eitaa logo
جلسه تخصصی قرائت
489 دنبال‌کننده
44 عکس
135 ویدیو
0 فایل
🎗 کانال آموزش تخصصی قرآن کریم 🎗 🎶 مباحث آموزشی صوت و لحن 🖋 نکات ظریف تجویدی 🎙 تحلیل فرازهای تلاوت اساتید مصری 🚦نکته‌های وقف و ابتدا 📚 آموزش قرائات (اختلاف قرائات) 💬 و ... ارتباط با مدیر 👇 @QuranYasin 📨 نشانی کانال 👇
مشاهده در ایتا
دانلود
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته تجویدی: ادغام و انواع آن در قرائت عاصم به روایت حفص - قسمت هفتم 🔶 موارد ادغام ناقص 💠 ادغام ن
💡نکته تجویدی: ادغام و انواع آن در قرائت عاصم به روایت حفص - قسمت هشتم ❓ چرا در رسم‎الخط «عثمان طه» برخی از ادغام‎ها علامت تشدید دارند و برخی ندارند؟ 👈 وَلَن یَتَمَنَّوْهُ، مِن لَّدُنکَ، أَحَطتُ، فَرِیقٌ مِّنْهُم، مِن وَالٍ 🔸 ادامه دارد ... جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد کامل یوسف 📖 آیات ۲۸ تا ۳۴ سوره مبارکه نمل 🎙 مقطعی زیبا با صدای دلنشین و رو
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد کامل یوسف 📖 آیات ۲۸ تا ۳۴ سوره مبارکه نمل 🎙 مقطعی زیبا با صدای دلنشین و روح‌نواز استاد کامل یوسف البهتیمی در ۳ مقام 📝 تحلیل: 🌿 اذْهَب بِّكِتَابِي هَـٰذَا فَأَلْقِهْ إِلَيْهِمْ ثُمَّ تَوَلَّ عَنْهُمْ فَانظُرْ مَاذَا يَرْجِعُونَ ﴿٢٨﴾ 💠 از ابتدای فراز، جنس رست را می‌شنویم 📌 از عبارت «فَانظُرْ» استاد جنس رست را به حجاز تبدیل و سپس فراز را به بیات ختم می‌نماید 👈 بنابراین شروع فراز، مقام «حسینی» و پایان آن مقام «شوری» است 🌿 قالَتْ يَا أَيُّهَا الْمَلَأُ إِنِّي أُلْقِيَ إِلَيَّ كِتَابٌ كَرِيمٌ ﴿٢٩﴾ إنَّهُ مِن سُلَيْمَانَ ... 🔸 استاد از ابتدای آیه وارد مقام حجاز می‌شود 🌿 إنَّهُ مِن سُلَيْمَانَ وَإِنَّهُ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ ﴿٣٠﴾ ألَّا تَعْلُوا عَلَيَّ ... 🔰 مقام حجاز (نغمه حجازحسینی) 🌿 إنَّهُ مِن سُلَيْمَانَ ... 🌿 ... وَإِنَّهُ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ ﴿٣٠﴾ ألَّا تَعْلُوا عَلَيَّ وَأْتُونِي مُسْلِمِينَ ﴿٣١﴾ 🖌 مقام حجاز (نغمه حجازحسینی) 🌿 قالَتْ يَا أَيُّهَا الْمَلَأُ أَفْتُونِي فِي أَمْرِي 📌 مقام حجازکار و قفله بر روی درجه چهارم 🌿 ... أَفْتُونِي فِي أَمْرِي مَا كُنتُ قَاطِعَةً أَمْرًا حَتَّىٰ تَشْهَدُونِ ﴿٣٢﴾ 🔹 مقام حجاز به صورت «حجاز-رست متصل» که این همان مقام حجاز اصیل عربی است اما غالبا به صورت «حجاز-نهاوند متصل» اجرا می‌شود 🌿 قالُوا نَحْنُ أُولُو قُوَّةٍ وَأُولُو بَأْسٍ شَدِيدٍ وَالْأَمْرُ إِلَيْكِ فَانظُرِي مَاذَا تَأْمُرِينَ ﴿٣٣﴾ 💠 سپس استاد وارد مقام ... جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته تجویدی: ادغام و انواع آن در قرائت عاصم به روایت حفص - قسمت هشتم ❓ چرا در رسم‎الخط «عثمان طه»
💡نکته تجویدی: ادغام و انواع آن در قرائت عاصم به روایت حفص - قسمت نهم 🔹 ادغام واجب، ممتنع و جائز: 🖌 ادغام واجب: ادغامی که همه قراء بر آن اجماع دارند 🔰 مانند: ادغام مثلین یا ادغام یرملون 📌 ادغام ممتنع: ادغامی که متخصصان قرائت بر ترک آن اجماع دارند 💠 مانند: ادغام متباعدین ♻️ ادغام جائز: ادغامی که قراء بر سر آن اختلاف دارند 🖊 مانند: «یلهث ذلک» در سوره اعراف و «ارکب معنا» در سوره هود که حفص هر دو را به ادغام خوانده ولی ورش هر دو را اظهار نموده است 🔸 ادامه دارد ... جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔉 مقطع زیبا با صدای استاد شحات 📖 سوره مبارکه حاقه آیات ۲۱ تا ۳۷ 🎙 مقطع زیبا با صوت دلنشین مرحوم شیخ شحات محمد انور 🎼 با شروع از سگاه و به‌کارگیری الحان متنوع 🌿 فَهُوَ فِي عِيشَةٍ رَاضِيَةٍ ﴿٢١﴾ 🌿 فِي جَنَّةٍ عَالِيَةٍ ﴿٢٢﴾ 🌿 قُطُوفُهَا دَانِيَةٌ ﴿٢٣﴾ 🌿 كُلُوا وَاشْرَبُوا هَنِيئًا بِمَا أَسْلَفْتُمْ فِي الْأَيَّامِ الْخَالِيَةِ ﴿٢٤﴾ 🌿 وَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِشِمَالِهِ فَيَقُولُ يَا لَيْتَنِي لَمْ أُوتَ كِتَابِيَهْ ﴿٢٥﴾ 🌿 وَلَمْ أَدْرِ مَا حِسَابِيَهْ ﴿٢٦﴾ 🌿 يَا لَيْتَهَا كَانَتِ الْقَاضِيَةَ ﴿٢٧﴾ 🌿 مَا أَغْنَىٰ عَنِّي مَالِيَهْ ۜ ﴿٢٨﴾ 🌿 هَلَكَ عَنِّي سُلْطَانِيَهْ ﴿٢٩﴾ 🌿 خُذُوهُ فَغُلُّوهُ ﴿٣٠﴾ 🌿 ثُمَّ الْجَحِيمَ صَلُّوهُ ﴿٣١﴾ 🌿 ثُمَّ فِي سِلْسِلَةٍ ذَرْعُهَا سَبْعُونَ ذِرَاعًا فَاسْلُكُوهُ ﴿٣٢﴾ 🌿 إِنَّهُ كَانَ لَا يُؤْمِنُ بِاللَّهِ الْعَظِيمِ ﴿٣٣﴾ 🌿 وَلَا يَحُضُّ عَلَىٰ طَعَامِ الْمِسْكِينِ ﴿٣٤﴾ 🌿 فَلَيْسَ لَهُ الْيَوْمَ هَاهُنَا حَمِيمٌ ﴿٣٥﴾ 🌿 وَلَا طَعَامٌ إِلَّا مِنْ غِسْلِينٍ ﴿٣٦﴾ 🌿 لَايَأْكُلُهُ إِلَّا الْخَاطِئُونَ ﴿٣٧﴾ جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
📜 آموزش قرائات – روایت خلف از حمزه – قسمت دهم 🟡 همزه‌ها - تخفیف همزه در وقف - بخش نخست 💠 «همزه» به
📜 آموزش قرائات – روایت خلف از حمزه – قسمت یازدهم 🟡 همزه‌ها - تخفیف همزه در وقف - بخش دوم 1️⃣ همزه ساکن 🖌 در صورتی که همزه ساکن در انتهای کلمه باشد ۴ حالت پیش می‌آید (۱) 🔸 ماقبل همزه حرف متحرک باشد 🔹 مانند: إِن يَشَأْ، الْبَارِئ، لُؤْلُؤ 💠 قرائت حمزه در این قسم ابدال همزه در هنگام وقف است 🔸 ماقبل همزه حرف مدی باشد 🔹 مانند: أَمِ ٱلسَّمَآء، وَجِيءَ، عَنِ السُّوءِ 💠 خلف در هر سه نمونه نقل‌وحذف را از حمزه روایت نموده (۲) 👈 اما در نمونه دوم و سوم (قبل از همزه «واو مدی» یا «یاء مدی» باشد) ابدال‌وادغام نیز صحیح است (۳) 🔸 ماقبل همزه حرف لین باشد 🔹 مانند: مِن شَيْء، ظَنَّ السَّوْء 💠 نقل‌وحذف و ابدال‌وادغام هر دو صحیح است 🔸 ماقبل همزه حرف ساکن باشد (به جز حرف مدی و حرف لین) 🔹 مانند: فِيهَا دِفْء، مِّنْهُمْ جُزْء در این مورد فقط نقل‌وحذف در قرائت حمزه صحیح است 📌 ادامه دارد ... 🖇 پانویس (۱) در این مورد تفاوتی میان سکون اصلی مانند «إقْرَأْ» یا سکون عارضی مانند «يَبْدَأ» نیست (۲) عبارتست از حذف همزه و انتقال حرکت آن به ساکن ماقبل (۳) یعنی همزه را به حرف مدی تبدیل و آن را در حرف ساکن ماقبل ادغام کنیم جلسه تخصصی قرائت@QuranYasinGroup