راه نوشت - رسانه آنلاین سینما و تلویزیون
📺«خداحافظ مادر» سریال جدید تلویزیون در دهه فجر 🎥روزهایی از زندگی اولین فرمانده زن در سپاه پاسداران
📣تغییرات در نام و ساعت و شبکه پخش سریال «خداحافظ مادر»:
♦️نام این سریال به «آتش در گلستان» تغییر یافت.
♦️سریال #آتش_در_گلستان ، از امشب ساعت ۲۲ از شبکه یک سیما پخش خواهد شد.
🎥مهم، رو به جلو و احتمالا ترسناک
⭕️نگاهی به مستند در برابر طوفان
🗓 به مناسبت آغاز #دهه_فجر انقلاب اسلامی
✍🏻علی رحیمی
🔹#در_برابر_طوفان مستندی مهم، رو به جلو و احتمالا ترسناک است. مهم از این جهت که رسانه انقلاب اسلامی نیاز دارد که قرائت واقعی و درست نظام از چگونگی شکلگیری انقلاب اسلامی فارغ از شعارها و حرفهای تکراری شنیده و دیده شود.
🔹در چهل سال گذشته کمتر اثر هنری پیدا میکنید که جدا از کیفیت ساخت و گستردگی آرشیو از منظر روایی توانایی رقابت با تولیدات بیگانه را داشته باشد. مستند #نقویان به این دلیل مهم است که فرم استانداردی دارد و جنس روایت و پژوهش تاریخی مستند قابل دفاع است.
🔹«در برابر طوفان» در جایگاه خودش رو به جلو است. چرا که روایت مستند از سطح روایت رسمی صداوسیما و حاکمیت کمی عمیقتر شده و سعی کرده است در روایت تاریخی خود کلیشهها و شعارهای شکل گرفته در چهل سال اخیر را کنار بزند.
🔹نقویان در روایت تاریخی خود به اختلاف طبقاتی، عدم عدالت اقتصادی و مفاسد اقتصادی رژیم پهلوی هم اشاره میکند، دلایلی که همیشه در قرائت رسمی نظام پشت خفقان و وابستگی سیاسی رژیم پهلوی پنهان میشد.
✅مطالعه کامل یادداشت:
🌐b2n.ir/w39550
✅تماشای مستند:
🌐b2n.ir/j78433
📽سینما را متفاوت دنبال کنید🔻
https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
🎤حسینی: سینمای ایران تا چه میزان به لیلی و مجنون اعتنا کرده است؟ / اسماعیلی: مدیران سینمایی تمدن اسلامی-شیعی را جدی نگرفتهاند
♦️اولین نشست تخصصی چهلمین جشنواره فیلم فجر با موضوع «سینمای ایران و گفتمان انقلاب اسلامی» عصر امروز در خانه جشنواره برگزار شد.
🔶#سید_محمد_حسینی، مدرس دانشگاه و مدیر عامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس:
💬درباره آرمانهای انقلابی در سینما فقط شعار دادهایم و به نتیجه خاصی نرسیدهایم.
💬سینمای ایران تا چه میزان و چقدر تحلیلی به لیلی و مجنون اعتنا کرده است؟ هروقت به تئاتر شهر بروید همیشه نمایش عشق اساطیری روی پرده است که این تفاسیر چه میزان میتواند روی ایرانیها تاثیر بگذارد؟
🔷#مجید_اسماعیلی، مدرس حوزه و دانشگاه و تهیهکننده سینما:
💬ما در دنیایی زندگی میکنیم که تمدن اسلامی-شیعی یک طرف و دیگری تمدن غربی است که دومین تمدن همه چیز را تحت تاثیر قرار داده است. هند، چین و ژاپن در هاضمه غرب تحلیل رفتهاند و آنچه باقی مانده است شبکه محکم اعتقادی است که حرفهای جدید و نو دارد و اگر به آن بپردازیم دنیا را فرا میگیرد.
💬فیلمهای سینمایی که میسازیم تا چه میزان به نیازهای جوانان پاسخ داده است؟
💬مدیران ما تمدن اسلامی-شیعی را جدی نگرفتهاند و باید دید اصلا بودجه سینما و صداوسیما برای این موضوع چقدر است؟ سینما به هیچ عنوان شوخی نیست و دنیا برای سینما ارزش زیادی را قائل میشود اما آیا ما این ارزش را قائل میشویم؟
✅مطالعه کامل خبر:
🌐b2n.ir/b54067
#فجر_چهلم
📽سینما را متفاوت دنبال کنید🔻
https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
💢عقب مانده از جامعه
⭕️راهنمای فیلم _ مرد بازنده
✍🏻محمدرضا پورصفار
📝مهدویان همچنان به دنبال تجربه کردن است و این بار به سراغ یک فیلمنامه جنایی با بنمایههای نوآر رفته است.
فیلمنامه ای که به شدت عقب مانده است از همه چیز، و بازیهای نه چندان نشسته در کار.
سوژه مرد بازنده میتوانست جاندارتر باشد، اما نشده بود. مهدویان هنوز تکلیفش معلوم نیست؛ همه چیز کلیشه، از سیستم گرفته و مصلحتهایش تا مافیای مخوف و پولشوییهایش.
جواد عزتی اش نسبتا خوب بود.
✅مطالعه مطلب در راه نوشت:
🌐b2n.ir/z47322
#مرد_بازنده
#فجر_چهلم
📽سینما را متفاوت دنبال کنید🔻
https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
📣برگزاری نکوداشت رحیم رحیمیپور تحت عنوان «دغدغههای یک فیلمساز عدالتخواه»
⭕️توکلی: عدالتخواهی او از نوع عاشورایی بود که عقبه عقلانی و تاریخی دارد
▫️در دومین روز از جشنواره فیلم فجر، نکوداشت «زنده یاد رحیم رحیمی پور» تحت عنوان دغدغه های یک فیلمساز عدالت خواه با حضور هوشنگ توکلی (بازیگر) برگزار شد.
🎤هوشنگ توکلی:
🔸رحیم رحیمیپور شاعر بود و تنها شاگردی است که در زمان صحبت کردن درباره تواناییاش غصه میخورم.
🔸عدالتخواهی رحیمیپور از نوع عاشورایی بود که عقبه عقلانی و تاریخی دارد.
🔸در اوایل دهه ۶۰ تمام مدیران به این نتیجه رسیده بودند که آب را روی رحیمیپور و امثال او ببندند و این باعث شد که این هنرمند به تدریج منزوی شود.
🔸#رحیمی_پور جزء استعدادهای ویژهای بود که سینما را آموزش میدید، اما این کار را قبل از آموزش به صورت غریزی بلد بود، چرا که شاعر بود و اشعارش پر از طنز زندگی است، به همین دلیل اولین فیلم سازی است که در سن ۲۳ سالگی فیلم «دولهتو» را میسازد. این فیلم هنوز پر از مفاهیم پنهان و تجربیات سینمایی است.
✅مطالعه کامل خبر:
🌐b2n.ir/e10195
#فجر_چهلم
📽سینما را متفاوت دنبال کنید🔻
https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
💢سوژه؛ ایستاده در صدر
⭕️راهنمای فیلم _ بیرو
✍🏻محمدرضا پورصفار
📝#بیرو و سوژه اش همه آن چیزی است که از سینما می خواهیم، سینما و قهرمانی که بشود آن را حس کرد.
بیرو با تمام ضعف هایش در فیلمنامه و حتی لنگ زدن هایش در کارگردانی اما فتح باب خوبی است، فتح بابی که #عباس_میرزایی از پس آن بر آمده.
سینمای ایران سال ها از چنین سوژه هایی دور بوده و خرق عادت بیرو و پرداخت به یک قهرمان معاصر از جنس ورزشی اش یک اتفاق بزرگ است که می شود رفتن به سراغ آن را ایستاده تشویق کرد.
همچنان منتظر تماشای قهرمان های واقعی خواهیم ماند.
✅مطالعه کامل مطلب:
🌐b2n.ir/j93305
#فجر_چهلم
📽سینما را متفاوت دنبال کنید🔻
https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
🎤تغییرات حاتمیکیا واکنش صادقانه او به تغییرات جامعه است / قهرمان فیلمهای حاتمیکیا راهی مشترک را دنبال میکنند
💢نخستین نشست نمایش و بررسی آثار گنجینه سینمای ایران تحت عنوان «قابهای ماندگار»، در محل خانه جشنواره #چهلمین_جشنواره_فیلم_فجر، فیلم سینمایی #دیده_بان اثر #ابراهیم_حاتمی_کیا با حضور محمدعلی باشهآهنگر و به میزبانی اکبر نبوی نقد و بررسی شد.
🔸#محمد_علی_باشه_آهنگر، نویسنده و کارگردان:
💬فیلمهای آن زمان به جنبههای بیرونی جنگ توجه داشت و فیلمهایی ساخته شد که به نوعی کپی از فیلمهای خارجی مربوط به جنگ بود. «دیدهبان» هیچ شباهتی به این قبیل فیلمها ندارد.
💬شخصیت فیلمساز و زمانهای که او در آن زندگی میکند و گونهای که در فیلمسازی انتخاب میکند با هم سنخیت دارد.
💬فیلمساز باهوش و صاحبسبک که دغدغه دارد، برخلاف بسیاری از فیلمسازها به ایدئولوژی توجه دارد.
💬برخی اوقات رادارهای هنرمندان از برخی سیاسیون جلوتر میرود. در سیر فیلمسازی #حاتمی_کیا وقتی تغییراتی به وجود میآید، به دلیل تغییر جامعه است و نگاه صادقانه او به آن. فیلمساز در مقابل این تغییرات واکنش نشان میدهد.
💬شهید عارفی «دیدهبان» اگر بیاید در خروج باز هم همان کار را میکند که شخصیت اصلی فیلم «خروج» انجام داد. قهرمان فیلمهای حاتمیکیا راهی مشترک را دنبال میکنند.
✅مطالعه کامل مطلب:
🌐b2n.ir/p86332
#فجر_چهلم
📽سینما را متفاوت دنبال کنید🔻
https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
🎥«ناز آباد»، قلب طهران
⭕️نازیآبادیها و ماجرای حلقه محافظت از امام خمینی (ره)
🗓به بهانه #دهه_فجر انقلاب اسلامی
✍🏻اکرم حیدری
🔆شاید بتوان گفت مستند #نازی_آبادی_ها اولین مستند درباره محلات قدیمی شهر تهران و از معدود مستندهای ساخته شده درباره محلات کشور است.
🔆ژانر قالب در مستند «نازی آبادیها» بیش از آن که سیاسی و تاریخی باشد اجتماعی است چرا که توانسته در به تصویر کشیدن قابلیتهای اجتماعی و تشکیلاتی و چگونگی اجتماعی شدن جوانانش بهتر ظاهر شود.
🔆نازیآبادیها در رویداهای تاریخی انقلاب، صفهای طولانی خرید نفت و ارزاق عمومی را سازماندهی کردند و تعاونی مصرف مردمی را ابداع کردند و جوانانش حلقه محافظت از امام خمینی (ره) را شکل دادند و بزرگترین پلاکاردهای تظاهرات از #نازی_آباد روانه تهران شد.
🔆همه این فعالیتها انجام گرفت تا «نازی آباد» شد مهد پرورش شهیدانی چون دستوارهها ، شکوریها و ... و ورزشکارانی چون استیلی و قلعهنویی و هنرمندانی چون اکبر عبدی و حلیمه سعیدی و مداحانی در طراز انقلاب همچون حاج منصور ارضی و حدادیان و برادران طاهری و ...
✅مطالعه کامل یادداشت:
🌐b2n.ir/z06174
✅تماشای مستند:
🌐b2n.ir/q16723
📽سینما را متفاوت دنبال کنید🔻
https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
6.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 | احوالجویی رهبر معظم انقلاب از «محمد کاسبی»
🔹#محمدمهدی_دادمان، رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی در عیادتی سرزده، چفیه رهبر معظم انقلاب را به محمد کاسبی، هنرمند پیشکسوت کشورمان اهدا کردند.
🔸به گفته ی دادمان؛ #رهبر_معظم_انقلاب از احوال #محمد_کاسبی جویا شدند و ضمن آرزوی سلامتی برای این هنرمند، چفیه خود را از شانه هایشان بر میدارند و به نشان یادبود به همراه پیغامی میفرستند که؛ به آقای کاسبی بگویید برایشان دعا میکنم.
🔸محمد کاسبی در این دیدار گفت: هیچ وقت نخواستم از ارادتم به آقای خامنهای بهرهبرداری سیاسی کنم اما هیچ کس جز ایشان نمیتوانست جانشین امام باشد.
🔹مدتی است که محمد کاسبی هنرپیشه با سابقه کشورمان به دلیل عارضه قلبی در بیمارستان بستری شده و با بیماری دست و پنجه نرم میکند.
🔹او به واسطه ایفای نقشهای مختلف از جمله در سریال های دادستان، بچه مهندس ۱، سر دلبران و فیلم های رفقای خوب، نفوذی و پدر، در اذهان عمومی محبوب و ماندگار است.
📽سینما را متفاوت دنبال کنید🔻
https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
🎥علفزار؛ فیلمی که شروع نمی شود
⭕️راهنمای فیلم _ علفزار
✍🏻محمدرضا پورصفار
📝فیلم از آن فیلمهایی است که حرفش را با لکنت میزند حتی جرات پایانبندی درست و حسابی ندارد.
#علف_زار از فیلمنامه بسیار ضربه خورده و پس از یک شروع نسبتا خوشریتم، هر چه منتظر میمانیم فیلم جلو نمیرود. با یک دغدغه اجتماعی وارد گود میشود اما توانایی بسط و گسترش آن را ندارد و در حد ژست فیلمسازِ دغدغهمند باقی میماند.
قصههای فرعی هم چندان به کمک کار نمیآیند و بیشتر در حد یک خبر روزنامه کارکرد دارند.
شخصیت پردازیها به جز سارا بهرامی هیچ کدام درست و حسابی از آب در نمیآیند و پژمان جمشیدیاش در کار نچسب است.
سینما، آیینه جامعه نیست.
✅مطالعه مطلب در راه نوشت:
🌐b2n.ir/x09531
#فجر_چهلم
📽سینما را متفاوت دنبال کنید🔻
https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
📣نشست «نسبت مردم با جشنواره عمار» برگزار شد
⭕️دوازده دوره جشنواره عمار در بوته نقد + صوت
🔹سی و سومین محفل عصرنشینی هنر و اندیشهی دیدار در نشستی بر خط با موضوع «نسبت مردم با جشنواره عمار» با نگاهی به دوازده دوره برگزاری #جشنواره_عمار در پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی برگزار شد.
🎤#نعمت_الله_سعیدی، نویسنده و منتقد سینما:
🔸اگر باور داشته باشیم که هنرمند و جشنواره مردمی انعکاسدهنده باورها و اعتقادات مردم هستند و در خدمت مردم قرار گرفتهاند، موضوع فرق میکند. برگزارکنندگان جشنواره مردمی عمار تلاش داشتند جشنوارهشان در خدمت مردم باشد.
🎤#محمدحسین_خوش_بیان، مستند ساز:
🔸امروز نمیتوانیم بگوییم هر آنچه که در جشنواره عمار نمایش داده میشود، حرف مردم است زیرا در جشنواره مذکور آنچنان که باید و شاید به دغدغههای مردم پرداخته نمیشود.
🎤#فاطمه_ترکاشوند، منتقد سینما:
🔸جشنواره عمار به واژه مردمی بودن هنر ارزش داده است.
🔸مردمی بودن عمار طبق تلقی خاصی از مردم که محصول نوعی تحلیل طبقاتی از وقایع ۸۸ بود، شکل گرفت و طیف مشخصی، «مردم» نامیده شدند اما این جشنواره از درگیر کردن همانها هم در تولید، توزیع و پخش آثار بازماند و به مرور نتوانست حتی با همان تلقی خاص از مردم هم ارتباط بگیرد.
✅مطالعه کامل مطلب:
🌐b2n.ir/n86202
📽سینما را متفاوت دنبال کنید🔻
https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe
🎥شادروان؛ یک کمدی کم توقع
⭕️راهنمای فیلم – شادروان
✍🏻محمدرضا پورصفار
📝#شادوران اثری که یک قدمش را کمدی و یک قدمش را تراژدی بر میدارد؛ ریسک بزرگی که کارگردان پذیرفته. شادروان فاجعه نشده اما بد است و همین فاجعه نشدن کار نوید این را میدهد که میتوان به آینده #حسین_نمازی امیدوار بود.
فیلمنامه با این که باگ زیاد دارد اما آن هم خستهات نمیکند و دست به دامان شوخیهای جنسی و کمر به پایین نشده و تلاش دارد در حد بضاعت اندک خود قصه تعریف کند و سرگرمت کند.
نقطه قوت شادروان را میتوان در بازیها جست و جو کرد، بازیهایی که حداقلهای یک کار کمدی را دارد.
شادروان فیلم پر مدعایی نیست نه در قصه، نه در کارگردانی و نه در بازی ها. همه آن چه از یک فیلم انتظار داریم تا یک ظهر جمعه با خانواده ببینیم.
✅مطالعه کامل مطلب:
🌐b2n.ir/s47673
#فجر_چهلم
📽سینما را متفاوت دنبال کنید🔻
https://eitaa.com/joinchat/1748041776Cf90f6cedbe