جنگ رسانه ای
🔦نشانهشناسی چیست؟ 💡#نشانه_شناسی (semiotics)، در اصل به معنای علم نشانهها است. واژه «سمیوتیک» از ر
🖇دلیل استفاده از مدل نشانهشناسی در تحلیل فیلم
◀️ما با یک حوزه گسترده از #نشانه_شناسی روبهرو هستیم که شامل نظریهها و موضوعهای بسیار متنوعی است و بسته به موضوع، زاویه دید و هدف بررسی، از روشهای مختلفی با مدیریت هدفمند استفاده میشود.
◀️دلیل دیگری که میتوان برای استفاده از این #فراروش در دوران معاصر بیان کرد، این است که در دوره معاصر، فاصله انواع هنرها از هم کم شده و گاه حتی مشخص کردن مرز میان آنها سخت و دشوار شده است و هنرها حالت بینابینی پیدا کرده اند. مثلاً، هنری مانند سینما، اساساً از چند گونه هنری دیگر مانند موسیقی، عکاسی، نمایش، نورپردازی، طراحی لباس، چهرهپردازی و.... تشکیل شده است.
🔗 @r_esmaeili
⭕️ هدف از عملیات روانی
🔻 عملیات روانی دو هدف عمده دارد؛ «راهبرد تغییر نگرش» و سپس «تغییر رفتار». این نوع عملیات بیش از هر عامل دیگری میتواند بر اراده تأثیر بگذارد.
🔹 این نوع راهبرد تغییر با شعار «بیطرفی» فرستنده پیام، برای کنترل، مدیریت و نفوذ در اذهان و قلوب و احساسات مخاطب یا مخاطبان به سمت فرستنده و با نیات او صورت میپذیرد.
🔸 به بیان صریحتر، هدف عملیات روانی، کنترل افکار عمومی و شکلدهی به آن و یادآور «مثلث کورت» است؛ مثلث آموزش، مهندسی و ضمانت اجرا که نتیجه آن حرکت سریع به سوی «دهکده جهانی» مک لوهان است.
🔺 از طرفی جامعه هدف نسبت به پیام، تاثیرپذیری بالقوه دارد و پیام تبلیغ برای مخاطبان بهگونهای که تاثیر مطلوبی داشته باشد، ارسال میشود و به احتمال زیاد این پیام برای تبلیغکننده نیز مفید واقع خواهد شد.
✍🏻 رفیع الدین اسماعیلی
#رسانه
#عملیات_روانی
🔗 @r_esmaeili
🔵 راهکاری برای مقابله با رسانههای دشمن
🔻 در مقابل دوقطبی سازی رسانههای معاندین و ایجاد تقابل میان مردم و نظام اسلامی، باید راهکارهای مناسبی را در دستور کار قرار داد تا بتوان جامعه را از اهداف شوم آنان مصون ساخت.
🔹 بهترین راهکارهای موجود در وضعیت فعلی علیه تخریب وجهه ایران و وجهه بینالمللی ایران، شفاف سازی اخبار و رویدادها از سوی رسانههای داخلی کشور، تولید برنامههای رسانهای با ارائه تصویر واقعی و محتوای عالی از فرهنگ ایرانی-اسلامی، به شمار میرود.
🔺 تولید برنامههای رسانهای با محتوای دینی در تبیین ابعاد معرفتی دین اسلام و همچنین نقد شبهات دینی و ارزشی شبکههای ماهواراهای از سوی صاحبان اندیشه، راهکارهای در جهت ارتقای باورهای دینی و زدودن شبهات مذهبی بهشمار میآید.
✍🏻 رفیع الدین اسماعیلی
#سواد_رسانه
#عملیات_روانی
🔗 @r_esmaeili
🔰 رمزگان اجتماعی در واقعیت
🔻 منظور از «رمزگان اجتماعی» این است که حضور انسانها در زندگی واقعی، همواره حضوری رمزگذاری شده است. بهعبارت دیگر ادارک ما از اشخاص مختلف براساس ظاهرشان، طبق رمزهای متعارف در فرهنگ ما شکل میگیرد.
▪️ مسئول انتخاب بازیگران، با استفاده از این رمزها، کارش را آگاهانهتر و متعارفانهتر انجام میدهد، مثلا پوشیدن لباس مشکی در روزهای عزاداری در ایران جزو فرهنگ کشور است که اگر در فیلمی این موضوع را رعایت کند، رمزگان فرهنگی را رعایت کرده است.
🔺 بنابراین این رمزها قبل از اینکه وارد فیلم بشود، در جامعه رمزگذاری شده است. به بیان دقیقتر، فقط به وسیله رمزگان فرهنگ ما است که میتوان واقعیت را درک و فهم کنیم، چهبسا واقعیت عینی و تجربی وجود داشته باشد، اما هیچ شیوه جهان شمول یا عینی برای ادراک و فهم آن وجود ندارد.
✍🏻 رفیع الدین اسماعیلی
#تحلیل_فیلم
🔗 @r_esmaeili
💢 سیاهنمایی در گفتمان روشنفکری
🔻 یکی از عناصری که پیرامون گفتمان روشنفکری مطرح میباشد، سیاهنمایی است. وقتی مرجع اصلی سینمای شبه روشنفکری، فرهنگ و جامعه غرب باشد هرچه رنگ و بوی خودی دارد را پس میزنند.
▪️ چنین گفتمانی در بهترین حالت خودیها را بهروشی تحقیرآمیز از آن یاد میکند و همین مسئله یکی از عناصر اساسی این گفتمان، یعنی سیاهنمایی را برمیسازد. سیاهنمایی بهوفور در فیلمهای سینمای روشنفکری یافتنی است.
🔺 اینان با خلق یک سری کلیشه شخصیتی مثل دروغگویی، هوسبازی و تیپهای شخصیتی از این قبیل و نسبت دادن آنها به شخصیت مردمان جامعه خود، به سیاهنمایی از وضع جامعه خود میپردازند و با دستکاری ذهن مخاطبین، غرب را بهعنوان حد نهایی سعادت معرفی میکنند.
✍🏻 رفیع الدین اسماعیلی
#روشنفکری
🔗 @r_esmaeili
سینمای دینی.mp3
7.71M
💢 سینمای دینی
🔻 پس از استقبال بینظیر از فیلمهایی که پیرامون زندگی حضرت مسیح ساخته میشد حتی هالیوود تصور نمیکرد سینمای دینی چنین مخاطبی را به سمت صنعت سینما جذب کند.
🎙 مرحوم نادر طالبزاده
#سینمای_دینی
🔗 @r_esmaeili
💡 #نشست هفتگی مؤسسه فرهنگی رسانهای استاد فرج نژاد
🖇 مدیریت تصویر در جنگ رسانهای؛ بایستههای جنگ روایتها
👤استاد سید مهدی سیدی
📅سهشنبه 4 بهمن ماه، ساعت 16
🏢قم، هنرستان، موسسه فرهنگی رسانهای استاد فرج نژاد، پلاک 245
📝جهت حضور در نشست، نام و نام خانوادگی و شماره تلفن همراه خود را به آیدی @majaziiha ارسال کنید.
🆔 eitaa.com/farajnezhad110
🆔 rubika.ir/faraj_nejad
🆔 wekhed.ir/Faraj_Nejad
🖇سطوح مختلف رمزگان جان فیسک
◽️سطح 1: واقعیت یا رمزگان اجتماعی؛ واقعهای که قرار است از #تلوزیون پخش شود، پیشاپیش با رمزهای اجتماعی رمزگذاری شده است. مثل: ظاهر، لباس، چهره پردازی، محیط، رفتار، گفتار، حرکات سر و دست، صدا و غیره.
◽️سطح 2: بازنمایی یا رمزگان فنی؛ رمزهای اجتماعی را رمزهای فنی به کمک دستگاههای الکترونیکی #رمزگذاری میکنند. برخی از رمزهای فنی عبارتند از: دوربین، نورپردازی، تدوین، موسیقی و صدابرداری که رمزهای متعارف بازنمایی را انتقال میدهند و رمزهای اخیر نیز بازنمایی عناصری دیگر را شکل میدهند، از قبیل روایت، کشمکش، شخصیت، گفتوگو، زمان و مکان، انتخاب نقش آفرینان و غیره.
◽️سطح 3: ایدئولوژی یا رمزگان ایدئولوژیک؛ رمزهای #ایدئولوژی، عناصر فوق را در مقولههای «انسجام» و «مقبولیت اجتماعی» قرار میدهند. برخی از رمزهای ایدئولوژی عبارتند از: فردگرایی، پدرسالاری، نژاد، طبقه اجتماعی، مادی گرایی، سرمایهداری و غیره.
🔍شاید به جرئت بتوان گفت: این روش، روشی جامع و کامل برای نقد و تحلیل پیامهای تصویری است. نقطه مثبت روش فیسک این است که علاوه بر اینکه به متن و شیوههای استخراج نشانهها از متن پرداخته و به روشنی بیان کرده است، توجه جدی به خارج از متن و تحلیل بینامتنی نیز دارد. در حقیقت، میتوان روش #جان_فیسک را #نشانه_شناسی اجتماعی دانست.
#نقد_فیلم
#روش_نقد
🔗 @r_esmaeili
🖇بررسی مخاطب در تولید پیام
☑️متن رسانهای را نمیتوان صرفاً به معنایی ثابت، منسجم و مجرد تقلیل داد، در عوض، این امکان را میدهد تا مخاطبان مختلف تأویلهای گوناگونی انجام دهند. مخاطبان مختلف از متن رسانهای استفادههای کاملاً متفاوتی دارند.
🔘بنابراین، باید ماهیت مخاطب، استقرار مخاطب و شیوهی خطاب در رسانه بررسی شود:
1️⃣ماهیت مخاطب، یعنی اینکه متون رسانهای با هر کسی سروکار ندارد، بلکه تولیدکننده هر فیلمی از ابتدا یک مخاطب خاص را در ذهن داشته است. میزان تحصیلات، جنس مخاطب، سن مخاطب، وضعیت اقتصادی و طبقه اجتماعی به مشخصسازی ماهیت مخاطب کمک میکند.
2️⃣استقرار مخاطب، یعنی اینکه چگونه یک پیام یا تصویر میتواند شیوه خاصی از تفکر و احساس را در مورد محصول، یا فیلم موردنظر در مخاطب ایجاد کند.
3️⃣شیوهی خطاب هم، یعنی اینکه نوع خطاب پرسشی است یا گزارهای یا امری یا خبری و...
🔗 @r_esmaeili
💠 تقویت سواد رسانهای لازمه استفاده هوشمندانه از فضای مجازی
🔻 خوشبختانه طی سالیان اخیر، گامهای استوار و بسیار ارزشمندی در راستای آموزش سواد رسانهای در سطح جامعه برداشته شده که نوید بخش تحولات مطلوبتری در آینده است، هر چند که به هیچ وجه نباید به اقدامات صورت گرفته فعلی اکتفا کرد.
🔘 آن چه مسلم است ما در دنیایی بهسر میبریم که روز به روز بر دامنه استفاده از فضای مجازی اضافه میشود، ضمن آنکه به خاطر تأثیر بسیار بالای رسانههای نوین بر افکار عمومی نمیتوانیم از این مباحث غفلت کنیم.
🔘 اهتمام نسبت به آموزش سواد رسانهای در راستای افزایش سطح توانمندی اعضای جامعه در مواجهه با رسانه و پیامهای آن، بسیار مهم و ضروری است، همچنین ما برای استفاده صحیح و مطلوب از ظرفیت فضای مجازی باید به دنبال تقویت و توسعه سواد رسانهای در جامعه باشیم.
🔺 بهمنظور تحقق اهداف گام دوم انقلاب در عرصه رسانه ما باید بهطور جدی و برنامهریزی شده به این سمت برویم، کما اینکه آموزش سواد رسانهای باید براساس ارزشها و آرمانهای دینی و انقلابی توسعه یابد تا کمک حال ما در جنگ نرم فرهنگی و رسانهای باشد.
🎙 رفیع الدین اسماعیلی
#سواد_رسانه
#فضای_مجازی
🔗 @r_esmaeili
🔍 3 سطح اساسی در روایت یک پیام رسانهای
◾️هر نوع پیام رسانهای، سه سطح اساسی در روایت آن وجود دارد. توصیف، معنای آشکار و معنای تلویحی روایت. بنابراین، ابتدا باید بتوان به صورت دقیق عناصر مهمی را توصیف کرد که داستان را میسازند و چیزی توصیف شود که در داستان رخ داده است.
◾️گام مهم در تحلیل متن، عبور از مرحله توصیف و رسیدن به مرحله تأویل مضامین آشکار است که از طریق روایت بیان میشود. در نهایت، میتوان به تأویلهایی پرداخت که معنای ضمنی متن را مطرح میسازند.
🔗 @r_esmaeili