❇️ مدرسه تابستانی معنویت های نوظهور
◾️«آسیب شناسی مواجهه جامعه و معنویت نوظهور» دکتر محمد مسعود سعیدی
◾️«نقد آموزه های زندگی در حال معنویت های نوظهور» دکتر احمد شاکر نژاد
◾️«بررسی و نقد یوگا» حجت الاسلام و المسلمین دکتر مظاهری سیف
⏰ زمان برگزاری: 2 و 3 تیرماه 1400
📄 همراه با گواهی پژوهشکده
لینک ثبت نام:
🌐 http://ici.isca.ac.ir/sabt
♻️آدرس کانال
🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
29.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 بررسی تجربه های نزدیک به مرگ، در مکتب های مختلف فلسفی
⭕️ چه فلسفه ای نمیتواند تجربه های نزدیک به مرگ را قبول کند؟
✍️ به مناسبت پخش برنامه "#زندگی_پس_از_زندگی" از شبکه چهار سیما ، مصاحبه ای کوتاه با #استاد_فیاضی توسط کانال معارف کاربردی برگزار شد.
🔻جلسه چهارم
♻️آدرس کانال
🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
جلسه پنجم نشست هم اندیشی علم دینی.mp3
43.05M
🎧 فایلهای صوتی نشست اول تا پنجم از سلسله نشستهای هم اندیشی پیرامونی مبانی و منطق تولید علم دینی
❇️ این جلسات با محوریّت نقد و بررسی مجموعۀ چهار جلدی « علم دینی؛ از چستی تا چگونگی » اثر حجةالاسلام و المسلمین شیخ محمد حسن وکیلی بوده است.
💫 دوره اول با حضور اساتید معظم حجج اسلام آقایان: امینی نژاد، اسدپور برگزار شد.
♻️آدرس کانال
🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
📚 فلسفهی_فلسفهی_اسلامی
✍️ استاد_یزدانپناه
💢بخش 5️⃣
❇️معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان
🔘 دیدگاه خواجه نصیرالدین طوسی
▫️محقق طوسی در اساس الاقتباس معیاری ترکیبی برای بداهت مطرح کرده است: بدیهی آن است که یا صریحاً از حس ( ظاهر و باطن ) به دست آید یا صریحاً از عقل. بنابراین دیدگاه او آمیزه ای ازدیدگاه مشائیان و شیخ اشراق است.
🔘 تفاوت بدیهی عقلی محض و بدیهی حسی
▫️ وی تفاوت این دو، یعنی بدیهی عقلی محض و بدیهی محسوس را در کلی بودن یکی و جزئی بودن دیگری نمی داند.
🔘مشکلی که خواجه با آن روبه رو است
▫️مفاهیمی مانند سفیدی و گرسنگی، که از راه حس ظاهر یا باطن به دست می آیند، از سویی برای کلی شدن نیازمند طی کردن فرایندی هستند که به فرایند اکتساب نظری شبیه است و از سوی دیگر خواجه می خواهد آنها را بدیهی قلمداد کند.
▫️محقق طوسی می داند که برای تحصیل مفاهیم کلیِ سفیدی یا گرسنگی ، می باید مفاهیم جزئی آنها را به طور مکرر از راه حس یافت و روندی شبیه استقرا را پیمود تا مفاهیم کلی آنها کسب شود. طبیعی است که در این فرایند نوعی اکتسابِ شبیه استقرا باید انجام شود.
🔘پاسخ خواجه
▫️پاسخ خواجه این است که پس از آنکه مفهوم کلی سفیدی یا گرسنگی در عقل تقرر یافت، عقل می یابد که تصوری روشن از آن نزد خود دارد و برای تصور آن، محتاج تصور دیگری نیست.
▫️وضوح مفهوم کلی، در وضوح مفهوم در مرحلۀ حسی ریشه دارد. عقل پیش از پیمودن فرایند اکتساب این مفهوم کلی، پس از آنکه روندی اکتسابی شبیه استقرا را از سرگذرانده و این صورت کلی در عقل استقرار یافته است، هنگامی که به این صورت کلی می نگرد، آن را نیازمند صورت و تصوری دیگر نمی بیند؛ زیرا این مفاهیم از راه حس با پیمودن مراحل کلی شدن، برای عقل آشکار گشته اند. این همان سببی است که باعث می شود این دسته از مفاهیم بدیهی را مفاهیم محسوس به حس ظاهر یا حس باطن بنامیم، گرچه این مفاهیمِ بدیهی، مفاهیمی کلی اند.
🔘پاسخ استاد یزدان پناه به پاسخ خواجه
▫️به اعتقاد ما، حتی مفاهیم فلسفی مانند وجود، وجوب و امکان نیز با شهود عقلی درک می شوند، و مشهود عقلی نیز به محسوسات و مشاهدات مُلحَق است. از این رو تفاوتی میان بدیهی عقلی محض و محسوسات باقی نمی ماند.
▫️وی مقام اجمال و مقام تفصیل را در هم آمیخته است. مشکل این است که در مقام اجمال مفاهیم کلی محسوس، مانند سفیدی و گرسنگی، نزد عقل به شکل بدیهی درک شده اند؛ اما در مقام تفصیل، تصور این مفاهیم نزد عقل نیازمند تصورات دیگر است. ازاین رو این تصورات، کسبی و نظری اند، نه بدیهی.
📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفهی فلسفهی اسلامی ص 32_37
♻️آدرس کانال
🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
recording-20210607-100633.mp3
10.81M
📚درسگفتارِ دکتر مهدی جمشیدی:
۱. رویکرد ما نسبت به فرهنگ چگونه است؟(وضعیّتشناسیِ فرهنگی)
۲. مشکلاتِ مزمنِ فرهنگی چه هستند؟(اَبَرمسألههای فرهنگی)
۳. راهحل گذار از وضعِ فرهنگیِ موجود چیست؟ (تئوریزهکردنِ تحوّلِ بنیادی)
۴. دربارۀ حجاب، چگونه با مردم سخن بگوییم؟(استدلالهای دفاع از دخالتِ دولتِ اسلامی در قلمروی حجاب)
♻️آدرس کانال
🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
#کرسی_ترویجی
💢ارزیابی مستندات نظریه تصریف، توسعه و تسامح در متن قرآن کریم
🔸ارائه کننده: حجت الاسلام دکتر حامد شریفی نسب
🔸ناقد: حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد فاکر میبدی
🔸ناقد: دکتر محسن رجبی قدسی
🔸دبیر علمی: حجت الاسلام والمسلمین دکتر کامران اویسی
🗓30 خرداد 1400 ساعت 16
◀️ورود به جلسه مجازی:
https://vc.rihu.ac.ir/ch/meeting3
♻️آدرس کانال
🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
جهت ورود به جلسه مجازی لطفا از لینک زیر، گزینه گروه فلسفه هنر و ارتباطات وارد جلسه شوید.
✅http://hekmateislami.com/?page_id=10685
@ENOEnsani
♻️آدرس کانال
🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
🔺به همت رسانه اندیشه و آگاهی فکرت:
🔸فراخوان مقاله و یادداشت با موضوع «انگارههای شناختی اقتصادی تولید»
❇️ پیش از ارسال مطلب، نکات زیر را مدنظر قرار دهید:
1. پیش از ارسال و انتخاب عنوان حتماً موضوع انتخاب شده و مورد نظر را به آیدی @MRN691 در ایتا اطلاع بدهید؛
2. فکرت در ویرایش و اصلاح مطالب آزاد است، اما چنانچه میزان ویرایش بیش از حد متعارف باشد، به اطلاع صاحب اثر خواهد رسید.
3. تعداد کلمات مقاله ارسالی حداقل 1500کلمه و حداکثر 5000 کلمه باشد.
4. آثاری که قبل از نگارش عنوان را با هماهنگی آیدی @MRN691 انتخاب کرده باشند و مطالب آنها تولیدی و جدید ضمن رعایت شرایط ذکر شده فکرت باشد مبلغی تحت عنوان #حقالزحمة به انها پرداخت خواهد شد.
5. به همراه ارسال فایل مقالات نام و نام خانوادگی، سطح تحصیلات، رشته تخصصی، شماره تماس و شماره کارت بانکی ارسال شود.
♻️آدرس کانال
🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
❇️ دوره های آموزشی کوتاه مدت مجمع عالی حکمت اسلامی مشهد برگزار می گردد:
🌐لینک ثبت نام:
http://89.165.72.201:1930/Education/UserRegister
☎️تلفن تماس: 05138585333
⏰ساعت تماس: 15 تا 19
♻️آدرس کانال
🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
#کارگاه_علمی
#مرکز_رشد_نوآوری
✅ مرکز رشد و نوآوری پژوهشگاه و مدرسه حکمرانی شهید بهشتی برگزار می کنند:
🔸کارگاه #نگرش_نوآورانه
✍️ تعمق در واقعیات دنیای نوآوری
👤 با ارائه:
#محمدمهدی_قائمی_نیا
🗓 سه شنبه 8 تیرماه 1400 ساعت 13
🏢 تهران I پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
⚜️ لینک ثبت نام:
🌐 evnd.co/VRess
📱کسب اطلاعات بیشتر : 09331002672 (آقای جهانی)
♻️آدرس کانال
🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶معرفی شخصیت
👈شیخ محمد خیابانی، (۱۲۹۷- ۱۳۳۸ق) روحانی مبارز، واعظ و آزادی خواه و رهبر "نهضت آزادیستان" در آذربایجان است.
👈 عمده شهرت وی به خاطر قیام علیه وثوق الدوله است. او در مجلس عضو حزب دموکرات بود. روزنامه تجدد زیر نظر او منتشر میشد.
👈قیام وی با کشته شدن وی به پایان رسید.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#رادیو_فکرت
#فکرت_مدیا
#خیابانی
#انقلاب
#شهادت
#قیام
#دانیال_بصیر
#مصطفی_گودرزی
#اشکان_زند
#الیاس_فلاحتی
#رضا_لطفی
#عرفان_خلیلی
♻️آدرس کانال
🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
ZOOM0030_1.mp3
10.59M
✅ #اختصاصی
📻 #رادیو_فکرت
🏷 نقد نظریه دین و قدرت
🔶نقدهایی که جناب کدیور به نظریه دین و قدرت دکتر سروش وارد نمودهاند را در این اپیزود از رادیو فکرت بشنوید
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#رادیو_فکرت
#فکرت_مدیا
#دکتر_عبدالکریم_سروش
#مارکس
#جوزف_نای
#گالبرایت
#کدیور
#دانیال_بصیر
#مصطفی_گودرزی
#اشکان_زند
#الیاس_فلاحتی
#رضا_لطفی
#عرفان_خلیلی
#دین_و_قدرت
♻️آدرس کانال
🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
📚 فلسفهی_فلسفهی_اسلامی
✍️ استاد_یزدانپناه
💢بخش 6️⃣
❇️ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان
🔘 دیدگاه ملاصدرا
🔺ملاصدرا بر دیدگاه ها و متون مشائیان و شیخ اشراق کاملاً مسلط بوده است. وی برپایۀ مبانی ویژۀ خود در حکمت متعالیه، در مواضعی حساس، در برابر شیخ اشراق نظر داده و مطالبی راهگشا بیان کرده است.
🔘 نقد ملاصدرا به بدیهی دانستن محسوسات توسط شیخ اشراق
🔺از منظر شیخ اشراق، محسوسات بسیط بدیهی اند. ملاصدرا می پرسد منظور از محسوسات، که بدیهی دانسته شده اند، چیست؟ اگر منظورش از محسوسات، امور محسوس، از آن جهت که محسوس اند، باشد، این امور از این جهت آشکارترین اشیا نیستند، بلکه نزد عقل پنهان ترین اشیایند؛ زیرا امور کلی نزد عقل شناخته شده ترند و امور جزئی نزد خیال و حس این گونه اند. و اگر منظور از محسوسات، معانی انتزاعی آنهاست، در این صورت هرچند این معانی نزد عقل شناخته شده اند، این امور از آن جهت که نزد عقل اند، محسوس نیستند، بلکه معقول اند.
🔺 معنای اینکه محسوسات مبادی برهان اند، این نیست که از آن جهت که محسوس اند مبدأ برهان قرار می گیرند، بلکه مفهوم های آنها چنین جایگاهی دارند.
🔺از صرف اینکه برخی علوم ما از حس آغاز می شود، نمی توان بداهت مفاهیم حسی را نتیجه گرفت. بنابراین مفاهیم برگرفته از محسوسات، بدیهی نیستند. ملاصدرا می گوید همین که عقل مفهومی را تحلیل می کند و مشترکات و مختصات آن را می یابد وبه تعریف آن می رسد، عین تفکر است. این سخن بسیار دقیق است.
🔘تفاوت میان مقام اجمال و تفصیل
🔺بنابراین از دیدگاه ملاصدرا باید میان مقام اجمال و مقام تفصیل تفاوت نهاد، و ممکن است مفهومی کلی در مقام اجمال، بدیهیالتصور باشد، اما در مقام تفصیل، تصورآن نیازمند فکر و نظر باشد.
🔺ملاصدرا به سخن شیخ اشراق دربارۀ مفهوم وجود نیز می پردازد.
🔘بداهت تصوری مفهوم وجود
🔺می گوید اگر منظور از وجود، حقیقت خارجی وجود است، از آنجا که نه جنس دارد نه فصل، تعریف پذیر نیست؛ چه تعریف حدی چه تعریف رسمی؛ لیکن مفهوم وجود اعم الاشیا، اظهرالاشیا و اعرف الاشیا نزد عقل است، بنابراین بدیهی است.
🔺ملاصدرا مفاهیم حسیِ کلی را بدیهی دانسته است. منظور از بدیهی بودن این مفاهیم این است که از مفهوم یا مفاهیم کلی دیگری برگرفته نشده اند. اما این مفاهیم کلی، به اجمال تصور شده اند، و آن گاه که عقل در مقام تصور تفصیلی این مفاهیم قرار گیرد، میابد که اجزایی دارند و می توان آنها را تعریف کرد. بنابراین در مقام تفصیل، این مفاهیم بی نیاز از تعریف نیستند.
📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفهی فلسفهی اسلامی ص 37_50
♻️آدرس کانال
🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
✅ دانشکده الهیات پردیس فارابی دانشگاه تهران و انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه برگزار می کنند:
✒️ سلسله نشست های همایش ایمان و چالش های عصر جدید
✒️ نشست سی و دوم🔻
*نسبت ایمان و کفر با یقین و شک*
✒️ســخنران: جناب آقای دکتر محمد کاظم شاکر؛ استاد تمام دانشگاه علامه طباطبایی تهران
⏰زمان: سه شنبه 1400/4/8 از ساعت 21 الی 22:30
👆لینک ورود به جلسه👇
https://marref.ir/ikq
♻️آدرس کانال
🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
37.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽#درسگفتار
پارت اول
🔹نقدو بررسی نظریه ابطال گرایی از دیدگاه کارل پوپر
🎙دکتر سعید زیبا کلام
♻️آدرس کانال
🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
دانشگاه اسلامی از ایده تا اجرا.mp3
18.7M
#بشنوید
🎙سخنرانی استاد خسروپناه با موضوع: دانشگاه اسلامی از ایده تا اجرا
در جمع استادان دانشگاه آزاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری ۱۰ خرداد ۱۴۰۰
♻️آدرس کانال
🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
📚 فلسفهی_فلسفهی_اسلامی
✍️ استاد_یزدانپناه
💢بخش 7️⃣
❇️ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان
🔘 دیدگاه علامه طباطبایی
🔺 عمدتاً پیدایش تصورات را این چنین تحلیل کرده است که منشأ مفاهیم کلی، مصادیقی است که با آنها ارتباط برقرار می کنیم؛ چه محسوسات ظاهری، چه محسوسات باطنی.
🔺 چه این اتصال بدون واسطه باشد، مانند اتصال ادوات حسی به خارج در علم حسی، و چه با واسطه باشد، مانند اتصال خیال به خارج با واسطۀ حس در علم خیالی و مانند اتصال عقل به خارج در علم عقلی، از راه ادراک جزئیات با حس و خیال.
🔘 دیدگاه استاد مصباح یزدی
🔺 ایشان همانند علامه طباطبایی معتقد است همۀ مفاهیم از مصادیق اخذ می شوند، اما بداهت را معلول ارتباط حضوری با عالم خارج می داند و عمدتاً هم مصداق ارتباط حضوری را وجدانیات معرفی می کند.
🔺 ایشان معقولات ثانی فلسفی را نیز برگرفته از وجدانیات می داند و از همین رو آنها را بدیهی می شمارد.
🔺 استاد مصباح همانند شیخ اشراق، معیار بداهت را مشهود بودن می داند، اما برخلاف او، معقولات فلسفی را نیز برآمده از مشهودات و بدیهی می داند.
📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفهی فلسفهی اسلامی ص 53_55
♻️آدرس کانال
🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
30.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#هرمنوتیک 1️⃣
🔉 حامد ساجدی
🔸 تاریخچه هرمنوتیک
🔰 #هرمنوتیک_کلاسیک
#فهم و #تفسير_قرآن_و_حديث
🆔 @maaref_karbordi
🆔 https://eitaa.com/sajedi_ir/
♻️آدرس کانال
🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
🔺به همت رسانه اندیشه و آگاهی فکرت:
🔸فراخوان مقاله و یادداشت با موضوع «الحاد مدرن و چالش های پیش رو»
❇️ پیش از ارسال مطلب، نکات زیر را مدنظر قرار دهید:
1. پیش از ارسال و انتخاب عنوان حتماً موضوع انتخاب شده و مورد نظر را به آیدی (@mp2815) در ایتا اطلاع بدهید؛
2. فکرت در ویرایش و اصلاح مطالب آزاد است، اما چنانچه میزان ویرایش بیش از حد متعارف باشد، به اطلاع صاحب اثر خواهد رسید.
3. تعداد کلمات مقاله ارسالی حداقل 2000کلمه و حداکثر 5000 کلمه باشد.
4. آثاری که قبل از نگارش عنوان را با هماهنگی آیدی (@mp2815) انتخاب کرده باشند و مطالب آنها تولیدی و جدید ضمن رعایت شرایط ذکر شده فکرت باشد مبلغی تحت عنوان #حقالزحمه به انها پرداخت خواهد شد.
5. به همراه ارسال فایل مقالات نام و نام خانوادگی، سطح تحصیلات، رشته تخصصی، شماره تماس و شماره کارت بانکی ارسال شود.
♻️آدرس کانال
🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
📚 #الحاد_مدرن
💠 با انتشار کتابهای پرفروش در واکنش به حملات تروریستی پا به عرصه افکار عمومی گذاشتند...
⚠️ اما سوال اینجاست، به راستی به دنبال چه چیزی میباشند؟
با ما همراه باشید
🌐 آدرس کانال:
@Roshanye_Vagheeyat