eitaa logo
رادیو فکرت
1.7هزار دنبال‌کننده
546 عکس
158 ویدیو
35 فایل
💠 #رادیو_فکرت محلی برای اندیشیدن 🔻 با آخرین صوت‌ها در حوزه‌های: 🔸️اسلام‌شناسی 🔹️ اخلاقی 🔸️ علوم سیاسی 🔹️ فلسفه 🔸️ تاریخ 🎙 در رادیو فکرت همراه شما هستیم 📩 ارتباط با ادمین : @moosavi1380
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، بزرگداشت روز جهانی فلسفه با عنوان «» در روز 25 آبان ماه 1400 به صورت مجازی برگزار می‌شود. 🔹در این بزرگداشت اندیشمندان و پژوهشگران حوزه مختلف به طرح دیدگاه‌های خود پیرامون موضوع «دیگری» می‌پردازند. 🎙 سخنرانان: غلامرضا زکیانی؛ غلامحسین ابراهیمی دینانی؛ سیّدمصطفی محقق داماد؛ شهرام پازوکی؛ سیّدحمید طالب‌زاده؛ علی‌اصغر مصلح؛ شهین اعوانی؛ جلیل امیدی؛ جبّار رحمانی؛ حسین اسکندری؛ رضا کوهکن؛ کاوه بهبهانی؛ علی حسینخانی؛ اسماعیل رادپور؛ سعید ماخانی؛ راضیه زینلی؛ زهرا دنیایی. 💠لینک شرکت در همایش 🌐 www.irip.ac.ir/u/138 ♻️آدرس کانال: 🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
📖 ✍️ استاد یزدانپناه 💢بخش نوزدهم ◾️ مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق 🔳 مقدمه3. احکام کلی نور 3️⃣ شهود انوار نسبت به یکدیگر 🔺 تحلیل سهروردی از پدیده شهود آن است که هویت نوری در کنار نبودن حجاب ، ادراک و شهود را رقم می زند. در عالم انوار همۀ هویت ها، نوری و ادراکی اند؛ افزون بر آنکه هیچ مانع و حجابی نیز در آنها وجود ندارد. 🔺 این همه، بستر را برای شهود همه انوار نسبت به یکدیگر فراهم می سازد. نورالانوار همه نورها را شهود می کند و هر نوری نورالانوار و دیگر نورها را مشاهده می کند. نورهایی که علت دیگران هستند معلول های خود را شهود می کنند و معلول های نوری، علت های خود را شهود می کنند و شدت نور علت، تنها موجب ضعف ادراک نور معلول می شود و اصل ادراک و شهود نور علت را از آن سلب نمی کند. همه نورهای جوهری _اگرچه در عداد علت نباشند_ نسبت به ماده و مادیات نیز ادراک شهودی دارند. 🔺 هرنور جوهری همه چیز عالم از نورالانوار تا موجودات عالم ماده را البته با تفاوت هایی، ادراک می کند و تنها آنچه قدرت ادراک دیگر چیزها را ندارد جواهر مادی و ظلمانی هستند که نه خود را درک کرده و نه موجودات دیگر را ادراک می کنند. 🔺 چرا نفس انسانی همچون خود ما با آنکه هویت نوری و ادراکی دارد، امور فراوانی بر او مخفی هستند و بسیاری از انوار حتی گاهی نورالانوار، بر او پنهان هستند و امور گسترده ای از عالم ماده نیز بر او پوشیده است؟ 🔺 پاسخ شیخ اشراق آن است که اگرچه نفس هویت ادراکی و نوری دارد و حقیقت مقدار که حجاب است در او وجود ندارد، ولی آنچه در «حکم حجاب» است در نفس انسانی تا هنگام مفارقت از بدن، موجود است و آن اشتغال به بدن و جسم و جسمانیات است و این اشتغال موجب التفات نفس انسان از دیگر حقایق عالم و مانع ادراک آنها می شود و موجب احتجاب انسان می شود. 🔺 شیخ اشراق علم حقایق نوری به یکدیگر و به عالم ماده را از سنخ علم حضوری و شهودی به شمار می آورد و در غیر نفس که به جهت ارتباط با بدن علم حصولی نیز در آن راه دارد، در بقیه نورها تنها علم حضوری جریان دارد. 📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 63_64 ♻️آدرس کانال: 🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
❇️ روایت تحصيل و پژوهش در زمينه هوش مصنوعي؛ نگاهی به مطالعات میان رشته ای و کاربرد هوش مصنوعی در علوم گوناگون 🔰هسته هوش مصنوعی مرکز رشد و نوآوری پژوهشگاه با همکاری مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری به صورت مجازی برگزار می‌کند: 🎙با حضور: ⏰ چهار‌شنبه 26 آبان ماه، ساعت 18:00 📡 ثبت نام از طریق: 🌐 iict.ac.ir/events 📱کسب اطلاعات بیشتر : 09331002672 (آقای جهانی) ♻️آدرس کانال: 🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
29.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ روشنفکر بوروکرات-تکنوکرات 🔻مراد از روشنفکر بوروکرات-تکنوکرات کسانی هستند که بیشتر کار مدریتی می کنند. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• ♻️آدرس کانال: 🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
30.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ پیام راسل به آیندگان ▪️مایلم به دو نکته اشاره کنم. یک نکته اندیشه‌ای و یک نکته اخلاقی 🔹 مساله اندیشه‌ای: وقتی درباره موضوعی مطالعه می‌کنید یا فلسفه‌ای را بررسی می‌کنید؛ فقط بپرسید واقعیت و حقیقت نهفته در آن چیست. 🔹 مساله اخلاقی: عشق ورزیدن خردمندانه است و تنفر ورزیدن ابلهانه است. ♻️آدرس کانال: 🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
📖 ✍️ استاد یزدانپناه 💢بخش بیستم ◾️ مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق 🔳 مقدمه 3. احکام کلی نور 4️⃣ محبت و قهر در انوار 🔺 از نظر سهروردی هر نوردانی به نور عالی محبت داشته و بدان عشق می ورزد. سّر این عشق ورزی دو چیز است؛ نخست، کمال افزون تری که در نور عالی وجود دارد و دوم، زیبایی و جمالی که با حقیقت نور گره خورده و به شکل عالی تر در نور برتر وجود دارد. آن کمال و این جمال همچون مغناطیسی نور سافل را به خود جذب می کند. 🔺 اما هر نور عالی در مقایسه با نور سافل، دارای قهر است. بنابراین، نور سافل به نور عالی عشق می ورزد و نور عالی نسبت به نور سافل قهر دارد. 🔺 در فلسفۀ اشراق، از هیمنۀ وجودی و شکوه و جلال نور عالی نسبت به دانی، به گونه ای که سیطرۀ وجود عالی در سراسر نور دانی موج زند و همراه با استغنای وجودی عالی باشد به قهر یاد می شود؛ چنان قهری که هرگاه دانی در عالی بنگرد، درعین لذت بردن و عشق ورزیدن، احساس ذلّت و خاکساری و ناچیزی می کند و هرگاه عالی به خود بنگرد، نسبت به مادون احساس عزت و سربلندی می کند. چنین قهر وجودی موجب شده است شیخ اشراق از عقول و مفارقات طولیه و عَرضیه یا همان مُثُل افلاطونی «انوار قاهره» تعبیر کند. 🔺 شیخ اشراق در جایی وجود محبت و عشق از نور عالی به نور دانی را نفی کرده و این رابطه را منحصر در رابطۀ قهری دانسته. 🔺 خداوند تنها عاشق خویش است؛ زیرا او کامل ترین و زیباترین موجود است و هر کمال و زیبایی دیگری، دونِ اوست. با این حال، در جایی دیگر ضمن طرح قاعده ای فلسفی_اشراقی، به وجود محبت از سوی نور عالی نسبت به نور سافل افزون بر وجود رابطه قهری تصریح می کند می گوید:«انّ لکلّ علة نوریة بالنسبة الی المعلول محبّة و قهراً و للمعلول بالنسبة الیها محبة یلزمها ذلّ» 🔺 صدرالمتألهین معتقد است عشقِ علت به معلول، نه از باب عشق به غیر، بلکه از جهت عشق به خویش است. پس عشقِ علت به معلول، نه به خاطر نفس معلول، بلکه به جهت عشق به خود و پیامدها و آثار خود است. با توجه به این تبیین، متن نخست با متن دوم هماهنگ خواهد بود. با چنین طرحی، جایگاه فلسفیِ عشق در نظام نوری روشن می شود و کل نظام نوری با حقیقت عشق (اعم از قاهرانه و فقیرانه) پیوند استواری برقرار می کند. 📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 64_67 ♻️آدرس کانال: 🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
❇️ نقد پذیری(1) 🔹نقد را می‌توان در یک تقسیم بندی کلی به «نقد درونی» و «بیرونی» تقسیم کرد. مراد از نقد درونی «عدم تناسب مقدمات با نتایج و‌ توصیف فقدان وجود دلایل توجیهی برای پاره‌ای از مدعیات». 🔹 اما مراد از نقد بیرونی «همواره بر پایه پذیرش شاخص‌ها و معیارهای بیرونی و تاکید بر پاره‌ای باورهای و ارزش‌های خاص صورت می‌گیرد.» یعنی نقد کردن بر اساس مقبولات و مطلوباتی که اعتبار آن قبلا سنجیده شده. 🔹تفاوتی که میان تفکر حوزوی و تفکر غیر حوزوی وجود دارد در این جهت نیست که در تفکر حوزوی، اساساً مجالی برای نقد و بازاندیشی خویش وجود ندارد. بلکه در آن است که شاخص‌ها و معیارهای نقد بیرونی، یکسان نیست. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• ♻️آدرس کانال: 🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
📖 ✍️ استاد یزدانپناه 💢بخش بیست و یکم ◾️ مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق 🔳 مقدمه 3. احکام کلی نور 5️⃣اشرافات و سوانح در انوار 🔺 نورهای عالی به جهت آنکه هویت نوری دارند و مانعی برای شهود در برابر آنها وجود ندارد نورهای دانی را مشاهده می کنند اما نورهای دانی _افزون بر شهودِ نور عالی_ در همان موطن نور عالی دو چیز دیگر نیز از ناحیه نور عالی نصیب آنان می شود: 🔺 اول، اشراق های جوهری که اصل تحقق نورهای دانیِ جوهری را به جعل بسیط تأمین می سازند 🔺 دوم، اشراق های عرضی که _براساس مکاشفات اهل معرفت_ پس از تحقق نورهای دانیِ پدید آمده، از اشراق های جوهری، پیاپی از ناحیۀ نورهای عالی به صورت جعل ترکیبی به نورهای دانی می رسند. شیخ اشراق از این اشراق های عرضی به «سوانح نوریه» یاد می کند. این اشراق های عرضی و سوانح نوری، صفات و کمالات نورهای دانی را سامان می بخشند. 🔺 آنچه در این میان اهمیت فراوانی دارد، کیفیت اشراقات جوهری و عرضی است. شیخ اشراق توضیحاتی در این باره داده است که به شدت مسئله علّیت را عمق بخشیده و فلاسفه بعدی، همچون صدرالمتألهین از آن استفاده فراوان برده اند به گونه ای که امروزه ما در فلسفه اسلامی از آن به «اضافه اشراقیه» در مقابل «اضافه مقولیه» یاد می کنیم. 🔺در تحلیل سهروردی، اشراق جوهری و عرضیِ نور عالی، به انفصال چیزی از نور عالی _در اشراق جوهری_ ، یا به انتقال چیزی از نور عالی _در اشراق عرضی_ نیست، بلکه بی آنکه چیزی از نور عالی کاسته شود، نسبت (اضافه و شعاعِ) جوهری یا عرضی _که از نور عالی ضعیف تر است_ بدو قائم و بدان متوقف و وابسته است؛ یعنی در فرایند علیّت با مجموعه ای روبه رو هستیم که مرحله ای ضعیف تر از نور ، بر مرحله ای قوی تر توقف و تکیه دارد. 🔺 بعدها صدرالمتألهین طرح اشراقیه را می پذیرد ولی برخلاف شیخ اشراق که آن را به اشراق های جوهری و عرضی عالم انوار و اشراق های عرضی مادی عالم ماده اختصاص داده است، وی آن را درهمه نظام عِلّی و معلولی جریان می دهد و کیفیت پیدایش و ظهور عالم ماده از عوالم مافوق را نیز از سنخ اضافه اشراقی می شمارد. این در حالی است که سهروردی اشراق را ویژه نور تلقی کرده است. وی علیت انوار برای جواهر غاسقه مادی ر ابا واژه «ظلّ» تبیین کرده، می گوید: در نورهای پایین تر از نورالانوار دو جهت فقر و غنا وجود دارد. جهت فقر و ضعف همان است که مثلاً نورِ عقل اول (نور اقرب) وقتی خود را با نورالانوار مقایسه می کند، در خود ظلمت و تاریکی ای احساس می کند( استغساق و استظلام) و جهت غنا همان نوری است که با اشراق نورالانوار در عقل اول محقق می شود. 📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 68_70 ♻️آدرس کانال: 🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
motali-3.MP3
9.42M
✳️ فایل صوتی سلسله جلسات 🎙 دکتر سید مهدی امامی جمعه ⏰ 1 اسفندماه 1395 📋با موضوع: دو کارکرد تاریخی- اجتماعی فلسفه اسلامی ♻️آدرس کانال: 🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
motali-4.MP3
9.56M
🎧 فایل صوتی سلسله جلسات 🎙 دکتر سید مهدی امامی جمعه ⏰ 8 اسفندماه 1395 📋 با موضوع: چرایی و چگونگی ورود فلسفه اسلامی به عرفان ♻️آدرس کانال: 🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
📖 ✍️ استاد یزدانپناه 💢بخش بیست و دوم ◾️مراتب هستی در متافیزیک نوری (1) 🔺 چگونگی چینش موجودات عالم مطابق نظام نوری و بررسی هریک از موجودات در دستگاه اشراقی از بحث های مهمِ فلسفۀ اشراق است. 🔘 گزارش مختصر نظام نوری اشراقی 🔺 «نورالانوار» در رأس هرم نوری قرار دارد. پس از آن، بر اساس قواعد فلسفی ای مانند قاعده الواحد، تنها یک موجود مجرد نوری می تواند تحقق یابد. این موجود در فلسفۀ مشاء عقل نخستین نام دارد و در حکمت اشراقی با نام «نور اقرب» شناخته می شود. 🔺 پس از آن انوار طولی «قواهر أعلَونِ» فراوانی_ که تعداد آنها به هیچ نحو منحصر در ده عقل نیست_ تحقق می یابند. این انوار طولی افزون بر شکل دادن به انوار عَرضی (ارباب انواع و مُثُل عقیله) _که از ویژگی های فلسفه اشراق است_ ستارگان ثوابت در فلک هشتم، خود فلک هشتم و احیاناً افلاک دیگری که به صورت احتمالی میان فلک ثوابت (فلک هشتم) و فلک محیط (فلک نهم) قرار دارند تحقق می بخشند و در پی آن، هریک از هفت فلک دیگر همچنین همۀ انواع جوهریِ مادون فلک قمر (فلک اول) به وسیلۀ ربّ النوع های خود متحقق می شوند. 🔺 پس از ارباب انواع، عالم مثال و موجودات مثالی، یا همان «مُثُل مُعَلَّقَه» _ که از کشف های پر اهمیت سهروردی است _ قرار دارد و سپس نفوس ناطقۀ فلکی و انسانی _ که در حکمت اشراق به «انوار مدبّرۀ اسفهبدی» شهرت دارند_ تحقق دارند و در نهایت عالم ظلمانی ماده و جواهر غاسقه قرار دارد. 1️⃣ نورالانوار 🔺 سهروردی بر اساس نظام فلسفی نوری خود در بیشتر موارد، برای اشاره به حق تعالی، از ترکیب واژۀ نور استفاده می کند و از تعبیرهایی مانند؛ «نورالانوار»، «نور محیط» ، « نور قیوم»، «نور مقدّس» ، «نور اعظم اعلی» و «نور قهّار» بهره می برد. 🔘 اثبات نورالانوار 🔺 سهروردی در بسیاری از مواضع، همانند فلاسفه عمل کرده و از راه برهان امکان ماهوی، برهان حرکت و دیگر برهان های متعارف، واجب الوجود را اثبات می کند و البته همه جا جسته و گریخته به نقد و بررسی و ارزیابی می پردازد. اما برهانی که می توان آن را محصول نگاه سهروردی به شمار آورد و با دستگاه فلسفی او هماهنگی بیشتری دارد، توجه به جوهر نوری فقیر است. 🔺 سهروردی در این برهان می گوید: اگر نور مجرد _ که همان هویت نوری جوهری قائم به خود است _ در هویت نوری اش فقیر و محتاج باشد، بی تردید نور آغازین نبوده، معلول دیگری است. بنابراین، یا معلول جوهر غاسق است، یا معلول اعراض ظلمانی است، یا معلول نور عرضی مادی است، یا معلول نور مجرد جوهری قائم است. 🔺 علت مادی به اصطلاح فلسفه در وضع و جهت اثر می گذارد؛ در حالی که معلول نور مجرد است. 🔺 همیشه علت، برتر از معلول و کامل تر از اوست. این درحالی است که در این سه فرض، معلول کامل تر از علت است و چنین چیزی محال است. بنابراین، علت وجود «جوهر نوری مجردِ فقیر» هیچ یک از جوهر غاسق، یعنی جسم و اعراض جسمانی و نور عرضی مادی نمی تواند باشد. 🔺 این مسأله به اضافه ابطال دور و تسلسل، نور مجرد جوهری ای که ذاتاً غنی و بی نیاز بوده و ورای آن نوری نباشد را ثابت خواهد کرد. 📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 70_72 ♻️آدرس کانال: 🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
31.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 روشنفکری ارگانیک 🎙دکتر کمال اطهاری 🔸 روشنفکر ارگانیک؛ روشنفکری که برای جامعه برنامه دارد. با جامعه ارتباط دارد. 🔸 همه روشنفکرهای مشروطه حتی اشرافشان با مردم ارتباط دارند. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• ♻️آدرس کانال: 🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
⛔️ نقد پذیری(2) 🔸چه تفاوتی است میان کسی که یک جانبه گرایانه و تعصب آمیز بر پاره‌ای برداشت‌های سنتی پای می‌فشارد و حاضر به تامل و تفکر راجع به آن‌ها نیست با کسی که یک جانبه گریانه هر چه مدرن است به عنوان واقعیت موجود و پذیرفتنی می‌ستاید و منکرانش را فاقد تفکر و عقلانیت می‌خواند؟ 🔸باید اجازه داد که روشنفکر حوزوی در مقولات مدرن و چالش‌هایی که مدنیت معاصر بر فکر دینی تحمیل کرده است به تامل و تفکر بپردازد؛ بی آنکه با مطلق دانستن دست آورد مدرنیسم، مقولات و پارادایم‌های مدرنیته را بر او تحمیل کرده و از پیش تفکر وی را محکوم و مطرود بدانیم. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• ♻️آدرس کانال: 🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
📖 ✍️ استاد یزدانپناه 💢بخش بیست و سوم ◾️ مراتب هستی در متافیزیک نوری (2) 1️⃣ نورالانوار 🔘وحدت نورالانوار 🔺 شیخ اشراق نیز پس از اثبات نورالانوار می گوید: وجود دو نور غنیّ بالذات تصور ناشدنی است؛ زیرا در فرض تعدد و تکثّر نورهای غنی، نکته اساسی آن است که چه عاملی موجب اختلاف، امتیاز و در نهایت تکثّر آنها شده است. سهروردی برای اثبات عدم تکثر نورالانوار، پنج فرض از موارد تکثّر را نقد و بررسی می کند و با نفی آنها فرض تکثر نورالانوار از اساس باطل و وحدت آن اثبات می شود. 🔘 دوام نورالانوار 🔺 وقتی همۀ موجودات به نورالانوار وابسته اند، معنایش آن است که اگر نورالانوار معدوم شود، همه چیز نابود خواهد شد؛ ولی از ویژگی های نورالانوار دوام و بقای اوست؛ به گونه ای که به حسب ذات خود عدم ناپذیر است. 🔘 نامتناهی بودن حق تعالی 🔺 شیخ اشراق خداوند را بی نهایت می داند و می گوید: نورالانوار شدیدترین حدّ و کمال نوری را داراست و در نفس نوریتش غیر متناهی است. البته او بی نهایتی نورالانوار را نه آن گونه که عرفا درک می کنند، بلکه در بستر تشکیک خاصی نور معنا می کند. 🔺 اشکال اگر نورالانوار در نهایت شدّت است، نباید بر ما مخفی بماند پاسخ این مسئله از شدّت نورانیت خداوند و ضعف قوای ما بر می خیزد و خللی در شدّت ظهور و آشکاری نورالانوار پدید نمی آورد؛ چنان که از شدّت نور خورشید نمی توان در جرم آن نگریست. 🔘 علم باری تعالی 🔺 شیخ اشراق به صورت مفصل از این صفت الهی بحث کرده است و با آنکه بحث از علم باری تعالی را از جهاتی پیش برده است، با نقد علم عنایی مشاء و حذف علم به اشیا پیش از ایجاد، نقش هستی شناختی علم را در شکل گیری کثرت به شدّت فروکاسته است و با اینکه دیدگاه وی در باب علم خداوند با استقبال فلاسفۀ پس از وی حتی صدرالمتألهین مواجه شده، اما مهم ترین نقد صدرالمتألهین به همین بخش از گفتار اوست که وی علم پیش از ایجاد را سامان نداده است و چنین معنایی خلل جدی در تبیین روند فاعلیت باری تعالی پدید آورده است. 🔺 سهروردی با ابتنا بر هستی شناسی نوری و دیدگاه های ویژه اش در باب علم اشراقی و حقیقت ابصار، علم خداوند را در شش نکته پیگیری کرده است. 1️⃣ علم ذات به ذات 🔺 علم خداوند به ذات خودش را با هویت نوری خداوند تبیین می کند. 2️⃣علم ذات به ماسوا، پس از ایجاد 🔺 علم خداوند به اشیا را در موطن خودِ اشیا و به نحو حضوریِ اشراقی می داند. 3️⃣ علم خداوند به ماسوا در مرحلۀ عالَم ماده 🔺 اگرچه شیء مادی را عالِم به خود یا دیگری نمی داند، اما هیچ منعی در آنکه موجودی مادی، معلوم شیء مجردی قرار گیرد، نمی بیند. او موجودات مادی متغیّر را به دو گونه معلوم پروردگار می داند؛ نخست، آنکه خداوند مثل همه اشیای دیگر، مادّیِ موجود، به نحو علم حضوریِ «در موطن فعل»، عالم است. 🔺 دوم، آن است که صورت های همۀ امور مادی چه آنها که در گذشته موجود بوده اند و چه آنها که هم اینک موجودند، یا آنها که در آینده تحقق می یابند، صورت های همه آنها پیش از وجود مادیشان، در نفوس فلکی نقش بسته و موجود است و این نفوس با همه صورت ها ،معلوم حضوری پروردگارند. 4️⃣ علم خداوند به ماسوا پیش از ایجاد 🔺 خداوند از طریق صورت های موجود در نفوس فلکی، قبل از ایجاد اشیای مادی، بدان ها علم دارد. این تنها علم تفصیلی پیش از ایجاد از نگاه سهروردی است. آنچه بسیار اهمیت دارد آن است که او علم پیش از ایجاد کلّ عالَم را در مرحلۀ ذات حق تعالی تصویر نکرده است. 5️⃣ ارجاع علم حق تعالی به بصیر بودن 🔺 هویت ذات به ذات و همچنین علم ذات به اشیاء، به بصیر بودن و شهود باز می گردد؛ یعنی علم حق تعالی همان بصیر بودن حق است؛ زیرا هویت علم ،به شهود رجوع دارد و هویت شهود به بینایی و ابصار تحلیل می شود. 6️⃣ تغیّر و تکثّر در علم باری تعالی 🔺 با حذف ارتسامی عنایی از مقام ذات و سپس با طرح علم اشراقیِ حضوری که به صورت اضافۀ اشراقیه تحلیل می شود، نشان داده است همه این اضافه ها خارج از ذات حق تعالی هستند و تغییر اضافه و همچنین تکثر آنها تأثیری در مقام ذات خداوند ندارند و موجب تغییر و کثرت در ذات نمی شوند. 📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 73_79 ♻️آدرس کانال: 🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
05_13951215_دلایل_ناتوانی_عرفان.MP3
10.76M
🎧 فایل صوتی سلسله جلسات 🎙 دکتر سید مهدی امامی جمعه ⏰ 15 اسفندماه 1395 📋 با موضوع: دلایل ناتوانی عرفان در شناخت آسیب‌های خود (با تأکید بر عرفان ابن‌عربی) ♻️آدرس کانال: 🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
📖 ✍️ استاد یزدانپناه 💢بخش بیست و چهارم ◾️ مراتب هستی در متافیزیک نوری (3) 1️⃣ نورالانوار 🔘 حیات، قدرت، فیاضیت ذاتی و عشق خداوند 🔺 سهروردی همان گونه که مسئله علم را با هویت نوری تبیین کرده است، صفاتی مانند حیات، قدرت و فیاضت ذاتی پروردگار را نیز به مسئله نور گره می زند و آنها را خاصیت ذاتی نور می داند و به طور طبیعی عالی ترین مرتبۀ آن را برای نورالانوار ثابت می داند. 🔺 از نگاه شیخ اشراق «حیات» چیزی جز آشکاری شیء برای خود نیست. همه نورها حیّ و زنده اند و نورالانواربرترین حیّ، بلکه منبع حیات است. 🔺 هر موجود زنده ای از خود خاصیت فعل و فیاضیّت بروز میدهد. این حقیقت نیز خاصیت ذاتی نور است؛ زیرا نور ذاتاً فیّاض است و ویژگی نوربخشی و تجلّی هویت ذاتی نور را تشکیل می دهد. 🔺 شیخ اشراق ضمن بهره گیری از فضای متافیزیک نوری، تحلیل مشاء برای حقیقت عشق و ابتهاج را درست می داند و بر این پایه، در اثبات عشق حق تعالی به ذات خود همان روند استدلالی حکمای مشاء را مطرح می کند. 🔺 از آنجا که خداوند به ذات خود علم دارد و در این علم، بالاترین ادراک به کامل ترین مدرک تعلق گرفته است، شدیدترین لذت و ابتهاج و عشق روی داده است. 🔘 عینیت صفات با ذات نورالانوار 🔺 سهروردی معتقد است باری تعالی صفات زائد بر ذات که همانند اعراضی برای نورالانوار تلقّی شوند، ندارد. وی به عینیت صفات با ذات معتقد است. 🔘 قرب نورالانوار به اشیا و فاعلیت قریب او 🔺 شیخ اشراق می گوید هر نوری که قوی تر باشد، ظهور بیشتری دارد؛ مثل نور آفتاب که به جهت شدت بیشتر، آشکارتر از هر نور دیگری در پیرامون ماست و هرچه ظهور بیشتری داشته باشد، دارای قرب افزون تری است. بنابراین، از آنجا که نورالانوار قوی ترین نورهاست، ظاهرترین آنها و از همین رو نزدیک ترین نور به همه اشیاست. سهروردی در همین راستا فاعلیت قریب خداوند را نیز معنا می کند؛ چرا که هرچه نزدیک تر باشد استناد افعال به او اولویت دارد. 🔺 شیخ اشراق افزون بر مسئله قرب ظهوری، بر قهر و سیطرۀ و تسلّط نور عالی بر انوار مادون پافشاری کرده است. او براین باور است که قهر وجودی ای که نور اعلی بر نور پس از خویش دارد، همواره در نور پایین تر موج می زند و نور دانی در هر موطنی که بخواهد عمل کند، بی نیاز از قهر نور بالاتر از خود نیست و بر همین اساس در نفس اثرگذاریِ نور دانی و در مرحلۀ تأثیر، نور قاهر و اثر او حضور دارد. نورهای ناقص تر واسطه اند و قاهر و غالب اصلی همان نورالانوار است. 📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 80_82 ♻️آدرس کانال: 🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
06_13951222_ماهیت_و_حقیقت_فلسفه.MP3
11.87M
🎧 فایل صوتی سلسله جلسات 🎙دکتر سید مهدی امامی جمعه ⏰ 22 اسفندماه 1395 📋 با موضوع: ماهیت و حقیقت فلسفه اسلامی چیست؟ ♻️آدرس کانال: 🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ اهمیت علوم انسانی 🔻هنگامي كه به سنجش و مقايسه علوم انساني با ساير علوم مي‎پردازيم، نيازمند به معيار و ملاكي هستيم كه سنجش بر مدار آن انجام شود. 🔻معيار‎ها و ملاك‎‎هاي متفاوتي براي مقايسه علوم انساني با ديگر علوم وجود دارد و افراد مختلف با انگيزه‎‎هاي متفاوتي كه دارند، براساس معيار‎هاي موردنظر خود اين مقايسه را انجام مي‎دهند. 🔻از جمله معيار‎هايي كه براي سنجش علوم انساني با علوم طبيعي مي‎تواند مورد استفاده قرار گيرد، عبارتند از: 1- فرصت شغلي و شأن اجتماعي؛ 2- فايده علوم؛ 3- روش علوم. ♻️آدرس کانال: 🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
📖 ✍️ استاد یزدانپناه 💢بخش بیست و پنجم ◾️ مراتب هستی در متافیزیک نوری (4) 2️⃣ نور اقرب 🔺 پس از نورالانوار، سهروردی با استفاده از دو قاعده فلسفی، یعنی قاعده سنخیت و قاعدۀ «الواحد لایصدر منه الّا الواحد» وجود «نور مجرد جوهریِ واحدی» را به عنوان اولین معلول از نورالانوار به اثبات می رساند. وی از این نام های «نور اقرب»، «نور عظیم» و «بهمن» یاد کرده است. 🔘 فروض صدور از نورالانوار 1️⃣ صدور حقیقی ظلمانی 🔺 این فرض کلی، ممکن است به صورت های مختلف در نظر گرفته شود؛ برای مثال، یک ظلمت، یا دو ظلمت جوهری یا عرضی، یا مخلوط از آن دو. بنابراین، فرض نخست خود پنج صورت دارد. 🔺 سهروردی با تکیه بر قاعدهٔ الواحد، شقوق متکثر در این فرض را ابطال کرده، می گوید: اگر قرار است ظلمتی از حق تعالی صادر شود، بی تردید باید یک ظلمت باشد؛ زیرا فلاسفه بر این باورند و استدلال های فراوان اقامه کرده اند که اگر علت واحد محض و بسیط صرف، مثل پروردگار باشد، ممکن نیست دو معلول از آن صادر شوند. 🔺 پس از این، وی با اشاره به قاعده سنخیّت و ناهماهنگی صدور ظلمت از نور، اصل فرض نخست را با همۀ شقوقش باطل می داند. 🔺 وجه دیگری که وی برای ابطال این فرض ابتکار کرده آن است که اگر ظلمت نخستین معلول باری تعالی باشد، آخرین معلول نیز بوده، گسترش وجود متوقف می شود؛ زیرا علیت در ظلمت برزخی وجود ندارد و هیچ موجود مادی ای علت ایجاد هیچ موجود دیگری نیست.این درحالی است که واقعیت غیر از این است و برازخ کثیر و نفوس نوریِ فراوانی وجود دارند. 2️⃣ صدور یک نور و یک ظلمت 🔺 این فرض نیز افزون بر مخالفت با قاعدۀ سنخیت در صدور ظلمت از نور، با قاعدۀ الواحد نیز هماهنگ نیست. 3️⃣ صدور دو نور 🔺 این فرض اگرچه در صدور نور از نور، قاعدۀ سنخیت را رعایت کرده است، اما با توجه به قاعدۀ الواحد، امکان تحقق ندارد. 4️⃣ صدور یک نور 🔺 با ابطال سه فرض پیشین براساس قاعده سنخیت و قاعده الواحد از یک سو و باتوجه به آنکه نمی توان پذیرفت از نورالانوار یک نور عرضی صادر شود تنها مطلب قابل قبول آن است که از نورالانوار فقط یک نور مجرد و جوهری صادر شود. 🔘امتیاز نور اقرب از نورالانوار 🔺فرض نخست، آنکه نور اقرب به واسطۀ یک عرض _خواه ظلمانی و خواه نورانی _ که از سوی نورالانوار بدو می پیوندد، از نورالانوار متمایز شود. وی این فرض را به دلیل ناهماهنگی با قاعدۀ الواحد مردود میداند. 🔺فرض دوم، آنکه نور اقرب و نورالانوار به حسب حقیقت با یکدیگر متفاوت بوده، دو حقیقت مختلف باشند. این فرض در دستگاه هستی شناسانه اشراقی جایی ندارد؛ زیرا شیخ اشراق همۀ انوار را در حقیقت نوری متحد و یگانه می شمارد. 🔺 انتزاع مفهوم واحد نور از دو حقیقت کاملاً متباین و مختلف محال است. بنابراین، نورالانوار و نور اقرب به جهت صدق نور بر ذات آنها در حقیقت و ذات نوری با یکدیگر تفاوتی ندارند و هردو از سنخ نور هستند. 🔺 فرض سوم تفاوت نورالانوار و نور اقرب، تفاوتی تشکیکی و به حسب حال و نقص در حقیقت نور است. شیخ اشراق ضمن ردّ برخی اشکال های حکمای مشاء بر این فرض، و بر اساس مبنای ویژه خود در پذیرش تشکیک ذاتی، در نهایت فرض سوم را عامل امتیاز میان همۀ انوار طولی، از جمله عامل امتیاز نور اقرب از نورالانوار دانسته است. 🔺 سهروردی برای آسان تر شدن مسئله به اختلاف تشکیکی نورهای محسوس مثال می زند. البته اختلاف تشکیکی در نورهای عارضی مادی گاه به سبب اختلاف فاعل و گاه به سبب اختلاف قابل است. 🔺 در عالم مجردات شکل گیری نورهای متفاوت و کمال و نقص در آنها تنها به جهت اختلاف فاعلی است؛ زیرا قابلی وجود ندارد تا کمال و نقص بدو انتساب یابد. 🔺 البته با دقت در همین استدلال معلوم می شود تشکیک در انوار عرضی مجرد _ اشراقات، سوانح و اشعه _ افزون بر فاعل، به قابل نیز وابسته است. 📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 85_88 ♻️آدرس کانال: 🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
motali-7.MP3
10.1M
🎧 فایل صوتی سلسله جلسات 🎙 دکتر سید مهدی ⏰ 20 فروردین‌ماه 1396 📋 با موضوع: تصویر اجمالی از سلسله جلسات فلسفه اجتماعی ♻️آدرس کانال: 🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
❇️ مفهوم توسعه 🔻تا اوایل سده بیستم واژه توسعه تنها به تحولات تکاملی جوامع غرب اشاره داشت و متفکران علوم اجتماعی نیز صرفاً مطالعه این جوامع را در نظر داشتند. 🔻در واقع، تا این زمان تجربه تاریخی اروپا در تحول از جامعه سنتی به مدرن، نه جریانی عام و جهانی، بلکه فرایندی درونی تلقی می‌شد. اما با ظهور «مدرنیسم» در کشورهای جهان سوم، نظریه پردازی در باب مفهوم توسعه متحول شد. 🔻 از این پس توسعه به مفهومی بدل شد که با مرجعیت غرب و تحولات تکاملی آن در عرصه‌های گوناگون اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی در پی تبیین وضع کشورهای جهان سوم بود. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• ♻️آدرس کانال: 🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
هدایت شده از تولیدات کانال تلگرامی
🔸 هم اندیشی فلسفه علوم شناختی و نقش آن در علوم انسانی (https://iict.ac.ir/h-pajohesh-13)🔻 به مناسبت هفته پژوهش 🔰 مجمع پژوهشگاه های علوم انسانی اسلامی با همکاری معاونت پژوهشی وزارت علوم و برگزار می‌کند: 🎙 با حضور: ⏰ چهارشنبه 24 آذر ماه، ساعت 10 📡 ارتباط مجازی از طریق: 🌐 join.skype.com/nUWf4FgnDigW ♻️آدرس کانال: 🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat
motali-8.MP3
10.11M
🎧 فایل صوتی سلسله جلسات 🎙 دکتر سید مهدی امامی جمعه ⏰ 20 فروردین‌ماه 1396 ♻️آدرس کانال: 🆔https://eitaa.com/Roshanye_Vagheeyat