#یادداشت
یک اتّفاق ناخوشایند از دریچۀ امنیّت اخلاقی:
گذار به سوی غلبۀ سازوکار فرهنگی
۱. حادثۀ تلخ درگذشت خانم مهسا امینی، گزنده و غمبار بود و کام همۀ ما را تلخ کرد؛ چنانکه روح حاکم بر بسیاری از واکنشها، حاکی از تأثّر نسبت به از دست رفتن جان شریف ایشان بود. در این درد و اندوه، خود را با خانوادۀ ایشان شریک میشماریم و از خدای متعال برای او، تمنّای مغفرت و طلب رحمت داریم. امّا آنچه که رخ داد، فقط یک «اتّفاق» بود که در پهنۀ گستردۀ کارنامۀ پلیس امنیّت اخلاقی، نظیر و شبیهی ندارد. ازاینرو، نباید از یک حادثۀ ناخواسته و غیرارادی، «نتایج ساختاری» گرفت و هیجانزده و ناموجّه، «روندها» را ناصواب معرفی کرد. آری، ضعفها و کاستیها در این زمینه، قابلانکار نیستند و نباید از آنها غفلت کرد، امّا سخن در این است که نباید «مبالغه» کرد و دلالتهایی را بیش از کشش درونی این حادثه به آن نسبت داد. باید زمام و عنان عواطف خویش را به دست گرفت و عالمانه و عاقلانه به داوری نشست و در ورطۀ «بیانصافی» و «زیادهروی» نغلتید. تلخی یک واقعه، مجوزی برای عبور از «اخلاق» و «انصاف» نیست.
۲. سیر حرکت و تحوّل عملکرد نیروی انتظامی در زمینۀ حجاب و عفاف، از پیشرفت تدریجی آن حکایت میکند؛ چنانکه نیروی انتظامی به این نتیجه دست یافته است که باید فرد کمحجاب را در گام نخست، در متن «تذکّر اخلاقی» و «هشدار تنبّهزا» قرار بدهد و از طریق «تبیین» و «توضیح»، ذهن او را با منطق حجاب آشنا سازد تا بهتدریج، خود او در مسیر درونیسازی حجاب و باورمندی به آن قرار بگیرد. این به معنی گذار تکاملی از تکیۀ محض بر «سازوکارهای سخت و حقوقی» به سوی «سازوکارهای نرم و فرهنگی» است؛ آن هم در روند فعّالیّتهای درونیِ نیروی انتظامی، درحالیکه بر اساس نگاه رایج و ابتدایی، نباید وارد این حوزه شود. نیروی انتظامی میتوانست این حلقه از فرایند اصلاح اجتماعی را به نهادهای دیگر واگذار کند و خود بر روندهای متناسب با هویّت عرفیاش عمل نماید، امّا بر «گسترۀ کارکردها»ی خویش افزود و خیرخواهانه و دلسوزانه، چنین مواجههای را بر عهده گرفت. این چرخش، بسیار راهگشا و خوشایند است و نشان میدهد نیروی انتظامی، بهواقع در پی اصلاح اجتماعی بهصورت «عمیق» و «ماندگار» است و نمیخواهد «دافعۀ حداکثری» بیافریند.
۳. در رویکر دولت اسلامی، امنیّت اجتماعی به «بدن» افراد جامعه و «داشتههای مادّی و مالیِ» آنها منحصر نیست، بلکه افزون بر این، باید از «امنیّت اخلاقی» نیز سخن گفت. امنیّت اخلاقی به این معنی است که باید فضای جامعه بهمثابه عرصۀ عمومی، به بستر «تجاهر معاصی» و «آشکارسازی منکرها» تبدیل نشود و چنان نباشد که فرد در آن، احساس «ناامنیِ معنایی» و «مخاطرۀ هویّتی» کند. جامعۀ اسلامی، جامعهای است که در آن خیر و صلاح، «غالب» و «عیان» است و شر و فساد، «در حاشیه» و «پنهانی». هر جامعۀ انسانی، چه جامعۀ اسلامی و چه جامعۀ غیراسلامی، خواهناخواه گرفتار حدی از آسیبها و آفتهای معنوی است و این از اراده و اختیار آزادِ انسان ناشی میشود. با این حال، در جامعۀ اسلامی وضع به گونهای که بیپروایی در ارتکاب فسق و فجور، وجود ندارد و اهل تباهی و عصیان، جرأت نمیکنند که جامعه را به جولانگاه رفتارهای خلاف اخلاق و ارزشهای عالیِ انسانی تبدیل کنند. بدین جهت است که عرصۀ عمومی به فضایی مساعد برای شکوفایی معنوی و روحی تبدیل میشود و چنین نیست که رها شدن فرد در متن جامعه، او را بیشتر به فساد سوق بدهند تا به صلاح. پس امنبودن جامعه عبارت است از غالببودن جهتگیری اخلاقی و ارزشی در آن و هراس اخلاقستیزان و دینگریزان از ارتکاب معصیّت و منکر در آن.
۴. همچنین امنیّت اجتماعی، معطوف به «جامعه» است؛ یعنی دولت اسلامی وظیفه دارد در «عرصۀ عمومی»، مداخله کند و آن را از آلودگیهای ضدّمعنوی و جریانهای مادّی و هوسبازانه پاک کند. پس سخن دربارۀ «عرصۀ عمومی» است و نه «عرصۀ خصوصی». در عرصۀ خصوصی، نهفقط دولت اسلامی، بلکه هیچ فردی حقّ مداخله ندارد، بلکه در آنجا تنها پای «وجدان معنوی و اخلاقیِ خودِ فرد» در میان است و این عنصر ایمانی و باطنی است که قدرت بازدارندگی دارد. در واقع، همۀ آنچه که باید صورت بگیرد به «قانون» و «دولت» و «الزام» و «ناظر بیرونی» واگذار نشده و دین، شأن «آمرانه» و «تحمیلی» نیافته است، بلکه سرچشمۀ آغازین و اصلیِ دیانت، همچنان «اعتقاد» و «باورِ» خود شخص است و تنها در عرصۀ عمومی و فقط نسبت به کسانی که دچار «ضعف تقوا» و «سستی اخلاق» هستند، دولت از طریق قانون به میان میآید و مجال نمیدهد کسانی در جامعه به فسق و فجور بپردازند و فضای عمومی و مشترک را آلوده نمایند. اگر این تفاوتها و تمایزها در نظر گرفته شوند، چهبسا مخالفتها و لجاجتها فروکش کنند.
🖋 مهدی جمشیدی
🔹مرکز اطلاعرسانی راه رشد
📱@Raheroshd_news
🌐 www.AProshd.ir
13.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ
🎥 خیلی این انقلاب چیز عجیبی است. این انقلاب برای اربابهای دنیا، حالاحالاها دردسرها خواهد داشت
امام خامنه ای:
▪️آرام باشید.این چیزهایی که شما میبینید، اینها حوادث طبیعی یک راه دشوار به سمت قلّه است؛
▪️گروههایی هستند«سازمانیافته»، برای ضربهزدن از روزنه فرهنگ، از روزنه هنر؛ با هم ارتباط دارند، پول خرج میکنند، پول میگیرند، خیانت میکنند، خباثت میکنند، پستفطرتی نشان میدهند- از این کارها همه[شان] دارند میکنند- برای اینکه یک جوری، نگذارند این انقلاب حرکت بکند
▪️بعضیها به ما میگویند شما با فلان حرف و حرکت و تصمیم، دشمنتراشی کردید؛ نه، ما با برافراشتن پرچم جمهوری اسلامی دشمنتراشی کردیم! ما با مطرح کردن احکام الهی دشمنتراشی کردیم!
▪️وقتی شما عدالت را مطرح میکنید، دنیا و تمدن مبتنی بر سلطه و استکبار قهراً با شما مخالف میشوند
▪️وقتی شما معنویت را مطرح میکنید، دنیای مادی که همه چیزش مبتنی بر مادّیت است و همهی مفاهیم عالم را برمیگرداند به پول، با شما مخالفت میکند، این طبیعی است. بنابراین معارضه و مقابلهی دنیای استکبار و دنیای سلطه با حرکت جمهوری یک امر طبیعی و قهری است.
🔁 نشرحداکثری
🔹 مرکز اطلاعرسانی راه رشد
📱@Raheroshd_news
🌐www.AProshd.ir
هدایت شده از رسانه معروف
با حضور در نماز جمعه فردا مشتی در دهان دشمنان خواهیم بود
#نشر_حداکثری
#نماز_جمعه
#لبیک_یا_خامنه_ای
#پشت_انقلابمان_هستیم
#امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر
🆔 @maroof_media
#عکس_نوشت
💠 ▫️لتَأْمُرُنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَ لَتَنْهُنَّ عَنِ الْمُنْكَرِ...
🔺محمد بن عرفه گويد: از امام رضا "علیه السلام" شنيدم مىفرمود: بایستی كه به معروف امر و از منكر نهی كنید تا [اگر اینكار نكردید]افراد بد كردار بر شما مسلط خواهند شد و خوب هایتان دعا می كنند اما مستجاب نمىشوند.
🔹 مرکز اطلاعرسانی راه رشد
📱@Raheroshd_news
🌐www.AProshd.ir
❗️ظهر الفساد فی البر و البحر
❗️بهداشت جهانی با انتشار این پست در تمامی پیج های رسمی خود به حمایت از همجنس بازها پیوست.
✍قابل توجه کسانی که مخالف حجاب اجباری و طرفدار آزادی پوشش و کشف حجاب و عدم برخورد با ولنگاری هستند این اقدام بهداشت جهانی یعنی جهانی کردن همجنس بازی! یعنی این که در گام بعدی عده ای ولنگار در داخل خواهان آزادی همجنسبازی خواهند شد و خارجی ها نیز از این درخواست حمایت خواهند کرد و شما نیز به تدریج طرفدار آزادی این عمل خواهید شد و در نتیجه پس از فروپاشی خانواده باید منتظر عذاب قوم لوط باشید.
🔹 مرکز اطلاعرسانی راه رشد
📱@Raheroshd_news
🌐www.AProshd.ir
موسسه آموزش عالی آزاد راهرشد
❗️ظهر الفساد فی البر و البحر ❗️بهداشت جهانی با انتشار این پست در تمامی پیج های رسمی خود به حمایت از
عادی سازی بی حجابی بزرگترین دستاورد اغتشاش گران براساس سند ۲۰۳۰ توسعه پایدار است
۱- قبل از جریان مهسا امینی با توجه به فضای جامعه اگرچه بدحجابی رواج زیادی داشت اما بی حجابی کامل یک تابو در مقابل فرهنگ ایرانی و اسلامی محسوب می گشت
۲- طراحان نظم نوین جهانی فرهنگ ایرانی و اسلامی را سد محکمی در مقابل تغییرات فرهنگی برخاسته از سند استعماری توسعه پایدار می دانستند زیرا در سند توسعه پایدار هرزگی و بی بندوباری لازمه فرهنگ نوین جهانی است
۳- برابری جنسیتی و تبلیغات وسیع جاری بین المللی در راستای حمایت از منحرفان جنسی و همجنسبازان که حتی در جام جهانی از سوی تیم فوتبال آلمان هم مشاهده شد نشانه عزم جدی طراحان شیطان صفت نظم نوین جهانی است
۴- عقب نشینی جمهوری اسلامی از مقابله با بیحجابی و عادی شدن کشف حجاب در جامعه قطعا راه را برای تغییرات فرهنگی بنیادین براساس سند توسعه پایدار هموار خواهد کرد اگر مسئولان فکر جدی برای این موضوع مهم در کوتاه مدت نکنند قطعا ایران نیز دچار استحاله فرهنگی خواهد شد و همان نتیجه ای که طراحان نظم نوین در مورد ایران میخواهند به دست خواهند آورد
۵- مسولان باید بدانند تغییر فرهنگی براساس سند توسعه پایدار به شکل بی حجابی و حتی هرزگی منتهی نمیشود بلکه هدف جا انداختن فرهنگ منحط توسعه پایدار و حذف همه سنت ها و ارزش ها ی دینی در جامعه هست به نحوی که حتی حرامهای قطعی دینی همچون همجنسبازی و روابط نامشروع بین محارم نیز در بستر عادی سازی قرار گیرد استحاله فرهنگی براساس سند توسعه پایدار آنقدر هولناک است که ما را علنا وارد فرهنگ شیطانی و اهریمنی می نماید پس همه مردم جامعه و مسولان باید بهوش باشند و در مقابل بزرگترین خطر تاریخ بشری یعنی سند توسعه پایدار ۲۰۳۰ آگاه شوند.
🔹 مرکز اطلاعرسانی راه رشد
📱@Raheroshd_news
🌐www.AProshd.ir
کتاب ظرفیت های قانونی اصل هشتم به همت نشر چلچراغ به چاپ رسید
این کتاب به قلم دکتر میثم موسی پور عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور و مدیر گروه حقوق مرکز آموزشی پژوهشی راه رشد تحقیق و تألیف شده است.
کتاب حاضر در شش بخش به بررسی ظرفیت های قوانین جمهوری اسلامی در تکمیل و اصلاح اصل هشت قانون اساسی و موضوع امربهمعروفونهیازمنکر پرداخته است.
در بخشی از این کتاب آمده است:
علیرغم اهمیت اصل هشتم قانون اساسی و الزام مجلس بـه وضع قانون در این خصوص، سالها این امر مهم مورد بیتوجهی قرار گرفت و گاها به صورت پراکنده در قوانین و مقررات مختلف اشاراتی به امربهمعروفونهیازمنکر شد و موادی به آن اختصاص یافت. تا اینکه قانون حمایت
از آمرانبهمعروفوناهیانازمنکر در فروردین ماه سال هزارسیصدونودوچهار به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. قانون مذکور علیرغم
مزایا و ویژگیهای مثبتی که دارد ظرفیت اصل هشتم قانون اساسی را برآورده نمیکند و با توجه به آنچه در این کتاب به تبیین و تحلیل آن میپردازیم باید گفت این صلاحیت تکلیفی همچنان بر عهده مجلس شورای اسلامی باقی است.
جهت تهیه کتاب با شماره زیر تماس بگیرید:
📱09362190058
@ADminnashr
🔹 مرکز اطلاعرسانی راه رشد
📱@Raheroshd_news
🌐www.AProshd.ir
تو فرد ترین وحیــدۀ تاریخی
مستوره ترین ندیــدۀ تاریخی
از تربـت پنهان تـو معلــوم شده
مظلومه ترین شهیدۀ تاریخی
◾️#السلامعلیکیافاطمهالزهرا (س)
🏴 شهادت مظلومانه بانوی دو عالم
🏴 حضرت فاطمه زهرا (س) تسلیت باد
🔹 مرکز اطلاعرسانی راه رشد
📱@Raheroshd_news
🌐www.AProshd.ir
5.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
میلاد فرخنده و با سعادت اسوه تمام عیار مکارم و قله رفیع فضائل، حضرت فاطمه زهرا(س) مبارک باد.
#کلیپ_استوری
🔹 مرکز اطلاعرسانی راه رشد
📱@Raheroshd_news
🌐www.AProshd.ir
به گزارش مرکز آموزشی پژوهشی راه رشد؛ کتاب سیر مطالعاتی امر به معروف و نهی از منکر؛ منابع دینی به قلم حجت الاسلام والمسلمین شیرزاد و به همت نشر چلچراغ انتشار یافت.
کتاب حاضر به جهت آشنایی علاقه مندان و محققین و پژوهشگران فعال در حوزه امر به معروف و نهی از منکر با موضوعات مهم و برخی از منابع این فریضه تألیف شده است.
کتاب در دو بخش معرفی کلی مراحل سیر مطالعاتی و کتابشناسی سیر مطالعاتی، به بررسی و توضیح ۵۰ منبع از منابع امر به معروف و نهی از منکر پرداخته است.
🔹 مرکز اطلاعرسانی راه رشد
📱@Raheroshd_news
🌐www.AProshd.ir