💠 اشغال اندیشه غربی توسط نظریهی ساختاری
🔺به موازات و همراه شکلگیری و قوام نظریات معاصر فیلم در دهههای شصت و هفتاد میلادی، سلسلهای از نظریات ساختاری(در شکلاا و زمینههای گوناگون) ساحت اندیشه غربی را تا حدود بسیار زیادی به اشغال خود در آورد.
🔺نشانهشناسی، زبانشناسی، فلسفه علم، نظریه اجتماعی، مردمشناسی، روانکاوی، نقد ادبی، تئوری فیلم و... همه تنها بخشی از طیف وسیع تأثیرگذاری نظریات ساختارگرایانه را به خود اختصاص دادهاند.
📕 سینما، دین و سیاست، صفحه۳۸
🔗 @r_esmaeili
وقتی گلوگاههای فرهنگی جامعهای به دنیای مدرن سپرده شود و سیاستهای فرهنگی آن نیز برای سالیان متمادی مطابق با اصول این دنیا ترسیم شود، بهطور طبیعی اعضای این جامعه نیز محصول دنیای مدرن خواهند بود که شهوتشان بر عقلانیتشان سوار شده و به چنین افراطی دچار میشوند.
#سلبریتیسم
🔗 @r_esmaeili
7.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 رقاصی و روسپیگری؛ عمدهترین شغل زنان در فیلمهای قبل از انقلاب
▪️ توصیف جذاب و بیپرده روابط نامشروع و فحشای میان زن و مرد مهمترین شاخصه بسیاری از فیلمهای عصر پهلوی بهشمار میآید. برخی آثار سینمایی این دوره بهطرز شرمآوری به نمایش سنتشکنیها و خیانت میپرداختند و اساسا مسئله خیانت موضوع اصلی این فیلمها بوده است. در این فیلمها وقتی مرد خیانت میکرد، زن هم به مقابله به مثل میپرداخت و به مردش خیانت میکرد؛ جالب اینکه هر دو با هم به زندگی ادامه میدادند.
🔚 هر چند این روند پس از انقلاب با یک تغییر اساسی روبهرو شد و موانع بسیاری پیش روی خود یافت، اما بهمرور طرفداران این جریان که عمدتا سینماگران و سرمایهگذاران بودند، نفوذ خود را در سینمای پس از انقلاب محکم کرده و به این مسیر ادامه دادند.
🔗 @r_esmaeili
📽 پرداختن به واقعیتهای جامعه، یکی از مهمترین کارکردهای سینما
🔸 یکی از مهمترین کارکردهای سینما، پرداختن به واقیعتهای محض اجتماعی، از معضلات سیاسی گرفته تا خصیصهها و عادات روزمره و مشکلات اقتصادی است. یعنی در واقع به تصویر کشیدن واقیعتها به صورت واقعی؛ البته با در نظر گرفتن محدودیتهای هنری، سینمایی و زیباشناختی برای انجام دادن این کار.
📕سینما، دین و سیاست صفحه ۳۳
🔗 @r_esmaeili
امروزه رسانههای اجتماعی تنها یک ابزار نیستند، بلکه بیان ملموس تعهد سازمانی به #اعتماد و #ارزش در روابط جامعه هستند که «قلب اصیل اجتماعی» نامیده میشود.
🔗 @r_esmaeili
12.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🪴 لحظهای چشم از تو برنداشتیم؛ درماندهایم و دست تمنایما دراز...
ولادت با سعادت هشتمین اختر تابناک آسمان ولایت، حضرت علی ابن موسی الرضا المرتضی مبارکباد.
#ولایت_عشق
#امام_رضا
🔗 @r_esmaeili
💠 دال و مدلول، دوجزء سازنده نشانهها
🔹 دالّ و مدلول، دوجزءِ سازنده زبان یا به تعبیری عامتر همهی انواع نشانهها هستند؛ دو جزئی که در مجموع باعث شکلگیری پیکرهای در ورای خود میشوند.
🔸 دال همان علامت موجود، اصوات مربوط به یک کلمه یا صورت مادی نشانه است و مدلول مفهومی است که دالّ بدان اشاره دارد؛ مثل کلمه و صوت اسب در مقام دال و تصور ذهنیای که ما از کلیتی به نام اسب داریم که همان مدلول است.
📕 سینما، دین و سیاست، صفحه۴۱
🔗 @r_esmaeili
تبلیغ یک شرکت مواد غذایی که دال و مدلولهایش حاوی پیام توهینآمیز نسبت به مردم جنوب کشور میباشد و زن را یک ابزار تبلیغاتی قرار داده است.
#نشانه_شناسی
🔗 @r_esmaeili
تکنیکهای پلیدی که رسانه معاند برای دور کردن ذهن مخاطب از جنایتهای اشرار و ضد انقلاب به کار میبرند. آنها حتی حاضرند به آنچه قبول ندارند نظیر اسلام و پیامبر اسلام استناد کنند تا به اهداف و مطامعشان برسند.
#تکنیکهای_عملیاتروانی
🔗 @r_esmaeili
🧩 اهمیت همذاتپنداری مخاطب با شخصیتهای فیلم
🔸 همذاتپنداری از خصیصههای فیلم است که در حوزه روانشناسی سینما قرار میگیرد. این مفهوم به معنای همدلی و سمپاتی با شخصیتها و البته عموما با قهرمانهای شکستناپذیر فیلم است.
🔹 گونههای روایت نیازهای ریشهدار و پنهانی مخاطب را برآورده میسازند و به همین سبب، همذاتپنداری با نوع داستان از اهمیت فراوانی برخوردار میشود.
🔸این امر باعث میگردد مخاطب برای پارهای شکلهای داستانی، مثل فیلمهای جنگی، وسترن، موزیکال یا فیلمهای عاشقانه و رمانس، اولویت بیشتری قائل شود و پیوندهای عمیقی با آنها برقرار سازد.
📕 سینما، دین سیاست، صفحه۳۳
🔗 @r_esmaeili