eitaa logo
راه رستگاری
364 دنبال‌کننده
525 عکس
418 ویدیو
8 فایل
با عرض سلام در این کانال به یاری خداوند به مسائل اعتقادی و برنامه زندگی می پردازیم و در بیان آن‌ها از ظرفیت داستان،شعر ، طنز و تصویر هم کمک خواهیم گرفت مدیر کانال: @rahmatnia_j
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام صبح تون بخیر عیدتون مبارک طاعات و عبادات تون قبول باشد برخی احکام زکات فطره و نماز عید فطر را خدمت تون بیان می کنیم👇 🌷کسی که موقع غروب یعنی قبل از غروب شب عید فطر گرچه به چند لحظه باشد بالغ و عاقل و هشیار است و فقیر و بنده کس دیگر نیست،باید برای خودش و کسانی که نان خور او هستند،هر نفر یک صاع که تقریباً سه کیلو است گندم یا خرما یا برنج یا ذرت و مانند این ها به مستحق بدهد و اگر پول یکی از این ها را هم بدهد کافی است. 🌷 نماز عید فطر در زمان حضور امام علیه السّلام واجب است و باید به جماعت خوانده شود و در زمان ما که امام علیه السّلام غایب است،مستحب می باشد و می توانند آن را به قصد رجاء به جماعت بخوانند. 🌷 وقت نماز عید فطر از اوّل آفتاب روز عید است تا ظهر. 🌷 در عید فطر مستحب است بعد از بلند شدن آفتاب افطار کنند و زکات فطره را هم بدهند بعد نماز عید را بخوانند. 🌷 نماز عید فطر دو رکعت است که در رکعت اوّل بعد از خواندن حمد و سوره باید پنج تکبیر بگوید و بعد از هر تکبیر یک قنوت بخواند و بعد از قنوت پنجم تکبیر دیگری بگوید و به رکوع رود و دو سجده بجا آورد و برخیزد و در رکعت دوم چهار تکبیر بگوید و بعد از هر تکبیر قنوت بخواند و تکبیر پنجم را بگوید و به رکوع رود و بعد از رکوع دو سجده کند و تشهد بخواند و نماز را سلام دهد. 🌷در قنوت نماز عید فطر هر دعا و ذکری بخوانند کافی است ولی بهتر است این دعا را به قصد امید ثواب بخوانند: اللّهُمَّ اَهلَ الکِبریاءِ وَ العَظَمَۀِ وَ اَهلَ الجُودِ وَ الجَبَروتِ وَ اَهلَ العَفوِ وَ الرَّحمَه وَ اَهلَ التَّقوَی وَ المَغفِرَۀِ اَساَلُکَ بِحَقِّ هذا الیَومِ اَلَّذی جَعَلتَهُ لِلمُسلِمینَ عِیداً وَ لِمُحَمَّد صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ ذُخراً وَ شَرَفاً وَ کَرامَۀً وَ مَزیداً اَن تُصَلّّیَ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اَن تُدخِلَنی فی کُلِّ خَیرٍ اَدخَلتَ فِیهِ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّداً وَ اَن تُخرِجَنی مِن کُلِّ سوءٍ اَخرَجتَ مِنهُ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّداً صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلَیهِم اَللّهُمَّ اِنّی اَساَلُکَ خَیرَ ما سَاَلَکَ بِهِ عِبادُکَ الصّالِحُونَ وَ اَعوذُ بِکَ مِمّا استَعاذَ مِنهُ عِبادُکَ المُخلَصُونَ. https://eitaa.com/raherastgari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رهبر انقلاب: مردم اتحاد خودشان را حفظ کنند 🔹دشمن با اتحاد و یکپارچگی ملت ایران مخالف است. دشمن مایل است مردم به‌خاطر عقاید و سلایق مختلف باهم بجنگند. 🔹در یک جامعه نگاه‌های مختلف به مسائل هست اما این مانعی ندارد. همه باید در کنار هم زندگی کنند و باهم کار و مهربانی کنند. https://eitaa.com/raherastgari
سلام صبح و عاقبت تون بخیر و نیکی باد🙋‍♂ https://eitaa.com/raherastgari
سوم اردیبهشت روز بزرگداشت شیخ بهایی دانشمند برجسته عصر صفوی گرامی باد https://eitaa.com/raherastgari
شیخ‌ بهایی دانشمند نامدار عصر صفوی است که در دانش‌های فلسفه، منطق، هیئت و نجوم ، ریاضیات و معماری تبحر داشت. وی در دوران صفویه، تعداد زیادی از بناها را با تکنولوژی فراتر از عصر خود طراحی کرد و به اجرا درآورد. آثاری همچون مسجدامام اصفهان، نقشه شهر نجف آباد، مهندسی تقسیم آب زاینده رود، طرح‌ریزی کاریز نجف‌آباد، حمام شیخ‌ بهایی، معماری حرم امام‌رضا (ع) مجموعه کاخ‌های دولتی اصفهان "دولت‌خانه" و چینی‌خانه بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی که امروزه از او به‌یادگار مانده است. شیخ بهایی در میان دیگر هنرهایش معماری را برگزید، چرا که معماری هنر ساختن یک تمدن است. دستاوردهای او صرفا در زمینه‌های مهندسی و هنر معماری جزو عجایب جهان است. این همان چیزی است که مهندسان ایتالیایی و آمریکایی را مسحور خود کرده بود. محاسبات دقیق وی در احداث سنگ‌های قبله‌نما در مساجد و یا داستان طلسم سازی او برای ایوان ورودی حرم امام رضا بیشتر ما را با شق علمی وی آشنا می‌کند؛ اما مهمتر از آن حکمت این دانشمند است. گلخن گرمابه‌ای است که هنوز در اصفهان برجای مانده و به‌حمام شیخ‌ بهایی یا حمام شیخ معروف است. این بنا در میان مسجد جامع و هارونیه در بازار کهنه نزدیک بقعه معروف به‌درب امام واقع است و گلخن گرمابه را چنان ساخته بود که با شمعی گرم می‌شده و در زیر پاتیل گلخن فضایی تهی تعبیه کرده و شمعی افروخته در میان آن گذاشته و آن فضا را بسته بود که شمع تا مدتهای زیاد همچنان می‌سوخت و آب حمام بدان وسیله گرم می‌شد و خود گفته بود که اگر روزی آن فضا را بشکافند، شمع خاموش خواهد شد و گلخن از کار می‌افتد. فاضلاب مسجد جامع اصفهان توسط لوله‌های جمع‌آوری فاضلاب وارد خزینه حمام می‌شده است و طبق محاسبات دقیقی که شیخ‌ بهایی انجام داده بود و با طراحی خاص خزینه، این فاضلاب تبدیل به گاز متان می‌شد که قابل سوختن است. او با محاسباتی که انجام داده بود، حجم لجن را برای تولید بیوگاز مشخص کرده بود. مهندسان غربی آن محوطه را شکافتند، شمع فوراً خاموش شد و دیگر از آن پس نتوانستند آن را دوباره بسازند. معماران امروز کشور به‌مهارت شیخ در هنر معماری ایمان دارند و برای آنکه بتوانند سمت و سوی هنر معماری امروز را با حکمت شیخ در معماری پیوند دهند، سوم اردیبهشت و روز بزرگداشت شیخ بهایی را روز معمار نامیده‌اند. https://eitaa.com/raherastgari
☀️وَ جَعَلنا مِنَ الماءِ کُلَّ شَیء حَیّ اَفَلایُومِنُونَ. انبیاء/۳۰ 📘و هر چیز زنده ای را از آب پدیدآوردیم،آیا ایمان نمی آورید؟ 🌱قسمتی از دریاچه سد بالارود اندیمشک و درختان کناری که تا چند ماه پیش، از سایه آن ها استفاده می شده و الآن به خاطر بارش های خیلی خوب و آبگیری سد اینچنین تا انتهای شاخه ها زیر آب رفته اند.(۱۴۰۲/۰۲/۰۳) 🌱خدایا!کیست که نعمت ها و آیات فراوان تو را ببیند و به تو ایمان نیاورد؟ خدایا کیست که بهار تو را نظاره کند و به رستخیز و حیات بعد از این دنیا معتقد نباشد؟ خدایا!انکار تو چقدر سخت تر است تا اثبات وجودت!!! 🌱به قول بابا طاهر: به صحرا بنگرم صحراته وینم به دریا بنگرم دریاته وینم به هرجا بنگرم کوه و در و دشت نشان روی زیبای ته وینم https://eitaa.com/raherastgari
قسمت سیزدهم 🔹یک خطای منطقی بطوری که ملاحظه می شود در اساس جهان بینی مادی یک خطای بزرگ منطقی صورت گرفته و آن خطا،جایگزینی"نیست"به جای"نمی دانم"یا جایگزینی ظنّ و گمان به جای علم و یقین است.این خطا و این جایگزینی نیست به جای نمی دانم سرچشمه بسیاری خطاهای دیگر در این مکتب و مکاتب مشابه است که توجه به آن پرده از بسیاری از لغزش ها برمی دارد. باتوجه به اینکه مکتب ماتریالیسم و مارکسیسم در اساس خود متکی بر اصل اصالت ماده بوده و انکار خدا و ماوراء ماده همچون خونی است که در سرتاسر کالبد فلسفه مادی در جریان است،می توان تکلیف مسائل دیگر موجود در این مکتب را با تزلزل این اصل بنیادی،بخوبی پیش بینی کرد.چرا که جهان بینی مادی بسان کاخی است که بر پایه انکار جهان غیرمادی استواربوده و تکلیف چنین انکاری نیز با بررسی هایی که فوقا بعمل آمد،بخوبی روشن است. بنابراین جادارد پیروان این مکتب قبل از هر بحث و گفتگوی دیگر ،نخست این مشکل لاینحل را حل و این اشکال اساسی در بنیاد مکتب خود را توجیه نمایند و سپس به مسائل فرعی دیگر بپردازند.زیرا تمامی مسائل دیگر موجود در این مکتب به نحو مستقیم یا غیر مستقیم از این اصل متاثر بوده و نسبت به آن در حکم فروعی هستند که تا تکلیف این"اصل" روشن نشود،پرداختن به آنها نه تنها حائز اهمیت نیست بلکه گمراه کننده تر نیز هست. اشتغال به فروع و غفلت از این اصل اساسی مصداق این شعر سعدی است که👇 خانه از پای بست ویران است خواجه در بند نقش ایوان است ادامه دارد . . . منبع ؛کتاب جهان بینی اسلامی https://eitaa.com/raherastgari
سلام خدمت همگی🙋‍♂ عرض خیرمقدم خدمت بزرگوارانی که جدیدا عضو کانال شده و به این جمع پیوسته اند خوش آمدید مقدم تان گلباران 🌷💐🌴🌲🌱🌷💐 https://eitaa.com/raherastgari
8.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سنگین ترین شکست امریکا در خاک ایران ،پنجم اردیبهشت۱۳۵۹در صحرای طبس امام خمینی ره پس از این حادثه فرمودند: "شن ها مامور خدا بودند"
قسمت چهاردهم 🔹راه های بشر به سوی خدا حال باید دید از چه راه و به چه دلیل باید وجود خدا را پذیرفت و بشر چه راهی به سوی خدا دارد؟ به طور کلی راه هایی که می تواند انسان را به خداشناسی برساند بر سه نوع است: 🌱الف)راه حس و علم(راه طبیعت) 🌱ب)راه دل یا راه فطرت 🌱ج)راه عقل یا راه استدلال و فلسفه 🌱الف) راه حس و علم یا راه مطالعه در طبیعت این راه که می توان آن را راه مطالعه در خلقت نیزنامید،به نوبه خود به سه راه منشعب می شود: ۱.از راه مطالعه در نظامات و تشکیلاتی که در ساختمان جهان بکار رفته است (برهان نظم) ۲.از راه مطالعه در هدایت و راهنمایی مرموزی که موجودات در مسیر خویش دریافت می دارند. ۳.از راه برهان حدوث و پیدایش عالم 🔹آیا راه حس علم می تواند انسان را بسوی ماوراء طبیعت سوق دهد؟ قبل از اینکه به بحث در راه های فوق الذکر بپردازیم،به یک اشکال احتمالی پاسخ می دهیم و آن این است که ضمن بحث پیرامون انکار خدا به این نکته تاکیدکردیم که موضع حس و تجربه در قبال ماوراء طبیعت موضع لاادری(نمی دانم)است؛یعنی،با استناد حس و تجربه نمی توان در مورد بود و نبود خدا و ماوراء طبیعت موضع مثبت یا منفی اتخاذکرد حال آنکه در اینجا یکی از راه های شناخت خدا را راه حس و علم معرفی کرده ایم. 🌷 در پاسخ باید توجه داشت که منظور از راه حس و علم این نیست که از روش صد در صد تجربی به اثبات وجود خدا می پردازیم،بلکه چون در این راه از خداشناسی از کاوش های تجربی نیز کمک گرفته می شود و مقدماتی از برهان را یافته های تجربی تشکیل می دهد،در نتیجه از آن به راه حس و تجربه تعبیرمی شود؛مثلاً،برهان نظم یکی از براهین مربوط به اثبات وجود خداست که در آن از حس و تجربه استفاده می شود. 🌹برخلاف آنچه غالباً تصورمی شود،برهان نظم یک برهان تجربی نیست بلکه نوعی برهان عقلی است که دارای مقدماتی حسی و طبیعی است که انسان به سهولت می تواند با آن در تماس باشد. اصولاً براهین تجربی در مواردی است که بخواهیم رابطه یک پدیده محسوس را با یک پدیده قابل احساس دیگر کشف نماییم.براین اساس برهان نظم که در مورد جهان و رابطه اش با ذات باریتعالی اقامه می شود،نمی تواند از نوع دلیل تجربی باشد. بنابراین ،تفاوتی که بین این روش(راه حس و علم)و راه عقلی محض هست این است که در این روش،در مقدمات برهان از یافته های تجربی استفاده می شود ولی در راه عقلی و فلسفی ،براهین صد در صد عقلی است که مقدمات خود را نیز از عقل می گیرد و پای علم و تجربه در میان نیست. در قسمت بعدی به امیدخدا به بیان برهان نظم خواهیم پرداخت. ادامه دارد. . . 📚کتاب جهان بینی اسلامی با اندکی تلخیص و تصرف https://eitaa.com/raherastgari
قسمت پانزدهم 🔹برهان نظم 🌱تعریف نظم در بسیاری مواقع نظم مترادف با ترتیب و آرایش داشتن بکارمی رود . گرچه این معنا خود می تواند یکی از معانی نظم باشد لکن در برهانی که به نام «برهان نظم» اقامه می کنیم ،این معنا از نظم مورد نظر نیست.بنابراین وقتی از نظم سخن می گوییم نباید مواد آرایش شده و ترتیب یافته ای مانند نظم صندلی ها در یک کلاس یا نظم یک گروه از سربازان و امثال آن را در نظر آورد. گرچه تشخیص نظم از بی نظمی و تفکیک میان چیزهایی که منظم اند از چیزهایی که فاقد نظم اند به آسانی صورت می پذیرد،امّا برای ارائه یک تعریف دقیق برای نظم نیاز به ذکر پاره ای توضیحات هست. تعریف: نظم عبارت است از همکاری و هماهنگی مجموعه ای از اجزاء برای تأمین یک یا چند هدف واقعی به نحوی که این هدف وحدت بخش به موضوع و متّخذ از مجموع و قائم به مجموع باشد. به موجب این تعریف: 🌴 اوّلاً نظم ناشی از همکاری اجزاء است . بنابراین در مورد یک شیء از آن نظر که امری واحد است نظم یا بی نظمی مصداق پیدانمی کند.از این رو خاصیت داشتن اشیاء به معنی نظم آن ها نیست.فرض کنیم بر اثر وزش باد ،برگ درختی تکان می خورد یا پر کاهی در هوا معلّق می ماندیا غباری برمی خیزد.گرچه براثر وزیدن این نسیم اتّفاقی افتاده است لکن مجموعه ای وجودندارد. وزش باد امر واحدی است که نتایجی به دنبال داشته است.بنابراین در امر واحد نظم مقصود نیست بلکه نظم متعلّق به مجموعه است و اگر بسیط بودن موجودی اثبات گردد،اساساً نظم در آنجا معنی پیدانمی کند. 🌴 ثانیاً نظم به منظور ایجاد یک یا چند هدف «واقعی»است. منظور از تأکید بر واقعی بودن هدف این است که هدف های اعتباری مورد نظر نیست.خوبی و بدی های قراردادی که در جامعه انسانی جاری است،و همین طور زشتی و زیبایی و اموری نظیر این ها که احیاناً مورد پسند یا ناپسند انسان قرارمی گیرد،در این تعریف داخل نمی شود. یعنی چنین نیست که هدف یک مجموعه منظم را از نظر معیارهای اجتماعی و اعتباری آن ارزشیابی کنیم و هرگاه هدف مجموعه ای از نظر فرد یا جامعه زشت و یا بد بود آن مجموعه نامنظم پنداشته شود. به عنوان مثال تفنگی را در نظر بگیرید.این سلاح یک مجموعه منظم است زیرا در این سلاح اجزاء مختلفی بکاررفته و از همکاری آن ها هدفی که شلیک گلوله باشد،تامین می شود.حال اگر مثلاً با این عمل جانداری کشته می شود،آیا این عمل خوب است یا بد ،مطرح نیست.آنچه در تشخیص نظم مطرح است تنها جنبه های عینی و خارجی است . و بد بودن و یا زشت بودن هدف یک مجموعه از نظر انسان ملاک بی نظمی آن مجموعه نمی تواند باشد. 🌴 ثالثاً این اهداف باید «وحدت بخش»به مجموع و متّخذ از مجموع و قائم به آن باشند. بنابراین هدف یک مجموعه خاصیت هیچیک از اجزاء به تنهایی یا بعضی از اجزاء نیست. به عنوان مثال اتومبیلی را در نظر بگیرید،بوق زدن آن یا روشن شدن چراغ ماشین هدف این مجموعه نیست ولی متحرک بودن آن ،و به تعبیر دقیق تر ،انتقال سرنشین از مکانی به مکان دیگر هدفی است که وحدت بخش به مجموعه است؛زیرا مشخص کننده وحدت آن است.اگر حرکت را از آن بگیرند،تبدیل به ده ها موجود می شود که نمی توان یک چیز به آن اطلاق کرد. همین طور ،اگر نتیجه ای که از همکاری اجزاء حاصل می شود مستقل از ترتیب اجزاء و چگونگی ارتباط آنها باشد،به گونه ای که نتیجه با هر نوع ترتیب و ارتباطی میان اجزاء سازگار باشد،باز نمی توان وجود نظم را به جهت تأمین چنان هدفی،تأییدکرد زیرا که این نتیجه نسبت به نظم و بی نظمی یکسان است و از این رو هدف ،اجتماع اجزاء با آن ترتیب خاص نمی تواند باشد؛مانند وزن،جرم،حجم و انرژی یک مجموعه که نمی تواند به عنوان یک هدف وحدت بخش شناخته شوند زیرا که با جابجایی اجزاء و تغییر ارتباط میان آنها همچنان آن نتیجه باقی است. بنابراین هدف و غایت یک مجموعه نباید نسبت به ترتیب و عدم ترتیب اجزاء بی تفاوت باشد. ادامه دارد. . . https://eitaa.com/raherastgari