eitaa logo
سایه بان 📻
12هزار دنبال‌کننده
120 عکس
241 ویدیو
9 فایل
گروه علمی ـ رسانه‌ای شماره کارت امور اجرایی مثل تبلیغ و تدوین و... : 6037997750012545 ارتباط با ما : @Radio_Sayeban آدرس تلگرام: https://t.me/radiosayeban
مشاهده در ایتا
دانلود
3.MP3
1.67M
3⃣ انسان شناسی ⭕️ اثبات نفس غیر مادی انسان ( توضیح و نقد فیزیکالیسم ناتقلیل گرا) 🔸جلسه سوم 🆔 @maaref_karbordi
⬛️◼️◾️شهادت پدر بزرگوار امام زمان عجل الله تعالی فرجه، امام حسن عسکری علیه السلام را خدمت آن حضرت و تمامی شیعیان، تسلیت عرض میکنیم◾️◼️⬛️
2⃣ تجربه و علم تجربی ⭕️ چیستی و قلمرو علم تجربی : ✍ علم طبیعی دانشی است که بر اساس تجربه شکل گرفته است ؛ یعنی فقط زمانی گزاره ای را معتبر می داند که پشتوانه ای از حس یا تجربه ، آن را تایید کند. پشتوانه تجربه محصول مشاهدات و آزمایش های مکرر است و منظور از مشاهده و آزمایش ، ارتباط گرفتن با یک چیز یا آثار محسوس یک چیز از طریق حواس است. از این رو ، علوم تجربی از چیزهایی بحث می کند که به چنگ تجربه و مشاهده در می آید و می توان با آن ها یا آثار محسوس آنها از طریق حواس، ارتباط برقرار کرد. 🆔 @maaref_karbordi
3⃣ تجربه و علم تجربی ⭕️ مرزهای تجربه () ✍بنابراین دایره علوم تجربی همه عالم را در بر نمی گیرد و اگر چیزی ماورای حس و ماده (متافیزیک) وجود داشته باشد ، این علم نمیتواند درباره آن اظهار نظر کند و سخنی بگوید. نه تایید و دفاع او ارزش علمی دارد و نه رد و ابطال او. ولی در محدوده امور حسی ، علوم تجربی می توانند در هر عرصه ای وارد شوند. البته باید توجه شود که اصول حاکم بر دخالت تجربه در عرصه های مربوط به خود تجربه هم اصولی عقلی و کلی است که در آینده در این مورد توضیح بیشتری خواهیم داد. ✍ گاه دانش تجربی از خواص ماده (جسم و انرژی) و حرکت و تبدیل آن (فیزیک) بحث می کند و گاه از نحوه ترکیب مواد و تأثیر آنها بر یکدیگر (شیمی) و لحظه ای از رفتارهای حیاتی موجودات زنده (زیست شناسی) و در جایی دیگر از روش حفظ سلامت یا درمان موجودی زنده (پزشکی و دامپزشکی) و گاه از خصوصیات روانی انسان (روانشاسی تجربی) و هنگامی از احوال اجتماع و فرایندهای تغییر در آن (جامعه شناسی تجربی) و... که در همه این حوزه ها علم تجربی از تجربه مدد می گیرد و با بررسی تکرار پدیده ها به گزاره هایی علمی دست میابد. 🆔 maaref_karbordi
4⃣ تجربه و علم تجربی ⭕️ معنا شناسی ✍ در اصطلاح امروزی گاهی به علوم تجربی ، علوم تجربی طبیعی گفته می شود ؛ یعنی علومی که موضوع آن طبیعت (حیوانات ، زمین ، سنگها و...) باشد و علوم انسانی (علومی که در مورد مسائل مربوط به روان و ادراک بحث می کند ؛ مانند ادبیات ، حقوق ، اقتصاد ، روانشاسی ، جامعه شناسی تاریخ ، منطق و...) را شامل نمی شود. بحث های ما نیز در مورد این موضوع بیشتر درباره علوم تجربی به همین معنای خاص آن (علوم طبیعی) است. 🆔 @maaref_karbordi
4.MP3
2.94M
4⃣ انسان شناسی ⭕️ اثبات نفس غیر مادی انسان ⭕️ توضیح و نقد فیزیکالیسم ناتقلیل گرا 🔹 رابطه پیشرفت های عصب شناسی و اتمیسم با نفس غیر مادی 🔸جلسه چهارم 🆔 @maaref_karbordi
recording-20201027-204125.mp3
1.25M
6⃣ شناخت شناسی بیندیشیم🧐 ✅ دو سوال مهم و کوتاه 🆔 @maaref_karbordi
5.MP3
2.85M
5⃣ انسان شناسی ⭕️ اثبات نفس غیر مادی انسان ( توضیح و نقد فیزیکالیسم ناتقلیل گرا) 🔸جلسه پنجم 🆔 @maaref_karbordi
recording-20201030-002552.mp3
3.99M
5⃣ تجربه و علم تجربی ⭕️ انواع شناخت (حصولی و حضوری) ریشه شناخت نادرست کجاست ؟ 🆔 @maaref_karbordi
✍ دکتر حامد ساجدی 4⃣ نئوداروینیسم(تکامل) ⭕️ ناتوانی نظریه فرگشت (تکامل) در تبیین پیدایش حیات(3) مشکل واکنشهای مداخله گر: 🔸طبیعت گرایان برای تبیین پیدایش حیات فرض می گیرند که مواد آلی مانند قند و آمینواسید که اجزای شکل دهنده سلول هستند چند میلیارد سال پیش در یک برکه بزرگ کنار هم با غلظت بالایی جمع شدند تا با هم ترکیب شوند و ملکولهای بزرگتر مورد نیاز برای شکل گیری سلول را ایجاد کنند. آنها نام این برکه بزرگ را "سوپ پیشازیستی" گذاشته اند. اما در این جا دو مشکل وجود دارد: 🔹اول اینکه در طبیعت نیرویی وجود ندارد که این مواد را کنار هم جمع کند و به درجه ای از غلظت برساند که با هم ترکیب شوند. علاوه بر اینکه هیچ شاهدی بر تجمع مواد آلی در یک برکه بزرگ پیش از شکل گیری حیات یافت نشده است. 🔹 اما نکته اساسی تر این است که فرایند شکل گیری ترکیبهای زیستی همواره در معرض دخالت واکنشهای دیگر است. برای مثال با فرض اینکه آمینواسیدها در سوپ پیشازیستی ایجاد شده باشند، آنها نه تنها میان ترکیب شدن با سایر آمینواسیدها و ترکیب شدن با موادی دیگر همچون قندها، واکنش دادن با آمینواسید را ترجیح نمی دهند، بلکه با قندها راحت تر واکنش می دهند تا با سایر آمینواسیدها. بنابراین آمینواسیدها منتظر آمینواسیدهای مناسب برای شکل دهی پروتئین نمی مانند و با سایر مواد آلی وارد واکنش می شوند و ترکیبی می سازند که برای شکل گیری حیات بی فایده است. به همین صورت قندها هم تمایل به واکنش دادن با قندها ندارند بلکه دخالت واکنشهای دیگر ترکیبات نامناسبی برای شکل دهی سلول زنده ایجاد می کند. ✅به همین دلیل است که در آزمایشهای شبیه سازی که در ان دانشمندان سعی می کنند شرایطی شبیه سوپ پیشازیستی را در ازمایشگاه ایجاد کنند تا موفق به ساخت سلول شوند، خروجی عمده لوله های ازمایش، میدان بزرگی از لجنهای غیر زیستی و مواد لا ینحلی به نام قیر است، نه بیوپلیمرهایی مانند رشته های امینواسیدی یا نوکلئوتیدها که اجزای اساسی سازنده سلول هستند. این نشان می دهد که واکنشهای مداخله گر حتی در بهترین شرایط آزمایشی هم رخ می دهد و برای جلوگیری از آن دخالتها، تمهیدات شدیدی از سوی آزمایشگر لازم است. از اين رو طرفداران نظريه طراحي هوشمند معتقدند شكل گيري حيات و جلوگيري از واكنشهاي مداخله گر در فرايند شكل گيري اولين سلول زنده، نيازمند تبييني فرامادي و نشانه هدايتگري هوش فرا طبيعي در فرايند شكل گيري حيات است. ر.ک: Scientific American, 1991, Vol. 264, No. 2 The Design of Life 🆔 @maaref_karbordi
6~1.mp3
3.45M
6⃣ انسان شناسی ⭕️ توضیح و نقد فیزیکالیسم ناتقلیل گرا ⭕️ اثبات نفس غیر مادی انسان 🔸جلسه ششم 🆔 @maaref_karbordi
🌷 میلاد نبی مکرم اسلام، مظهر اخلاق نیکو صلی الله علیه و آله و امام جعفر صادق علیه السلام، رئیس مکتب را محضر امام زمان عجل الله تعالی فرجه و همه ارادتمندان، تبریک عرض میکنیم.🌷
✍️ دکتر حامد ساجدی 5⃣ نئوداروینیسم(تکامل) ⭕️ ناتوانی نظریه فرگشت (تکامل) در تبیین پیدایش حیات(4) 🔸مشکل هامپتی دامپتی! ( The humpty-dumpty problem) ✅سلول زنده از ملکولهای بزرگی مانند دی ان ای و پروتئینها تشکیل شده است. محققان بیوشیمی هنوز نتوانسته اند نمونه ای از این ملکولهای بزرگ را با در اختیار داشتن مواد اولیه لازم در آزمایشگاه بسازند. اما حتی با در اختیار داشتن این ماکروملکولها باز هم نمی توان به شکل گیری سلول زنده امیدوار بود. ✅حتی اگر فرض کنیم این ماکروملکولها را به نسبت درست و در شرایط درست داریم و هیچ ماده مداخله گر دیگری در کار نباشد نمی توان با آنها یک سلول ساخت. حتی اگر در آینده محققان موفق به ساختن سلول از این طریق بشوند، این حاصل ذهن طراح آنها خواهد بود نه شانس و تصادف. با این حال پژوهشگران حوزه بیوشیمی هنوز نتوانسته اند یک سلول زنده با در اختیار داشتن ماکروملکولهای لازم بسازند. این را تحت عنوان مشکل هامپتی دامپتی می شناسند. ✅مشکل هامپتی دامپتی به این معنی است که اگر یک سلول زنده را در یک تیوپ استریل سوراخ کنید تا موادش بیرون بریزد و بخواهید دوباره آن را بازسازی کنید موفق نمی شوید! زیرا همه اجزای سلول باید در جای مناسب خود قرار گیرند و تعامل خاصی با هم داشته باشند. مثلاً ماشین پروتئین ساز سلول خود مستلزم چینش، همکاری و تقسیم کار دقیق میان شصت آنزیم در ارتباط با DNA است که یک سیستم پیچیده از ارتباط و انتقال و کنترل را ایجاد می کند. خود این سیستم با آنزیمهای پروتئینی دیگری هدایت می شود که آنها نیز باید به طور دقیق تنظیم شده باشند. ✅از این رو کنار هم قرار گرفتن اجزاء سلول به نحوی که بتواند کارکرد مناسب خود را داشته باشد، بدون دخالت یک ذهن طراح غیر ممکن به نظر می رسد. ر.ک: Robert Dorit, The Humpty-Dumpty Problem, American Scientist, 2011, Vol 99, No. 4. 🆔 @maaref_karbordi
recording-20201101-221526.mp3
5.13M
6⃣ تجربه و علم تجربی ⭕️ انواع شناخت حصولی (درک با واسطه صورت ذهنی) 🆔 @maaref_karbordi
✍️ دکتر حامد ساجدی 6⃣ نئوداروینیسم ⭕️ ناتوانی نظریه فرگشت (تکامل) در تبیین پیدایش حیات(5) ✅ چنانکه پیشتر بیان شد شکل گیری حیات نیازمند چینش بسیار دقیق اجزای بسیار زیادی در سلول است که شانسی و تصادفی بودن آن تقریبا محال است. یکی از اجزای مهم سلول پروتئینها هستند که نقشهای مهم و متنوعی در سلول ایفا می کنند مانند چارچوب بندی سلول، به دست آوردن انرژی، کاتالیز کردن فرایندهای زیستی، ساختن اجزای سلول و پاکسازی و نظافت. پروتئینها خود از تعداد زیادی امینواسید تشکیل شده اند که باید به شکل خاصی به هم پیوند خورده باشند. ✅ تنها نوع خاصی از پیوند میان امینواسیدها (پیوند پپتیدی یا Peptode bond) می تواند یک پروتئین کارامد بسازد. ✅ از میان 170 امینواسید شناسایی شده در طبیعت، تنها بیست نوع از آنها در ساختمان پروتئین به کار می روند. ✅ کارکرد پروتئین بستگی شدیدی به ترتیب درست امینواسیدها دارد. برای اینکه پروتئین بتواند ساختاری پایدار و وضعیتی فعال داشته باشد محدودیتهای زیادی در انتخاب و چینش امینواسیدها باید اعمال شود. کوچکترین تغییر در بخش مرکزی پروتئین می تواند تأثیرات زیان باری در کارامدی آن داشته باشد. ❇️ طبق برآوردی که مایکل دنتون (Michael Denton) زیست شیمی دان استرالیایی- انگلیسی دارد، احتمال شکل گیری یک پروتئین کارآمد کمتر از 20-^10 است. از طرفی برای شکل گیری یک سلول دست کم صد پروتئین کارآمد لازم است. بنابراین احتمال پدیدار شدن تمام این پروتئینها بر اثر شانس برابر با 2000-^10 خواهد بود. ❇️ به گفته دنتون می توان نشان داد که ممکن نیست هیچگاه بیش از 40^10 پروتئین در زمین به وجود آمده باشد. بنابراین از آنجا که احتمال فوق بسیار کمتر از 40-^10 است می توان گفت شکل گیری سلول بر اثر شانس و بدون دخالت طراح هوشمند تقریباً محال است.در یک محاسبه واقعی تر نباید فقط انواع ترکیب میان بیست آمینواسید سلولهای زنده را در نظر گرفت بلکه تمام انواع آمینواسیدهای شناخته شده و حتی بی شمار رقیب دیگر مانند قند، آلدئید و ... را نیز در نظر گرفت. ر.ک: پیتر اولم اشنایدر، حیات هوشمند در کائنات Michael Denton, Evolution, A Theory in Crisis 🆔 @maaref_karbordi
🌷به نام خدا🌷 ✍ ‏با عرض سلام و ادب خدمت شما فرهیختگان گرامی ❇️ یادداشت هایی که از دکتر حامد ساجدی ، خدمتتان تقدیم گردید و در ادامه هم تقدیم می شود، برگرفته از پایان نامه ایشان در مقطع دکتری هست؛ که با نمره نهایی 20 از دانشگاه تهران دفاع کرده اند. ✅ لازم به ذکر هست که ایشان از مدیران این کانال می باشند. 🆔 @maaref_karbordi
⭕️ سخنی با شما گرامیان: ✍ از این هفته، علاوه بر جلسات شناخت جایگاه تجربه و ارزیابی آن و همچنین مباحث انسان شناسی، که به بررسی دلائل غیر مادی بودن نفس انسان و... میپردازند، روزهای چهارشنبه، مجموعه جلسات خداشناسی فلسفی، تقدیم محضر شما عزیزان فرهیخته می گردد. ✍ در این جلسات به بررسی برهان های مشهور اثبات خداوند در غرب و فلسفه اسلامی ، بررسی مساله شر و بلاها در عالم، هدف آفرینش، بررسی رابطه خلقت خداوند و اختیار انسان ها و...پرداخته خواهد شد. ✍ تلاش می شود که زمان فایل های صوتی این جلسات، حداکثر 30دقیقه باشد تا مزاحم برنامه های شما گرامیان نباشد. 🆔 @maaref_karbordi
✍ ‏بعد از اتمام این بحث ها در حد متوسط(به دلیل مجازی بودن و تنوع مخاطبین)، به مباحث فلسفه اخلاق (بررسی مکاتب اخلاقی غرب و شرق و نقاط قوت و ضعف هر یک و...) و همچنین مسائل فلسفه حقوقی زنان و خانواده و...خواهیم پرداخت. با تشکر 🆔 @maaref_karbordi
recording-20201103-212457.mp3
4.13M
7⃣ تجربه و علم تجربی ⭕️ "سیری کاذب" خطاناپذیری علم حضوری را نقض می کند؟؟!! 🆔 @maaref_karbordi‌
✍️ دکتر حامد ساجدی 7⃣ نئوداروینیسم ⭕️ ناتوانی نظریه فرگشت (تکامل) در تبیین پیدایش حیات (6) ✅ یکی از موضوعاتی که از زمانهای گذشته مورد توجه دانشمندان بوده است شرایط ویژه کره زمین است که زمینه مناسب را برای شکل گیری و تکامل حیات فراهم می کند. فرانک آلن ( Frank Allen) فیزیکدان در این باره می گوید شایستگی زمین برای زندگی آنقدر زیاد است که نمی توان پیدایش حیات بر آن را نتیجه تصادف دانست. در این زمینه نمونه های زیادی مطرح شده است که از جمله آنها می توان به جرم زمین اشاره کرد. ✅ جرم زمین زمینه مناسبی برای شکل گیری حیات را فراهم کرده است. اگر زمين به کوچکي ماه و قطر آن يک چهارم قطر کنوني بود و در نتیجه جاذبه آن به یک ششم تقلیل می یافت، دیگر نمی توانست آب و هوا را بر روی خود به خوبی نگه داری کند و درجه حرارت به صورت کُشنده ای بالا مي رفت. از سوی دیگر اگر قطر آن دو برابر قطر کنوني مي بود، نيروي جاذبه دو برابر مي شد، ارتفاع جو به شکل خطرناکي تقليل مي يافت و فشار هوا به دو کيلوگرم بر سانتيمتر مربع (دو برابر مقدار فعلي) بالا مي رفت که تأثیر شديدي روي زندگي مي گذاشت. نواحي سرد بسيار زيادتر و جاهاي قابل سکونت خيلي کم مي شد. مناسب بودن اتمسفر زمین علاوه بر جرم زمین، وابسته به وجود خورشید در نزدیکی ما و حرکت وضعی زمین دارد. انرژی تابش خورشیدی گازهای تلف شده اتمسفر را بازیابی می کند. سیاره ای که تنها یک طرفش به سمت خورشید باشد به آرامی اتمسفر خود را در سطح سرد و تاریک خود متراکم می کند و از گازها و اقیانوسها محروم می شود. ر.ک: جان کلوور مونسما، اثبات وجود خدا. Lawrence J., Henderson, The Fitness of Environment. 🆔 @maaref_karbordi
2020-11-11 14.00.48 (Edited).mp3
9.92M
1⃣ خداشناسی ⭕️ آیا بحث های خداشناسی اولویت دارد؟! 🔈 جلسه اول 🔸 روش بحث فلسفی خواهد بود (در حد عمومی) و در ضمن بحث های خداشناسی، به مهم ترین انتقاد های منتقدین اشاره می شود. 🆔 @maaref_karbordi
✍️ دکتر حامد ساجدی 8⃣ نئوداروینیسم ⭕️ ناتوانی نظریه فرگشت (تکامل) در تبیین حس زیبایی شناختی موجودات زنده (1) 🔸 یکی از معماهایی که پیش روی نظریه فرگشت قرار دارد، وجود حس زیبایی شناختی و گرایش به زیبایی در موجودات زنده است. در نگاه نخست به نظر نمی رسد این حس و گرایش برای بقای جاندار مفید باشد و لذا تبیین فرگشتی آن دشوار است. برای نمونه قاعدتاً انتخاب طبیعی باید ماده هایی را برگزیند که در انتخاب جفت خود ملاکهایی همچون شایستگی در فرزندآوری و حمایت از فرزند را معیار قرار می دهند نه ماده هایی که زیبایی را معیار قرار می دهند. در حل این معما بسیاری از فرگشت باوران سعی بر این دارند که میان زیبایی و شایستگی پیوند برقرار کنند. به نظر آنها زیبایی و جذابیت جنس نر در واقع به خاطر این است که علائمی را از خود نشان می دهد که حاکی از شایستگی هستند. خود آن علائم تأثیری در شایستگی جاندار ندارد اما نشان دهنده چیزی است که برای شایستگی مفید است. مثلاً برخی ویژگیهای ظاهری نشاندهنده قدرت باروری بیشتر است و یا نشان دهنده هم نوع بودن جاندار است که می تواند تولید مثل موفقی را با جنس ماده داشته باشد. رنگ آمیزی زیبا نشانه سلامت و رقص و حرکات موزون حیوان حاکی از تواناییهای اوست. جنس ماده ممکن است به خود این رنگ ها و رقصها گرایش داشته باشد نه به خاطر علامت بودنشان، اما انتخاب طبیعی چنین ماده هایی را برمی گزیند چون چیزهایی که به آن گرایش دارند در واقع علامت شایستگی است. این دیدگاه گرچه تا حدودی پذیرفته شده است اما نمی تواند به طور کامل پیدایش حس زیبایی شناختی را در موجودات زنده تبیین کند. مایکل ریان که در این زمینه تحقیقات گسترده ای کرده است اعتراف می کند که برخی از انتخابهای جنس ماده صرفاً جنبه زیبایی شناختی دارد و علامت شایستگی و همنوع بودن نیست. ریچارد پروم نیز که یک پرنده شناس فرگشتی است پس از پژوهشهایی که انجام داده به این نتیجه می رسد که انتخابهای جنس ماده در بسیاری از موارد صرفاً جنبه زیبایی شناختی دارد. بنابراین نظریات فرگشتی نمی تواند به طور کامل تبیین کند که حس زیبایی شناسی و گرایش به زیبایی ـ در محدوده ای که ارتباط خاصی با شایستگی ندارد ـ چرا در موجودات زنده شکل گرفته است. علاوه بر اینکه گرایش به زیبایی در انسانها منحصر به جنس مخالف و مؤلفه های موجود در او نیست. گلها، درختان، دریاها، پروانه ها، ستاره های آسمان و ... همگی حس زیبایی شناختی انسان را برمی انگیزند در حالی که ارتباطی با نشانه های شایستگی که انسان در جنس مخالف خود می یابد ندارند. ر.ک: Leigh Jr, Egbert Giles, Sexual Selection and the Evolution of Beauty: two views, Evolution: Education and Outreach, 2018, vol. 11, no. 13. 🆔 @maaref_karbordi
7⃣ شناخت شناسی 🧐 بیندیشیم ❇️ نسبی گرایان در شناخت شناسی معتقدند که هیچ انسانی نمی تواند هیچ واقعیتی را بدون دخالت شرایط ذهنی خود [Sabjective] درک کند. از پیروان این دیدگاه میتوان از امانوئل کانت، فیلسوف آلمانی نام برد. ⭕️ حال سوال این است که: آیا خود ادراک و فهم همه انسان ها، یک واقعیت نیست؟! پس چگونه این متفکران بدون دخالت ذهن خود ، شناخت انسان ها را خالص و بدون دخالت ذهن خود، ارزیابی کردند؟ ✍ به تعبیر دیگر: پیروان این دیدگاه ، چه طور ذهن خود را از دخالت کردن در این نظریه پردازی ، منع کردند؟ آیا خود آن ها هم طبق دیدگاه خوشان، زندانی در شرایط ذهن خود نیستند؟ ✍ بنابراین، دیدگاه نسبیت در برابر این سوال، دچار چالش جدی می شود. 🆔 @maaref_karbordi