🔻 صبح بخیر
🌥 صبح است و صبا مشک فشان میگذرد
⛅️ دریاب که از کوی فلان میگذرد
🌤 برخیز چه خسبی که جهان میگذرد
☀️ بوئی بستان که کاروان میگذرد
#صبح_بخیر
┄┅═✧✺🕌✺✧═┅┄
https://eitaa.com/raherastgari
#حدیث_روز
🔰 امام باقر علیه السلام
🔸 اگر مردم می دانستند که چه فضیلتی در زیارت مرقد امام حسین علیه السلام است از شوق زیارت می مردند.
(ثواب الاعمال، ص ۳۱۹)
┄┅═✧✺🕌✺✧═┅┄
https://eitaa.com/raherastgari
سلام صبح بخیر
امیدوارم روز خوبی داشته باشید همراه با موفقیت و توام با یاد و یاری خداوند متعال💐🙋♂
ارتباط با مدیر 👈 @rahmatnia_j
لینک دعوت 👇
https://eitaa.com/raherastgari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻کودکان آخرالزمانی
🔹حدیث تکاندهنده پیامبر اکرم (ص) در مورد تربیت کودکان در آخرالزمان
🎙استاد رحیمپور ازغدی
#خانواده
#تربیت
#آخرالزمان
┄┅═✧✺🕌✺✧═┅┄
https://eitaa.com/raherastgari
8.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
واقعیتی از دنیای پس از مرگ
┄┅═✧✺🕌✺✧═┅┄
https://eitaa.com/raherastgari
#مناجات
به نام کردگارِ هفت افلاک
که پیدا کرد آدم از کفی خاک
الهی،فضل خود را یار ما کن
ز رحمت،یک نظر در کار ما کن
تویی رزّاق هر پیدا و پنهان
تویی خلّاق هر دانا و نادان
زهی گویا ز تو،کام و زبانم
تویی هم آشکارا،هم نهانم
چو در وقتِ بهار آیی پدیدار
حقیقت،پرده برداری ز رخسار
فروغ رویت اندازی سوی خاک
عجایب نقش ها سازی سوی خاک
گل از شوقِ تو خندان در بهار است
از آنش رنگهای بی شمار است
هر آن وصفی که گویم،بیش از آنی
یقین دانم که بی شک،جانِ جانی
نمیدانم ، نمیدانم ، الهی
تو دانی و تود دانی ، آنچه خواهی
الهینامه عطّار نیشابوری
سلام صبح زیباتون بخیر و نیکی باد💐🙋♂
از بابت وقفه چند روزهای که در ارسال مطالب کانال پیش آمد،عذرخواهی میکنم.به امید خدا کما فی السابق کار را ادامه میدهیم به منّه و کرمه.
┄┅═✧✺🕌✺✧═┅┄
https://eitaa.com/raherastgari
#جهان_بینی_اسلامی_توحید
قسمت شصت و سوم
🌴توحید
🔹توحید در افاضه وجود
اما عقاید توحیدی فرازی برتر و عمیقتر و مرحلهای نابتر و خالصتر نیز به همراه دارد که همانا انحصار تاثیر استقلالی و افاضه وجود به ذات مقدس الهی است که شواهد فراوانی در آیات و روایات دارد.
🌱این مرتبه از توحید یعنی درک و شناختن اینکه جهان با همه نظامات و سنن و علل و معلولات و اسباب و مسببات ،فعل او و کار او و ناشی از اراده اوست . موجودات عالم همچنان که در ذات استقلال ندارند و همه قائم به او و وابسته به او هستند،و او به تعبیر قرآن "قیوم" همه عالم است. در مقام تاثیر و علّیت نیز استقلال ندارند،و در نتیجه خداوند چنانکه در ذات شریک ندارد ،در فاعلیت نیز،شریک ندارد. هر فاعل و سببی حقیقت خود و وجود خود و تاثیر و فاعلیت خود را از او دارد و قائم به اوست.همه حولها و قوهها "به او"است .ماشاءَ اللهُ وَ لا قوّه اِلّا بِهِ،لا حولَ وَ لا قُوَّه اِلّا بِاللهِ.
🎋اما در این زمینه، کژاندیشی هایی وجود دارد که باید به آنها توجّه کرده از افراط و تفریط پرهیز نمود.از یک سوی،گروهی از متکلّمین (اشاعره)به استناد ظواهر دستهای از آیات و روایات ،به کلی سلب تاثیر از علل متوسطه نموده و اساساً منکر علّیت و تاثیر برای آنها شدهاند که عادت الهی بر این جاری شده که در شرایط خاصی پدیده معینی را بوجود بیاورد و گرنه اسباب و شرایط ،هیچ تاثیری در پیدایش آن ندارند. و از سوی دیگر،گروه دیگری از متکلّمین (معتزله) به نوعی استقلال در تاثیر به خصوص در مورد فاعل های اختیاری قائل شدهاند و استناد افعال اختیاری انسان را به خدای متعال ،صحیح ندانستهاند و این،از اصلیترین اختلافات بین این دو مکتب کلامی است.
🌹حقیقت این است که انسان به عنوان یک مخلوق،علت و مؤثر در کار خود و بالاتر از آن موثر در سرنوشت خویش است،اما به هیچ وجه موجودی «مُفَوَّض» و «به خود وانهاده» نیست: بِحَولِ اللهِ وَ قُوَّتِهِ اَقومُ وَ اَقعُدُ .اعتقاد به تفویض و وانهادگی یک موجود،اعم از انسان و غیر انسان مستلزم اعتقاد به شریک بودن آن موجود با خدا در استقلال و در فاعلیت است،و استقلال در فاعلیت مستلزم استقلال در ذات است و با توحید ذاتی منافی(در تضاد) است،چه رسد به توحید افعالی.
🌟الحَمدُ لِلّهِ الّذی لَمْ یَتَّخِذْ وَلَداً وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ شَریکٌ لَهُ فِی الْمُلکِ وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ مِنَ الذُّلِّ وَ کَبِّرْهُ تَکبیراً.
"سپاس خدا را ،آنکه فرزند نگرفت و برای او شریکی در مدیریت جهان و نیز کمکی از روی ناتوانی برای اداره عالم نیست،او را بزرگ و برتر بدان،بزرگ و برتر دانستنی که لایق ذات پاک او باشد".
🌸باید توجه داشت که پذیرفتن توحید افعالی به معنای نفی فاعلیت برای اسباب و وسائط نیست،بلکه تاثیر اشیاء در واقع بسط فاعلیت خدا و لذا عین تأثیر و فاعلیت اوست.خداوند چیزهای دیگری را واسطه و سبب قرار میدهد تا از راه آنها تأثیراتی در عالم تحقق پیدا کند و این تأثیرات ،تأثیرات حقیقی است مانند سوزانیدن آتش و سیراب کردن آب و . . . نکتهای که هست این است که هیچکدام از این وسائط نه در وجود و نه در فاعلیت و تأثیر از خود استقلال ندارند.مؤثّر واقعی و استقلالی ،تنها خداوند تبارک و تعالی است و به قدری آن تأثیر اصالت دارد که در آن سطح هیچ چیز دیگری را نمیتوان مؤثّر دانست.
🌷اشیاء دیگر در شعاع تأثیر او و به اندازهای که اراده او تعلّق گرفته و از او فیضی دریافت داشتهاند،اثر خود را ظاهر میسازند و گرنه از خود هیچ ندارند،به طوری که اگر اراده او برداشته شود همه آنها معدوماند. پس رابطه خدا با عوامل طبیعی و فوق طبیعی به صورت طولی است نه عرضی.هیچ عاملی در عرض اراده خدا و فاعلیت او نیست.از این رو در قرآن کریم خداوند پارهای امور را گاهی به خود و گاهی به عوامل دیگر از قبیل انسان یا مَلِک نسبت میدهد،که در تمام این موارد اشاره به این رابطه طولی است.
🌺مانند این که نوشتن نامه را گاهی به قلم و گاهی به شخص نویسنده نسبت میدهند یا کشتهشدن کسی را به سرباز و گاهی به فرماندهی که دستور قتل او را صادر کرده است،نسبت میدهند.بنابراین،پذیرفتن فاعلیت در عالیترین سطح برای خدا به معنای نفی فاعلیت در سطح نازلتر برای موجودات دیگر نیست،آنچه نفی میشود داشتن استقلال در تأثیر و فاعلیت است.ولی نباید فراموش کرد که رابطه خدا با موجودات ،و فاعلیت و تأثیر او قابل مقایسه با هیچگونه رابطه بین دو موجود نیست.
🍀این رابطه،رابطهای است بسیار بالاتر و عمیقتر و ژرفتر از آنچه در ذهن ما بگنجد . لذا نباید خدا را در مؤثّریت و جاعلیتش با تأثیر و تأثّری که بین هر دو موجود دیگری تصور شود،مقایسه کرد.حتی وقتی پیامبری یا امامی به امر خدا اعجاز میکند،مثلاً مردهای را زنده میکند،استناد این احیاء به شخص نبیّ،استناد به واسطه ای است که از خود هیچ ندارد.
ادامه در صفحه بعد👇
🌼اما استنادش به خدا استناد به فاعلی است که هستیبخش هر هستی است.ما کُنه این رابطه یعنی رابطه خدا با جهان را نمیتوانیم ادراک کنیم ولی این اندازه میتوانیم دریابیم که اولا این رابطه مانند هیچیک از روابط موجود بین اشیاء دیگر نیست بلکه در سطحی بسیار عالیتر از آنها قرار دارد تا آنجا که در آن سطح هیچ موجود دیگری را نمیتوان موثر دانست.ثانیا اگر اراده او نباشد هیچ چیز برجای نمیماند و از هستی ساقط میشود.
🌿به هر حال توحید افعالی اندیشه بسیار ژرفی است که شواهدی در تأیید آن در آیات و روایات بسیاری وجود دارد،به طوری که در آنها،همه چیز حتی افعال اختیاری انسان به اذن و مشیت و ارداه و تقدیر و قضای الهی منوط شده است و در واقع ،این امور،نشان دهنده مراحل مختلفی است که عقل برای استناد به ذات الهی در نظر میگیرد،و از یک نظر میتوان این بیانات را از قبیل تدریج در تعلیم تلقی کرد زیرا فهمیدن معنای دقیق توحید افعالی برای کسانی که ورزیدگی کافی در مسائل عقلی ندارند میسر نیست و بهترین راه تعلیم آن این است که در چند مرحله انجام گیرد.
📚کتاب جهانبینی اسلامی(توحید)
┄┅═✧✺🕌✺✧═┅┄
https://eitaa.com/raherastgari
#داستان
۵۳.پیراهن خلیفه
👤 عمربن عبد العزیز در زمان خلافت خویش روزی بالای منبر مشغول سخنرانی بود. در خلال سخن گفتن وی مردمی که پای منبر بودند میدیدند خلیفه گاه به گاه دست میبرد و پیراهن خویش را حرکت میدهد. این حرکت موجب تعجب حضار و شنوندگان میشد و همه از خود میپرسیدند: چرا در خلال سخن گفتن دست خلیفه متوجه پیراهنش میشود و آن را حرکت میدهد؟
👤مجلس تمام شد و به آخر رسید. پس از تحقیق معلوم شد که خلیفه برای رعایت بیت المال مسلمین و جبران افراط کاریهایی که اسلاف و پیشینیان وی درتبذیر و اسراف بیت المال کردهاند یک پیراهن بیشتر ندارد و چون آن را شسته، پیراهن دیگری نداشته است که بپوشد، ناچار بلافاصله پیراهن را پوشیده است و اکنون آن را حرکت میدهد تا زودتر خشک بشود!
مقدمه ترجمه کتاب نیایش (تألیف آلکسیس کارل) به قلم آقای محمدتقی شریعتی، از نشریات شرکت انتشار.
📚شهید مطهری، داستان راستان، جلد اوّل
┄┅═✧✺🕌✺✧═┅┄
https://eitaa.com/raherastgari
#مناجات
الهی!
کی رفتهای زدل که تمنّا کنم تو را
کی بودهای نهفته که پیدا کنم تو را
غیبت نکردهای که شوم طالب حضور
پنهان نگشتهای که هویدا کنم تو را
با صد هزار جلوه برون آمدی که من
با صد هزار دیده تماشا کنم تو را
سلام صبح و عاقبت تون بخیر و نیکی باد🌹🙋♂
┄┅═✧✺🕌✺✧═┅┄
https://eitaa.com/raherastgari
#جهان_بینی_اسلامی_توحید
قسمت شصت و چهارم
🌴توحید
🔹سیر توحیدی
به اعتبار تعالیم آسمانی میتوان دریافت که اصولا هدف از آفرینش انسان چیزی جز درک مراتب و مراحل توحیدی نیست. به طوری که انسان در بدو امر باید با اعتقادی راستین به الوهیت و معبودیت حق تعالی که خود شامل سایر ابعاد توحید نظری هم میگردد،اندیشه خویش را استوار سازد و سپس در جهت حاکمیت بخشیدن به این اعتقاد در تمام شئون زندگی خود قدم بردارد،به جنبش و حرکت آمده و عملا مراحل توحید را یکی پس از دیگری بپیماید.
🌱تا جایی که موحد کامل به کسی گفته می شود که توحید در افاضه وجود یا توحید در وجود استقلالی را به چشم دل مورد شهود قرار دهد و به مشاهده قلبی ربط ذاتی خود و همه مخلوقات را به یگانه ذات مستقل و بینیاز عالم هستی ادراک نماید و طبعا چنین مرتبهای از دریافت توحیدی ابعاد دیگری همچون توحید در استعانت و یاری گرفتن ،توحید در خوف و رجاء و بالاخره توحید در محبت را در بر خواهد داشت و موحد کامل در این مقام ،توجه و دلبستگی استقلالی به ماسوای خداوند نخواهد داشت چنانکه در دعای عرفه در این خصوص میخوانیم:
☀️انتَ الّذی اَشرَقتَ الانوارَ فی قُلُوبِ اولیائِکَ حَتَّی عَرَفُوکَ وَ وَحَّدُوکَ وَ اَزَلتَ الأغیارَ عَن قُلُوبِ اَحِبّائِکَ حَتَّی لَمْ یُحِبُّوا سِواکَ.
"تویی آن کسی که انوار خود را در دلهای اولیائت تاباندی تا تو را شناختند و موحد شدند و توئی که اغیار و بیگانگان را از دلهای دوستانت زدودی تا اینکه دوستان تو جز تو به کسی محبت ندارند".
🌹پس انسان زمانی به حقیقت توحید نزدیک میشود که همه اعمال و کردار و بلکه همه شئون زندگیاش در جهت "یگانهشدن" سیر نماید و همچون مسافری مشتاق در مسیر توحید گام بردارد،از مرحله توحید نظری که "یگانه دانستن" است در گذشته و با درجات عملی توحید که "یگانه شدن"میباشد آشنا گردد . که جا دارد در خصوص "یگانه شدن" انسان توضیحات بیشتری عرضه گردد.
ادامه دارد . . .
📚کتاب جهانبینی اسلامی (توحید)
┄┅═✧✺🕌✺✧═┅┄
https://eitaa.com/raherastgari