جنگ رسانه ای
🖇من بت پرستم!!! ◾️کجایند سنگهای نتراشیدۀ نازیبایی که پرستیده میشدند در دورانی دور؟ ◾️کجایند مجسم
◾️در خیال، خود را به او شبیه میکنم. در فقر، ادای او را در میآورم، در اوج زیبایی، باز او را زیباتر میبینم و خود را زشت من الهگان مدرن را میپرستم. من مدونا، رونالدو، جنیفر و آنجلینا را با عشق میپرستم.
◾️ما بردگانی شده ایم اجیرشده برای پرستش الهگان جدید و حتی نمیفهمیم که چقدر خستهایم، چقدر مچاله شده ایم و حال کجاست موسایی که نیل اسارت بشکافد و بردگان مدرنیته را به آن سوی دریای شک و شرک رهنمون سازد؟
◾️کجاست عیسایی که بر مردگان متحرک مدرن، بدمد و طعم زنده بودن را به این ابدان مرده بچشاند؟
◾️و کجاست مریم نجیبی که بی عشوهگری، پرستش شود؟
◾️و کجاست آن رسول خاتم که با همچو قرآنی، انسان را لبریز از حکمت کند؟ لبریز از بیزاری از شیطانهای تزیین شدهی مدرن. و کجاست آن یار موافق؟ ما خسته از پرستشهای پوچیم کجاست آن آخرین منجی؟
🔗 @r_esmaeili
💢 فمینیستها در سینمای ایران!
🔹 فمینیست با انواع و اقسام آن، در اوایل قرن نوزدهم در غرب شکل گرفت و به مرور زمان، در سایر کشورها، رواج یافت. از طرفی این جریان تلاش کرد تا در تمامی هنرها از جمله نقاشی، موسیقی، تئاتر و سینما ارتباطی معنادار پیدا کند.
🔸 در سینما، ساخت فیلمهای فمینیستی بسیار گسترده بود و مورد استقبال نظریهپردازان این مکتب قرار گرفته است و ورود تفکرات فمینیستی در سینمای ایران، مربوط به پیش از انقلاب اسلامی است.
🔹 از شروع دولت سازندگی، رگههایی از خرده جریان سینمای فمینیستی آشکار شد که در دوران اصلاحات، به اوج خود میرسد؛ بهگونهای که مهمترین و آشکارترین فیلمهای ضد اسلامی که شبهات فراوانی را در جامعه ایجاد کرد و تا به امروز هم ادامه دارند، فیلمهای خرده جریان فمینیستی میباشد.
🔸 از جمله معروفترین کارگردانهایی که از ابتدای انقلاب در این خرده جریان بودهاند، میتوان به بهرام بیضایی، تهمینه میلانی، داریوش مهرجویی، رخشان بنیاعتماد، فریدون جیرانی، جعفر پناهی، علی ژگان و کاظم راستگفتار اشاره کرد.
✍🏻 رفیع الدین اسماعیلی
#فمینیست
#سینمای_ایران
🔗 @r_esmaeili
🔦نشانهشناسی چیست؟
💡#نشانه_شناسی (semiotics)، در اصل به معنای علم نشانهها است. واژه «سمیوتیک» از ریشه یونانی سمیون (semion)، یا نشانه است و از آن برای توصیف تلاشی نظامیافته برای فهم این مسئله، که نشانهها چیستند و چگونه عمل کنند، استفاده میشود؛ اما برخی از اصطلاح #علم_نشانه_ها یا سمیولوژی (semiology) استفاده کنند.
💡اگرچه نشانهشناسی با نتایج جالب در حوزه فیلم، نمایش، پزشکی، معماری و بسیاری حوزههای دیگر مربوط به ارتباطات و انتقال اطلاعات به کار برده شده است، ولی نشانهشناسی، یکی از #متداولترین و #اثرگذارترین روشهای تحلیل است که در متنهای تصویری به طور خاص به کار میرود.
🔗 @r_esmaeili
جنگ رسانه ای
🔦نشانهشناسی چیست؟ 💡#نشانه_شناسی (semiotics)، در اصل به معنای علم نشانهها است. واژه «سمیوتیک» از ر
💡در واقع برخی از نشانهشناسان ادعا میکنند که میتوان همهچیز را تحلیل معناشناسانه کرد. #معنا_شناسی از نظر آنان، ملکه علوم تفسیری محسوب میشود؛ یعنی شاهکلیدی که به کمک آن، معنای همه چیزهای ریز و درشت دنیا برای ما روشن میشود.
💡نشانه شناسی در رویکرد کیفی، رقیب جدی برای تحلیل محتوا کمّی است. در تحلیل محتوا از روشهای کمّی برای تحلیل محتوای متون استفاده میشود؛ اما #نشانه_شناسی به دنبال تحلیل متون در حکم کلیتهای ساختمند و در جستوجوی #معناهای_پنهان و ضمنی است.
🔗 @r_esmaeili
💢 سرویسهای تزریق ناامیدی در کشور
◀️ اگر محتوای صفحه اینستاگرامی مسیح علینژاد را در این چند سال بهخصوص دوران کرونا بررسی کنیم، از شیوههای مختلف عملیات روانی برای تغییر رفتار، تغییر نگرش و همچنین سست نمودن اراده جامعه هدف خود استفاده کرده است.
⏺ شیوههای عملیات روانی اتخاذ شده توسط او در مواجهه با شیوع کرونا در ایران به 9 روش کلی تقسیم میشود که تحریک، اهریمنسازی، القای ترس و یاس، برچسب زدن، تمسخر و توهین، برجستهسازی، ترور شخصیت و لبه پرتگاه از آن جملهاند.
⏺ بهطور کلی اصلیترین اهداف مشخص شده توسط این صفحه برای جامعه هدف خود، ایجاد نگرش منفی و سوءظن به عملکرد مسئولان نظام، بهویژه رهبر معظم انقلاب که در بطن خود دو قطبی سازی میان دولت یا نظام و مردم را به همراه دارد.
◀️ این نوع نگرش زمینهساز ایجاد تغییر تفکر و سپس تقابل مردم با نظام و انجام رفتارهای اعتراضآمیز میگردد؛ اما از سوی دیگر، اتخاذ شیوههای مزبور در گروهی دیگر عامل ترس و ناامیدی را محقق میگرداند که با وجود شرایط سخت پیشرو، ترویج چنین تفکراتی از نظر روانی صدمات جبرانناپذیری به همراه دارد.
✍🏻 رفیع الدین اسماعیلی
#کرونا
#عملیات_روانی
🔗 @r_esmaeili
جنگ رسانه ای
🔦نشانهشناسی چیست؟ 💡#نشانه_شناسی (semiotics)، در اصل به معنای علم نشانهها است. واژه «سمیوتیک» از ر
🖇دلیل استفاده از مدل نشانهشناسی در تحلیل فیلم
◀️ما با یک حوزه گسترده از #نشانه_شناسی روبهرو هستیم که شامل نظریهها و موضوعهای بسیار متنوعی است و بسته به موضوع، زاویه دید و هدف بررسی، از روشهای مختلفی با مدیریت هدفمند استفاده میشود.
◀️دلیل دیگری که میتوان برای استفاده از این #فراروش در دوران معاصر بیان کرد، این است که در دوره معاصر، فاصله انواع هنرها از هم کم شده و گاه حتی مشخص کردن مرز میان آنها سخت و دشوار شده است و هنرها حالت بینابینی پیدا کرده اند. مثلاً، هنری مانند سینما، اساساً از چند گونه هنری دیگر مانند موسیقی، عکاسی، نمایش، نورپردازی، طراحی لباس، چهرهپردازی و.... تشکیل شده است.
🔗 @r_esmaeili
⭕️ هدف از عملیات روانی
🔻 عملیات روانی دو هدف عمده دارد؛ «راهبرد تغییر نگرش» و سپس «تغییر رفتار». این نوع عملیات بیش از هر عامل دیگری میتواند بر اراده تأثیر بگذارد.
🔹 این نوع راهبرد تغییر با شعار «بیطرفی» فرستنده پیام، برای کنترل، مدیریت و نفوذ در اذهان و قلوب و احساسات مخاطب یا مخاطبان به سمت فرستنده و با نیات او صورت میپذیرد.
🔸 به بیان صریحتر، هدف عملیات روانی، کنترل افکار عمومی و شکلدهی به آن و یادآور «مثلث کورت» است؛ مثلث آموزش، مهندسی و ضمانت اجرا که نتیجه آن حرکت سریع به سوی «دهکده جهانی» مک لوهان است.
🔺 از طرفی جامعه هدف نسبت به پیام، تاثیرپذیری بالقوه دارد و پیام تبلیغ برای مخاطبان بهگونهای که تاثیر مطلوبی داشته باشد، ارسال میشود و به احتمال زیاد این پیام برای تبلیغکننده نیز مفید واقع خواهد شد.
✍🏻 رفیع الدین اسماعیلی
#رسانه
#عملیات_روانی
🔗 @r_esmaeili
🔵 راهکاری برای مقابله با رسانههای دشمن
🔻 در مقابل دوقطبی سازی رسانههای معاندین و ایجاد تقابل میان مردم و نظام اسلامی، باید راهکارهای مناسبی را در دستور کار قرار داد تا بتوان جامعه را از اهداف شوم آنان مصون ساخت.
🔹 بهترین راهکارهای موجود در وضعیت فعلی علیه تخریب وجهه ایران و وجهه بینالمللی ایران، شفاف سازی اخبار و رویدادها از سوی رسانههای داخلی کشور، تولید برنامههای رسانهای با ارائه تصویر واقعی و محتوای عالی از فرهنگ ایرانی-اسلامی، به شمار میرود.
🔺 تولید برنامههای رسانهای با محتوای دینی در تبیین ابعاد معرفتی دین اسلام و همچنین نقد شبهات دینی و ارزشی شبکههای ماهواراهای از سوی صاحبان اندیشه، راهکارهای در جهت ارتقای باورهای دینی و زدودن شبهات مذهبی بهشمار میآید.
✍🏻 رفیع الدین اسماعیلی
#سواد_رسانه
#عملیات_روانی
🔗 @r_esmaeili
🔰 رمزگان اجتماعی در واقعیت
🔻 منظور از «رمزگان اجتماعی» این است که حضور انسانها در زندگی واقعی، همواره حضوری رمزگذاری شده است. بهعبارت دیگر ادارک ما از اشخاص مختلف براساس ظاهرشان، طبق رمزهای متعارف در فرهنگ ما شکل میگیرد.
▪️ مسئول انتخاب بازیگران، با استفاده از این رمزها، کارش را آگاهانهتر و متعارفانهتر انجام میدهد، مثلا پوشیدن لباس مشکی در روزهای عزاداری در ایران جزو فرهنگ کشور است که اگر در فیلمی این موضوع را رعایت کند، رمزگان فرهنگی را رعایت کرده است.
🔺 بنابراین این رمزها قبل از اینکه وارد فیلم بشود، در جامعه رمزگذاری شده است. به بیان دقیقتر، فقط به وسیله رمزگان فرهنگ ما است که میتوان واقعیت را درک و فهم کنیم، چهبسا واقعیت عینی و تجربی وجود داشته باشد، اما هیچ شیوه جهان شمول یا عینی برای ادراک و فهم آن وجود ندارد.
✍🏻 رفیع الدین اسماعیلی
#تحلیل_فیلم
🔗 @r_esmaeili
💢 سیاهنمایی در گفتمان روشنفکری
🔻 یکی از عناصری که پیرامون گفتمان روشنفکری مطرح میباشد، سیاهنمایی است. وقتی مرجع اصلی سینمای شبه روشنفکری، فرهنگ و جامعه غرب باشد هرچه رنگ و بوی خودی دارد را پس میزنند.
▪️ چنین گفتمانی در بهترین حالت خودیها را بهروشی تحقیرآمیز از آن یاد میکند و همین مسئله یکی از عناصر اساسی این گفتمان، یعنی سیاهنمایی را برمیسازد. سیاهنمایی بهوفور در فیلمهای سینمای روشنفکری یافتنی است.
🔺 اینان با خلق یک سری کلیشه شخصیتی مثل دروغگویی، هوسبازی و تیپهای شخصیتی از این قبیل و نسبت دادن آنها به شخصیت مردمان جامعه خود، به سیاهنمایی از وضع جامعه خود میپردازند و با دستکاری ذهن مخاطبین، غرب را بهعنوان حد نهایی سعادت معرفی میکنند.
✍🏻 رفیع الدین اسماعیلی
#روشنفکری
🔗 @r_esmaeili
سینمای دینی.mp3
7.71M
💢 سینمای دینی
🔻 پس از استقبال بینظیر از فیلمهایی که پیرامون زندگی حضرت مسیح ساخته میشد حتی هالیوود تصور نمیکرد سینمای دینی چنین مخاطبی را به سمت صنعت سینما جذب کند.
🎙 مرحوم نادر طالبزاده
#سینمای_دینی
🔗 @r_esmaeili
💡 #نشست هفتگی مؤسسه فرهنگی رسانهای استاد فرج نژاد
🖇 مدیریت تصویر در جنگ رسانهای؛ بایستههای جنگ روایتها
👤استاد سید مهدی سیدی
📅سهشنبه 4 بهمن ماه، ساعت 16
🏢قم، هنرستان، موسسه فرهنگی رسانهای استاد فرج نژاد، پلاک 245
📝جهت حضور در نشست، نام و نام خانوادگی و شماره تلفن همراه خود را به آیدی @majaziiha ارسال کنید.
🆔 eitaa.com/farajnezhad110
🆔 rubika.ir/faraj_nejad
🆔 wekhed.ir/Faraj_Nejad