eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.4هزار ویدیو
798 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
📌موحدانه زندگی کردن ⏺يک جمله دعايي در اين اواخر مفاتيح است، خيلي اين جمله شيرين است! گرچه همه دعاها شيرين است، آن دعا به اين مضمون است حالا ممکن است يک کلمه جلو يک کلمه دنبال باشد «يَا مَنْ يَجْعَلُ الشِّفَاءَ فِيمَا يَشَاءُ مِنَ الْأَشْيَاءِ»[مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج‏1، ص229.] اين يک جمله دعاست، دارو البته براي دوا مشخص است، فلان دارو مشخص است. در اين جمله مي‎گوييم «يَا مَنْ يَجْعَلُ الشِّفَاءَ فِيمَا يَشَاءُ مِنَ الْأَشْيَاءِ» خدايي را تسبيح مي‎کنيم که در هر چه بخواهد شفا قرار بدهد، دست او باز است. ⏺نمي‎شود گفت که فلان چيز را خدا که اراده کرد شفا بدهد، فلان گياه نمي‎تواند يا فلان آب نمي‎تواند يا فلان تربت نمي‎تواند، اينها نيست. خيلي اين حرف بلندي است! «يَا مَنْ يَجْعَلُ الشِّفَاءَ فِيمَا يَشَاءُ مِنَ الْأَشْيَاءِ»، گاهي با يک امر جزيي با يک تکه نان؛ اين موحدانه زندگي کردن است. حالا ما که به آنجا لازم نيست برسيم؛ ولي اين سفره باز نمي‎گذارد که کسي ـ خداي ناکرده ـ بگويد ما مشکل اقتصادي داريم، مشکل امنيتي داريم، مشکل فلان داريم، آن حداقل اين است که در اين مسير باشيم، نه بي‌راهه برويم نه راه کسي را ببنديم. 🔘آیت الله 📼درسگفتار تفسیر سوره المرسلات جلسه اول ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌یک جرعه أَنْتَ إِلَهِی وَ سَیِّدِی وَ مَوْلایَ اغْفِرْ لِأَوْلِیَائِنَا وَ کُفَّ عَنَّا أَعْدَاءَنَا وَ اشْغَلْهُمْ عَنْ أَذَانَا وَ أَظْهِرْ کَلِمَةَ الْحَقِّ وَ اجْعَلْهَا الْعُلْیَا وَ أَدْحِضْ کَلِمَةَ الْبَاطِلِ وَ اجْعَلْهَا السُّفْلَى إِنَّکَ عَلَى کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِیرٌ تو معبود و آقاو مولاى منى، دوستانمان را بیامرز، دشمنانمان را از ما بازدار، و از آزار ما غافلشان گردان، و کلمه حق را نمایان و و آن را بر‌تر کن، و کلمه باطل را بلغزان و آن را پست‏‌تر قرار ده، تو بر هرچیز توانایى‏. 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫 راه اثر پذیری از قرآن چیست؟ 👈🏻 اگر کسی اینگونه قرآن بخواند، دیگر قرآن را رها نخواهد کرد... 💠استاد پناهیان 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom
به توفیق الهی روزهای در صفحه قرآنی در خدمت و محضر و و هستیم . به امید این که ما را به شاگردی بپذیرند. 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌱🌱🌱 🔅 صفحه قرآنی رسانه رشد @rahighemakhtoom
حکمت ۲۰۱و۲۰۲ .استاد صادقی.mp3
11.39M
📚شرح و تفسیر حکمت ۲۰١ و ٢٠٢(کلمات قصار) ⏮مرحوم استاد میرزا ‌مهدی (ره) ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی 🔅نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه.عبداللهی 130.mp3
9.54M
167 🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم از دعا‌های مأثور از امام (ع) است که در آن از خدا درخواست و در ، ، و کرده است. امام سجاد(ع) در این دعا بر یکی بودن و زبان در و دریافت تأکید کرده و از خدا مقام را طلب می‌کند. در این دعا از شرّ ، جنیان و مَکْر دیگران به خدا برده می‌شود. ▫️جلسه 130 🔈خادم صفحه قرآنی 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
دعای وَ کَانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَیْهِ السّلَامُ إِذَا دُفِعَ عَنْهُ مَا یَحْذَرُ، أَوْ عُجّلَ لَهُ مَطْلَبُهُ اللّهُمّ لَکَ الْحَمْدُ عَلَى حُسْنِ قَضَائِکَ،وَ بِمَا صَرَفْتَ عَنّی مِنْ بَلَائِکَ،فَلَا تَجْعَلْ حَظّی مِنْ رَحْمَتِکَ مَا عَجّلْتَ لِی مِنْ عَافِیَتِکَ فَأَکُونَ قَدْ شَقِیتُ بِمَا أَحْبَبْتُ وَ سَعِدَ غَیْرِی بِمَا کَرِهْتُ. وَ إِنْ یَکُنْ مَا ظَلِلْتُ فِیهِ أَوْ بِتّ فِیهِ مِنْ هَذِهِ الْعَافِیَةِ بَیْنَ یَدَیْ بَلَاءٍ لَا یَنْقَطِعُ وَ وِزْرٍ لَا یَرْتَفِعُ فَقَدّمْ لِی مَا أَخّرْتَ،وَ أَخّرْ عَنّی مَا قَدّمْتَ. فَغَیْرُ کَثِیرٍ مَا عَاقِبَتُهُ الْفَنَاءُ،وَ غَیْرُ قَلِیلٍ مَا عَاقِبَتُهُ الْبَقَاءُ،وَ صَلّ عَلَى مُحَمّدٍ وَ آلِهِ. وقتى که خطرى از او مى گذشت: بارخدایا، تو را سپاس بر خوبى سرنوشتى که مقدّر فرموده اى،و بر بلایى که از من گرداندى، پس نصیبم را از رحمتت در این عافیت دنیایى که به من ارزانى داشتى منحصر مکن، که به سبب آنچه دوست دارم بدبخت شوم،و دیگرى به خاطر آنچه ناپسند من است خوشبخت گردد، و اگر آن عافیت که روز را در آن به شب رسانده،یا شب را در آن به روز آورده ام مقدمه بلایى همیشگى،و وبالى دائم باشد پس آنچه را برایم به تأخیر انداخته اى پیش انداز،و آنچه را که پیش انداخته اى به تأخیر افکن،زیرا چیزى که پایانش نیستى است بسیار نیست،و آنچه عاقبتش همیشگى و جاودانى است اندک نباشد،و بر محمد و آلش درود فرست. (ترجمه استاد شیخ حسین انصاریان) 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
حکمت 129 نهج البلاغه.mp3
1.73M
📚شرح و تفسیر حکمت129(کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 @rahighemakhtoom
‏«صحیفه سجادیه صوتی (معجزنشان)» را در بازار اندروید ببین: http://cafebazaar.ir/app/?id=MojezNeshan.Mojezkhames&ref=share 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom
🌱🌱🌱 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
💎 قال الإمام المهدي عجّل الله تعالي فرجه الشّريف: 🌸 اِتَّقُوا اللهُ وَ سَلِّمُوا لَنا، وَ رُدُّوا الاْمْرَ إلَيْنا، فَعَلَيْنا الاْصْدارُ كَما كانَ مِنَّا الاْيراُ، وَ لا تَحاوَلُوا كَشْفَ ما غُطِّيَ عَنْكُمْ. 💎 مولانا و سیدنا امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشّريف می‌فرمایند : 🌸از خدا بترسيد و تسليم ما باشيد، و امور خود را به ما واگذار كنيد، چون وظيفه ما است كه شما را بی نياز و سيراب نمائيم همان طوری كه ورود شما بر چشمه معرفت به وسيله ما می باشد، و سعی نمائيد به دنبال كشف آنچه از شما پنهان شده است نباشيد. 📚 «بحارالأنوار، ج 53، ص 191» 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom
# خورشید_پنهان_از_منظر_قرآن 🍃 بسم الله الرحمن الرحیم 🔰 کتاب ارزشمند خورشید پنهان از منظر قرآن؛ تالیف محمود اباذري، توسط معاونت پژوهش بنياد فرهنگي حضرت مهدي عليه السلام (استان اصفهان) منتشر شده است. 🔵 موضوعات کتاب عبارتند از: ۱. محمدبن حسن (عج)، امام دوازدهم، ۲۵۵ق-- غيبت ۲. مهدويت-- انتظار ۳. مهدويت-- پرسش ها و پاسخ ها 🔴 این کتاب، یکی از بهترین کتب نوشته شده درباره بررسی آیات مهدوی در قرآن می باشد. که هم برای ماه مبارک رمضان عالیست که در کنار خواندن قرآن، به آیات مهدوی هم چشم داشته باشیم و هم برای کسانی که می خواهند در هر تاریخی و هر روزی ، با هر دعا و زیارتی ، چله بگیرند که در کنار آن، بحث افزایش معرفت و علم مهدوی هم داشته باشند. 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom
Nahj-0.2.2-noorsoft.apk
30.75M
🌀 نسخه اندرویدی نهج البلاغه 📱 به همراه شروح و ترجمه و صوت ۵ نسخه از نهج البلاغه ۳۱ ترجمه‌ ۱۱ شرح نگاشته شده ✅ امکانات و قابلیت‌ها: • قابلیت سفارشی‌سازی محیط نرم افزار • قابلیت نشانه‌گذاری متون • دسترسی به متن نهج ابلاغه از طریق فهرست موضوعات 🔸🔸🔸🔸🔹🔹🔹🔹 🌱🌱🌱 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🌱🌱🌱 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🌱🌱🌱 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🔰 امام صادق عليه السلام این دعا را قبل از تلاوت قرآن می خواندند: «اللّهُمَّ‌ فَاجْعَلْ‌ نَظَري فيهِ‌ عِبادَةً‌ وَ قِرائَتي فيهِ‌ فِكْراً وَ فِكْري فيهِ‌ اعْتِباراً وَ اجْعَلْني مِمَّنْ‌ أتَّعِظُ‍‌ بِبَيانِ‌ مَواعِظِكَ‌ فيهِ‌ وَ أجْتَنِبُ‌ مَعاصيكَ‌ ... خداوندا! نگاه مرا به آيات قرآن عبادت و قرائتم را توأم با انديشه و تفكرم را در آن مايۀ عبرت قرار ده و مرا از كسانى قرار ده كه از مواعظ‍‌ تو در آن پند مى‌گيرد و از گناهانت پرهيز مى‌كند». 📚بحار الانوار ج ۸۹ ص ۲۰۷ 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom
🔰قرآن برنامه مرحوم علامۀ شوشترى در شرح نهج البلاغۀ خود داستانى از تاريخ بغداد نقل مى‌كند كه شخصى مى‌گويد: من از كنار قبر «احمد بن طولون»(يكى از امرا و مؤسس دولت طولونيه در مصر و سوريه در قرن سوم هجرى) عبور مى‌كردم. پيرمردى را مى‌ديدم كه در كنار قبر او نشسته و قرآن مى‌خواند بعد از مدتى او را نديدم سپس به او برخورد كردم گفتم: تو همان شخص نبودى كه در كنار قبر «احمد بن طولون» قرائت قرآن مى‌كردى چرا رها ساختى‌؟ گفت: او خدمت‌هايى به من كرده بود و من دوست داشتم به جبران آن خدمت‌ها مدتى بر سر قبرش قرآن بخوانم گفتم: پس چرا رها كردى‌؟ گفت: شبى او را در خواب ديدم به من گفت: دوست دارم كه اين محبت را رها سازى و قرآن در كنار قبر من نخوانى. من به او گفتم چرا؟ گفت: هر آيه‌اى كه مى‌خوانى: ضربه‌اى بر من مى‌كوبند و مى‌گويند: آيا اين آيه را نشنيدى (پس چرا عمل نكردى‌؟) 📚شرح نهج البلاغه علامه شوشتری،ج۱۲ ،ص ۳۲ 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۱۰ 📌 و الی نباید به هیچ وجه و دوروئی در روحش وجود داشته باشد و به آن چه سبب ها و ها است باشد. زیرا خدای تعالی آن چه در مردم می گذرد می داند. 🌱🌱🌱 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
۵ 🔰سابقه تفسیر موضوعی جوانه هاى تفسیر موضوعى قبل از هر چیز در خود قرآن دیده مى شود; و چنانکه گفتیم دستور قرآن در زمینه تفسیر آیات متشابه به وسیله آیات محکم، نوعى از تفسیر موضوعى است. 🔹سپس در کلمات ائمه هدى(علیهم السلام) نیز نمونه هاى فراوانى آمده که طرز و گردآورى آیات مربوط به یک موضوع، و جمع بندى، و سپس استفاده از آن را به ما آموخته است که شاید چند نمونه زیر براى اثبات این مطلب کافى باشد. ▫️وَلَوْلاَ أَنْ یَکُونَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً لَّجَعَلْنَا لِمَنْ یَکْفُرُ بِالرَّحْمَنِ لِبُیُوتِهِمْ سُقُفاً مِّنْ فَضَّة وَمَعَارِجَ عَلَیْهَا یَظْهَرُونَ وَلِبُیُوتِهِمْ أَبْوَاباً وَسُرُراً عَلَیْهَا یَتَّکِئُونَ : «اگر (بهره فراوان کفّار از مواهب مادى) سبب نمى شد که همه مردم امّت واحد (گمراهى) شوند، ما براى خانه هاى کسانى که به (خداوند) رحمان کافر مى شدند سقفهایى از نقره و نردبانهایى (نقره اى) که از آن بالا روند قرار مى دادیم و براى خانه هایشان درها و تختهایى (زیبا و نقره اى) قرار مى دادیم که بر آن تکیه کنند» 🔹(مَّنْ کَانَ یُرِیدُ الْعَاجِلَةَ عَجَّلْنَا لَهُ فِیهَا مَا نَشَاءُ لِمَنْ نُرِیدُ ثُمَّ جَعَلْنَا لَهُ جَهَنَّمَ یَصْلاَهَا مَذْمُوماً مَدْحُوراً ): «هر کس که (تنها) زندگى زودگذر (دنیا) را مى طلبد، آن مقدار را که بخواهیم به هر کس اراده کنیم، مى دهیم; سپس دوزخ را براى او قرار خواهیم داد، که در آتش سوزانش مى سوزد در حالى که نکوهیده و رانده (درگاه خدا) است» 🔹 در جایى دیگر پیرامون قول به غیر علم مى گوید: اى ابن مسعود! بدون آگاهى درباره چیزى سخن مگوى، و تا نشنوى و نبینى حرف مزن. سپس آیات متعددى از قرآن را در زمینه همین موضوع ارائه مى فرماید: 🔹وَلاَ تَقْفُ مَا لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ کُلُّ أُوْلَئِکَ کَانَ عَنْهُ مَسْئُولا : «از آنچه به آن آگاهى ندارى، پیروى مکن; چرا که گوش و چشم و دل، همه مسؤولند». 🔹 و نیز مى فرماید: سَتُکْتَبُ شَهَادَتُهُمْ وَیُسْأَلُونَ: «گواهى آنان نوشته مى شود و (از آن) بازخواست خواهند شد» 🔹و نیز مى فرماید: مَّا یَلْفِظُ مِنْ قَوْل إِلاَّ لَدَیْهِ رَقِیبٌ عَتِیدٌ «انسان هیچ سخنى را بر زبان نمى آورد مگر این که، فرشته اى مراقب و آماده )است!» 🔹و نیز فرمود: وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِیدِ: «و ما به او از رگ قلبش نزدیکتریم!»همچنین بحث هاى دیگرى پیرامون ذکر الله و انفاق در راه خدا و مکارم اخلاق و غیر آن با اتکاء به جمع بندى آیات قرآن در این حدیث شریف مطرح شده است. 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰تفاوت بین «صمد» و «غنی» 1 پیش از بیان تفاوت دو واژه «صمد و غنی» ، نخست معانی لغوی آن ها را بررسی می کنیم : الف ) واژه صمد: کتاب های لغت ، معانی متعددی برای آن بیان کرده اند که عمده آن سه تا است : ☑️۱ . صمد از ریشه صَمْد (بر وزن ضرب ) به معنای قصد است . صَمَد ، وصف به معنای مفعول ، یعنی مقصود است . ☑️۲ . دایمی ، ثابت و باقی است . ☑️۳ . یعنی آنچه درونش خالی نیست یعنی پُر است .۱ در قاموس آمده است : «صمد یعنی مصمود و مقصود; آن که مقصود همه است و برای بر آوردن حوایج به او روی می آورند ، لازمه اش غنا و بی نیازی است ; زیرا آن که همه ، او را قصد می کنند ، قهراً بی نیاز است .» (الرحمن ، ۲۹ ـ فاطر ، ۱۵)۲ 🔘در روایات اهل بیت (علیهم السلام ) نیز واژه «صمد» به همین سه معنای یاد شده تفسیر شده است که برای نمونه به دو حدیث اشاره می کنیم : ۱ . از امام جواد(ع ) معنای صمد را پرسیدند . حضرت پاسخ داد: «صمد ، آقا و سروری است که مقصود همگان است و در کم و زیاد ]به او مراجعه [ می کنند .»۳ ۲ . امام باقر از جدش امام حسین (علیهما السلام ) چنین نقل می کند: «صمد آن است که درونش خالی نیست (تو پُر است ) . آن است که مقام و منزلتش به نهایت رسیده و.. . و آن دایم و ثابتی است که پیوسته هست و زایل نمی شود .»۴ 🔘مفسران نیز ضمن اشاره به روایات یاد شده ، همین معانی را تأیید کرده و بیشتر آنها معنای نخست را بر گزیده اند .۵ مرحوم علامه طباطبایی در المیزان می فرماید: «صمد را به معانی متعدد تفسیر کرده اند که بازگشت بیشتر آنها به این است : «الله الصمد» یعنی: خداوند ، آقا و سروری است که در نیازمندی ها مقصود بوده ، به او روی می آورند و چون در آیه مطلق آمده ، مقصود در نیازمندی ها به نحو مطلق است و چون خداوند متعال به وجود آورنده هر موجودی است ، پس غیر او هر ـ آنچه که مصداق شیء است ، در ذات و صفات و آثار ، نیازمند به اوست و به او روی می آورد . (نجم ، ۴۲) و همه چیز به او منتهی می شود .۶ 🔘بنابراین ، صمد از مفهومی بسیار عمیق و گسترده برخوردار است که هرگونه صفت مخلوق را از خداوند نفی می کند . مفاهیمی که در روایاتِ رسیده از اهل بیت (علیهم السلام ) برای آن بیان شده است ، به گونه ای به همین معنای یاد شده باز می گردد . برای نمونه ، پنج روایت نقل می کنیم : ۱ . امام حسین (ع ) در معنای صمد فرموده است : «آن که درونش خالی نیست ]از هر نظر پر و کامل و از هرگونه نقص و کمبودی مبرّا است[ و آن که مقامش به نهایت رسیده است و آن که نمی خورد و نمی آشامد و نمی خوابد.. . .» ۲ . امام باقر(ع ) فرموده است : «محمدبن حنفیه همواره می گفت : صمد آن است که به خود متکیّ و از غیر خویش بی نیاز است » و غیر او می گویند: «صمد از کون و فساد ]و تغییر و دگرگونی که از ویژگی های مخلوقات است[ مبرّا است و به تغایر ]غیر ثابت و دگرگونی[ وصف نمی شود . ۳ . امام باقر(ع ): «صمد ، آقا و سرور و فرماندهی است که دستور دهنده و نهی کننده ای بالاتر از او نیست .» ۴ . امام زین العابدین (ع ) فرمود: «صمد آن است که هرگاه چیزی را بخواهد و به او بگوید: باش ، فوراً موجود می شود و آن است که همه چیز را به گونه ای مختلف با اشکال متفاوت آفرید.. .» .۷ ۵ . امام زین العابدین (ع ) فرمود: «اهل بصره نامه ای به امام حسین (ع ) نوشتند و از ایشان درباره صمد سؤال کردند . آن حضرت «فرمود: خداوند خود ، صمد را تفسیر کرده است : و لم یلد و لم یولد; نه زاد و نه زاده شد.. . ، از چیزی به وجود نیامده و در چیزی وجود ندارد و بر چیزی قرار نگرفته ، آفریننده همه اشیاء است .. . .»۸ ⏺ب ) واژه غنی: کتاب های لغت برای این واژه نیز چند معنا بیان کرده اند که عمده آن سه تا است : ۱ . کفایت ، اکتفا و کم نیازی ۲ . بی نیازی مطلق ۳ . کسی که اموال فراوان و کسب و درآمدی بسیار دارد (ثروتمند) .۹ 🔘راغب می نویسد: «معنای دوم ، به خداوند متعال اختصاص دارد;» ]در قرآن نیز معمولا در کنار «حمید» به کار رفته است . [(حج ، ۶۴ و فاطر ، ۱۵) معنای اوّل و سوم نیز در قرآن به کار رفته است . (معنای اول ـ ضحی ، ۸ ـ معنای دوم ـ نساء ، ۶ و توبه ، ۹۳ و آل عمران ، ۱۸۱) 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰تفاوت بین «صمد» و «غنی» 2 🔘با مقایسه کردن معانی غنی در می یابیم که این صفت به طور کلی دو گونه است : یکی «غنی با لذات » که ویژه خداوند است و دیگری «غنی بالغیر» (و به واسطه مال و امثال آن ) که مربوط به ما سوی الله است .۱۰ از آنجا که واژه صمد از اسمای حسنای الهی بوده ، فقط یک بار در قرآن و در کنار کلمه «الله» آمده است ، برای بیان تفاوت میان آن و واژه غنّی ، تنها آن را با معنای دوم غنی ، (بی نیاز مطلق ) که حدود بیست بار در قرآن آمده است . (که آن نیز از اسمای حسنای الهی است )مقایسه می کنیم : ☑️۱ . صمد معنایی عام ، گسترده و عمیق دارد و آن عبارت است از کمال مطلقی که مستجمع جمیع صفات کمالیه بوده ، از هر نقص و کاستی پیراسته است (بر اساس معنای توپر و کامل ) و هر یک از معانی: «لم یلد و لم یولد» ، نمی خورد و نمی آشامد ، نمی خوابد ، ازلی و ابدی و تغییر ناپذیر است ، در زمان و مکان نمی گنجد ، شریک ندارد و.. . ، از مصادیق آن است و در هیچ یک به معنای غنی نیامده است ; ولی اگر «صمد» را به معنای اول (المصمود الیه ) بگیریم ، همان طور که از قاموس نقل شد ، لازمه این که همه خلایق به سوی خدا روی آورند ، این است که او غنی با لذات باشد; از این رو در خصوص این معنای صمد ، می توان غنی را لازمه آن دانست ; البته برخی مفسران معتقدند: سایر معانی صمد به معنای اول یعنی ازلی و ابدی و دایمی بودن خداوند باز می گردد; و معانی دیگری که در روایات آمده ، «لازمه مقصود همگان بودن » است ; مثلا در روایتی که از امام حسین (ع ) نقل شد ، حضرت ، «صمد» را به «لم یلد و لم یولد» تفسیر کردند; سپس زاد و ولد را به گونه ای معنا کردند که با پُر بودن و کامل بودن تناسب داشت . هرچه دارای صفت زاد و ولد باشد ، به ناچار مرکب است و مرکب نیازمند به اجزا است ; در حالی که خداوند صمد بوده ، همه چیز در نیازمندی به او منتهی می شود; از این رو ، معنای سوّم (توخالی نبودن ) به معنای نخست باز می گردد .۱۱ ☑️۲ . چه سایر معانی را لازمه معنای نخست بدانیم ، و چه هر معنا را جداگانه فرض کنیم . به هر حال ، صفتی است ویژه ذات باری تعالی; ولی غنی در یکی از معانی اش فقط برای خداوند به کار می رود و آن بی نیاز مطلق است . ☑️۳ . بر فرض که صمد اختصاص به خداوند نداشته باشد ، در قرآن فقط یک بار آن هم برای خداوند به کار رفته ; اما واژه غنی هم برای خداوند به معنای دوم (حدود ۲۰ بار) و هم به معنای غیر خداوند (با سایر معانی اش ) به کار رفته است . با پی بردن به معنای جامع ، عمیق و وسیع صمد ، تا حدی سخن امام باقر(ع ) را در روایتی که اشاره کردید ، می توان درک کرد; امّا این روایت و مانند آن ، مربوط به مسأله «جری و تطبیق » مفاهیم قرآن بر مصادیق است که علم آن در اختیار امامان معصوم (علیهم السلام ) قرار دارد .۱۲ 🔘در روایت یاد شده امام باقر(ع ) می فرماید: «الصمد ، پنج حرف است و هر حرفش بر مطلبی (درباره خداوند) دلالت دارد . سپس به صورت رمز ، بسیاری از صفات حق تعالی را بیان فرموده ، ادامه می دهند: «اگر برای دانشی که خداوند بر من ارزانی داشته ، حاملانی می یافتم ، توحید و اسلام و ایمان و دین و شرایع را از صمد منتشر می کردم ; اما کسی را نمی یابم تا این علوم را به او منتقل کنم .. .»۱۳ 🌷🌷🌷 📚منابع متن: ۱. نهایه، ابن اثیر، ج ۳، ص ۵۲، نشر اسماعیلیان ـ اقرب الموارد، علامه شرتونی، ج ۳، ص ۲۳۱، دارالاسوه ـ مفردات، راغب اصفهانی، ص ۴۹۲، نشر دارالقلم دمشق ـ مجمع‏البحرین، طریحی، ج ۳، ص ۸۸، دار و مکتبة الهلال بیروت. و نیز صحاح، تاج العروس و... . ۲. قاموس قرآن، قرشی، ج ۴، ص ۳ـ۱۵۲، دارالکتب الاسلامیه. ۳. اصول کافی، کلینی، ج ۱، ص ۱۷۴، التعارف للمطبوعات. ۴. توحید صدوق، ص ۸۹ـ۹۰، نشر جامعه مدرسین. ۵. مجمع‏البیان، علامه طبرسی، ج ۱۰، ص ۳ـ۴۸۲، مؤسسه اعلمی للمطبوعات ـ المیزان، علامه طباطبایی، ج ۲۰، ص ۵۰ ـ ۴۴۹، مؤسسه الاعلمی و نیز جوامع‏الجامع، کشاف و... . ۶. المیزان، علامه طباطبایی، ج ۲۰، ص ۵۰ـ۴۴۹، مؤسسه الاعلمی. ۷. توحید صدوق، ص ۸۹ـ۹۰، نشر جامعه مدرسین. ۸. بحارالانوار، علامه مجلسی، ج ۳، ص ۴ـ۲۲۳، داراحیاءالتراث العربی. ۹. مفردات راغب اصفهانی ، ص ۶۱۵ ، دارالقلم ـ لسان العرب ، ابن منظور ، ج ۱۰ ، ص ۱ ۱۰. نگرش وحی بر خداشناسی ، سیدمرتضی حسینی اصفهانی ، ج ۲ ، ص ۵ـ۲۷۱ ، انتشارات فره ۱۱. اقتباس از المیزان ، همان ، ص ۴۵۱ . ۱۲. اقتباس از المیزان ، همان ، ج ۱ ، ص ۴۵ . ۱۳. بحارالانوار ، علامه مجلسی ، ج ۳ ، ص ۲۲۵ ، داراحیاء التراث العربی . 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
102. ⏪28- مَثَل چراغ و چراغدان اللَّهُ نُورُ السَّمَوَا تِ وَالاْرْضِ مَثَلُ نُورِهِ کَمِشْکَوا ةٍ فِیهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِی زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ کَاءَنَّهَا کَوْکَبٌ دُرِّیُّ یُوقَدُ مِن شَجَرَةٍ مُّبَرَکَةٍ زَیْتُونَةٍ لا شَرْقِیَّةٍ وَلاَغَرْبِیَّةٍ یَکَادُ زَیْتُهَا یُضِیَّءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُّورٌ عَلَی نُورٍ یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِی مَن یَشَآءُ وَیَضْرِبُ اللَّهُ الاْمْثَلَ لِلنَّاسِ وَاللَّهُ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ . (35 سوره نور) ((خداوند نور آسمانها وزمین است ، مَثَل نورخداوند همانند چراغدانی است که درآن چراغی (پرفروغ ) باشد ، آن چراغ در حُبابی قرارگیرد ، حبابی شفّاف ودرخشنده همچون یک ستاره فروزان ، این چراغ با روغنی افروخته می شود که از درخت پر برکت زیتونی گرفته شده که نه شرقی است و نه غربی ؛ (آن چنان روغنش صاف و خالص است که ) نزدیک است بدون تماس با آتش شعله ور شود ؛ نوری است برفراز نوری وخدا هرکس را بخواهد به نور خود هدایت می کند وبرای مردم مثلهامی زند وخداوند به هرچیزی داناست )) . 🌱🌱🌱 بنا بر این برای حفظ این نور الهی (نور هدایت و ایمان ) مجموعه ای از معارف و آگاهیها و خود سازیها و اخلاق لازم است که همچون ((مشکاتی )) این ((مصباح )) را حفظ کند . ونیزقلب مستعد وآماده ای می خواهدکه همچون ((زجاجه )) برنامه آن را تنظیم نماید . و امدادی از ناحیه وحی لازم دارد که همچون ( شَجَرَةٍ مُّبَرَکَةٍ زَیْتُونَةٍ) به آن انرژی بخشد . و این ((نور وحی )) باید از آلودگی به گرایشهای مادّی و انحرافی شرقی و غربی که موجب پوسیدگی و کدورت آن می شود ، برکنار باشد . آن چنان صاف و زلال و خالی از هر گونه التقاط و انحراف که بدون نیاز به هیچ چیز دیگر تمام نیروهای وجود انسان را بسیج کند و مصداق ( یَکَادُ زَیْتُهَا یُضِیَّءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ ) (303) گردد . هرگونه تفسیر به راءی و پیشداوریهای نادرست و اعمال سلیقه های شخصی و عقیده های تحمیلی و تمایل به چپ و راست و هر گونه خرافات که محصول این (شجره مبارکه ) را آلوده کند ، از فروغ این چراغ می کاهد و گاه آن را خاموش می سازد . این است مثالی که خداوند در این آیه برای ((نور خود)) بیان کرده و او از همه چیز آگاه است . از آنچه در بالا ذکر شده ، این نکته روشن می شود که اگر در روایات ائمه معصومین علیهم السّلام در تفسیر این آیه رسیده است ((مشکاة )) گاهی به قلب پیامبر اسلام صلّی اللّه علیه و آله و سلّم و ((مصباح )) نور علم و ((زجاجه )) وصیّ او ، علی علیه السّلام و ((شجره مبارکه )) به ابراهیم خلیل که ریشه این خاندان از اوست و جمله ((لاشرقیة و لاغربیة )) به نفی گرایشهای یهود و نصارا تفسیر شده است ، در حقیقت چهره دیگری از همان ((نور هدایت و ایمان )) و بیان مصداق روشنی از آن است ، نه این که منحصر به همین مصداق باشد . و نیز اگر بعضی از مفسّران این نور الهی را به ((قرآن )) یا ((دلایل عقلی )) یا ((شخص پیامبر اسلام صلّی اللّه علیه و آله و سلّم )) تفسیر کرده اند آن نیز ریشه مشترکی با تفسیر بالا دارد . 📝نکته ها : بخشی از نکات در ضمن بیان وجه تشبیه ، آورده شد ، امّا ذکر چند روایت برای تکمیل این بحث لازم است : ☑️ در کتاب ((روضه کافی )) از امام باقرعلیه السّلام در تفسیر آیه ((نور)) روایت شده که فرمود : ((مشکات قلب محمّدصلی اللّه علیه و آله و سلّم )) است و مصباح نور علم و زجاجه علی علیه السّلام است که بعد از رحلت پیامبر این مصباح در آن قرار گرفت )) . ☑️در حدیث دیگری از امام باقرعلیه السّلام وارد شده که فرمود : ((مشکاة ، نور علم در سینه پیامبر است و زجاجه سینه علی است و نورٌ علی نورٍ امامانی از آل محمّدصلی اللّه علیه و آله و سلّم هستند که یکی بعد از دیگری می آیند و مؤ یّد به نور علم و حکمتند و این رشته از آغاز خلقت تا پایان جهان ادامه داشته و دارد ، اینها همان اوصیایی هستند که خداوند آنان را خلفای خود در زمین و حجّت خویش بر بندگانش قرار داده است و در هیچ عصر و زمانی صفحه روی زمین از آنها خالی نبوده است )) . 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰درس سوم:نزول قرآن 📌آغاز نزول طبق نص صريح قرآن، آغاز نزول قرآن در ماه مبارك رمضان و در شب قدر بوده است: «شَهْرُ رَمَضانَ‌ الَّذِي أُنْزِلَ‌ فِيهِ‌ الْقُرْآنُ‌...؛ ٢ماه رمضان [ همان ماه] است كه در آن، قرآن فرو فرستاده شده است...»؛ «إِنّا أَنْزَلْناهُ‌ فِي لَيْلَةِ‌ الْقَدْرِ؛ ٣ما [ قرآن را] در شب قدر نازل كرديم.». شب قدر در نزد اماميّه، ميان دو شب ٢١و٢٣ ماه مبارك رمضان مرددّ است؛ شيخ كلينى از حسّان‌بن‌مهران روايت كرده‌است كه مى‌گويد: از امام‌صادق عليه السلام پرسيدم: شب قدر كدام است‌؟ فرمود: «آن‌را در يكى از دو شب ٢١ و ٢٣ جست‌وجو كن». زراره از امام‌صادق عليه السلام روايت كرده كه فرمود: «شب ١٩ شب تقدير است، شب ٢١ شب تعيين و شب ٢٣ شب ختم و امضاى امر است» ٤. شيخ صدوق مى‌گويد: «مشايخ ما اتفاق نظر دارند كه ليلة القدر، شب ٢٣ ماه رمضان است» 🔰سه سال تأخير آغاز وحى رسالى (بعثت) در ٢٧ ماه رجب، ١٣ سال پيش از هجرت (٦٠٩ ميلادى) بود، ولى نزول قرآن به‌عنوان كتاب آسمانى، سه سال تأخير داشت. اين سه سال را به‌نام «فَتْرت» مى‌خوانند. پيامبر صلى الله عليه و آله در اين مدت، دعوت خود را سرّى انجام مى‌داد تا آيۀ «فَاصْدَعْ‌ بِما تُؤْمَرُ...؛ ٢پس آنچه را بدان مأمورى آشكار كن...» نازل شد و دستور اعلان دعوت را دريافت كرد. ابوعبداللّه زنجانى گويد: «پس از نزول آيۀ «اِقْرَأْ بِاسْمِ‌ رَبِّكَ‌ الَّذِي خَلَقَ‌...» تا مدت سه سال قرآن نازل نشد و اين مدت را فترت وحى مى‌نامند. سپس قرآن به‌صورت تدريجى نازل گرديد» 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خدا به اندازه کافی به ملت داد، ولی ... 💠 این (اسد الغابه فی معرفه الصحابه) درباره یکی از این بزرگان دارد که: آمد، خواست وضع را، کمی آن روز را توجیه کند؛ گفت که: خدا از مخزن غیبش برای شما همین اندازه نازل کرده است، شما چه اعتراضی دارید؟ این بزرگوار* در بین جمع برخاست، گفت: معاویه! (هاهنا مسائل ثلاثه)، چرا می کنی؟! در مخزن الهی، هر چه خدا بخواهد هست، (ان من شیء الا عندنا خزائنه)،* ذات اقدس اله هر چه بخواهد نازل بکند، به اندازه می دهد؛ چون خدا فرمود: مردم من هستند؛ نه تنها مردم، تمام مار و عقرب عالم عائله من هستند، (ما من دابّه الا علی الله رزقها)،* با (علی) تعبیر کرده. فرمود: تمام مارها و عقرب ها، موجودات دریایی، غیر دریایی عائله من هستند. سوم: ما درباره مخزن الهی حرفی نداریم، درباره آنچه خدا نازل کرده است برای تامین روزی مردم حرفی نداریم؛ در امر سوم نظر داریم؛ می گوئیم: خدا به اندازه کافی به این ملت داد، تو در اثر نتوانستی این ملت را اداره کنی و به خزینه خودت سپردی؛ ما روی این اشکال داریم. ____________________________________________ * احنف بن قیس * سوره حجر / آیه ۲۱ * سوره هود / آیه ۶ * ر.ک الدّر المنثور فی التفسیر بالماثور / جلد ۵ / صفحه ۷۱ 🌴🌴🌴 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom