✅معانی نه گانه #کفر_در_قرآن👇👇👇
این واژه که بیش از پانصد بار به شکل ها و صیغه های گوناگون در قرآن کریم به کار رفته ، با توجه به اشتقاق از معنای کلی لغوی آن در نه معنا استعمال شده است ؛
👈1 - #انکار_اصول_دین
این نوع کفر ویژه ملحدان ، زنادقه و مادیون است که به طور کلی منکر ماورای ماده اند .
نمونه آیاتی که کفر در آنها بدین معناست ، عبارت است از :
- « کیف تکفرون بالله و کنتم امواتا فاحیاکم ...» ؛ (بقره/28)
- « و مامنعهم ان تقبل منهم نفقاتهم الا انهم کفروا بالله ... » ؛ (توبه/54)
- « ان الذین یکفرون بالله و رسله ... » ؛ (نساء/150)
- « اولئک الذین کفروا بایات ربهم ولقائه » ؛ (کهف/105)
- « ... و من یکفر بالله و ملائکته و کتبه و رسله و الیوم الآخر فقد ضل ضلالا بعیدا » . (نساء/136)
👈2 - #انکار_توحید_و_یگانگی_خدا
کفر در این معنا ، معادل « شرک » است و شامل همه مشرکان ، اعم از ثنویه ، قائلان به تثلیث ، بت پرستان و نیز فرقه های مشرک از بین اهل کتاب نیز می باشد . نمونه آیات :
- « لقد کفرالذین قالوا ان الله ثالث ثلثة ... » ؛ (مائده/73)
- « لقد کفر الذین قالوا ان الله هو المسیح ابن مریم ...» . (مائده/17 و 72)
👈3 - #انکار_رسالت_حضرت_محمد (ص)
این نوع از کفر شامل همه مردم - غیر از مسلمان - حتی پیروان دیگر ادیان آسمانی نیز می شود ، که در آیاتی چند مطرح شده است ، از جمله :
- « ویقول الذین کفروا لست مرسلا » ؛ (رعد/43)
« ما یود الذین کفروا من اهل الکتاب و لاالمشرکین ان ینزل علیکم من خیر من ربکم ... » . (بقره/105)
👈4 - #انکار_طاغوت؛
چنین کفری پسندیده و بر هر مؤمنی بایسته است ؛ زیرا لازمه اعتقاد به خداوند - تبارک وتعالی - کفر ورزیدن به دیگر خدایان و شرکای ادعایی و طاغوت هاست ؛ چنانکه « لا اله » رکن مقدم بر « الا الله » است ؛ به عنوان نمونه :
- « فمن یکفر بالطاغوت و یؤمن بالله فقد استمسک بالعروة الوثقی ... » . (بقره/256)
👈5 - #کفران_نعمت؛
کفر بدین معنا در برابر « شکر » و به مفهوم ناسپاسی و به کارگیری نعمت در مسیرناخشنودی خداوند و ولی نعمت است . نمونه آیات :
- « و اذ تاذن ربکم لئن شکرتم لازیدنکم و لئن کفرتم ان عذابی لشدید » ؛ (ابراهیم/7)
- « هذا من فضل ربی لیبلونی ءاشکر ام اکفر ... » ؛ (نمل/40)
- « فاذکرونی اذکرکم واشکروا لی ولاتکفرون » ؛ (بقره/152)
- « فکفرت بانعم الله فاذاقها الله لباس الجوع » . (نحل/112)
👈6 - #ترک_فرایض_و_وظایف_دینی؛
قرآن کریم در برخی موارد ، ترک واجب و دستورهای دینی ، از قبیل حج را کفر نامیده است ، مانند :
- « ولله علی الناس حج البیت من استطاع الیه سبیلا و من کفر فان الله غنی عن العالمین » . (آل عمران/97)
👈7 - #ارتکاب_معصیت؛
قرآن کریم در چندین مورد ، اقدام به محرمات و معاصی را کفر خوانده است ، مانند جادوگری شیاطین در زمان حضرت سلیمان که منجر به جدایی زن و شوهر از یک دیگر می شد ، همچنین جنایات و جرایم بنی اسرائیل ، مثل کشتار و آواره کردن مردم بی گناه ، اخاذی و امثال آن .
- « واتبعوا ما تتلوا الشیاطین علی ملک سلیمان و ما کفر سلیمان ولکن الشیاطین کفروا یعلمون الناس السحر ...» ؛ (بقره/102)
- « ثم انتم هؤلاء تقتلون انفسکم و تخرجون فریقا منکم من دیارهم تظاهرون علیهم بالاثم و العدوان و ان یاتوکم اساری تفادوهم و هو محرم علیکم اخراجهم افتؤمنون ببعض الکتاب و تکفرون ببعض ... » . (بقره/85)
👈8 - #بیزاری_و_برائت؛
قرآن کریم در چند مورد واژه کفر را به معنای بیزاری به کار برده است ، از آن جمله :
- « ثم یوم القیمة یکفر بعضکم ببعض و یلعن بعضکم بعضا و ماویکم النار و مالکم من ناصرین » ؛ (عنکبوت/25)
- « قد کانت لکم اسوة حسنة فی ابراهیم و الذین معه اذ قالوا لقومهم انا براؤا منکم و مما تعبدون من دون الله کفرنا بکم و بدا بیننا و بینکم العداوة و البغضاء ابدا حتی تؤمنوا بالله وحده ... » ؛ (ممتحنه/4)
- « و قال الشیطان لما قضی الامر ان الله وعدکم وعد الحق و وعدتکم فاخلفتکم ... انی کفرت بما اشرکتمون من قبل ... » . (ابراهیم/22)
👈9 - #کشاورزی؛
قرآن کریم در یک مورد کفر را به معنای کشت و پنهان کردن بذر در زیر خاک به کار برده و بر کشاورزان نام « کفار » اطلاق کرده است :
- « اعلموا انما الحیوة الدنیا لعب و لهو و زینة و تفاخر بینکم و تکاثر فی الاموال والاولاد کمثل غیث اعجب الکفار نباته ثم یهیج فتریه مصفرا» . (حدید/20)
📚کتاب«طهارت و نجاست اهل کتاب و مشرکان در فقه اسلامی» ص27؛اثر محمد حسن زمانی
📝کانال مدافعین حریم ولایت
@rahbarjame
✅آیا آیت الله سیستانی #بزرگمایی کرده اند؟
◀️آیت الله سیستانی:«لا تقولوا اخواننا السنة، بل قولوا أنفسنا أهل السنة»
اهل تسنن برادر ما نیستند، نفس و جان ما هستند.
👈عن جَعْفَرٌ، عَنْ أَبِيهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ: أَنَّ عَلِيّاً عَلَيْهِ السَّلَامُ لَمْ يَكُنْ يَنْسُبُ أَحَداً مِنْ أَهْلِ حَرْبِهِ إِلَى الشِّرْكِ وَ لَا إِلَى النِّفَاقِ، وَ لَكِنَّهُ كَانَ يَقُولُ: «هُمْ إِخْوَانُنَا بَغَوْا عَلَيْنَا»(قرب الإسناد؛ص94)
امیرالمؤمنین(ع) دربارۀ کسانی که با ایشان جنگیدند(خوارج) نفرمود که آنها مشرک یا منافق بودند بلکه فرمود: آنها #برادران ما بودند که به ما ظلم و طغیان کردند.
🤔امیرالمؤمنین(ع) خوارج را-که در نهایت خودش را به شهادت رساندند- #برادر،خطاب کردند؛خوارج تقریباً چیزی شبیه داعشی های امروز بودند.
حالا آیا سزاورا است که به اهل سنت هم بگوییم" #برادر"؟؟!
#وحدت_شیعه_و_سنی
📝کانال مدافعین حریم ولایت
@rahbarjame
✅افزایش یارانه ۱۸ میلیون خانوار👆👆👆
👈مقدار سهمیۀ #بنزین وسایل نقلیه
👈 #یارانۀ جدید برای خانوارها
👈نکات مهم سهمیه بندی بنزین
👈نکات مهم پرداخت جدید یارانه ها
📝کانال مدافعین حریم ولایت
@rahbarjame
✅چند نکتۀ مهم در مورد #حمایت_رهبری از طرح مدیریت مصرف سوخت؛👇👇👇
1- #خوشبینی_به_سران_سه_قوه؛
❇️«وقتی یک چیزی مصوبهی سران کشور هست، آدم باید با چشم خوشبینی به او نگاه کند...
بحث دولت نیست، بحث یک وزارتخانه نیست، سران سه قوهی کشور نشستند یک تصمیمی گرفتند.»
🤔 2 نکتۀ مهم؛
👈الف)در این مطلب مقام معظم رهبری یک #قاعدۀ مهم به دست ما دادند،و آن اینکه ما باید به تصمیم سه قوه، #خوشبین باشیم.
👈ب)اگر دولت به تنهایی تصمیم گرفته بود،شاید میشد خوشبینانه نگاه نکرد.
2- #اظهار_نظر_بی_مورد_ممنوع؛
❇️«بنده در این قضیه سررشته ندارم یعنی تخصص این کار را ندارم...
نظرات کارشناسها هم در این قضیهی بنزین مختلف است، بعضیها آن را لازم و واجب میدانند بعضیها مضر میدانند...
من صاحبنظر نیستم لکن اگر سران سه قوه تصمیم بگیرند من حمایت میکنم. من این را گفتم، حمایت هم میکنم.»
🤔 2 نکتۀ مهم؛
👈الف)هر کسی حق اظهار نظر در مورد این قضیه را ندارد؛چون یک بحث #تخصصی است.
👈ب)این بحث در بین متخصّصینش هم #اختلافی است؛بخلاف برجام و تحریف تاریخ پیامبر اسلام(ص) که متأسفانه خیلی ها در موردش بیانیه ندادند!!!
🙏خدایا! ما را در امتحانات آخرالزمان یاری فرما...آمین یا رب العالمین
📝کانال مدافعین حریم ولایت
@rahbarjame
✅چرا #معصومین(ع) نیز از خداوند مىترسیدند؟و چگونه این ترس با مقام عصمت سازگار است؟
«يَخافُونَ يَوْماً كانَ شَرُّهُ مُسْتَطِيرا»(انسان/7)
◀️پاسخ از علامه مصباح یزدی👇👇👇
«عصمت به معناى ترک گناه و کنارهگیرى از حرام است و بدان معنا نیست که رضوان الهى نیز نصیب معصوم مىگردد.
کسى که گناه نمىکند به #جهنم نمىرود اما از کجا که مورد توجّه و محبّت خداوند قرار گیرد.
#خوف از محروم گشتن از عنایت و رضوان الهى از #خوف عذاب الهى بالاتر است.»
📚کتاب«ره توشه» ج 1 ص 179
👈جهت آگاهی از جواب تفصیلی،به صفحۀ زیر مراجعه کنید👇
http://mesbahyazdi.ir/node/3909#p161
📝کانال مدافعین حریم ولایت
@rahbarjame
✅چرا دستورهای پزشکی، داروي سرطان، فرمول غني کردن اورانيوم و امثال آن در #قرآن نیست؟
◀️پاسخ از علامه مصباح یزدی👇👇👇
«اين مسایل نسبت به مسائلي که #قرآن به آن پرداخته است خيلي #کم-ارزش-تر است.
#قرآن به چيزهايي پرداخته که اگر نباشد، ضررش بينهايت است،
اما درباره این مسایل،
👈اولاً خود انسانها انگيزه دارند و دنبال میکنند،
👈و به فرض که محروم هم بمانند ضرر ندانستن آنها بينهايت نيست و ضررهاي محدودي است.»
(1393/11/8)
http://mesbahyazdi.ir/node/5462
#علم_دینی
📝کانال مدافعین حریم ولایت
@rahbarjame
✅شیوه های #تبلیغ_دین_از_نگاه_قرآن؛
شمارۀ 2
◀️در محضر علامه مصباح یزدی👇👇👇
1- #بيانات_ساده_و_دل_نشين؛
عمده معارف قرآني متوجه عموم مردم است که بیشتر آنها آمادگي بررسي مسايل خيلي عميق و پيچيده را ندارند.(بقره/185؛عنکبوت/ 65؛ يونس/ 22و23؛نور/35؛انبیاء/22)
2- #توجه_دادن_به_مسایل_ضروری؛
[مثلاً] به جای بیان علم طبابت،به مسائلی می پردازد که برای زندگی بی نهایت ما مؤثر باشد.(نساء77)
3- #بیان_نمونه_و_شواهد_عینی_قبل_از_بیان_برهان؛
[مثلاً] در مورد اثبات معاد،اول به زمستان و بهار اشاره می کند و زنده شده زمین بعد از زمستان سپس شواهدي مثل حضرت عيسي که مردهاي را زنده کرد، يا قومي که هلاک شدند و پس از مدتي خداوند آنها را زنده کرد. بعد از همه اينها خداوند برهان ميآورد که اگر جهان آخرت نباشد، کار خدا لغو و زندگي شما عبث است.(فاطر/9)
4- #شروع_از_نیازهای_مردم_بعنوان_مقدمه_برهان؛
[مثلاً]برای اینکه بفهماند غير از خداي يگانه را نبايد پرستش کرد؛می فرماید:«پرستشي که شما ميکنيد براي اين است که نيازهايي داريد و کسيکه نيازهايتان را برطرف ميکند، پرستش ميکنيد.»(بقره/163)
5- #استفاده_از_انگیزه_های_فطری_انسان؛
[مثلاً]بیان نعمتها برای افزایش انگیزۀ شکرگذاری،که انگیزه ای فطری است.(یس/71-73)
(1393/11/8)
http://mesbahyazdi.ir/node/5462
6- #موعظه؛
روش عام قرآن موعظه است؛در اينگونه از بيانات به روشهاي مختلف، به منافعی که بر یک کار مترتب میشود یا ضررهایی که در ترک آن است، توجه داده میشود.(توصیف جهنم و بهشت در آیات نساء/56؛ اعراف/50؛محمد/15*خوف و رجا و انذار و تبشیر در آیۀ نساء/165)
👈روح آدميزاد طوري ساخته شده که از قضاياي جزيي، حسي و خيالي بيشتر از مفاهيم کلي و انتزاعي اثر ميپذيرد.
7- #جدال_احسن؛
در جدل طرف مقابل را با مقدماتي که خودش قبول دارد، قانع ميکنند؛
مثلاً او معتقد است که دختر بد است؛ ما هم به همين مقدمه استناد ميکنيم،
حال کار نداريم که مقدمهاش درست است يا نيست،
براي اينکه او را قانع کنيم، ميگوييم اگر دختر بد است، چرا براي خدا دختر قراردادهايد؟! يا بايد از اعتقاد به بدي دختر دست برداريد، و يا از اعتقاد به دختردار بودن خدا و پرستش بتها.(نجم/21و 22)
8- #عبرت_از_جريانات_تاريخي؛
[مثل]داستان عذاب قوم لوط ابتدا از مهمانی حضرت ابرهیم(ع) صحبت می کند.(هود/70-83)
(1393/11/15)
http://mesbahyazdi.ir/node/5469
#انتشار_حداکثری_آن_صدقه_جاریه_است...
📝کانال مدافعین حریم ولایت
@rahbarjame
✅آیا رهبر در قضیۀ #سهمیه_بندی_بنزین،خودش را فدا کرد؟؟
👈برخی از افراد-به تعبیری،انقلابی- می گویند که در این قضیه رهبر خودش را فدای دولت کرد؛خب البته این یک قاعده است که حفظ دولت با حفظ نظام رابطه ای نزدیک دارد لذا رهبری و همه این وظیفه را دارند.
اما در مورد این قضیۀ به خصوص،این جمله هرگز صادق نیست؛زیرا وقتی گفته می شود "رهبر خودش را فدای دولت کرد" گویا به طور قطع گرفته شده که قطعاً نظر رهبری چیزی غیر از سهمیه بندی بنزین است؛در صورتیکه
أولاً) صریح جملۀ رهبری این است که "من در این قضیّه صاحبنظر نیستم"؛ یعنی اصلاً نظر خودشان را اعلام نکردند.
😳من نمی دانم که از کجا این افراد،نظر رهبری را #مخالف سهمیه بندی می دانند!!!؟
ثانیاً)اگر بخواهیم بحث کنیم که نظر رهبری، #موافق سهمیه بندی است یا #مخالف؛به ذهن بندۀ حقیر می رسد که نظرشان #موافق باشد نه #مخالف...
◀️برخی هم می گویند که رهبری هم از محتوا و هم از شکل و فرم این طرح، #حمایت کردند و شکل و فرم آنرا خودشان قبول ندارند؛لذا خودشان را فدای دولت کردند.
در صورتیکه اگر بگوییم رهبری از شکل و فرم این طرح،حمایت کردند؛دیگر هیچ انقلابی ای حق ندارد خلاف #حمایت رهبری به دولت نقدی در این رابطه داشته باشد؛در حالیکه همۀ انقلابی ها مثل میثم مطیعی و ... به این نحوۀ سهمیه بندی،انتقاد کردند!!!
❇️ #نتیجه؛مقام معظم رهبری، #فقط از محتوای این طرح حمایت کردند و همۀ انقلابی ها حق دارند که به شکل و فرم آن انتقاد کنند-نه به اصل طرح- و این جمله که "رهبر خودش را فدای دولت کرد"،کاملاً اشتباه است؛چون رهبری از اصل و محتوای این طرح حمایت کرده نه از شکل و فرم آن.
😡برخی از اشکالات فُرمی طرح سهمیه بندی بنزین که باید مردم به آن اعتراض کنند؛
1- چرا دولت سهمیه بندی را ملغی کرد و آنرا چند سال به تعویق انداخت؟؟؟
2- دولت باید می آمد و مردم را اقناع می کرد؛که اگر اینکار را می کرد،شاید این همه خسارت وارد نمیشد.
3- دولت باید این بستۀ معیشتی را زودتر به حساب مردم می ریخت و یا لااقل همزمان با سهمیه بندی بنزین؛که اگر اینکار را می کرد،شاید این همه خسارت وارد نمیشد.
4- برخی از کارشناسان می گویند که #فقط یک سوم هزینه هایی که از فروش بنزین به مردم به دست می آورند را بعنوان یارانۀ معیشتی به مردم می دهند؛اگر این حرف درست باشد،باید دولت مورد #مطالبه_گری_شدید_نخبگان_و_مردم قرار بگیرد.
#صفری
📝کانال مدافعین حریم ولایت
@rahbarjame
بزرگترین فریضه.pdf
702.4K
✅کتاب« #بزرگترین_فریضه»👆👆👆
◀️اثر علامه مصباح یزدی
✋مباحثی که در این کتاب مطرح می شود👇👇👇
👈1- #مفهوم امر به معروف و نهي از منکر
👈2- #اهميت_و_جايگاه امر به معروف و نهي از منکر
👈3- #ضرورت امر به معروف و نهي از منکر
👈4- امر به معروف و نهي از منکر در #آيات_و_روايات
👈5- #شرايط امر به معروف و نهي از منکر
👈6- #مراتب امر به معروف و نهي از منکر
👈7- جلوههاي عملي امر به معروف و نهي از منکر در #سيره_اهل_بيت(عليه السلام)
👈8- درباره #روشها_و_مصاديق بارز امر به معروف و نهي از منکر
👈9- #چالشها در بحث امر به معروف و نهي از منکر
🌼54 صفحه
👌عالی...از دستش نده...
📝کانال مدافعین حریم ولایت
@rahbarjame
✅آیا شیعیان از معصومین(ع)، #صبورتر هستند؟؟!
✍️ امام صادق(ع):«نَحْنُ صُبَّرٌ وَ شِیعَتُنَا أَصْبَرُ مِنَّا»(بحارالانوار، ج 24، ص216)
ما صابر و شکیبا هستیم؛ ولی شیعیان ما صبورترند»
◀️مرحوم مجلسی در مرآةالعقول سه وجه برای توضیح این مطلب بیان فرمودهاند و وجه اول را أظهر دانسته است.
👈1- #ناآگاهی_از_بلا_و_غافلگیر_شدن
👈2- #ناآگاهی_از_حکمت_و_ثواب_بلا
در یکی از روایاتی که با این مضمون نقل شده، تعبیر «نَصْبِرُ عَلَى مَا نَعْلَمُ مِنَ الثَّوَاب»(کافی، ج1، ص 472) دیده میشود که مؤید این وجه است؛ هر چند مرحوم مجلسی آن را اظهر نمیداند.
👈3- #ناآگاهی_از_برکات_و_ثمرات_بلا
❇️نظر علامه مصباح یزدی؛
در خصوص این روایت چند نکته قابل توجه است:
👈اول اینکه سه وجهی که مرحوم مجلسی برای توجیه این روایت ذکر کرده، #مانعة_الجمع_نیست و ممکن است با یکدیگر جمع شوند. یعنی دشواری تحمل مصیبت برای ما ممکن است
هم از جهت ناگهانی بودن آن باشد،
هم به لحاظ عدم اطلاع از حکمت و ثواب آن،
و هم به خاطر ناآگاهی از عواقب و ثمراتش.
👈نکتۀ دیگر اینکه عمدهترین ملاک برتری اعمال، معرفت، اخلاص و ایمان است. بنا بر این معنای اینکه صبر و تحمل شیعیان #بیشتر از ائمه معصومین صلواتالله علیهم اجمعین است، این نیست که #افضل هم هست.
صبر برای شیعه سختتر و دشوارتر است؛ اما #افضل از صبر ائمه #نیست؛ چون ملاکهای دیگر بین ایشان قابل مقایسه نیست؛ معرفت، ایمان و اخلاص ما قطرهای از دریای ایمان، اخلاص و معرفت آن بزرگواران نیست. آنها در افقی فراتر از آن هستند که ما طمع داشته باشیم به آن برسیم یا حتی آن را درک کنیم؛ این مضمونی است که در زیارت جامعه به آن اعتراف میکنیم: «لَا یَطْمَعُ فِی إِدْرَاکِهِ طَامِعٌ».
#دشواری_تنها نمیتواند عاملی برای برتری یا برابری صبر شیعه با صبر آنها باشد.
1392/5/5
http://mesbahyazdi.ir/node/4811
📝کانال مدافعین حریم ولایت
@rahbarjame