میشود
ادامه دارد...
✅ بیشک استاد هادی آرزم موفقترین و مؤثرترین فرد در عرصه موسیقی مذهبی و رشد و گسترش آکاپلا در کشور است
#تحلیل
#تواشیح
#گروهیس
#آرزم
#دعایوحدت
#آکورد
#ماژور
#مینور
#آکاپلا
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup
27.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎶 آموزش صوت و لحن
🔸 قسمت پنجم: تسلط بر درجات مقامها - بررسی دلایل و چگونگی تفاوت مقامها و الحان - تفاوت دوم و سوم
📌 قاری برای توانایی در ارائه الحان متنوع باید تفاوت آنها را بشناسد
❓ الحان چه تفاوتهایی با هم دارند؟
🖌 تفاوت بین الحان و مقامات خارج از این ۳ موضوع نیست: ...
#آموزش
#صوتولحن
#مقام
#جنس
#درجات
#فواصل
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 مقطع زیبا و تاثیرگذار از استاد سیدمحمد نقشبندی
📖 آیاتی از سور مبارکه مزّمّل و قیامة
🌿 ... وَمَا تُقَدِّمُوا لِأَنْفُسِكُمْ مِنْ خَيْرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ هُوَ خَيْرًا وَأَعْظَمَ أَجْرًا ۚ وَاسْتَغْفِرُوا اللَّهَ ۖ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ ﴿٢٠﴾
🔹 و آنچه را از عمل خیر برای خود پیش میفرستید نزد خدا به بهترین صورت و بزرگترین پاداش خواهید یافت و از خدا آمرزش بخواهید که خدا بسیار آمرزنده و مهربان است
🌿 بَلْ يُرِيدُ الْإِنْسَانُ لِيَفْجُرَ أَمَامَهُ ﴿٥﴾
🔹 انسان می خواهد فرارویش را باز کند [تا برای هر گناهی آزاد باشد!]
🌿 يَسْأَلُ أَيَّانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ ﴿٦﴾
🔹 میپرسد: روز قیامت چه وقت است؟
🌿 فَإِذَا بَرِقَ الْبَصَرُ ﴿٧﴾
🔹 پس هنگامی که چشم خیره شود
🌿 وَخَسَفَ الْقَمَرُ ﴿٨﴾
🔹 و ماه تاریک و بینور گردد
🌿 وَجُمِعَ الشَّمْسُ وَالْقَمَرُ ﴿٩﴾
🔹و خورشید و ماه به هم جمع شوند
🌿 يَقُولُ الْإِنْسَانُ يَوْمَئِذٍ أَيْنَ الْمَفَرُّ ﴿١٠﴾
🔹 آن روز انسان گوید: گریزگاه کجاست؟
🌿 كَلَّا لَا وَزَرَ ﴿١١﴾
🔹 هرگز پناهگاهی وجود ندارد
🌿 إِلَىٰ رَبِّكَ يَوْمَئِذٍ الْمُسْتَقَرُّ ﴿١٢﴾
🔹 آن روز قرارگاه فقط به سوی پروردگار توست
🖌 صدایی با دامنه وسیع که به راحتی ۲ اکتاو رو اجرا میکنه
📌 صوتی نافذ که انسان رو به خضوع و خشوع و خشیة در برابر آیات الهی وامیداره، به خصوص به آیات قیامت توجه کنید
💚 نکته جالب اینه که ظاهرا استاد بنا داره در انتهای سوره مزّمّل تلاوت رو ختم کنه که حضار اجازه نمیدن و ...
#نقشبندی
#صوتولحن
#مزمل
#قیامة
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته تجویدی: مخارج حروف - قسمت بیستویکم 3️⃣ زبان (لسان) 🔸 طرَف اللسان (سر زبان) 📌 از تماس نوك و
💡نکته تجویدی:
مخارج حروف - قسمت بیستودوم
3️⃣ زبان (لسان)
🔸 طرَف اللسان (سر زبان)
📌 از تماس نوك و تيغه زبان با لبه دندانهاى ثناياى بالا سه حرف «ذال، ثاء و ظاء» ادا مىشود
💠 تفاوت «ث» با «ذ» و «ظ»
🖌 در توليد «ذال» و «ظاء» تارهاى صوتى ارتعاش دارد، چون آواى آنها داراى «جهر» است. امّا در اداى «ثاء» تارهاى صوتى ارتعاش پيدا نمىكند، زيرا داراى صفت «همس» است
👈 بنابراين تفاوت آنها در ارتعاش و عدم ارتعاش تارهاى صوتى است
💠 تفاوت «ظ» با «ذ» و «ث»
🖌 «ظاء» درشت ادا میشود، زیرا دارای صفات «استعلاء» و «اطباق» است. اما آن دو حرف دیگر «استفال» و «انفتاح» دارند و بنابراین رقیق و نازک تلفظ میشوند
👈 رعايت اطباق موجب مىشود تا زبان هنگام تلفظ «ظ» حالت مقعّر به خود گرفته، منطبق بر كام بالا شود. در اين حالت، زبان مقدارى به عقب میآید و ريشه زبان به ديواره حلق و نرمكام نزديك مىشود
📚 برگرفته از:
«پژوهشی در علم تجوید» اثر ابوالفضل علامی و «دانش تجوید» اثر محمدرضا ستودهنیا
#تجوید
#ستودهنیا
#علامی
#مخارجحروف
#طرفاللسان
#زبان
#تیغهزبان
#سرزبان
#ثنایا
✨ جلسه تخصصی قرائت ✨
@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
📜 آموزش قرائات – روایت خلف از حمزه – قسمت سوم 🟡 مدود: ❇️ انواع مد در قرائت حمزه به روایت خلف و میز
📜 آموزش قرائات – روایت خلف از حمزه – قسمت چهارم
🟡 ضمیر «هم»:
❇️ خلف در حرکت «هـ» در ضمیر جمع مذکر غائب (هم) همانند حفص عمل نموده، مگر در موارد زیر 👇
1️⃣ کلمات «عَلَيْهم»، «اِلَيْهم» و «لَدَيْهم»:
🔹 خلف این کلمات را به ضمّ هاء از حمزه روایت نموده است
🖌 مانند ⬅️ عَلَيْهُم، اِلَيْهُم، لَدَيْهُم
2️⃣ ضمیر «هم» قبل از همزه وصل:
🔸 در کلماتی مانند «عَلَيْهمُ الْمَلَائِكَةُ» که پس از ضمیر «هم» همزه وصل آمده، به دلیل التقاء ساکنین، اکثر قراء میم جمع را «ضمه» دادهاند
🔹 در اینگونه موارد، حمزه علاوه بر میم جمع، «هاء» را نیز ضمه داده است (احتمالا برای رعایت هماهنگی در حرکت آنها)
🖌 مانند ⬅️ عَلَيْهُمُ الْمَلَائِكَةُ - إِلَيْهُمُ اثْنَيْنِ - قُلُوبِهُمُ الْعِجْلَ - يُوَفِّيهُمُ اللَّهُ
👈 نکته:
📌 در ۲ نمونه آخر، در صورت وقف بر «قُلُوبِهم» و «يُوَفِّيهم» التقای ساکنین منتفی است و خلف هاء را مانند حفص به کسره خوانده است
💠 با ورش مقایسه کنید ⬆️
#قرائات
#خلف
#ضمیرجمع
#هاءضمیر
✨جلسه تخصصی قرائت✨
@QuranYasinGroup