#سحرگهان
سحرگهان که موذن برآورد آواز
به روی دل شود از حق در عنایت باز
برآورند مناجاتیان قدس خروش
زنند بر صف روشندلان صلای نماز
بیا به مجمع ایمانیان یک دل و دین
که این گروه به یک قبله می کنند نماز
مقام امن الهی ، منادی توحید
عزیزتر حرم کبریا حریم حجاب
ز خواب بخت بلندم به کوتهی گرود
بگو موذن خوش لهجه برکشد آواز .
سحرگهان یک قطعه آواز است که هیچ گونه موسیقی و افکتی ندارد و به همان صورتی شنیده میشود که در ابتدا ضبط شدهاست. رفعتی در این باره بیان میکند: اسدالله ملک، از دوستان و همکاران خوب من بود. نوار سحرگهان را از من گرفت که برای صدای من ساز بزند. یکماهی نوار دستش بود ولی بعد آن را پسداد و گفت: رفعتیجان، این قطعه هیچ احتیاجی به ساز ندارد و همینطوری کامل کامل است.
قاسم رفعتی در آن زمان در رادیو کار میکرد و دوستان بسیاری در رادیو داشت که حسین صبحدل از تهیهکنندگان قدیمی رادیو از جمله این دوستان بودند. این آواز برای اولین بار در آستانه ماه رمضان در سال ۱۳۵۸ یا ۱۳۵۹ در حسینیه ارشاد تهران اجرا شد. قاسم رفعتی در خصوص نحوه اجرای این آواز در آن زمان میگوید:
اوایل پیروزی انقلاب اسلامی بود که قرار بر این شد تعدادی آثار با موضوع مناجاتهای مختلف ماه مبارک رمضان تولید شود که قطعه «سحرگهان» یکی از همین آثار بود… حسین صبحدل که از سالهای پیش با هم دوست بودیم، مرا به ناهار دعوت کرد؛ ناهاری در حسینیه ارشاد و اصلاً فکر نکنید برنامهای آنجا برگزار میشد یا مناسبتی بود. آن روز حسینیه ارشاد خالی خالی بود، مثل یک سالن سینمای خالی. صبحدل با یک دستگاه ریل ضبط صوت و چند قطعه شعر آمده بود. با هم ناهار خوردیم؛ نان و پنیر و هندوانه. گپ زدیم و او چند شعر به من داد. از من خواست یکی از آنها را برای ضبط یک مناجات سحرگاهی بخوانم. نگاهی به شعرها انداختم و نمیدانم در آن لحظه چه حس و حالی داشتم یا به چه فکر میکردم یا به چه دلیل یکی از شعرها نظرم را جلب کرد؛ شعر سحرگهان.
شعر را خواندم و با آواز زمزمه کردم. بعد از سالها کسب تجربه، میدانستم که بیات اصفهان برای خواندن این شعر مناسب است. دست آخر زدم زیر آواز و با صدای بلند آن را خواندم بیخبر از اینکه صبحدل داشت صدایم را ضبط میکرد. وقتی تمام شد، آن را گوش کردیم و هر دو راضی بودیم.
به این ترتیب یکی از ماندگارترین مناجاتهای سحرگاهی در تاریخ موسیقی معاصر ضبط شد و از شبکههای رادیو و تلویزیون به خانههای مردم ایران راه پیدا کرد…
آواز سحرگهان تا به امروز بازخوانی نشدهاست و قاسم رفعتی گاهی آن را در برخی مجالس مانند مراسم بزرگداشتش در تالار وحدت خواندهاست. سراینده قطعه سحرگهان ناشناس است و با وجود تلاش قاسم رفعتی و برخی دیگر برای یافتن هویت شاعر این قطعه شعر، نام و نشانی از وی تاکنون یافت نشدهاست و به صورت معما باقی ماندهاست.👇🏻
❇️دومین نشست مسئله های نوپدید آینده #حوزه_زنان_و_خانواده
⬅️ ارائه دهنده: خانم دکتر علاسوند
(عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده)
⬅️ ارائه دهنده: خانم دکتر قاسمپور
(رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس)
⬅️ ارائه دهنده: خانم دکتر اردبیلی
(مشاور شهردار و مدیر مرکز امور بانوان شهرداری تهران)
⏰ زمان برگزاری:
#چهارشنبه ۱۷ فروردین ساعت ۲۰:۳۰ / به صورت مجازی
🔴لینک شرکت در جلسه ؛
🖇️b2n.ir/j07690
سخنرانی استاد مهکام 1401-01-14 .mp3
39.68M
#فقه_سلامت
#استاد_مهکام
جلسه اول
تاریخ: 1401/01/14
موضوع: اختلالات هویت جنسی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚برگزار شده توسط هیئت اندیشه ورز دین، سلامت و سبک زندگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید:
@rahbariefarhang
1401-1-15 سخنرانی استاد مهکام.mp3
45.1M
#فقه_سلامت
#استاد_مهکام
جلسه دوم
تاریخ: 1401/01/15
موضوع: اختلالات هویت جنسی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚برگزار شده توسط هیئت اندیشه ورز دین، سلامت و سبک زندگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید:
@rahbariefarhang
#خون_مشهد_جوشید
#شهید_اصلانی
"این روزها اسم مشهد سر زبانها بود، مشهد میگویند چون رهبر اهل آنجا است، رییس جمهور اهل آنجا است، انقلابی ها اهل آنجایند، باید بد نام میشد مشهد، چون محل ترویج امید بود. امید نباید بجوشد امید نباید باشد. اینهمه خبر بد از مشهد مخابره شد که چه شود؟ ورزشگاه و داستان فوتبال را ، مصاحبه جناب مداح را، شعر خوانی و مدح مقابل امام جمعه را دیدید؟ همه هم البته غلط بود اما غلطها را چنان ضریب دادند که تصویری از مشهد آفریده شود در ذهن مردم، آنچنان که میخواهند.
جهل و ندانمکاری ما هم مدد میدادشان اما آنها کارشان را خوب بلد بودند. میدانستند اگر زشتیها به دست نادانهای رسانه چی و نامردهای بی بی سی چران بیفتد، همه با هم بلدند چه کنند و یک خط را جلو میبرند. آنهم بد نام کردن مشهد.
آنها که مشهد رفته بودند سخن از امید از زبان مردم کوچه و خیابانش زیاد میشنیدند. باید این امید مخابره نمیشد. باید صدای مشهد خفه میشد. همه بهانه ها را جمع کردند همه بهانه بود تا صدای مشهد که صدای جمهوری اسلامی بود که صدای پیروزی بود، خفه شود.
اما نمیدانستند برگ برنده ای دارد خدا، که خودش رو میکند و وقتی رو کند ، جگر ها را میسوزاند و چشمها را مبهوت میکند. آن وقت نمیتوانید لایک نکنید و کامنت نگذارید و عبور کنید.
شما دنبال قاتل و دست کثیف دشمن باشید. خوب است. اما بیایید دست خدا را هم ببینیم.
کشتند، به جرم روحانی بودن، با لب تشنه، در آغوش امام رئوف، روحانی رزمنده، روحانی جهادی، روحانی هم نشین محرومین، روحانی حرم امام هشتم، روحانی آقای جمهوری اسلامی.
ببینید زیر پست بی بی سی را، روی نعشش میزنند و میکوبند و میرقصند. نوش جانش اهل روضه میفهمند چه میگویم.
به جرم اتصال به جمهوری اسلامی میزنندش، که حرم است، که مظهر جنگ با اربابانشان است که اگر بماند همه حرمها میمانند، نوش جانش، مدافعین حرم میدانند چه میگویم.
با لباس سربازی اش به خونش کشیدند، روی سنگ فرش خاک قدمهای امامش، هنگام بدو بدو کردن برای محرومین، یعنی دویدن برای انقلاب، برای جمهوری اسلامی، روی پای امامش جان داد، نوش جانش، اهل مبارزه آرزو میکنندش.
حالا یک تنه سرها به سمت تو برگشت. چرا تو را خدا انتخاب کرد، آخوند خاکی رزمنده و جهادی گمنام حاشیه نشین و دلسوز مردم؟ چرا تو؟
مشهد همه دار و ندار ما است ، امید ما است، این مردم با گدایی سر سفره او آقا شده اند. چند وقت بود دنبال یک خادم بودیم راه حرم را نشانمان بدهد، چه کسی بهتر از تو. چند وقت بود حرم ما مدافع مشهدی لازم داشت، که بهتر از تو.
به قیافه ات نه تقابل شیعه سنی میخورد نه تقابل ایران و افغان، تو راست کار به تماشا کشیدن چهره جمهوری اسلامی بودی. همان که به بهانه اش روی خونت میرقصند یزیدیها. خوش به حالت.
کاش ما را هم مثل تو بپذیرد آن دست با تدبیر عالم."
(علی مهدیان)
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید:
@rahbariefarhang
💢فردگرایی Individualism
🔻#فردگرایی، فلسفهای است در مورد زندگی؛ که بر اولویت نیازهای فردی بر نیازهای گروهی، روابط اجتماعی نهچندان منسجم و گرایش به خودمختاری تأکید دارد. در این نظام اعتقادی، جامعه، مجموعهای متشکل از افراد بیهمتاست؛ که اهداف و علایق خاص خود را دارند و سعی میکنند، تا حدودی از زیر نفوذ دیگران بیرون بیایند.
🔻فردگرایی معمولا به طرق مختلف، ریشه در انسان، روشنفکری، اصلاحات، انقلاب، تضعیف اشرافسالاری(Aristocracy)، تضعیف #کلیسا یا مذهب سنتی و #انقلاب_صنعتی یا رشد #سرمایهداری، داشته است؛...
🔻فردگرایی، بهعنوان یکی از پیامدهای طبیعی انسانگرایی(Humanism) و سکولاریسم، محوریت غریزه و امیال انسانی را در برگزیدن ارزش، خلقیات و رفتارها میپذیرد و دولت، جامعه و خرد را در مسیر امیال خود میخواهد. از ویژگیهای فردگرایان به موارد زیر نیز میتوان اشاره کرد:
🔹هویت، فردی است و با تلاش خود فرد حاصل میشود؛
🔹مبنای توضیح رفتارهای اجتماعی فرد عمدتا نگرشهای شخصی است تا هنجارها و نقشهای اجتماعی؛
🔹اهداف شخصی و گروهی، غالبا هماهنگی ندارند و در این صورت؛ اولویت با اهداف شخصی است؛
🔹مردم طوری اجتماعی میشوند، که به سازمانها و نهادها، وابستگی هیجانی پیدا نمیکنند؛
🔹 بیشتر بر ابتکار و پیشرفت فردی تاکید میشود و رهبری در آنها یک آرمان است؛
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید:
@rahbariefarhang
تعالی علوم انسانی.mp3
42.06M
#بشنوید
🎙سخنرانی استاد #خسروپناه با موضوع: تعالی #علوم_انسانی
در جمع استادان دانشگاه آزاد اسلامی استان گرگان و واحد آزاد شهر
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید:
@rahbariefarhang
☑️ آمار ازدواج در قم نصف شد + نمودار
🔸ثبت احوال استان قم طی گزارشی به بررسی وضعیت تعداد ازدواجهای ثبت شده از سال ۱۳۹۰ تاکنون پرداخته است که دادههای ارائه شده از نصف شدن آمار ازدواج در قم طی ده سال اخیر حکایت دارد.
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید:
@rahbariefarhang
4_5937998393610602927.pdf
3.47M
#دانلود_کتاب
گفتاری در رهایی📗
نویسنده: #هربرت_مارکوزه
مترجم: محمود #کتابی
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید:
@rahbariefarhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_تصویری
رباطی که مانند ما برای بقای زندگی خود فقط برای زنده ماندن تلاش میکند و هر چه بیشتر میگذرد کمتر زمان برای شادی و رقصیدن پیدا میکند این یک اثر هنری است که انسان را به رباطی تشبیه میکند که در نهایت دیگر فرصت زندگی کردن را از دست میدهد و از کار میوفتد.
🎞 توصیه می کنم این کلیپ رو کامل ببینید.
#زندگی #روزمره #اقتصاد #انسانیت
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید:
@rahbariefarhang
تأثیر علوم عقلی بر سبک زندگی طلاب.mp3
35.18M
🎙 تأثیر علوم عقلی بر سبک زندگی طلاب
👤سخنران: حجة الاسلام و المسلمین استاد وکیلی
📍رسانه علوم انسانی اسلامی
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید:
@rahbariefarhang
سکولاریسم نقابدار زرشناس قاسمیان معاف.mp3
46.26M
🔻 گفتگوی استادان خسروپناه، زرشناس، قاسمیان معاف درباره سکولاریسم نقابدار و شخصیت سروش
💠در کتابخانه مجلس شورای
🔊رسانه علوم انسانی اسلامی
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید:
@rahbariefarhang
📚فرصت صدرخوانی
🔺به مناسبت چهلودومین سالگرد شهادت شهید محمدباقر صدر
🔺فروش ویژه همه آثار فارسی و عربی پژوهشگاه شهید صدر
🔴 ۲۵ درصد تخفیف
🔴 از ۱۹ فروردین ۱۴۰۱
🔴 تا ۳۱ فروردین ۱۴۰۱
🏷️ خرید از سایت www.mbsadr.ir
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید:
@rahbariefarhang
نکات جامعه شناختی در روایات اهل بیت (علیهم السلام)
خواص جامعه همواره بار سنگینی را بر حکومت تحمیل میکنند،
🔸زیرا در روزگار سختی یاریشان کمتر،
🔸و در اجرای عدالت از همه ناراضیتر،
🔸و در خواستههایشان پافشارتر،
🔸و در عطا و بخششها کمسپاستر،
🔸و به هنگام منع خواستهها دیر عذر پذیرتر،
🔸و در برابر مشکلات کماستقامتتر میباشند.
در صورتی که عموم مردم
🔹ستونهای استوار دین،
🔹و اجتماعات پرشور مسلمین،
🔹و نیروهای ذخیرهی دفاعی میباشند.
◀️نامه امام علی (علیه السلام) به مالک اشتر
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید:
@rahbariefarhang
🔶 نقد علوم انسانی مدرن|بخش اول
🔷 استاد عبدالحمید واسطی
🔸 تعریف شما از علوم انسانی اجتماعی و دامنه و گستره آن چیست؟
🔹 علوم انساني علومي هستند كه به فهم، توصيف و تبيين رفتارهاي انسان در حيطههاي فردي، جمعي ، تاريخي، تمدني و ماورائي ميپردازند و اين پردازش در لايههاي رفتارهاي تفكري، احساسي، گفتاري، و كاركردي گسترده شده و دامنة آن از حداقلهاي لازم تا حداكثرهاي مطلوب نوسان يافته است. (اعم از اينكه روش فهم، توصيف و تبيين در اين علوم، مشاهده و تجربه باشد يا استنتاج و برهان)
🔸 انتقادات اساسی شما به علوم انسانی موجود چیست؟ (آنچه مدنظر است بیشتر ناظر به محتوای علوم انسانی است نه روش آموزش و بکارگیری)
🔹 علوم انسانيِ موجود حداقل از سه بُعد مبتلا به توهّم و مغالطه است:
از حيث موضوع، محدود به انسانِ مبتني بر نيازهاي فيزيكي، شيميايي و مستقل در هستي است و چنين انساني را جايگزين انسانِ مبتني بر نيازهاي فيزيكي، شيميايي، روحي، معنايي و متصل به شبكه هستي كرده است. بهعبارت ديگر موضوع علوم انساني، انسانِ مستقل از هر گونه عامل غيرمحسوس، و آزاد در تصرف و اِعمال تمايلات است كه به توهّم، جايگزينِ انسانِ اثرپذير از عوامل ماورائي و جهتداده شده در تصرف و اِعمال تمايلات گرديده است.
از حيث روش، كشف حقيقت را محدود به روش مشاهده و آزمونپذيري حسّي كرده و چنين روشي را جايگزين روش برهاني و روش شهودي نموده است.
از حيث غايت و هدف، بيشينهسازي لذتهاي حسّيِ غيرپايدار را جايگزين مطلقگرايي و ابديتطلبي كرده است.
🔸 آیا انتقادات را زیربنایی میدانید یا روبنایی؟ نقطه ضعف اصلی علوم انسانی مدرن چیست؟
🔹 اگر ملاك زيربنايي بودن در يك تفكر، پرداختن به موضوع، روش و هدف آن تفكر است، فضاي توضيحات ذكر شده در سوال دوم روشن خواهد بود.
و اگر ملاك «نقطة اصلي بودن» در مجموعهها، بيشترين تاثيرِ آن مولفه در پديد آمدن وضعيت موجودِ مجموعة مورد نظر باشد، آنگاه نقطه ضعف اصلي علوم انساني مدرن، در محدود كردن روش كشف حقيقت به روش مشاهده و آزمونپذيري حسّي است؛ چرا كه تغيير در موضوع علوم انساني پس از پذيرش غيرموجه بودن روشهاي غيرتجربي صورت گرفت و تغيير در هدف علوم انساني نيز پس از پذيرش استقلال انسان از كليه عوامل سرنوشتساز غيرحسّي، ايجاد شد؛ و با تغيير در موضوع و هدف، فضاي حاكم بر علوم انساني تغيير بنيادين يافت.
🔸 برخی معتقدند که اشکالات روبنایی به مبانی (فلسفی و روشی) بر میگردد؛ دیدگاه شما چیست؟
🔹 اگر مقصود از «روبناها»، آثار، نتايج و لوازم يك موضوع باشد، آنگاه روبناها هميشه به مباني فلسفي يعني چيستي، چرايي و چگونگي موضوع يا به عبارت ديگر هويّت موضوع و جايگاه آن در شبكة هستي، و مباني روشي يعني چگونگي دستيابي به هويت موضوع و جايگاه آن در هستي و چگونگيِ دستيابي به آثار، نتايج و لوازم موضوع، بازميگردد.
«توصيفها» در علوم، محصولِ بررسي چيستي، چرايي و چگونگي موضوعات هستند پس محصولي از مباني فلسفي و روشي محسوب ميشوند؛ «هنجارها» در علوم نيز محصولي از «بايدها و ارزشهاي نخستين» بعلاوة «توصيفها» هستند، بنابراين در علوم انساني، روبناها كه «نظريات توصيفي» و «نظريات هنجاريِ» ارائه شده در اين علوم هستند، هر دو تابعي از مباني فلسفي و روشيِ اين علوم ميباشند.
#عبدالحمید_واسطی
#نقد_علوم_انسانی_مدرن
#تولید_علوم_انسانی_اسلامی
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید:
@rahbariefarhang
🔶 نقد علوم انسانی مدرن|بخش دوم
🔷 استاد عبدالحمید واسطی
🔸 نقش دین را در ترمیم، بازتولید و تحوّل علوم انسانی ـ اجتماعی چگونه میدانید؟
🔹 دين ميتواند از سه محور زيربناييِ موضوع، روش و هدف، و دو محور روبناييِ فرضيهپردازي و نقاديِ فرضيههاي موجود، به علوم انساني نفوذ كند و سبب تحول گردد:
🔹 بازتعريف در روش كشف حقايق با تعميم در روش آزمونپذيري حسّي و موجّهسازي روش برهان و شهودِ ضابطهمند.
🔹 بازتعريف در موضوع علوم انساني با تغييرِ موضوع از انسانِ فيزيكي شيمياييِ مستقل در هستي، به «انسانِ شبكهاي». مقصود از اين عبارت كه اميد است بهصورت يك اصطلاح در محافل علمي مقبول افتد، انسانِ در برآيندگيري با كليه موجودات در شبكه هستي است. نمايي از اين انسان را ميتوان چنين تصوير كرد:
🔹 بازتعريف در هدف علوم انساني با تغيير هدف از بيشينهسازي لذت فردي به «عدل شبكهاي». مقصود از «عدل شبكهاي» مطلوبيتي است كه برآيند پنج مولفه زير باشد:
مطلوبيت جسمي
مطلوبيت فكري و رواني
مطلوبيت جمعي(با مقياسهاي خانواده، شهر، كشور و بينالملل)
مطلوبيت محيطي
مطلوبيت پايدار (با ميل به سمت بينهايت و ابديت)
تعريف فرضيههاي تكميلي و فرضيههاي رقابتي، بهوسيلة صورتبنديِ گزارههاي ديني بهصورت گزارههاي علّي معلوليِ آزمونپذير و تلاش براي اثبات كردن آنها براساس روش مقبول در فضاي موجود.
نقادي تئوريهاي موجود با استفاده از دو شيوة «تحليلي استنتاجي» و «آزمونپذيري تجربي». توضيح اينكه: با دسترسي به گزارههاي دين، بسياري از متغيرهاي موثر در رفتارهاي انسان كه در شيوة تجربي حسّي موردتوجه قرار نميگيرند، قابل رؤيت ميشوند و با تلاش براي گردآوري شواهد و قرائن بههدف رؤيتپذير كردن آنها ميتوان ديدگاه تئوريسينهاي علوم انساني را از حيث جامعيت و مانعيت مورد تشكيك قرار داد.
🔸 در نظرگاه شما چه نسبتی بین نقل، عقل و تجربه در تکون علوم انسانی وجود دارد؟ چگونه جریان یافتن نقل در علوم انسانی ضمانت میگردد؟
🔹 از آنجاييكه علوم انساني مدعي واقعنمايي است (حتي در ديدگاه كاركرديِ آن كه صرفنظر از وجود يا عدم وجود واقعيتهاي مبنايي، بهدنبال ايجاد تغيير است)، ابزارهاي كشف واقعيت، عامل اصلي تكوّن و تحول خواهند بود. «عقل» كه نماد «برهانِ با مقدمات تجريدي» است و «تجربه» كه نماد «برهانِ با مقدمات صِرفاً مشاهدهاي» و «نقل» كه نماد «برهانِ با مقدمات وحياني» است، هر سه، ابزاري براي كشف «حقيقت واحدِ داراي مراتب و ابعاد مختلف» هستند.
آنچه سبب توجه به «نقل» در معادلات علوم انساني در گام اول، و سبب حركت بهسمت تحقيق در محتواي نقل براي دستيابي به فرضيههاي تكميلي يا رقابتي در گام دوم، و سبب تلاش براي نظريهسازي از گزارههاي دين در گام سوم ميگردد باور به چهار امر زير و تلاش براي عملياتي كردن امرِ چهارم است:
گزارههاي دين كاشف واقعند (همانگونه كه عقل و تجربه ميتوانند كاشف باشند)
گزارههاي دين ناظر به روابط علّي معلولي در رفتارهاي انسانِ معاصر و آينده ميباشند.
اين گزارهها در سطح معناييِ «راهبردي» قرار دارند و صرفاً تبيينها يا توصيههايي فردي و اخلاقي نيستند بلكه ظرفيت برنامهسازي و تبديل شدن به مدلها در سطح كلان را دارند.
گزارههاي دين بهزبان روابط علّي معلولي قابل فهم و انتقال ميباشند. (ترجمه گزارهها به زبان قابل فهم براي فضاي موجودِ علوم انساني قابل انجام است، گزارههايي كه حاوي محتوايي براي تغيير يا ارتقاء فضاي موجودِ علوم انساني هستند.)
بنابراين حداقل دو عامل ميتواند سبب ضمانت جريان يافتن «نقل» در علوم انساني شود:
الف- چهار امر فوق براي متخصصين فعلي علوم انساني، از انكار يا شك و ظن، به حداقل، گماني اعتمادپذير در عمل تبديل شود. (فعالسازي دروني)
ب- متخصصين علوم ديني، مهارت لازم را براي قابل فهم كردن گزارههاي دين، براي فضاي موجودِ علوم انساني، كسب كرده، گسترده سازند. (فعالسازي بيروني)
ضمانت روايي و صحّت در مورد فوق، منوط به اِعمال ضوابط روشِ موجّه در فهم دين است.
#عبدالحمید_واسطی
#نقد_علوم_انسانی_مدرن
#تولید_علوم_انسانی_اسلامی
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید:
@rahbariefarhang
🔶 نقد علوم انسانی مدرن|بخش سوم
🔷 استاد عبدالحمید واسطی
🔸 انعکاس مبنای معرفتشناسی شما در روششناسی چگونه است؟
🔹 در بحث معرفتشناسانهاي كه مبنا بر وجود حقيقت واحد ذو مراتب و قابل كشف براي بشر در مرتبة حسّي(با ابزار تجربه) و مرتبة ذهني و عقلاني(با ابزار برهان) و مرتبة قلبي و روحي(با ابزار شهود) قرار گرفته است و گزارههاي صادق را گزارههاي منطبق با واقعيت و معيار ارزيابيِ «انطباق با واقعيت» را «برهاني بودن» در مرحلة توليد، و «داراي انسجام دروني» در مرحلة بقاء، دانسته و گزارههاي معنيدار را گزارههاي قابل ارزيابي با ضوابط هر سه ابزار ميداند، در چنين معرفتشناسياي روش كشف معادلات رفتاري انسان بهگونهاي كه قابليت پيشبيني و كنترل را بهدست بدهد منحصر به روش آزمونپذيري حسّي نيست و «برهان» و «شهود» را نيز موجّهساز ميشمارد.
🔸 رابطه علوم انسانی و غیرانسانی را چگونه میدانید؟
🔹 اگر مقصود از علوم غيرانساني علوم طبيعي و مهندسي است، علوم انساني با مدد فلسفه، موضوع، روش و هدف براي علوم غيرانساني تعريف ميكنند و علوم غيرانساني، ابزار لازم براي تحقق هدفِ تعريف شده را با كشف قوانين و معادلات حاكم بر ساختارهاي طبيعي، ميسازند.
در حقيقت علوم انساني علوم راهبردي و پايه هستند و علوم غيرانساني علوم ابزاري و عملياتي ميباشند.
🔸 طبقهبندی شما از جریانات تحولخواه در عرصه علم دینی (یا علوم انسانی اسلامی) چیست؟
🔹 از حداقل تغييرات تا حداكثر تحول:
برخي بدون تغيير در علوم انسانيِ موجود صرفاً خواستار آشنا شدن متخصصين علوم انساني با خلاصهاي از معارف اسلام هستند به اميد اينكه اين آشنايي سبب ايجاد ديد به برخي متغيرهاي رؤيت نشده در علوم انساني منجر شود و تغييراتي را در مباني يا نتايج حاصل كند.
برخي خواستار ضميمه شدن گزارههاي دين به محتواي سرفصلهاي علوم انساني هستند.
برخي توجه به گزارههاي دين در مقام گردآوري و فرضيهپردازي را نقطه عزيمت ميدانند.
برخي بهدنبال بازنگري در موضوع، روش و هدف علوم انساني هستند. اين طيف از انديشمندان يا براساس عقلانيت مشترك پيشنهاد بازنگري دارند يا براساس توليد عقلانيت جديد بهدنبال بنيادسازي از صفر هستند.
اين قلم علاوه بر پيشنهاد حركت موازي در 4 محورِ فوق، با استناد به تئوري «راهبردي بودن گزارههاي دين» و قابليت استخراج مدل از شبكة گزارهها، پيشنهاد ميكند:
در مرحلة اول، مجموعة گزارههاي مرتبط با موضوعات علوم انساني، براساس نقشة مسائلِ مطرح در علوم انسانيِ موجود (دقت شود: نقشة مسائل، نَه مسائلِ جداجدا و نَه براساس نقشة فرضيات و نظريات)، بهصورت پاسخ دين به اين مسائل تدوين گردد. (استنباط و استنتاج نگرش اسلام به شبكة مسائل)
در مرحلة دوم، براساس گزارههاي دين، نقشه جديد براي مسائل و موضوعات تعريف شود و ديدگاههاي دين بهصورت مدلهاي راهبردي كه براي متخصص اجرايي قابل عملياتي شدن باشد عرضه گردد.
#عبدالحمید_واسطی
#نقد_علوم_انسانی_مدرن
#تولید_علوم_انسانی_اسلامی
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید:
@rahbariefarhang
کتابخانه کنگره آمریکا برای ده روز دانلود کتابهای فارسی رو رایگان کرده است(که اکثرا کتابهای اسلامیست)
https://www.loc.gov/collections/persian-language-rare-materials
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید:
@rahbariefarhang
جلسه اول علم دینی .mp3
21.71M
#کلیپ_صوتی
🎙سخنرانی استاد #خسروپناه با موضوع: #علم_دینی
#جلسه_اول
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید:
@rahbariefarhang
جلسه دوم علم دینی .mp3
25.2M
#کلیپ_صوتی
🎙سخنرانی استاد #خسروپناه با موضوع: #علم_دینی
#جلسه_دوم
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید:
@rahbariefarhang