eitaa logo
روی خط تاریخ و تمدن...
659 دنبال‌کننده
5هزار عکس
945 ویدیو
1.1هزار فایل
📝فعالیت: رصد کارهای دانشجویی | طلبگی | تاریخی و تمدنی ارتباط با ادمین و دبیر انجمن | تبادل : 🆔 @h_fatemirad وب سایت: 🌐 http://r-kh-tarikh.rzb.ir اینستاگرام: 🌐 https://www.instagram.com/r_kh_tarikh
مشاهده در ایتا
دانلود
| عکس باز شود 🔺 📌ادبیات به مثابه تاریخ (پیوند تاریخ و ادبیات در سده های چهارم و پنجم هجری) 🗓 ۱۴۰۰/۱/۲۱ | ساعت ۱۷ 🔹ورود به برنامه: 🌐 https://meeting.atu.ac.ir/ch/anjoman-tarikh ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
✅ تمدید مهلت ثبت‌نام آزمون ورودی اختصاصی دکتری دانشگاه معارف اسلامی سال ۱۴۰۰ به اطلاع می‌رساند با توجه به ایام پایانی سال و تعطیلات نوروز و همچنین شرایط کرونایی، بر اساس مصوبه آموزش دانشگاه، مهلت ثبت‌نام اینترنتی در آزمون ورودی اختصاصی دکتری سال ۱۴۰۰ دانشگاه معارف اسلامی تا ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ تمدید شد. لازم به ذکر است این تاریخ، قطعی بوده و به هیچ عنوان قابل تمدید نمی‌باشد. مشاهده خبر: https://maaref.ac.ir/تمدید-مهلت-ثبت%e2%80%8cنام-آزمون-ورودی-اختصاص/ معاونت آموزشی دانشگاه معارف اسلامی
‎⁨کتابچه ساده رمضان⁩.pdf
2.21M
| مناسبتی 📝 مشتمل بر: ۱- ادعیه مشترک ماه مبارک رمضان ۲- دعای مخصوص هر روز ۳- نمازهای شبهای ماه مبارک رمضان ۴- دعای سحر و ابوحمزه ثمالی 🌙...حلول ماه مبارک رمضان رو تبریک عرض می نماییم...🌙 ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| مناسبتی 📽 ماه رمضان در دوران قاجار 📝 چقدر مردم مراقب ماه رمضان بودند! وقتی کارگران نصف روز کار میکردند و اجرت تمام روز را دریافت میکردند... ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
(۱) 📌سرعت در خیر و معنای تمدنی آن 📝مقوله سرعت و سبقت (در امر خیر و در امر شرّ) در قرآن از آن جهت در مطالعات حائز اهمیت است که اساسا سرعت و سبقت در کار خیر، موجب تراکم در خیر می‌شود و تراکم و انباشتگی در خیر و نیکی به جریانی از خیرهای بزرگ تبدیل می‌شود و خیرهای بزرگ مسیر تمدن شدن را تسهیل می‌کند؛ همان‌طور که انباشتگی در شرور انسانی نیز توده‌هایی از شرکلان بوجود می‌آورد و شرور کلان نیز به زوال و تمدن‌ها می‌انجامد. از سوی دیگر، سرعت و سبقت از آن رو در نگاه تمدنی اهمیت می‌یابد که امروزه یکی از عناصر و شاخص‌های مدرنیته به مثابه رقیب گفتمان اسلامی، «سرعت» در تحولات فرهنگی، علمی و اقتصادی است. 📝اسیر «سرعت» مدرن شدن آنهم در جهان اسلام و تهی بودن جهان اسلام از عنصر رقیب یا بدیل (برای سرعت) در میان مسلمانان، مسئله و معضل «عقب‌ماندگی از خود و پیش‌روندگی در زمین غیر» را شدت بخشیده است. ماه مبارک رمضان امسال، هر شب، یادداشت تمدنیِ کوتاهی از قرآن کریم در موضوع «سرعت» (به مثابه یکی از عناصر مهم تمدنی در جهان امروز) بیان خواهم کرد تا بتوانم در پرتو قرآن کریم افق‌های جدیدی در مطالعات نظری و عینی تمدن و تمدن نوین اسلامی بگشایم و آن را زمینه‌ای قرار بدهم برای پژوهش‌های عمیق‌تر در موضوع «زمان» و «سرعت» در فرایند تمدنیِ کنونی اسلام.  ¶ حبیب‌الله‌بابایی ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
(۲) 📌«سعی و سرعت»، امتداد اجتماعی "ایمان" 📝«سعی»، «سرعت» و «سبقت» در نیکی‌کردن در آیات متعددی از قرآن آمده است مانند «اولئک یسارعون فی الخیرات و هم لها سابقون» (مومنون: ۶۱، و آل عمران: ۱۱۴)، «سابقوا الی مغفره من ربکم» (حدید: ۲۱)، «سارعوا الی مغفره من ربکم» (آل عمران: ۱۳۳) و من اراد الآخره و سعی لها سعیها و هو مومن (اسراء: ۱۹)، فاسعوا الی ذکر الله (جمعه: ۹). آیات مربوط به سعی و سرعت محدود به امور خیر نیست، بلکه سرعت در کفر و گناه و دشمنی و فساد و عذاب هم در قرآن مورد اشاره قرار گرفته است: «و لا یحزنک الذین یسارعون فی الکفر» (آل عمران: ۱۷۶)، «و تری کثیرا منهم یسارعون فی الاثم و العدوان» (مائده: ۶۲). 📝نکته اینکه، آنچه جامعه را به سمت صلاح یا زوال می‌برد نه اصل خوبی یا بدی، بلکه «سعی» (جدیت و اهتمام) و «سرعت و سبقت» در خوبی و بدی است که ذاتا امری اجتماعی و در نسبت با دیگران شکل می‌گیرد. 📝در تقابل بین دو گونه از سعی و سرعت (درخیر و شرّ)، وجود پشتوانه‌های ایمانی بسیار مهم است. اساسا امتداد اجتماعی ایمان در «سعی و سرعت در رفتار انسان» است. تا زمانی که ایمانی نباشد، شور و شتابی در هیچ سویه از خیر و شرّ نیز وجود نخواهد داشت. ایمانی پرشور به خیر و خوبی، نیکی‌های انسانی را شتاب می‌دهد، و باور به شرّ نیز شتاب در بدی‌ها را بوجود می‌آورد. بدین سان تقابل دو گونه از سرعت فزاینده در کژی و راستی در جامعه، برخاسته از برخورد دو گونه از ایمان و دو گونه از جهان‌بینی و جهان‌باوری است.   ¶حبیب‌الله‌بابایی ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| روی خط تاریخ... 📌 در روز یادی کنیم از اونی که اول انقلاب می‌خواست ارتش را منحل کند، ولی بصیرت شهید چمران مجلس را از این کار منصرف کرد! 🔷🔹شهید چمران خطاب به حسن روحانی: موضع شما، موضع خطرناکی است! ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
4_6016997561036965807.pdf
3.43M
📌سنت های تاریخ در قرآن سید محمد باقر صدر ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
| عکس باز شود 🔺 | ادبیات 📌 من سعدی آخر الزمانم! 🗓 ۱۴۰۰/۲/۱ | ساعت ۲۱ 🔹پخش از: 🌐 https://instagram.com/iranshahr_atu ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
(۳) 📌«آخرت‌اندیشی»، «سعی در عمل» و «خیرجهانی» 📝آخرت‌اندیشی یکی از شاخص‌های ممتاز تمدنی بین مسلمانان (در مقایسه با یهودیان و مسیحیان) است. تأثیر آخرت‌اندیشی در رفتارِ اجتماعی و این‌جهانی از آن رو حائز اهمیت است که عملِ دنیوی برای آخرت («من اراد  الآخره و سعی لها سعیها» ۱۹/اسراء) با عملِ دنیوی برای دنیا («من کان یرید العاجله عجلنا له فیها ما نشاء لمن نرید» ۱۸/اسراء) به جهت علت غایی‌ِ متفاوتی که هریک دارد، متفاوت و متمایز از هم هستند: اولا عمل دنیوی برای آخرت با انگیزه‌های الهی، اخلاقی، و انسانی شکل‌ می‌گیرد؛ و ثانیا نیت ابدیت در رفتار، کیفیت عمل و حزم‌اندیشی در مقام عمل و در نتیجه وزن عمل را در همین دنیا ارتقا می‌دهد. به بیان دیگر، هرچند نتیجۀ ظاهریِ عمل برای آخرت، نسیه است و نه نقد، لیکن همین نیت آخرت‌اندیشی موجب ارتقاء اخلاقی و اجتماعی عمل دنیوی در همین دنیا می‌شود (او چیزی نقدا همینجا و هم‌اکنون به دست می‌آورد). از سوی دیگر، هرچند نتیجه ظاهریِ عمل برای دنیا، نقد است و نه نسیه، لیکن همین نقداندیشی و دنیااندیشی، سطح عمل و وزن آن را تنزل داده و بدان زوال می‌دهد (او چیزی را همینجا و هم‌اکنون از دست می‌دهد). (ببینید آیۀ «ان کل ذلک لما متاع الحیاه الدنیا» ۳۵/زخرف). 📝نکته آنکه، توجه به آخرت به مثابه چشم‌اندازی دور و افقی مانا، همت و اهتمام فرد را بلندتر می‌کند، فرصت او را در همین دنیا برای نیل به آن غایت نامتناهی تنگ‌تر نشان داده، و در نتیجه تلاش و کوشش فرد مومن را در همین دنیا بموقع و سریع و فشرده قرار می‌دهد. فشردگی عمل‌های نیک ما را به آستانه‌های خیر کلان و خیرجهانی نزدیک‌تر می‌سازد.  ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
📌شماره سی و سوم فصلنامه علمی تخصصی تاریخنامه خوارزمی منتشر شد. ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
📌 فلسفه تمدن اسلامی؛ آسیب شناسی و بایسته ها (راهکارهای ایجاد تمدن اسلامی) 🗓پنجشنبه دوم اردیبهشت ماه ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
| عکس باز شود 🔺 📌«سلسله نشست دوازده‌گانه» ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
| عکس باز شود 🔺 📌 تخفیف ویژه 🌐 https://www.noorshop.ir ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
2_5454031557322866826.pdf
1.9M
📌 آبه کاره در ایران ( 74- 1672 ) ✍🏼 بارتلمی کاره 📝ترجمه احمد بازماندگان خمیری ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
| عکس باز شود 🔺 📌 ملک الشعرای بهار 🗓۲ اردیبهشت | ساعت ۲۱ 🔹 پخش در : 🌐 https://instagram.com/iranshahr_atu ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| روستاپژوهی 📌 ، روستایی که بیکار ندارد 📑 کلپورگان، روستایی نمونه در دل سیستان و بلوچستان با سابقه چند هزار ساله در سفالگری، به یمن ارتباطات پایدار، باجه پست و پست بانک، سفالهایش را نه تنها در ایران بلکه به خارج از کشور عرضه می‌کند. ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
📌| نقش دعا در زندگی انسان 🗓| مهلت ارسال: ۳۱مردادماه۱۴۰۰ 🔖| بهمراه جایزه و چاپ مقالات 📬| ایمیل: i.s.jj1400@gmail.com ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir
◾️▪️ایام تسلیت...▪️◾️
4_6048871402398813097.pdf
3M
📕| دستی بالای دستها 💰| قیمت ۵۲ هزار تومان 🤝| دریافت کنید ┅┅❅❈❅┅┅ 🔸انجمن علمی تاریخ و تمدن اسلامی 🆔 @r_kh_tarikh 🌐 www.r-kh-tarikh.rzb.ir