👈🏻یکی از دلایل عدم مبارزه نظامی و کشتن برخی مخالفین توسط امیرالمومنین علیه السلام
عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیْهِ السَّلَامُ قُلْتُ لَهُ: مَا بَالُ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ عَلَیْهِ السَّلَامُ لَمْ یُقَاتِلْ فُلَاناً وَ فُلَاناً وَ فُلَاناً؟ قَالَ: لِآَیَةٍ فِی کِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: لَوْ تَزَیَّلُوا لَعَذَّبْنَا الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْهُمْ عَذاباً أَلِیماً قَالَ: قُلْتُ: وَ مَا یَعْنِی بِتَزَایُلِهِمْ؟ قَالَ:
وَدَائِعَ مُؤْمِنِینَ فِی أَصْلَابِ قَوْمٍ کَافِرِینَ، وَ کَذَلِکَ الْقَائِمُ عَلَیْهِ السَّلَامُ لَنْ یَظْهَرَ أَبَداً حَتَّی تَخْرُجَ وَدَائِعُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ، فَإِذَا خَرَجَتْ ظَهَرَ عَلَی مَنْ ظَهَرَ مِنْ أَعْدَاءِ اللَّهِ فَقَتَلَهُمْ.
از امام صادق علیه السلام پرسیده شد: چرا امیرالمؤمنین علیه السلام با فلانی و فلانی و فلانی(اولی و دومی و سومی) نجنگید؟
فرمود: به دلیل آیه ای در قرآن: {اگر از یکدیگر جدا بودند، کافرانشان را به عذابی دردآور عذاب میکردیم} الفتح ۲۵
گفته شد: منظور از جداشدنشان چیست؟ فرمود: امانتهای مؤمنان در نسل قوم کافر است، و قائم نیز اینگونه است، هرگز ظهور نخواهد کرد تا زمانی که امانتهای خداوند زاده شوند، سپس به جنگ با دشمنان خدا که به مبارزه برخاستند میپردازد و آنها را به قتل میرساند.
🌱اکمال الدین و اتمام النعمه۲ ص ۶۴۱
👈🏻سوال درباره نماز والدین
آیا نماز مشهور به نماز والدین مستند روائی دارد؟
📝پاسخ : در کتاب مکارم الأخلاق طبرسی ص ۳۳۴ چهار رکعت نماز با آداب خاص به عنوان نماز پدر برای فرزند و دو رکعت نماز با آداب خاص به عنوان نماز فرزند برای پدر و مادر نقل شده است که متأسفانه مسند به أهل بيت صلوات اللَّه علیهم نشده است و مشخص نیست که آیا حدیث معصوم بوده است یا خیر و مشخص نیست که اگر حدیث بوده است آیا روایت عامی بوده است یا حدیث خاصه و شيعي!
لذا این نماز را نمی توان روایت قابل عمل به حساب آورد و ارزش روائی ندارد.
👈🏻 اما برای هدیه نماز به والدین می توان از روایت خاص زیر و روایات عام استفاده نمود :
عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَکَمِ عَنْ عُمَرَ بْنِ یَزِیدَ قَالَ: کَانَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ یُصَلِّی عَنْ وَلَدِهِ کُلَّ لَیْلَةٍ رَکْعَتَیْنِ وَ عَنْ وَالِدَیْهِ فِی کُلِّ یَوْمٍ رَکْعَتَیْنِ قُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاکَ کَیْفَ صَارَ لِلْوَلَدِ اللَّیْلُ قَالَ لِأَنَّ الْفِرَاشَ لِلْوَلَدِ قَالَ وَ کَانَ یَقْرَأُ فِیهِمَا إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ وَ إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ.
عمر بن يزيد گوید : امام صادق صلوات اللَّه هر شب دو رکعت نماز از جانب فرزند و هر روز دو رکعت نماز از جانب پدر و مادر خود می خواند!
من به امام گفتم : فدایت شوم! چطور شب برای فرزند شده است؟ امام فرمودند : برای اینکه فراش مربوط به فرزند است!
راوی گوید : امام در این دو رکعت نماز سورهٔ «إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ» و سورهٔ «إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ» را قرائت می کرد!
🌱وسائل الشیعه ج۲ص۴۴۵ به نقل از التهذیب
یعنی در رکعت اول بعد از حمد سوره قدر و در رکعت دوم بعد از حمد سوره کوثر را قرائت می فرمود.
👈🏻نماز برای همه اموات
قالَ عُمَرُ بْنُ یَزِیدَ قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام یُصَلَّی عَنِ الْمَیِّتِ فَقَالَ نَعَمْ حَتَّی إِنَّهُ لَیَکُونُ فِی ضِیقٍ فَیُوَسِّعُ اللَّهُ عَلَیْهِ ذَلِکَ الضِّیقَ ثُمَّ یُؤْتَی فَیُقَالُ لَهُ خُفِّفَ عَنْکَ هَذَا الضِّیقُ بِصَلَاةِ فُلَانٍ أَخِیکَ عَنْکَ قَالَ فَقُلْتُ لَهُ فَأُشْرِکُ بَیْنَ رَجُلَیْنِ فِی رَکْعَتَیْنِ قَالَ نَعَمْ فَقَالَ علیه السلام إِنَّ الْمَیِّتَ لَیَفْرَحُ بِالتَّرَحُّمِ عَلَیْهِ وَ الِاسْتِغْفَارِ لَهُ کَمَا یَفْرَحُ الْحَیُّ بِالْهَدِیَّةِ تُهْدَی إِلَیْهِ.
عمربن يزید گوید : به امام صادق علیه السلام گفتم :آیا از جانب ميت نماز خوانده می شود؟ فرمود :بله، تا جایی که او در تنگنا می باشد و در نتیجه بر او وسعت داده می شود و سپس به نزد او آمده می شود و گفته می شود که این تنگی به خاطر نماز فلان برادرت بر تو تخفیف داده شد!
راوی گوید : من گفتم : آیا دو نفر را در دو رکعت نماز شریک کنم؟ فرمود : بله!
و امام فرمود : همانا میت با رحمت و استغفار فرستادن بر او خوشحال و مسرور می شود، همانگونه که فرد زنده با هدیه ای که برایش فرستاده می شود خوشحال و مسرور می شود!
🌱الفقيه ج ۱ ص۱۱۶
✅ لذا برای هدیه نماز به والدین هم می توان هر روز دو رکعت نماز که در رکعت اول بعد از حمد سوره قدر و در رکعت دوم بعد از حمد سوره کوثر خوانده می شود به آنها هدیه نمود
و همچنین نماز یا أعمال صالح دیگر از جانب اموات انجام شود که قطعا به آنها می رسد و موجب سرور و خوشحالی آنها و خروج آنها از تنگنا می شود.
👈🏻بغض و نفرت امام جواد علیه السلام
از قاتلین حضرت زهرا سلام الله علیها
طبری شیعی رضوان الله علیه روایت می کند:
زكريا بن آدم، قال: إني كنت عند الإمام الرضا عليه السّلام اذ جيء بأبي جعفر عليه السّلام و سنه أقل من أربع سنين، فضرب بيده إلى الأرض و رفع رأسه إلى السماء، فأطال الفكر؛ فقال له الإمام الرضا عليه السلام: بنفسي أنت فيم طال فكرك؟ فقال: فيما صنع بامي فاطمة عليها السّلام؛ أما والله لأخرجنهما، ثم لأحرقنهما، ثم لأذرينهما، ثم لأنسفنهما في اليم نسفا؛ فأستدناه و قبل بين عينيه ثم قال: بأبي أنت و امي، أنت لها - يعني الإمامة.
زکریا ابن آدم گفت: نزد حضرت امام رضا علیه السّلام بودم، آن هنگام امام جواد علیه السّلام را آوردند و سن آن حضرت کمتر از چهار سال بود، دست های خود را به زمین زد و سر مبارکش را به سوی آسمان بلند کرد، سپس در فکر طولانی فرو رفت؛ امام رضا علیه السّلام به او فرمودند: جانم فدایت در چه فکرت به طول انجامید؟ فرمودند: در آنچه به مادرم فاطمه علیها السّلام شد به خدا قسم آن دو نفر(قاتلین حضرت زهرا سلام الله علیها) را از قبر بیرون می کشم، سپس می سوزانم، سپس بر آنها خشم می کنم، سپس خاکستر آنها را به دریا مى ریزم؛ پس امام رضا علیه السّلام، امام جواد علیه السلام را نزد خود طلبید و بین دو دیدگانش را بوسید سپس فرمودند: پدر و مادرم فدایت، تو از برای آن هستی - یعنی امامت - (تو شایستگی امامت را داری و امامت بعد از من از برای تو است).
🌱دلائل الإمامة،ص۴۰۰-۴۰۱
👈🏻اهمیت نشر سخنان معصومین علیهم السلام
ابْنِ عَمَّارٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام رَجُلٌ رَاوِيَةٌ لِحَدِيثِكُمْ يَبُثُّ ذَلِكَ فِي النَّاسِ وَ يُشَدِّدُهُ فِي قُلُوبِهِمْ وَ قُلُوبِ شِيعَتِكُمْ وَ لَعَلَّ عَابِداً مِنْ شِيعَتِكُمْ لَيْسَتْ لَهُ هَذِهِ الرِّوَايَةُ أَيُّهُمَا أَفْضَلُ قَالَ الرَّاوِيَةُ لِحَدِيثِنَا يَشُدُّ بِهِ قُلُوبَ شِيعَتِنَا أَفْضَلُ مِنْ أَلْفِ عَابِدٍ.
راوی می گوید: به امام صادق علیه السلام عرض کردم: مردی است که راوی حدیث شما است. سخنان شما را در میان مردم منتشر می کند و آن را در قلوب آن ها و قلوب شیعیان شما محکم می کند. و شاید عابدی از شیعیان شما باشد که این کار را نمی کند، کدام یک برترند؟
امام علیه السلام فرمود: کسی که حدیث ما را روایت کند و قلوب شیعیان ما را با آن نیرو و توان بخشد. از هزار عابد برتر است.
🌱الكافي (ط - الإسلامية)، ج1، ص: 34
👈🏻زیارت جامعه کبیره متن جامع امام شناسی بر اساس مبانی اهل بیت علیهم السلام است.
امامان محور حق :
والحق معکم
و فیکم
و منکم
و الیکم
و انتم اهله
و معدنه
و حق با شما
و در وجود شماست
و از شما نشئت گرفته
و به سوی شما بازمی گردد
و شما اهل حق
و معدن آن هستید.
در این فراز امامان علیهم السلام به عنوان کانون حق معرفی شده اند.
این حقیقت با ۶ تعبیر ادا شده است:
۱-حق با شماست. این معیت (همراهی) فراتر از همراهی مکانی و زمانی به معنای جدایی ناپذیری بین این دو حقیقت است.
۲-حق در شماست: یعنی ظرف حق و حقیقت امامان معصومند، آنان که در پی حقند باید به سراغ آنان بروند و آن را در پیروی از آنان جست وجو کنند.
۳-حق از شماست: یعنی سرچشمه حق که حق از آن می جوشد اهل بیتند.
۴-حق به سوی شماست : یعنی حقایق همه گرد شما می گردند و به سوی شما می آیند.
۵- شما اهل حقید و غیر شما باید به شما متصل گردد تا حق باشد و این اهلیت ذاتی شماست.
۶- شما معدن حق می باشید اگر کسی دنبال حقایق باشد باید سراغ معدنش رود و تمامی حق ایشانند.
🌱فرازی از زیارت جامعه کبیره
به تصاویر زلزله خوب بنگرید...
درماندگی خیل عظیم انسان ها را
ببینید که نمیدانند باید به کجا پناه ببرند...
فرار کردن ها را ببینید...
غصه ها و زخم هایشان را ببینید...
خانه ها، ماشین ها و سرمایه هایشان را
ببینید...
که از آنها جز تلی از خاک باقی نمانده است...
دوستانشان را ببینید که آنها را رها کرده
و به فکر خودشان هستند...
خانوادههارا ببینید که از هم پاشیده شدهاند...
به این فکر کنید که این زلزله در مقابل
اتفاقات قیامت و حوادثی که بر انسان
میگذرد مانند قطرهای در برابر دریاست...
به کدام دارایی و قدرت خودمان میبالیم
که متکبرانه در زمینیکه مهمان آن هستیم
زندگی میکنیم...
👈🏻تمثل دنیا برای حضرت عیسی علیه السلام
قال مُوسَی بْنِ جَعْفَر علیه السلام:
تَمَثَّلَتِ الدُّنْیَا لِلْمَسِیحِ علیه السلام فِی صُورَةِ امْرَأَةٍ زَرْقَاءَ فَقَالَ لَهَا کَمْ تَزَوَّجْتِ فَقَالَتْ کَثِیراً قَالَ فَکُلٌّ طَلَّقَکِ قَالَتْ لَا بَلْ کُلًّا قَتَلْتُ قَالَ الْمَسِیحُ فَوَیْحُ أَزْوَاجِکِ الْبَاقِینَ کَیْفَ لَا یَعْتَبِرُونَ بِالْمَاضِینَ.
امام موسی کاظم علیه السلام فرمود:
دنیا به صورت زن آبی چشمی برای مسیح علیه السّلام متمثل شد. عیسی علیه السّلام به او فرمود: چند تا شوهر کردی؟ گفت: فراوان. فرمود: همه آنها طلاقت دادند؟ گفت: نه، بلکه همه را کشتم. مسیح فرمود: وای بر شوهران زنده ات که چگونه از گذشتهها عبرت نمی گیرند!
🌱بحارالانوار ج ۱ ص ۱۵۲
👈🏻مردم دو دسته اند
پيامبر اکرم صلى الله عليه و آله فرمودند :
النّاسُ اثنانِ : واحِدٌ أراحَ ، و آخَرُ استَراحَ ؛ فأمّا الّذي استَراحَ فالمؤمنُ إذا ماتَ استَراحَ من الدُّنيا و بَلائها ، و أمّا الّذي أراحَ فالكافِرُ إذا ماتَ أراحَ الشَّجَرَ و الدَّوابَّ و كثيرا مِن النّاسِ .
مردم دو دسته اند : يكى آسوده مى گرداند و ديگرى آسوده مى شود : آنكه آسوده مى شود، مؤمن است كه هر گاه بميرد از دنيا و رنج و بلاى آن راحت مى شود و آنكه آسوده مى گرداند، كافر است كه هرگاه بميرد درختان و جنبندگان و بسيارى از مردم را [از شرّ خود ]آسوده مى سازد.
🌱الخصال،ص۳۹،ح۲۱
👈🏻قدافلح المومنون چه کسانی اند؟
عَنْ أَبِی الصَّبَّاحِ الْکِنَانِیِّ قَالَ: کُنْتُ عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام فَقَالَ یَا أَبَا الصَّبَّاحِ قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) قَدْ أَفْلَحَ الْمُسَلِّمُونَ قَالَهَا ثَلَاثاً وَ قُلْتُهَا ثَلَاثاً ثُمَّ قَالَ إِنَّ الْمُسَلِّمِینَ هُمُ الْمُنْتَجَبُونَ یَوْمَ الْقِیَامَةِ 👈🏻هُمْ أَصْحَابُ الْحَدِیثِ.
ابوصباح کنانی میگوید: نزد امام صادق (علیه السلام) بودم. سه بار فرمود: ای ابوصباح «قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ»، قطعا رستگار شدند مومنین بعد فرمود: تسلیم شوندگان رستگارانند و آن گاه سه مرتبه فرمود و من نیز آن را سه مرتبه گفتم، سپس فرمود: همانا مسلمین که روز قیامت از برگزیدگانند،👈🏻 آنها اصحاب حدیث میباشند.
🌱بحارالانوار ج ۲ ص ۲۰۲ به نقل از بصائرالدرجات
👈🏻شهادت در رکاب رسول الله صلوات الله علیه و آله
امام صادق علیهالسلام به فضیل میفرمایند:
یا فُضَیلُ اعْرِفْ إِمَامَكَ فَإِنَّكَ إِذَا عَرَفْتَ إِمَامَكَ لَمْ یضُرَّكَ تَقَدَّمَ هَذَا الْأَمْرُ أَوْ تَأَخَّرَ وَ مَنْ عَرَفَ إِمَامَهُ ثُمَّ مَاتَ قَبْلَ أَنْ یقُومَ صَاحِبُ هَذَا الْأَمْرِ كَانَ بِمَنْزِلَةِ مَنْ كَانَ قَاعِداً فِی عَسْكَرِهِ لَا بَلْ بِمَنْزِلَةِ مَنْ قَعَدَ تَحْتَ لِوَائِهِ قَالَ وَ قَالَ بَعْضُ أَصْحَابِهِ بِمَنْزِلَةِ مَنِ اسْتُشْهِدَ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ «صلوات الله علیه و آله»
ای فضیل! امام خود را بشناس. پس زمانی كه امامت را بشناسی تعجیل یا تأخیر در ظهور به تو آسیبی نمیرساند، و كسی كه امام زمانش را شناخت و قبل از قیام حضرت ولی عصر از دنیا رفت مثل كسی است كه درسپاه رسول الله صلوات الله علیه وآله نشته وبرخی نقل کرده اند مثل اینکه او در رکاب ایشان به شهادت رسیده است.
🌱الکافی، ج۱، ص ۳۷۱
قصابی در حال کوبیدن ساطور بود که تراشهای از استخوان پرید گوشه چشمش. ساطور را گذاشت و ران گوشت را برداشت و به نزد طبیب رفت و ران گوشت را به او داد و خواست که چشمش را مداوا کند.
طبیب ران گوشت را دید طمع او را برداشت و فکر کرد باید بیشتر از پهلوی او بخورد بنابراین مرهمی روی زخم گذاشت و استخوان را نکشید. زخم موقتا آرام شد. قصاب به خانه رفت. فردا مجددا درد شروع شد. ران گوشتی برداشت و نزد طبیب رفت. باز هم طبیب ران گوشت را گرفت و همان کار دیروز را کرد تا چندین روز به همین منوال گذشت تا یک روز که قصاب به مطب مراجعه کرد طبیب نبود اماشاگردطبیب دردکان بودقصاب مدتی منتظر شداما طبیب نیامد. بالاخره موضوع را با شاگرد بیان کرد.
شاگرد طبیب بعد از معاینه کوتاهی متوجه استخوان شدوبا چدو ناخن خود استخوان رااز لای زخم کشیدومرهم گذاشت و قصاب رفت. بعد از مدتی طبیب آمدازشاگردپرسید کسی مراجعه نکرد.
گفت چرا قصابباشی آمد.
طبیب گفت توچه کردی.
شاگرد هم موضوع کشیدن استخوان را گفت.
طبیب دودستی بر سرش زد و گفت: ای نادان آن زخم برای من نان داشت تو چطور استخوان را دیدی،نان را ندیدی؟
گرچه لای زخم بودی استخوان
لیک ای جان در کنارش بود نان...
2023_02_15_21_57_24.mp3
5.02M
◼️مداحی مجلس خانگی شهادت حضرت موسی بن جعفر علیه السلام◼️
👈🏻تقیه نمودن حضرت ابوطالب علیه السلام ...
عَنْ أَبِي عَبْدِاللَّهِ عليه السلام قَالَ:
إِنَّ مَثَلَ أَبِي طَالِبٍ مَثَلُ أَصْحَابِ الْكَهْفِ أَسَرُّوا الْإِيمَانَ وَ أَظْهَرُوا الشِّرْكَ فَآتَاهُمُ اللَّهُ أَجْرَهُمْ مَرَّتَيْن .
امام صادق عليه السلام فرمودند :
حكايت ابو طالب حكايت اصحاب كهف است كه ايمان را نهان كردند و شرك را اظهار داشتند، پس خدا پاداششان را دو بار به آنها داد. (يك بار به جهت ايمان آوردن و يك بار بجهت تقيه كردن).
🌱الكافي ج ۱ ص ۴۴۸
👈🏻 نسبت به مومنین کینه ای نباشیم
قالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِین صلوات الله علیه: اقْبَلْ عُذْرَ أَخِيكَ فَإِنْ لَمْ يَكُنْ لَهُ عُذْرٌ فَالْتَمِسْ لَهُ عُذْراً
امیرالمومنین صلوات الله علیه فرمودند:
عذر برادرت را بپذیر و اگر عذری نداشت ؛ عذری برایش بتراش.
🌱تحف العقول ص ۱۱۲
👈🏻کسب وکار صبحگاهی
پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم:
الْـبُكورُ مُبارَكٌ يَزيدُ فى جَميعِ النِّعَمِ خُصوصا فِى الرِّزْقِ...
بامدادان به کار پرداختن برکت آور است و همه نعمت ها به ویژه روزی را می افزاید.
بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۷۳، ص ۳۱۸
این تورم، عواقب اخلاقی بدی خواهد داشت. اثرات ماندگاری بر روح، روان، خلقیات و زیست ایرانی باقی میگذارد که تا دههها میماند. گستره نابرابری را بیشتر میکند و عواقب اخلاقی و اجتماعی نابرابری هم بر پیامدهای تورم افزوده میشود. این پدیده اقتصادی، ترجمه اجتماعی-روانی دردناکی دارد.
👈🏻پیشگو و فال گیر و کف بین و ...
عَنِ الْهَیْثَمِ بْنِ وَاقِدٍ قَالَ:
قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام إِنَّ عِنْدَنَا بِالْجَزِیرَةِ رَجُلًا رُبَّمَا أَخْبَرَ مَنْ یَأْتِیهِ یَسْأَلُهُ عَنِ الشَّیْ ءِ یُسْرَقُ أَوْ شِبْهِ ذَلِکَ أَ فَنَسْأَلَهُ فَقَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله مَنْ مَشَی إِلَی سَاحِرٍ أَوْ کَاهِنٍ أَوْ کَذَّابٍ یُصَدِّقُهُ بِمَا یَقُولُ فَقَدْ کَفَرَ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ مِنْ کِتَابٍ.
هیثم بن واقد میگوید:
به امام صادق علیه السلام عرض کردم: در جزیره، که محل زندگی ما است، مردی وجود دارد که از اشیاء گم شده و غیر آن خبر میدهد، آیا از او بپرسیم؟ فرمود: پیامبر فرمود: کسی که به سوی جادوگر، کاهن و کذاب رود و آنها را تصدیق نماید، به کتاب خدا کافر گشته است.
🌱بحارالانوار ج ۲ ص ۳۰۸
جناب أبوحمزه ثمالی در توصیف امام سجاد علیه السلام میفرمایند :
امام زين العابدين كيسه نان بدوش مى گرفت و شبانه صدقه مى داد و مى فرمود: براستى صدقه پنهانى خشم خدا را فرومى نشاند...
كانَ زينُ العابِدين يَحْمِلُ جِرابَ الخُبزِ عَلى ظَهْرِه باللَّيْلِ فَيَتَصَّدَقُ بِهِ وَيَقُول: اِنَّ صَدَقَةَ السِّرِ تُطْفِىءُ غَضَبَ الرَبِّ.
🌱 کشف الغمة ج ۲ ص ۲۹۰
👈🏻 فرازی از مناجات شعبانیه
←خدایا! اگر شایسته رحمت نیستم، تو سزاواری که با فراوانی فضلت بر من بخشش نمایی...
إِلٰهِى إِنْ كُنْتُ غَيْرَ مُسْتَأْهِلٍ لِرَحْمَتِكَ فَأَنْتَ أَهْلٌ أَنْ تَجُودَ عَلَىَّ بِفَضْلِ سَعَتِكَ . إِلٰهِى كَأَنِّى بِنَفْسِى واقِفَةٌ بَيْنَ يَدَيْكَ وَقَدْ أَظَلَّها حُسْنُ تَوَكُّلِى عَلَيْكَ فَقُلْتَ مَا أَنْتَ أَهْلُهُ وَتَغَمَّدْتَنِى بِعَفْوِكَ .
«خدایا! اگر شایسته رحمت نیستم، تو سزاواری که با فراوانی فضلت بر من بخشش نمایی، خدایا! گویی من با همه هستی ام در برابرت ایستاده ام درحالیکه حسن اعتمادم بر تو، بر وجودم سایه افکنده است، و آنچه را تو شایسته آنی، بر من جاری کرده ای و مرا با عفوت پوشانده ای... »