eitaa logo
مطالعات فرهنگ و فضای مجازی
388 دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
495 ویدیو
11 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
♨️سیاست‌های دوگانه کشورهای مدعی آزادی بیان؛ درخواست انگلیس از مالک اینستاگرام برای ایجاد امکان رصد پیام‌های شخصی؛ 🔸به گزارش رویترز، دولت انگلستان برای جلوگیری از سواستفاده از کودکان و محافظت از آنها در برابر دسترسی به محتوای مضر، به دنبال قانونمند کردن فعالیت اینستاگرام است. 🔸اما نکته جالب این است که همین نظارت و کنترل نسبت به محتواهای غیراخلاقی، در کشورهای دیگر برخلاف چیزی است که آن را آزادی بیان و گردش آزاد اطلاعات می‌نامند. 🔸گردش آزاد اطلاعات برای ما خوب و برای شما بد است؟ نظارت و کنترل برای شما خوب و برای ما بد است⁉️ 🔴کانال مطالعات فرهنگ وفضای مجازی https://eitaa.com/joinchat/1256587499Ca01c6ba136
🔴 درسی از امام ره برای خواص و مسئولینی که در فتنه کشف حجاب مردود شدند 🔻امام خمینی ره فرمودند : " ... من با خدای خود پیمان بسته ام که رضای او را بر رضای مردم و‏‎ ‎‏دوستان مقدم دارم؛ اگر تمام جهان علیه من قیام کنند دست از حق و حقیقت برنمی دارم .‏.. " (صحیفه امام ره، ج21، ص331) 👈 آنگاه برخی از خواص و مسئولین ما برای اینکه مثلاً جذب حداکثری داشته باشند و از سوی برخی بی بند و بارها تمجید شوند، در مسائل فرهنگی – از جمله حجاب و عفاف – حاضر هستند که از ارزش های دینی و سخن خداوند کوتاه بیایند؛ از این می ترسند که عده ای به آنها برچسب بزنند؛ از این می ترسند که علیه آنان حرفی زده شود. 🔸امام ره برای رضای خدا حاضر بود در برابر همه جهان بایستد، اینها حتی نمی توانند در برابر چند هنجارشکن وقیح و جسور کف خیابان بایستند. 🔴کانال مطالعات فرهنگ وفضای مجازی https://eitaa.com/joinchat/1256587499Ca01c6ba136
🔴 یک آمار منتشر شده درباره «واقعیت‌های حجاب» در جامعه امروز ایران و چند نکته جالب توجه 🔸اخیراً آماری درباره «واقعیت های حجاب» در جامعه امروز ایران از سوی انجمن دانش آموختگان علوم اجتماعی دانشگاه تهران منتشر شده که نتایج تجمیعی شش پیمایش و مطالعه کلان ملی است که از ابتدای سال 1401 (شش ماه قبل از حوادث پاییز سال گذشته) تا خرداد 1402 توسط مراکز پژوهشی، دانشگاهی، سیاستگذاری و رسانه ای برگزار شده است. 🔹84.2 درصد بانوان، حجاب را به عنوان یک حکم اسلامی دارند. همچنین، سنجش نظر مردم درباره «لزوم داشتن حجاب در محیط های عمومی» حاکی از آنست که 84.3 درصد پاسخگویان (زن و مرد) با اجتماعی حجاب هستند. میزان موافقت «بانوان» با الزام رعایت حجاب، بیشتر و برابر با 86.5 درصد می‌باشد. البته تلقی همه این افراد با نوع و میزان الزام بخشی یکسان نیست و طیفی از الزام قانونی تا الزام فرهنگی و اخلاقی را در بر می‌گیرد. 🔸اما نکته جالب این است که در حالی که واقعیت بی حجابی، بر اساس این آمار، 6.4 درصد است، جامعه احساس می کند که 30 درصد بانوان، بی حجاب هستند. همچنین در حالی که 84 درصد بانوان به حجاب به عنوان یک حکم دینی اعتقاد دارند، تلقی 67 درصد مردم این است که اکثر مردم به حجاب اعتقاد ندارند! 🔹 این نشان می دهد که در برداشت بخش قابل توجهی از مردم از «واقعیت» با خود «واقعیت» فاصله وجود دارد. به عبارت دیگر، «ذهنیت» مردم در این زمینه، متفاوت با «عینیت» است. 🔸اینکه چرا مردم چنین برداشت نادرستی داشته اند، علل مختلفی دارد. جنگ شناختی و فضاسازی رسانه ای را می توان جزو این علل دانست؛ اما یکی از علل مهم آن، تظاهر به انجام برخی از ناهنجاری ها در کف جامعه است. 🔹 آمار فوق را کنار بگذاریم و فرض کنیم که از هر 100 نفر یا 1000 نفر، فقط 1 نفر کشف حجاب کند. در اینجا هر چند درصد خیلی کم است، اما اثرات اخلاقی و روانی آن بر جامعه و مردم را نمی توان نادیده گرفت. از جمله اثرات این است که مردم گمان می کنند که هویت جامعه تغییر پیدا کرده است. ♻️ توضیح اینکه، وقتی مردم به صورت پشت سر هم، آن درصد خیلی کم را در سطح جامعه مشاهده کنند، موجب می شود که در ذهن آنها این گزاره به صورت ناخودآگاه شکل گیرد که عملاً جامعه ما دچار یک تغییر نگرش و تغییر هویت گسترده شده است. در حقیقت، این کار شبیه تبلیغات و پیام های بازرگانی است که در ناخودآگاه مردم تأثیر می گذارد. یادداشت اصلی را در جهان نیوز بخوانید👇👇 https://www.jahannews.com/report/851203 🔴کانال مطالعات فرهنگ وفضای مجازی https://eitaa.com/joinchat/1256587499Ca01c6ba136
♻️نقدهای لایحه عفاف و حجاب، حاصل زحمات برخی از کارشناسان و پژوهشگران حوزه عفاف و حجاب است که به تناوب، تقدیم می گردد. 🔴 حذف ماده ای که ارائه خدمات به کشف حجاب کنندگان در دستگاه ها و نهادها را منع می کرد! 🔻در نسخه عفاف و حجاب منتشر شده در سامانه مجلس، نه تنها برای کسب و کارهای خصوصی بلکه برای دستگاه های دولتی یا موسسات خصوصی عهده دار خدمات دولتی، محدودیتی با عنوان جلوگیری از "ورود" یا "ارائه خدمات" به افراد کرده، ذکر نشده است. ⏪ این در حالی است که پیش از این در ماده 35 یکی از نسخه های مصوب کمیسیون مربوطه، آمده بود: « دستگاههای مذکور در ماده (4) این قانون و مؤسسات خصوصی حرفه ای عهده دار خدمات عمومی موضوع بند(ب) ماده (1) قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد مصوب 1390/8/7 با اصلاحات و الحاقات بعدی مکلفند از ورود و ارائه خدمات حضوری به استثنای خدمات فوری (اورژانسی) به مراجعینی که مرتکب برهنگی، بدپوششی و بی حجابی هستند، جلوگیری کنند ... » ⚠️ متأسفانه این ماده در نسخه دستکاری شده (که در سامانه مجلس بارگذاری شده) گردید! 🔴کانال مطالعات فرهنگ وفضای مجازی https://eitaa.com/joinchat/1256587499Ca01c6ba136
🔴 فضای مجازی غیر استاندارد و مردمی که در معرض جهنمی شدن قرار می گیرند! 🔰شیخ صدوق ره در کتاب " ثواب الأعمال و عقاب الأعمال " خطبه مفصلی از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نقل کرده که در بخشی از آن آمده است: « ... وَ مَنْ مَلَأَ عَيْنَيْهِ مِنِ اِمْرَأَةٍ حَرَاماً حَشَاهُمَا اَللَّهُ تَعَالَى يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ بِمَسَامِيرَ مِنَ اَلنَّارِ وَ حَشَاهُمَا نَاراً حَتَّى يَقْضِيَ بَيْنَ اَلنَّاسِ ثُمَّ يُؤْمَرُ بِهِ إِلَى اَلنَّارِ ... » و هر كس چشمان خود را از نگاه كردن به زن نامحرم پر كند، خداوند در روز قيامت چشمهاى او را با ميخهاى آتشين پر مى‌كند و آنها را پر از آتش مى‌سازد تا وقتى كه ميان مردم داورى كند، آن گاه فرمان مى‌رسد كه او را به درآورند. (ترجمه انصاری، ج ۱، ص۵۸۳) 🔻یک نکته مهم با توجه به این روایت: در فضای مجازی غیر استاندارد، به صورت گسترده و شبانه روزی، تولید و نشر فحشا و فساد صورت می گیرد. با استاندارد نشدن کشور و توجه نکردن به مبانی دینی، موجب می شویم که چشمان بخش قابل توجهی از نوجوانان، جوانان و خانواده های ما به فضای فحشا و فساد عادت کند. ⚠️اگر ما نتوانستیم آنها را تربیت کنیم، حداقل آنها را در معرض قرار ندهیم! 🔴کانال مطالعات فرهنگ وفضای مجازی https://eitaa.com/joinchat/1256587499Ca01c6ba136
🔰وال‌استریت ژورنال نوشت چین به مقامات حاضر در سازمان‌های اصلی دولت دستور داده است از آیفون و سایر دستگاه‌های خارجی برای کار استفاده نکنند. 👈دلایل مختلفی می‌تواند در این تصمیم دولت چین دخیل باشد، دو مورد از مهم‌ترین ‌آن‌ها عبارت است از: 1⃣ چنین ابزارهای سخت‌افزاری به سادگی می‌تواند اطلاعات راهبردی دولت چین را در اختیار امریکا قرار دهد، از این رو دولت چین با این تصمیم جلو این جاسوسی گسترده را می‌گیرد. 2⃣ دولت چین برای تقویت و توسعه صنعت ICT در کشورش، چاره ای جز این تصمیم ندارد. چرا که با حضور رقبای امریکایی که چندین دهه در زمینه تولید سخت‌افزارهای ارتباطی فعالیت داشته‌اند عملا عرصه بر تولیدکنندگان چینی تنگ ‌شده و مقابله با آن بسیار سخت خواهد بود. 🔹اما متاسفانه در کشور ما، عده‌ای از مسئولین، در مورد فعالیت پیام‌رسان‌های اجتماعی چنین عنوان می‌کنند که با گرفتن تعهدات قانونی، بگذاریم اینستگرام و تلگرام مجددا در کشور فعالیت کنند. همان دو نکته ذکر شده در کشور ما هم وجود دارد. 🔸مورد اول؛ کارکرد جاسوسی و آشوبگرانه این نرم‌افزارها: خوش‌خیالی است که بپذیریم اقدامات ضدامنیتی این جنگ‌افزارها با گرفتن تعهد قانونی تکرار نشود. مورد دوم؛ تاثیر مخرب اقتصادی آن بر فعالیت سکوهای داخلی کشور: روشن است سکوهای داخلی با پشتوانه‌های مالی و سخت‌افزاری محدود توانایی ایستادگی در برابر سکوهایی که هزینه‌های میلیارد دلاری برای رشد و توسعه آن‌ها صورت گرفته نخواهند داشت. در چنین شرایطی صحبت از بازگشت ابزارهای ارتباطی دشمن به کشور در بهترین حالت ساده‌لوحی محض است. 🔴کانال مطالعات فرهنگ وفضای مجازی
25.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مهمترین تفاوت های دو نسخه لایحه حجاب 🎥حجت الاسلام محمد کرباسی 🔴کانال مطالعات فرهنگ وفضای مجازی https://eitaa.com/joinchat/1256587499Ca01c6ba136
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢با دستمال کثیف نمی‌شود شیشه را پاک کرد. 🔘همه ما به شهید سرافراز دفاع مقدس، شهید مهدی باکری ارادت ویژه داریم و ساختن سریالی از زندگی این انسان بزرگ بسیار قابل تحسین است. 🔘اما چه لزومی در به تصویر کشیدن حریم خصوصی یک شهید، به این صورت وجود دارد؟ خود شهدا هم در حفظ حریم خصوصی‌شان بسیار مقید بودند. از طرف دیگر، شستن سر یک مرد توسط زن نامحرم، هرچند در نقش همسر او باشد، اصلا توجیه‌پذیر نیست. 🔘درست است که باید زوایای مختلف زندگی یک شهید روایت شود، اما این روایت باید با روح معنویت و اخلاق حاکم بر زندگی شهدا مطابق باشد. 🔴کانال مطالعات فرهنگ وفضای مجازی https://eitaa.com/joinchat/1256587499Ca01c6ba136
♻️ نقدهای لایحه عفاف و حجاب، حاصل زحمات برخی از کارشناسان و پژوهشگران حوزه عفاف و حجاب است که به تناوب، تقدیم می گردد. 🔴 لایحه عفاف و حجاب و کنار گذاشتن گزارش های مردم در بسیاری از موارد 🔰براساس ماده 35 لایحه عفاف و حجاب (نسخه بارگذاری شده در سامانه متعلق به مجلس)، مردم فقط می توانند موارد ارتکاب جرائم صاحبان حرف، مشاغل و کسب و کارها و عدم رعایت این قانون توسط دستگاه هایی که در این قانون براي آنها تکليف تعيين شده است را به سامانه مردمی فراجا گزارش دهند. یعنی در بسیاری از مکان های عمومی، گردشگری، جاده ها، محله ها، کوچه ها و ... کنار گذاشته شده است. 👈 این درحالی است که پیش از این در یکی از نسخه های مصوب کمیسیون مربوطه در مجلس، برای گزارش مردمی جایگاه ویژه و وجود داشت. 🔻گزارش های مردمی در زمینه هنجارشکنی و ولنگاری، موجب می شود که هنجارشکنان، در هر زمان و مکان، احساس کنند و با خود نمی گویند که چون پلیس نیست، پس دیگر آزاد هستیم. همچنین، در مکان هایی که به هر دلیل دوربین وجود ندارد، بسیار حائز اهمیت است. علاوه بر این، موجب می شود که مردم احساس کنند که در اداره کشور دارند و تضمینی برای موفقیت ما در این حوزه است. ⚠️ وقتی بی بند و بارها برای ارتکاب گناه و قانون شکنی، از فناوری های نوین استفاده می کنند یا به دنبال حاشیه سازی برای ما هستند و یا در فضای مجازی و برای شبکه های معاند فیلم و تصویر می فرستند و ... چرا ما نتوانیم از این فناوری ها علیه بی بند و باری و قانون شکنی استفاده کنیم؟! https://eitaa.com/joinchat/1256587499Ca01c6ba136
⭕️ماجرای تکراری کبریت و آتش 🔻بهتر نیست...؟ 🔥 یک نفر کبریتی را شعله‌ور کرده و به داخل انبار پنبه می‌اندازد. بعد از تلاش بسیار، جانفشانی و مجروح شدن تعدادی از افراد امدادگر و از بین رفتن حجم بسیاری از پنبه‌ها آتش مهار می‌شود. آن شخص مجددا کبریت دیگری به داخل انبار می‌اندازد و مجددا همان ماجرا تکرار می‌شود. این ماجرا هر روز تکرار می‌شود. 🔹 بهتر نیست به‌جای این که همه هزینه پرداخت کنیم کبریت را از دست آن شخص بگیریم؟ 🔹 سربازان گمنام و جان بر کف امام زمان! بعد از دستگیری عوامل ترور و ناامنی و آشوب و خنثی کردن چند ده نقشه برای آشوب و ترور در کشور، چرا به سراغ از بین‌بردن راه‌های ارتباطی آنان نمی‌روید؟ چندین و چند بار در بیانیه‌هایی اعلام کرده‌اید تلگرام و اینستاگرام و بقیه ابزارهای جاسوسی دشمن پل ارتباطی چنین حرکات آشوب‌طلبانه و عامل تحمیل هزینه‌های سرسام‌آور بر کشور است. آیا هم‌چنان باید در این راه جان خود را فدا کنید تا ژست دفاع از آزادی بیان عده‌ای به هم نخورد؟ 🔴کانال مطالعات فرهنگ وفضای مجازی https://eitaa.com/joinchat/1256587499Ca01c6ba136
🔴 ماجرای دستکاری در لایحه عفاف و حجاب و تصریح یک نماینده دیگر به بارگذاری نشدن مصوبه کمیسیون قضایی 🔰حجت الإسلام و المسلمین حسین جلالی، نماینده رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی: " وقتی لایحه اصل هشتاد و پنجی شد و کمیسیون حقوقی و قضایی ۳ماه روی آن زحمت کشید، باید نظر کمیسیون را محترم می‌داشتند. کمیسیون قضایی مصوبه را بعد از ۳ماه کار تحویل داده است، ولی آن بارگذاری نشد و چیز دیگری بارگذاری شد. در واقع همان لایحه بارگذاری شد. از بیرون مجلس به ما اعلام کردند اصلاحات آنقدر زیاد بوده که مصوبه دیگر از لایحه بودن خارج شده است و در مجلس تبدیل به طرح شده است؛ به مجلس اعلام کردند در صورتی این مصوبه را قبول دارند که همان لایحه قدیمی باشد، لذا اصلاحات مجلس و کمیسیون اعمال نشد. "/ hamshahrionline.ir/x8KqP 🔴کانال مطالعات فرهنگ وفضای مجازی https://eitaa.com/joinchat/1256587499Ca01c6ba136
⭕️ بسیج سکولار؛ 🔸نقطه مقابل دیدگاه امامین انقلاب 💢نیروی مقاومت بسیج که حضرت امام آن را فرمول دفاع همه‌جانبه از انقلاب اسلامی می‌دانست، در سایه مشارکت مردم در حل بحران‌های مختلفی که نظام جمهوری اسلامی با آن مواجه بوده است، به رشد و بالندگی رسید. 💢در شرایط کنونی، این‌که مشاهده می‌شود بسیج با بالغ بر پنجاه و سه هزار پایگاه در سراسر کشور، عملا در مساله برخورد با هنجارشکنی‌ها و ولنگاری‌های حوزه عفاف و حجاب هیچ کنش موثری از خود بروز نمی‌دهد، خبر از رخنه سکولاریسم در یکی از انقلابی‌ترین و مردمی‌ترین نهادهای کشور می‌دهد. 💢رهبر انقلاب بارها بر نقش مهم بسیج در خنثی‌کردن توطئه‌های دشمنان تاکید کرده‌اند و مطالبه جدی خود را مبنی بر ورود دائمی و فعال نیروهای مردمی بسیج در همه محله‌های کشور و استفاده از تجربه کمیته‌ها در اوایل انقلاب مطرح کرده‌اند. 💢اما ظاهراً این مطالبات تاثیر چندانی در مسئولینی که مخاطب مستقیم این خطاب‌ها هستند نداشته و ظرفیت‌های بسیار عظیم نیروهای جوان انقلابی بسیج که در صورت مدیریت درست، توانایی حل معضلات اجتماعی کشور را به بهترین وجه دارا هستند، مغفول مانده است. 💢بسیج با آن ظرفیت عظیم همچون آب پشت سدی است که در مسأله سامان‌دهی نابهنجاری‌های حوزه عفاف و حجاب، عزمی برای استفاده از آن وجود نداشته است. از این‌رو در مقام ارزیابی حوزه عملکرد، شوربختانه باید گفت تا‌کنون تفاوت محسوسی بین انقلابی‌ترین و مردمی‌ترین نهاد جمهوری اسلامی با سایر بخش‌های سکولار که ذاتا خود را در این موضوعات مسئول نمی‌دانند، وجود نداشته است. https://eitaa.com/joinchat/1256587499Ca01c6ba136
🔴 نقد و پیشنهاد درباره بخش فضای مجازی برنامه هفتم توسعه 🔹فصل 13 برنامه که به شبکه ملی اطلاعات می‌پردازد، صرفا توسعه فنی و زیرساختی فضای مجازی را مورد توجه قرار داده است. هرچند به فرموده رهبر معظم انقلاب مهم‌ترین موضوع در حوزه فضای مجازی است اما باید توجه کرد شبکه ملی اطلاعات از منظر ایشان شبکه‌ای است که: 🔻حائز امنیت محتوایی باشد یعنی محتوای غیراخلاقی و معارض با ارزش‌های اسلامی در آن اجازه انتشار نداشته باشد؛ 🔻حائز امنیت اطلاعاتی باشد یعنی کلان‌داده‌ها از کشور خارج نشده و در اختیار بیگانگان قرار نگیرد؛ 🔻سرویس‌های راهبردی همچون پیام‌رسان، موتور جست‌وجو و سیستم عامل در آن بومی شده باشد؛ 🔻بالاترین سطح از سلامت و امنیت را داشته باشد؛ و... این در حالی است که آنچه به‌عنوان شبکه ملی اطلاعات در سند برنامه آمده است صرفا توسعه زیرساختی بوده و موارد فوق به کلی مغفول واقع شده‌اند. 🔹موارد پیشنهادی که ضروری است در برنامه هفتم مورد توجه قرار گیرند: 1. لازم‌الاجرا شدن کلیه مصوبات شورای عالی فضای مجازی از جمله سیاست‌های پهنای باند که دولت قبل به‌دلیل بی‌توجهی به آن مورد مؤاخذه رهبر معظم انقلاب قرار گرفت و در این دولت نیز همچنان مغفول واقع شده است؛ 2. بومی‌‌سازی سرویس‌های پرکاربرد و راهبردی همچون سیستم عامل، موتورجست‌وجو، ابر ملی، رایانامه ملی و ضد بدافزار؛ 3. تدوین سند خودکفایی در تولید سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای مورد نیاز در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به‌گونه‌ای که هرگونه تحریم در عرصه فضای مجازی نتواند موجب اخلال در زندگی روزمره مردم و فعالیت کاربران شود؛ 4. ممنوعیت استفاده از سکوهای خارجی که مشابه استاندارد داخلی دارند؛ 5. برنامه‌ریزی برای سالم‌‌سازی فضای مجازی به‌گونه‌ای که شبکه پایه کشور مبتنی بر اینترنت خانواده باشد؛ 6. ساماندهی vpnها به‌گونه‌ای که وزارت ارتباطات مکلف شود به‌صورت مستمر کلیه فیلترشکن‌ها و vpnها را مسدود کرده و همزمان سازوکار ارائه vpn قانونی به افراد حقیقی و حقوقی واجد صلاحیت را تهیه کند؛ 7. توسعه پیام‌رسان‌های بومی در عرصه بین‌الملل و در تراز سکوهای مطرح جهانی؛ 8. امضای پیمان‌نامه و ایجاد اتحادیه‌های اطلاع‌رسانی با سایر کشورها به‌ویژه کشورهای اسلامی به‌منظور ایجاد توازن در عرصه اطلاع‌رسانی بین‌الملل؛ 9. تدبیر سازوکار لازم در جهت تحقیق، پژوهش و طراحی پروتکل ارتباط بومی- جایگزین پروتکل TCP/IP- تا پایان برنامه هفتم؛ 10. ارائه خدمات دولت الکترونیک به‌صورت انحصاری در سکوهای داخلی؛ 11. تدبیر لازم برای اینکه نسبت ترافیک داخل به بین‌الملل تا پایان برنامه 80 به 20 (80 درصد ترافیک داخل و 20 درصد ترافیک بین‌الملل) باشد؛ 12. الزام تهیه و تدوین پیوست فرهنگی و امنیتی برای توسعه هرگونه فناوری نوین ارتباطی و اطلاعاتی؛ 13. فعالیت سرویس‌های پرکاربرد در فضای مجازی، باید به‌گونه‌ای باشد که امکان دسترسی به هرگونه محتوای غیراخلاقی، محتوای خلاف اعتقادات و شایعات وجود نداشته باشد. 📍یادداشت اصلی را در بخوانید👇👇 https://kayhan.ir/fa/news/272493/ 🔴کانال مطالعات فرهنگ وفضای مجازی https://eitaa.com/joinchat/1256587499Ca01c6ba136
♻️ نقدهای لایحه عفاف و حجاب، حاصل زحمات برخی از کارشناسان و پژوهشگران حوزه عفاف و حجاب است که به تناوب، تقدیم می گردد. 🔴 لایحه ای که با اقتدار و آبروی نظام بازی می کند 🔻آنچه با خواندن لایحه عفاف و حجاب به دست می آید این است که ما در زمینه ، دچار انفعال شده ایم. 🔻این لایحه یعنی اینکه فتنه گران و ولنگاران با به راه انداختن آشوب در کف خیابان توانسته اند کسب کنند. 🔻با این لایحه، به آنها پیام می دهیم که اگر فشار بیاورید، ما از خطوط قرمز عقب نشینی می کنیم، حتی با وضع قانون جدید، به اقتدار پلیس خود حمله می کنیم. البته این لایحه نه تنها به اقتدار پلیس بلکه به اقتدار نظام ضربه می زند و با آبروی نظام بازی می کند. 🔻با این لایحه می گوییم که از با هنجارشکنان و ولنگاران می ترسیم، زیرا ممکن است داد و فریاد کنند، جنجال رسانه ای علیه ما راه بیفتد و این نگاه، بسیار خطرناک است. این یعنی ضعف اعتماد بنفس و شکست فکری ما! در همه جای دنیا برخورد با مجرم، طبیعی ترین مسأله است. در کشور ما هم اگر کسی فسق علنی دارد، جامعه را به فساد می کشاند، به حق جامعه و خانواده ها دست درازی می کند، مجرم محسوب می شود. ⏪ باید دانست که این بساط، بدون هزینه دادن جمع نمی شود. ما باید محکم و قاطع بر سر خطوط قرمز خود بایستیم؛ افتخار هم بکنیم؛ نه اینکه به نوعی بخواهیم برای درگیر نشدن با ولنگاران کف خیابان، راه فرار پیدا کنیم. ⚠️اگر ملاک ما درگیر نشدن با آنها باشد، پس باید در برابر نیمه برهنه ها و برهنه ها هم کوتاه بیاییم. زیرا آنها هم با این نقطه ضعف به نوعی از ما باج می گیرند!
🔴 تصریح علی خضریان، نماینده تهران در مجلس، به تخلف و دستکاری صورت گرفته در لایحه عفاف و حجاب 🔰خضریان در پاسخ به سوالی در خصوص دستکاری لایحه عفاف و حجاب پس از تصویب کمیسیون مربوطه و ارسال متنی دیگر به شورای نگهبان، گفت: 🔹براساس قانون، شاکله اصلی لوایح نباید در مجلس تغییر کند. در مورد لایحه عفاف و حجاب نیز که از سوی قوه قضاییه به دولت آمد و دولت به مجلس ارسال کرد. محتوای آن در مجلس و کمیسیون مربوطه به دلیل ضعف محتوا به ناچار تغییرات اساسی کرد. لذا قوه قضاییه به مجلس اعلام کرد این لایحه تغییر پیدا کرده و ما اعتراض داریم. 🔹هیأت رییسه مجلس هم شاید به دلیل کمبود زمانی برای تصویب لایحه پیش از ورود به برنامه هفتم، بدون ارجاع به کمیسیون کرد و نظر قوه قضائیه را در محتوای گزارش کمیسیون قضایی کمیسیون مربوطه اعمال نمود. 🔹برخی امروز پیرامون اینکه این مواد لایحه را بهتر کرده و یا بدتر کرده صحبت می‌کنند، در صورتی که به نظرم اصلأ موضوع این نیست. موضوع این است که کسی حق ندارد در مصوبات کمیسیون‌ها و مجلس دست ببرد و جدای از محتوایی که در آن تغییر ایجاد می‌شود، اصل این کار است. https://iusnews.ir/fa/news-details/483298/8 🔴کانال مطالعات فرهنگ وفضای مجازی https://eitaa.com/joinchat/1256587499Ca01c6ba136
🔴 نمونه ای از غفلت صورت گرفته در گزارش برنامه هفتم توسعه در عرصه زیرساختی و نرم افزاری فضای مجازی 🔰متأسفانه در گزارش کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه (که در سامانه متعلق به مجلس بارگذاری شده است)، مباحث مربوط به فضای مجازی، دارای نقاط ضعف فراوانی است. از جمله اینکه یک برنامه زمان بندی مشخص، جامع، منسجم و الزام آور برای استقلال در برخی عرصه های بسیار مهم زیرساختی و نرم افزاری در آن مشاهده نمی شود. 👈 برای مثال در بخشی از آن در مورد سکوهای مجازی می توان شبیه این موارد را در لایحه گنجاند: « تا پنج سال آینده، سکوهای پرکاربرد فضای مجازی کشور، بومی سازی و فراگیر شوند؛ به گونه ای که در زمینه شبکه اجتماعی و پیامرسان ها 95 درصد، موتورجستجو 90 درصد، رایانامه 90 درصد و مسیریاب ها 100 درصد استفاده کاربران فضای مجازی در داخل کشور از سکوهای بومی صورت گیرد و نیاز آنها برطرف شود. هر نوع تنظیمگری، مزیت بخشی، حمایت های مالیاتی و ... باید در این جهت باشد. » 🔴کانال مطالعات فرهنگ وفضای مجازی https://eitaa.com/joinchat/1256587499Ca01c6ba136
♻️ نقدهای لایحه عفاف و حجاب، حاصل زحمات برخی از کارشناسان و پژوهشگران حوزه عفاف و حجاب است که به تناوب، تقدیم می گردد. 🔴 برداشته شدن یک قید مهم در مورد مقابله با هنجارشکنی و خلاف عفت در فضای مجازی 🔰ماده 28 لایحه عفاف و حجاب (بارگذاری شده در سامانه مجلس) وظایفی برای نیروی انتظامی برشمرده است. از جمله در شماره 7 گفته شده: « هنجارشکنی و عادي سازی رفتارهای خلاف عفت در فضای مجازی و معرفی به قوه قضائيه » ⏪ در حقیقت، این لایحه، اقدامات پلیس در این زمینه را منوط به اجازه و دستور قضایی کرده که خود زمانبر است و اجازه ابتکار عمل و واکنش به موقع را از پلیس می گیرد. ⏪ نکته دیگر این است که اساساً این نوع نگاه به – با توجه به ظرفیت و سطح قابل توجه تولید و نشر مطالب خلاف عفت و هنجارشکنی و ... – اساساً یک نگاه پیش پا افتاده و حاصل عدم آشنایی کافی با مختصات فضای مجازی است. 👈 این در حالی است که پیش از این، در یکی از نسخه های مصوب کمیسیون قضایی، اینگونه مطرح شده بود: « با هنجارشکنی و عادی سازی رفتارهای خلاف عفت در فضای مجازی » همانگونه که گفته شد، متأسفانه با حذف قید «مقابله»، قدرت ابتکار عمل و واکنش سریع از پلیس گرفته شده است. 🔴کانال مطالعات فرهنگ وفضای مجازی https://eitaa.com/joinchat/1256587499Ca01c6ba136
🔴 گزارش برنامه هفتم توسعه و انتظاری که در مورد فضای مجازی برآورده نشده است 🔹در دولت قبلی، در عرصه فضای مجازی متاسفانه به واردات فناوری افتخار می شد، آن را نوعی دستاورد می دانستند و با وجود اینکه با سوء مدیریت صورت گرفته، کشورمان به سکوهای مجازی بیگانه درآمد، اما به این قضیه افتخار می شد. 🔹انتظار می رفت که با اهتمام جدی دولت و مجلس فعلی _ که هر دو به انقلابی مشهور شده اند _، در برنامه هفتم توسعه، شاهد یک برنامه ریزی و تحول اساسی در عرصه های گوناگون فضای مجازی باشیم؛ تک تک دستورها و سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در عرصه فضای مجازی طی یک برنامه زمان بندی شده، به عنوان یک تکلیف الزام آور در این برنامه قید شود تا دستگاه ها و نهادها نتوانند از آن شانه خالی کنند یا مطابق میل و افکار خود تفسیر کنند. 🔹متاسفانه در گزارشی که اخیراً از سوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه منتشر شده، این انتظارات برآورده نشده است و در برخی زمینه های مهم اساساً ورود مستقیم صورت نگرفته است. 👈 حال اینکه انتظار ما از دولت و مجلس فعلی چیز دیگری بود‌. در عرصه فضای مجازی، این نوع برنامه نوشتن یا شبیه به این برنامه را حتی در دولت و مجلس قبلی هم می توانستیم بنویسیم! 🔴کانال مطالعات فرهنگ وفضای مجازی https://eitaa.com/joinchat/1256587499Ca01c6ba136
🔴 آیا رهبر انقلاب، صرف فرهنگ سازی را برای مقابله با فساد و ولنگاری کافی می داند؟ 🔰برخی افراد در برابر معضلات فرهنگی و اخلاقی جامعه، مدام به اقدامات قانونی حاکمیت، حمله می کنند و به صورت افراطی، حل این مسائل را در فرهنگ سازی می دانند. 👈 این در حالی است که رهبر انقلاب در یکی از سخنرانی هایشان فرمودند: " باید ضمن فرهنگ‌سازی در خصوص امنیت، با اشاعه‌ی فساد و فساد علنی به صورت مدبرانه و هوشیارانه مقابله و از امنیت فرهنگی و اخلاقی مردم دفاع شود. " https://khl.ink/f/1197 ⏪ بر این اساس و با نگاه به سایر سخنان ایشان، این دیدگاه که برای حل ولنگاری و فساد علنی در زمینه فرهنگی و اخلاقی باید فقط فرهنگ سازی کرد، از نظر ایشان مردود است. 🔴کانال مطالعات فرهنگ وفضای مجازی https://eitaa.com/joinchat/1256587499Ca01c6ba136
🔴 برنامه هفتم توسعه در عرصه فضای مجازی، در تناسب با آرایش جنگی دشمن تدوین گردد 🔰رهبرانقلاب چند سال پیش به این موضوع اشاره کردند که آرایش دشمن در فضای مجازی، است. هر چه که زمان گذشت، ما به عمق این سخن بیشتر پی برده ایم. 👈 با نگاه به گزارش لایحه برنامه هفتم توسعه که قرار است در مجلس بررسی شود، برایمان آشکار می شود که در عرصه فضای مجازی، این برنامه متناسب با یک جنگ تمام عیار و ترکیبی نیست. ⏪ عرصه ای که نقش تعیین کننده در مسائل گوناگون کشور دارد، اگر برنامه مناسبی برای آن نوشته شود، کشور را به رشد و تعالی می رساند و اگر برنامه ضعیف برای آن نوشته شود موجب عقب ماندگی کشور خواهد شد. 🔴کانال مطالعات فرهنگ وفضای مجازی https://eitaa.com/joinchat/1256587499Ca01c6ba136
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻چرا خدا گناهان پنهانی را راحت تر می بخشد؟ 🔻گناه پنهانی مثل بیماری مهلک است؛ کشنده است، ولی علنی باشد بیماری واگیر دار است؛ مسری است. 👌سخنان جالب توجه دکتر را در این ویدئو ببینید 🔴کانال مطالعات فرهنگ وفضای مجازی https://eitaa.com/joinchat/1256587499Ca01c6ba136
🔴 نمی خواهیم با ولنگاری مبارزه کنیم❗️ ♻️ فروش علنی های هنجارشکنانه و اراده جدی ای که مشاهده نمی شود 🔰این حجم از فروش و عرضه علنی لباس های هنجارشکنانه نه به دلیل نبودن قانون است و نه به دلیل نیامدن لایحه عفاف و حجاب! 👈 مسئولین و نهادهایی که باید در این زمینه نظارت و برخورد کنند، مشخص هستند، قانون هم وجود دارد، آنچه که وجود ندارد در میان برخی مسئولین است. 🔴کانال مطالعات فرهنگ وفضای مجازی https://eitaa.com/joinchat/1256587499Ca01c6ba136
♻️ نقدهای ، حاصل زحمات برخی از کارشناسان و پژوهشگران حوزه عفاف و حجاب است که به تناوب، تقدیم می گردد. 🔴 مأموران نیروی انتظامی حق جلوگیری از کشف حجاب را حتی در اماکن مقدسه هم ندارند! 🔰اگر بخواهیم به متن لایحه عفاف و حجاب ملتزم باشیم، مأموران نیروی انتظامی در موارد بدپوششی و یا کشف حجاب، اگر به طور مستقیم وارد شوند و جلوی کسی که در حال ارتکاب ، علنی و دهن کجی به احکام الهی است را بگیرند، خلاف این قانون عمل کرده اند! 👈 این یعنی اینکه حتی در اماکن مقدسه هم نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، حق ورود مستقیم و جلوگیری از – یعنی بدپوششی و یا کشف حجاب – را ندارد !!! ⚠️واقعاً با چه توجیهی می توان این حقارت و عقب نشینی مضحک را توجیه کرد؟! این حقارت را حتی در کف خیابان هم نمی توانیم هضم کنیم، چه برسد به اماکن مقدسه و مکان های خاص! 🔴کانال مطالعات فرهنگ وفضای مجازی https://eitaa.com/joinchat/1256587499Ca01c6ba136
💠 عامل نجات بخش کشور از نظر رهبر انقلاب 🔰مقام معظم رهبری مدظله العالی: « عزیزان من، کسانی که این سخن را از این بنده‌ی حقیر می‌شنوید! را حفظ کنید؛ غیرت دینی را حفظ کنید. عامل نجات کشور در بزنگاه‌های مختلف، غیرت دینی ملّت ایران بوده » https://khl.ink/f/49361 ✍پ.ن: 🔻در سال های گذشته، فضای مجازی یله و رها و سکوهای مجازی دشمن، مستقیماً غیرت دینی جوانان و مردم ما را مورد حمله و بمباران قرار داد. ما هم فضای مجازی خود را دو دستی تقدیم دشمن کردیم! 🔻ولنگاری فرهنگی و اخلاقی در سال های گذشته و بی بند و باری های این روزها در سطح جامعه، مستقیماً حمله به غیرت دینی و ایمان مردم است. عده ای از خواص و مسئولین هم با مماشات، سوء مدیریت، تصمیمات غلط و ترک فعل های خود، زمینه را برای ولنگاری و حمله به غیرت دینی مردم فراهم کردند! 🔴کانال مطالعات فرهنگ وفضای مجازی https://eitaa.com/joinchat/1256587499Ca01c6ba136
🔴 رخصت های تسهیلی نباید رجحان اخلاقی ستر و پوشش و ترک نظر را از یاد ببرد 🔰شهید مطهری ره: 🔹آیه 53 سوره احزاب چنین است : « یا ایها الذین آمنوا لا تدخلوا بیوت النبی الا ان یؤذن لکم الی طعام‌ غیر ناظرین اناه و لکن اذا دعیتم فادخلوا فاذا طعمتم فانتشروا و لا مستأنسین لحدیث ان ذلکم کان یؤذی النبی فیستحیی منکم و الله لا یستحیی من‌ الحق و اذا سألتموهن متاعا فاسئلوهن من وراء حجاب ذلکم اظهر لقلوبکم و قلوبهن و ما کان لکم ان تؤذوا رسول الله و لا ان تنکحوا ازواجه من بعده‌ ابدا ان ذلکم کان عند الله عظیما ». عربهای مسلمان بی پروا وارد اتاقهای پیغمبر می‌شدند . زنهای پیغمبر صلی‌ الله علیه و آله هم در خانه بودند . آیه نازل شد که اولا سرزده و بدون‌ اجازه وارد خانه پیغمبر نشوید ، و اگر برای صرف غذا دعوت شدید به موقع‌ بیائید و بعد هم برخیزید و بروید و به قصه گوئی و صحبتهای متفرقه وقت‌ نگیرید ، زیرا این امور پیغمبر را ناراحت می‌کند و او شرم می‌کند شما را از خانه خود بیرون کند ولی خدا از شما شرم نمی‌کند . و ثانیا وقتی‌ می‌خواهید چیزی از زنان پیغمبر بگیرید ، از پشت پرده بخواهید بدون اینکه‌ داخل اتاق شوید . این کارها برای پاکیزگی دل شما و دل آنها بهتر است . شما نباید پیامبر را آزار دهید و نه زنان او را پس از درگذشت پیغمبر به زنی‌ بگیرید ، که این کارها در نزد خدا بزرگ است . 🔹در این آیه ، کلمه " حجاب " ذکر شده است . همانطوری که قبلا گفتیم‌ در کلمات قدماء هر جا سخن از آیه حجاب است مقصود همین آیه است . دستور حجاب که در این آیه است غیر از دستور " پوشش " است که مورد بحث ما می‌باشد . دستوری که در این آیه ذکر شده است راجع به سنن‌ خانوادگی و رفتاری است که انسان باید در خانه دیگران داشته باشد . طبق‌ این دستور ، مرد نباید وارد جایگاه زنان شود ، بلکه اگر چیزی می‌خواهد و مورد احتیاج اوست باید از پشت دیوار صدا بزند . این مسأله ربطی به بحث‌ " پوشش " که در اصطلاح فقه نیز تحت عنوان " ستر " نه " حجاب " نامیده می‌شود ، ندارد . جمله : « ذلکم اطهر لقلوبکم و قلوبهن » مانند جمله : « و ان‌ یستعففن خیر لهن » که در آیه 61 از سوره نور آمده است ، دلالت می‌کند که هر اندازه مرد و زن جانب ستر و پوشش و ترک برخوردهائی که مستلزم‌ نظر است رعایت نمایند به تقوا و پاکی نزدیکتر است . همانطور که گفتیم‌ : رخصتهای و که به حکم ضرورت داده شده است ، نباید اخلاقی ستر و پوشش و ترک نظر را از یاد ببرد . 📚مسأله حجاب، ص170 و 171 🔴کانال مطالعات فرهنگ وفضای مجازی https://eitaa.com/joinchat/1256587499Ca01c6ba136