eitaa logo
جلسه تخصصی قرائت
533 دنبال‌کننده
44 عکس
136 ویدیو
0 فایل
🎗 کانال آموزش تخصصی قرآن کریم 🎗 🎶 مباحث آموزشی صوت و لحن 🖋 نکات ظریف تجویدی 🎙 تحلیل فرازهای تلاوت اساتید مصری 🚦نکته‌های وقف و ابتدا 📚 آموزش قرائات (اختلاف قرائات) 💬 و ... ارتباط با مدیر 👇 @QuranYasin 📨 نشانی کانال 👇
مشاهده در ایتا
دانلود
معتصم ریم.mp3
637.7K
🔉 مقطعی از ابتهال فوق‎العاده زیبا با صدای المعتصم‎بالله العسلی – قسمت دوم ۩ ابتهال در وصف رسول‎الله الاعظم 🗯 تحلیل: معتصم این ابتهال را با مقام بیات آغاز می‎کند. او عبارت «لمّا رَنا» را ۴ مرتبه تکرار می‎کند که در بار سوم به زیبایی به مقام نواثر اشاره و در بار چهارم مجددا به بیات برمی‎گردد. ❓می‎توانید بگویید در این ترکیب زیبا و بدیع، مقام نواثر و بیات چه ارتباطی با هم دارند؟ ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
ورش تقلیل نمونه ها.mp3
753K
آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت یازدهم 🔈 فتح، اماله و تقلیل - نمونه‎ها 🌱 ... وَهُوَ يُحْيِي الْمَوْتَى ... ﴿شوری - ۹﴾ 🌱 وَالضُّحَى﴿١﴾ وَاللَّيْلِ إِذَا سَجَى ﴿٢﴾ مَا وَدَّعَكَ رَبُّكَ وَمَا قَلَى ﴿٣﴾ وَلَلْآخِرَةُ خَيْرٌ لَّكَ مِنَ الْأُولَى﴿٤﴾ وَلَسَوْفَ يُعْطِيكَ رَبُّكَ فَتَرْضَى﴿٥﴾ 🌱 مَا أَنْزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَىٰ﴿٢﴾ إِلَّا تَذْكِرَةً لِمَنْ يَخْشَىٰ﴿٣﴾ تَنْزِيلًا مِمَّنْ خَلَقَ الْأَرْضَ وَالسَّمَاوَاتِ الْعُلَى﴿٤﴾ الرَّحْمَٰنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَىٰ﴿٥﴾ 🌱 مَا كَذَبَ الْفُؤَادُ مَا رَأى﴿١١﴾ أَفَتُمَارُونَهُ عَلَى مَا يَرَى﴿١٢﴾ وَلَقَدْ رَءَاهُ نَزْلَةً أُخْرَى﴿١٣﴾ عِنْدَ سِدْرَةِ الْمُنْتَهَى﴿١٤﴾ 🌱 ... وَمَا أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِجَبَّارٍ ... ﴿ق - ٤٥﴾ 🌱 ... وَتَوَفَّنَا مَعَ الْأَبْرَارِ ﴿آل‎عمران - ١٩٣﴾ 🌱 فَأَرَیهُ الْآيَةَ الْكُبْرَى﴿٢٠﴾ فَكَذَّبَ وَعَصَى﴿٢١﴾ ثُمَّ أَدْبَرَ يَسْعَى﴿٢٢﴾ ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
202030_738812999.mp3
1.92M
🔉آموزش لحن - جلسه پنجم - قسمت سوم 🔹 مبحث موسیقی مقامی (آشنایی با ام‎النغمات) ادامه کشف و درک مقامات موجود در درون مقام راست 🔸آشنایی با مقام چهارگاه ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی: احکام «مد» در تجوید حفص – قسمت سوم 🔸 ميزان كشش حروف مد و لین در انواع مدهاى طبيعى و فرعى از دو تا شش حركت متغيّر است: ☑️ واژه «قصر» معادل «۲ حركت» کشش یا همان مد طبیعی یا اصلی است. ☑️ همچنین «فوق قصر» به معنی «۳ حركت» کشش ☑️ «توسط» معادل «۴ حركت» ☑️ «فوق توسط» معادل «۵ حركت» ☑️ و «طول» یا «اشباع» برابر «۶ حركت» است. 🔸 کشش کمتر از ۲ حرکت و بیشتر از ۶ حرکت برای حروف مد و لین در هیچیک از قرائات نیامده است. ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
معتصم ریم.mp3
637.7K
🔉 مقطعی از ابتهال فوق‎العاده زیبا با صدای المعتصم‎بالله العسلی – قسمت سوم ۩ ابتهال در وصف رسول‎الله الاعظم 🗯 تحلیل: معتصم پس از نواثر مجددا به همان بیات قبلی بازمی‎گردد و سپس بیت را با شوری خاتمه می‎دهد. 🔹 سپس ایشان از عبارت «یا لائمی ...» بیات را به زیبایی و به حالت یکی از گوشه‎های محلی و اصیل عربی اجرا می‎کند. 🔹 این لحن از لحاظ فواصل هیچ تفاوتی با مقام اصلی بیات ندارد و تنها به نظر می‎رسد درجه دوم بیات کمی پررنگ‎تر شده و کوک آن نیز چند سنت بالاتر رفته است. 🔹 در ادامه و از تکرار مجدد بیت «یا لائمی ...» مقام نهاوند را می‎شنویم. ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت دوازدهم موارد فتح، اماله و تقلیل در روایت ورش 🔹 موارد زیر موضوع بحث فتح و اماله و تقلیل در روایت ورش است: ۱ – حرف «الف» که در آخر کلمه آمده و منقلب از «یاء» باشد، مانند: یَرَی – الدُّنیَا – مَأوَی - أحیَا ۲ – حرف «الف» که در آخر کلمه به شکل «یاء» نوشته شده باشد، مانند: عیسَی - یُدعَی - یَحیَی - إحدَی ۳ – حرف «الف» که پیش از «راء» آخر کلمه آمده باشد، مانند: الأبرَار – جَبّار – الأنهَار ۴ – «الف» در کلمه کَافِرین ۵ – «الف» در حروف مقطعه ۶ – فتحه «راء» در کلمه «رَءَا» 🔹 ورش برخی از موارد فوق را تحت شرائطی به دو وجه فتح یا تقلیل و برخی را نیز فقط به تقلیل خوانده است. ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
💡نکته تجویدی: احکام «مد» در تجوید حفص – قسمت چهارم ميزان كشش انواع مدّ در روایت حفص ☝️ نکته مهم: 🔹 با توجه به تعدد طرق در روایت حفص از قرائت عاصم و وجود اختلاف در بعض موارد نقل شده (خُلف حفص) در مورد میزان کشش مدّات مختلف نیز نمی‎توان به یک مقدار ثابت و مشخص اشاره نمود و به همین دلیل برای هر یک از انواع مدّ، محدوده مجاز مشخص گردیده است. به شرح زیر: ☑️ مد منفصل: از قصر تا حداکثر فوق توسط. یعنی از ۲ تا ۵ حرکت. ☑️ مد متصل: از توسط تا طول. ☑️ مد لازم: طول. ☑️ مد سکون عارضی: از قصر تا طول. ☑️ مد لین به سکون عارضی: همانند مد سکون عارضی. ☑️ مد لین به سکون لازم (فقط در حرف «عین» در فواتح سور مریم و شوری): توسط یا طول. (البته در این مورد نیز برخی منابع قصر را مجاز شمرده‎اند.) ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
202030_1559171201.mp3
1.55M
🔉 مقطعی از ابتهال فوق‎العاده زیبا با صدای المعتصم‎بالله العسلی – قسمت چهارم ۩ ابتهال در وصف رسول‎الله الاعظم 🗯 تحلیل: ... در ادامه و از تکرار مجدد بیت «یا لائمی ...» مقام نهاوند را می‎شنویم. انتقال از بیات به نهاوند در پرده مساوی صورت می‎گیرد. استاد معتصم در تکرار مجدد عبارت «فی هَوَاهُ» یک مقام کامل نواثر در زیر مقام نهاوند اجرا می‎کند و سپس دوباره به مقام نهاوند بازمی‎گردد، هرچند تا رسیدن به عبارت «و لَم تَلُمِ» چندین نت از مقام نهاوند را تغییر داده و فضاهای متنوع و بدیعی را ایجاد می‎کند. ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت دوازدهم موارد فتح، اماله و تقلیل در روایت ورش 🔹 موارد زیر
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت سیزدهم ادامه موارد فتح، اماله و تقلیل در روایت ورش ☑️ بند ۱ و ۲: در صورتی که «الف» در فواصل آیات قرار گرفته یا پس از حرف «راء» آمده باشد ورش فقط تقلیل را روایت کرده است و در غیر این صورت هر دو وجه فتح یا تقلیل جایز می‌باشد. مثال: 🌿 هَلْ أَتَاكَ حَدِيثُ مُوسَى﴿١٥﴾ إِذْ نَادَاهُ رَبُّهُ بِالْوَادِ الْمُقَدَّسِ طُوًى﴿١٦﴾ اذْهَبْ إِلَى فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَى﴿١٧﴾ 🔹 در آیات فوق از سوره مبارکه نازعات، تقلیل «الف» در کلمات «مُوسَى»، «طُوَی» و «طَغَى» واجب و فتح یا تقلیل «الف» در کلمات «أَتَاكَ» و «نَادَاهُ» (الف دوم) جایز است. مثال: 🌿 یَرَی – اَسرَی – ذِکرَی 🔹 کلمات فوق در هر جای آیه که باشد به دلیل وجود حرف «راء» تقلیل «الف» واجب است. مثال: 🌿فِيمَ أَنْتَ مِنْ ذِكْرَیهَا﴿٤٣﴾ إِلَى رَبِّكَ مُنْتَهَیهَا﴿٤٤﴾ إِنَّمَا أَنْتَ مُنْذِرُ مَنْ يَخْشَیهَا﴿٤٥﴾ 🔹 در آیات فوق از سوره مبارکه نازعات، تقلیل «الف» در کلمات «مُنْتَهَیهَا» و «يَخْشَیهَا» جایز و فقط در «ذِكْرَیهَا» واجب است. ❓ چرا؟ ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
202030_446923668.mp3
3.47M
🔈 قسمتی از برنامه «در محضر استاد» رادیو قرآن 🔹با حضور استاد «آهور» و شاگردان جلسه 🔸محوریت جلسه: اختلاف قرائات ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
202030_1838248391.mp3
2.27M
🔉آموزش لحن - جلسه پنجم - قسمت چهارم 🔹 مبحث موسیقی مقامی (آشنایی با ام‎النغمات) 🔹ادامه بررسی اجناس و مقامات موجود در درون مقام راست ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
💡 نکته ای در وقف و ابتدا: ⛔️ کجا نباید وقف نمود؟ - قسمت نخست 🔸دانشمندان عموم وقف‎های ممنوعه را به سه دسته کلی تقسیم نموده‎اند: ☑️ وقف روى لفظى كه نامفهوم باشد و شنونده معنايى از آن درك نكند. ☑️ وقف در موضعى كه به فساد معنى و تغيير مفهوم گفتار خداوند منجر شود. ☑️ وقف در موضعى كه موجب شود خداوند با صفات ناروا و ناپسند توصيف شود. 🔸این جمع‎بندی را استاد «محمود خلیل الحصری» در معالم‎الاهتداء آورده و از هر مورد نمونه‎هایی را ذکر نموده است ... . ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
202030_1559171201.mp3
1.55M
🔉 مقطعی از ابتهال فوق‎العاده زیبا با صدای المعتصم‎بالله العسلی – قسمت پنجم ۩ ابتهال در وصف رسول‎الله الاعظم 🗯 تحلیل: ... معتصم همچنان در عبارت «یا ناعس الطرف» نیز نهاوند را ادامه می‎دهد و هرچند از عبارت «لاذُقتَ الهَوَی اَبَداً» به راست اشاره می‎کند اما در ادامه اوج‎خوانی نهاوند را در عبارت «اَسهَرتَ مُضناکَ فی حِفظِ الهوی فَنَمِ» با اجرای مقام «عشاق مصری» تکمیل می‎نماید. 🔹 عشاق مصری مقامی است مرکب از مجموعه نهاوند و بنابراین جنس پایین آن نهاوند است. جنس بالا در این مقام عبارت است از بیات که به صورت منفصل اجرا می‎شود. 🔹 تقریبا تمامی اساتید مصری (و غیرمصری) در اجرای اوج نهاوند از این مقام استفاده می‎کنند. ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
202030_1108592828.mp3
2.29M
🔉 یک صفحه ترتیل ۩ ترتیل آیات ۲۷ تا ۵۴ سوره مبارکه ص 🌿 قرائت ترتیل آیات مبارکه سوره «ص» نثار روح عرشی آقا علی بن موسی الرضا علیه السلام ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت سیزدهم ادامه موارد فتح، اماله و تقلیل در روایت ورش ☑️ بند
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت چهاردهم موارد فتح، اماله و تقلیل در روایت ورش ☑️ بند ۳: در صورتی که «راء» آخر کلمه مکسور باشد ورش «الف» ماقبل آن را تقلیل کرده است و در این صورت، افزوده شدن «ضمیر» به آخر کلمه، مانع تقلیل نخواهد بود. مثال: در آیات زیر «الف» ماقبل «راء» در کلمات «الأبْرَارِ»، «الأشْرَارِ»، «الْكُفَّارِ» و «أَبْصَارِهِمْ» تقلیل می‎شود. 🌿 وَكَفِّرْ عَنَّا سَيِّئَاتِنَا وَتَوَفَّنَا مَعَ الأبْرَارِ ﴿آل‎عمران -۱۹۳﴾ 🌿 وَقَالُوا مَا لَنَا لا نَرَى رِجَالا كُنَّا نَعُدُّهُمْ مِنَ الأشْرَارِ ﴿ص -۶۲﴾ 🌿 وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ ... ﴿فتح - ۲۹﴾ 🌿 خَتَمَ اللَّهُ عَلَى قُلُوبِهِمْ وَعَلَى سَمْعِهِمْ وَعَلَى أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ ﴿بقره - ۷﴾ مثال: در آیات زیر الف ماقبل «راء» در کلمات «الأبْرَارَ»، «أَكُفَّارُكُمْ» و «إِسْرَارَهُمْ‌» تقلیل نمی‎شود. 🌿 إِنَّ الأبْرَارَ لَفِي نَعِيمٍ ﴿انفطار - ۱۳﴾ 🌿 أَكُفَّارُكُمْ خَيْرٌ مِنْ أُولَئِكُمْ أَمْ لَكُمْ بَرَاءَةٌ فِي الزُّبُرِ﴿قمر - ۴۳﴾ 🌿 وَ اللَّهُ‌ يَعْلَمُ‌ إِسْرَارَهُمْ‌ ﴿محمد - ۲۶﴾ ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
202030_1559171201.mp3
1.55M
🔉 مقطعی از ابتهال فوق‎العاده زیبا با صدای المعتصم‎بالله العسلی – قسمت ششم ۩ ابتهال در وصف رسول‎الله الاعظم 🗯 تحلیل: ... مبتهل سوری مجددا عبارت «یا لائمی فی هواه ...» را تکرار می‎کند و این بار در مقام سگاه و سپس بلافاصله همان عبارت را در عجم. از آنجا که هر دوی این مقامها را روی درجه سوم نهاوند اجرا کرده به راحتی به همان نقطه قبلی بازمی‎گردد و عبارت «والهوی قَدَرٌ» را در نهاوند اجرا می‎کند. اما گویا مقصد استاد جای دیگری است و بنابراین باز به سرعت تغییر مسیر می‎دهد و این بار به حجاز: «لو شفّک الوجدُ لم‎تَعزِل ...» حجاز کامل در موسیقی مقامی عرب عبارت است از جنس حجاز در پایین و جنس راست به صورت متصل در بالا که استاد با استفاده از ... ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت دوازدهم موارد فتح، اماله و تقلیل در روایت ورش 🔹 موارد زیر
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت پانزدهم موارد فتح، اماله و تقلیل در روایت ورش ☑️ بند ۴: ورش «الف» را در کلمه «کافِرین» به تقلیل روایت نموده است. ☑️ بند ۵: از میان حروف مقطعه، ورش «را»، «حا»، «ها» و «یا» را تقلیل نموده است. ✍️ نکته مهم: ورش «ها» را در «طه» اماله کبری نموده و تنها مورد اماله کبری در روایت ورش از نافع همین است. ☑️ بند ۶: ورش در کلمه «رَءَا» در صورتی که قبل از همزه وصل نباشد، علاوه بر «الف»، «فتحه راء» را نیز تقلیل نموده و این ۲ تقلیل در یک کلمه به اضافه مد بدل، کلمه «رَءَا» را به یک کلمه خاص و ویژه در روایت ورش تبدیل نموده است. 🔹 نمونه‎ها: 🌿 فَمَهِّلِ الْكَافِرِينَ أَمْهِلْهُمْ رُوَيْدًا ﴿طارق - ۱۷﴾ 🌿 أَنْتَ مَوْلانَا فَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ ﴿بقره - ۲۸۶﴾ 🌿 الر تِلْكَ آيَاتُ الْكِتَابِ الْمُبِينِ ﴿یوسف – ۱﴾ 🌿 طه * مَا أَنْزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَى ﴿طه – ۱ و٢﴾ 🌿 فَلَمَّا جَنَّ عَلَيْهِ اللَّيْلُ رَأَى كَوْكَبًا قَالَ هَذَا رَبِّي ... ﴿انعام - ۷۶﴾ 🌿 وَلَقَدْ رَءَاهُ بِالْأُفُقِ الْمُبِينِ ﴿تکویر - ۲۳﴾ 🌿 مَا كَذَبَ الْفُؤَادُ مَا رَأَى * أَفَتُمَارُونَهُ عَلَى مَا يَرَى * وَلَقَدْ رَءَاهُ نَزْلَةً أُخْرَى ﴿نجم – ۱۱ و ۱۲ و ۱۳﴾ ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
202030_1929271974.mp3
525.3K
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت شانزدهم موارد فتح، اماله و تقلیل در روایت ورش 🔈 نمونه‎ها: 🌿 فَمَهِّلِ الْكَافِرِينَ أَمْهِلْهُمْ رُوَيْدًا ﴿طارق - ۱۷﴾ 🌿 أَنْتَ مَوْلانَا فَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ ﴿بقره - ۲۸۶﴾ 🌿 الر تِلْكَ آيَاتُ الْكِتَابِ الْمُبِينِ ﴿یوسف – ۱﴾ 🌿 طه * مَا أَنْزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَى ﴿طه – ۱ و٢﴾ 🌿 فَلَمَّا جَنَّ عَلَيْهِ اللَّيْلُ رَأَى كَوْكَبًا قَالَ هَذَا رَبِّي ... ﴿انعام - ۷۶﴾ 🌿 وَلَقَدْ رَءَاهُ بِالْأُفُقِ الْمُبِينِ ﴿تکویر - ۲۳﴾ 🌿 مَا كَذَبَ الْفُؤَادُ مَا رَأَى * أَفَتُمَارُونَهُ عَلَى مَا يَرَى * وَلَقَدْ رَءَاهُ نَزْلَةً أُخْرَى ﴿نجم – ۱۱ و ۱۲ و ۱۳﴾ ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡نکته تجویدی: احکام «مد» در تجوید حفص – قسمت چهارم ميزان كشش انواع مدّ در روایت حفص ☝️ نکته مهم:
💡نکته تجویدی: احکام «مد» در تجوید حفص – قسمت پنجم نمونه انواع مد در آیات ابتدایی سوره مبارکه بقره ۩ الم(۱) ذَلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِينَ(۲) الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ(۳) وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَــآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَــآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ وَبِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ(۴) أُولَئِكَ عَلَى هُدًى مِّن رَّبِّهِمْ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ(۵) ⬅️ مد منفصل: «بِمَــآ أُنزِلَ إِلَيْكَ» ⬅️ مد متصل: «أُولَــئِكَ» ⬅️ مد لین: «لَا رَيْبَ» (در صورت وقف) ⬅️ مد عارضی: «لِّلْمُتَّقِينَ» (در صورت وقف) ⬅️ مد لازم: «لام» و «میم» در حروف مقطعه ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
💡 نکته ای در وقف و ابتدا: ⛔️ کجا نباید وقف نمود؟ - قسمت نخست 🔸دانشمندان عموم وقف‎های ممنوعه را به س
💡نکته‌ای در وقف و ابتدا: کجا نباید وقف نمود؟ نمونه‎هایی برای وقف قبیح نوع نخست (وقف روى لفظى كه نامفهوم باشد و شنونده معنايى از آن درك نكند) 🔹 وقف بر مبتدا و ابتدا از خبر و مانند آن: 🌿 الْحَمْدُ * لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ 🌿 إنَّ اللَّهَ * عَلَى‌ كُلِّ شَىْ‌ءٍ قَدِير 🌿 وَ كَانَ اللَّهُ * عَلِيماً حَكِيماً 🔹 وقف بر موصول و ابتدا از صله: 🌿 مِنْ شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ الَّذِى * يُوَسْوِسُ فِى صُدُورِ النَّاسِ 🌿 سَبَّحَ لِلَّهِ مَا * فِی ٱلسَّمَـٰوَ ٰ⁠تِ 🔹 وقف بر «مضاف» و ابتدا از «مضافٌ اليه»: 🌿 ذِكْرُ * رَحْمَةِ رَبِّكَ 🌿 وَٱلۡمَلَـٰۤىِٕكَةُ یُسَبِّحُونَ بِحَمۡدِ * رَبِّهِمۡ ✨ جلسه تخصصی قرائت ✨ @QuranYasinGroup
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت هفدهم ادغام و عدم ادغام در روایت ورش 🔹 ورش در ادغامات همچون حفص عمل نموده است، مگر در چند مورد: 🔸 ادغام «دال» کلمه «قَد» در «ظ» و «ض» مانند: فَـقَد ضَّـلَّ – لَقَد ظـَّلَمَکَ 🔸 ادغام تاء تانیث فعل ماضی (صیغه چهارم) در «ظ» مانند: حُرِّمَت ظـُّهورُها – کانَت ظّالِمَةً 🔸 ادغام حرف «ذال» در «تاء» در مشتقات «أخَذَ» و «اتَّخَذَ» مانند: أخَذتـُّم – فَاتَّخَذتُّموهُم - أخَذتـُّها 🔸 ادغام حرف «ن» در «و» در «یس وَالقُرءَانِ الحَکِیم» 🔸 عدم ادغام (اظهار) در ارکَب مَعَنا – یَلهَث ذَلکَ ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
202030_1598356988.mp3
1.02M
🔉قسمتی از ترتیل فاخر و استادانه شهریار پرهیزگار ۩ سوره مبارکه بقره – آیات ۲۵ تا ۳۴ انتقال بین مقامهای رست و سگاه 🌿 كُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِنْ ثَمَرَةٍ رِزْقًا ۙ قَالُوا هَٰذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِنْ قَبْلُ ۖ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا ۖ وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُطَهَّرَةٌ ۖ وَهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ ﴿٢٥﴾ 🌿 إِنَّ اللَّهَ لَا يَسْتَحْيِي أَنْ يَضْرِبَ مَثَلًا مَا بَعُوضَةً فَمَا فَوْقَهَا ۚ فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا فَيَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ ۖ وَأَمَّا الَّذِينَ كَفَرُوا فَيَقُولُونَ مَاذَا أَرَادَ اللَّهُ بِهَٰذَا مَثَلًا ۘ يُضِلُّ بِهِ كَثِيرًا وَيَهْدِي بِهِ كَثِيرًا ۚ وَمَا يُضِلُّ بِهِ إِلَّا الْفَاسِقِينَ ﴿٢٦﴾ 🌿 قَالُوا سُبْحَانَكَ لَا عِلْمَ لَنَا إِلَّا مَا عَلَّمْتَنَا ۖ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ ﴿٣٢﴾ قَالَ يَا آدَمُ أَنْبِئْهُمْ بِأَسْمَائِهِمْ ۖ فَلَمَّا أَنْبَأَهُمْ بِأَسْمَائِهِمْ قَالَ أَلَمْ أَقُلْ لَكُمْ إِنِّي أَعْلَمُ غَيْبَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَأَعْلَمُ مَا تُبْدُونَ وَمَا كُنْتُمْ تَكْتُمُونَ ﴿٣٣﴾ 🌿 وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ أَبَىٰ وَاسْتَكْبَرَ وَكَانَ مِنَ الْكَافِرِينَ ﴿٣٤﴾ ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
جلسه تخصصی قرائت
🔉قسمتی از ترتیل فاخر و استادانه شهریار پرهیزگار ۩ سوره مبارکه بقره – آیات ۲۵ تا ۳۴ انتقال بین مقامه
🔉قسمتی از ترتیل فاخر و استادانه شهریار پرهیزگار ۩ سوره مبارکه بقره – آیات ۲۵ تا ۳۴ انتقال بین مقامهای رست و سگاه 🗯 تحلیل: این مقطع از ترتیل استاد پرهیزگار با مقام رست آغاز می‎شود. ایشان سپس از ابتدای آیه ۲۶ وارد مقام سگاه می‎شود. پس از تلاوت چندین آیه در مقام سگاه استاد مجددا از آیه ۳۴ به رست بازمی‎گردد. اما این دو انتقال از لحاظ کیفیت با هم متفاوت است، طوری که درجه قرار تلاوت پس از رفت و برگشت به سگاه جابجا می‎شود. یعنی رست جدید نسبت به رست قبلی ... . ❓شما بفرمایید: تفاوت دو انتقال در چیست؟ قرار تلاوت پس از این دو انتقال، چه میزان جابجا شده است؟ ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGrou
202030_1559171201.mp3
1.55M
🔉 مقطعی از ابتهال فوق‎العاده زیبا با صدای المعتصم‎بالله العسلی – قسمت پایانی ۩ ابتهال در وصف رسول‎الله الاعظم 🗯 تحلیل: ... مقام حجاز اصیل در موسیقی مقامی عرب عبارت است از جنس حجاز در پایین و جنس راست به صورت متصل در بالا که استاد با استفاده از جنس فرع راست هنرمندی ویژه‎ای انجام می‎دهد. 🔹 می‎دانیم که روی درجه دوم راست، بیات قرار دارد و با تاکید روی نت دوکاه به راحتی می‎توان بیات را اجرا نمود. 🔹 معتصم حین اجرای حجاز حسینی (لقد اَنَلتُکَ ...) با اشاره به جنس دوم (راست) و تاکید روی درجه دوم آن (یعنی همان درجه پنجم حجاز که نت شاهد در حجاز حسینی هم هست) به زیبایی به بیات منتقل می‎شود. 🔹 بدیهی است که راه بازگشت از بیات به حجاز پیشین نیز به همین طریق هموار است. منتها برای اهل فن. 🔹 این ابتهال کم‎نظیر همچنان ادامه دارد و چند تا از فرازهای فوق‎العاده زیبا و دلنشین آن باقی مانده که استماع و تحلیل آن پیشنهاد می‎شود. ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup
📜آموزش قرائات – روایت ورش از نافع – قسمت هجدهم انواع مد و میزان کشش آنها در روایت ورش 🔹 مدهای منفصل و متصل: بنا بر طرق مشهور، ورش مد منفصل و متصل را به طول خوانده است. همانند: فِی أنفُسِهِم – مَاءً – هَــؤُلـَاءِ 🔹 مد لین: هرگاه پس از حروف لین همزه بیاید ورش حرف لین را به توسط یا طول مد داده است. همانند: شَیئاً - السَّوء 🔹 مد بدل: هرگاه حرف مدی پس از همزه قطع بیاید ورش آن را به سه وجه قصر، توسط، یا اشباع مد داده است. همانند: ءَاتِنَا – مُتَّـکِئِیــنَ – تَطَـئُوهَا ✨جلسه تخصصی قرائت✨ @QuranYasinGroup