☀️وَ جَعَلنا مِنَ الماءِ کُلَّ شَیء حَیّ اَفَلایُومِنُونَ.
انبیاء/۳۰
📘و هر چیز زنده ای را از آب پدیدآوردیم،آیا ایمان نمی آورید؟
🌱قسمتی از دریاچه سد بالارود اندیمشک و درختان کناری که تا چند ماه پیش، از سایه آن ها استفاده می شده و الآن به خاطر بارش های خیلی خوب و آبگیری سد اینچنین تا انتهای شاخه ها زیر آب رفته اند.(۱۴۰۲/۰۲/۰۳)
🌱خدایا!کیست که نعمت ها و آیات فراوان تو را ببیند و به تو ایمان نیاورد؟
خدایا کیست که بهار تو را نظاره کند و به رستخیز و حیات بعد از این دنیا معتقد نباشد؟
خدایا!انکار تو چقدر سخت تر است تا اثبات وجودت!!!
🌱به قول بابا طاهر:
به صحرا بنگرم صحراته وینم
به دریا بنگرم دریاته وینم
به هرجا بنگرم کوه و در و دشت
نشان روی زیبای ته وینم
https://eitaa.com/raherastgari
#جهان_بینی_اسلامی_توحید
قسمت سیزدهم
🔹یک خطای منطقی
بطوری که ملاحظه می شود در اساس جهان بینی مادی یک خطای بزرگ منطقی صورت گرفته و آن خطا،جایگزینی"نیست"به جای"نمی دانم"یا جایگزینی ظنّ و گمان به جای علم و یقین است.این خطا و این جایگزینی نیست به جای نمی دانم سرچشمه بسیاری خطاهای دیگر در این مکتب و مکاتب مشابه است که توجه به آن پرده از بسیاری از لغزش ها برمی دارد.
باتوجه به اینکه مکتب ماتریالیسم و مارکسیسم در اساس خود متکی بر اصل اصالت ماده بوده و انکار خدا و ماوراء ماده همچون خونی است که در سرتاسر کالبد فلسفه مادی در جریان است،می توان تکلیف مسائل دیگر موجود در این مکتب را با تزلزل این اصل بنیادی،بخوبی پیش بینی کرد.چرا که جهان بینی مادی بسان کاخی است که بر پایه انکار جهان غیرمادی استواربوده و تکلیف چنین انکاری نیز با بررسی هایی که فوقا بعمل آمد،بخوبی روشن است.
بنابراین جادارد پیروان این مکتب قبل از هر بحث و گفتگوی دیگر ،نخست این مشکل لاینحل را حل و این اشکال اساسی در بنیاد مکتب خود را توجیه نمایند و سپس به مسائل فرعی دیگر بپردازند.زیرا تمامی مسائل دیگر موجود در این مکتب به نحو مستقیم یا غیر مستقیم از این اصل متاثر بوده و نسبت به آن در حکم فروعی هستند که تا تکلیف این"اصل" روشن نشود،پرداختن به آنها نه تنها حائز اهمیت نیست بلکه گمراه کننده تر نیز هست.
اشتغال به فروع و غفلت از این اصل اساسی مصداق این شعر سعدی است که👇
خانه از پای بست ویران است
خواجه در بند نقش ایوان است
ادامه دارد . . .
منبع ؛کتاب جهان بینی اسلامی
https://eitaa.com/raherastgari
سلام خدمت همگی🙋♂
عرض خیرمقدم خدمت بزرگوارانی که جدیدا عضو کانال شده و به این جمع پیوسته اند
خوش آمدید
مقدم تان گلباران
🌷💐🌴🌲🌱🌷💐
https://eitaa.com/raherastgari
8.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سنگین ترین شکست امریکا در خاک ایران ،پنجم اردیبهشت۱۳۵۹در صحرای طبس
امام خمینی ره پس از این حادثه فرمودند:
"شن ها مامور خدا بودند"
#جهان_بینی_اسلامی_توحید
قسمت چهاردهم
🔹راه های بشر به سوی خدا
حال باید دید از چه راه و به چه دلیل باید وجود خدا را پذیرفت و بشر چه راهی به سوی خدا دارد؟
به طور کلی راه هایی که می تواند انسان را به خداشناسی برساند بر سه نوع است:
🌱الف)راه حس و علم(راه طبیعت)
🌱ب)راه دل یا راه فطرت
🌱ج)راه عقل یا راه استدلال و فلسفه
🌱الف) راه حس و علم یا راه مطالعه در طبیعت
این راه که می توان آن را راه مطالعه در خلقت نیزنامید،به نوبه خود به سه راه منشعب می شود:
۱.از راه مطالعه در نظامات و تشکیلاتی که در ساختمان جهان بکار رفته است (برهان نظم)
۲.از راه مطالعه در هدایت و راهنمایی مرموزی که موجودات در مسیر خویش دریافت می دارند.
۳.از راه برهان حدوث و پیدایش عالم
🔹آیا راه حس علم می تواند انسان را بسوی ماوراء طبیعت سوق دهد؟
قبل از اینکه به بحث در راه های فوق الذکر بپردازیم،به یک اشکال احتمالی پاسخ می دهیم و آن این است که ضمن بحث پیرامون انکار خدا به این نکته تاکیدکردیم که موضع حس و تجربه در قبال ماوراء طبیعت موضع لاادری(نمی دانم)است؛یعنی،با استناد حس و تجربه نمی توان در مورد بود و نبود خدا و ماوراء طبیعت موضع مثبت یا منفی اتخاذکرد حال آنکه در اینجا یکی از راه های شناخت خدا را راه حس و علم معرفی کرده ایم.
🌷 در پاسخ باید توجه داشت که منظور از راه حس و علم این نیست که از روش صد در صد تجربی به اثبات وجود خدا می پردازیم،بلکه چون در این راه از خداشناسی از کاوش های تجربی نیز کمک گرفته می شود و مقدماتی از برهان را یافته های تجربی تشکیل می دهد،در نتیجه از آن به راه حس و تجربه تعبیرمی شود؛مثلاً،برهان نظم یکی از براهین مربوط به اثبات وجود خداست که در آن از حس و تجربه استفاده می شود.
🌹برخلاف آنچه غالباً تصورمی شود،برهان نظم یک برهان تجربی نیست بلکه نوعی برهان عقلی است که دارای مقدماتی حسی و طبیعی است که انسان به سهولت می تواند با آن در تماس باشد. اصولاً براهین تجربی در مواردی است که بخواهیم رابطه یک پدیده محسوس را با یک پدیده قابل احساس دیگر کشف نماییم.براین اساس برهان نظم که در مورد جهان و رابطه اش با ذات باریتعالی اقامه می شود،نمی تواند از نوع دلیل تجربی باشد. بنابراین ،تفاوتی که بین این روش(راه حس و علم)و راه عقلی محض هست این است که در این روش،در مقدمات برهان از یافته های تجربی استفاده می شود ولی در راه عقلی و فلسفی ،براهین صد در صد عقلی است که مقدمات خود را نیز از عقل می گیرد و پای علم و تجربه در میان نیست.
در قسمت بعدی به امیدخدا به بیان برهان نظم خواهیم پرداخت.
ادامه دارد. . .
📚کتاب جهان بینی اسلامی با اندکی تلخیص و تصرف
https://eitaa.com/raherastgari
#جهان_بینی_اسلامی_توحید
قسمت پانزدهم
🔹برهان نظم
🌱تعریف نظم
در بسیاری مواقع نظم مترادف با ترتیب و آرایش داشتن بکارمی رود . گرچه این معنا خود می تواند یکی از معانی نظم باشد لکن در برهانی که به نام «برهان نظم» اقامه می کنیم ،این معنا از نظم مورد نظر نیست.بنابراین وقتی از نظم سخن می گوییم نباید مواد آرایش شده و ترتیب یافته ای مانند نظم صندلی ها در یک کلاس یا نظم یک گروه از سربازان و امثال آن را در نظر آورد.
گرچه تشخیص نظم از بی نظمی و تفکیک میان چیزهایی که منظم اند از چیزهایی که فاقد نظم اند به آسانی صورت می پذیرد،امّا برای ارائه یک تعریف دقیق برای نظم نیاز به ذکر پاره ای توضیحات هست.
تعریف:
نظم عبارت است از همکاری و هماهنگی مجموعه ای از اجزاء برای تأمین یک یا چند هدف واقعی به نحوی که این هدف وحدت بخش به موضوع و متّخذ از مجموع و قائم به مجموع باشد.
به موجب این تعریف:
🌴 اوّلاً نظم ناشی از همکاری اجزاء است .
بنابراین در مورد یک شیء از آن نظر که امری واحد است نظم یا بی نظمی مصداق پیدانمی کند.از این رو خاصیت داشتن اشیاء به معنی نظم آن ها نیست.فرض کنیم بر اثر وزش باد ،برگ درختی تکان می خورد یا پر کاهی در هوا معلّق می ماندیا غباری برمی خیزد.گرچه براثر وزیدن این نسیم اتّفاقی افتاده است لکن مجموعه ای وجودندارد. وزش باد امر واحدی است که نتایجی به دنبال داشته است.بنابراین در امر واحد نظم مقصود نیست بلکه نظم متعلّق به مجموعه است و اگر بسیط بودن موجودی اثبات گردد،اساساً نظم در آنجا معنی پیدانمی کند.
🌴 ثانیاً نظم به منظور ایجاد یک یا چند هدف «واقعی»است.
منظور از تأکید بر واقعی بودن هدف این است که هدف های اعتباری مورد نظر نیست.خوبی و بدی های قراردادی که در جامعه انسانی جاری است،و همین طور زشتی و زیبایی و اموری نظیر این ها که احیاناً مورد پسند یا ناپسند انسان قرارمی گیرد،در این تعریف داخل نمی شود. یعنی چنین نیست که هدف یک مجموعه منظم را از نظر معیارهای اجتماعی و اعتباری آن ارزشیابی کنیم و هرگاه هدف مجموعه ای از نظر فرد یا جامعه زشت و یا بد بود آن مجموعه نامنظم پنداشته شود. به عنوان مثال تفنگی را در نظر بگیرید.این سلاح یک مجموعه منظم است زیرا در این سلاح اجزاء مختلفی بکاررفته و از همکاری آن ها هدفی که شلیک گلوله باشد،تامین می شود.حال اگر مثلاً با این عمل جانداری کشته می شود،آیا این عمل خوب است یا بد ،مطرح نیست.آنچه در تشخیص نظم مطرح است تنها جنبه های عینی و خارجی است . و بد بودن و یا زشت بودن هدف یک مجموعه از نظر انسان ملاک بی نظمی آن مجموعه نمی تواند باشد.
🌴 ثالثاً این اهداف باید «وحدت بخش»به مجموع و متّخذ از مجموع و قائم به آن باشند.
بنابراین هدف یک مجموعه خاصیت هیچیک از اجزاء به تنهایی یا بعضی از اجزاء نیست. به عنوان مثال اتومبیلی را در نظر بگیرید،بوق زدن آن یا روشن شدن چراغ ماشین هدف این مجموعه نیست ولی متحرک بودن آن ،و به تعبیر دقیق تر ،انتقال سرنشین از مکانی به مکان دیگر هدفی است که وحدت بخش به مجموعه است؛زیرا مشخص کننده وحدت آن است.اگر حرکت را از آن بگیرند،تبدیل به ده ها موجود می شود که نمی توان یک چیز به آن اطلاق کرد. همین طور ،اگر نتیجه ای که از همکاری اجزاء حاصل می شود مستقل از ترتیب اجزاء و چگونگی ارتباط آنها باشد،به گونه ای که نتیجه با هر نوع ترتیب و ارتباطی میان اجزاء سازگار باشد،باز نمی توان وجود نظم را به جهت تأمین چنان هدفی،تأییدکرد زیرا که این نتیجه نسبت به نظم و بی نظمی یکسان است و از این رو هدف ،اجتماع اجزاء با آن ترتیب خاص نمی تواند باشد؛مانند وزن،جرم،حجم و انرژی یک مجموعه که نمی تواند به عنوان یک هدف وحدت بخش شناخته شوند زیرا که با جابجایی اجزاء و تغییر ارتباط میان آنها همچنان آن نتیجه باقی است. بنابراین هدف و غایت یک مجموعه نباید نسبت به ترتیب و عدم ترتیب اجزاء بی تفاوت باشد.
ادامه دارد. . .
https://eitaa.com/raherastgari
سلام ،صبح تون بخیر و نیکی🙋♂
عرض خیرمقدم خدمت عزیزانی که جدیدا عضو کانال شده و به این جمع پیوسته اند
خوش آمدید
مقدم تان گلباران🌷💐🌴🌱💐
لطفا نظرات انتقادی ،پیشنهادات و هر مطلبی که می تواند به مفیدتر ساختن کانال کمک کند را با آیدی زیر به ما اطلاع بدهید،پیشاپیش از بابت این لطف و وقتی که صرف این کار می کنید ممنون و سپاسگزاریم.
ارتباط با مدیر کانال: @rahmatnia_j
دعای برای سلامتی امام زمان عجّل اللهُ تعالی فرجَهُ الشّریف
https://eitaa.com/raherastgari
برخلاف تصور عموم جامعه درباره ممنوعیت حضور زنان در جایگاه قاضی، باید گفت که درست است تعداد قضات مرد، بسیار بیشتر از قضات زن است؛ اما در حال حاضر ۱۲۰۰ قاضی خانم در ایران بر مسند قضاوت تکیه کردهاند.
خانم زینب بابایی با ۲۷ سال سن، امروز عنوان جوانترین بانوی قاضی ایران را دارد.
https://eitaa.com/raherastgari
۴۲۰۰ واحد تعطیل در کشور احیا شد
رئیسجمهور:
🔹در کشور واحدهای صنعتی که به مرور زمان دچار تعطیل شده بودند امروز به دست متخصصان کشورمان احیا شدند.
🔹۴۲۰۰ واحد تعطیل در کشور احیا شد، امروز هم ۱۶۰ واحد در استان خوزستان احیا شده که جای قدردانی و تشکر دارد.
🔹برخی از این واحدها بیش از ۱۰ سال تعطیل بود، با احیای این واحدها، ضمن اینکه تولید و اشتغال فعال شده است، چرخهای تولید به حرکت درآمده و هزاران میلیارد تومان از سرمایه راکد مردم فعال شده و امروز امید به منطقه باز گشته است.
🎴به کانال #اخبار2020 بپیوندید 👇
@bisto20_irib @bisto20_irib
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥رئیس جمهور در جمع مردم اندیمشک: در دو جبهه درحال حرکت هستیم، هم خنثی کردن تحریم ها و هم رفع تحریم های ظالمانه
🎴به کانال #اخبار2020 بپیوندید 👇
@bisto20_irib @bisto20_irib