eitaa logo
سایه بان 📻
12.5هزار دنبال‌کننده
114 عکس
213 ویدیو
9 فایل
گروه علمی ـ رسانه‌ای شماره کارت امور اجرایی مثل تبلیغ و تدوین و... : 6037997750012545 ارتباط با ما : @Radio_Sayeban آدرس تلگرام: https://t.me/radiosayeban
مشاهده در ایتا
دانلود
حق آزادی (۷) به عنوان مثال اگر کسی بگوید عالم هستی روی پای خودش ایستاده و وابسته به خدا نیست و اراده خداوند هیچ نقشی در چرخش و گردش آن ندارد ، این سخن به معنای آزادی عالم هستی از هرگونه تسلط خداوند است. در این حالت انسان نیز به عنوان یکی از موجودات این عالم همین حکم را خواهد داشت و راه برای این سخن باز می‌شود که بگوییم انسان از هرگونه مسئولیت و بندگی در برابر هر موجود دیگری حتی خدا آزاد است. البته در مورد استقلال عالم دو دیدگاه وجود دارد : ۱. برخی می‌گویند اصلا خدایی نیست تا عالم وابسته به او باشد. ۲. عده ای دیگر معتقدند خدایی هست ولی جهان را پس از خلقت به حال خود رها کرده به گمان اینکه جهان چونان بنایی است که معماری آن را ساخته و بعد از ساخته شدن بقای ساختمان وابسته به او نیست. چه بسا معمار از دنیا برود ولی ساختمان ده‌ها و صد‌ها سال همچنان پابرجا باشد. دیدگاه اول انکار اصل وجود خدا و دیدگاه دوم انکار ربوبیت تکوینی خدا است و هر دو دیدگاه با دیدگاه توحیدی اسلام منافات دارد و در جای خود بطلان آن ثابت شده. کسانی که حد و مرز آزادی را تا جایی می‌دانند که می‌گویند انسان حق دارد حتی علیه خدا هم تظاهرات کند و شعار بدهد ، از جمله چنین افرادی هستند. ╔═🍃🌸════╗ @ArmanAndisheh ╚════🌸🍃═╝
✒حق آزادی (۸) آزادی به معنای "اختیار" معنای دیگر آزادی که باز به حوزه الهیات و فلسفه و کلام و نیز روانشناسی فلسفی مربوط می‌شود آزادی در مقابل "جبر" است. از دیرباز این بحث بین اندیشمندان وجود داشته که آیا انسان واقعا در رفتار خود آزاد است و اختیار دارد یا اینکه فقط خیال می‌کند آزاد است. اگر کسی قایل به جبر شد می‌گوید : این شعر مولوی : "این‌که گویی این کنم یا آن کنم ، خود دلیل اختیار است ای صنم" سخنی خیالی است و با واقعیت مطابق نیست. به هر حال روشن است که این معنای دوم آزادی ، با معنای اولی که ذکر کردیم متفاوت است. ╔═🍃🌸════╗ @ArmanAndisheh ╚════🌸🍃═╝
✒حق آزادی (۹) معنای اول و دوم آزادی ، هر دو در اینکه حکایت از امری واقعی دارند و به اصطلاح از "هست ها و نیست ها" حکایت می‌کنند مشترکند. هیچ یک از این دو معنا از سنخ "باید و نباید ها" نیستند. اگر انسان واقعا مجبور آفریده شده باشد نمی‌شود گفت : باید آزاد باشد. و همینطور برعکس. در این دو معنا سخن از "احکام دستوری" و "ارزشی" نیست. اگر واقعا از نظر فلسفی ثابت شد که انسان مجبور آفریده شده ، دیگر نمی‌شود شعار آزادی انسان را مطرح کرد. حیطه "هست ها و نیست ها" با حیطه "باید ها و نباید ها" فرق می‌کند. بنابراین اگر کسی آزادی به معنای تکوینی را به کار برد و بعد نتیجه "باید و نباید" گرفت دچار مغالطه اشتراک لفظی شده است. اگر ثابت کردیم انسان آزاد است تکوینا ، نمیتوان آزادی حقوقی و ارزشی را نتیجه گرفت و گفت : پس "باید" آزاد باشد یا "خوب" است آزاد باشد. ╔═🍃🌸════╗ @ArmanAndisheh ╚════🌸🍃═╝
✒حق آزادی (۱۰) آزادی به معنای "عدم دل‌بستگی" معنای سوم بیشتر در اخلاق و عرفان کاربرد دارد. غلام همت آنم که زیر چرخ کبود ، ز هر چه رنگ تعلق پذیرد آزاد است در این معنا آزادی در مقابل تعلق و دل‌بستگی است. آنچه ارزش است این است که انسان به دنیا و مادیات و لذت های غیر الهی تعلق خاطر نداشته باشد نه اینکه به هیچ چیز حتی خدا و پیامبر و هر چه در این راستا قرار می‌گیرد نیز علاقه ای نداشته باشد. عالی ترین مقام انسان این است که عشق الهی سراسر وجودش را فرا بگیرد. در هر حال این معنا هم مفهوم دیگری از آزادی است که با دو معنای قبلی کاملا متفاوت است. این معنا مربوط به حوزه "ارزش ها" و "باید و نباید‌ها" است. در اینجا سخن از این است که "خوب" است انسان از تعلق به غیر خدا آزاد باشد و اگر خواستار تکامل بیشتر است "باید" از محبت غیر خدا آزاد باشد. ╔═🍃🌸════╗ @ArmanAndisheh ╚════🌸🍃═╝
✒حق آزادی (۱۱) اگر آزادی را به این معنا به کار ببریم ، آزادی مطلق مطلوب نیست ؛ یعنی اینکه انسان از تعلق به هر چیز و هر کس حتی خدای متعال آزاد باشد ، ضد ارزش است. همین جاست که جای لغزش و مغالطه است. کسانی فریب‌کارانه ، آزادی را به این معنا به کار می‌برند و بعد می‌گویند انسان باید حتی اسیر خدا نیز نباشد. منظور حافظ هم این است که انسان باید به چیزی دل بدهد که ارزش دل‌بستگی داشته باشد. به کسی دل بدهد که مظهر همه خوبی هاست و هر چه زیبایی و کمال در عالم هست ، همه جلوه ای از جمال اوست. ╔═🍃🌸════╗ @ArmanAndisheh ╚════🌸🍃═╝
✒حق آزادی (۱۲) آزادی در مقابل "بردگی" این معنا یک مقوله اجتماعی است. در زمان‌های پیشین این‌گونه بوده که برخی انسان‌ها برخی دیگر را به بردگی می‌گرفتند و از آن‌ها کار می‌کشیدند و آن‌ها را خرید و فروش می‌کردند. این معنا نیز با سه معنای قبلی کاملا متفاوت است و احکام مخصوص به خود را دارد. معانی دیگری هم هست که از ذکر آن‌ها صرف نظر کرده و سراغ معنایی میرویم که مربوط به حقوق و سیاست است و در بحث فعلی ما مورد نظر است. ذکر این معانی از آن جهت بود که توجه کنیم آزادی معانی متعددی دارد و نباید به اشتباه آثار و احکام یک معنا را به سایر معانی سرایت داد. ╔═🍃🌸════╗ @ArmanAndisheh ╚════🌸🍃═╝
✒حق آزادی (۱۳) آزادی در اصطلاح حقوق و سیاست: حاکمیت بر سرنوشت خویش یک معنای رایج از آزادی در حقوق و سیاست همین معناست. انسان آزاد یعنی انسانی که تحت حاکمیت غیر نباشد و خود ، مسیر زندگی و منش و روش خویش را تعیین کند. طبعا در مقابل ، انسانی که تحت سلطه دیگری است و نمی‌تواند به دلخواه خود حرکت کند آزاد نیست. در اینجا هم دو گرایش وجود دارد : ۱. انسان باید مطلقا آزاد باشد و حاکمیت هیچ کس حتی خدا را نپذیرد. این گرایش امروزه در میان تفکرات الحادی رایج است. ۲. انسان تحت حاکمیت انسان‌های دیگر نباشد ، نه اینکه حتی از حاکمیت خدا نیز آزاد باشد. یعنی حاکمیت خدا را قبول می‌کند. معنای درست حاکمیت غیر خدا این است که حق حاکمیت اصالتاً فقط و فقط از آن خداست ولی خدا می‌تواند این حق را به انسانی منتقل کند. در این صورت حاکمیت چنین انسانی نیز پذیرفته می‌شود. ادامه دارد... ╔═🍃🌸════╗ @radiosayeban ╚════🌸🍃═╝
حجاب و مردسالاری.mp3
1.93M
🔰 حجاب، یک قانون مردسالارانه؟! چرا به جای نگاه آقایون، به حجاب خانوما گیر میدن؟! رادیو سایه‌بان👇👇 ╔═🍃🌸════╗ @radiosayeban ╚════🌸🍃═╝
این سوال تو ذهن خیلی از خانوما هست!
✒حق آزادی (۱۴) کسانی که طرفدار گرایش اول هستند و هر گونه حاکمیتی حتی حاکمیت خدا را نفی می‌کنند منظورشان همین نفی حاکمیت بالاصاله است ، ولی حاکمیتی را که به انتخاب و اراده آزاد خود انسان‌ها باشد می‌پذیرند. آنان می‌گویند هر انسانی حاکم بر سرنوشت خویش است ، ولی می‌تواند به انتخاب و اختیار خود ، به انسان دیگری نیز حق حاکمیت و حکومت بر خود را بدهد. دموکراسی چیزی غیر از این نیست که انسان حاکمیت غیر را نمی‌پذیرد مگر اینکه خود به آن غیر حق حاکمیت و دخالت در سرنوشت خود را داده باشد. ╔═🍃🌸════╗ @radiosayeban ╚════🌸🍃═╝
✒حق آزادی (۱۵) تفاوت عمده نگرش اسلامی با دموکراسی غربی در همین نقطه است که حق حاکمیت اصالتاً از آن کیست. دموکراسی می‌گوید از آن خود انسان است و اسلام می‌گوید از آن خداست. دموکراسی میگوید حتی خدا حق حاکمیت ندارد چه برسد به پیامبر و امام و ولی فقیه. فقط انسان است که می‌تواند حق حاکمیتش را به کسی واگذار کند. تا مردم با رای خود به کسی اجازه حکومت ندهند هیچ کس حق حاکمیت بر آن‌ها را ندارد. این نظر منحصر به غربیان نیست. امروزه کم نیستند به ظاهر مسلمانانی که چنین اعتقادی دارند. هستند کسانی که صریحا می‌گویند امیرالمومنین علیه السلام هم اگر حق حاکمیت داشت به دلیل آن بود که مردم آمدند و با آن حضرت بیعت کردند. اگر مردم به او رای نداده بودند علی علیه اسلام هیچ گاه حق حاکمیت نداشت. پس آزادی در اصطلاح حقوق و سیاست دنیای معاصر به معنای نفی حاکمیت هر کسی غیر از انسان بر اوست. ╔═🍃🌸════╗ @radiosayeban ╚════🌸🍃═╝
نه به کمربند اجباری.mp3
2.28M
نه به کمربند اجباری! ╔═🍃🌸════╗ @radiosayeban ╚════🌸🍃═╝
‼️روایتی مهم‼️ امام حسن عسکری علیه السلام به نقل از امام صادق علیه السلام فرمودند : علماءِ شیعیان ما کسانی هستند که از مرزهایی که شیطان و لشکریانش (هرچند از جنس انسان) وارد می‌شوند ، محافظت می‌کنند. و آنها را از تسلط بر شیعیانی که (از نظر شناخت و آگاهی از دین) ضعیف هستند مراقبت می‌کنند. آگاهی باشید که هر کس چنین وظیفه ای را به عهده بگیرد از کسانی که با دشمنان خارجی مبارزه می‌کند هزار هزار مرتبه بالاتر است ؛ چرا که اینان از دینِ دوست داران ما دفاع می‌کنند. و مجاهدان، از دنیا و بدن های دوستداران ما دفاع می‌کنند. بحار الانوار،ج۲،ص۵ (نرم افزار جامع الاحادیث) ╔═🍃🌸════╗ @radiosayeban ╚════🌸🍃═╝
(۱)جریان فدک، سناریوی ناکام دستگاه خلافت.mp3
7.79M
🔰 جریان فدک، سناریوی ناکام دستگاه خلافت 🏴 جلسه اول رادیو سایبان 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1211891780C9bcda86b7d
استاد این صوت ها ، یکی از متخصصان زحمت کشیده در تاریخ اسلام هستن. تحلیل زیبا و کمتر شنیده شده ای از غصب فدک ارائه میدن.👌 گوش دادن این مجموعه صوت ها رو به مبلّغ ها هم توصیه میکنیم.
(۲)جریان فدک، سناریوی ناکام دستگاه خلافت.mp3
7.03M
🔰 جریان فدک، سناریوی ناکام دستگاه خلافت 🏴 جلسه دوم رادیو سایبان 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1211891780C9bcda86b7d
🔊 جهاد تبیین 🔊 🔻 قاضی نورالله شوشتری در کتاب "احقاق الحق و ازهاق الباطل" جمله ای را از امیرالمومنین علیه السلام در جنگ صفین نقل میکنه که جالبه : امیرالمومنین علیه السلام میفرماید : ... وَالله لَو عَلِمتُ أنَّ المُداهَنَةَ تَسَعُني في دينِ الله لَفَعَلتُ ، ولَكانَ أهوَنَ عَلَيَّ في المَؤونَةِ ، ولكِنَّ الله لَم يَرضَ مِن أهلِ القُرآنِ بِالإِدهانِ وَالسُّكوتِ ، واللهُ يُعصى . ... سوگند به خداوند، اگر براى سازش در دين خداوند، راهى مى‌جُستم، بدان عمل مى‌كردم و هزينه اش بر من آسان‌تر بود؛ ولى خداوند نمى‌پسندد كه پيروان قرآن، سازش و سكوت كنند، در حالى كه خداوند، معصيت مى‌شود» منبع:احقاق الحق،ج۸،ص۲۲۸ رادیو سایبان 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1211891780C9bcda86b7d
(۳)جریان فدک، سناریوی ناکام دستگاه خلافت.mp3
8.62M
🔰 جریان فدک، سناریوی ناکام دستگاه خلافت 🏴 جلسه سوم رادیو سایبان 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1211891780C9bcda86b7d
✔️ نقلی از ابن تیمیه(پیامبر وهابیت و سلفی ها!) 👇 ⬅️ أم أیْمَن از غيب آب نوشيد وتا آخر عمر تشنه نشد. ✍ پی نوشت: ام ایمن از زنان صالحی بود که در جریان غصب فدک، به نفع حضرت زهرا سلام الله علیها شهادت دادند. ✍ متن ابن تیمیه: مجموع الفتاوى (11 / 277) وخرجت " أم أيمن " مهاجرة وليس معها زاد ولا ماء فكادت تموت من العطش فلما كان وقت الفطر وكانت صائمة سمعت حسا على رأسها فرفعته فإذا دلو معلق فشربت منه حتى رويت وما عطشت بقية عمرها. رادیو سایبان 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1211891780C9bcda86b7d
🖋 حق آزادی (۱۶) یکی از مغالطه هایی که امروزه توسط برخی به کار گرفته میشود مربوط به واژه «برده» است. این واژه مربوط به رابطه دو انسان است ، رابطه ای که یکی در آن «ارباب» و دیگری «نوکر» است. در این میان عده ای از واژه «برده» سوء استفاده کرده و میگویند : برده یا بنده بودن به کلی مذموم است و بنابراین انسان نباید حتی بنده خدا باشد!! این در حالی است که قرآن از شریفترین انسان ها یعنی پیامبر گرامی اسلام صل الله علیه و آله با عنوان «عبد» یاد کرده : "سبحان الذی أسری بعبده لیلاً " . حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام بعد از عبادت های فراوان سر به سجده می‌گذاشت و عرض میکرد: "إلهی کفی بی عزّاً أن أکون لک عبداً " (این افتخار برای من بس هست که عبد تو باشم) بنابراین در فرهنگ قرآن و اهل بیت عبد بودن بر حقارت و پستی دلالت نمیکند. ادامه دارد... رادیو سایبان 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1211891780C9bcda86b7d
🔊 جهادتبیین🔊 🔻قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَوْلُ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِي كِتَابِهِ : «وَ مَنْ أَحْيٰاهٰا فَكَأَنَّمٰا أَحْيَا اَلنّٰاسَ جَمِيعاً» ، - قَالَ مِنْ حَرَقٍ أَوْ غَرَقٍ قُلْتُ فَمَنْ أَخْرَجَهَا مِنْ ضَلاَلٍ إِلَى هُدًى قَالَ ذَاكَ تَأْوِيلُهَا اَلْأَعْظَمُ . از امام باقر علیه السلام در مورد تفسیر این آیه که میفرماید : "هر کس نفسی را زنده کند گویا همه مردم را زنده کرده و هر کس نفسی را بکشد گویا همه مردم را کشته" به چه معناست؟ حضرت فرمودند : از آتش سوزی یا غرق شدن نجات دهد. (یعنی زندگی دنیایی فردی را حفظ کند یا از او بگیرد) باز از حضرت پرسیدم : اگر کسی را از گمراهی به هدایت برسانیم... (یعنی دین شخص را و زندگی آخرتی شخص را اصلاح کنیم) حضرت فرمودند : این معنای عمیق تر آیه است. منبع:کافی،ج۲،ص۲۱۰ (نرم افزار جامع الاحادیث) رادیو سایبان 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1211891780C9bcda86b7d
حق آزادی (۱۷) برخی می گویند اصطلاحاتی نظیر «عبد» یا «بنده» که در آیات و روایات ما وجود دارد بر اساس فرهنگ حاکم در زمان گذشته و متناسب با اوضاع اجتماعی آن دوران به کار رفته است. در حکومت های پیشین نظام «ارباب_بنده» یا «ارباب_رعیتی» حاکم بود. مردم آن جامعه همه روزه با مفهوم «برده یا نوکر» سر و کار داشتند و قرآن و پیامبر هم با همان زبان سخن گفته اند. از نظر اینان رابطه «عبد و مولا» که بین «انسان و خدا» وجود دارد ، متأثر از نظام اجتماعی آن زمان است. امروزه که انسان ها دارای فرهنگ «مدرن» یا «فوق مدرن» هستند دیگر دوران آن مفاهیم گذشته و مسأله به کلی دگرگون شده است. پس جایی برای مفاهیمی مانند «عبد و مولا» وجود ندارد. رادیو سایبان 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1211891780C9bcda86b7d
حق آزادی (۱۸) اما باید توجه داشت که قرآن کلام خداست و برای تمام دوره ها و زمان ها نازل شده است.بنابراین وقتی قران تعابیری نظیر «یا عبادِ یعنی ای بندگان من» و امثال آن را به کار می گیرد، اختصاصی به مردم زمان پیامبر اکرم (ص) ندارد؛ بلکه مخاطب آن همه انسان ها در تمام دوران ها تا روز قیامت هستند. رکن اصلی پذیرش یک دین الهی ، اعتقاد به خدای یگانه است. خدایی که «ربّ» یعنی مالک مدبّر همه عالمیان است ( الحمد للّه ربّ العالمین) و همه انسان ها (بلکه همه چیز) «عبد» او هستند. (فإنّهم عبادک. مائده آیه ۵) انکار این اعتقاد، به منزله انکار توحید و انکار توحید به منزله انکار اساسی دین است. دینی که فاقد اصل «توحید» باشد دین نیست. اعتقاد به توحید اساس همه ادیان الهی است. چنین امری هم برهان فلسفی و هم برهان تعبدی (نقلی) دارد. ادامه دارد... رادیو سایبان 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1211891780C9bcda86b7d