eitaa logo
🔸️راهبری فرهنگ🔸️
2هزار دنبال‌کننده
3.9هزار عکس
2.5هزار ویدیو
279 فایل
برای آشنایی بیشتر با ما: @admin_khaneh1 ارتباط با مدیر کانال: @admin_khaneh
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶 نقد علوم انسانی مدرن|بخش اول 🔷 استاد عبدالحمید واسطی 🔸 تعریف شما از علوم انسانی اجتماعی و دامنه و گستره آن چیست؟ 🔹 علوم انساني علومي هستند كه به فهم، توصيف و تبيين رفتارهاي انسان در حيطه‌هاي فردي، جمعي ، تاريخي، تمدني و ماورائي مي‌پردازند و اين پردازش در لايه‌هاي رفتارهاي تفكري، احساسي، گفتاري، و كاركردي گسترده شده و دامنة آن از حداقل‌هاي لازم تا حداكثرهاي مطلوب نوسان يافته است. (اعم از اينكه روش فهم، توصيف و تبيين در اين علوم، مشاهده و تجربه باشد يا استنتاج و برهان) 🔸 انتقادات اساسی شما به علوم انسانی موجود چیست؟ (آنچه مدنظر است بیشتر ناظر به محتوای علوم انسانی است نه روش آموزش و بکارگیری) 🔹 علوم انسانيِ موجود حداقل از سه بُعد مبتلا به توهّم و مغالطه است: از حيث موضوع، محدود به انسانِ مبتني بر نيازهاي فيزيكي، شيميايي و مستقل در هستي است و چنين انساني را جايگزين انسانِ مبتني بر نيازهاي فيزيكي، شيميايي، روحي، معنايي و متصل به شبكه هستي كرده است. به‌عبارت ديگر موضوع علوم انساني، انسانِ مستقل از هر گونه عامل غيرمحسوس، و آزاد در تصرف و اِعمال تمايلات است كه به توهّم، جايگزينِ انسانِ اثرپذير از عوامل ماورائي و جهت‌داده شده در تصرف و اِعمال تمايلات گرديده است. از حيث روش، كشف حقيقت را محدود به روش مشاهده و آزمون‌پذيري حسّي كرده و چنين روشي را جايگزين روش‌ برهاني و روش شهودي نموده است. از حيث غايت و هدف، بيشينه‌سازي لذت‌هاي حسّيِ غيرپايدار را جايگزين مطلق‌گرايي و ابديت‌طلبي كرده است. 🔸 آیا انتقادات را زیربنایی می‌دانید یا روبنایی؟ نقطه ضعف اصلی علوم انسانی مدرن چیست؟ 🔹 اگر ملاك زيربنايي بودن در يك تفكر، پرداختن به موضوع، روش و هدف آن تفكر است، فضاي توضيحات ذكر شده در سوال دوم روشن خواهد بود. و اگر ملاك «نقطة اصلي بودن» در مجموعه‌ها، بيشترين تاثيرِ آن مولفه در پديد آمدن وضعيت موجودِ مجموعة مورد نظر باشد، آنگاه نقطه ضعف اصلي علوم انساني مدرن، در محدود كردن روش كشف حقيقت به روش مشاهده و آزمون‌پذيري حسّي است؛ چرا كه تغيير در موضوع علوم انساني پس از پذيرش غيرموجه بودن روش‌هاي غيرتجربي صورت گرفت و تغيير در هدف علوم انساني نيز پس از پذيرش استقلال انسان از كليه عوامل سرنوشت‌ساز غيرحسّي، ايجاد شد؛ و با تغيير در موضوع و هدف، فضاي حاكم بر علوم انساني تغيير بنيادين يافت. 🔸 برخی معتقدند که اشکالات روبنایی به مبانی (فلسفی و روشی) بر می‌گردد؛ دیدگاه شما چیست؟ 🔹 اگر مقصود از «روبناها»، آثار، نتايج و لوازم يك موضوع باشد، آنگاه روبناها هميشه به مباني فلسفي يعني چيستي، چرايي و چگونگي موضوع يا به عبارت ديگر هويّت موضوع و جايگاه آن در شبكة هستي، و مباني روشي يعني چگونگي دست‌يابي به هويت موضوع و جايگاه آن در هستي و چگونگيِ دست‌يابي به آثار، نتايج و لوازم موضوع، بازمي‌گردد. «توصيف‌ها» در علوم، محصولِ بررسي چيستي، چرايي و چگونگي موضوعات هستند پس محصولي از مباني فلسفي و روشي محسوب مي‌شوند؛ «هنجارها» در علوم نيز محصولي از «بايدها و ارزش‌هاي نخستين» بعلاوة «توصيف‌ها» هستند، بنابراين در علوم انساني، روبناها كه «نظريات توصيفي» و «نظريات هنجاريِ» ارائه شده در اين علوم هستند، هر دو تابعي از مباني فلسفي و روشيِ اين علوم مي‌باشند. ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید: @rahbariefarhang
🔶 نقد علوم انسانی مدرن|بخش دوم 🔷 استاد عبدالحمید واسطی 🔸 نقش دین را در ترمیم، بازتولید و تحوّل علوم انسانی ـ‌ اجتماعی چگونه می‌دانید؟ 🔹 دين مي‌تواند از سه محور زيربناييِ موضوع، روش و هدف، و دو محور روبناييِ فرضيه‌پردازي و نقاديِ فرضيه‌هاي موجود، به علوم انساني نفوذ كند و سبب تحول گردد: 🔹 بازتعريف در روش كشف حقايق با تعميم در روش آزمون‌پذيري حسّي و موجّه‌سازي روش برهان و شهودِ ضابطه‌مند. 🔹 بازتعريف در موضوع علوم انساني با تغييرِ موضوع از انسانِ فيزيكي شيمياييِ مستقل در هستي، به «انسانِ شبكه‌اي». مقصود از اين عبارت كه اميد است به‌صورت يك اصطلاح در محافل علمي مقبول افتد، انسانِ در برآيندگيري با كليه موجودات در شبكه هستي است. نمايي از اين انسان را مي‌توان چنين تصوير كرد: 🔹 بازتعريف در هدف علوم انساني با تغيير هدف از بيشينه‌سازي لذت فردي به «عدل شبكه‌اي». مقصود از «عدل شبكه‌اي» مطلوبيتي است كه برآيند پنج مولفه زير باشد: مطلوبيت جسمي مطلوبيت فكري و رواني مطلوبيت جمعي‌(با مقياس‌هاي خانواده، شهر، كشور و بين‌الملل) مطلوبيت محيطي مطلوبيت پايدار (با ميل به سمت بي‌نهايت و ابديت) تعريف فرضيه‌هاي تكميلي و فرضيه‌هاي رقابتي، به‌وسيلة صورت‌بنديِ گزاره‌هاي ديني به‌صورت گزاره‌هاي علّي معلوليِ آزمون‌پذير و تلاش براي اثبات كردن آنها براساس روش مقبول در فضاي موجود. نقادي تئوري‌هاي موجود با استفاده از دو شيوة «تحليلي استنتاجي» و «آزمون‌پذيري تجربي». توضيح اينكه: با دسترسي به گزاره‌هاي دين، بسياري از متغيرهاي موثر در رفتارهاي انسان كه در شيوة تجربي حسّي موردتوجه قرار نمي‌گيرند، قابل رؤيت مي‌شوند و با تلاش براي گردآوري شواهد و قرائن به‌هدف رؤيت‌پذير كردن آنها مي‌توان ديدگاه تئوريسين‌هاي علوم انساني را از حيث جامعيت و مانعيت مورد تشكيك قرار داد. 🔸 در نظرگاه شما چه نسبتی بین نقل، عقل و تجربه در تکون علوم انسانی وجود دارد؟ چگونه جریان یافتن نقل در علوم انسانی ضمانت می‌گردد؟ 🔹 از آنجايي‌كه علوم انساني مدعي واقع‌نمايي است (حتي در ديدگاه كاركرديِ آن كه صرف‌نظر از وجود يا عدم وجود واقعيت‌هاي مبنايي، به‌دنبال ايجاد تغيير است)، ابزارهاي كشف واقعيت، عامل اصلي تكوّن و تحول خواهند بود. «عقل» كه نماد «برهانِ با مقدمات تجريدي» است و «تجربه» كه نماد «برهانِ با مقدمات صِرفاً مشاهده‌اي» و «نقل» كه نماد «برهانِ با مقدمات وحياني» است، هر سه، ابزاري براي كشف «حقيقت واحدِ داراي مراتب و ابعاد مختلف» هستند. آنچه سبب توجه به «نقل» در معادلات علوم انساني در گام اول، و سبب حركت به‌سمت تحقيق در محتواي نقل براي دست‌يابي به فرضيه‌هاي تكميلي يا رقابتي در گام دوم، و سبب تلاش براي نظريه‌سازي از گزاره‌هاي دين در گام سوم مي‌گردد باور به چهار امر زير و تلاش براي عملياتي‌ كردن امرِ چهارم است: گزاره‌هاي دين كاشف واقعند (همانگونه كه عقل و تجربه مي‌توانند كاشف باشند) گزاره‌هاي دين ناظر به روابط علّي معلولي در رفتارهاي انسانِ معاصر و آينده مي‌باشند. اين گزاره‌ها در سطح معناييِ «راهبردي» قرار دارند و صرفاً تبيين‌ها يا توصيه‌هايي فردي و اخلاقي نيستند بلكه ظرفيت برنامه‌سازي و تبديل شدن به مدل‌ها در سطح كلان را دارند. گزاره‌هاي دين به‌زبان روابط علّي معلولي قابل فهم و انتقال مي‌باشند. (ترجمه گزاره‌ها به زبان قابل فهم براي فضاي موجودِ علوم انساني قابل انجام است، گزاره‌هايي كه حاوي محتوايي براي تغيير يا ارتقاء فضاي موجودِ علوم انساني هستند.) بنابراين حداقل دو عامل مي‌تواند سبب ضمانت جريان يافتن «نقل» در علوم انساني شود: الف- چهار امر فوق براي متخصصين فعلي علوم انساني، از انكار يا شك و ظن، به حداقل، گماني اعتمادپذير در عمل تبديل شود. (فعال‌سازي دروني) ب- متخصصين علوم ديني، مهارت لازم را براي قابل فهم كردن گزاره‌هاي دين، براي فضاي موجودِ علوم انساني، كسب كرده، گسترده سازند. (فعال‌سازي بيروني) ضمانت روايي و صحّت در مورد فوق، منوط به اِعمال ضوابط روشِ موجّه در فهم دين است. ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید: @rahbariefarhang
🔶 نقد علوم انسانی مدرن|بخش سوم 🔷 استاد عبدالحمید واسطی 🔸 انعکاس مبنای معرفت‌شناسی شما در روش‌شناسی چگونه است؟ 🔹 در بحث معرفت‌شناسانه‌اي كه مبنا بر وجود حقيقت واحد ذو مراتب و قابل كشف براي بشر در مرتبة حسّي(با ابزار تجربه) و مرتبة ذهني و عقلاني(با ابزار برهان) و مرتبة قلبي و روحي(با ابزار شهود) قرار گرفته است و گزاره‌هاي صادق را گزاره‌هاي منطبق با واقعيت و معيار ارزيابيِ «انطباق با واقعيت» را «برهاني بودن» در مرحلة توليد، و «داراي انسجام دروني» در مرحلة بقاء، دانسته و گزاره‌هاي معني‌دار را گزاره‌هاي قابل ارزيابي با ضوابط هر سه ابزار مي‌داند، در چنين معرفت‌شناسي‌اي روش كشف معادلات رفتاري انسان به‌گونه‌اي كه قابليت پيش‌بيني و كنترل را به‌دست بدهد منحصر به روش آزمون‌پذيري حسّي نيست و «برهان» و «شهود» را نيز موجّه‌ساز مي‌شمارد. 🔸 رابطه علوم انسانی و غیرانسانی را چگونه می‌دانید؟ 🔹 اگر مقصود از علوم غيرانساني علوم طبيعي و مهندسي است، علوم انساني با مدد فلسفه، موضوع، روش و هدف براي علوم غيرانساني تعريف مي‌كنند و علوم غيرانساني، ابزار لازم براي تحقق هدفِ تعريف شده را با كشف قوانين و معادلات حاكم بر ساختارهاي طبيعي، مي‌سازند. در حقيقت علوم انساني علوم راهبردي و پايه هستند و علوم غيرانساني علوم ابزاري و عملياتي مي‌باشند. 🔸 طبقه‌بندی شما از جریانات تحول‌خواه در عرصه علم دینی (یا علوم انسانی اسلامی) چیست؟ 🔹 از حداقل تغييرات تا حداكثر تحول: برخي بدون تغيير در علوم انسانيِ موجود صرفاً خواستار آشنا شدن متخصصين علوم انساني با خلاصه‌اي از معارف اسلام هستند به اميد اينكه اين آشنايي سبب ايجاد ديد به برخي متغيرهاي رؤيت نشده در علوم انساني منجر شود و تغييراتي را در مباني يا نتايج حاصل كند. برخي خواستار ضميمه شدن گزاره‌هاي دين به محتواي سرفصل‌هاي علوم انساني هستند. برخي توجه به گزاره‌هاي دين در مقام گردآوري و فرضيه‌پردازي را نقطه عزيمت مي‌دانند. برخي به‌دنبال بازنگري در موضوع، روش و هدف علوم انساني هستند. اين طيف از انديشمندان يا براساس عقلانيت مشترك پيشنهاد بازنگري دارند يا براساس توليد عقلانيت جديد به‌دنبال بنيادسازي از صفر هستند. اين قلم علاوه بر پيشنهاد حركت موازي در 4 محورِ فوق، با استناد به تئوري «راهبردي بودن گزاره‌هاي دين» و قابليت استخراج مدل از شبكة گزاره‌ها، پيشنهاد مي‌كند: در مرحلة اول، مجموعة گزاره‌هاي مرتبط با موضوعات علوم انساني، براساس نقشة مسائلِ مطرح در علوم انسانيِ موجود (دقت شود: نقشة مسائل، نَه مسائلِ جداجدا و نَه براساس نقشة فرضيات و نظريات)، به‌صورت پاسخ دين به اين مسائل تدوين گردد. (استنباط و استنتاج نگرش اسلام به شبكة مسائل) در مرحلة دوم، براساس گزاره‌هاي دين،‌ نقشه جديد براي مسائل و موضوعات تعريف شود و ديدگاه‌هاي دين به‌صورت مدل‌هاي راهبردي كه براي متخصص اجرايي قابل عملياتي شدن باشد عرضه گردد. ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید: @rahbariefarhang
کتابخانه کنگره آمریکا برای ده روز دانلود کتابهای فارسی رو رایگان کرده است(که اکثرا کتاب‌های اسلامیست) https://www.loc.gov/collections/persian-language-rare-materials ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید: @rahbariefarhang
جلسه اول علم دینی .mp3
21.71M
🎙سخنرانی استاد با موضوع: ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید: @rahbariefarhang
جلسه دوم علم دینی .mp3
25.2M
🎙سخنرانی استاد با موضوع: ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید: @rahbariefarhang
جلسه سوم علم دینی .mp3
27.31M
🎙سخنرانی استاد با موضوع: ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید: @rahbariefarhang
💢 اولین همایش ملی زن و مدیریت معنوی بحران 📝 برگزار کننده: حوزه علمیه خواهران شیراز با همکاری نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ها 📆 تاریخ ارسال چکیده: ۲۵اردیبهشت ۱۴۰۱ 📆 تاریخ ارسال مقالات: ۲۵مرداد ۱۴٠۱ 💻 تارنمای همایش: nahadconf.ir ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید: @rahbariefarhang
💠 قبای دین بر قامت عقلانیت مهمترین راهبرد پژوهشگران دینی در برابر روایات تنقیصی زنان حذف این روایات است. جزئی دانستن ‌گزاره‌های کلی، ضعیف دانستن راویان یا منابع و تاویل‌های خلاف ظاهر، راه‌حل‌های مختلف در ذیل همین راهبرد است. مشکل این راهبرد تاریخ‌پریشی آن است؛ با عقلانیت امروز متن گذشته را می‌فهمیم و انتظاراتمان را بر آن تحمیل می‌کنیم و هر جا که قبای دین بر قامت عقلانیت امروز راست نشد دستی در آن می‌بریم. پیرایش و اجتهاد همواره لازم است ولی مهم‌تر از آن راهبرد اندیشمند در پرداختن به مسائل است. ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید: @rahbariefarhang
جامعه اندیشکده‌ها با همکاری پژوهشکده زن و خانواده: 💠مساله حجاب در ایران امروز: چه باید کرد؟ مجید دهقان محمدحسین بادامچی سیمین کاظمی سینا کلهر زهرا جامه بزرگ یکشنبه ۱۴۰۱/۱/۲۸، ۱۶:۳۰ تا ۱۹:۳۰ تهران:خانه اندیشوران ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید: @rahbariefarhang
4_5913377729809484780.pdf
9.35M
نوشته: ترجمه: عبدالرحیم ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید: @rahbariefarhang
به زبان ساده🌆 بوم شناسی نگرشیه که رابطه ی بین زمین و اجتماعات شهری رو بررسی میکنه، اینکه محیط زیست شهر چه تاثیری بر جمعیت های انسانی داره. برای نمونه یک رودخانه پرآب ممکنه باعث شکل گیری یک شهر در امتدادش بشه. بعلاوه تغییراتی که انسان ها در محیط فیزیکی شهر ایجاد می کنند هم پیامدهایی برای جمعیت ساکن شهر داره، در نظر بگیرید ساختن یک ترمینال بزرگ اتوبوسرانی در کنار یک محله چه تاثیراتی بر اهالی محله داره؟ اگر مردم این محله نتونن شرایط رو به قبل از افتتاح ترمینال برگردونن چه رابطه ای با سایر محله ها خواهند داشت؟ چه اثری روی روابط خانوادگی اعضای این محله میذاره؟ بوم شناسی شهری ادعا می کنه که خیلی از تغییرت فرهنگی ریشه در تغییرات فیزیکی شهر داره، ساختن یک پارک ممکنه باعث ارزشمندتر شدن ورزش در پارک بشه. بعلاوه هر جمعیتی در شهر یک منطقه طبیعی مخصوص به خودش ایجاد می کنه: مثلاً یک محله ممکنه محل سکونت کارمندان دولتی باشه یا کسانی که زبان متفاوتی دارن. باوجود این جدایی ها همه اجزای شهر هم با هم در ارتباط اند و این مرزبندی ها خیلی سسته، آیا جوانان یک محله فقیرنشین نمیتونن بعضی گرایشات فرهنگی طبقه ثروتمند جامعه رو داشته باشند؟ مسئله بعدی اینه که درست مثل یک اکوسیستم طبیعی، جمعیت های مختلف ساکن در شهر با هم رقابت دارند این جمعیت ها به سمت هم هجوم میبرن و جایگزین همدیگه میشن مثلاً کارگران مهاجر شاید بتونن پس از چندسال از حومه شهر به محله ای که معلم ها ساکن هستند وارد بشن و کم کم جایگزین جمعیت قبلی بشن و معلم ها به منطقه ی دیگری نقل مکان کنن. رابرت پارک که تاثیر زیادی بر رویکرد بوم شناسی داشته معتقده که وضعیت داخل شهر نه یک وضعیت آشفته و بی قاعده بلکه وضعیتی براساس نظمه، در نتیجه با شناختن روابط محیط فیزیکی و انسان ها میتونم شکل شهرها در آینده رو پیش بینی کنیم. ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید: @rahbariefarhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
"جامعه وقتی پدیدار میشود که فرد ناپدید شود" *زیمل* جامعه از نگاه چیست و چه خصوصیاتی دارد؟ منبع: کتاب جامعه شناسی نظری ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید: @rahbariefarhang
کتابهایی برای آشنایی با نظریات و اندیشمندان جامعه شناسی: ✅زندگی و اندیشه بزرگان جامعه شناسی، از لیوئیس کوزر ✅ نظریه اجتماعی کلاسیک، از یان کرایب ✅ متفکران بزرگ جامعه شناسی، از راب استونز ✅اندیشه های بنیادی در جامعه شناسی، از پیتر کیوسیتو ✅جامعه شناسی، از آنتونی گیدنز نظریه _ارکس📺 ⭐️در این قسمت روایت تاریخی مارکس از تغییر در شیوه های تولید بیان میشود، در ادامه به کشمکش موجود بین طبقات مختلف و بحرانهایی که از دید مارکس سرمایه داری با آنها روبرو خواهدشد اشاره می شود. ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید: @rahbariefarhang
40.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نظریه 📺 ⭐️در این قسمت روایت تاریخی مارکس از تغییر در شیوه های تولید بیان میشود، در ادامه به کشمکش موجود بین طبقات مختلف و بحرانهایی که از دید مارکس سرمایه داری با آنها روبرو خواهدشد اشاره می شود. ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید: @rahbariefarhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 صحبت های کامل فائزه هاشمی رفسنجانی در جسارت زننده به ساحت عظیم‌الشان پیامبر اکرم و همچنین توهین به مراجع تقلید و حوزه های علمیه! 🔹بعد از اظهارات متعدد ضدملّی «فائزه هاشمی» و حمایت‌های متعدد او از تحریم‌های آمریکا و بویژه ترامپ علیه مردم ایران، این بار فیلمی از او در فضای مجازی منتشر شده که محتوای آن اظهاراتی موهن درباره پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم است. 🔹سخنان او بخصوص طی سال‌های اخیر همواره با واکنش‌های متعددی از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی مواجه شده است. 🔹«فائزه هاشمی» پس از اظهار دوستی با عناصر فرقه ضالّه سیاس بهاییت، به همسویی با ترامپ علیه مردم ایران رسید با این حال کمتر کسی تصور می‌کرد او این کینه‌جویی‌ها را به اظهارات موهن درباره پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و نیز بکشاند. 🔹 او در ادامه صحبت های زننده خود به مراجع تقلید و حوزه های علمیه هم جسارت کرد!! 🔹 آیا قوه قضاییه به خرج می دهد تا با این بشر برخورد کند که با این سخنان زننده علیه پیامبر، شبهه او جدی است و حکم ارتداد هم مشخص است. ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید: @rahbariefarhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‍ ما در دانشگاه‌مان یک نیمکت داریم حرف می‌زند!! (محمد فاضلی – عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی) ✅ محوطه دانشگاه‌های ما اغلب چنان بی‌روح و خالی از خلاقیت است که آدمیزاد را خسته می‌کند و کمتر چیزی می‌بینید که آدمی را به فکر فرو برد، برای دانشجویان منشأ الهام و آغاز پرسشگری و خلاقیت باشد. یکشنبه گذشته اما با یک نمادسازی خلاقانه مواجه شدم. عکسی در زیر این یادداشت می‌بینید، یک نیمکت نصب‌شده جلوی دانشکده روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی است. نیمکتی بسیار بزرگ که برای معلوم شدن اندازه آن در کنارش ایستادم و همکارم لطف کرد و عکس گرفت تا مشخص شود قد و قواره نیمکت چقدر است. مهم‌تر اما جمله‌ای است که روی آن نوشته‌اند: «اینجا بزرگ فکر کنید.» ✅ تبریک به هر کسی که طراح ایده و حامی ساخت و نصب این سازه در آن محل بوده است. او یک نیمکت نساخته بلکه شعری سروده است پر از ابهام و ایهام و خلاقیت. حداقل خاصیتش این است که دانشجو یا هر رهگذری به فکر فرو می‌رود و می‌پرسد. منظور از «اینجا» چیست؟ آیا «اینجا» همین صندلی است که چون بزرگ است باید روی آن نشست و بزرگ فکر کرد؟ یا «اینجا» دانشگاه است که باید جای بزرگ‌اندیشان باشد؟ «بزرگ فکر کنید» یعنی چه؟ هر کس روی صندلی بزرگ‌تری نشست، بزرگ فکر می‌کند؟ اصلی صندلی بزرگ چیست؟ طول و عرض زیاد دارد؟ ✅ نشستن بر این نیمکت کار ساده‌ای نیست، باید اندکی تلاش کنید و خودتان را از آن بالا بکشید. دانشجو یا رهگذر از خودش می‌پرسد «هر کس بر صندلی بزرگ نشسته، زحمت بالا رفتن از آن‌را هم به کفایت متحمل شده است؟» یا اول صندلی کوچک بوده و بعدها خودش سعی کرده صندلی را بزرگ کند تا دیگران نتوانند بر آن بنشینند؟ ✅ آدم سمج‌تر می‌پرسد «اصلاً صندلی بزرگ برای بزرگ فکر کردن را باید جلوی در دانشکده روانشناسی یا کلاً دانشگاه نصب کنند؟» فکر بزرگ از این‌جا زاده می‌شود؟ این نظام دانشگاهی می‌تواند، می‌گذارد یا می‌خواهد فکر بزرگ تولید شود؟ آن‌که کمی سمج‌تر و شجاع‌تر باشد می‌پرسد «آیا این صندلی‌ها را نباید به تعداد زیادتر بسازند و در محل عبور و مرور اصحاب سیاست هم نصب کنند؟» ✅ خلاصه، این نیمکت دانشگاه شهید بهشتی، نیمکتی است که حرف می‌زند، سؤال می‌پرسد، به چالش می‌کشد، طراحی دانشگاه باید به گونه‌ای باشد که همه چیزش حرف بزند، سؤال بپرسد و چالش برانگیزد؛ تا زنده باشد، زندگی بیافریند و زندگان را سرزنده کند. ✅ این نیمکت سخنگو را به تعداد زیاد بسازیم و در هر کجایی که نیازمند فکرهای بزرگ هستیم به صورت نمادین نصب کنیم تا صاحبان صندلی‌ها بدانند، باید بزرگ فکر کنند، و به آن‌چه واقعاً بزرگ است فکر کنند، و زمینه‌های بزرگ فکر کردن را فراهم سازند. (این متن را اگر می‌پسندید، برای دیگران نیز ارسال کنید.) ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید: @rahbariefarhang
4_5987717480489946245.pdf
7.82M
📖 مراقبت و تنبیه تولد زندان 🖌 میشل فوکو ✍🏻 نیکو سرخوش، افشین جهاندیده ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید: @rahbariefarhang
❇️ ستاد راهبری نوآوری اجتماعی جهت تکمیل تیم پژوهشی، پژوهشگر در حوزه نوآوری اجتماعی می پذیرد. ◽️شرایط: 🔹ویژه برادران ساکن قم 🔹گذراندن دوره آموزشی نوآوری اجتماعی 🔹اولویت با دانش‌آموختگان ‌رشته‌های علوم اجتماعی 🔹داشتن سابقه پژوهشی ◽️مزایا: ✅ پرداخت حق الزحمه ✅ امکان گذراندن خدمت سربازی ✅ تشکیل پرونده نخبگانی ✅ حمایت از پایان نامه مرتبط ✅ معرفی به مراکز پژوهشی معتبر ✅ ارتباط با اساتید این حوزه. جهت ارسال رزومه و اطلاعات بیشتر به آیدی @Noavari_ha مراجعه نمایید . ستاد راهبری نوآوری های اجتماعی حوزه های علمیه https://eitaa.com/joinchat/2455633996Ccfae6a1c2b ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید: @rahbariefarhang