👈🏻علت گرفتاری خاندان یعقوب علیه السلام
پس از آنکه برادران یوسف، حضرت یوسف را از یعقوب جدا کردند و او را در چاه انداختند، مدتی گذشت، بنیامین (برادر تنی یوسف) را نیز از پدر گرفتند و به مصر بردند و او را در مصر گذاشتند و برگشتند. یعقوب پیامبر بسیار آزرده شد و عرض کرد: پروردگارا! آیا به من رحم نمی کنی؟ چشمم را گرفتی و فرزندم را نیز بردی؟!
خداوند به یعقوب (علیه السلام) وحی کرد:
اگر یوسف و بنیامین را بمیرانم، برای تو زنده خواهم کرد و شما را در کنار یکدیگر قرار خواهم داد. ولی آیا به یاد داری، گوسفندی را ذبح کردی، بریان نمودی خوردی، و فلانی در همسایگی تو روزه بود از گوشت آن چیزی به او ندادی؟!
پس از این وحی الهی، در هر سحرگاه تا یک فرسخی جار میزد هرکس غذای ظهر میل دارد به خانه یعقوب بیاید، و نزدیک شام که میشد ندا میکرد هرکس غذای شب میخواهد به خانه یعقوب بیاید.
متن عربی روایت
👇🏻
المحاسن عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنِ ابْنِ أَسْبَاطٍ عَنْ عَمِّهِ یَعْقُوبَ بْنِ سَالِمٍ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ عَنِ الْکَاهِلِیِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام یَقُولُ إِنَّ یَعْقُوبَ لَمَّا ذَهَبَ مِنْهُ ابْنُ یَامِینَ [۶] نَادَی یَا رَبِّ أَ مَا تَرْحَمُنِی أَذْهَبْتَ عَیْنَیَّ وَ أَذْهَبْتَ ابْنَیَّ فَأَوْحَی اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی إِلَیْهِ لَوْ أَمَتُّهُمَا لَأَحْیَیْتُهُمَا حَتَّی أَجْمَعَ بَیْنَکَ وَ بَیْنَهُمَا وَ لَکِنْ أَ مَا تَذْکُرُ الشَّاةَ ذَبَحْتَهَا وَ شَوَیْتَهَا
وَ أَکَلْتَ وَ فُلَانٌ إِلَی جَنْبِکَ صَائِمٌ لَمْ تُنِلْهُ مِنْهَا شَیْئاً قَالَ ابْنُ أَسْبَاطٍ قَالَ یَعْقُوبُ حَدَّثَنِی الْمِیثَمِیُّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام أَنَّ یَعْقُوبَ بَعْدَ ذَلِکَ کَانَ یُنَادِی مُنَادِیهِ کُلَّ غَدَاةٍ مِنْ مَنْزِلِهِ عَلَی فَرْسَخٍ أَلَا مَنْ أَرَادَ الْغَدَاءَ [۱] فَلْیَأْتِ آلَ یَعْقُوبَ وَ إِذَا أَمْسَی نَادَی أَلَا مَنْ أَرَادَ الْعَشَاءَ فَلْیَأْتِ آلَ یَعْقُوبَ [۲] .
----------
[۶]: قد عرفت قبلا الخلاف فی ذلک، و أنّه بنیامین أو ابن یامین.
[۱]: الغداء: طعام الغدوة و یقابله العشاء.
[۲]: محاسن البرقی: ۳۹۹. م.
👈🏻اعوان و انصارِ ملک الموت در قبض روح
وَ رَوَی الصَّدُوقُ فِی الْفَقِیهِ عَنِ الصَّادِقِ علیه السلام: أَنَّهُ قَالَ فِی ذَلِكَ: إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى جَعَلَ- لِمَلَكِ الْمَوْتِ أَعْوَاناً مِنَ الْمَلَائِكَةِ يَقْبِضُونَ الْأَرْوَاحَ بِمَنْزِلَةِ صَاحِبِ الشُّرْطَةِ لَهُ أَعْوَانٌ مِنَ الْإِنْسِ يَبْعَثُهُمْ فِي حَوَائِجِهِ فَتَتَوَفَّاهُمُ الْمَلَائِكَةُ وَ يَتَوَفَّاهُمْ- مَلَكُ الْمَوْتِ مِنَ الْمَلَائِكَةِ مَعَ مَا يَقْبِضُ هُوَ وَ يَتَوَفَّاهَا اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ مَلَكِ الْمَوْتِ.
و مرحوم صدوق در فقیه از امام صادق علیه السّلام روایت کرده است که در این باره فرمود: خداوند تبارک و تعالی برای ملک الموت یاورانی از فرشتگان مقرّر کرده که جان ها را می ستانند مانند رئیس شهربانی که یاورانی از جنس انسان دارد و دنبال کارهایش می فرستد پس جان افراد را فرشته ها می گیرند و ملک الموت از فرشته ها دریافت می کند؛ غير آن چه خود قبض روح ايشان مىكند و خداوند عزّ و جلّ همه را از ملک الموت دریافت کند.
🌱من لا يحضره الفقيه ج ۱ صفحه ۱۳۶
👈🏻هرچند لازم باشد فاصله یک سال را بپیماییم
عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله:
أُوصِي الشَّاهِدَ مِنْ أُمَّتِي وَ الْغَائِبَ مِنْهُمْ وَ مَنْ فِي أَصْلَابِ الرِّجَالِ وَ أَرْحَامِ النِّسَاءِ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ: أَنْ يَصِلَ الرَّحِمَ وَ إِنْ كَانَتْ مِنْهُ عَلَى مَسِيرَةِ سَنَةٍ؛ فَإِنَّ ذَلِكَ مِنَ الدِّينِ.
جابر از حضرت باقر علیه السلام نقل می کند که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: به همه امّتم از حاضر و غائب و به تمام کسانی که تا روز قیامت در پشت مردان و رحم زنان هستند، سفارش می کنم که صله ارحام کنند، هرچند برای انجام این کار لازم باشد فاصله یک سال راه را بپیمایند؛ زیرا این کار از دین است.
🌱الکافی، ج ۲ ص۱۵۱
🌱بحارالأنوار، ج۷۴ ص ۱۰۵ به نقل از عدة الداعی
امام سجاد علیه السلام :
به راستی که خداوند عز و جل، هر یک از شما را به سبب یک کلمه ای که برادر(یا خواهر) مؤمن فقیرش را با آن دلداری دهد،بیشتر از مسافت هزار سال راه به بهشت نزدیک می کند؛ هرچند از کسانی باشد که باید در جهنم عذاب شود.
پس احسان به برادران(دینی) خود را کوچک نشمارید؛ که خداوند به شما سودی می رساند که هیچ چیز با آن برابری نمی کند.
🌱بحارالانوار، ج۷۱ ، ص۳۰۸
در روایت آمده است که برای در اَمان ماندن از چشم زخمِ جِنّ و اِلقائات و سِحر و مَکر آنها،سوره مبارکه «الجِنّ» را بسیار تلاوت کنیم.
عنْ حَنَانِ بْنِ سَدِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَنْ أَكْثَرَ قِرَاءَةَ قُلْ أُوحِيَ إِلَيَّ لَمْ يُصِبْهُ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا شَيْءٌ مِنْ أَعْيُنِ الْجِنِّ وَ لَا نَفْثِهِمْ وَ لَا سِحْرِهِمْ وَ لَا مِنْ كَيْدِهِمْ وَ كَانَ مَعَ مُحَمَّدٍ ص فَيَقُولُ يَا رَبِّ لَا أُرِيدُ بِهِ بَدَلًا وَ لَا أُرِيدُ أَنْ أَبْغِيَ عَنْهُ حِوَلًا.
امام صادق عليه السّلام فرمودند: هر كس زياد سوره قُلْ أُوحِيَ إِلَيَّ (سوره جن) را قراءت کند، در تمام عمر دچار چشم زخم جن و دميدن و (جادو) و سحر و مكر ايشان نگردد و همراه با حضرت محمد صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم خواهد بود و خواهد گفت: پروردگارا! من خواهان تبديل اين مقام و انتقال از آن نيستم.
🌱ثواب الأعمال،ص ۱۲۰
👈🏻بدترین مکان ها کجا هستند؟
قَالَ اَلْإِمَامُ اَلصَّادِقُ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ : شَرُّ الْبِقَاعِ دُورُ الْأُمَرَاءِ الَّذِینَ لَا یَقْضُونَ بِالْحَقِّ.
حضرت امام صادق صلوات الله علیه می فرمایند : بدترین جاها خانه های فرمانروایان است ، چون به حق حکم نمی کنند.
🌱بحارالانوار، ج۷۲،ص۳۸۲،ح۵۱
امام حسن علیه السلام :
در شگفتم از کسی که درباره خوراک شکمش اندیشه و وارسی میکند و از خوردنیهای مضر اجتناب میورزد اما در مورد غذای عقل و روحش وارسی نکرده و قلبش را از اندیشههای پست پر میکند.
قَالَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ علیه السلام عَجَبٌ لِمَنْ يَتَفَكَّرُ فِي مَأْكُولِهِ كَيْفَ لَا يَتَفَكَّرُ فِي مَعْقُولِهِ فَيُجَنِّبُ بَطْنَهُ مَا يُؤْذِيهِ وَ يُودِعُ صَدْرَهُ مَا يُرْدِيهِ.
🌱بحار الأنوار (ط - بيروت) ج۱ ص ۲۱۸
👈🏻معنای صحیح آیه فَبَشِّرْ عِبادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَه آیات۱۷ و ۱۸ سوره زمر
امام صادق علیه السلام فرمود:
آنها تسلیم محض و بی چون و چرا برای آل محمد صلوا ت الله علیهم می باشند.
🌱الکافی ج۱ ص۳۹۱
یا الله:
◾️السلام علیک یا ام المومنین یا خدیجه الکبری
160 منقبت از دریای منقبت ام المومنین حضرت خدیجه کبری علیهاالسلام
1: دریافت سلام خداوند
2: مباهات خداوند به حضرت خدیجه علیهاالسلام
3: مباهات اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام به حضرت خدیجه علیهاالسلام
4: برتری حضرت خدیجه علیهاالسلام از دیدگاه حضرت آدم
5: توصیف حضرت خدیجه علیهاالسلام در کتب آسمانی
6: نجابت و پاکدامنی حضرت خدیجه علیهاالسلام
7: اصالت خانوادگی حضرت خدیجه علیهاالسلام
8: اشتراک نسب حضرت خدیجه علیهاالسلام با پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله
9: معرفت حضرت خدیجه علیهاالسلام به پیامبراکرم صلی الله علیه وآله
10: حضرت خدیجه علیهاالسلام همسر گرامی پیامبراکرم صلی الله علیه وآله
11: علاقۀ حضرت خدیجه علیهاالسلام به پیامبراکرم صلی الله علیه وآله
12: علاقۀ پیامبراکرم صلی الله علیه وآله به حضرت خدیجه علیهاالسلام
13: حضرت خدیجه علیهاالسلام ، محبوبۀ رسول خدا صلی الله علیه وآله
14: حضرت خدیجه علیهاالسلام ، برترینِ همسران پیامبراکرم صلی الله علیه وآله
15: حضرت خدیجه علیهاالسلام ، همسر رسول خدا صلی الله علیه وآله در دنیا و آخرت
16: حُسن رفتار با همسر
17: جلب رضایت همسر
18: طرح غیرمستقیم خواسته ها
19: ارائه نمودن برترین معیار در انتخاب همسر
20: حضرت خدیجه علیهاالسلام ، مشاور پیامبراکرم صلی الله علیه وآله
21: حضرت خدیجه علیهاالسلام ، مَحرم اسرار پیامبراکرم صلی الله علیه وآله
22: حضرت خدیجه علیهاالسلام ، وزیر صداقت
23: حضرت خدیجه علیهاالسلام ، سرچشمه خیر فراوان
24: حضرت خدیجه علیهاالسلام ، بانویی راست گفتار و درست کردار
25: خشنودی حضرت خدیجه علیهاالسلام از پروردگار
26: خشنودی پروردگار از حضرت خدیجه علیهاالسلام
27: حضرت خدیجه علیهاالسلام بانوی رستگار
28: حضرت خدیجه علیهاالسلام بانوی بزرگوار و بزرگ منش
29: حضرت خدیجه علیهاالسلام ، مِهتر بانوان قریش
30: حضرت خدیجه علیهاالسلام ، مِهتر بانوان امت
31: حضرت خدیجه علیهاالسلام ، مِهتر بانوان عالم
32: حضرت خدیجه علیهاالسلام ، دارای مقامی شامخ و نورانی
33: حضرت خدیجه علیهاالسلام ، بانوی والامقام
34: حضرت خدیجه علیهاالسلام ، بانوی برگزیده
35: حضرت خدیجه علیهاالسلام ، بانوی با اخلاص
36: حضرت خدیجه علیهاالسلام ، بانویی زاهد
37: حضرت خدیجه علیهاالسلام ، بانویی پرهیزکار
38: حضرت خدیجه علیهاالسلام ، بانویی پاک منش و بالنده
39: حضرت خدیجه علیهاالسلام ، مورد وثوق و اطمینان
40: حضرت خدیجه علیهاالسلام ، بانویی با حیا
41: حضرت خدیجه علیهاالسلام ، بانویی محجبه
42: عفاف و جمال باطنی
43: بهره مندی از کمال انسانی
44: ترس از مقام خدا
45: حضرت خدیجه علیهاالسلام ، سمبل عزت و آزادگی
46: فروتنی و تواضع
47: شجاعت و شهامت
48: برخورداری از اخلاق نیک
49: برخورداری از شرح صدر
50: برخورداری از حیات طیبه
51: آرامش یافتن از طریق عوامل غیبی
52: حامل انوار ائمه طاهرین علیهم السلام
53: افتخار مادری ، بر نسل پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله
54: حضرت خدیجه علیها السلام ، مادر مؤمنین
55: حضرت خدیجه علیها السلام ، برترین امَهات مؤمنین
56: حضرت خدیجه علیها السلام ، مادر توحیدگرایان
57: حضرت خدیجه علیها السلام ، مادر فضیلت ها
58: حضرت خدیجه علیها السلام ، مادرِ برترینِ بانوان
59: حضرت خدیجه علیها السلام ، مادر مملوکه پروردگار
60: حضرت خدیجه علیها السلام ، بسان مادر ارجمند حضرت مسیح علیه السلام
61: پیوند مقدَس پیامبر صلی الله علیه و آله با حضرت خدیجه علیها السلام پس از معراج
62: حورالعین و بانوان بهشتی ، یار و مددکار حضرت خدیجه علیها السلام
63: سخن گفتن با کودک
64: حضرت خدیجه علیها السلام ، بانویی وَلُود
65: پرورش فرزندان صالح
66: توجه عاطفی نسبت به فرزندان
67: ملکۀ جمال و کمال
68: ملکۀ بطحاء
69: ملکۀ جهان عرب
70: همت والا و بلند
71: حضرت خدیجه علیها السلام ، اولین بانوی راوی حدیث
72: حضرت خدیجه علیها السلام ، اولین بانوی مسلمان
73: برتری اسلام آوردن حضرت خدیجه علیها السلام بر دیگران
74: حضرت خدیجه علیها السلام ، اولین بانوی با ایمان
75: اثرگذاری ایمان عظیم حضرت خدیجه علیها السلام
76: سبقت در تصدیق وحی و گواهی قرآن و برنامه های آسمانی
77: مشاهدۀ نور نبوت ، در سیمای پیامبراکرم صلی الله علیه وآله
78: حضرت خدیجه علیها السلام ، اولین بانوی نمازگزار
79: حضرت خدیجه علیها السلام ، اهل عبادت و بندگی پروردگار
80: حضرت خدیجه علیها السلام ، بانویی مقرب نزد پرودگار
81: ارتباط عمیق حضرت خدیجه علیها السلام با خداوند
82: اعتقاد محکم حضرت خدیجه علیها السلام به خدا و پیامبراکرم صلی الله علیه وآله
83: خشنود از تدبیر و تقدیر الهی
84: شاکر نعمت های پروردگار
85: پذیرش ولایت امام امیرمؤمنان علی علیه السلام
86: حضرت خدیجه علیها السلام ، مربی امام امیرمؤمنان علی علیه السلام
87: مهر وصف ناپذیر حضرت خدیجه علیها السلام نسبت به امام امیرمؤمنان علی علیه السلام
88: همفکر امام امیرمؤمنان علی علیه السلام در دفاع از پیامبراکرم صلی الله علیه وآله و آیین او
89: سرای حضرت خدیجه علیها السلام محل فرود وحی
90: سرای حضرت خدیجه علیها السلام محل فرود فرشتگان
91: سرای حضرت خدیجه علیها السلام محل عروج پیامبراکرم صلی الله علیه وآله به معراج
92: سرای حضرت خدیجه علیها السلام و ماجرای تاریخی لیله المبیت
93: سرای حضرت خدیجه علیها السلام پناهگاه بی پناهان
94: قداست سرای حضرت خدیجه علیها السلام
95: سرافراز و سربلند در امتحان الهی
96: تسلیم برابر مقدرات الهی
97: واگذار نمودن کارها به خدا
98: توکل به خدا
99: دوستی و دشمنی در راه خدا
100: دانش و بینش
101: دانش تعبیر خواب
102: شناخت ادیان و مذاهب
103: حضرت خدیجه علیها السلام ، ادیب و شاعر نامدار عرب
104: درایت و خردمندی
105: بصیرت ژرف
106: قدرت سنجش و مقایسه
107: قدرت مدیریت و ساماندهی
108: نواندیشی و نوگرایی
109: حضرت خدیجه علیها السلام بانویی دوراندیش و آینده نگر
110: استقلال در اندیشه
111: خردمندی و خردورزی
112: عدالت طلبی
113: عقل وافر
114: عزم راسخ
115: صاحب قلب سلیم
116: پیوستن به حق و گسستن از همه
117: آمر به معروف و ناهی از منکر
118: جهاد با نفس
119: یقین کامل
120: حق جویی و حق طلبی
121: مجاهدت در راه خدا
122: اهتمام به حفظ دین
123: بیعت با پیامبراکرم صلی الله علیه وآله برای حمایت از وی وآیین او
124: بزرگترین حامی رسول خدا صلی الله علیه وآله پس از بعثت
125: نقش اقتصادی حضرت خدیجه علیها السلام در پیشرفت اسلام
126: معاف نمودن پیامبراکرم صلی الله علیه وآله از فعالیت های اقتصادی
127: پاس داشتن شخصیت پیامبراکرم صلی الله علیه وآله
128: صبر و بردباری در پیشبرد اهداف پیامبراکرم صلی الله علیه وآله
129: برطرف نمودن نگرانی پیامبراکرم صلی الله علیه وآله در اثر دریافت وحی و ابلاغ آن
130: رفع نمودن اضطراب از پیامبراکرم صلی الله علیه وآله پس از تجلی اعظم
131: زدودن غم و اندوه از پیامبراکرم صلی الله علیه وآله به هنگام از دست دادن فرزندان
132: تسکین دادن پیامبراکرم صلی الله علیه وآله در مقابل آزار دشمنان
133: گره گشایی خدا از کار پیامبراکرم صلی الله علیه وآله توسط حضرت خدیجه علیهاالسلام
134: انفاق حضرت خدیجه علیهاالسلام
135: مواسات حضرت خدیجه علیهاالسلام
136: فدک جایگزین مهریه حضرت خدیجه علیهاالسلام
137: محبت و مهرورزی حضرت خدیجه علیهاالسلام نسبت به ایتام و بینوایان
138: رعایت حقوق زیردستان
139: ایجاد اشتغال برای جوانان
140: تناول نمودن میوۀ بهشتی در دنیا
141: تناول نمودن طعام بهشتی در دنیا
143: استقبال ملائکه در روز رستاخیز از حضرت خدیجه علیهاالسلام
144: دریافت نوید بهشت پر نعمت و زیبا
145: اشتیاق بهشت به حضرت خدیجه علیهاالسلام
146: جایگاه حضرت خدیجه علیهاالسلام در بهشت
147: طعام مخصوص حضرت خدیجه علیهاالسلام در بهشت
148: حضرت خدیجه علیهاالسلام برترین بانوان اهل بهشت
149: حضرت خدیجه علیهاالسلام در پیشاپیش حضرت فاطمه علیهاالسلام درگاه بهشت
150: حضرت خدیجه علیهاالسلام در اعراف
151: حضرت خدیجه علیهاالسلام با هفتاد هزار فرشته ی پرچمدار
152: مقام شفاعت حضرت خدیجه کبری علیهاالسلام
153: حضور معنوی حضرت خدیجه علیهاالسلام با کاروان اسرای کربلا
154: ورود شکوهمند حضرت خدیجه علیهاالسلام با همراهان به کربلا
155: حضرت خدیجه علیهاالسلام الگویی تکرار ناپذیر
156: تقاضای عفو از پیامبراکرم صلی الله علیه وآله
157: جامۀ آخرت از طرف خداوند
158: اعلان یکسال عزای عمومی توسط پیامبراکرم صلی الله علیه وآله در ماتم حضرت خدیجه علیهاالسلام
159: رجعت حضرت خدیجه علیهاالسلام به هنگام ظهور حضرت مهدی علیه السلام
160: نصب چادر فرماندهی در کنار قبر حضرت خدیجه علیهاالسلام
(مطالب فوق برگرفته از تیتر موضوعات کتاب خصائص ام المومنین خدیجه کبری علیها السلام
تالیف: استاد شیخ حسین تهرانی
10 ماه رمضان
2 ـ وفات حضرت خدیجه علیها السلام
در این روز حضرت خدیجه کبری علیها السلام از دنیا رحلت فرمودند. (2)
این قول بنابر نقل 45 روز بعد از رحلت جناب ابوطالب علیه السلام است. اقوال دیگر در رحلت آن حضرت چنین است :
23 رجب،27 رجب، 29 رجب، (3) اوّل ماه رمضان، (4) 12 ماه رمضان.
آن حضرت بعد از حضرت ابوطالب علیه السلام به سه روز فاصله و به قولی 7 روز و به قولی یک ماه و به قولی 45 روز و به قولی 50 روز و به قولی یک سال وفات کرده است. (5)
آن حضرت نخستین همسر پیامبر صلّی الله علیه و آله بود، و تا خدیجه علیها السلام زنده بود نبیّ گرامی اسلام صلّی الله علیه و آله همسری اختیار نفرمودند.
سبقت به اسلام و خدمت او به پیامبر صلّی الله علیه و آله زیاده از آن است که ذکر شود. در فضیلت آن حضرت همین بس که والده ی مکرّمه حضرت صدیقه طاهره علیها السلام است، و همه ذراری پیامبر صلّی الله علیه و آله به ایشان منتهی می شوند. (6)
آن حضرت هنگام رحلت چند وصیّت به پیامبر صلّی الله علیه و آله نمودند، و با آن همه فداکاری و انفاق مال، به پیامبر صلّی الله علیه و آله عرض کردند :
«یا رسول الله، مرا ببخشید که در حق شما کوتاهی کردم».
پیامبر صلّی الله علیه و آله فرمودند :
«حاشا و کلّا ! من از شما جز خوبی ندیدم؛ بلکه منتهای سعی و کوشش خود را در حقّ من نمودی. شما در خانه ی من زحمات زیادی متحمّل شدی. اموالت را در راه خدا بذل و بخشش نمودی».
آن گاه خدیجه علیها السلام عرض کرد :
«یا رسول الله، شما را وصیّت می کنم به این دختر ـ و به حضرت فاطمه علیها السلام اشاره نمود ـ این دختر بعد از من یتیم و غریب است. کسی از زن های قریش او را اذیّت نکند. کسی به صورت او لطمه ای نزند، به روی او داد نزند و مکروهی نبیند. (7)
آن حضرت اوّلین زنی است که پیامبر صلّی الله علیه و آله را تصدیق نمود، و اوّل زنی است که در مکّه با رسول خدا صلّی الله علیه و آله نماز جماعت خواند، و اوّل زنی است که ایمان خود را در مکّه در میان مشرکین اظهار نمود، و تمام اموال خود را به پیامبر صلّی الله علیه و آله بخشید، و اوّل زنی است که ایمانش با قبول ولایت امیر المؤمنین علیه السلام به درجه ی کمال رسید.
رسول خدا صلّی الله علیه و آله فرمود :
«دین من بر پا و مقاوم نشد مگر به دو چیز : اموال خدیجه و شمشیر علیّ بن ابی طالب». (8)
همچنین فرمود :
«هیچ مالی به اندازه ی اموال خدیجه علیها السلام به من منفعت نرسانده است». (9)
روزی پیامبر صلّی الله علیه و آله خدیجه علیها السلام را خواست و در کنار خود نشانید و فرمود :
این جبرئیل است و می گوید :
برای اسلام شروطی است که عبارتند از : اقرار به یگانگی خداوند متعال، اقرار به رسالت رسولان، اقرار به معاد و اصول این شریعت و احکام آن، اطاعت از اولی الأمر و ائمه طاهرین از فرزندان او یکی بعد از دیگری با برائت از دشمنان ایشان.
خدیجه علیها السلام به همه ی آن ها اقرار نمود و ائمه طاهرین علیهم السلام به خصوص امیر المؤمنین علیه السلام را تصدیق کرد.
پیامبر صلّی الله علیه و آله فرمود :
«هُوَ مَولاکِ وَ مَولَی المُؤمِنینَ وَ إمامُهُم بَعدی» : یعنی «علی مولای تو و مولای مؤمنان بعد از من و امام ایشان است».
آن گاه از خدیجه علیها السلام در قبول ولایت امیر المؤمنین علیه السلام عهد مُؤکَّد گرفت. سپس رسول خدا صلّی الله علیه و آله یک یک از اصول و فروع دین حتّی آداب وضو و نماز و روزه و حجّ و جهاد و صله ی رحم و واجبات و محرّمات را بیان فرمود.
سپس پیامبر صلّی الله علیه و آله دست خود را بالای دست امیر المؤمنین علیه السلام نهاد و خدیجه علیها السلام دست خود را بالای دست رسول خدا صلّی الله علیه و آله نهاد و به این ترتیب با امیر المؤمنین علیه السلام بیعت نمود. (10)
📚 منابع :
2. مسار الشیعة : ص 7 ـ 6. و ... .
3. بحار الانوار : ج 19، ص 25. جنّات الخلود : ص 18.
4. توضیح المقاصد : ص 22.
5. کافی : ج 1، ص 349. و ... .
6. فیض العلام : ص 27.
7. شجره طوبی : ج 2، ص 235 ـ 234.
8. الأنوار الساطعة من الغرّاء الطاهرة خدیجة بنت خُوَیلَد علیها السلام : ص 164. و ... .
9. امالی طوسی : ص 468. و ... .
10. الطرائف : ص 4. و ... .
مادر میان بستر خود روضه می خواند
با اشک های کوثر خود روضه می خواند
نیّت نمود و شانه زد بر موی زهرا
با مویه های آخر خود روضه می خواند
او چند مدت رنگ نیلی خواب می دید
بر شاخۀ نیلوفر خود روضه می خواند
خیره به در می شد و یا این که به دیوار
یا که به روی دختر خود؛ روضه می خواند
با روضه های کوچه، او از حال می رفت
با یاد یاس پرپر خود روضه می خواند
وقتی گریز روضه هایش کربلا بود
با نالۀ بغض آور خود روضه می خواند
مادر بزرگِ ماه های روی نیزه
بر کشته های بی سر خود روضه می خواند
بر پارۀ قلبش که زیر دست و پا ماند
بر پاره های پیکر خود روضه می خواند
اصلاً در عاشورا به عالم کرد رجعت
بر روی تل، بر منبر خود روضه می خواند
از غارت و آتش درون خیمه می گفت
می سوخت، با خاکستر خود روضه می خواند
زینب شبیه اوست، نه اصلاً خود اوست
یعنی برای معجر خود روضه می خواند
بسم الله الرحمن الرحيم
👈🏻دو سوم گناه فحشاء، به گردن غاصبین حقوق است!
✔️در فروع کافی روایت شده که از امام صادق علیه السلام در مورد این قضیّه سؤال شد:
فردی درگذشت و از او کودکی باقی ماند؛ و میّت وصیّ هم معین کرده بود. بعدها فرزند به بلوغ رسید، پس نزد وصیّ امور مالی پدرش رفته و به او گفت: اموالم را در اختیارم بگذار تا ازدواج کنم. اما وصیّ از پرداخت مال امتناع ورزید، تا جایی که در نهایت آن جوان (تحت فشار تمایلات جنسی) گرفتار فحشاء شد.
امام علیه السلام فرمود: « دو سوّم این گناه به گردن آن وصیّ می آید که مال را به فرزند میّت نداده و مانع ازدواجش شده است».
از این روایت جالب، نکته ی عمومی تری هم استفاده می شود. و آن اینکه هرگاه فردی که امور دیگران را به دست گرفته، مانع بهره برداری آنان از حق مشروعشان گردد، در گناهانی که مردم بر اساس نبود امکانات مبتلا می شوند شریک بوده و بلکه بیشتر تبعات آن، بر گردن اوست....
در واقع، تنها حکومت حقه ی اسلامی است که با تأمین نیازهای عمومی مردم، میتواند معذوریت کامل آنان در ارتکاب گناهان را تضمین نماید، تا امکان مجازات قاطع تبهکاران بر اساس موازین فقهی فراهم آید.
متن عربی:
عن محمد ابن قيس، عمن رواه، عن أبي عبد الله علیه السلام قال في رجل مات و أوصى إلى رجل و له ابن صغير فأدرك الغلام و ذهب إلى الوصي فقال له: رد علي مالي لأتزوج، فأبى عليه حتى زنى؟
قال: «يلزم ثلثي إثم زنا هذا الرجل ذلك الوصي الذي منعه المال و لم يعطه فكان يتزوج».
🌱الکافي ج۷ ص۶۹