eitaa logo
راه رستگاری
367 دنبال‌کننده
522 عکس
415 ویدیو
8 فایل
با عرض سلام در این کانال به یاری خداوند به مسائل اعتقادی و برنامه زندگی می پردازیم و در بیان آن‌ها از ظرفیت داستان،شعر ، طنز و تصویر هم کمک خواهیم گرفت مدیر کانال: @rahmatnia_j
مشاهده در ایتا
دانلود
قسمت چهل و هفتم 🌴خداشناسی فلسفی 🔹اصل همزمانی از تامّل در این مطلب یک اصل مهم فلسفی در باب علت و معلول بدست می‌آید و آن اصل همزمانی علت و معلول(اصل تعاصر)می‌باشد. زیرا مطابق آنچه گفته شد ،معلول واقعیتی جز ارتباط با علت ندارد و واقعیت معلول عین رابطه او با علت است .بنابراین،جدایی معلول از علت و از میان رفتن رابطه آن دو،در حکم از میان رفتن معلول است پس انفکاک و جدایی از علت(با حفظ واقعیت معلول)امری محال است و معلول هرگز نمی‌تواند جدا و مستقل از علت تامّه خود وجود‌ داشته‌باشد بلکه تا معلول وجود دارد حتما علت آن نیز بعنوان قوام‌بخش و پشتیبان هستی او وجود دارد. بنابراین،اگر علت نباشد حتما معلول هم نیست و هر معلولی ضرورتا علتی دارد همراه و همزمان و مقارن با او. 🌱بنابراین،همچنانکه معلول در پیدایش خود نیاز به علت دارد،در بقاء خود نیز محتاج علت است به طوری که هیچگونه پسی و پیشی و تقدّم و تأخّر زمانی بین علت و معلول وجود ندارد اگر چه در نظر عقل نوعی دیگر از تقدّم و تأخّر بین آن دو تشخیص داده می‌شود،بدین معنا که چون وجود معلول«مشروط»به وجود علت می‌باشد و «تا»علت وجود نداشته باشد،معلول نیز هستی پیدا نمی‌کند،لذا علت در مقام ذات ،مقدم بر معلول است و معلول نیز از نظر مرتبه وجودی در مرتبه ای بعد از علت خویش قرار دارد. یعنی تقدّم و تأخّری که بین علت و معلول تعقّل می‌شود،امری است ذاتی و رُتبی نه زمانی. 🌺به عنوان مثال،وقتی قلم را در دست خود به حرکت در می‌آوریم،واضح است که حرکت آن دو باهم همزمان است ولی تردیدی نیست که "تا"دست حرکت نکند،قلم نیز حرکت نخواهد کرد.یعنی اول باید دست حرکت کند بعد قلم حرکت کند در اینجا مفاهیم"اول"و"بعد"همه در مرتبه ذاتند نه زمان. 🌻تاخر ذاتی معلول از علت سبب می‌شود که معلول نسبت به علت خویش یک مرتبه ضعیف‌تر باشد.زیرا چیزی که عین تعلّق و نیاز به چیز دیگر است و از او صادر می‌گردد و ظلّ و سایه اوست،قطعاً نمی‌تواند از نظر مرتبه وجودی قوی‌تر از او یا همسان با او باشد بلکه حتماً ضعیف‌تر از اوست. ☘️از باب تقریب به ذهن می‌توان چنین مثال آورد که اگر اتاقی از وجود نور روشن شود و از آن اتاق پنجره‌ای به اتاق دیگر باشد،اتاق بعدی از نظر روشنایی ضعیف‌تر و اتاق‌های بعدی باز هم ضعیف‌تر خواهد بود. یعنی در جریان انتقال هستی از چیزی به نام علت،به چیز دیگری به نام معلول،هستی سیر نزولی می‌پیماید به طوری که معلول در واقع "وجود تنزل یافته"علت است. 🥀از اینجا می‌توان پی‌برد که در بین دو شیء یا دو پدیده مادی رابطه علیت(در معنای حقیقی آن که همانا صدور است)نمی‌تواند وجود داشته باشد بلکه کلیه روابط موجود بین علل و معلول های مادی همه از نوع علیت اعدادی است.زیرا بنابر آنچه گفته‌شد،علت به عنوان فیض رساننده وجود بطور قطع از نظر مرتبه وجودی از معلول خویش قوی‌تر است حال آنکه کلیه پدیده های مادی از نظر رتبه وجودی در یک سطح قرار‌دارند. 🌼به عبارت دیگر،اگر بنا شود یک موجود مادی علت حقیقی پیدایش یک موجود دیگر شود،در این صورت لازم می‌آید که موجود بعدی یک مرتبه پایین‌تر از مرتبه مادی باشد و آن امکان‌پذیر نیست زیرا که پایین‌ترین مرتبه وجود،مرتبه عالم ماده است. 🪴از این رو می‌توان گفت که ماده نمی‌تواند جنبه صدوری داشته باشد بلکه تنها جنبه قابلی دارد.یعنی می‌تواند وجود را از مرتبه مافوق خود دریافت‌کند ولی نمی‌تواند منشا افاضه وجود واقع‌شود.بنابراین آنچه از فعل و انفعالات گوناگون و تاثیرات مختلف در طبیعت واقع می‌شود همگی از نوع تحریک و تغییر است نه از نوع ایجاد و وجود‌دهندگی. 🌷در مراتب بالاتر از مرتبه مادی(در جهان ماورای طبیعت)هر موجودی به علت شدت مرتبه وجودی در عین حال که معلول مرتبه مافوق خویش است،می‌تواند علت موجده مرتبه پایین‌تر از خود نیز باشد. ادامه دارد. . . 📚کتاب جهان‌بینی اسلامی(توحید ) ┄┅═✧✺🕌✺✧═┅┄ https://eitaa.com/raherastgari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۸۷. تدبیر به موقع 🚔✈️روزهای اوّل جنگ بود . عراقی ها تا پشت دروازه ی آبادان آمده بودند. هر روز محاصره ی آبادان تنگ تر می شد. 👷‍♂ یکی از کارگران پتروشیمی آبادان ، به نام آقای مشهدی زاده که آدمی شوخ طبع و زرنگ بود ، نمی دانست که عراقی ها تا کجا پیشروی کرده اند . 🍉🛵 ایشان یک کپسول گاز و چند هندوانه روی موتور گذاشته بود و به سمت منطقه "خوردق"می رفت . 🚔👨‍🚀🧑‍🚀 در بین راه نیروهای عراقی اورا می بینند .راه فرار برای او نبوده. سریع تدبیر می کند ودر کنار دو نفر آن ها می ایستد و با زبان عربی محلی و با آرامش می گوید: 👷‍♂ "شما تا اینجا آمده اید"؟ 👨‍🚀🧑‍🚀عراقی ها می گویند ."بله" 👷‍♂مشهدی زاده می گوید:"خیلی خوب کاری کردید پس این هندوانه ها رابگیرید ، تا بروم یک وانت هندوانه برایتان بیاورم"! 👨‍🚀🧑‍🚀عراقی ها قبول می کنند! 👷‍♂🛵 و او پس از تحویل چند هندوانه سر موتور را بر می گرداند و تمام گاز از منطقه فرار می کند واز اسیر شدن نجات می یابد. 😅 محمد‌ناصر عمادی 📚حمید‌رضا پور‌قربان،لبخند سنگر،ص۱۲۲ ┄┅═✧✺🕌✺✧═┅┄ https://eitaa.com/raherastgari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کلان بیمارستان غدیر افتتاح شد دومین کلان بیمارستان مدرن و مجهز کشور با نام غدیر در مرکز پزشکی، آموزشی و درمانی شهدای تجریش به بهره‌برداری رسید. 📆 ۱۴۰۲/۴/۱۶ 🇮🇷 خـــــ♥️ــوش‌خبـر 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3193438243C5161aeab75
☀️قَالَ الإمام کاظم عليه‌السلام : لَیسَ مِنّا مَن لَم یُحاسِبْ نَفسَهُ فی كُلِّ یَومٍ فَإنْ عَمِلَ حَسَناً استَزادَ اللهَ و إنْ عَمِلَ سیّئاً اسْتَغفَرَ اللهَ مِنهُ و تابَ اِلَیهِ : 🌻امام کاظم علیه السلام فرمود: از مانیست كسی كه هر روز حساب خود رانكند ،پس اگر كار نیكی كرده است از خدا زیادی آن را بخواهد،واگر بدی كرده،از خدا آمرزش طلب نموده و به سوی او توبه نماید. اصول كافی ج ۴ ص۱۹۱ 🌹امروز جهان به عطر ولایت معطر است زیرا که روز ولادت موسی بن جعفر است 🌹روئیده در بهشت ولایت گلی کز آن در هر مشام رایحه ای روح پرور است 🌟ولادت حضرت امام موسی کاظم علیه السّلام(۱۲۸ه.ق) بر شما پیروان و دوستداران آن امام هُمام مبارک باد. 🌻🌺🌸❤️🌸🌺🌻 ┄┅═✧✺🕌✺✧═┅┄ https://eitaa.com/raherastgari
🔹همیشه برای بهتر بودن فرصت هست .حتی اگر کفه ترازویت خالی باشد، باز هم کمی عشق، تو را به رسیدن فردایی خوب ،مشتاق می‌کند . . . ┄┅═✧✺🕌✺✧═┅┄ https://eitaa.com/raherastgari
۳۴.وامانده قافله‏ ✍ در تاریکی شب، از دور صدای جوانی به گوش می‌رسید که استغاثه می‌کرد و کمک می‏طلبید و مادر جان مادر جان می‌گفت. 🐪 شتر ضعیف و لاغرش از قافله عقب مانده بود و سرانجام از کمال خستگی خوابیده بود. هر کار کرد شتر را حرکت دهد نتوانست. 🙆 ناچار بالا سر شتر ایستاده بود و ناله می‌کرد. در این بین رسول اکرم که معمولا بعد از همه و در دنبال قافله حرکت می‌کرد- که اگر احیانا ضعیف و ناتوانی از قافله جدا شده باشد تنها و بی‏مددکار نماند- از دور صدای ناله جوان را شنید، همینکه نزدیک رسید پرسید: ☀️ "کی هستی؟" 🙋 من جابرم. 🌟چرا معطل و سرگردانی؟ 🤷یا رسول الله! فقط به علت اینکه شترم از راه مانده. ☀️عصا همراه داری؟ 💁بلی. 🌟بده به من. رسول اکرم عصا را گرفت و به کمک آن عصا شتر را حرکت داد و سپس او را خوابانید، بعد دستش را رکاب ساخت و به جابر گفت: «سوار شو.». 🙍جابر سوار شد و با هم راه افتادند. در این هنگام شتر جابر تندتر حرکت می‌کرد. پیغمبر در بین راه دائما جابر را مورد ملاطفت قرار می‌داد. جابر شمرد، دید مجموعا بیست و پنج بار برای او طلب آمرزش کرد. ☀️در بین راه از جابر پرسید: «از پدرت عبد الله چند فرزند باقی مانده؟» 🙍هفت دختر و یک پسر که منم. 🌟 آیا قرضی هم از پدرت باقی مانده؟ 💁بلی. 🌟پس وقتی به مدینه برگشتی، با آنها قراری بگذار، و همینکه موقع چیدن خرما شد مرا خبر کن. 🙍بسیار خوب. 🌟 زن گرفته‌ای؟ 💁بلی. ☀️ با کی ازدواج کردی؟ 🙍با فلان زن، دختر فلان کس، یکی از بیوه زنان مدینه. 🌟چرا دوشیزه نگرفتی که همبازی تو باشد؟ 🤦 یا رسول الله! چند خواهر جوان و بی‏تجربه داشتم، نخواستم زن جوان و بی تجربه بگیرم، مصلحت دیدم عاقله زنی را به همسری انتخاب کنم. ☀️بسیار خوب کاری کردی. این شتر را چند خریدی؟ 🙍به پنج وقیه طلا. 🌟به همین قیمت مال ما باشد، به مدینه که آمدی بیا پولش را بگیر. آن سفر به آخر رسید و به مدینه مراجعت کردند. جابر شتر را آورد که تحویل بدهد، رسول اکرم به «بلال» فرمود: «پنج وقیه طلا بابت پول شتر به جابر بده، بعلاوه سه وقیه دیگر، تا قرضهای پدرش عبد الله را بدهد، شترش هم مال خودش باشد.». 🌟بعد، از جابر پرسید: «با طلبکاران قرارداد بستی؟» 💁نه یا رسول الله!. ☀️ آیا آنچه از پدرت مانده وافی به قرضهایش هست؟ 🤦نه یا رسول الله! 🌟پس موقع چیدن خرما ما را خبر کن. موقع چیدن خرما رسید، رسول خدا را خبر کرد. پیامبر آمد و حساب طلبکاران را تسویه کرد و برای خانواده جابر نیز به اندازه کافی باقی گذاشت‏. 📚شهید مطهری، داستان راستان، جلد اوّل ┄┅═✧✺🕌✺✧═┅┄ https://eitaa.com/raherastgari
طرف صبح ميره مغازه و كركره رو بالا ميكشه و ميگه بسم الله الرحمان الرحيم واردميشه بعدش ميبينه همه مغازه رو خالي كردن !!! كركره رو ميكشه پايين و ميگه صدق الله العلي العظيم.😅 ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌┄┅═✧✺🕌✺✧═┅┄ https://eitaa.com/raherastgari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚙💧 ساخت دستگاه آب‌شیرین‌کن قابل‌حمل برای مناطق محروم مدیر یک موسسه دانش‌بنیان، معضل اصلی کشور در حوزه آب را نه کمبود آب، بلکه نبود مدیریت بهینه آب‌های موجود در بعضی مناطق دانست و گفت: در صورت رفع موانع میشه آب شرب سالم و شیرین همه مناطق ایران حتی دورافتاده‌ترین روستاها رو با استقرار دستگاه آب‌شیرین‌کن ایرانی با هزینه‌ای بسیار ناچیز به راحتی تامین کرد. بیشتر بخوانید 📆 ۱۴۰۲/۴/۱۷ 🇮🇷 خـــــ♥️ــوش‌خبـر 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3193438243C5161aeab75
قسمت چهل و هشتم 🌴خداشناسی استدلالی 🔹علت العلل یا علت نخستین بحث مهمی که در اینجا مطرح می‌شود این است که آیا در جهان هستی تمامی پدیده‌ها و معلولات می‌توانند بطور دسته‌جمعی نیاز همدیگر را برطرف سازند؟ و به تعبیر دیگر ،آیا جهان می‌تواند خودکفا و متکی به خود باشد؟اصولا آیا هرچه هست معلول است و نیازمند ، یا موجود بی‌نیاز و غیر معلول نیز وجود دارد؟اگر وجود دارد آیا جهان معلولات متّکی بر اوست یا نه؟ 🌱در فلسفه طبیعی ،دلایل و براهین چندی در اثبات موجود بلاعلت که سرچشمه تمامی هستی‌هاست اقامه شده‌است.بعضی از این براهین به علت اینکه در سطح بالاتری قرار‌دارند محتاج طرح مقدمات فلسفی مربوط و ممارست فکری است.ولی برخی دیگر نیاز به آشنایی با مباحث پیشرفته در فلسفه ندارند.به همین لحاظ،ما در اینجا تنها به ذکر چند دلیل براساس مقدمات مطرح شده قبلی ،اکتفا می‌کنیم. 🪴قبلا لازم به یادآوری است که برخی از استدلالات مربوط به اثبات وجود خدا همان استدلالات مربوط به ابطال تسلسل است.هر دلیلی که در ابطال تسلسل مفید باشد می‌تواند در اثبات علت العلل نیز مورد استفاده قرار‌گیرد.تسلسل به رشته بی‌نهایت از علل و معلولات اطلاق می‌شود یعنی سلسله‌ای از علت‌ها و معلول‌ها که منتهی به علت بلا‌علت نشود و همچنان تا بی‌نهایت ادامه پیدا‌کند. 🔹برهان فارابی 🌱از جمله دلایلی که برای ابطال تسلسل ارائه شده و در اثبات وجود خدا نیز می‌تواند مورد استفاده قرار‌گیرد،دلیلی است که متعلق به معلم ثانی ،ابو‌نصر فارابی(۳۳۹_۲۵۷هجری قمری)یکی از فلاسفه و متفکّرین بزرگ اسلامی است.این برهان معروف به برهان"اسدّ و اَخصَر"یعنی محکم‌ترین و در عین حال مختصر‌ترین برهان است. 🌷این برهان متکی به یکی از احکام علیت و معلولیت یعنی"تقدم ذاتی"علت بر معلول است یعنی"تا"علت وجود پیدا‌نکند معلول پا در عرصه هستی نمی‌گذارد.به عبارت دیگر ،وجود معلول مشروط به وجود علت خویش است(در اینجا «تا»مشروطیت را می‌رساند). 🌻قبل از بیان خود برهان، مثالی ذکر می‌کنیم.فرض می‌کنیم گروهی قصد‌دارند در امری مثلاً حمله به دشمن،اقدام‌کنند اما هیچیک از آنها حاضر نیست پیشقدم و حتی همقدم باشد.به سراغ هر‌کدام که می‌رویم ،حمله خود را مشروط به حمله شخص دیگر می‌کند.شخص دوم نیز به نوبه خود حمله‌اش را مشروط به حمله شخص سوم می‌کند و شخص سوم نیز نسبت به شخص چهارم و . . . یعنی پاسخ همه آنها این است که «تا»شخص دیگر جمله‌نکند من حمله نخواهم‌کرد. 🍀یک نفر پیدا نمی‌شود که بلاشرط حمله‌کند. تمامی حمله‌ها مشروط هستند. در این صورت آیا ممکن است حمله‌ای صورت‌گیرد؟البته نه.زیرا حمله‌ها همگی مشروط‌اند و حمله غیر‌مشروط وجود‌ندارد و حمله‌های مشروط که سلسله را تشکیل می‌دهند بدون شرط وجود پیدا نمی‌کنند.نتیجه این است که هیچ اقدامی صورت نمی‌گیرد. 🌺حال اگرسلسله‌ای غیر‌متناهی از علل و معلولات فرض‌کنیم،چون همگی معلول‌اند لذا وجود هرکدام مشروط به وجود دیگری(علت خود) است آن دیگری نیز به نوبه خود مشروط به دیگری(علت خود)است.زبان حال تمامی آنها این است که «تا» آن دیگری وجود پیدا‌نکند من وجود پیدا نخواهم کرد و چون این زبان حال زبان حال همه است بدون استثناء ،پس همه یکجا مشروط‌هایی هستند که شرط‌شان وجود ندارد.بنابراین هیچ‌یک وجود پیدا نخواهد‌کرد. 🌼از طرف دیگرعالَم هستی را پر از موجودات می‌یابیم.پس ناچار علت غیر معلول و شرط غیر مشروطی در نظام هستی هست که سبب شده است تمامی این موجودات پا در عرصه هستی بگذارند. 🌿لازم به یادآوری است که در این برهان منظور از علل،علل واقعی (مفیض وجود)است نه علل اعدادی.بنابراین،تسلسل از نوع مقارنی است نه تعاقبی.یعنی هر‌یک از موجودات به حکم اینکه معلول است ،علتی دارد مقارن با خود که آن نیز بنوبه خود علتی مقارن خود دارد و . . . و چون این رشته (بنا به دلایلی که اقامه شد)نمی‌تواند تا بی‌نهایت ادامه پیدا‌کند،پس ناچار سلسله علل مقارنه منتهی به علت بلاعلتی می‌شود که تمامی علت ها،هستی و تاثیر خود را هر لحظه از او می‌گیرند(علت العلل)که اگر او نباشد،هیچ چیز نیست و اگر چیزی هست به خاطر این است که او هست و هر چه هست طُفیلی وجود او و پرتوی از نور وجود او و جلوه‌ای از تجلیّات اوست. 🥀چشم بگشا که جلوه دلدار به تجلی است از در و دیوار چو نکو بنگری عیان گویی لَیسَ فِی الدّارِ غَیرُهُ دَیّار 🍃غیر از او،تمامی موجودات هستی عاریتی و وجود سرابی دارند و همگی نیازمند او بلکه عین نیاز و افتقار(نداری)به سوی اویند.یعنی جز نیاز و ناداری در بساط خویش ندارند و به تمام هویت وابسته به او هستند.نظام دنیا چنان است که موجودات آن به ظاهر مستقل می‌نمایند اما چون پرده ظاهر فرو‌افتد و سلطنت مطلقه الهی آشکار‌شود،سراب بودن آنها هویدا شود و عین تعلق و ربط بودن آنها ظاهر‌گردد. ادامه در قسمت بعد👇
👉 ☀️یا اَیُّها النّاسُ اَنتُمُ الفُقَراءُ اِلَی اللهِ وَ اللهُ هُوَ الغَنِیُّ الحَمیدُ* ای مردم شما به خدا نیازمندید و خداست که بی‌نیاز ستوده است. ما عدمهائیم و هستی نما تو وجود مطلق و هستیِ ما ادامه دارد . . . ................................................. *سوره فاطر/۱۵ 📚کتاب جهان‌بینی اسلامی(توحید ) ┄┅═✧✺🕌✺✧═┅┄ https://eitaa.com/raherastgari