هدایت شده از مدافعین حریم ولایت
✅توصیه های 20 گانۀ امیرالمؤمنین(ع) برای عید غدیر؛
«خدا خیرتان دهد، بعد از این اجتماعتان به خانههایتان برگردید و
1. برای اهل و عیال خود دست و دل بازی کنید و به برادران و دوستانتان #نیکی کنید.
2. در مقابل این نعماتی که به شما داده خدا را #شکر کنید.
3. دور هم #جمع شوید تا خدا کارهایتان را ردیف کند.
4. و به یکدیگر نیکی کنید تا خداوند دلهایتان را بههم #پیوند دهد.
5. نعمتهای الهی را به هم #هدیه دهید، خدا ثواب هر عمل در این روز را چندین برابر عمل در اعیاد دیگر قرار داده.
6. نیکی در این روز #اموال را زیاد میکند و #عمر را میافزاید.
7. #مهربانی به همدیگر در این روز، رحمت و رأفت خداوند را جلب میکند.
8. تا جایی که در توان دارید از آنچه خدا که به شما داده به برادران و خانوادهتان رسیدگی و #پذیرایی کنید.
9. در میان یکدیگر #خوشرو باشید.
10. در دیدار یکدیگر، #اظهار_شادمانی کنید.
11. به کسی که به خیر شما #امید دارد، افزون بر آن بدهید.
12. به #ناتوانان همچون خود و هرقدرکه از دستتان برمیآید و برایتان امکان دارد، بخورانید.
13. #خرج_کردن یک درهم در این روز، پاداش 100هزار درهم در روزهای دیگر و حتّی بیشتر دارد.
14. اگر کسی از آغاز دنیا تا پایانش، روزها را #روزه و شبهایش را احیا بگیرد، به پای ثواب روزۀ این روز- اگر خالصانه باشد- نمیرسد.
15. هرکس که در این روز پیش از درخواست برادرش به #یاریش بشتابد و از سر رغبت به او نیکی کند، پاداش کسی را دارد که این روز را روزه و شبش را احیا گرفته است.
16. هر کس مؤمنی را افطار دهد انگار به #یک_میلیون_نبی و صدیق و شهید افطار داده.
17. و هرکس برای برادرانش #قرض_بگیرد(برای حل مشکل آنها واسطه شود) و به آنها کمک نماید، من از سوی خدا ضامنم که اگر زنده بماند، بدهیاش را بپردازد و اگر قبضِ روحش کند، خداوند، خود قرض او را به عهده بگیرد.
18. چون همدیگر را دیدید، #دست بدهید و #سلام کنید و نعمت امروز را به هم #تبریک بگویید.
19. این سخنان را حاضران به غایبان و شاهدان به آیندگان #برسانند،
20. توانگر به دیدن فقیر برود و نیرومند به دیدن ناتوان برود؛
رسول خدا(ص) اینچنین به من امر فرمود.»
📚منبع؛مصباح المتهجد، ج2، 757-758
📝کانال مدافعین حریم ولایت
@rahbarjame
✅آیا غدیر روز تعیین ولایتِ معنوی و تکوینی امیرالمؤمنین(ع) است؟
◀️پاسخ از استاد #حامد_کاشانی(کارشناس برنامۀ سمت خدا)👇👇👇
[طرح مسئله]«یک آخوند شیعه است دو سال پیش در روزنامه نوشت که این حرفها چیست که شما میزنید، مسئلهی غدیر که مسئلهی حکومت و زمامت بعد از پیغمبر نیست، شأن علی اصلاً این نیست که بیاید در مسائل دنی سطح پایین دنیا وارد شود.پیغمبر در روز غدیر ولایت معنوی و تکوینی علی را بیان کرد. #ولایت_تکوینی یعنی علی (علیه السّلام) «بِیُمْنِهِ رُزِقَ الْوَرَى»[زاد المعاد – مفتاح الجنان، ص ۴۲۳٫] اراده کند عسل شیرین میشود، اراده نکند شیرین نمیشود. دارو درمانگر میشود، اراده نکند نمیشود.
[پاسخ] یکی نیست بگوید این ولایت غصبپذیر نیست، #نصب_پذیر هم نیست، این را خدا میدهد یعنی به واسطهی نزدیک شدن خود به خدا امیر المؤمنین قرب به خدا دارد، کسی که قرب به خدا پیدا کند این مقامات میآید، پیغمبر نصب نمیکند. مثل این میماند که پیغمبر بگوید من الآن به سنگ میگویم سنگ باش. خاصیّت آن را میتواند افاضه کند ولی وجود آن را خدا کرده است. این یک مسئلهی وجودی است، اوّلاً قابل نصب کردن و غصب نیست. ثانیاً حکومت مسلمانها یک امر دنیِ ضایعِ کثیفِ شأن علی نیست. این کار کثیف را زمان پیغمبر چه کسی انجام میداد؟
۱۳۹۴/۰۷/۲۴
♦️امام خمینی(ره):
«حضرت امير مسئله غدير را ايجاد كرده است. آن وجود شريف كه منبع همه جهات بوده است، موجب اين شده است كه غدير پيش بيايد. غدير براى ايشان ارزش ندارد؛ آن كه ارزش دارد خود حضرت است كه دنبال آن ارزش، غدير آمده است.»
(صحيفه امام/ ج20 ص: 112)
📝کانال مدافعین حریم ولایت
@rahbarjame
✅غدیر در کلام آیت الله جوادی آملی👇👇👇
امام هادی (ع) فرمود: «خَيْرٌ مِنَ الْخَيْرِ فَاعِلُهُ، وَ أَجْمَلُ مِنَ الْجَمِيلِ قَائِلُهُ، وَ أَرْجَحُ مِنَ الْعِلْمِ حَامِلُه»؛[نزهة الناظر و تنبيه الخاطر، ص142]
[یعنی]عادل بالاتر از عدالت است،چرا؟ چون عدالت, وصف اوست, كار اوست, اثر اوست...فرمود بالاتر از علم, عالِم است؛ زيرا اين علم, وصف اوست متّكي به گوهر ذات اوست.
حالا برسيم به مقام #ولايت, #ولايت بالاتر است يا #علي_بن_ابيطالب؟ #علي_بن_ابيطالب, نبوّت بالاتر است يا پيغمبر؟ پيغمبر, چون اين نبوّت, وصف اوست, سِمت اوست, كمال اوست,
جلسه درس اخلاق (1395/06/25)
♦️امام خمینی(ره):
«حضرت امير مسئله غدير را ايجاد كرده است. آن وجود شريف كه منبع همه جهات بوده است، موجب اين شده است كه غدير پيش بيايد. غدير براى ايشان ارزش ندارد؛ آن كه ارزش دارد خود حضرت است كه دنبال آن ارزش، غدير آمده است.»
(صحيفه امام/ ج20 ص: 112)
📝کانال مدافعینحریمولایت👇👇👇
@rahbarjame
✅دلایل و قرائن اینکه مولا به معنای سرپرست و امام است نه دوست👇👇👇
◀️در محضر استاد حسینی قمی؛
1️⃣آیۀ قرآن؛«الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذينَ كَفَرُوا مِنْ دينِكُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْن الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتي وَ رَضيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دينا»(مائده/3)
2️⃣الست اولى بالمؤمنين من انفسکم
3️⃣ «يَا أَيُّهَا النَّاسُ مَنْ وَلِيُّكُم» بعد می فرماید:«من کنت مولاه فهذا علی مولاه»
4️⃣برداشت کسانیکه در آن فضا بودند؛مثلاً حسان بن ثابت از پیامبر(ص) اجازه می گیرند و شعر می خوانند و یک بیت آن شعر این است:
فَقَالَ لَهُ قُمْ يَا عَلِيُّ فَإِنَّنِي رَضِيتُكَ مِنْ بَعْدِي إِمَاماً وَ هَادِيا
5️⃣نزول آیۀ «سَأَلَ سائِلٌ بِعَذابٍ واقِعٍ»(معارج/1)
6️⃣پیامبر(ص) فرمودند:«فَلْيُبَلِّغِ الشَّاهِدُ الْغَائِب»
7️⃣«وَ اللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ»(مائده/67)اگر دوستی باشد لازم نیست این گفته شود.
8️⃣«إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَه»(مائده/67)
9️⃣هیچ واجبی را خداوند اینگونه در هوای گرم با این جمعیت بیان نکرده است.
📚رادیو معارف؛برنامۀ غدیری ام؛14 مرداد 1399
📝کانال مدافعینحریمولایت👇👇👇
@rahbarjame
سیرۀ امام کاظم(ع) در تربیت فرزند.mp3
1.09M
✅ #تربیت_فرزند_انقلابی👆👆👆
شمارۀ یازده
◀️سیرۀ امام کاظم(ع) در تربیت فرزند؛
1️⃣انتخاب #نام_نیکو؛
حضرت در گهواره به یعقوب سراج فرمودند:«نام دخترت را تغییر بده زیرا این نامی است که خداوند را به غضب می آورد.»
2️⃣تربیت #فرزندانی_مؤدب؛(بحار الأنوار/ج74 ص45)
3️⃣ #برخورد_غیر_مستقیم؛
حضرت به فرزندان از قول پدران خود توصیه می کنند.(کافی/ج8 ص153)
4️⃣ #تعداد_فرزندان_بیشتر؛
امام رضا(ع) می فرمایند:«الْأَخُ الْأَكْبَرُ بِمَنْزِلَةِ الْأَبِ»(تحف العقول/ص442)
📝کانال مدافعینحریمولایت👇👇👇
@rahbarjame
✅ #چرا_در_روضه_ها_گریه_ام_نمی_گیرید؟👇👇👇
✍️دو پاسخ در کنار هم به این سؤال می شود داد؛
♦️أولاً) همین که این سؤال برایت پیش آمد،خدا را شکر کن که تو #منافق نیستی و اینگونه نیست که هر موقع دلت بخواهد #گریه کنی؛چرا که پیامبرصلی الله علیه و آله می فرمایند:«المُنافِقُ یَملِکُ عَینَیهِ یَبکی کما یَشاءُ»(میزان الحکمه، ج12،حدیث20603)
منافق صاحب چشمش است، هر موقع اراده کند گریه میکند.
♦️ثانیاً) مؤمنین اهل گریه و روضه هستند و شاید مهم ترین راهکاری که برای همه قابل استفاده است،همان راهکاری است که امام باقر علیه السلام،فرمودند؛
«تَعَرَّضْ لِرِقَّةِ الْقَلْبِ بِكَثْرَةِ الذِّكْرِ فِي الْخَلَوَاتِ»(تحف العقول/ص284)
با بسیاریِ ياد خدا در خلوت،خود را شايسته نرمیِ دل ساز.
♦️امير مؤمنان عليه السلام ميفرمايند: مَا جَفَّتِ الدُّمُوعُ إِلا لِقَسْوَه الْقُلُوبِ وَمَا قَسَتِ الْقُلُوبُ إِلا لِکثْرَه الذُّنُوبِ؛(بحار الأنوار/ج73 ص354) «چشمها از ريزش اشک خشک نميگردند مگر به جهت قساوت دلها و دلها قساوتزده نميشوند مگر به جهت فراوان گشتن گناهان».
چقدر خوب است که برای رفع این مشکل با خدا آشتی کنیم و قدری به فکر خلوت با او باشیم و گناهانمان را کمتر کنیم.
🤲پروردگارا! طعم شیرین مناجات و راز و نیاز و تهجد با خودت را به ما بچشان🙏
#یاد_خدا_در_خلوت
#گناه_و_قساوت_قلب
📝کانال مدافعینحریمولایت👇👇👇
@rahbarjame
هدایت شده از 🌲🌹!!« برترین واجب »!!🌹🌲
15.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⁉️تفاوت شاه و ولی فقیه چیه⁉️
⁉️تفاوت حضرت آقا و حضرت والا چیه⁉️
⁉️فرق عمامه و تاج چیه⁉️
🌹کانال "برترین واجب" 👇👇
🆔https://eitaa.com/bartarinvajeb
┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈
10.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ #معنای_معروف_و_منکر!!!👆👆👆
«امر به واجبی که 60 درصد مردم به آن واکنش نشان بدهند،اشتباه است»😳
◀️پاسخ علامه مصباح یزدی👇👇👇
👈برخی معتقدند اگر «معروف» به معنای شناختهشده است، معنای امربهمعروف این خواهد بود که مردم نخست باید آن را درست و بهخوبی بشناسند و بعد به آن امر کنند. این اعتقاد، نوعی #مغالطه است. درست است که معنای لغوی «معروف»، شناختهشده است، اما این واژه اصطلاحات دیگری نیز دارد. معنای لغوی «معروف»، که معروفِ به کفر را نیز دربر میگیرد، ربطی به معنای اصطلاحیِ آن در عبارت امربهمعروف ندارد.
👈یکی از دلالتهای «معروف» که دایره معناییِ آن قدری تنگتر از معنای لغویاش است، چیزی است که عقلا آن را خوب میدانند. این اصطلاح هنگامی بهکار میرود که عقل قادر باشد خوبی یا بدی چیزی را درک کند؛
💥ولی معروف در محیط دینی چیزی است که در دین بهعنوان خوب شناخته میشود؛ هرچند همه عقلا خوبیِ آن را درک نکنند. منکر هم در محیط دینی به معنای چیزی است که در دین بد قلمداد میشود، هرچند همه خردمندان آن را بد ندانند. آنچه دین خوب تلقی میکند و انجام آن را واجب میداند، باید به آن امر کرد؛ خواه مردم آن را بشناسند، خواه نشناسند...حضرت شعیب علیه السلام لازم میدید به چیزی امر کند که خداوند میپسندد و از چیزی نهی کند که خداوند ناروا میداند؛ خواه مردم معروفِ دینی را معروف بدانند، خواه منکر.(بنابر آیۀ 87 سورۀ هود مردم کار خود را بد نمیدانستند.)...
#مغالطه_هایی_مانند_آنچه_گفتیم_از_تلقین_های_شیطان_است.»
📚کتاب«جرعهای از دريای راز»؛ص247
📝کانال مدافعین حریم ولایت
@rahbarjame
هدایت شده از مدافعین حریم ولایت
✅لزوم توجه بیشتر رسانهها و مجامع علمی به بزرگداشت #روز_مباهله
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس تفسیر امروز خود در مسجد اعظم با اشاره به فرا رسیدن ایام #مباهله اظهار داشتند:
از غريب ترين ايام زندگي ما ايام #مباهله است. خيلي از ما عالمانه حرف ميزنيم و عوامانه فكر ميكنيم در نتیجه آن اركان ولايت را تقريباً از دست ميدهيم در حالی که آن اجزاي غير ركني را خيلي محترم ميشمريم مانند اول ذيحجه که سالروز ازدواج وجود مبارك حضرت امير با فاطمه زهرا(سلام الله عليهما) است اينها جزء واجبات غير ركني است.
ایشان ادامه دادند: در نماز يك واجب ركني داريم يك واجب غير ركني، در خصوص امامت و ولایت نیز همين طور است؛ #غدير جزء واجبات ركني امامت است، #مباهله جزء واجبات ركني ولایت است ، با سالروز ازدواج فرق ميكند. در حالی که نه رسانهها از او نام ميبرند و نه حوزهها خبري هست! آن وقت آن مسائل واجبات غير ركني را خيلي دامن ميزنيم، آنها هم واجب هست اما مثل اجزاي نماز است لکن حمد و سوره كجا، ركوع و سجود كجا؟! حمد و سوره واجب غير ركني است اما ركوع و سجود واجب ركني است.
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با اشاره به روایتی از امام رضا علیه السلام در خصوص مباهله اذعان داشتند:
وقتي مأمون(عليه من الرحمن ما يستحق) به وجود مبارك امام رضا(سلام الله عليه) عرض ميكند به چه دليل علي بن ابيطالب(سلام الله عليه) افضل است؟ ایشان ديگر نفرمود غدير، فرمود با ايه ﴿ #انفسنا﴾ ، خدا وقتي وجود مبارك حضرت امير را جان پيغمبر ميداند از اين بالاتر فضيلت فرض ميشود؟! «من كنت مولاه فهذا علي مولاه» كه گفته ی خود پيغمبر است هر چند آن هم از طرف خداست، کجا؛ و اینکه ذات اقدس اله خود فرموده علي جان پيغمبر است، کجا؟! و وجود مبارك امام رضا علیه السلام به اين استدلال كرد .
معظم له با اختصاص جلسه تفسیری روز دوشنبه مصادف با 24 ذی الحجه به مباحث آیه مباهله، خاطرنشان کردند:
فردا كه سالروز #مباهله است انشاءالله آيات مباهله مقداری خوانده ميشود ولو بحث را تعطيل كنيم در خصوص مباهله بحث ميكنيم.
(تاریخ انتشار:۱۳۹۵/۰۷/۴ )
📝کانال مدافعین حریم ولایت(در ایتا و سروش)
@rahbarjame
✅نقدی بر کلام آقای نصیری؛
🔸باید از شیوه اکراه و اجبار در دینی کردن جامعه دست برداریم و دین را به مثابه گوهر گرانبهایی عرضه کنیم که هرکه طالب آن است آن را بقاپد و هر کس نیست، ما را با او ستیز و جبر و اکراهی و حتی بی احترامی نیست و البته به صور معقول برای جذب و هدایت او تلاش خواهیم کرد.(گفتگو با نشریه خیمه)
💥ایشان حتی به قانون حجاب اجباری ایراد می گیرند و می گویند اجبار در دین نداریم!!!
اما ای کاش ایشان قدری وقت می گذاشتند و نظر علماء هم می خواندند؛چرا که ایشان اگر می خواهند نظری بدهند و آن نظر ریشه و پناهگاه دشمنان باشد،باید به نظر علماء هم توجه کنند و بدانند که هیچکدام از علماء و مراجع این حرف را قبول ندارند؛👇👇👇
✅ آیا در اسلام #اجبار هست؟
◀️پاسخ از مقام معظم رهبری
«ما میخواهیم مردم متدیّن بشوند. این حرف گاهی تکرار شده که «ما مردم را نمیخواهیم بِزور به بهشت ببریم»؛ خب این به نظر ما یک تعبیر صحیحی نیست، تعبیر مغالطهآمیزی است. هیچکس بِزور کسی را به بهشت نمیخواهد ببرد امّا بایستی ما راه بهشت را به روی مردم باز کنیم، مردم را تشویق کنیم. اصلاً پیغمبران برای این آمدند؛ آمدند که مردم را به بهشت ببرند، نگذارند مردم به جهنّم بروند؛ اصلاً تمام ارسال رسل و انزال کتب و اینهمه زحمت و مجاهدت برای این بوده که نگذارند مردم دچار جهنّم بشوند. این وظیفهی ما است، باید این کار را انجام بدهیم، مردم باید متدیّن بشوند؛ در این شکّی نیست. البتّه از طریق درست و به شکل درست. اینهم که حالا کسی بگوید «در اسلام در این زمینه #زور وجود ندارد» حرف درستی #نیست؛ [پس] این حدود شرعیّه چیست؟ این «فَاجْلِدُوا... مِائَةَ جَلدَة»(۶) یا «فَاجلِدوهُم ثَمانینَ جَلدَة»(۷) پس چیست؟ اینها همان #زور است.»
(بیانات در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری۱۳۹۶/۰۶/۳۰)
◀️ #آزادی در همهجای دنیا #چهارچوب دارد؛ #آزادی یعنی «برخلاف قانون عمل کردن» وجود ندارد؛ #آزادی یعنی «برخلاف دین و شریعت عمل کردن» وجود ندارد. #چهارچوب_آزادی در کشور ما، قانون اساسی ما و قوانین کشور و همه الهامگرفتهی از شریعت مطهّر اسلام است.(1397/1/1)
🌺🌺🌺
◀️آیت الله #سبحانی:«آیهای که میفرماید «لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ»، ناظر به #عقیده است.»
◀️آیت الله #مکارم_شیرازی👇
آیه «لا اکراه فی الدین ...» به معنای #آزادی نیست؛ به این معنا نیست که هیچ خط قرمزی وجود نداشته و همه میتوانند هرکاری انجام دهند؛ اگر این آیه به معنای #آزادی باشد، پس چرا جلو دزدی را میگیرند؟ چرا با رشوهخواری برخورد میکنند؟ باید در مقابل اینگونه اعمال نهی از منکر کرد.
◀️آیت الله جوادی آملی👇
«در #نظام_اسلامی،ابوذر شدن دشوار نیست.چون همۀ #درهای_بهشت،باز و همه درهای جهنم بسته است.
در #نظام_گذشته اگر کسی می خواست به جهنم برود،به آسانی می رفت؛چون همۀ راههای گناه به روی همه باز بود،
اما اکنون اگر کسی بخواهد به جهنم برود،رسانه های همگانی،نویسندگان،گویندگان،همه و همه،او را راهنمایی و از گناه نهی می کنند و اگر کسی مرتکب خلاف شود، #دستگاه_قضایی او را به زندان می برد تا #مانع_جهنم رفتن او شود.»
📚کتاب"مراحل اخلاق در قرآن"؛ص78
📝کانال مدافعین حریم ولایت👇👇👇
@rahbarjame
✅نقدی بر کلام آقای نصیری👆👆👆
♦️آقای مهدی نصیری؛
«باید از شیوه اکراه و اجبار در دینی کردن جامعه دست برداریم و دین را به مثابه گوهر گرانبهایی عرضه کنیم که هرکه طالب آن است آن را بقاپد و هر کس نیست، ما را با او ستیز و جبر و اکراهی و حتی بی احترامی نیست و البته به صور معقول برای جذب و هدایت او تلاش خواهیم کرد.»
(گفتگو با نشریه خیمه)
◀️پاسخ این مطلب را می توانید از نگاه مقام معظم رهبری و آیت الله سبحانی و مکارم شیرازی و جوادی آملی،در کانال زیر ببینید👇👇👇
📝کانال مدافعین حریم ولایت👇👇👇
@rahbarjame
✅ #ترک_احسان_نابجا👇👇👇
◀️در محضر آیت الله ری شهری؛
✍️دربارۀ احسان و نیکی به دیگران،سه دسته روایات وجود دارد؛
1️⃣روایاتی که می گویند نیکی کردن به همه ارزش است؛
♦️پیامبر(ص):«رَأسُ العَقلِ بَعدَ الدّينِ التَّوَدُّدُ إلَى النّاسِ، وَ اصطِناعُ الخَيرِ إلى كُلِّ بَرٍّ و فاجِرٍ» [شُعب الإيمان، بیهقی، ج۶، ص۲۵۶، ح۸۰۶۲]
سَرلوحه خردمندی، بعد از ديندارى، اظهار دوستى به مردم و خوبى كردن به هر آدمى، از نيك و بد، است.
♦️امام رضا(ع):«اصطَنِعِ الخَيرَ إلى مَن هُوَ أهلُهُ، و إلى مَن هُوَ غَيرُ أهلِهِ، فإن لَم تُصِبْ مَن هُوَ أهلُهُ فأنتَ أهلُهُ.[عيون أخبار الرضا، شیخ صدوق، ج۲، ص۳۵، ح۷۶]
خوبى كن هم به كسى كه شايسته آن است و هم به كسى كه شايستگى آن را ندارد؛ زيرا اگر كسى كه به او احسان كردهاى، شايستگىاش را نداشته باشد، تو به فضيلت احسان دست يافتهاى.
♦️شخصی نزد امام حسین (علیه السّلام) چنین گفت: «إنَّ المَعروفَ إذا اسدِيَ إلى غَيرِ أهلِهِ ضاعَ»، یعنی اگر به نااهل خوبى شود هدر رفته است؛ ولی حضرت فرمودند:
لَيسَ كذلكَ، ولكِنْ تَكونُ الصَّنيعَةُ مِثلَ وابِلِ المَطَرِ تُصيبُ البَرَّ و الفاجِرَ.[تحف العقول/ص245]
چنين نيست، بلكه خوبى كردن مانند ريزش باران، به نيك و بد مىرسد.
2️⃣روایاتی که میگویند نیکی کردن به کسانی که اهلیت ندارند، یک رذیله اخلاقی و ضد ارزش است؛
♦️امام سجاد(ع):«وَ ألبِسْنِي زِينَةَ المُتّقينَ في... [ترک] الإفضالِ على غَيرِ المُستَحِق»(دعای بیستم صحیفیه)
خداوندا! زینت پرهیزکاران را بر من بپوشان(که یکی از آن زینتها) ترک احسان و خوبی کردن به غیر مستحق است.
♦️امیرالمؤمنین(ع):«لا تَصلُحُ الصَّنيعَةُ إلّا عِندَ ذي حَسَبٍ أو دِين»[خصال شیخ صدوق؛ص620)
نيكى كردن جز به انسان خانوادهدار يا متديّن درست نيست.
♦️امیرالمؤمنین(ع):«المَعروفُ كَنزٌ فَانظُرْ عِندَ مَن تُودِعُهُ، الاصطِناعُ ذُخرٌ فَارتَدْ عِندَ مَن تَضَعُهُ»[غررالحکم؛ح1539]
خوبى، یک گنج است؛ پس، بنگر كه آن را به كه مىسپارى؛ احسان يك اندوخته است، پس، مراقب باش كه آن را نزد كه مىگذارى.
♦️امیرالمؤمنین(ع):«ظَلَمَ المَعروفَ مَن وَضَعَهُ في غَيرِ أهلِهِ»[غررالحکم؛ح6063]
كسى كه به نااهل احسان كند، به احسان ستم كرده است.
3️⃣روایات جمعبندی دو دسته قبل؛
نیکی کردن شایسته است در حق کسی باشد که شایستگی نیکی کردن را دارد، ولی شایستگیها متفاوت است.
👈1) لِئام-أشرار-جُهّال؛
خوبی کردن به افراد فرومایه و نابکار و نادان، مصداق احسان نابجا است.(خطبۀ 142-غررالحکم/ح4089)
👈2) هر كس به #احمق خوبى كند آن خوبى برايش گناه نوشته مىشود.(امالی شیخ مفید؛ص137)
👈3) امرِئِ السَّوءِ؛
هر كس به #آدم_بد، خوبى كند پاداش بد مىبيند.(بحار الأنوار/ج۷۴، ص۴۱۲)
👈4) در جایی که انسان #نمی_داند کسی که از او درخواست کرده، استحقاق دارد یا ندارد، اما خود همین درخواست و سؤال، برایش حق ایجاد کرده و باید به او کمک کند.(کافی/ج۸ ص۱۵۲)
👈5) #مقدار احسان باید متناسب با #اهلیت احسان شوندگان باشد.
(کافی/ج4 ص8 و ص57)
👈6) ملاک در نیکی کردن به افراد این است که #تبذیر_و_اسراف نباشد.(کافی/ج4 ص31 ح1853)
📚شرح حدیث در درس خارج؛سال 1395
www.reyshahri.ir
📝کانال مدافعین حریم ولایت👇👇👇
@rahbarjame