فَبِاَیِّ آلاءِ رَبِّکُما تُکَذِّبانِ
این آیه در سوره الرحمن ۳۱(سی و یک بار!!!!)بار تکرار شده است!!! معنای آن👇
پس کدام نعمت پروردگارتان را انکار میکنید(دروغ میشمارید)؟
┄┅═✧✺🕌✺✧═┅┄
https://eitaa.com/raherastgari
✅ راحت ترین وسیله برای فرستادن پیام به دفتر مقام معظم رهبری لینک زیر است . ظرف چند دقیقه تحویل میگیره و رسید الکترونیکی میده . نیازی به پست پیشتاز و هزینه و غیره هم نیست.
👇👇👇👇👇👇
http://leader.ir/fa/letter
14.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تبریک روز جمعه توسط برادران تاجیکستانی
┄┅═✧✺🕌✺✧═┅┄
https://eitaa.com/raherastgari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗯 روایتی عجیب و شنیدنی درباره صلوات
#استاد_عالی
┄┅═✧✺🕌✺✧═┅┄
https://eitaa.com/raherastgari
#جهان_بینی_اسلامی_توحید
قسمت هشتاد و هفتم
🌴معرفت الهی
🔹قدرت
در قسمت قبلی به بیان دو مورد(حیات و علم)از صفات ذاتیه الهی پرداختیم و اکنون بیان صفت"قدرت"
در مورد فاعلی که کار خود را با اراده و اختیار خویش انجام میدهد،گفته میشود که نسبت به کار خویش"قدرت"دارد. پس قدرت عبارت است از مبدأییت فاعل مختار برای کاری که ممکن است از او سر بزند. و هر قدر فاعل از نظر مرتبه وجودی ،کاملتر باشد دارای قدرت بیشتری خواهد بود و طبعا موجودی که دارای کمال بینهایت باشد قدرتش نامحدود خواهد بود.
اِنَّ اللهَ عَلَی کُلِّ شَیء قَدیر.
سوره بقره/۲۰
"بیگمان خداوند بر هر کاری تواناست".
🌱طبق این بیان، قدرت،مفهومی است دارای مراتب که مصادیق آن از این لحاظ تفاوت دارند. و این مفهوم،شامل قدرت حیوان و انسان و مجردات تام و نیز شامل قدرت الهی هم میشود چنانکه مفاهیم وجود،حیات،علم،و . . . نیز چنین هستند و قبلا اشاره کردیم که اطلاق اینگونه مفاهیم بر خدای متعال با حذف قیود نقصی آنها و تجرید آن مفاهیم امکانپذیر است.
🌷علاوه بر اینها اثبات قدرت برای خدای متعال،مستلزم اثبات اختیار نیز هست،زیرا قدرت ملازم با علم و اختیار است و اختصاص به فاعل حیّ مختار دارد.
در باره قدرت خدا پارهای شبهات مطرح شده است که در پایان این فصل مورد بحث و بررسی قرار خواهیم داد.
ادامه دارد. . .
📚کتاب جهانبینی اسلامی (توحید)
┄┅═✧✺🕌✺✧═┅┄
https://eitaa.com/raherastgari
🏢💡تولید پودرهای ضد شعله برای کابلها و تجهیزات ساختمانی
محققان یکی از شرکتهای دانشبنیان کشورمون در کنار تولید پلیمرهای زیستی برای کاربرد در اسباببازی و روکشهای مواد غذایی، پودرهای تاخیر اندازه شعله به تولید رساندند که موجب کندسوز شدن کابلها و تجهیزات ساختمانی میشه.
این پودرهای تاخیرانداز شعله در ۴ گرید تولید شده. پودر تاخیر اندازنده شعله، یک افزودنی است که برای ایجاد عملکرد بهتر در آتش به محصولات قابل احتراق استفاده میشه.
بیشتر بخوانید
📆۱۴۰۲/۷/۱۴
┄┅═✧✺🕌✺✧═┅┄
https://eitaa.com/raherastgari
#داستان
۷۴.لگد به افتاده
✍ عبد الملک بن مروان، بعد از بیست و یک سال حکومت استبدادی، در سال ۸۶ هجری از دنیا رفت. بعد از وی پسرش ولید جانشین او شد.
🔹 ولید برای آنکه از نارضایییهای مردم بکاهد، بر آن شد که در روش دستگاه خلافت و طرز معامله و رفتار با مردم تعدیلی بنماید. مخصوصا در مقام جلب رضایت مردم مدینه- که یکی از دو شهر مقدس مسلمین و مرکز تابعین و باقیماندگان صحابه پیغمبر و اهل فقه و حدیث بود- برآمد.
🔸از این رو هشام بن اسماعیل مخزونی پدر زن عبد الملک را که قبلا حاکم مدینه بود و ستمها کرده بود و مردم همواره آرزوی سقوط وی را میکردند از کاربرکنار کرد.
🔺هشام بن اسماعیل در ستم و توهین به اهل مدینه بیداد کرده بود. سعیدبن مسیب، محدث معروف و مورد احترام اهل مدینه را به خاطر امتناع از بیعت، شصت تازیانه زده بود و جامهای درشت بر وی پوشانده، بر شتری سوارش کرده، دورتا دور مدینه گردانده بود. به خاندان علی علیه السلام و مخصوصا مهتر و سرور علویین، امام علی بن الحسین زین العابدین علیه السلام، بیش از دیگران بدرفتاری کرده بود.
🔻ولید، هشام را معزول ساخت و به جای او عمربن عبد العزیز، پسرعموی جوان خود را که در میان مردم به حسن نیت و انصاف معروف بود حاکم مدینه قرار داد.
▫️عمر برای بازشدن عقده دل مردم دستور داد هشام بن اسماعیل را جلو خانه مروان حکم نگاه دارند و هرکس که از هشام بدی دیده یا شنیده بیاید و تلافی کند و داد دل خود را بگیرد. مردم دسته دسته میآمدند. دشنام و ناسزا و لعن و نفرین بود که نثارهشام بن اسماعیل میشد.
▪️خود هشام بن اسماعیل بیش از همه نگران امام علی بن الحسین و علویین بود. با خود فکر میکرد انتقام علی بن الحسین در مقابل آنهمه ستمها و سبّ و لعنها نسبت به پدران بزرگوارش کمتر از کشتن نخواهد بود.
☀️ ولی از آن طرف، امام به علویین فرمود خوی ما بر این نیست که به افتاده لگد بزنیم و از دشمن بعد از آنکه ضعیف شد انتقام بگیریم، بلکه برعکس، اخلاق ما این است که به افتادگان کمک و مساعدت کنیم.
🌻هنگامی که امام با جمعیت انبوه علویین به طرف هشام بن اسماعیل میآمد، رنگ در چهره هشام باقی نماند. هر لحظه انتظار مرگ را میکشید. ولی برخلاف انتظار وی، امام طبق معمول- که مسلمانی به مسلمانی میرسد- با صدای بلند فرمود: «سلام علیکم» و با او مصافحه کرد و بر حال او ترحم کرده به او فرمود: «اگر کمکی از من ساخته است حاضرم».
بعد از این جریان، مردم مدینه نیز شماتت به او راموقوف کردند.
📚شهید مطهری، داستان راستان، جلد اوّل
┄┅═✧✺🕌✺✧═┅┄
https://eitaa.com/raherastgari
#جهان_بینی_اسلامی_توحید
قسمت هشتاد و هشتم
🌴معرفت الهی
🔹صفات فعلیه
چنانکه بیان شد صفات فعلیه عبارت است از مفاهیمی که از مقایسه ذات الهی با مخلوقاتش با در نظر گرفتن نسبت و اضافه و رابطه خاصی انتزاع میشود. اما اضافات و روابطی که بین خدا و خلق،در نظر گرفته میشود،حد و حصری ندارد ولی از یک نظر میتوان آنها را به دو دسته کلی تقسیم کرد:
🌱یک دسته اضافاتی که مستقیما بین خدا و مخلوقی در نظر گرفته میشود مانند ایجاد و خلق و ابداع و مانند آنها.
🌱و یک دسته اضافاتی که بعد از روابط دیگری منظور میگردد مانند رزق.
زیرا باید نخست،رابطه موجود روزی خوار را با چیزی که از آن،ارتزاق میکند در نظر گرفت،آنگاه تأمین آن را از طرف خدای متعال،مورد توجه قرار داد تا مفهوم رازق و رزّاق به دست آید.
🌷بنابراین برای بدست آوردن صفات فعلیّه،باید مقایسهای بین خداوند متعال و مخلوقات،انجام گیرد و نوعی رابطه و اضافه بین آفریننده و آفریدگان منظور شود تا مفهومی متضایف و قائم به طرفین اضافه بدست آید. و از این رو،ذات الهی،خود بخود و بدون لحاظ این اضافات و نسبتها،مصداق صفات فعلیه نخواهد بود و همین است فرق اساسی بین صفات ذاتیه و فعلیه.
در اینجا نمونههایی از صفات فعلیه خداوند را مورد بحث قرار میدهیم:
سمیع و بصیر
این دو صفت معمولا از صفات ذاتیه محسوب میشوند ولی به نظر میرسد که با توجه به معیاری که در باره صفات فعلیه ذکر شد،این دو صفت را باید از قبیل صفات فعلیه دانست. زیرا گر چه مفهوم سمع و بصر در انسان توأم با بعضی ابزار و لوازم مادی از قبیل گوش و چشم است و معانی حاصل از سمع و بصر نیز از مقوله علم حصولی است ولی میتوان این جهات و لوازم را از مفهوم سمع و بصر،حذف نمود و مطلق و مجرّد آن را در نظر گرفت که در اینصورت دلالت بر آگاهی از شنیدنیها و دیدنیهای موجود در عالم دارد و طبعا آنها در موردی که هیچ چیز شنیدنی و یا دیدنی در عالم وجود نداشته باشد نادیده گرفتن عرف محاورات است و بدین ترتیب سمیع و بصیر در مورد خداوند صفاتی هستند که از مرتبه فعل و در مقایسه با دیگر موجودات به دست میآیند.
ادامه دارد . . .
📚کتاب جهانبینی اسلامی (توحید)
┄┅═✧✺🕌✺✧═┅┄
https://eitaa.com/raherastgari