eitaa logo
🎧 سایه‌بان 📻
11.6هزار دنبال‌کننده
150 عکس
262 ویدیو
9 فایل
گروه علمی ـ رسانه‌ای شماره کارت امور اجرایی مثل تبلیغ و تدوین و... : 6037997750012545 ارتباط با ما : @Radiosayeban_a آدرس تلگرام: https://t.me/radiosayeban
مشاهده در ایتا
دانلود
✒حق آزادی (۹) معنای اول و دوم آزادی ، هر دو در اینکه حکایت از امری واقعی دارند و به اصطلاح از "هست ها و نیست ها" حکایت می‌کنند مشترکند. هیچ یک از این دو معنا از سنخ "باید و نباید ها" نیستند. اگر انسان واقعا مجبور آفریده شده باشد نمی‌شود گفت : باید آزاد باشد. و همینطور برعکس. در این دو معنا سخن از "احکام دستوری" و "ارزشی" نیست. اگر واقعا از نظر فلسفی ثابت شد که انسان مجبور آفریده شده ، دیگر نمی‌شود شعار آزادی انسان را مطرح کرد. حیطه "هست ها و نیست ها" با حیطه "باید ها و نباید ها" فرق می‌کند. بنابراین اگر کسی آزادی به معنای تکوینی را به کار برد و بعد نتیجه "باید و نباید" گرفت دچار مغالطه اشتراک لفظی شده است. اگر ثابت کردیم انسان آزاد است تکوینا ، نمیتوان آزادی حقوقی و ارزشی را نتیجه گرفت و گفت : پس "باید" آزاد باشد یا "خوب" است آزاد باشد. ╔═🍃🌸════╗ @ArmanAndisheh ╚════🌸🍃═╝
✒حق آزادی (۱۰) آزادی به معنای "عدم دل‌بستگی" معنای سوم بیشتر در اخلاق و عرفان کاربرد دارد. غلام همت آنم که زیر چرخ کبود ، ز هر چه رنگ تعلق پذیرد آزاد است در این معنا آزادی در مقابل تعلق و دل‌بستگی است. آنچه ارزش است این است که انسان به دنیا و مادیات و لذت های غیر الهی تعلق خاطر نداشته باشد نه اینکه به هیچ چیز حتی خدا و پیامبر و هر چه در این راستا قرار می‌گیرد نیز علاقه ای نداشته باشد. عالی ترین مقام انسان این است که عشق الهی سراسر وجودش را فرا بگیرد. در هر حال این معنا هم مفهوم دیگری از آزادی است که با دو معنای قبلی کاملا متفاوت است. این معنا مربوط به حوزه "ارزش ها" و "باید و نباید‌ها" است. در اینجا سخن از این است که "خوب" است انسان از تعلق به غیر خدا آزاد باشد و اگر خواستار تکامل بیشتر است "باید" از محبت غیر خدا آزاد باشد. ╔═🍃🌸════╗ @ArmanAndisheh ╚════🌸🍃═╝
✒حق آزادی (۱۱) اگر آزادی را به این معنا به کار ببریم ، آزادی مطلق مطلوب نیست ؛ یعنی اینکه انسان از تعلق به هر چیز و هر کس حتی خدای متعال آزاد باشد ، ضد ارزش است. همین جاست که جای لغزش و مغالطه است. کسانی فریب‌کارانه ، آزادی را به این معنا به کار می‌برند و بعد می‌گویند انسان باید حتی اسیر خدا نیز نباشد. منظور حافظ هم این است که انسان باید به چیزی دل بدهد که ارزش دل‌بستگی داشته باشد. به کسی دل بدهد که مظهر همه خوبی هاست و هر چه زیبایی و کمال در عالم هست ، همه جلوه ای از جمال اوست. ╔═🍃🌸════╗ @ArmanAndisheh ╚════🌸🍃═╝
✒حق آزادی (۱۲) آزادی در مقابل "بردگی" این معنا یک مقوله اجتماعی است. در زمان‌های پیشین این‌گونه بوده که برخی انسان‌ها برخی دیگر را به بردگی می‌گرفتند و از آن‌ها کار می‌کشیدند و آن‌ها را خرید و فروش می‌کردند. این معنا نیز با سه معنای قبلی کاملا متفاوت است و احکام مخصوص به خود را دارد. معانی دیگری هم هست که از ذکر آن‌ها صرف نظر کرده و سراغ معنایی میرویم که مربوط به حقوق و سیاست است و در بحث فعلی ما مورد نظر است. ذکر این معانی از آن جهت بود که توجه کنیم آزادی معانی متعددی دارد و نباید به اشتباه آثار و احکام یک معنا را به سایر معانی سرایت داد. ╔═🍃🌸════╗ @ArmanAndisheh ╚════🌸🍃═╝
✒حق آزادی (۱۳) آزادی در اصطلاح حقوق و سیاست: حاکمیت بر سرنوشت خویش یک معنای رایج از آزادی در حقوق و سیاست همین معناست. انسان آزاد یعنی انسانی که تحت حاکمیت غیر نباشد و خود ، مسیر زندگی و منش و روش خویش را تعیین کند. طبعا در مقابل ، انسانی که تحت سلطه دیگری است و نمی‌تواند به دلخواه خود حرکت کند آزاد نیست. در اینجا هم دو گرایش وجود دارد : ۱. انسان باید مطلقا آزاد باشد و حاکمیت هیچ کس حتی خدا را نپذیرد. این گرایش امروزه در میان تفکرات الحادی رایج است. ۲. انسان تحت حاکمیت انسان‌های دیگر نباشد ، نه اینکه حتی از حاکمیت خدا نیز آزاد باشد. یعنی حاکمیت خدا را قبول می‌کند. معنای درست حاکمیت غیر خدا این است که حق حاکمیت اصالتاً فقط و فقط از آن خداست ولی خدا می‌تواند این حق را به انسانی منتقل کند. در این صورت حاکمیت چنین انسانی نیز پذیرفته می‌شود. ادامه دارد... ╔═🍃🌸════╗ @radiosayeban ╚════🌸🍃═╝
حجاب و مردسالاری.mp3
1.93M
🔰 حجاب، یک قانون مردسالارانه؟! چرا به جای نگاه آقایون، به حجاب خانوما گیر میدن؟! رادیو سایه‌بان👇👇 ╔═🍃🌸════╗ @radiosayeban ╚════🌸🍃═╝
✒حق آزادی (۱۴) کسانی که طرفدار گرایش اول هستند و هر گونه حاکمیتی حتی حاکمیت خدا را نفی می‌کنند منظورشان همین نفی حاکمیت بالاصاله است ، ولی حاکمیتی را که به انتخاب و اراده آزاد خود انسان‌ها باشد می‌پذیرند. آنان می‌گویند هر انسانی حاکم بر سرنوشت خویش است ، ولی می‌تواند به انتخاب و اختیار خود ، به انسان دیگری نیز حق حاکمیت و حکومت بر خود را بدهد. دموکراسی چیزی غیر از این نیست که انسان حاکمیت غیر را نمی‌پذیرد مگر اینکه خود به آن غیر حق حاکمیت و دخالت در سرنوشت خود را داده باشد. ╔═🍃🌸════╗ @radiosayeban ╚════🌸🍃═╝
✒حق آزادی (۱۵) تفاوت عمده نگرش اسلامی با دموکراسی غربی در همین نقطه است که حق حاکمیت اصالتاً از آن کیست. دموکراسی می‌گوید از آن خود انسان است و اسلام می‌گوید از آن خداست. دموکراسی میگوید حتی خدا حق حاکمیت ندارد چه برسد به پیامبر و امام و ولی فقیه. فقط انسان است که می‌تواند حق حاکمیتش را به کسی واگذار کند. تا مردم با رای خود به کسی اجازه حکومت ندهند هیچ کس حق حاکمیت بر آن‌ها را ندارد. این نظر منحصر به غربیان نیست. امروزه کم نیستند به ظاهر مسلمانانی که چنین اعتقادی دارند. هستند کسانی که صریحا می‌گویند امیرالمومنین علیه السلام هم اگر حق حاکمیت داشت به دلیل آن بود که مردم آمدند و با آن حضرت بیعت کردند. اگر مردم به او رای نداده بودند علی علیه اسلام هیچ گاه حق حاکمیت نداشت. پس آزادی در اصطلاح حقوق و سیاست دنیای معاصر به معنای نفی حاکمیت هر کسی غیر از انسان بر اوست. ╔═🍃🌸════╗ @radiosayeban ╚════🌸🍃═╝
نه به کمربند اجباری.mp3
2.28M
نه به کمربند اجباری! ╔═🍃🌸════╗ @radiosayeban ╚════🌸🍃═╝