eitaa logo
راه نوشت - رسانه آنلاین سینما و تلویزیون
1.1هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
339 ویدیو
5 فایل
🅾️ نقد و بررسی آثار سینمایی و تلویزیونی 🅾️ 🎬 آخرین اخبار از سینمای جبهه فرهنگی انقلاب ✍🏻 سایت سینمایی راه نوشت (بلاگ عماریار): 🌐 AmmarYar.ir/blog 🥳آدرس ما در شبکه‌های اجتماعی: 🌐 zil.ink/rahnevesht_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
12.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❌ ماجرای یک وطن پرست که دست به خودکشی زد 🗯 مردم از کلنل فضل الله می گویند ⭕️ تماشا در عماریار https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
⭕️ همراه با فجر ۳۹ - نقدی بر رمانتیسم عماد و طوبا ⭕️ تلاش بی فایده رمانتیسم عماد و طوبا روایتی ساده و اپیزودیک از آشنایی، خواستگاری، ازدواج و بچه دار شدن دو جوان عشق سینماست که خرد خرد روایت می شود و گاهی حرفهایی فلسفی درباره عشق و عاشقی و زندگی می زند و گاهی با رؤیا پردازی، تنه به تنه با فانتزی جلو می آید و و گاهی هم تلاش می کند تا برای مخاطب خرده قصه ای تعریف کند. رمانتیسم عماد و طوبا می خواهد تا نسخه‌ای تصویری از جستارهای آلن دو باتن با موضوع عشق و زندگی باشد، همانقدر اپیزودیک و کوتاه همراه با یک برگ برنده جذاب و عمیق که خواننده را به فکر فرو ببرد. تلاش کارگردان در قصه گویی برای شبیه شدن به ساختار روایی جستار به پاشنه آشیل فیلم تبدیل شده چرا که در جستار مخاطب سوار بر بال خیال و همذات پنداری با شخصیت های قصه و قرار دادن خود در جایگاه راوی هر تصویری که با قصه جستارنویس در ذهن دارد را تصور می کند اما در ساحت سینما کارگردان باید موقعیت و شخصیت بسازد نه این که بخواهد با حرف و دیالوگ کارش را پیش ببرد. فیلم، جستار نیست که بشود با سکانس هایی مثل شرح و تفسیر مثال نون زیر کباب و یا دعوای زن و شوهر بر سر این که کتابخانه کجا باشد مخاطبش را به فکر فرو ببرد. حرف فیلم با ساختاری که برای بیان آن انتخاب شده در حد و اندازه سینما نیست به خصوص این که نوع عشق و عاشقی‌اش را از آن ور آب گرفته و یا چاشنی خرده فرهنگ های ایرانی قاطی اش کرده. ✳️ خوانش ادامه متن در سایت راه نوشت https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
👨‍👦‍👦 بخش ویژه کودک و نوجوان در عماریار 📺تماشای رایگان آثار ⭕️ در این روزها که مصرف آثار چندرسانه‌ای به‌ویژه «فیلم» و «سریال» در فضای مجازی جهش پیدا کرده است و کودکان و نوجوانان هم مخاطب ویژه این دسته از محصولات فرهنگی هستند، عماریار با دغدغه ارائه محتوای سالم، جذاب و آموزنده به خانواده‌ها و مخاطبان، هم‌زمان با ایام‌الله دهه فجر از صفحه ویژه «کودک و نوجوان» خود با بیش از هزار قسمت کارتون، انیمیشن، فیلم سینمایی و سریال رونمایی کرد. ⭕️ تماشای تمام آثار صفحه کودک و نوجوان عماریار در سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به مدت 10 روز رایگان، همراه با مصرف اینترنت نیم‌بها خواهد بود. https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
🔵 یک ضد قهرمان جمعی 🔵 نقدی بر فیلم بی همه چیز ✳️ «بی همه چیز» اقتباسی آزاد از نمایشنامه «ملاقات با بانوی سالخورده» نوشته « فريدريش دورنمات» است، اثری که سعی کرده تا ضمن وفاداری کامل به متن نمایشنامه با اندکی دخل و تصرف و وطنی کردن آن یک اثر قصه گو را با خلق فضای یک روستا لا مکان در یک موقعیت لا زمان به مخاطب عرضه کند. ⭕️ «بی همه چیز» ماجرای انتقام عجیب زنی است که پس از سال ها به زادگاهش بازگشته تا با پول عدالتی که سال ها پیش از او دریغ شده را برای خودش اجرا کند و همانطور که از نامفیلم هم پیداست، قرار است روایت انسان هایی بی همه چیز باشد، انسان هایی که هر کدام در موقعیت های مختلف انسانیت خود را زیر پا می گذارند و به نوعی آب که ببینند شناگران ماهری می شوند. شروع بی همه چیز شروع خوبی از کار در آمده و کارگردان توانسته در سکانس استقبال از مهمانِ تازه وارد آدم‌های قصه‌اش را معرفی و شخصیت‌هایش را تا حدودی بسازد. ⭕️ فیلم کارگردانی سر راست و حساب شده ای دارد و بازی ها کاملا خوب و از آب در آمده است اما شخصیت پردازی پرویز پرستویی از کل فیلم عقب تر است، پرویز پرستویی همان تیپ های قبلی اش را بازی کرده و نتوانسته با اتمسفر فیلم عجین شود و شخصیت امیر را همراه با دو قطب خیر و شرش بسازد. ⭕️ نقطه ضعف اساسی «بی همه چیز» را شاید بتوان فیلمنامه کار عنوان کرد؛ چرا که قرایی نتوانسته آن چنان که باید در ایرانیزه کردن نمایش نامه دورنمات خوب عمل کند، جاهایی در خلق فضای روستا خوب بوده مثل نوری و گاوش و جاهایی در شخصیت پردازی بد بوده مثل همراهی خانواده امیر با مردم شهر و تنها گذاشتن امیر و همین مسئله سبب شده تا فیلمنامه کار از میانه به بعد بیشتر بر اساس دیالوگ کارش را پیش ببرد تا کنش شخصیت ها و نتواند ارائه کاملی از مانیفست خود در بررسی لایه های اجتماعی خلق شده بدهد. یک ضد قهرمان جمعی ⭕️ ضد قهرمان در «بی همه چیز» مردم روستا هستند، چرا که این مردمند که در فشار اقتصادی در سراشیبی سقوط قرار می گیرند، «بی همه چیز» توصیفی تلخ و گزنده و تمسخر آمیز از فطرت انسانی و فقر است و نمایش روی دیگری از انسان، انسان هایی که در گذشته به یک انسان بی پناه برای خوش آمد ارباب ظلم کردند و اکنون به سبب ترس از برای رسيدن به منافع خود، اصول اخلاقى را به راحتى زير پا مي‌گذارد و در راه رسيدن به اين مقصود، تمامى اشتراكات و عقايد و حتى روابط دوستانه و خونی خود را نادیده می گیرد تا جایی که برادر نیز به برادر رحم نمی کند. فیلم با ساخت دوگانه های عشق و نفرت، ثروت و فقر و آبادانی و ویرانی، عدالت و بی عدالتی و اخلاق و بی اخلاقی نشان دهد که پول تعیین کننده همه چیز است، و به همین جهت است که زن با ورود به روستا با پول تنها قصد انتقام گرفتن از امیر را ندارد بلکه او در سکانس هایی با قرار دادن مردم روستا در دو راهی وجدان و پول می خواهد از مردم زادگاهش نیز انتقام بگیرد و آنان را در برابر وجدان خودشان قرار دهد تا با دست خودشان از امیر انتقام بگیرند. https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
📣 درام بازی؛ چگونه می‌توانیم فیلم‌نامه بد ننویسیم! 💢 کارگاه آموزشی فیلم‌نامه‌نویسی با تدریس ▫️ سرفصل‌های کارگاه: 🔸 ساختار درام 🔹 تنش 🔸 طراحی کاراکتر 🔹 تفاوت و شباهت مستند آرشیوی و فیلم‌نامه داستانی 🔸 اهمیت و کارکرد دیالوگ 🔹 مفهوم روایت 🔸 تفاوت روایت و قصه 🔹 حادثه محرک 🔸 اوج 🔹 تعیین سرنوشت کاراکتر 🔸 ویژگی‌های کاراکتر ⏰ زمان برگزاری: از اول اسفند به مدت 10 جلسه 🏠 مکان: حسینیه هنر تهران 💰 هزینه: 500 هزار تومان ⭕️ اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام🔻 🌐 https://b2n.ir/640519 📞 02142795910 💢 عماریار، مرجع عرضه آثار جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
⭕️ دو قهرمان، دو پرتره، دو شهید ✳️ در حالی که سال گذشته سال کم رونق تولید در سینمای ایران بود اما قرار شد که سی و نهمین جشنواره فیلم فجر برگزار شود و پس از اعلام نام 16 فیلم که هر کدام در یک بخش نامزد جایزه در جشنواره فجر شده اند، فیلم هایی که در این میان حرفی برای گفتن دارند، کم نبودند. ✳️ در این مطلب به دو اثر اقتباسی یعنی فیلم «تک تیرانداز» با اقتباس از زندگی شهید عبدالحسین زرین و فیلم «منصور» با اقتباس از زندگی شهید ستاری می پردازیم. ✳️ دو فیلم یاد شده فیلم های قهرمان محوری هستند که مخاطب را از ابتدا تا انتها درگیر می‌کنند و نشان می دهد که می شود قهرمان خلق کرد و شعار نداد اگر به حرف مان اعتقاد داشته باشیم و این اعتقاد خود راهش را در لحن‌مان پیدا می‌کند. ✳️ ساخت فیلم سینمایی از زندگی الگوهای یک جامعه در ساختار سینمایی هر کشور امری بدیهی است و ساخت چنین آثاری در این سال ها توسط جوانان حزب اللهی نشان می دهد که گویا قرار است سینما دوباره به خودش قهرمان ببیند، قهرمانانی که گویا رفته رفته سینما دارد یادشان می کند، سینمایی که از نمایش پهلوانانش بی نصیب بود و حالا دارند عینیت می یابند. «تک تیر انداز»؛ استاد شلیک های طلایی ✳️ در سال های پیش و در یک جلسه بود که رهبری در دیدار با نمایندگان اقلیت‌های مذهبی کشور در مجلس به فیلم «تک تیر انداز» آمریکایی ساخته کلینت ایستوود اشاره کردند و این که چگونه غربی ها در فیلم هایشان تشوقی می کنند «یک جوانِ مثلاً فرض کنید مسیحی یا غیر مسلمان را که تا آنجایی که میتواند و از دستش برمی‌آید، مسلمان را اذیت بکند، اصلاً تشویق میکند» ✳️ حضور تک تیر اندازان حرفه ای در جنگ هشت ساله علیه رژیم بعث کم نبوده و علی غفاری در جدیدترین اثرش سراغ زندگی شهید عبدالحسین زرین، اسطوره ای گمنام و استاد شلیک های طلایی رفته و تلاش کرده تا اثری قهرمان محور را در برشی کوتاه از زندگی این شهید به مخاطب عرضه کند. ✳️ علی غفاری کارگردان نام آشنای سینمای ایران زندگی دراماتیک شهید زرین را با بازی کامبیز دیرباز به فیلمی حماسی و دراماتیک بدل کرده که این روزها در جشنواره فجر و در سینماهای سراسر کشور در حال اکران است. «منصور»؛ ناب و بکر ✳️ منصور قصه ای است در گذشته اما بسیار مناسب برای امروز، فیلم در سال های پایانی جنگ می گذرد، جایی که ایران درگیر کمبود تسلیحات نظامی است و سرتیپ ستاری در حال کار روی طراحی و تولید نخستین جنگنده ایرانی است. ✳️ منصور روایتی کمتر دیده شده از هشت سال جنگ تحمیلی، با محوریت زندگی شهید ستاری است که توسط سیاوش سرمدی کارگردانی و جلیل شعبانی آن را تهیه کرده است. https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
⭕️ تک تیرانداز بر اساس واقعیات بود ⭕️ بودجه ده میلیاری فیلم ✳️ علی غفاری، کارگردان فیلم تک تیرانداز، در نشست رسانه ای این فیلم با بیان این که ما تلاش داشتیم تا فیلمی قهرمان پرور بسازیم و به همین سبب زندگی شهید زرین را محور فیلمنامه قرار دادیم، گفت: هر فیلم‌نامه‌ای با سلیقه کارگردان بازنویسی می‌شود، و در فرآیند نگارش فیلمنامه کار تغییراتی جزئی اتفاق می‌افتد که البته ما به بخش بسیاری از واقعیت وفادار بودیم. ✳️ کارگردان فیلم تک تیرانداز با بیان این که همه آن چه در فیلم بود بر اساس واقعیت است و مستندات آن وجود دارد، اظهار داشت: ما سعی کردیم که بار دراماتیک کار را بالا ببریم و کمی تخیل هم چاشنی کار کنیم. ✳️ کارگردان با اشاره به شباهت کامبیز دیرباز به شهید زرین و دلیل انتخاب او برای ایفای این نقش گفت: بازی در نقش یک تک تیرانداز بسیار سخت است و من شاهد تلاش های او برای به دست آوردن نقش بودم. ✳️ ابراهیم اصغری، تهیه کننده این فیلم با اشاره به سختی های تولید و ساخت یک فیلم جنگی، اظهارداشت: ما تمام تلاش خود را جهت اجرای هر چه بهتر دکور انجام دادیم و از آن جایی که عراق قوی‌ترین نیروی زمینی منطقه را داشت، تلاش کردیم تا قدرت دشمن را به تصویر بکشیم تا کار قهرمان قصه به چشم آید. ✳️ تهیه کننده تک تیرانداز با بیان این که بودجه فیلم حدود 10 میلیارد بود، تصریح کرد: به اعتقاد من در شرایط فعلی بودجه زیادی برای این نوع فیلم نیست. ✳️ کامبیز دیرباز نیز در سخنانی گفت: بابت نقشی که آن را بازی کردم بسیار خوشحالم، در این بیست سالی که من کار بازیگری انجام می‌دهم، این دومین نقش واقعی من بود.
⭕️ فریادِ هیچ ⭕️ نگاهی به فیلم ابلق ✳️ نرگس آبیار از آن دست کارگردان هایی است که به سراغ هر سوژه ای که می‌رود به دنبال خلق آن است، از شیار و آن مادر شهید گرفته تا شبی که ماه کامل شد و ماجرای عشق در میانه خون. ✳️ این بار هم آبیار در خلق فضای حاشیه‌نشینی موفق عمل کرده و توانسته زورآبادی برای مخاطب بسازد که حداقل می شود باورش کرد، زورآبادی در حاشیه شهر که که برج‌های سر به فلک کشیده آن را احاطه کرده‌اند و سرخوشی‌شان را از همان چرخ و فلک و نور و رنگ هایش می‌شود حدس زد، سرخوشی که حسرت اهالی زور آباد است. ✳️ زورآبادی که در فاضلاب هایش موش ها جولان می دهند و به جان مردم افتاده اند و در خانه هایش مردانی زندگی می کنند که زنانشان را کتک می زنند و به آن ها بی محلی می کنند و یا زنان در آن مورد تجاوز قرار می گیرند. ✳️ قصه ابلق ماجرای محله ای است که مردم در آن وضع خوبی ندارند و برای امرار معاش رب و ترشی و عرقیجات درست می کنند و به جلال (بهرام رادان) می فروشند و به نوعی جلال صاحب کار و بزرگ آنهاست و همین مسئله سبب شده تا نتوانند در برابر کارهایی که می کند حرفی بزنند. ✳️ آبیار نه به موفقیت فیلم های قبلی اما تا حدودی توانسته به خلق این زور آباد و اتمسفری که می خواسته برسد، اما پاشنه آشیل آبیار در ابلق این بود که نتوانسته دست روی یک ماجرای واقعی بگذارد و همانند آثار قبلی‌اش قصه‌ای واقعی را پیدا و از آن اقتباس کند. ✳️ آبیار سعی کرده تا از چند آسیب اجتماعی مثل تجاوز، حاشیه نشینی، فقر، مرد سالاری وام بگیرد و قصه ای بسازد، قصه ای که پایانی برای آن ترسیم نمی کند و پایان ساخته شده در فیلم هم نمی‌تواند پاسخی برای آنچه که آبیار از ابتدا ساخته، باشد. پایانی که جلال با بازی بهرام رادان همچنان در حال پوست کندن گوسفند است و موش هایی می بینیم که هنوز جولان می دهند. ✳️ شخصیت هایی که آبیار خلق می کند همه در انتها سکوت می کنند، حتی راحله (الناز شاکردوست) تنها شخصیتی که حداقل از او انتظار می رفت به واسطه ظلم هایی که بر او رفته در قامت یک قهرمان، کنش‌مندتر عمل کند. ✳️ در ابلق هر کس به یک دلیل سکوت می کند، یکی به خاطر ترس و دیگری به خاطر مصلحت اندیشی و یکی به خاطر سنت های جامعه و یکی دیگر هم به خاطر این که موقعیتش را در خطر می بیند، سکوتی که شاید اگر ده سال پیش به نمایش در می‌آمد، می‌توانست همچنان موضوع قابل بحث باشد، اما سکوت اهالی زور آباد خیلی عقب است از همه چیز، مخاطب سکوت را زیاد دیده در این سال ها، حتی کنش آنارشیستی را هم دیده، ابلق همه چیز را برای یک کنش متمدنانه فراهم می کند، از رحمت (مهران احمدی) که خیاط است تا اعتراف زنان زور آباد، اما آبیار این کنش را در پایان از مخاطب دریغ می‌کند. ✳️ ابلق فیلم متوسط اما رو به بالا از آبیار است که همچون کارهای قبلی‌اش قصه را دیر شروع می‌کند، اما خلق فضا این اجازه را می دهد که مخاطب فیلم را پس نزد. ✳️ زوج شکیبا و شاکردوست همچنان جواب می دهد و رادان آن چنان شخصیتش در کار ننشسته، فیلم چند دوربین روی دست و چند نمای لانگ و از بالای سر دارد که حسابی آزار دهنده است. 🖊 محمدرضا پورصفار https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
⭕️ از ظلمت شب رخت به مهتاب کشیدیم ✳️ در تاریکی شب که ظلمت بر زمین سایه می افکند ماه شب مهتاب است که زمین را روشن می‌کند و این مهتاب است که یک تنه جور ظلمت شب را می‌کشد، «منصور» در جشنواره سی و نهم حکایت مهتاب در شب ظلمانی را داشت، فیلمی که در میان این همه فیلم بی‌مسئله، لا مکان و لا زمان خوش درخشید. ✳️ در سینمای ایران که کارگردانان با شعار « ما آیینه جامعه ایم » فیلم هایی بدون کارکرد می سازند و با چنین خزعبلاتی سر مدیران فرهنگی را شیره می مالند و حرف فیلم هایشان در حد اخبار صفحه حوادث روزنامه باقی می ماند و جایگاه سینما را از آرمان سازی برای جامعه به حد نازلی تنزل می بخشند باید قدر منصورهای سینمای ایران را دانست. ✳️ منصور فیلمی که در بازیگری و کارگردانی بی ادعا به میدان آمد و همین هم سبب شد تا بیشتر از همه فیلم ها به چشم بیاید، فیلمی که اگر عواملش می توانستند در فیلمنامه کار قدری قوی تر ظاهر شوند، شاید به یکی از آثار ماندگار سینمای ایران با موضوع زندگی شهدا تبدیل می‌شد. ✳️ فیلم از دو عقبه پژوهش و مستندسازی در تیم ساخت، بهره مند است و همین سبب شده در بازی‌های تکنیکی گرفتار نشود و حتی از دانای کل و نریشن هم استفاده نکند و مخاطب را به دل یک تجربه ناب سینمایی ببرد. ✳️ سیاوش سرمدی در منصور در مقام کارگردان به سراغ سوژه‌ای رفته که قصه‌اش را از تاریخ معاصر وام گرفته اما به شدت فیلم رو به جلو و تابلوی راه است، روایتی از شهید ستاری که در اوج تحریم های خارجی و سنگ اندازی های داخلی حرکت رو به جلویش را ادامه می دهد. 🖊 محمدرضا پورصفار ⭕️ خوانش متن کامل در این لینک 🌐 blog.ammaryar.ir