eitaa logo
سایه بان 📻
12هزار دنبال‌کننده
120 عکس
242 ویدیو
9 فایل
گروه علمی ـ رسانه‌ای شماره کارت امور اجرایی مثل تبلیغ و تدوین و... : 6037997750012545 ارتباط با ما : @Radiosayeban_a آدرس تلگرام: https://t.me/radiosayeban
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 حدیث منزلت، مقدمه‌ای بر درک عمق حکایت غدیر http://www.souzanchi.ir/ghadir/ بسیار زیبا، پیشنهاد مطالعه 👌 🔻رادیو سایه‌بان 👇 ╔═🍃🌸════╗ @radiosayeban ╚════🌸🍃═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اعجاز قرآن۱۶.mp3
7.5M
6⃣1⃣ چرا قرآن کریم معجزه هست؟ 🔶 آیا مطالب قرآن کریم تناسبی با کتاب مقدس یهودیان و مسیحیان داره؟! 🟢 عباراتی عجیب از قسمت های تحریف شده کتاب مقدس یهودیان و مسیحیان 🔈 مهدی احمدی 🔹 جلسه شانزدهم 🆔 @ArmanAndisheh
ستون و آسمان.mp3
2.46M
پاسخ به شبهات مُلحدان علیه قرآن کریم 8⃣ 🔹 آیا از نگاه قرآن کریم، آسمان ها ستون های نامرئی دارند؟ 🎤 حامد ساجدی ╔═🍃🌸════╗ @radiosayeban ╚════🌸🍃═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔥 بررسی صحت ماجرای خون باریدن از آسمان هنگام به شهادت رسیدن امام حسین(ع) ✍ دکتر حامد ساجدی 🔰ما از کیفیت این ماجرا چندان اطلاع نداریم، اما هرچه بوده شاهدان عینی از آن تعبیر به خون باریدن آسمان کرده اند. کتابهای تاریخی متعددی به این واقعه اشاره کرده اند و نکته جالب این است که این نقلها تنها در کتب تاریخی-روایی یک مذهب و گرایش خاص(مثلاً شیعیان) منعکس نشده بلکه در منابع تاریخی مختلف اهل سنت هم آمده است. جالب تر اینکه حتی در تاریخ وقایع انگلستان هم به این پدیده شگفت¬آور اشاره شده است. در ادامه برخی از این نقلها را مرور می کنیم: 1. حضرت زینب(ع) در خطبه معروفشان که در کوفه ایراد کرده اند، بعد از مذمت اهل کوفه می فرمایند: آیا تعجب کرده اید که آسمان خون باریده است، در حالی که عذاب آخرت خوارکننده¬تر است و آن روز یاری نمی شوید. این خطبه را افراد زیادی از جمله ابن طیفور سنی مذهب (متوفای 280ه.ق) در کتاب بلاغات النساء، ابن فقیه همدانی (متوفای 365 ه.ق) در کتاب البلدان، ابن اعثم کوفی (متوفای 314ه.ق) در کتاب الفتوح، شیخ مفید (متوفای 413ه.ق) در کتاب امالی اش اورده اند. 2. شاهدان عینی، این پدیده را نقل کرده اند که در کتب تاریخی آمده است. اين نقليات در کتب تاریخ اهل سنت منعکس شده است از جمله: الطبقات الکبری واقدی (متوفای 230)، دلائل النبوه بیهقی(متوفای 458)، تاریخ مدینه دمشق ابن هبه الله شافعی (متوفای 571)، بغیه الطلب ابن العدیم (متوفای 660)، امتاع الاسماع مقریزی (متوفای 845)، ذخائر العقبی ابوجعفر طبری (متوفای 694)، سبل الهدی صالحی شامی (متوفای 942)، الخصائص الکبری سیوطی (متوفای 911) 3. امام رضا(ع) در خطاب به ابن الشبیب به این واقعه اشاره می کند. (عیون اخبار الرضا(ع) و امالی شیخ صدوق متوفای 381) 4. در کتاب وقایع عصر آنگلوساکسون در اتفاقات مربوط به سال 685 میلادی اشاره به باریدن خون از اسمان در انگلستان می-کند. شهادت امام حسین(ع) در سال 61 هجری قمری مصادف با 680 میلادی است. بنابراین بعید نیست این واقعه با انچه در منابع اسلامی امده است ارتباط داشته باشد. با توجه به اینکه این یک اتفاق نادر است و بعید است دو بار رخ داده باشد، احتمالا انچه در کتاب وقایع عصر آنگلوساکسون آمده در ذکر سال وقوع دچار سهو شده است. چنین سهوی در نقل زمان وقایع تاریخی چندان غیر طبیعی نیست. 🆔 @https://eitaa.com/radiosayeban
بالا بودن آسمان.mp3
2.7M
پاسخ به شبهات مُلحدان علیه قرآن کریم9⃣ 🔹آیا تعبیر « بالابودن آسمان» و «بالا بردن آسمان» غیر علمی هست؟ 🎤 حامد ساجدی ╔═🍃🌸════╗ @radiosayeban ╚════🌸🍃═╝
حجاب در زمان پیامبر اکرم ص.mp3
1.48M
🔹 آیا حجاب در زمان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم اجباری بوده است؟ ◽️ دو پیش فرض اشتباه در این سوال ◽️ احکام اجتماعی به چه معناست؟ ◽️ نمونه‌هایی از برخوردهای قهری پیامبر و امیرالمومنین علیه السلام 🔈سید محمد جواد موسوی فرد ╔═🍃🌸════╗ @ArmanAndisheh ╚════🌸🍃═╝
حجاب اجباری.mp3
1.43M
🔘 اجبار به حجاب، توهین به زنان نیست؟!🧐 ╔═🍃🌸════╗ @ArmanAndisheh ╚════🌸🍃═╝
✒حق آزادی (۱) در نظام های حقوقی دنیا یک سلسله حقوقی وجود دارد که بالاتر از قانون تلقی میشود ؛ یعنی قانون گذاران باید در مقام وضع قانون این حقوق را رعایت نمایند و قوانینی وضع نکنند که برخلاف مقتضای این حقوق باشد. از دیرباز عده ای از حقوق دانان سلسله حقوقی را به عنوان "حقوق طبیعی" قایل شده و معتقدند که بشر از هنگام تولد آنها را داراست و طبیعت قبل از قانون‌گذار آن را به بشر عطا کرده. گرچه "مکتب حقوق طبیعی" امروزه در محافل چندان جایگاهی ندارد ، ولی همان حقوقی که حقوق طبیعی نامیده می‌شد با تفصیل بیشتر و احیانا اضافه کردن برخی حقوق دیگر ، در اعلامیه جهانی حقوق بشر گنجانده شده است. یکی از حقوقی که امروزه زیاد به آن پرداخته میشود و قداست پیدا کرده و بیش از هر چیز دیگری بر سر زبان‌ها است و در ادبیات سیاسی و حقوقی کشور ما نیز وارد شده و زیاد از آن بحث می‌شود مساله "آزادی" است ... ╔═🍃🌸════╗ @ArmanAndisheh ╚════🌸🍃═╝
🖋 حق آزادی (۲) در دومین ماده از اعلامیه حقوق بشر سه حق را به عنوان اصلی ترین و اساسی ترین حقوق هر انسانی ذکر کرده است. در آن‌جا تاکید شده که هر انسانی از هر نژادی و در هر کجا که باشد بایستی از حق "حیات" و حق "آزادی" و "امنیت" برخوردار باشد. در مواد دیگری از این اعلامیه نیز به صورت‌های مختلفی از آزادی و این که چند نوع است و در چه مسایلی تبلور پیدا می‌کند ، بحث شده است. مساله آزادی برای هر انسانی جاذبه دارد. یکی از شعارهایی هم که در انقلاب اسلامی ایران مطرح شد شعار آزادی بود : استقلال ، "آزادی" ، جمهوری اسلامی. افراد و گروه های سیاسی در کشور‌های مختلف نیز به علت همین جاذبه‌ای که این مساله دارد زیاد از آن صحبت میکنند. برای اینکه این مساله روشن شود لازم است مقداری جزیی تر و دقیق تر به آن بپردازیم و جوانب مختلف آن را بررسی کنیم. ╔═🍃🌸════╗ @ArmanAndisheh ╚════🌸🍃═╝
✒حق آزادی (۳) دریافتی که معمولا ما از مفهوم "آزادی" داریم ، در مقابل اسارت و دربند بودن گرفتار بودن است.شاید در همه زمانها و در همه جوامع کمابیش همین معنا از آزادی فهمیده شده و می‌شود. واژه های مختلفی که در زبان‌های گوناگون برای این مفهوم وجود دارد تقریبا همگی چنین معنایی را می‌رساند. اصولا ما مفاهیم متقابل و متضاد را به کمک یکدیگر درک می‌کنیم. ذهن ما برای درک مفاهیم متضاد ، برای آن که آن‌ها را بهتر درک کند معمولا هر دو را با هم تصور می‌کند. مفهوم آزادی هم همینگونه است. جاذبه مفهوم آزادی برای انسان نیز دقیقا به جهت همین تقابلش با اسارت و دربند بودن است ؛ چون هیچ انسانی دوست ندارد که دربند و گرفتار باشد. هر انسانی دوست دارد آزادانه و به اختیار خود هر کجا که مایل است برود و هر طور که دوست دارد رفتار کند... ╔═🍃🌸════╗ @ArmanAndisheh ╚════🌸🍃═╝
✒حق آزادی (۴) به علت همین جاذبه ای که مفهوم آزادی برای ما دارد هر کس هم که از آن سخن بگوید و آن را بستاید ، ما را جذب می‌کند و هر چه که نام آزادی روی آن گذاشته شود برای ما مطلوبیت و جاذبه پیدا می‌کند. در این میان غالبا غافل می‌شویم که آیا آزادی یک معنا دارد یا معانی متفاوتی برای آن وجود دارد. آیا آزادی به هر معنایی ، مناسب با طبیعت و رشد انسان و برای انسان مطلوب است؟ آیا آزادی فقط یک نوع است یا انواع مختلفی از آزادی وجود دارد که برخی از آن‌ها نه تنها مفید نیستند بلکه بسیار مخرب و مضرند؟ ╔═🍃🌸════╗ @ArmanAndisheh ╚════🌸🍃═╝
✒حق آزادی (۵) یکی از مغالطه های نسبتا رایج ، مغالطه اشتراک لفظی است ؛ یعنی لفظی دارای بیش از یک معنا است و خاصیت و صفاتی که برای یک معنا از آن لفظ است به اشتباه برای معنای دیگری از آن لفظ اثبات می‌شود. به این مثال دقت کنید : کار نیکان را قیاس از خود مگیر گرچه باشد در نوشتن شیر شیر آن یکی شیر است اندر بادیه آن دگر شیر است اندر بادیه آن یکی شیر است کآدم می‌خورد وآن دگر شیر است کآدم می‌خورد در این مثال لفظ شیر ، دو معنای حیوان معروف و مایع خوراکی را می‌رساند و اگر ما اشتباها صفات شیر جنگل را برای شیر خوراکی اثبات کنیم دچار مغالطه اشتراک لفظی شده ایم. ╔═🍃🌸════╗ @ArmanAndisheh ╚════🌸🍃═╝
✒حق آزادی (۶) مفهوم آزادی نیز از جمله مفاهیمی است که دارای معانی متعددی است و در علوم مختلف به معانی متفاوتی به کار می‌رود.به همین دلیل امکان وقوع مغالطه اشتراک لفظی در مورد آن وجود دارد. ممکن است کسی آگاهانه یا نا‌آگاهانه حکمی را که مربوط به یک معنای آزادی است به معنای دیگر آن سرایت دهد. برای آن که در مورد مفهوم آزادی در دام مغالطه لفظی گرفتار نشویم لازم است با معانی مختلف آن آشنا شویم. آزادی به معنای "استقلال وجودی" یکی از معانی آزادی این است که یک موجود کاملا مستقل باشد و تحت تاثیر و سیطره هیچ موجود دیگری نباشد و هیچ گونه وابستگی به موجود دیگری در آن فرض نشود. ╔═🍃🌸════╗ @ArmanAndisheh ╚════🌸🍃═╝
حجاب اجباری.mp3
3.55M
🔘 رعایت اجباری دستورات دینی، از جهت اخلاقی چه ارزشی داره؟! ╔═🍃🌸════╗ @radiosayeban ╚════🌸🍃═╝
حق آزادی (۷) به عنوان مثال اگر کسی بگوید عالم هستی روی پای خودش ایستاده و وابسته به خدا نیست و اراده خداوند هیچ نقشی در چرخش و گردش آن ندارد ، این سخن به معنای آزادی عالم هستی از هرگونه تسلط خداوند است. در این حالت انسان نیز به عنوان یکی از موجودات این عالم همین حکم را خواهد داشت و راه برای این سخن باز می‌شود که بگوییم انسان از هرگونه مسئولیت و بندگی در برابر هر موجود دیگری حتی خدا آزاد است. البته در مورد استقلال عالم دو دیدگاه وجود دارد : ۱. برخی می‌گویند اصلا خدایی نیست تا عالم وابسته به او باشد. ۲. عده ای دیگر معتقدند خدایی هست ولی جهان را پس از خلقت به حال خود رها کرده به گمان اینکه جهان چونان بنایی است که معماری آن را ساخته و بعد از ساخته شدن بقای ساختمان وابسته به او نیست. چه بسا معمار از دنیا برود ولی ساختمان ده‌ها و صد‌ها سال همچنان پابرجا باشد. دیدگاه اول انکار اصل وجود خدا و دیدگاه دوم انکار ربوبیت تکوینی خدا است و هر دو دیدگاه با دیدگاه توحیدی اسلام منافات دارد و در جای خود بطلان آن ثابت شده. کسانی که حد و مرز آزادی را تا جایی می‌دانند که می‌گویند انسان حق دارد حتی علیه خدا هم تظاهرات کند و شعار بدهد ، از جمله چنین افرادی هستند. ╔═🍃🌸════╗ @ArmanAndisheh ╚════🌸🍃═╝
✒حق آزادی (۸) آزادی به معنای "اختیار" معنای دیگر آزادی که باز به حوزه الهیات و فلسفه و کلام و نیز روانشناسی فلسفی مربوط می‌شود آزادی در مقابل "جبر" است. از دیرباز این بحث بین اندیشمندان وجود داشته که آیا انسان واقعا در رفتار خود آزاد است و اختیار دارد یا اینکه فقط خیال می‌کند آزاد است. اگر کسی قایل به جبر شد می‌گوید : این شعر مولوی : "این‌که گویی این کنم یا آن کنم ، خود دلیل اختیار است ای صنم" سخنی خیالی است و با واقعیت مطابق نیست. به هر حال روشن است که این معنای دوم آزادی ، با معنای اولی که ذکر کردیم متفاوت است. ╔═🍃🌸════╗ @ArmanAndisheh ╚════🌸🍃═╝
✒حق آزادی (۹) معنای اول و دوم آزادی ، هر دو در اینکه حکایت از امری واقعی دارند و به اصطلاح از "هست ها و نیست ها" حکایت می‌کنند مشترکند. هیچ یک از این دو معنا از سنخ "باید و نباید ها" نیستند. اگر انسان واقعا مجبور آفریده شده باشد نمی‌شود گفت : باید آزاد باشد. و همینطور برعکس. در این دو معنا سخن از "احکام دستوری" و "ارزشی" نیست. اگر واقعا از نظر فلسفی ثابت شد که انسان مجبور آفریده شده ، دیگر نمی‌شود شعار آزادی انسان را مطرح کرد. حیطه "هست ها و نیست ها" با حیطه "باید ها و نباید ها" فرق می‌کند. بنابراین اگر کسی آزادی به معنای تکوینی را به کار برد و بعد نتیجه "باید و نباید" گرفت دچار مغالطه اشتراک لفظی شده است. اگر ثابت کردیم انسان آزاد است تکوینا ، نمیتوان آزادی حقوقی و ارزشی را نتیجه گرفت و گفت : پس "باید" آزاد باشد یا "خوب" است آزاد باشد. ╔═🍃🌸════╗ @ArmanAndisheh ╚════🌸🍃═╝
✒حق آزادی (۱۰) آزادی به معنای "عدم دل‌بستگی" معنای سوم بیشتر در اخلاق و عرفان کاربرد دارد. غلام همت آنم که زیر چرخ کبود ، ز هر چه رنگ تعلق پذیرد آزاد است در این معنا آزادی در مقابل تعلق و دل‌بستگی است. آنچه ارزش است این است که انسان به دنیا و مادیات و لذت های غیر الهی تعلق خاطر نداشته باشد نه اینکه به هیچ چیز حتی خدا و پیامبر و هر چه در این راستا قرار می‌گیرد نیز علاقه ای نداشته باشد. عالی ترین مقام انسان این است که عشق الهی سراسر وجودش را فرا بگیرد. در هر حال این معنا هم مفهوم دیگری از آزادی است که با دو معنای قبلی کاملا متفاوت است. این معنا مربوط به حوزه "ارزش ها" و "باید و نباید‌ها" است. در اینجا سخن از این است که "خوب" است انسان از تعلق به غیر خدا آزاد باشد و اگر خواستار تکامل بیشتر است "باید" از محبت غیر خدا آزاد باشد. ╔═🍃🌸════╗ @ArmanAndisheh ╚════🌸🍃═╝
✒حق آزادی (۱۱) اگر آزادی را به این معنا به کار ببریم ، آزادی مطلق مطلوب نیست ؛ یعنی اینکه انسان از تعلق به هر چیز و هر کس حتی خدای متعال آزاد باشد ، ضد ارزش است. همین جاست که جای لغزش و مغالطه است. کسانی فریب‌کارانه ، آزادی را به این معنا به کار می‌برند و بعد می‌گویند انسان باید حتی اسیر خدا نیز نباشد. منظور حافظ هم این است که انسان باید به چیزی دل بدهد که ارزش دل‌بستگی داشته باشد. به کسی دل بدهد که مظهر همه خوبی هاست و هر چه زیبایی و کمال در عالم هست ، همه جلوه ای از جمال اوست. ╔═🍃🌸════╗ @ArmanAndisheh ╚════🌸🍃═╝
✒حق آزادی (۱۲) آزادی در مقابل "بردگی" این معنا یک مقوله اجتماعی است. در زمان‌های پیشین این‌گونه بوده که برخی انسان‌ها برخی دیگر را به بردگی می‌گرفتند و از آن‌ها کار می‌کشیدند و آن‌ها را خرید و فروش می‌کردند. این معنا نیز با سه معنای قبلی کاملا متفاوت است و احکام مخصوص به خود را دارد. معانی دیگری هم هست که از ذکر آن‌ها صرف نظر کرده و سراغ معنایی میرویم که مربوط به حقوق و سیاست است و در بحث فعلی ما مورد نظر است. ذکر این معانی از آن جهت بود که توجه کنیم آزادی معانی متعددی دارد و نباید به اشتباه آثار و احکام یک معنا را به سایر معانی سرایت داد. ╔═🍃🌸════╗ @ArmanAndisheh ╚════🌸🍃═╝
✒حق آزادی (۱۳) آزادی در اصطلاح حقوق و سیاست: حاکمیت بر سرنوشت خویش یک معنای رایج از آزادی در حقوق و سیاست همین معناست. انسان آزاد یعنی انسانی که تحت حاکمیت غیر نباشد و خود ، مسیر زندگی و منش و روش خویش را تعیین کند. طبعا در مقابل ، انسانی که تحت سلطه دیگری است و نمی‌تواند به دلخواه خود حرکت کند آزاد نیست. در اینجا هم دو گرایش وجود دارد : ۱. انسان باید مطلقا آزاد باشد و حاکمیت هیچ کس حتی خدا را نپذیرد. این گرایش امروزه در میان تفکرات الحادی رایج است. ۲. انسان تحت حاکمیت انسان‌های دیگر نباشد ، نه اینکه حتی از حاکمیت خدا نیز آزاد باشد. یعنی حاکمیت خدا را قبول می‌کند. معنای درست حاکمیت غیر خدا این است که حق حاکمیت اصالتاً فقط و فقط از آن خداست ولی خدا می‌تواند این حق را به انسانی منتقل کند. در این صورت حاکمیت چنین انسانی نیز پذیرفته می‌شود. ادامه دارد... ╔═🍃🌸════╗ @radiosayeban ╚════🌸🍃═╝